Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3032
Skal opprette BSU konto og ta nytte av fradag på skatt.

Bare lurer på om det er forskjellige fordeler fra bank til bank. Slik jeg har oppfattet det har DNB best tilbud, men så er jo dette et statsstyrt tilbud (altså, de som har innført det) og skulle da tro at det var like tilbud hos alle. Selvsagt kan jo noen gå over andre...

Innspill / tips ang. dette? Tusen takk! Hjelper liksom ikke å gå i banken, vil jo si at sin bank er best
Skal du ha en KONGE bank som har bra rente velger du Landkreditt! Der får sikkelig bra rent! og det cooole mastercard korte(kort med ei Ku!) Finnes nesten ikke gebyrer i den banken! url: www.landkreditt.no
Hva faen har det med spørsmålet til Tore å gjøre?

Ikke det at jeg vet selv, men jeg kommer hvertfall ikke med tåpelige offtopicposter. (Eller, nå gjør jeg dessverre det.)
Fordelen er fra staten.. Du får igjen på skatten. Dette er ikke forskjellig fra bank til bank.

Rentene er jo forskjellig. Og dine fordeler for senere tider i denne banken. Peker på: Hvis du har hatt BSU konto i en bank vil du veldig lett få billig boliglån i samme bank.
HA! hva det har med saken er at du får 2,50%rente i landkreditt,men i fokus får du 2,45 det utgjør 0,05 i forskjell som merkes på ett beløp på f.eks. 100000kr, en annen ting er at man kun får skattefordel på 15000kr i året.
Forskjellene er rente, og hvor mange prosent av et eventuelt huslån de er behjelpelige med. (Lånetaksten mao.)
får ikke skattefordel på 15000 i året ultiiMa men 20% av 15000(som er maks man kan sette inn i året, av totalt 100 000) = 3000 NOK i trekk på skatten hvert år du er så heldig å få satt inn 15000. Så har mi iallefall oppklart det.
Opprinnelig postet av Perkele
Fordelen er fra staten.. Du får igjen på skatten. Dette er ikke forskjellig fra bank til bank.

Rentene er jo forskjellig. Og dine fordeler for senere tider i denne banken. Peker på: Hvis du har hatt BSU konto i en bank vil du veldig lett få billig boliglån i samme bank.
Vis hele sitatet...
Derav burde nok heller satse på veletablerte banker som f.eks Nordea enn hipster-banker type kredittbanken, landcredit osv.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Tror jeg får opprette en konto i DNB snarest da... greit med skattefradrag.

Virker som sparebank 1 vest ikke er noe god på dette området.
En BSU konto er jo også en fin måte å vise banken at du har en spareavtale.

Dette var ett av hovedpunktene jeg ble spurt om når jeg tok en runde for å finne ut hvor jeg ville låne penger, altså hvem som ga meg det beste tilbudet.

Bankene ser positivt på at du har en gående spareavtale når du skal søke lån.

BSU er som nevnt ovenfor statlig regulert, og sånn det er nå er det så lave renter at renteinntekter absolutt ikke burde telle når du skal velge bank for BSU.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
OsWald, nå ja, men hva om 5 år? Jeg er jo 18 og BSU varer til man er 34. Mye kan skje.

Problemet er at Skandiabanken desverre ikke har BSu Kanskje jeg velger SPV, eller DNB. Vet ikke helt, tror nok DNB vil være et smartere valg.
Opprinnelig postet av tore-
OsWald, nå ja, men hva om 5 år? Jeg er jo 18 og BSU varer til man er 34. Mye kan skje.

Problemet er at Skandiabanken desverre ikke har BSu Kanskje jeg velger SPV, eller DNB. Vet ikke helt, tror nok DNB vil være et smartere valg.
Vis hele sitatet...
Det er sjelden rentene på slike konti varierer stort mellom bankene, og det vil uansett være bedre å inngå en strategisk avtale med en bank som gir gode betingelser på førstehjemslån, enn å gå for den banken som gir deg best rente på BSU.

BSU = totalt 100.000,
Lån = 1 mill. +

Grovt regnet på lånet, men da kan du jo selv tenke deg hvor du har mest å tjene......

Jeg vet at Nordea har vært gode på førstehjemslån, har ikke selv benyttet de, men det var definitivt den beste av pakkene fra de store bankene.
▼ ... flere år senere ... ▼
hei.. har ett lite spørsmål .. Lurer på ..
Har spart opp en viss sum på min BSU konto i noen år nå.. Og Så har jeg også spart en del i år på denne.. Men pengene som jeg har satt inn i år .. Kan jeg ta dem ut igjen og bruke på hva jeg vil ?.. Blir kronene jeg setter inn automatisk øremerket med en gang jeg setter penger inn på kontoen, eller blir dem øremerket ved årskiftet?
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
skyvedor, det MÅ brukes til din bolig på en måte. Hvordan kan du lese mer om på de linkene.

Pengene blir ikke øremerket før idag eller imorgen, en av de siste dagene i året. Så du kan ta ut de pengene du satt i ÅR uten at det fører til noen problemer. Gitt at du gjør det før en hvis dato, hør med banken din for å være 100% sikker, da ingen her jobber som representanter for en bank.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Stort sett har lokale banker bedre renter på BSU enn de store, som DNB Nor osv. Jeg fant ingen rykende ferske tester, men søker man etter "bsu oversikt" på google finner man en haug av dem. Alle har de samme resultatene, f.eks denne listen. De små bankene kommer best ut.

Jeg har BSU hos Fana Sparebank, som ligger på topplisten jeg linket til.

Det stemmer det Tore sier, at pengene må brukes på bolig. Når det er sagt, har ikke banken rutiner på å sjekke hva du egentlig bruke pengene på - de stoler på at du gjør det rette.
Sitat av tore-
skyvedor, det MÅ brukes til din bolig på en måte. Hvordan kan du lese mer om på de linkene.

Pengene blir ikke øremerket før idag eller imorgen, en av de siste dagene i året. Så du kan ta ut de pengene du satt i ÅR uten at det fører til noen problemer. Gitt at du gjør det før en hvis dato, hør med banken din for å være 100% sikker, da ingen her jobber som representanter for en bank.
Vis hele sitatet...
Nuvel, bare nesten.. Han kan velge å trekke tilbake de pengene han har satt inn siste året - men da blir det baksmell på skatten :P
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Ja Det excubated sier er riktig. Om man har satt inn 15 000,- i noen år og har fått 3000 i fradrag på skatten de gjeldende årene så må man hvertfall betale tilbake denne summen om man velger å ta ut penger å bruke de på annet enn bolig. Men det er fullt mulig.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Sitat av excubated
Nuvel, bare nesten.. Han kan velge å trekke tilbake de pengene han har satt inn siste året - men da blir det baksmell på skatten :P
Vis hele sitatet...
Nei, såvidt jeg har lest så kan jeg ta ut mine 15 tusen som jeg har satt inn i år, uten å få baksmell. Dette fordi jeg ikke får godskrevet dette før ligningen for neste år blir fastsatt, som er vel rundt disse dager.

Gjensidige har per dags dato 6.45 % i rente.
Ettersom det er "kun" 15 000du kan sette inn hvert år er ikke renten det viktigste.

Vil annbefale deg og starte i din bank.
Banken du har i, og banken du kan se for deg å låne penger til ditt 1. hus.
Det er som tideligere nevnt, et stort + at banken ser du begynte å spare tidlig, noe som gir et inntrykk av at det er gjennomtenkt.

Du kan ta ut de 15 000 innen et vist tidsrom, men etter tiden er utløpt kan du ikke ta ut pengene med mindre det er til huskjøp
Det er lettest å ha det i sin egen bank, jeg liker å få alt opp i en, når jeg logger på meg nettbanken.
Selv så bruker jeg SpareBank 1. Veldig greit.
Du kan sette inn max 1500,- i måneden. Du får trekt fra på skatten. Og du kan søke om å få ta ut pengene for å bruke dem til noe annet, men da vil du måtte betale tilbake rentene og det du fikk igjen på skatten.

Jeg tror forsåvidt at BSU kontoene er så like på de forskjellige bankene, at det er ikke et valg man trenger å grubble så mye over. Just do it :P
Gothqueen feil.

Du kan sette inn alle 15 000på en gang (med mindre bankene har forskjellige retningslinjer for dette noe jeg tviler på)'
Selv satte jeg inn 15 000 i min Sparebanken Sør BSU når jeg fikk forrige lønning.
Sitat av Nubeland
Gothqueen feil.

Du kan sette inn alle 15 000på en gang (med mindre bankene har forskjellige retningslinjer for dette noe jeg tviler på)'
Selv satte jeg inn 15 000 i min Sparebanken Sør BSU når jeg fikk forrige lønning.
Vis hele sitatet...
O_o
Jeg har grense på 1500 i måneden
hmm, det høres skikkelig ulogisk ut Gothqueen, jeg hadde selv BSU i sparebanken 1 tidligere, der hadde jeg en fast sum som ble overført en gang i mnd, men jeg sto fritt til å overføre alle 15 000 når jeg ville.
Nå har banken min gått ut av SP1, men uansett, var i banken på fredagen og fikk beskjed om at jeg kunne overføre hele beløpet frem til 21:50 31/12-2007 for at det skulle komme med i år..

Dersom SP1 har en slik begrensning så hadde jeg bett dem ryke og byttet bank : )
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
GothQueen: Jeg fyrte inn 12,5k nå for et par dager siden, akkurat som FUBAR, for å nå min 15k-grense. I såfall må dette være spesfikt for din bank.
Ny oppdatert liste over renter i BSU...

http://www.dinside.no/php/art.php?id=86548
Oh well! :P
Jeg har uansett aldri hatt behov for å gå over grensa jeg har fått