Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2475
Hei.
Jeg har hatt førerkort før. Mistet det pga. ikke oppfylte helsekrav.

Ble tatt for kjøring uten førerkort.

Sitat av LOVDATA
$24 a.Sperrefrist for retten til å føre førerkortpliktig motorvogn på grunn av straffbart forhold m.m.
Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. Er det voldt større skade ved kjøringen, skal sperrefristen etter første og andre punktum være ett år. Tilsvarende gjelder også for den som ulovlig endrer maksimal hastighet eller ytelse i motorvogn i strid med § 13 femte ledd.

Blir en som ikke har førerett ilagt straff for en overtredelse som ville ha ført til tap av retten til å føre motorvogn for en viss minstetid eller for alltid etter tvingende regler i eller i medhold av § 33, skal det i samme dom eller forelegg fastsettes en sperrefrist for å gi førerett til vedkommende. Fristen skal ikke settes kortere enn den perioden for tap av førerett som i tilfelle skulle ha vært fastsatt etter § 33.

Blir den som ikke har førerett, med skjellig grunn mistenkt for straffbart forhold som kan ha betydning for adgangen til å få førerkort, kan politimesteren eller den han gir myndighet bestemme at førerett ikke kan erverves før saken er endelig avgjort, likevel ikke ut over 3 måneder uten kjennelse av tingretten.
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg vil snakke om er her:

"Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted."

Som jeg oppfatter dette gjelder det kun for de som for første gang får førerkort.

Hva med de som har hatt førerkort fra før, og kjører uten lappen? Får de ingen sperrefrist de da?
Sist endret av Rusmisbrukeren; 22. januar 2016 kl. 09:12.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Jo. Du vil i beste fall få ny utsettelse på 6 mnd. Det var iallefall saken for meg når jeg mista lappen og venta på å kjøre opp igjen. Mistet, kjørte uten, og måtte vente i 1 år før jeg kunne kjøre opp igjen.

Nå passer jeg på at jeg har lappen når jeg kjører, for å si det sånn.
Trådstarter
Perfekt!
Da kan jeg vente litt til med å fikse de helsekravene jeg ikke oppfyller
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Perfekt!
Da kan jeg vente litt til med å fikse de helsekravene jeg ikke oppfyller
Vis hele sitatet...
Er du ikke edruelig nok, mtp. navnet ditt her? Du kan isåfall ikke vente, det er ikke sånn at du automatisk er edruelig om du godtar blod- og urinprøver. Du må vise til dette i lang tid i forveien, minst 6 mnder.
Trådstarter
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Er du ikke edruelig nok, mtp. navnet ditt her? Du kan isåfall ikke vente, det er ikke sånn at du automatisk er edruelig om du godtar blod- og urinprøver. Du må vise til dette i lang tid i forveien, minst 6 mnder.
Vis hele sitatet...
Riktig.
Jeg var allerede i perioden hvor jeg skulle levere rene urinprøver i 6 måneder for å få førerkortet tilbake. SÅ ble jeg tatt for å kjøre uten lappen....
Du ser hva jeg tenker på?
Men du slipper uansett ikke unna å ha avlagt de prøvene i minimum 6 mnd før sperrefristen din går ut. Vis ikke vil du være nødt til å vente på å få kjøre opp etter endt sperrefrist pga du ikke har vist edruelighet over tid. Du må og påregne att du må gå lenge på disse prøvene etter du har fått sertifikatet, jeg er midt oppi dette og jeg er nå på min tolvte mnd med disse prøvene. 24-36 mnder totalt er vell normen, så det er en dryg prosess.
Trådstarter
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Men du slipper uansett ikke unna å ha avlagt de prøvene i minimum 6 mnd før sperrefristen din går ut. Vis ikke vil du være nødt til å vente på å få kjøre opp etter endt sperrefrist pga du ikke har vist edruelighet over tid. Du må og påregne att du må gå lenge på disse prøvene etter du har fått sertifikatet, jeg er midt oppi dette og jeg er nå på min tolvte mnd med disse prøvene. 24-36 mnder totalt er vell normen, så det er en dryg prosess.
Vis hele sitatet...
Nei, nå tenkte jeg mer på at siden jeg får sperrefrist på 1 år fra nå av, og det kreves 6 mnd rene urinprøver, så kan jeg røyke en gang iblant til sommeren en gang, og så levere urinprøver i 6 mnd. Når de 6 mnd har gått, er også sperrefristen over.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Nei, nå tenkte jeg mer på at siden jeg får sperrefrist på 1 år fra nå av, og det kreves 6 mnd rene urinprøver, så kan jeg røyke en gang iblant til sommeren en gang, og så levere urinprøver i 6 mnd. Når de 6 mnd har gått, er også sperrefristen over.
Vis hele sitatet...

Gjør du det på den måten vil du bare utsette prøve-perioden din. Det er heller ikke en gylden regel at etter de første 6 månedene at man får kjøre opp, det er flere faktorer som spiller inn der. Så har jeg vært deg hadde ikke jeg nølt, ingenting som er verre enn å vente på godkjennelse fra fylkesmannen deretter politiet.
Trådstarter
Prøver ikke å kverrulere, men jeg tror kanskje vi har oppfattet situasjonen forskjellig fra hverandre?
Altså, jeg kommer til å få godkjenning fra fylkesmannen når jeg har levert rene urinprøver i seks måneder.
Jeg har sperrefrist i 1 år.
Når sperrefristen er utløpt, kan jeg begynne å levere rene urinprøver i 6 måneder og få førerkortet tilbake. Det vil si at jeg får førerkortet tilbake etter 1,6 år (pluss på behandlingstiden til fylkesmannen).
Ikke sant?

Men her tenkte jeg å f.eks. røyke i ny og ne i f.eks. 3-4 måneder mens jeg har sperrefrist på 1 år. Så stopper jeg. Da har jeg 8-9 måneder på meg til å levere 6 måneder med rene urinprøver fra fylkesmannen. Da vil jeg altså få godkjenning fra begge deler omtrent samtidig (eller et par måneder senere pga behandlingstid, og dette gjør meg ingenting, jeg trenger ikke lappen så fort som mulig)

Eller har jeg oppfattet deg feil?
Nei begynner du så du får 8-9 måneder rene prøver så er vi enig. Men du trenger ikke vente til sperrefristen går ut og deretter vise edruelighet, går raskest om du gjør det før.