Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4871
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Hei. Som tittelen tilsier så skal jeg kjøpe en motorsykkel gjennom Finn og selgeren ønsker å få egenandelen betalt kontant. Totalprisen på sykkelen er 70 000,- og jeg skal betale 25 000,- i egenandel.
Sykkelen ble importert for to år siden og har aldri vært på norske skilter før nå.

Ønsker han dette på grunn av en mindre økning av formue? Og kan dette by på problemer for meg? Har søkt rundt, men blir ikke klokere.
Hva mener selgeren med egenandel?
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Trådstarter
Gikk litt fort i svingene her, beklager. Jeg har fått lån på 45 000,- og skal betale 25 000,- fra egen lomme, egenandelen.
Du mener vel depositum?
Hvis du får sykkelen og salgsmelding underskrives samtidig som kontantene skifter hender, ser jeg ikke noe problem med dette.

Hvorfor han ønsker dette kan man jo bare spekulere i, men spiller jo ingen rolle for deg. Uansett er det selger som har ansvar for og melde inn eventuelle opplysninger på selvangivelse.
hvis jeg forstår deg rett så låner du 45k som går over bank til selger og du betaler han 25k cash i handa. han vil sikkert skjule de 25k for kona eller banken sikkert.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Trådstarter
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Hvis du får sykkelen og salgsmelding underskrives samtidig som kontantene skifter hender, ser jeg ikke noe problem med dette.

Hvorfor han ønsker dette kan man jo bare spekulere i, men spiller jo ingen rolle for deg. Uansett er det selger som har ansvar for og melde inn eventuelle opplysninger på selvangivelse.
Vis hele sitatet...
Takk for svar.
I kontrakten står det ikke spesifisert hvordan egenandelen/egenkapitalen skal betales, kun fordelingen mellom lån og egenkapital. Er det da mulig å skrive en kvittering eller lignende som vi begge underskriver og som fortsatt er gyldig? Ringer uansett banken i morgen for å høre hva de anbefaler, men ble mildt sagt stresset da samboeren min mente at denne måten å betale på var MEGET spesiell og shady.
Sist endret av kosepaa; 26. mai 2020 kl. 23:36.
Det er ikke noe mer spesielt og shady enn at det er forferdelig gammeldags og tungrodd. Desverre finnes det fortsatt sånne dinosaurer.

Dere skriver salgskontrakt og melder eierskifte digitalt. Du må sørge for å ha forsikring. Dette er mye viktigere enn hvorvidt pengene er analoge eller digitale.
Uvaksinert 👍
du skal kjøpe en sykkel for 70.000,- og banken betaler han 45.000,- også vil han jaggu ha 25.000,- til? Hm.. skjønner han godt jeg, han vil jo ha 70.000,- for den og ikke bare 45.000,- og 25 tusenlapper eller 250 hundrelapper eller 25.000 kronestykker er og blir 25.000,- så hva er problemet? Jeg ville også foretrukket 25.000,- i kontanter, mye tryggere enn å ta sjansen på at man får straksbetaling til å fungere, vipps er det jo gebyr på ved 25.000,- også. Ser INGEN problemer med dette, INGEN, kun fordeler.
Ser ikke problemet, cash is king baby!
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Er det da mulig å skrive en kvittering eller lignende som vi begge underskriver og som fortsatt er gyldig?
Vis hele sitatet...
Forstår ikke helt detaljene her, men ja dette er en veldig god idé.
Sitat av daffe Vis innlegg
du skal kjøpe en sykkel for 70.000,- og banken betaler han 45.000,- også vil han jaggu ha 25.000,- til? Hm.. skjønner han godt jeg, han vil jo ha 70.000,- for den og ikke bare 45.000,- og 25 tusenlapper eller 250 hundrelapper eller 25.000 kronestykker er og blir 25.000,- så hva er problemet? Jeg ville også foretrukket 25.000,- i kontanter, mye tryggere enn å ta sjansen på at man får straksbetaling til å fungere, vipps er det jo gebyr på ved 25.000,- også. Ser INGEN problemer med dette, INGEN, kun fordeler.
Vis hele sitatet...
TS er jo skeptisk til kontantbetalingen ikke summen. Les: TS er usikker på hvordan han skal gå frem for å bevise at han betalte 25k kontant i tilfelle det oppstår en tvist eller lignende.

TS: Bare be selger skrive under på at restbeløpet er betalt kontant ved overlevering.
Er du veldig usikker så kan du tilogmed ha med et vitne som også skriver under.