Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2456
Hei har en e-scooter ligende jeg må bytte batteri på.

På speed controller står det
60v å noe på kinesisk.
47v å noe mere på kinesisk.
1500w å noe Kina tegn igjen.

På batteriet står det
18650-16s4p 60v/12ah

1. Kan jeg bruke alle 60v batterier eller finnes det noen ting jeg må tenke på.

2. kan jeg oppgradere til eks. 60v 30ah om jeg vill eller kan jeg møte på noe problemer annet en plass?

3. hva betyr 16s4p?
Har hatt en slik. 48V.. En ting er jo at batteriene må passe nedi der de gamle satt, men en annen ting er at laderen mest sannsynligvis er laget for syrebatterier som (lead acid) og du må derfor IKKE bruke lithium batterier e.l… Tviler på at du kan oppgradere AH uten å få bytta lader, men det er jeg ikke helt sikker på. Er det en slik "sparkesykkel" med motor på eller? Hadde en slik for noen år siden.. Fyfaen den gikk godt
Trådstarter
Nei er lithum batteri som står i nå
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det knerten5321 skriv er feil.

18650 er ein type lithiumbatteri, og antakeleg det vanleaste.

16s4p vil sei at det er 16 celler i serie, og 4 slike strenger i parallel. Det gir 3.7V*16=59.2V spenning, og med snittkapasitet i området 2.5-3Ah/celle er 12Ah i overkant, men realistisk for ein pakke med fire i parallel.
Trådstarter
Men når jeg nå skal kjøpe nytt, kan jeg kjøpe et 60v batteri med høyere ah en 12ah?
Eller vil det skade controller eller motor?
Sitat av Aron2303 Vis innlegg
Men når jeg nå skal kjøpe nytt, kan jeg kjøpe et 60v batteri med høyere ah en 12ah?
Eller vil det skade controller eller motor?
Vis hele sitatet...
Du kan kjøpe med høyere ah.
Tenk på strøm som vann
V er tykkelse på rør og ah er antall liter. Du har tilgjengelig.
Trådstarter
Flotte greier, da tenker jeg det blir et 16s8p 20ah batteri
For økt rekkevidde.
Takk for hjelpen
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Du kan kjøpe med høyere ah.
Tenk på strøm som vann
V er tykkelse på rør og ah er antall liter. Du har tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Det er litt feil sammenligning, spenning (V) kan sammenlignes med trykket i røret. Mens kapasitet (AH) kan sammenlignes med antall liter tanken kan romme.
Sist endret av 0xFF; 17. april 2019 kl. 12:41.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det er litt feil sammenligning, spenning (V) kan sammenlignes med trykket i røret. Mens kapasitet (AH) kan sammenlignes med antall liter tanken kan romme.
Vis hele sitatet...
Det er jo såpass likt at for en som ikke har granleggene kunnskap så er det hipp som happ. om det er tykkelsen eller trykket. V representerer.

Men vil du gå litt mer i detalj hvorfor du mener det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Det er jo såpass likt at for en som ikke har granleggene kunnskap så er det hipp som happ. om det er tykkelsen eller trykket. V representerer.

Men vil du gå litt mer i detalj hvorfor du mener det?
Vis hele sitatet...
Ah er amperetimer. Altså straum * tid.

Om du tar analogien med at spenning er trykk også viare, så er det fullstendig rimeleg å sjå på amperetimer som volum.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Det er jo såpass likt at for en som ikke har granleggene kunnskap så er det hipp som happ. om det er tykkelsen eller trykket. V representerer.

Men vil du gå litt mer i detalj hvorfor du mener det?
Vis hele sitatet...
Tykkelsen på røret forteller absolutt ingenting om hvor mye vann som kan renne igjennom uten å vite trykket, mao spenningen. Tykkelsen på røret kan heller sammenlignes med forbruk (A), selv om det blir litt feil da strøm ikke «dyttes» men heller «trekkes». Hvis man der i mot setter en kran i enden på røret, så blir det mer korrekt. Da har man spenning (V) som trykket, antall liter som renner gjennom røret som strøm (A) og volumet av tanken som kapasitet (AH).
Ja du kan sette i batteripakke med fler ampere men ikke sikkert du har plass
Du vil neppe få kjøpt en batteripakke som er like stor, men har flere Ah.
Siden eneste måten å øke antall Ah på, er ved å sette inn flere batterier.

Er du helt sikker på at det er batteripakken det er noe galt med?
Det du KAN gjøre, er å fjerne plastikken og måle ut hvert enkelt batteri. Finne det/de som er ødelagt og bytte ut med nytt batteri. Så blir det en billigere løsning. Forutsetter selvfølgelig at du har tilgang på måleinstrument og loddeverktøy.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Har lært analogien som følger:

Ampere = Mengde vann tilgjengelig
Volt = Tykkelse på røret
Watt = Trykk i røret

Er det helt feil? :P
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Har lært analogien som følger:

Ampere = Mengde vann tilgjengelig
Volt = Tykkelse på røret
Watt = Trykk i røret

Er det helt feil? :P
Vis hele sitatet...
Ja.

Kapasitet (målt i amperetimer) = mengde vann tilgjengelig
Motstand (målt i ohm) = invers av tykkelse på røret (jo tykkere rør, jo mindre motstand)
Spenning (målt i volt) = vanntrykket i røret

Strøm (målt i ampere) = mengde vann som renner igjennom røret
Effekt (målt i watt) = den kraft vannet utvikler i en maskin, hvilket er vannmengden ganget med trykkfallet i maskinen (spenning ganget med strøm, dvs volt ganger ampere).