Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2642
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Etter å ha bladd litt rundt på nettet, stort sett dark web ser jeg at det er flere nettsider som produserer falske pass. De beste skal visst være elektroniske og kan brukes på flyreiser o.l.

Det som overrasker meg er at disse nettsidene hevder at du kan skape en fiktiv identitet som de registrerer i folkeregisteret. Altså, nærmest umulig å bli tatt da det dukker opp en faktisk identitet når passet blir scannet. Noen som har en tanke om hvordan de gjør dette? Eller hvilken informasjon som blir lagt inn? Synes det høres for godt ut til å være sant!
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om databasene våres er ca. like effektive som onkel blå, så kan man jo påstå at det er fritt frem for alle som klarer å hacke.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det blir jo nye norske statsborgere som er voksne hvert år så noen jobber jo med å registrere disse. Forhåpentligvis trenger man flere personer for å godkjenne registring, men flere folk kan jo samarbeide om det. Det vil uansett kunne spores tilbake i ettertid hvem som registrerte. Så hvor mye tror du de skulle hatt av penger for å gjøre det ? Ganske mye tror jeg.
Alternativt noen som drifter databasen med rette tilganger gjør det. For disse vil antakelig potensiell straff være enda høyere også, så det vil jo ønske om betaling være høyere.
Så hvor mye skal disse folka ha for å lage pass ?
Jeg vil med stor sikkerhet si at hackere som har kunnskapen til å hacke seg inn i databaser til myndigheten ikke kommer til å bruke tiden sin på å lage falsk pass til et par tusen kroner. Det går an å kjøpe falske pass ja men sjansen er veldig liten for at du kommer gjennom på flyplass. Det de fleste gjør som kjøper et sånt falsk pass er å fly fra et ikke vestlig land til for eksempel england hvor de så søker asyl umiddelbart når de blir tatt for falskt pass fordi i england er det en eller annen regel at man ikke kan bli sendt ut av landet når man påstår at man er en politisk flyktning eller noe liknende.
identitets tyveri vile jeg holdt meg unna om ikke liv sto på spill.. isåfall, for guds skyld ikke la deg lure på darknet
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det som overrasker meg er at disse nettsidene hevder at du kan skape en fiktiv identitet som de registrerer i folkeregisteret.

Noen som har en tanke om hvordan de gjør dette? Eller hvilken informasjon som blir lagt inn? Synes det høres for godt ut til å være sant!
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare-bare å registrere en norsk statsborger i det ekte norske folkeregisteret, ikke en gang for folk på Darknet, og overhodet ikke noe man gjør "over natta", men det eksisterer så absolutt en hel masse falske identiteter i folkeregisteret, hvor noen nok absolutt har fått tildelt norsk statsborgerskap.

Finnes mange måter å gjøre dette på. F.eks kan man ved hjelp av et falskt utenlandsk pass registrere seg i Norge som arbeidsinnvandrer, si fra f.eks Litauen, Polen eller lignende. Etter 7 år kan denne falske identiteten søke om å få bli norsk statsborger, og en i utgangspunktet falsk identitet blir da norsk statsborger og denne identiteten kan jo selges.

En annen måte, dog hovedsaklig forbeholdt kvinnfolk, kan være å "låne" en nyfødt baby et sted, oppgi at man har hatt hjemmefødsel og få denne babyen, som egentlig heter noe annet og "tilhører" noen andre, registrert i folkeregisteret som enda en identitet, slik at babyen da i praksis har to identiteter med to ulike mødre. Det krever jo riktignok en målrettet og langvarig planlegging, men den "falske" moren vil da kunne heve barnetrygd osv underveis for en baby som i realiteten ikke eksisterer. Når den falske babyen etterhvert blir 18-20 år gammel så har man en hvit identitet som kan selges.

Se bla. denne saken her, for ikke å snakke om denne saken.

Når det kommer til hvorvidt folk på Darknet sitter på slike kapasiteter og har lagt såpass mye tid og krefter ned i dette, så ville jeg tatt de påstandene med en bøtte salt, for å si det mildt. Folk som driver med "identitetsoppdrett" bruker som regel dette i egne aktiviteter, ikke for videresalg. Så om jeg var deg ville jeg tenkt meg grundig om før jeg overførte penger til en villt fremmed med slike lovnader
Sitat av Btyven Vis innlegg

En annen måte, dog hovedsaklig forbeholdt kvinnfolk, kan være å "låne" en nyfødt baby et sted, oppgi at man har hatt hjemmefødsel og få denne babyen, som egentlig heter noe annet og "tilhører" noen andre, registrert i folkeregisteret som enda en identitet, slik at babyen da i praksis har to identiteter med to ulike mødre. Det krever jo riktignok en målrettet og langvarig planlegging, men den "falske" moren vil da kunne heve barnetrygd osv underveis for en baby som i realiteten ikke eksisterer. Når den falske babyen etterhvert blir 18-20 år gammel så har man en hvit identitet som kan selges.
Vis hele sitatet...
Altså... Hvordan fungerer det å ikke dukke opp på noen obligatoriske timer på helsestasjon og ikke ha ungen innom skoleverket i 18-20 år?
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Altså... Hvordan fungerer det å ikke dukke opp på noen obligatoriske timer på helsestasjon og ikke ha ungen innom skoleverket i 18-20 år?
Vis hele sitatet...
Helsestasjonen kan du jo fint låne den samme ungen som ble brukt første gangen for å registrere. Skolegang kan løses både ved bruk av hjemmeundervisning, eller ved at familien inkl. barn melder flytting ut av landet når ungen nærmer seg skolealder. Ungen er jo på dette tidspunktet allerede norsk statsborger, å vil jo da ikke miste statsborgerskapet på grunn av et utenlandsopphold. Så fort barnet eksisterer på papiret, kan alle slike praktiske ting omgås om man bare er litt kreativ
Sitat av Btyven Vis innlegg
Helsestasjonen kan du jo fint låne den samme ungen som ble brukt første gangen for å registrere. Skolegang kan løses både ved bruk av hjemmeundervisning, eller ved at familien inkl. barn melder flytting ut av landet når ungen nærmer seg skolealder. Ungen er jo på dette tidspunktet allerede norsk statsborger, å vil jo da ikke miste statsborgerskapet på grunn av et utenlandsopphold. Så fort barnet eksisterer på papiret, kan alle slike praktiske ting omgås om man bare er litt kreativ
Vis hele sitatet...
Ut av landet funker sikkert. Å få en unge på 3,4,5 år til å spille den rollen tror jeg er risky.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Ut av landet funker sikkert. Å få en unge på 3,4,5 år til å spille den rollen tror jeg er risky.
Vis hele sitatet...
Nå tenkte jeg helsestasjonen sånn relativt kort tid etter fødsel. Helt enig i at en unge på 3-5 år kan være en særdeles skummel brikke i et slikt spill, da hele opplegget fort rakner om noen stiller ganske så normale spørsmål som "hva heter du?" til ungen...

Men poenget mitt var at dette er fullt mulig å gjennomføre, hvis man bare går inn for det. Bare å gjøre noen enkle Google-søk så finner man flere avisartikler med saker hvor lignende har skjedd Så holder man tunga i rett munn, og smører seg med en god porsjon tålmodighet, skal det være mulig å "oppdra" en norsk, blank identitet - som jo, mer eller mindre, var TS sitt spørsmål