Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3790
Hei. Har et ganske så alvorlig problem. Har en fyr som jeg tror misbruker hasj. Er ganske kjent med dette rusmiddelet og kjenner lett igjen hvordan det lukter. Denne personen er også veldig sløv og unngår øyekontakt nesten hele tiden, veldig merkelig og ustabil oppførsel. Personen røker også rullecigg så jeg lurer på om det er noen måter å teste om det har blitt brukt hasj i huset for eksempel en spray eller et eller annet eller om jeg kan ta opp gamle sneiper og finne ut? Vær så snill og hjelp veldig viktig.
Ja, det er ikke det letteste. Du kan sjekke håret hans, men da trenger du noe avansert utstyr. Eller så kan du jo stjele vedkommende sin urin – dette byr selvsagt på enkelte problemer.

Jeg tror nok du må se hvordan personen er, eventuelt ta vedkommende på fersk gjerning.
Sitat av lurtmegtredveår Vis innlegg
Er ganske kjent med dette rusmiddelet
Vis hele sitatet...
Nå, om han røyke joint, er det mange som bruker "tips" eller et slags filter. Enten kjøpt eller rullet sammen av "beskyttelses lappen" som går over rizla pakken, evt den grønne biten i slutten.

Om han ikke røyker joint, ligger det helt sikkert noen bong prosjekter rundt i huset, med svidde flasker og brunt "skrap" på innsiden av flaskene.

Det med spray tviler jeg på er mulig.
Ja det finnes en spray for hjemmebruk som gir svar umiddelbart. Du finner forskjellige kits fra et par hundrelapper til tusenlappen.

Mer enn det gidder jeg ikke hjelpe en som deg. Ikke bland deg opp i andre sine liv.
Sist endret av Naturgrønn; 18. desember 2012 kl. 14:13.
Går det ikke med å lyse med lommelykt i øyrne, slik som politiet gjør?
Ehm, hva med å spørre han?

Og ja jeg vet det ikke det du er ute etter, men det er bedre det enn å bli tatt for å snoke i sakene hans...
Sist endret av Thriller; 18. desember 2012 kl. 14:19.
Håper det ikke er han som har lurtdegitredveår (nick).

På tide å ta en prat med han kanskje? Et forhold uten å stole på hverandre må være ufattelig surt.
Er frihet en illusjon?

Hvordan kan du på noen som helst måte tro at du som et individuelt menneske kan vite bedre enn han hvordan han skal leve sitt liv?
Har vi ikke engang den friheten hvor vi får lov til å ta egne valg om hvordan vi skal leve livet våres?
Om han har rusproblemer, så er dette hans problem. Det du kan gjøre som et medmenneske er å vise forståelse, ikke mistillit. Prøve å hjelpe han til å finne ut av ting selv. Det er slik vi lærer, ved opplevelser og erfaringer.


Vi opplever alle ting forskjellig, og noen ganger må vi gjøre ting, andre mener ikke er bra. Hvem er vi til å si hva som er rett, eller galt?

Jeg har ikke tenkt å gå mer inn på dette, men det knuser hjertet mitt hver gang jeg får høre om menneskers atferd som din.
Beklager, men jeg bønnfaller deg å nærme deg problemet fra en litt mindre ignorant og egoistisk vinkling.
Du gjør kanskje noe du mener er rett, men er det rett for han?
Det enkleste må være å spørre ham..?
Hva er problemet egentlig? Han bruker hasj, og hva så? ser ikke hvorfor du skal ha et problem med det, det går trossalt ikke utover deg.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Hva er problemet egentlig? Han bruker hasj, og hva så? ser ikke hvorfor du skal ha et problem med det, det går trossalt ikke utover deg.
Vis hele sitatet...
Akkurat det trenger jo ikke stemme da. Det kan gå utover forholdet om han går og røyker seg pissefjern i hytt og pine. Hun sier selv han oppfører seg sløvt osv...

Ikke det at jeg forsvarer tankegangen hennes i det hele tatt.
Å unngå øyekontakt er ikke en bi-effekt av cannabis. Kanskje fyren bare er sjenert? Mange som sliter med det.

Uansett så kan du vel lukte det, og øyene blir røde. Hvorfor er dette et problem for deg egentlig?
bli kompis med han > få han til å overnatte > legg handa hans i varmt vann mens han sover
> si at du kan vaske lakenet om morningen > vri pisse ut i en bøtte og ta narkotest
Du kan jo for eksempel... la han være i fred? Skaff deg et liv, plag noen som virkelig gjør noe fælt. Ikke en som koser seg litt. Tipper du selv bruker alkohol?
Kan hende at TS bor på folkehøyskole eller noe. Naboen ble sendt hjem derfra fordi romvenninden røyka weed. Begge ble testet av politiet, men bare vennina ble bevist at hadde gjort det. Begge ble sendt hjem "for å være på den sikre siden".

Støtter ikke å teste folk uten at de er klar over det eller legge seg borti andres privatliv, med mindre det kan ødelegge for deg selv.
Nå er det sparsomt med informasjon i startinnlegget, men altså.. sett at dette dreier seg om en samboer.

Såklart det GJØR noe å være i et forhold med en som er stein nesten hele tiden! Det er faktisk ikke særlig stas å være nykter sammen med steine folk. Det går fint en stund, det går fint på en fest eller i noen timers møte med andre, men hele tiden går langt fra fint. Hvis dere tror at det ikke spiller noen rolle, så lurer dere dere selv. Jeg har vært sammen med en som aldri var nyktre, som røyka jointer fra morgen til kveld. Han var såre fornøyd med situasjonen, jeg kjeda meg nesten ihjel.
Sist endret av Susa; 18. desember 2012 kl. 17:38.
Sitat av Obster Vis innlegg
Akkurat det trenger jo ikke stemme da. Det kan gå utover forholdet om han går og røyker seg pissefjern i hytt og pine.
Vis hele sitatet...
Så da blir det straks mye bedre om den andre parten sniker seg rundt ryggen på vedkommende for å leke CSI?
For fuck's sake.. Ta det opp med den det gjelder om det er et stort problem og du absolutt skal vise hvor god venn du er.
Eller man kan kanskje si at han kjeda meg nesten ihjel.

Sitat av Knask Vis innlegg
Så da blir det straks mye bedre om den andre parten sniker seg rundt ryggen på vedkommende for å leke CSI?
For fuck's sake.. Ta det opp med den det gjelder om det er et stort problem og du absolutt skal vise hvor god venn du er.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at det ikke allerede er tatt opp? Jeg kjenner flere som juger innbitt for partneren om rus, og som mener at "så lenge hun ikke har noe bevis, er det ikke sant" eller noe i den dur.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Hvordan vet du at det ikke allerede er tatt opp? Jeg kjenner flere som juger innbitt for partneren om rus, og som mener at "så lenge hun ikke har noe bevis, er det ikke sant" eller noe i den dur.
Vis hele sitatet...
Vi må alle jobbe med oss selv for å bli gode mennesker.
Det å utsette partneren for disse negative opplevelsene, som rusmisbruk, er like feil som å lure partneren sin for å finne ut om vedkommende bruker rus.

Det er ingen andres feil, enn våres egne. Liker vi ikke noe, er vi i stand til å forandre det. Det betyr ikke at den forandringen vi velger å skape burde være en negativ en.

Hadde begge parter virkelig hatt et forhold med tillit, kjærlighet og empati, så hadde ikke dette vært et problem. Det hadde løst seg selv.
Ved å fokusere på slike negative handlinger (fra begge parter) viser bare hvor lite innsikt begge parter har om seg selv, og andre.

Så er dette min mening, og det finnes nok 7 billioner andre av dem.
Sist endret av Cortec; 18. desember 2012 kl. 17:55.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Hva er problemet egentlig? Han bruker hasj, og hva så? ser ikke hvorfor du skal ha et problem med det, det går trossalt ikke utover deg.
Vis hele sitatet...
Du kan jo for eksempel... la han være i fred? Skaff deg et liv, plag noen som virkelig gjør noe fælt. Ikke en som koser seg litt. Tipper du selv bruker alkohol?
Vis hele sitatet...


Man trenger åpenbart ikke å være foret opp med propaganda for å være trangsynt..

Jeg røyker selv, men jeg ville likevel blitt bekymret hvis en som stod meg nær røykte overdrevent mye. Regner med at TS ikke er like kul som meg som bærer rundt på en masse fakta om Cannabis. Noe som gir TS en enda større grunn til bekymring!

Jeg syntes at det er på tide å vise litt større respekt for de av oss som velger et liv uten et voldsomt engasjement for et rusmiddel som mulig burde vært legalisert.

Blir idiotisk og patetisk og gå rundt kreve at man ikke har rett til å vise bekymring for nære mennesker som ruser seg.

Støtter forslagene om at TS bør stille fyren spørsmålet selv i stedet for å knuse tilliten ved å gå bak ryggen hans og lure fram et bevis.
Sitat av Cortec Vis innlegg
Vi må alle jobbe med oss selv for å bli gode mennesker.
Det å utsette partneren for disse negative opplevelsene, som rusmisbruk, er like feil som å lure partneren sin for å finne ut om vedkommende bruker rus.

Det er ingen andres feil, enn våres egne. Liker vi ikke noe, er vi i stand til å forandre det. Det betyr ikke at den forandringen vi velger å skape burde være en negativ en.

Hadde begge parter virkelig hatt et forhold med tillit, kjærlighet og empati, så hadde ikke dette vært et problem. Det hadde løst seg selv.
Ved å fokusere på slike negative handlinger (fra begge parter) viser bare hvor lite innsikt begge parter har om seg selv, og andre.

Så er dette min mening, og det finnes nok 7 billioner andre av dem.
Vis hele sitatet...
Du burde bli prest eller noe.

Jeg skjønner at man ønsker å vite når man tror at partneren juger. Selv om det ikke er særlig konstruktivt, verken juging eller spionering, så kan det å få vite gjøre at man kommer et skritt lenger.

Alternativet er kanskje å bare gjøre det slutt. :singeltiljegblirhundreårogdørsmiley:
Sitat av Knask Vis innlegg
Så da blir det straks mye bedre om den andre parten sniker seg rundt ryggen på vedkommende for å leke CSI?
For fuck's sake.. Ta det opp med den det gjelder om det er et stort problem og du absolutt skal vise hvor god venn du er.
Vis hele sitatet...
Kunne du ikke lest eller tatt med siste setningen min når du først skulle quote meg? Står jo svart på hvitt at jeg ikke støtter tankegangen hennes i det hele tatt.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Du burde bli prest eller noe.

Jeg skjønner at man ønsker å vite når man tror at partneren juger. Selv om det ikke er særlig konstruktivt, verken juging eller spionering, så kan det å få vite gjøre at man kommer et skritt lenger.

Alternativet er kanskje å bare gjøre det slutt. :singeltiljegblirhundreårogdørsmiley:
Vis hele sitatet...
Heheheh!
Jo takk! Prest faktisk! Tar det som et kompliment!

Som vedkommende skrev så var det litt lite informasjon om situasjonen. Jeg deler bare mitt syn på mennesket.

Selvfølgelig, men husk at hele den veien du har gått, er basert på det første steget med løgn og bedrageri.


Jeg har vansker med å forklare mine tanker, alltid hatt men: Om begge er gode mennesker, med forståelse for tillit, kjærlighet og empati, så vil det resultere i god kommunikasjon fra begge sider.

Om det ikke er god kommunikasjon, og man må begrense sine valg til løgn og bedrageri.
En eller begge av partene må tydeligvis jobbe med seg selv, for å oppnå denne kommunikasjonen.
Nå har ikke jeg fortalt omstendighetene rundt det her men hva er poenget om å fortelle meg å ikke blande meg inn i andres liv? Dere vet jo ikke hva det gjelder jeg kommer ikke til å si det her heller men jeg mener hva er poenget? La meg bare si at det er barn inblandet. Takk til dere andre som gir svar
Er det slikt du vil lære dine barn?
Å lure, lyve og bedrage er handlinger som er akseptable fordi du mener det er det?

Jeg står fortsatt ved det jeg har sagt.
Kjærlighet, tillit og empati is the way to go.
Sist endret av Cortec; 18. desember 2012 kl. 18:47.
Sitat av flexx Vis innlegg
Du kan jo for eksempel... la han være i fred? Skaff deg et liv, plag noen som virkelig gjør noe fælt. Ikke en som koser seg litt. Tipper du selv bruker alkohol?
Vis hele sitatet...
Dude, slapp av littegranne a, jeg skjønner nå at her finnes det mennesker som dømmer litt enkelt ja. Du vet ikke omstendighetene så tro hva du vil. Anyways moderator kan bare slette tråden. Helt feil sted å spørre om råd.

For noen konklusjoner dere tar, jeg er ikke kvinne og er ikke samboer med karen, jeg er en mann som prøver å ordne opp i noe helt fucka greier. Neste gang bare svar på spørsmålet eller la vær å svar, please.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Jeg syntes at det er på tide å vise litt større respekt for de av oss som velger et liv uten et voldsomt engasjement for et rusmiddel som mulig burde vært legalisert.

Blir idiotisk og patetisk og gå rundt kreve at man ikke har rett til å vise bekymring for nære mennesker som ruser seg.
Vis hele sitatet...
Synes nå heller respekten for rusbrukere er den som det bør fokuseres på. Ved å sette seg inn i et stoff, så kan man forstå hva og hvordan, og ved å ta dette med seg i samtale med en rusbruker så kan man forstå hvorfor. Respekt må gå begge veier, og en som ikke aner noe om (ulovlige) rusmidler og som rister på hodet når det nevnes rus og som ikke vil ta til seg fakta når det blir gitt, får ingen respekt av meg. Ignoranse skal ikke belønnes på noe vis.

Det er ingenting galt i å vise omtanke i seg selv, men måten det blir gjort på er det som avgjør hvorvidt det er av positiv art eller ei. Å snike til seg informasjon og teste en person bak ryggen hans/hennes, det er så feil som du kan få det. Vise forståelse for at personen liker rus og prøve å få til en samtale er veien å gå. Dersom personen er vrang og nekter å samtale om (mis)bruket sitt, så har man hvert fall gitt det et forsøk. Prøvd å vise at man bryr seg om vedkommende og åpnet opp for at han/hun kan komme til deg å prate i fremtiden.

Nå snakker jeg mer generelt enn om trådstarters spesifikke situasjon.
Men herregud da, er nesten ingen her som har svart på det TS spør om. Rusdiskusjon kandere ta i en annen tråd. Det GÅR faktisk ann å få problemer med cannabis. Tro det eller ei folkens! la TS styre selv, han vet bedre enn dere hva denne saken anngår. Men om cannabis er mer skadelig enn alkohol eller whatever har ikke noe her å gjøre-

Jeg har dessverre ikke noe å bidra med selv, måtte bare få det ut så kan vi håpe jeg er den siste som ikke har noe å bidra til her. SLUTT.

Edit: Han spurte heller ikke om dette er moralsk riktig eller blablabla.
Sist endret av frø; 18. desember 2012 kl. 19:47.
Sitat av lurtmegtredveår Vis innlegg
jeg er en mann som prøver å ordne opp i noe helt fucka greier. Neste gang bare svar på spørsmålet eller la vær å svar, please.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er: hvordan skal du bruke bevisene du evt. får
på at vedkommende røyker cannabis? Levere til politi eller barnevern?

Har du en god grunn til å bry deg, så som f.eks. at du er i slekt
med barnet det er snakk om?

Du kunne kanskje forklare situasjonen litt bedre, så kanskje du får
klarere svar tilbake. Det holder ikke å bare si at det er "helt fucka".

Uansett mener jeg du bør gjøre dette så åpent og ærlig som du kan -
å gå bak ryggen på folk er, etter mitt skjønn, en elendig løsning.
Sitat av flexx Vis innlegg
Du kan jo for eksempel... la han være i fred? Skaff deg et liv, plag noen som virkelig gjør noe fælt. Ikke en som koser seg litt. Tipper du selv bruker alkohol?
Vis hele sitatet...
haha! Kunne ikke sagt det bedre selv..
Ser folk har litt forskjellige meninger på hva som er missbrukt og hva som ikke er.
Mener folk at det er umulig å missbruke cannabis? TS hørtes jo ikke helt godt ut, men nok om det.
Personlig mener jeg at viss en røyker hver dag bare fordi en ikke "orker" noe annet så kan dette
omtales som missbruk.

Hva synes dere?
Sitat av lurtmegtredveår Vis innlegg
Hei. Har et ganske så alvorlig problem. Har en fyr som jeg tror misbruker hasj. Er ganske kjent med dette rusmiddelet og kjenner lett igjen hvordan det lukter. Denne personen er også veldig sløv og unngår øyekontakt nesten hele tiden, veldig merkelig og ustabil oppførsel. Personen røker også rullecigg så jeg lurer på om det er noen måter å teste om det har blitt brukt hasj i huset for eksempel en spray eller et eller annet eller om jeg kan ta opp gamle sneiper og finne ut? Vær så snill og hjelp veldig viktig.
Vis hele sitatet...
Hei! mitt beste råd til deg er å faktisk ta dette opp med vedkommende.. Å gå rundt grøten medbringer lite godt.. ( dette vet jeg av erfaring )

Håper du finner ut av dette.!

Mvh
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Troll? titegn
Sitat av spiljuice Vis innlegg
Å gå rundt grøten medbringer lite godt..
Vis hele sitatet...
Litt på siden, men mange kommunikasjonssammenbrudd stammer
nok fra akkurat dette. Man bør være direkte, og ta plasteret i ett
røsk.
Jeg vet jeg vet! Det enkleste er å gi faen i å bry seg om andre sitt privat liv med mindre du er mor/far og personen er under 18!
Sitat av Tawon Vis innlegg
Synes nå heller respekten for rusbrukere er den som det bør fokuseres på. Ved å sette seg inn i et stoff, så kan man forstå hva og hvordan, og ved å ta dette med seg i samtale med en rusbruker så kan man forstå hvorfor. Respekt må gå begge veier, og en som ikke aner noe om (ulovlige) rusmidler og som rister på hodet når det nevnes rus og som ikke vil ta til seg fakta når det blir gitt, får ingen respekt av meg. Ignoranse skal ikke belønnes på noe vis.
Vis hele sitatet...
Problemet er vel hovedsakelig at det ikke finnes noen respekt mellom stoner og anti-stonergruppene.

Jo, det finnes, men jeg merker fort hvordan rusmiddelforumet ofte blir preget av fiendtlige diskusjoner mellom trangsynte mennesker som enten tror cannabis er guds eller djevelens plante. Er det egentlig mulig å ha en frisk diskusjon om Cannabis i mer enn 5 innlegg før uttrykk som hasjhue eller naiv idiot blir brukt?

Respekt var feil ord som jeg brukte i forrige innlegg. Medfølelse er vel et mer riktig ord. Man kan vel prøve å akseptere at mennesker ikke har den samme oppfatningen av rusmidler som en selv og heller forsøke å skrive mer oppklarende innlegg? Spesielt med tanke på at man lærer på skolen at Cannabis er roten til de fleste problemer. Derfor syntes jeg i det minste vi cannabisbrukere kan være litt voksne og unngå å senke oss ned på nivået menneskene som ikke tar til seg sannheten og heller lener seg på det de innbiller seg er riktig.

Syntes det er bekymringsverdig hvordan mennesker skal føle seg personlig krenket hvis de hører noe om weed som ikke stemmer. Det blir vel litt mye røyking i perioder for meg selv, men jeg klarer å se på vanene mine i en smule mer kritisk syn enn de som støtter seg til tanken om Cannabis er ufarlig. Kun fordi de har sett "the union" som forteller deg at ingen mennesker har dødd av stoffet ennå.

Mye av denne klisjeen har gjort legaliseringsdebatten helt uinteressant pdd.
Sist endret av Mofse; 18. desember 2012 kl. 22:43.