Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  120 13407
Jeg har ikke lest alle rådene dere fikk før dere dro ut, men jeg bemerker at dere takker for "alle rådene dere fikk"

Her er et scoop: Enten gav dere faen i rådene, ellers fikk dere elendige råd! Dere holdt mindre enn et døgn, og det er på grensen til latterlig. Det er ikke meningen å flame dere, men om man planlegger en "survivor tur" og ikke klarer et døgn en gang, da er man ALT for dårlig forberedt.

Flere av tingene vet dere åpenbart om, men har en "jaja" holdning til det. Da er det klart man går på en smell! Når man driter i bålet og lager ly med åpning mot vinden, da har man så godt som tapt allerede. Hadde dere bare giddet å gjøre det skikkelig hadde dere antagelig klart dere fint.

Og jeg tro INGENTING på at dere "vet" at dere kunne holdt et døgn til. Men de eneste det betyr noe for er dere selv, så det er ikke så nøye..

Bedre lykke neste gang. Det trenger dere!
Gjest
Trådstarter
Det er noe annet og planlegge det en å faktisk gjøre det. Ja, vi var ikke veldig godt forberedt.
Rådene var gode, men det var ikke så lett å få til når vi faktisk var ute.

ps: Filmen kommer kanskje før jul (vi er utrolig slappe)
Sitat av dracz
Bevise det for oss selv var ikke nødvendig. Vi er nesten 100% sikre på at vi kunne gjort det, men ingen orket og sove der igjen.

(Svake mennesker^_^)
Vis hele sitatet...
De to tingene du sier der motsier hverandre totalt.

1: "vi er nesten 100% sikre på at vi kunne ha gjort det"
2: "men ingen orket å sove der igjen"

Stusselig, men det virker jo som store deler av forberedelsene bestod i å skrive på internett, og når dere da ikke en gang følger rådene dere får kan man vel ikke vente så mye annet. Hm, kanskje man skulle ta en tur selv på nyåret... lenge siden jeg har vært på skikkelig tur nå.
Ingen grunn til å fortvile eller føle seg mislykka. Noen ganger går turer som planlagt, andre ganger må man avbryte tidligere. Skjer stadig vekk med meg også. Ingen krise. På'n igjen neste gang med nytt mot (og forhåpentligvis flere lærdommer innabords).

Var selv på tur noen dager etter dere. Ble noen overnattinger under åpen himmel og masse padling. Kjørte flerlagsprinsippet, tørt skift og varme klær i vanntette sekker, nok turmat (minst to varme måltid om dagen i tillegg til mindre måltider), driting i friluft en gang om dagen samt la leiren i ly for vinden. De kaldeste øyeblikkene var rett før man skulle i posen (under klesskift til tørre og varme klør) og om morran når man skulle ut av soveposen igjen. Og som hver gang - når man endelig er i turklærne eller i soveposen, har man nesten glemt at man frøs seg halvt ihjel 10 minutter før. ..og alt slitet er verdt naturopplevelsen.

Så..på'n igjen, gutter. Det er turvær året rundt!

Hvis dere ikke har gjort noe slikt tidligere og har ingen erfaringer med jakting o.l. kan dere se langt bortifra at dere hadde orket noe mer enn fire dager uten mat. De to første nettene er verst, ellers er det ikke så veldig vanskelig. Man blir selvfølgelig rimelig fucked up i huet uten mat i noen dager. Vann er kanskje det beste du kan ha med det uansett.

Ellers skal jeg ikke gi no creds for ei dag ute i villmarken.
Faen. Hadde vært fett å arranget neste nFF-treff som en en badass-tur ei helg. Tror det kunne blitt usedvanlig interessant
Ett tips hvis man planlegger en sånn tur uten å ha litt erfaring er å lese om det på forhånd, og prøve hvordan man skal gjøre de før man kaster seg utpå. Har selv vært ute i en uke uten mat og søvn, det fungerer men man blir fucka i hodet og begynner å se syner.
sjekk ut Lars Monsen sin bok, i den står det mye nyttig.
Lykke til på flere turer
hvordan kommer filmen seg? ferdi redigert snart?

bump btw
Dårlig planlagt tur. Skuffende utfall. Lite vits å be om råd da dere allerede hadde bestemt dere for å kun ha med nål og tråd, for fiske ala MacGyver, og ei fyrstikk. Naivt opplegg.

Sitat av Tsunami
sjekk ut Lars Monsen sin bok, i den står det mye nyttig.
Vis hele sitatet...
Lars Monsen har skrevet 14 bøker.
"Villmarksboka" kan være den du sikter til. Grundig innføring i ekstrem turgåing. Lærer alt fra å fyre bål i orkan til å amputere benet ved låret for å forhindre at koldbrannen når konglene.
Synes han skriver om vel mye ekstreme ting, men en del gode tips for søndagsturen også.
Sist endret av Skeletor; 30. desember 2007 kl. 01:46.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av dracz
Det er noe annet og planlegge det en å faktisk gjøre det. Ja, vi var ikke veldig godt forberedt.
Rådene var gode, men det var ikke så lett å få til når vi faktisk var ute.

ps: Filmen kommer kanskje før jul (vi er utrolig slappe)
Vis hele sitatet...

Før jul var vel optimistiskt ? Uansett når kommer den ?
Du er min venn
niigu's Avatar
Ser denne posten er meget gammel, men vil uansett være med

For det første: Dummeste tingen jeg har hørt om er å ta med seg 3 fyrstikker på overlevelsestur. Hvor logisk er det at du har mistet resten av pakken i en overlevelsessituasjon, og hvor idiot føler man seg ikke når alle tre knakk første på forsøket? Greit at dere skal ha overlevelse på høgt plan, men skill mellom sikkerhet og dumhet i og med at dere faktisk kan det.

Ellers: Mange gode tips og råd som tidligere er skrevet. Orker ikke lese igjennom 6 sider, så jeg bare skriver det jeg har lært etter en del minusgrader og overlevelsesdøgn i bagasjen.

- Gapahauk er det beste og lureste om vinteren. Lag den liten og kompakt, akkurat nok til at to personer kan presse seg inn. Bygg den LAVT om taket. Begynn med stokker som "chassis" og spe på med greiner sekundært. Til slutt så presser du på med snø helt til det er tett. Plassering av gapahauk er viktig. Lag den med åpninga mot en fjellvegg, med mellomrom nok til å plassere et bål mellom gapahauken og fjellveggen. Veggen brukes som varmereflektor. Hugg MASSE ved. MAAAASSE!

- Snarer er artig, og sjansen for fangst øker betraktelig om dere bruker god tid på å lage dem. Lag en løkke utav en snor som strammer seg når du drar i den ene enden. Plasser denne i en åpning hvor små bakkedyr og fugler går. Plasser gjerne masse greiner rundt som "vegg" slik at dyret ikke har noe annet valg enn å gå igjennom åpningen din. Hvordan fange fisk gidder jeg ikke forklare. Dette kan vel de fleste nordmenn få til. Men lag en patent slik at man ikke trenger å sitte v/ pilken hele tiden.

- Bekledning: Kle dere etter temperatur. Jobber man kan du gjerne stå i t-skjorte under ytterjakken så lenge du er i bevegelse. Menn som fryser jobber raskere og mer effektivt. Alltid ha tørre sokker og tørr lue. Det er i disse områdene man merker det mest. Fyr opp et bål så kjapt som mulig. Gjerne et lite bål ved siden av arbeidsplassen før gapahauk-bygging startes i tilfelle dere vil tørke/varme hansker, luer og sokker. Med en gang man har sovet i noen timer og blodomløpet i kroppen er minimal, vil bena få merke kulda. Ha varme sokker klare til du våkner.

- Hvordan té seg i villmark: Alltid ha godt humør. Ikke depp om dere ikke får tak i mat eller nok varme. Det er det verste som finnes i "felt". Hold moralen oppe ved godt lag. Spis ALT spiselig som feks bark. Magen vil temmes litt så lenge den har en form for fyll. Ikke vær redd for å vare gay. Ligg inntill hverandre. Det hjelper mer med direkte kontakt (hud mot hud) enn jakke mot jakke.

Sist med ikke minst. Sliter du med å holde varmen? HUGG VED!
Hvordan funker egentlig en snare? Ligger du bare der med snora i hånda og venter, og drar når noe trør i den?
Det er en tråd festet med en pinne i bakken, og med ei renneløkke i andre enden. Løkka "henges opp" ett egnet sted i f.eks kvister o.l. Det legges så ett åte på andre sida av løkka, på en slik måte at en kanin eller andre små dyr blir nødt til å stikke hodet gjenom løkka for å få godbiten. Når løkka strammes, blir dyret fanget. Kan også funke uten åte om den plasseres langs en "sti" som smådyr bruker til daglig. Men mener å huske at det er forbudt å bruke snarer til vanlig, utenom hvis det er nødstilfelle...
Og du strammer løkka manuelt altså?
Og du strammer løkka manuelt altså?
Sitat av Eruondo
Og du strammer løkka manuelt altså?
Vis hele sitatet...

Nei, når dyret stikker hodet inn i løkka og snara henger seg rundt halsen så strammest den av seg selv og dyret blir kvalt til døde eller henger der til du kommer!

Edit her er en film som kansje kan hjelpe deg og forstå siden jeg suger til formulering : http://www.youtube.com/watch?v=gLRG6I8GIV0

hvordan kommer den filmen seg dracz ?
Sist endret av Holmen; 4. mars 2008 kl. 21:03.
Sitat av dracz
Jeg og en kamerat har tenkt og overleve i den norske naturen i 4 dager (3 netter).
Vi skal ikke ha med noe annet en:
Sovepose
Øks
Kniv
Metall kanne
~3 fyrstikker
Kanskje sen og krok til fisking

Dette skal skje 7 - 10 Desember.
Vi skal filme turen med 2 handy-cams å finne mat og drikke selv. Bål er første prioritet og noen som har noen tips om hvor vi kan lete etter tørre ting?
Det jeg lurer på er om det er noen som kan gi tips om hva vi kan spise og andre smarte ting.
(Dette skjer i indre Agder)

Ja, vi er fullt forberedt på at det kommer til og bli et helvete og sinnssykt kaldt.
Vis hele sitatet...
Jeg vedder de greier seg i 6 timer så finner politiet de i fosterstilling noen dager senere..
Sitat av Bestemors
Jeg vedder de greier seg i 6 timer så finner politiet de i fosterstilling noen dager senere..
Vis hele sitatet...
Lest hele tråden?
Sitat av christian.!.!
Nei, når dyret stikker hodet inn i løkka og snara henger seg rundt halsen så strammest den av seg selv og dyret blir kvalt til døde eller henger der til du kommer!

Edit her er en film som kansje kan hjelpe deg og forstå siden jeg suger til formulering : http://www.youtube.com/watch?v=gLRG6I8GIV0

hvordan kommer den filmen seg dracz ?
Vis hele sitatet...
Ah! Takker! Der så jeg for meg lange og kalde timer gitt.. Hvis en nødsituasjon skulle oppstå da.
Sist endret av Eruondo; 5. mars 2008 kl. 12:46.
Sitat av Sarv_2
Det er en tråd festet med en pinne i bakken, og med ei renneløkke i andre enden. Løkka "henges opp" ett egnet sted i f.eks kvister o.l. Det legges så ett åte på andre sida av løkka, på en slik måte at en kanin eller andre små dyr blir nødt til å stikke hodet gjenom løkka for å få godbiten. Når løkka strammes, blir dyret fanget. Kan også funke uten åte om den plasseres langs en "sti" som smådyr bruker til daglig. Men mener å huske at det er forbudt å bruke snarer til vanlig, utenom hvis det er nødstilfelle...
Vis hele sitatet...
Hvis du setter opp snaren i en typisk sti for kaniner o.l. så pass på at du ikke forstyrrer området noe særlig. Pass spesielt på at du ikke tråkker i selve stien. Små dyr er veldig forsiktige og velger gjerne en annen løype om det ser ut til at noen har vært/ er i området deres.

Pass også på å ta med deg snarene når du drar. Det er en kjip måte å dø om de bare blir stående der til de sulter.. Og straffbart hørte jeg noe om.
Att: Dracz

Bra forsøk, det er langt mer enn hva den gjennomsnittlige forumbrukeren hadde turt å våge seg ut på.
Ser de fleste her har kommentert de mest fundamentale feilene, eneste forberedelsen jeg virkelig savnet var bålfyring. Begynn i det små, prøv å få igang et bål i skogen like ved. Det er ikke alltid like lett, selv i ok vær. Å tenne bål er utrolig frustrerende i vått klima. I forsvaret hadde vi alltid med litt tørr never eller annet egnet opptenningsmatriale slik at man alltid skulle kunne få igang et bål.

Ser frem imot å se om dere prøver igjen

Personlig kommentar; lo litt for meg selv når du gjorde mannemann avgjørelsen å ikke ta med pressening på vinteren i regn klima