Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4794
I like turtles
Skyfex's Avatar
Følgende er en guide for å lage en hendig liten lommelykt for 9V batterier. Den er nyttig, lett å lage og du kan få alle delene på Clas Ohlson. Man kan egentlig komme fram til dette selv, men jeg synes min oppskrift ble ganske bra

Du trenger
Loddebolt / Loddebly
El-teip
Litt papp
Varmtlim
Litt ledning
5 Hvite LED-lys
Motstander
Kontakt for 9V Batteri

-Første du må gjøre er å kutte ut en liten pappsirkel som har plass nok til alle 5 LED lys. Jeg brukte EL-teip på begge sider for å gjøre den sterkere (og for estetiske grunner).
-Kutt så to hull til alle led lysene i en sirkel, og sett inn de 5 LED lysene. Pass på at den lange terminalen (positiv) alltid er festet i hullet som går inn mot midten (eller motsatt, men da må også kontakten reverseres senere).
-Bøy alle de korte terminalene utover, og de lange innover mot hverandre.
-Lodd de lange terminalene til hverandre i midten, og bruk en tang til å bite av det som stikker ut av loddepunktet, med untak av en som du bøyer rett opp
-Legg en avisolert ledning rundt langs kanten av baksiden av pappskiven, under (på utsiden av) de korte terminalene.
-Lodd alle de korte terminalene til denne ledningene. Kapp av alle untatt en.
-Rull en pappbit rundt de positive terminalene i midten og teip den sammen. Den må være litt kortere enn den terminalen du ikke kappet av. Denne skal bare passe på at de to delene av kretsen er isolert.
-Rull en pappbit rundt hele dingsen. Den kan godt gå litt over LED lysene, men den må ikke gå lengre enn den negative terminalen du ikke kappet av i den andre enden. Teip rundt den.
-Bruk varmtlim til å fylle inni i hylsene (på baksiden) du nå skal ha, slik at du fester dem til papp-platen /LED-lysene.
-Ta 9V-kontakten, kapp litt av den ene ledningen og lodd den på motstanden. Hvor sterk motstand du skal ha kan du finne ut ifra spesifikasjonene til LED-lysene. Les i LED-tråden hvis du ikke vet hvordan du regner ut. Bare husk at LED-lysene er parallelkoblet, så du skal ha 5 ganger så mye strøm. Jeg brukte litt varmtlim til å feste denne motstanden og ledningene på baksiden av kontakten.
-Du må nå lodde sammen kontakten med motstanden og klumpen med LED-lysene. Lodd den røde ledningen (positiv) til terminalen i midten, og den sorte til den terminalen som ligger langs kanten. Bare pass på at du ikke får lim, teip eller isolering på loddebolten din.
-Teip LED-klumpen skikkelig fast til til kontakten.
-Fest den nye lommelykten din til et 9V batteri. Har du gjort det riktig skal den lyse ganske bra. Den har ingen bryter, men det er bare å hekte av den ene delen av kontakten og rotere batteriet litt.

http://bytetastic.com/skyfex/LED.jpg

[COLOR=Gray]Yeay, forumets første byggeguide[/COLOR]
Sist endret av Skyfex; 16. oktober 2006 kl. 17:43.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg ville gjort ei endring. Effekten i motstanden er tapt varme, altså totalt unyttig.

Men blå/kvite LEDar treng omlag 3V pr stk, så eg ville lagt 3 og 3 leds i serie, slik at ein ikkje får unødig tap. Då slepp ein med litt flaks å tenke på seriemotstand, sjølv om ein gjerne bør ha ein motstand med 0.1-0.2V spenningsfall for å unngå at diodane brenn opp.

Men som sagt, ta 2 eller 3 dioder i serie, så varer batteriet lenger.

Ein liten addon til den oppskrifta: Maglites har ofte to AA-batteri, altså omlag 3V spenning. Dette passer veldig fint til ein kvit LED. Eg har med hell satt i ein kvit LED i mine maglites, med det resultatet at dei varer lenger, og slepp å tenkje på å ha med ekstra pære.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sant nok.. men den varer såpass lenge at det egentlig ikke er noe stort problem. Jeg tenkte på det når jeg skulle lage den, men når man lager lommelykt vil man gjerne lage så sterk som man kan, og jeg hadde 5 dioder der og da. Passet egentlig bra siden den blir ca. akkurat passe stor.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
En fin og oversiktelig byggeguide!
Har alle delene untatt motstaderen så skal kansje lage en hvis jeg får tid.
Har du et bedre bilde av selve lommelykten?

Thoryllo
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Thoryllo: Har egentlig ingen kameraer tilgjengelig.. måtte låne MacBooken til en venn for å ta bildet. Men den er ikke så spennende. Ser bare ut som en klump av sort-el teip med en 9V kontakt i den ene enden og et hull med 5 lysdioder i den andre enden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bruk 3 og 3 dioder i serie og kutt ut motsstande, thoryllo. Då varer den lenger, blir mindre og enklare.
Denne var morsom og ikke minst hendig Skal vurdere å lage en.
Må i det minste si jeg likte det forumet her, jeg som går elektro linja og greier og ikke minst elsker små duppeditter med strøm i seg Flott underforum
▼ ... over en uke senere ... ▼
3 dioder per 9v batteri? Bruke 2 9V batterier da? Koble i serie, og dermed slippe å bruke motstander.

Du sier hvite led's trenger ca 3V vær, vet du hvor mye blåe leds trenger? Er det det samme?

Noen som har noen godeforslag på design som de har lyst å slenge opp? Noe som ser ut som en liten hendig lommelykt.


Edit; fant svar i LED posten til vidarlo:


Nokon vanlege straumer og spenninger over LEDs:

* Vanlig rød LED: 20mA @1.2-1.3V
* Ultrabright blå LED: 30mA @ 2.8-3.2V (Sjekk datablad!)
Sist endret av Sokkull; 25. oktober 2006 kl. 12:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *Joachim*
3 dioder per 9v batteri? Bruke 2 9V batterier da? Koble i serie, og dermed slippe å bruke motstander.

Du sier hvite led's trenger ca 3V vær, vet du hvor mye blåe leds trenger? Er det det samme?

Noen som har noen godeforslag på design som de har lyst å slenge opp? Noe som ser ut som en liten hendig lommelykt.


Edit; fant svar i LED posten til vidarlo:


Nokon vanlege straumer og spenninger over LEDs:

* Vanlig rød LED: 20mA @1.2-1.3V
* Ultrabright blå LED: 30mA @ 2.8-3.2V (Sjekk datablad!)
Vis hele sitatet...
Blå og kvit led er det samme, med litt ulik kapsling. Og det viktige er at dioder treng konstant straum... Dersom straumen er rett, er spenningsfallet rett.
Ok, takk for svar vidarlo. Har noen en idê om hvordan jeg skal få designet en tøff diode lykt? Noe som er litt hendig å ha med seg, ikke en papp bit.
Sitat av *Joachim*
Ok, takk for svar vidarlo. Har noen en idê om hvordan jeg skal få designet en tøff diode lykt? Noe som er litt hendig å ha med seg, ikke en papp bit.
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt på det samme selv, og har et prinsipp under utvikling. Det er alt jeg kan komme med.
Lyst å sende meg en PM med prinsippet? Så kan jeg se om jeg har noen lure ideer
Er ikke noe mer enn at jeg tenker på å lage meg min egen lommelykt.
Ok, trudde du hadde en god idee til et enkelt design.
Dersom straumen er rett, er spenningsfallet rett.
Vis hele sitatet...
Spenningsfallet er det samme, uansett strøm. Med mindre du kobler det rett i batteriet, ettersom du da tvinger batterispenningen over led'en.

Å ikke bruke strømbegrensende motstand, er ikke å anbefale. Led's har ingen indre resistans, og er spenningen litt over spenningsfallet (Vf) i led'en, vil batteriet kortsluttes, og led'ene gå i stykker.
Har bestilt5 ultrabright hvite 3mm dioder,bryter,diodeholdere for 3mm, og 2 9V kontakter.+5 blå dioder

Tenkte å serie koble 2 9V batterier(18V)

Og koble på 5 hvite dioder. Tenkt å bygge lommelykta i plexiglass+ 1 blå diode inni, som lyser opp lykta innvendig , som da blir rundt 18v(omlag 3V pr diode)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *Joachim*
Har bestilt5 ultrabright hvite 3mm dioder,bryter,diodeholdere for 3mm, og 2 9V kontakter.+5 blå dioder

Tenkte å serie koble 2 9V batterier(18V)

Og koble på 5 hvite dioder. Tenkt å bygge lommelykta i plexiglass+ 1 blå diode inni, som lyser opp lykta innvendig , som da blir rundt 18v(omlag 3V pr diode)
Vis hele sitatet...
Hmm, du må nok ha serieresistor uansett. Eg ville heller nytta eit batteri, og 3 + 2 i serie, med to serieresistorar. Å bruke to batteri gjer lykta tyngre, og eliminerer ikkje behov for seriemotstand.

(Digresjon 6*3=18. 5*3=15. Ergo må du ha 3v drop over en motstand, akkurat nok til en ekstra LED. Altså meir lys *uten* kortarte batterilevetid)
(Digresjon 6*3=18. 5*3=15. Ergo må du ha 3v drop over en motstand, akkurat nok til en ekstra LED. Altså meir lys *uten* kortarte batterilevetid)
Vis hele sitatet...
Hvis batterispenningen er på 18V, og diodene har et spenningsfall på 3V, vil det ikke være å anbefale å ha 6 i serie. Spenningsfallet over resistoren blir da 0V, noe som ikke vil la seg gjøre. Så fort batteriet begynner å tømmes, vil spenningen synke under 9V*2, og diodene vil ikke få spenningen de trenger, og vil dermed slokke.
Skal du bruke 9V batterier, kan du like godt bruke ett 9V batteri, og så mange strenger på 2 i serie som du ønsker. Hver motstand blir R=3V/20mA=150ohm. Er spenningen over diodene lavere enn 3V, kan du derimot ha 3 i serie. Men å bruke 2 9V batterier har ingen hensikt, da du riktignok kan ha dobbelt så mange LED's i serie, men bruker 2 batterier like fort som du ville brukt ett med halvparten i serie. Ergo, det er ingenting å tjene på det i dette tilfellet.

Som sagt før, er det teoretisk mulig å matche spenningen nøyaktig med spenningsfallet over diodene, og slippe seriemotstand. I praksis er dette ikke mulig. Forholdet spenning vs strøm uten resistor er en meget bratt eksponentialfunksjon, og den minste endring i spenning (mV eller til og med µV) og/eller temperatur vil føre til en dramatisk endring i strømmen, og vil føre til en kortslutning av batteriet.
Hum, eneste måten jeg kan få dette til å fungere er: 9Vx2(BATTERI)=18Volt, 5x3,2V(LED)= 16V

Da skal spennings fallet være på 2V. Vær LED krever 20mA, 20mA+5=100mA=0,1A?

R=U/I= 2V/0,1A=20Ohm, skal jeg da bruke en motsand på 20Ohm?

Hvordan får dere 5LED på 3,2V til å virke på 1 9V batteri?



EDIT; Kjøre 5 paralelle med 330Ohms motstand på vær? kan jo funke

Noen som vet noe om vinklings graden på De 3mm diodene på Clas Ohlson, de på 2000mcd, 20mA.

Har visst bestilt feil dioder, hadde vært bedre med de 5mm diodene med 7500mcd
Sist endret av Sokkull; 30. oktober 2006 kl. 21:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Paralellkopling er stikkordet. Men ver obs på at du må sjekke databladet for dei du har bestilt for å sjå kor mykje straum dei treng. 20mA stemmer stortsett for raude, men ikkje for andre såvidt eg kan hugse.

Og ja, med den utrekninga du har, så skal du ha 20 ohms motstand. Det er korrekt tenkt og regna.
Står på clas Ohlson sin side der du bestiller: 3mm Ultrabright Hvit, 5pk, 3,2V, 20mA.

Sjekk editen min(som kom 1 min før du posta vidarlo)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *Joachim*

EDIT; Kjøre 5 paralelle med 330Ohms motstand på vær? kan jo funke

Noen som vet noe om vinklings graden på De 3mm diodene på Clas Ohlson, de på 2000mcd, 20mA.

Har visst bestilt feil dioder, hadde vært bedre med de 5mm diodene med 7500mcd
Vis hele sitatet...
Eventuelt 2 og 2 i serie Mange muligheter.

5 paralelle vil føre til relativt stort spenningstap over motstanden, og dertil bortkasta effekt. Det mest effektive er å få minst mulig effekt over motstanden, sidan det er reint tap (blir varme, og ikkje lys).
2 serier med 150Ohm da, og 1 enkel med 330ohm

Offtopic; Hva er grunnen til at jeg har mistet så mange poster? Postene jeg hadde i pyroteknikk forumet?
Sist endret av Sokkull; 30. oktober 2006 kl. 22:38.
Nei, du har IKKE regnet riktig. Det burde forum-admin vite. Den strømmen (20mA) som går gjennom en diode vil ikke på mystisk vis bli borte, eller brukt opp, før den kommer ut igjen. Går 20mA gjennom en diode, vil den fortsette gjennom neste i serien. Kirchhoffs strømlov. Søk på Kirchhoffs Current Law, (KCL). Mens du prøver å dytte 100mA gjennom diodene, og du vil derfor måtte kjøpe nye med en gang, da de ikke tåler slike strømmer. Det MÅ du ta til deg, skal lykten din bli noe av. Kontroller med en eller annen LED-kalkulator på nettet hvis du har problemer med å akseptere det.

Og du BØR bruke ett 9V batteri. Du lager da "strenger" på 2 leds, og en motstand. Leds-ene har 3,2V fvd, og 20mA strøm skal gå gjennom de. Motstanden skal da være R=(9-(3,2*2))V/20mA=130ohm. Du kan da koble så mange slike "strenger" du skulle ønske. Må du ha akkurat 5 stk, lager du en "streng" med kun en led og seriemotstand. Ellers kan du ganske enkelt kjøpe en led til.
Et 9V batteri har en ladning på ca 500mAh, eller rundt 1800 coloumb. Batteriets levetid er dermed ganske enkelt bestemt av hvor mange mA du trekker fra batteriet, og ikke spenningsfallet over seriemotstanden.
Sist endret av Provo; 31. oktober 2006 kl. 07:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Nei, du har IKKE regnet riktig. Det burde forum-admin vite. Den strømmen (20mA) som går gjennom en diode vil ikke på mystisk vis bli borte, eller brukt opp, før den kommer ut igjen. Går 20mA gjennom en diode, vil den fortsette gjennom neste i serien. Kirchhoffs strømlov.
Vis hele sitatet...
Ooops, sant nok. Tenkte ikkje heilt klart når eg posta det.

Sitat av Provo
Batteriets levetid er dermed ganske enkelt bestemt av hvor mange mA du trekker fra batteriet, og ikke spenningsfallet over seriemotstanden.
Vis hele sitatet...
Nei, det er greit nok, men dersom du har nok spenningsfall til at du kunne fått inn en diode till, så kunne du brukt den effekten på ein diode, og ikkje på ein serieresistor. Dersom du har mindre spenningsfall enn en diode ekstra, så er det jo veldig greit...
Sitat av vidarlo
Ooops, sant nok. Tenkte ikkje heilt klart når eg posta det.
Vis hele sitatet...
Den er grei, vi har alle våre dager.


Sitat av vidarlo
Nei, det er greit nok, men dersom du har nok spenningsfall til at du kunne fått inn en diode till, så kunne du brukt den effekten på ein diode, og ikkje på ein serieresistor. Dersom du har mindre spenningsfall enn en diode ekstra, så er det jo veldig greit...
Vis hele sitatet...
Helt enig, med visse betingelser. Jeg ville nok latt det være minst en volt over motstanden for "headroom". Spenningen fra batteriet vil synke etterhvert som det tømmes,og/ eller belastes, og da er det greit å legge opp til en viss toleranse i spenningsfall fra batteriets side, for å unngå at led'ene skal få for lav spenning og slukke. 9V batterier er fort nedpå ~8V uten belastning når det nærmer seg tomt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det finnes mange led å velge når det gjelder bygging av lykter.
siste og kraftigste er Cree XRE.
Har prøvd å fortelle Dere om hvor de finnes,men moderator ønsker ikke at dere skal få vite hvor og har slettet mine tips 3 ganger.
Lykke til videre med byggingen av lommelykter.Men som sagt finnes det et hav av informasjon.Det er bare å lete.

Her er en hjemmelaget Maglite 1D med 3,5" Turbohode
http://i81.photobucket.com/albums/j211/zeissoem2/KopiavDSC01838.jpg
Sist endret av zeissoem2; 12. januar 2007 kl. 23:28.
En Cree XRE er til orientering ca 148 Lumen ved 700ma.
Sitat av *Joachim*
3 dioder per 9v batteri? Bruke 2 9V batterier da? Koble i serie, og dermed slippe å bruke motstander.

Du sier hvite led's trenger ca 3V vær, vet du hvor mye blåe leds trenger? Er det det samme?

Noen som har noen godeforslag på design som de har lyst å slenge opp? Noe som ser ut som en liten hendig lommelykt.


Edit; fant svar i LED posten til vidarlo:


Nokon vanlege straumer og spenninger over LEDs:

* Vanlig rød LED: 20mA @1.2-1.3V
* Ultrabright blå LED: 30mA @ 2.8-3.2V (Sjekk datablad!)
Vis hele sitatet...
oversikt og koder finnes her
http://home.comcast.net/~theledguy/bin_codes/index.htm
Til trådstarter: Ville bare si at de linkene dine ikke virker
Istedet for regulering med motstand finnes det drivere tilgjengelig.

Ta for eksempel 3 stk Cree XR-E P4 WC stars,3 stk modifisert McR 20 reflektorer,modifisert PTS heatsink,nFlex driver i customholder,4stk 14500 Li-ion 3,7V batterier som man da plasserer i en 2D Maglite som man kutter ned til 1D størrelse.
Da ender man opp med dette:

http://i81.photobucket.com/albums/j211/zeissoem2/CrownedTri-Creepic2a900.jpg