Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 29040
Hvor mye plantemateriale tygger du da? Er jo ville variasjoner mellom rapportene på Erowid i allefall
Bestemor hadde masse slike planter, praktspragler, men det er en stund siden jeg hr sett dem sist.
superfuzz, svelger du dem også eller tygger du bare i lang tid?
Trenger ikke svelge dem nei
Ruller sammen 5 - 10 blader avhengig av størrelse, det er begrenset hvor mye du får stappet inn men når du får tygd litt og brutt ned bladstrukturen krymper det mye. Tygger og suger til det blir tørt og det bare er strå-struktur på det som er igjen. Coleus har struktur som kinakål hvis du vanner planten en stund før inntak så det blir ikke så mye igjen å tygge på etterhvert. Sleng med et bringebærdrops eller to hvis du synes smaken blir for kjip.
Jeg har forøvrig aldri fått noen voldsomt uttalte effekter utover de jeg har nevnt, uavhengig om jeg spiser 5 eller 15 blader.
Sitat av superfuzz Vis innlegg
Ruller sammen 5 - 10 blader avhengig av størrelse, det er begrenset hvor mye du får stappet inn men når du får tygd litt og brutt ned bladstrukturen krymper det mye. Tygger og suger til det blir tørt og det bare er strå-struktur på det som er igjen. Coleus har struktur som kinakål hvis du vanner planten en stund før inntak så det blir ikke så mye igjen å tygge på etterhvert. Sleng med et bringebærdrops eller to hvis du synes smaken blir for kjip.
Jeg har forøvrig aldri fått noen voldsomt uttalte effekter utover de jeg har nevnt, uavhengig om jeg spiser 5 eller 15 blader.
Vis hele sitatet...
Dette gjorde jeg me Salvia Divinorum blader for noen dager siden.
Funket helt fantastisk bra, var utrolig spessielt, å ikke minst den mest behagelige rusen jeg har vært borti, skal sies at 2xThramadol mg var med å skape "velbehaget"

But still, må få prøvd praktspragle også.
Salvia gir meg noen sære drømmer også, i går røyket jeg noe tørket plantemateriel på bøtta, gjorde meg bare superloka og det var egentli ganske ubehagelig alt i alt.. men sammtidig hadde jeg noen helt absurde drømmer som virket å vare over dager (altså at drømmen varte i flere dager) med en meget detaljert handling : /

Thramadol 50mg*
Sist endret av Themosthigh; 4. august 2009 kl. 15:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg kjøpte frø på internett og sådde en god del i praktspragler i mai. Nå i september har de blitt kjempe store og fine. De kommer bare til å fortsette å vokse hvis jeg skifter til større potte etter behov. Jeg har lagt litt hønsegjødsel i bånn av noen av pottene.
Fargen på planten er avhengig av hvor mye sollys den får. Det er et nytt lite skudd som har fått mye mindre sol en de andre plantene og det bladet er lyse grønt med hvit/ gule mønstre.
Stammen på planten består for det meste av veske. De ser ut som saftige tykke spirer.

Jeg kan godt legge ut flere detaljerte bilder av planten hvis det er noe dere lurer på..
Oi, viste ikke at bladene var så store
Har du prøvd å innta noe av plantene dine da?
Det største bladet er 14 cm langt og 10 cm bredt. Jeg har ikke forsøkt det enda. jeg venter på at bladene skal bli helt modene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har til sammen 4 praktspragler i vinduskarmen min (3 er stiklinger). Alle disse får masse blomster med en gang de utviklet røtter. Dette gjør jo at planten bruker mye energi på blomstringen og ikke på bladproduksjon hvis jeg ikke tar feil?
Kan man bare klippe av blomsten for at planten skal bruke energi på blad, eller vil det bare stresse den til å bruke enda mer energi på blomstproduksjon?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Mentalmelt: Har du funnet ut noe mer om de psykoaktive stoffene ennå?

Sitat av Krakaren Vis innlegg
"The roots of coleus contain the diterpene forskolin, which activates adenylate cyclase to produce actions such as vasodilation."
Vis hele sitatet...
At forskolin virker som en vasodilator, betyr ikke annet enn at den utvider blodårene.

Adenylsyklase er et enzym som omdanner ATP til cAMP(syklisk AMP). cAMP aktiverer en cAMP-avhengig proteinkinase - proteinkinase A. Proteinkinase A består av to regulatoriske og to katalytiske subenheter. Bindingen endrer subenhetens konformasjon, slik at den katalytiske subenheten frigjøres. De frie katalytiske subenhetene katalyserer fosforyleringen av ulike nøkkelproteiner i målcellen. Fosforyleringen endrer disse celleproteinenes funksjon og er ansvarlig for målcellens biologiske respons som i dette tilfelle er avslapning av glatt muskulatur i åreveggene.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Nope. Jeg har ikke undersøkt det noe nærmere, og jeg tror ikke at jeg kommer til å gjøre det heller. Coleus Blumei er en dekorativ stueplante med en artig etnobotanisk historie, men utover det så er den ikke så veldig interessant for min del.
Hva?! Er ikke all farmakodynamikk interessant?

Nei, jeg skjønner. Det er så vidt jeg har forstått det nesten ikke gjort noen forskning på disse stoffene, så jeg får bare vente og se om det kommer noe nytt.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det er praktspragle ja (obviously), men så står det også at det er hybrider. Det ser du også på fargene på enkelte av dem. Gå for den originale planten. Det finnes lite informasjon om den i seg selv, så ikke forvent deg noen vitenskapelige facts om alle hybridene. Dette har vi forresten snakket om tidligere i tråden.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Istedefor å starte en helt ny tråd, skriver jeg heller bare min lille opplevelse etter inntak av coleus i går kveld, kjøpt på plantasjen.

Inntak:
5 blader; mellom 8-10 cm lange
10 blader; mellom 5-8 cm lange
2 eller 3 (husker ikke); mellom 3-4 cm lange

Veier 105 kg, og dette var rundt 4-5 timer etter inntak av en god middag, om det skulle være relevant for noen.

Spiste de sammen med drops, tygget i rundt 10 minutter, før restene (kan vel knapt kalles rester) ble svelgt. Smaken er både sur og bitter, og anbefales derfor på det sterkeste å kjøpe med noen drops som du samtidig har i munnen.

Rundt 10-15 minutter etter inntak begynte jeg å føle et lett press i bakhodet, samt at hodet føltes noe tyngre ut. Dette varte i rundt 5 minutter, før det gikk over. Deretter føltes en små-rar følelse i magen, en typisk følelse du har like før du så smått skal på do med løs mage. Ikke smerter, men lett ubehag som varte i 1-2 minutter.

Gikk så rundt 15 nye minutter før jeg begynte å bli lett rastløs, samt leddene i armene føltes varme, hvorpå 5 minutter senere hvor en varme og svak kløe under huden kunne føles, over hele kroppen. Disse effektene varte i 10-15 minutter, før hele den store gleden med planta var over. Kan heller ikke si at drømmene mine ble noe spesielt påvirket etter inntaket, som vanlig husker jeg dem ikke.

Ikke akkurat en veldig givende opplevelse da effektene knapt var merkbare, men nå er iallefall det testa for min del. Kan alltids diskutere i om effektene hadde blitt større ved større doser, og om det er ønskelig. Jeg kommer nok iallefall ikke til å innta særlig mer av den blomsten.
Sist endret av Dibsent; 24. august 2010 kl. 16:21.
Har også en liten rapport

Inntak:
6 store blader på relativt tom mage.
Veier 70kg.

Merket veldig lite av bladene i våken tilstand. Liten euforisk følelse en halvtime til ca halvanen time etter inntak, men godt mulig dette var placebo.

Ble trøtt og la meg to timer etter inntak. Eneste merklige var at jeg var veldig rastløs og hadde problemer med å få sovne. Noe jeg ikke normalt har når jeg er så trøtt.
Våknet flere ganger iløpet av natten pga at drømmene var ekstremt intense. Dog ikke på en positiv måte, men mer masete og stressende. Var nesten ingen sammenheng i drømmene bare mas og kjas egentlig .
Dagen derpå (idag) merker jeg ingenting. Litt mindre utvilt enn jeg pleier å være etter å ha sovet 8 timer.

Morro og prøve, men tror jeg står over neste gang.


Vil til slutt av denne hyperkorte ''rapporten'' si at plantene er veldig fine som pynteplanter og skal selv ha et par i stua til pynt fremover
Sist endret av Bombasa; 24. august 2010 kl. 16:55.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hvordan går man egentlig fram hvis man skal plante coleus blumei? Har kjøpt en pakke med frø, og tenkte det kunne vært et morsomt prosjekt å vokse fram et par slik planter. Dessverre har jeg aldri plantet en plante i hele mitt liv, så har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Hva slags type jord burde jeg kjøpe inn?
Sitat av Flue Vis innlegg
Hvordan går man egentlig fram hvis man skal plante coleus blumei? Har kjøpt en pakke med frø, og tenkte det kunne vært et morsomt prosjekt å vokse fram et par slik planter. Dessverre har jeg aldri plantet en plante i hele mitt liv, så har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Hva slags type jord burde jeg kjøpe inn?
Vis hele sitatet...
Coleus blumei er absolutt ingen vrien plante å ha med å gjøre. Vanlig plantejord fra Plantasjen skal være mer enn nok for å dyrke frem noen flotte eksemplarer. Så lenge jorden du tar i bruk er veldrenert og normalt næringsrik, så skal det nok gå helt fint. Litt sand blandet i jorden gjør heller ingenting, tvert i mot. Frøene er relativt små i størrelsen, og plasseres et par cm under jordoverflaten før du fukter jorden og drar noe plastfolie over den dedikerte groplassen (potte/krukke) og stikker noen "luftehull". Dette holder luftfuktigheten oppe og gjør for en bedre start for planten i sin første dager. Etter folien er fjernet vanner du planten etterhvert som jorden tørkes ut. Dette sjekker du f.eks. ved å grave litt i jorden og se hvor fuktig den er. Obs: selv om det øverste jordlaget er tørt, kan lagene under, hvor røttene da befinner seg, fortsatt være fuktige nok. En fin liten tommelfingerregel er at du kan aldri vanne for mye, kun for ofte. Planten trives best på et delvis solfylt sted, helst mer skygger enn direkte soleksponering gjennom hele dagen. Ellers behandle den som det levende vesenet den er og du vil belønnes med et vakkert skue for øynene i en god tid fremover.
Takk for svar!

Hvor store potter vil man trenge etter hvert? Vil en slik pose holde til et par potter?

Burde man benytte seg av potter med hull i bunnen, eller holder det med vanlige uten hull?
Coleus er kjempelett å dyrke. Jeg kjøpte noen pakker frø fra ebay, siden jeg syntes de var så fantastisk fine. Etter at jeg hadde fått de fikk jeg vite om at den kan "brukes" Selv brukte jeg små startpotter med fuktet jord, la frøene på toppen (Frøene trenge lys for å spire, så hvis du legger dem oppå jorda så spirer dem fortere) og puttet pottene i brødposer og lot dem stå i vinduskarmen i 2-3 uker. Når de har spiret og blitt et par cm store, tar jeg dem ut av posen og planter dem over i egne potter. Coleus trives best i halvsol/skygge. Mine frø spiret etter 3-4 dager når det var sol og varmt i vinduskarmen. De dagene det har vært regn og kjøligere vær, tok det 7-8 dager før de spiret.

Du bør bruke potter med dreneringshull. Coleus liker å ha fuktig jord, men den trives ikke når den står i vann. Blir den stående i vann så råtner røttene.

Coleus er også latterlig enkel å klone/stikle. Da skråskjærer du bare stengelen rett over et bladsett, fjern de nederste bladene. skrap litt sår i stengelen nederst, og sett den i et glass vann. Du kan dyppe den i honning-vann før du setter den i vann. Så er det bare å vente til du ser at den har utviklet røtter, og da kan du plante den i jord.

Når du bruker planten, så ruller du enkelt sammen 8-10 ferske blader, og tygger dem godt i 10-15 minutter. Spytt så ut og tygg en ny runde med samme mengde. Du kan også tørke bladene og røyke dem.

Her står det litt om Coleus Blumei.

Uttdrag fra siden:
"For centuries, the Mazatec Indians of southwestern Mexico have known and used El Ahijado in their religious healing ceremonies. In traditional Mazatec communities, Coleus Blumei is considered ‘the male’ (El Ahijado) and Salvia Divinorum is considered ‘the female’ (La Hembra). However, the shamen and healers tend to use Coleus Blumei only when they are unable to procure Salvia Divinorum."
Takker for gode svar!

Da har jeg fulgt rådene deres og har plantet 3 potter med coleus blumei.

De begynte å spire etter allerede 2 dager til tross for regn og kjølig vær. Nå etter 4 dager ser den største slik ut:

Name:  coleus blumei.jpg
Views: 138
Size:  96,2 KB

Virker som dette skal gå veldig greit.

Takk for tips!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lysforholdene i vinduskarmen har blitt dårligere og dårligere utover høsten, og nå får ikke coleusene mine noe sol lenger i det hele tatt.

Jeg har 3 forskjellige potter med planter, og de har alle fått forskjellig mengde sol ut ifra hvilken side av vinduskarmen de har stått i. De har forskjellige størrelser utifra hvor mye sol de har fått.

Name:  2013-11-17 12.45.29.jpg
Views: 79
Size:  76,4 KB

Ettersom det er såpass stor forskjellig bare på hvilken side av vinduskarmen de har stått, tenkte jeg kanskje alle kunne vært mye større med mer optimalt lys.

Name:  2013-11-17 12.46.37.jpg
Views: 79
Size:  72,4 KB

Noen av bladene har begynt å bli sorte på tuppen, og andre blader er litt slappe. Er dette også på grunn av for lite lys, for kaldt i vinduskarmen, eller en kombinasjon av begge?

Har flyttet de vekk fra vinduskarmen, ettersom jeg synes det var for kaldt der, og de fikk ikke noe lys uansett.

Har lest at en CLF-pære kan hjelpe for å gi lys om vinteren. Noen tips hvordan jeg kan bedre forholdene til coleusene mine?