Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1860
Hei,

i og med at nedleggingen av ordinære radiosendinger på FM-båndet legges ned, er det mulig å anta at dette kan medføre en oppmykning av restriksjonene på å sende radio? Jeg antar at alle senderne blir slått av, så jeg snakker om å sende radio via egen sender.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vonS Vis innlegg
Hei,

i og med at nedleggingen av ordinære radiosendinger på FM-båndet legges ned, er det mulig å anta at dette kan medføre en oppmykning av restriksjonene på å sende radio? Jeg antar at alle senderne blir slått av, så jeg snakker om å sende radio via egen sender.
Vis hele sitatet...
Ja, men du kan anta at på sikt vert frekvensane tekne i bruk til andre føremål. Frekvenser er eit naturgitt avgrensa gode, og behovet har ikkje minka dei siste tiåra.
Mighty
vonS's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, men du kan anta at på sikt vert frekvensane tekne i bruk til andre føremål. Frekvenser er eit naturgitt avgrensa gode, og behovet har ikkje minka dei siste tiåra.
Vis hele sitatet...
Ja, høres logisk ut. Hva med å sende på AM-båndet? En undersøkelse utført av meg, senest i går, viste at jeg kun fikk inn støy når jeg valgte AM på radioen min.

Jeg forstår selvsagt at dette også krever en form for tillatelse, men jeg regner med at de som overvåker dette baseres sitt arbeid på tips fra publikum, og hvis jeg ikke blokkerer noen signaler, er jo sjansen også mindre for å bli tatt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vonS Vis innlegg
Ja, høres logisk ut. Hva med å sende på AM-båndet? En undersøkelse utført av meg, senest i går, viste at jeg kun fikk inn støy når jeg valgte AM på radioen min.
Vis hele sitatet...
AM-bandet er lite interessant til komersiell bruk, ettersom det er så lita bandbreidde der. Så vil tippe at vurderinga di om at det er relativt lite trafikk der stemmer ganske bra - men hugs at t.d. digital radio vil høyrest ut omlag som støy. Du må basere undersøkelsen på signalnivå, ikkje korleis det høyres ut.
Sist endret av vidarlo; 4. desember 2015 kl. 19:50.
Mighty
vonS's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
AM-bandet er lite interessant til komersiell bruk, ettersom det er så lita bandbreidde der. Så vil tippe at vurderinga di om at det er relativt lite trafikk der stemmer ganske bra - men hugs at t.d. digital radio vil høyrest ut omlag som støy. Du må basere undersøkelsen på signalnivå, ikkje korleis det høyres ut.
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp.

Er det teknisk mer avansert å drive piratradio over DAB snarere enn analoge signaler som FM og AM?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vonS Vis innlegg
Er det teknisk mer avansert å drive piratradio over DAB snarere enn analoge signaler som FM og AM?
Vis hele sitatet...
I prinsippet ikkje, men utstyret er nok gjerne dyrare. Billegaste inngangsport er gjerne ein SDR og forsterkar.

http://www.rtl-sdr.com/transmitting-dab-hackrf/ gir litt info om eit oppsett for å sende DAB med HackRF-SDR.

Edit: teknisk meir avansert... ja, det er det, ettersom du ha datamaskin, mens du med FM prinsipielt kan sende med en mikrofon og litt analogelektronikk, og bygge senderen på ein kveld sjølv. Men det vil ikkje sei at DAB nødvendigvis er vanskeligere å sende...
Sist endret av vidarlo; 4. desember 2015 kl. 20:29.
Mighty
vonS's Avatar
Trådstarter
Takk for gode svar!

Jeg har bygget denne, og fått gode resultater. Jeg fikk tatt inn signalene på bilradioen mens jeg kjørte rundt kvartalet for der senderen sto. Om du ikke vil se videoen er det kort fortalt en raspberry pi med et ledningsstykke festet til en av GPIO-pinnene.

Har du mulighet til å linke til et stykke hardware eller metode (evt. med en kort beskrivelse) for å forsterke dette signalet etter GPIO-pinnen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://www.ebay.com/itm/Ham-Radio-20...QAAOSwR0JUO3xg

Finner mykje på ebay. Det sagt så vil du få langt betre kvalitet med dedikert FM-sender... Å bruke digital IO for å lage eit radiosignal er ein gigantisk hack, som er fasinerande, vakker og interessant. Men det er fortsatt ein hack.
http://www.ebay.com/itm/15W-FM-Trans...oAAOSwPhdVKSua

https://www.youtube.com/watch?v=TSXTDZgpZdU

Ramsey har en AM sender, mener den kan modifiseres til 10W eller noe sånt istedenfor lovlige 100mW i USA.

Problemet med AM er jo at antennen blir veldig lang, lyden blir jo ikke helt fantastisk heller.

FM en jo enklere da antennen blir kort og du kan bruke et vanlig SWR meter for VHF. (30-150Mhz)