Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2576
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er vi på vei inn i det samme kaoset som vi ser i Sverige?

73.6% økning av ungdomskriminaliteten i Oslo. 66.2% vekst i Vest.

86% har innvandrerbakgrunn om det er relevant.

Hørte nettopp ett argument på debatten, det ble sagt at Sverige holder på å ryste opp sikkerheten, samt endring av lover og straff i sin kamp mot den økende trusselen fra kriminelle gjenger, og at dette kan bety at Norge nå blir ett enda mer attraktivt land for disse folka.

Hva tenker dere?
Jeg syntes det er en skremmende utvikling, særlig hvordan unge utnyttes til drittjobbene som drap i bytte mot heder, ære og en Moncler jakke.
Vi har jo sett flere tilfeller der unge blir brukt som løpegutter her til lands også, men heldigvis ikke til drap. Enda.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er vi på vei inn i det samme kaoset som vi ser i Sverige?
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg på.

Det Sverige opplever nå har de vært på vei mot i veldig mange år. Forsteder og bydeler som har blitt rene gettoer, veldig
mange, kanskje flertallet, ikke har jobb og man til og med finner folk som verken kan lese eller skrive, ikke på grunn av manglende
evner, men fordi de falt ut så tidlig.

Du finner ikke sånne områder i Norge. Det finnes områder med høyer andel av ikke etniske nordmann en andre steder, men det er
typisk godt integrerte andre, tredje generasjons Pakistanere med utdannelse, gjerne også to inntekter husstanden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er vi på vei inn i det samme kaoset som vi ser i Sverige?

73.6% økning av ungdomskriminaliteten i Oslo. 66.2% vekst i Vest.

86% har innvandrerbakgrunn om det er relevant.

Hørte nettopp ett argument på debatten, det ble sagt at Sverige holder på å ryste opp sikkerheten, samt endring av lover og straff i sin kamp mot den økende trusselen fra kriminelle gjenger, og at dette kan bety at Norge nå blir ett enda mer attraktivt land for disse folka.

Hva tenker dere?
Jeg syntes det er en skremmende utvikling, særlig hvordan unge utnyttes til drittjobbene som drap i bytte mot heder, ære og en Moncler jakke.
Vi har jo sett flere tilfeller der unge blir brukt som løpegutter her til lands også, men heldigvis ikke til drap. Enda.
Vis hele sitatet...
Ja det tror jeg desverre, spesielt i de større byene. Det er jo faen ikke rart heller, når straffenivået er omtrent ikke eksisterende, og disse såkalte englebarna skal tas i med silkehansker, for ellers er man rasist.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

86% har innvandrerbakgrunn om det er relevant.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke relevant og når vi først er inne på det så lurer jeg på hvor du har fått den statistikken fra fordi dette er et sitat fra ssb (statistisk sentralbyrå)

"Av i gjennomsnitt 78 000 siktede personer årlig i Norge i de tre årene 2015-2017, var nesten 18 prosent innvandrere og 2,5 prosent norskfødte med innvandrerforeldre. Øvrig bosatt befolkning utgjorde 68 prosent av de siktede, mens personer som ikke var formelt bosatt i Norge utgjorde 12 prosent. Disse andelene varierer imidlertid mye etter hva slags type lovbrudd man ser på."

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-o...andrerbakgrunn
Sist endret av 1Rapper; 31. oktober 2023 kl. 23:36.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av JohnnyNonsens Vis innlegg
Ja det tror jeg desverre, spesielt i de større byene. Det er jo faen ikke rart heller, når straffenivået er omtrent ikke eksisterende, og disse såkalte englebarna skal tas i med silkehansker, for ellers er man rasist.
Vis hele sitatet...
Jeg føler det har blitt mer aksept ovenfor diskusjoner rundt slike tema nå i senere tid grunnet frykten begynner å treffe veldig nært hjemmet, men det er fortsatt litt for enkelt å bli stempla som rasist, det ødelegger veldig for mye av progresjonen på enkelte tema.
Er vel litt nyere statistikk som tilsier det, 2017 er en del år siden og etter covid økte tallet veldig. Er ikke så lenge siden det sto om det i nesten alle aviser med kildehenvisninger.

Tror vi er ett godt stykke unna Sverige, men i noen bydeler og selv lenger unna hovedstaden har det bare blitt verre og verre når det kommer til alvorlig kriminalitet med vold, ran og trusler.
Er nok langt unna ukentlige bombinger, men det begynner å nærme seg en skyteepisode eller knivstikking minst 2 ganger i uken.
morkakespisende
Regner med at statistikken han postet gjelder nyere år hvor din er fra perioden 2015-17 men jeg er fortsatt også kildekritisk og vil høre mer.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Nei det er ikke relevant og når vi først er inne på det så lurer jeg på hvor du har fått den statistikken fra fordi dette er et sitat fra ssb (statistisk sentralbyrå)

"Av i gjennomsnitt 78 000 siktede personer årlig i Norge i de tre årene 2015-2017, var nesten 18 prosent innvandrere og 2,5 prosent norskfødte med innvandrerforeldre. Øvrig bosatt befolkning utgjorde 68 prosent av de siktede, mens personer som ikke var formelt bosatt i Norge utgjorde 12 prosent. Disse andelene varierer imidlertid mye etter hva slags type lovbrudd man ser på."

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-o...andrerbakgrunn
Vis hele sitatet...
Det ble vist på debatten i kveld. Tallene er skrevet mens jeg så på programmet.

« Disse andelene varierer imidlertid mye etter hva slags type lovbrudd man ser på» der harru’n. Her er det vell hovedsakelig snakk om vold og narkotika.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg føler det har blitt mer aksept ovenfor diskusjoner rundt slike tema nå i senere tid grunnet frykten begynner å treffe veldig nært hjemmet, men det er fortsatt litt for enkelt å bli stempla som rasist, det ødelegger veldig for mye av progresjonen på enkelte tema.
Vis hele sitatet...
Altså når du legger press på at det er innvandrere som gjør alt det kriminelle i norge så selvfølgelig er det på kanten til rasistisk, i alle fall når den "faktaen" ikke er en fakta men en motbydelig feil opplysning

Og du har fortsatt ikke svart meg på det med kilder
Sist endret av 1Rapper; 31. oktober 2023 kl. 23:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke umulig at opptrappingen som Sverige snakker om vil ha en negativ effekt på Norge. Dersom det faktisk skjer og ikke bare er politisk snakk.

Jeg tror uansett at mye av problemet dreier seg om traumer fra hjemmet.
Barn har behov for å bli sett, hørt, møtt, følelsesmessig speilet og inkludert. Dette er behov som ALLE barn har og som er fraværende for mange barn av alle nasjonaliteter.
I den sammenheng er det interessant at Sylvi Listhaug tar til orde for at foreldrene må ansvarliggjøres. Dette er selvfølgelig en god tanke, men det blir litt som å ansvarliggjøre de som ikke har den nødvendige kunnskapen til å ta det ansvaret.
En annen ting er at i dagens økonomiske situasjon så vil det, uheldigvis, være mye fravær av voksenpersoner fordi de må jobbe mer for å få endene til å møtes. Naturlig nok gjelder dette mest for de som allerede har en høy sårbarhet med tanke på sosioøkonomiske forhold.
Også er det noe med det ts sier i utgangspunktet om "disse folka". Litt på samme måte som det gjelder for rusavhengige så er det liten nyttig å se på enkelte mennesker som "noe annet". Personlig tenker jeg at de som har det vanskelig kommer til å gi uttrykk for sin vanskelighet på det som ofte vil være uheldige måter. Og dette har sammenheng med hva de har sett og erfart i sine liv.
Det vil gi en ond sirkel hvor noen mennesker i utgangspunktet opplever masse som de aldri burde opplevd. Og fordi de har med seg de opplevelsene så kommer de til å gjenta mye av dette. Og dette igjen fører til at de som er mest uheldig at de henger med, er de menneskene som de kommer til å henge med. Også kommer det de ikke har godt av til å bli normalisert i deres liv. Og dess lengre det pågår, dess verre vil det bli.

Tror det vil være lurt å satse på å gjøre individuelle tilpasninger når det gjelder hvordan man tar tak i utfordringene. For noen vil konsekvenser være viktig, for andre vil det være nødvendig med helt andre tiltak enn straff og konsekvenser. Alt i alt handler det om å bruke penger på kompetanse av fagfolk som faktisk er tilstede fra barnehagen, i barneskolen, på ungdomsskolen og på videregående.
I tillegg til at fagfolk er tilgjengelig også på fritiden og at det finnes fritidsaktiviteter av et bredt spekter fra sport til musikk, kunst og kultur.
Diskusjoner (eller forsøk på) rundt disse temaene blir som regel bare krangling om tilstanden er sånn eller slik
og kommer seg aldri videre til hva man eventuelt kan gjøre for endre ting.

Man trenger ikke være professor i statistikk for å slå fast at Sverige står overfor en alvorlig situasjon. Så trenger man
selvfølgelig bedre data etter hvert slik at man kan spisse tiltak mest mulig effektivt, men det er bortkastet tid og meningsløst
å krangle om hvorvidt de har et problem eller ikke og i Sverige har de i veldig mange år ikke en gang tørt å krangle om
selv det, men i stedet holdt helt kjeft.

Steder som f.eks. Malmö har i tillegg noen ekstra utfordringer vi slipper i Norge gjennom nærheten deres til Danmark (København)
og resten av Europa via broen. Kanskje ikke så mye men det bidrar.
Sist endret av vindaloo; 1. november 2023 kl. 00:38.
Jeg har sletta unna all den prepubertale-pissekonkuranse-jeg-er-kulere-en-kuken-til-den-impotente-faren-din bullshitten dere har holdt på med her.

lær dere folkeskikk eller finn på noe annet. lek i trafikken med saks f.eks.

prøv på ny.
Sist endret av NoillStress; 1. november 2023 kl. 01:08.
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Jeg har sletta unna all den prepubertale-pissekonkuranse-jeg-er-kulere-en-kuken-til-den-impotente-faren-din bullshitten dere har holdt på med her.

lær dere folkeskikk eller finn på noe annet. lek i trafikken med saks f.eks.

prøv på ny.
Vis hele sitatet...
Føler at min kommentar på ingen som helst måte traff innunder det du sikter til. Så kan på ingen måte forstå at den ble sletta
Sitat av SaySo Vis innlegg
Føler at min kommentar på ingen som helst måte traff innunder det du sikter til. Så kan på ingen måte forstå at den ble sletta
Vis hele sitatet...
Fair enough, det gikk nok litt fort. restored.
Sophie Elise og Petter Northug bærer mye av ansvaret for denne utviklingen! Samt et utall andre kjente personer, alt fra bloggere til ministre.

Det er ikke bare Sverige som har fått økte utfordringer med gjengkriminalitet. Det som skjer i Belgia, spesielt Antwerpen, er sjokkerende. 3 år gammel jente ble et uskyldig offer for gjengkrig. Justisminister i Belgia lever på hemmelig adresse. Le Havre i Frankrike og Rotterdam i Nederland.

Fellesnevneren er så billig å produsere og selges til skyhøye priser. Det eneste som er høyere enn fortjenesten er konkurransen.

Savner at media stiller ubehagelige oppfølgingsspørsmål neste gang en kjent person blir tatt for kokainbruk.
Sitat av supercali Vis innlegg
Sophie Elise og Petter Northug bærer mye av ansvaret for denne utviklingen! Samt et utall andre kjente personer, alt fra bloggere til ministre.

...

Savner at media stiller ubehagelige oppfølgingsspørsmål neste gang en kjent person blir tatt for kokainbruk.
Vis hele sitatet...
Du har fått med deg at Kokain og ulovlige rusmidler generelt har vært hot stuff populært ganske lenge før Sophie Elise (og Nora) og Petter Northug ble ferska med snuten i posen?
Sist endret av NoillStress; 1. november 2023 kl. 10:13.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke vi får "norske tilstander" i Norge.

Tilbake på 50-tallet hadde Sverige akutt boligkrise, løsningen ble miljonprogrammet, 1 millioner boliger ble oppført, store områder fylt med blokker på rad og rekke. Er nettopp i disse områdene Sverige har plassert immigrantene(Rinkeby, tensta, husby, rosengård osv)
Denne er relevant her, og bør leses gjennom og tas til ettertanke.
https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_...by_-1.16543035
Norske tilstander er at bonden sprer møkk på storting eller regjeringsbygg en dag og så vasker det ned dagen etterpå fordi vedkommende er redd for å få bot.

I Frankrike snur man biler fra offentlige etater på hode og tenner på slik at politikere forstår at de må gjøre noe.
En interresant strategi oppi dette hele, som jeg aldri kommer til å forstå: Strengere straffer Really??

De skal altså effektivt redusere tilbudet på ulovlig narkotika, mens etterspørselen fortsetter å ligge på en all-time high? De som har minst å tape, de aller sykeste og voldeligste kriminelle, skal altså få enda større andeler av et allerede ekstremt lukrativt narkotikamarked?

Jævla idioter..
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Norske tilstander er at bonden sprer møkk på storting eller regjeringsbygg en dag og så vasker det ned dagen etterpå fordi vedkommende er redd for å få bot.

I Frankrike snur man biler fra offentlige etater på hode og tenner på slik at politikere forstår at de må gjøre noe.
Vis hele sitatet...
I Paris brenner de ned bydelen sin, f.eks. Clichy Sous Bois, fordi den er en farlig getto befolket mennesker uten håp,
Oslo, Norge, er Disneyland.
Nok mennesker må ha det dårlig over lang nok tid for å for å skape sånne tilstander som i Frankrike og Sverige. Hvis kidz på
Furuset brenner en bil kommer resten av beboeren og drar de i øra, fordi dette er folk som stort sett har det bra og ønsker å
fortsatt ha det slik.
Sist endret av vindaloo; 1. november 2023 kl. 13:09.
Den ungdomskriminaliteten må man ta med en klype salt.

Svigerinna mi jobber på en litt problematisk ungdomsskole. Det er mye vold og lærerne kan ikke gripe inn. Barna blir heller ikke lengre sendt til rektor hvis de utøver vold mot andre elever eller lærer, men de blir sendt hjem + skolen anmelder forholdet. Det er en faktor til hvorfor det generelt er en økning i voldskriminalitet for ungdom.

Dvs, statistikken gjelder ikke bare de barna som pusher hasj og er løpegutter, men generel alle anmeldelser som gjelder vold.
Jeg jobber i BUP og de kidsa er drøyere nå enn for 10 år siden. Hvertfall som jeg observerer fra min boble
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvertfall som jeg observerer fra min boble
Vis hele sitatet...
Alt ser annerledes ut fra alle bobler og ingen ser seg selv.
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Jeg har sletta unna all den prepubertale-pissekonkuranse-jeg-er-kulere-en-kuken-til-den-impotente-faren-din bullshitten dere har holdt på med her.

lær dere folkeskikk eller finn på noe annet. lek i trafikken med saks f.eks.

prøv på ny.
Vis hele sitatet...
Min også? Følte det var på sin plass å påpeke at adferden til vedkommende var bedriten, og at jeg skøt tilbake med noe verdt for han å reflektere over.
Dere må heller ikke undervurdere medias vilje og evne til å lage kategori bæsjtreffervifta ut av helt vanlige «storby» problemer. De trykker alt bare en fra politiet sier det. Ingen sjekk av hva som faktisk er greia.

Så har du også personer i regjeringen som Emilie Mehl som rett og slett ikke aner hva hun driver med og er bokstavelig talt i lomma på politiet.

De bruker jo nå denne økende ungdomskriminaliteten til å «gi tilbake» tvangsmidler til politiet. Tvangsmidler de aldri hadde i utgangspunktet.

Det er faktisk helt krise. Politiet brøt loven og gjorde systematiske menneskerettighetsbrudd. Nå vil de ha «lov» til faktisk gjøre det.

Vi er i en justispolitisk psykose…
Jeg har hvert kriminell i Oslo og har et par fengselsdommer bak meg.

Har selvfølgelig hatt mye kontakt med andre utenfor a4 samfunnet og er 100% sikker på at ting har blitt verre de 10 siste årene.

Mange mangler håp og mennesker uten håp blir ofte farlige mennesker.

Er vi på vei mot svenske tilstander? Tja. Vi beveger oss nok i retningen av slike tilstander, men før vi er der Sverige er nå(om vi i det heletatt kommer dit) vil jeg anslå MINST 10år-15år. Tilstandene i Sverige er ufattelig ille.
Sist endret av DrPerception; 1. november 2023 kl. 15:29.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg jobber i BUP og de kidsa er drøyere nå enn for 10 år siden. Hvertfall som jeg observerer fra min boble
Vis hele sitatet...
Jeg har observert noe av det samme fra boblen jeg sitter i på bussen. Omtrent annenhver gang jeg tar bussen kommer det små gjenger med skimaske på som enten snakker om diverse kriminalitet og galskap slik at hele bussen hører det, eller faktisk bedriver kriminalitet på bussen.
At de snakker om kriminalitet i seg selv betyr vell ikke så mye mer enn at confirmation biasen min får drivstoff, men du merker godt forskjellen når du bor i en mindre by. Ligger joint-sneiper over alt, og antallet alarmerende avisartikler og episoder øker.


Og nei, jeg har ingen kilder som underbygger min egen oppfatning av situasjonen her på ‘bygda’. Det er en sammenligning jeg selv baserer på blant annet årevis med kollektiv transport over de samme rutene og tidligere deltagelse i ‘miljøet’ :P

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Min også? Følte det var på sin plass å påpeke at adferden til vedkommende var bedriten, og at jeg skøt tilbake med noe verdt for han å reflektere over.
Vis hele sitatet...

Det som hadde vært på sin plass er om du heller kontaktet @NoillStress på PM, da gjør du ditt for å holde trådene like ryddige som de var sist gang gresset ble lugget.

Jeg syntes forresten ikke den posten din som ble slettet tilførte noe særlig. Du etterspør en kilde jeg ikke kunne vise nærmere til enn jeg allerede hadde gjort siden jeg ikke hadde mulighet til å sjekke nøyaktig tidspunkt i den aktuelle episoden av Debatten.
Jeg forstår at det blir litt som å referere til en hel bok når man egentlig snakker om én setning i boka, men noen ganger så får man ikke gjort stort mer enn det.
Så bruker Norge mer ressurser på integrering og inkludering enn Sverige, samt prøver å unngå segregering, selv om dette kan bli problematisk i enkelte byer/bydeler.

Det blir som alt annet vi er bedre enn Sverige på, pågrunn av velstanden vår (selv om det også kan virke motsatt ala «Strain theory»). Velferd og skiløp.
Sist endret av reklame; 1. november 2023 kl. 16:33.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Alt ser annerledes ut fra alle bobler og ingen ser seg selv.
Vis hele sitatet...
Var derfor jeg poengterte at det var fra min boble. Er ikke sikkert at sysselmannen på Svalbard ser det samme.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Er ikke sikkert at sysselmannen på Svalbard ser det samme.
Vis hele sitatet...
Var derfor jeg inkluderte meg selv også.
At alle sitter i en boble, at ingen ser seg selv.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Min også? Følte det var på sin plass å påpeke at adferden til vedkommende var bedriten, og at jeg skøt tilbake med noe verdt for han å reflektere over.
Vis hele sitatet...
Vi har ikke for vane å la innlegg som svarer på sletta innlegg bli stående, så ja; ditt også.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Var derfor jeg inkluderte meg selv også.
At alle sitter i en boble, at ingen ser seg selv.
Vis hele sitatet...
Faen så presise vi er i språket. Burde vært admins vi
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
73.6% økning av ungdomskriminaliteten i Oslo. 66.2% vekst i Vest.
86% har innvandrerbakgrunn om det er relevant.
Vis hele sitatet...
For å ta dette litt tilbake mot trådstarten; tallene fra Debatten på NRK er litt mer presise enn TS legger frem;
Av kriminelle ungdommer i Oslo, som har begått mer enn 4 lovbrudd årlig over flere år (altså gruppen som regnes som "de verste",
har 86% innvandrerbakgrunn. Det er ikke det samme som at de fleste kriminelle er innvandrere, men det er en indikator på at usedvanlig mange ungdommer med innvandrerbakgrunn ender opp som mer kriminelle enn andre ungdommer. Og da blir det helt legitimt å stille spørsmålet; Hvorfor er det sånn? Det er en brennbar, men relevant, problemstilling.

Debatten er for så vidt ikke ny, og vi har hørt flere av svarene før. "Vi trenger mer penger til politi. Flere fritidsklubber. Mer penger til forebygging. Bedre støtte for fattige. Mer fellesskap og mer samhold. Vi trenger mer dugnadsånd." Politikere er godt trent i å si fine ord, noe som er en forholdsvis enkel øvelse, og mye billigere enn konkret handling. Men det er likevel samfunnets oppgave å finne gode løsninger på sosiale utfordringer, inkludert denne. Så hvilke grep bør gjøres ut i fra den infoen vi sitter på? Er det så vanskelig å være ungdom av innvandrerbakgrunn at det forklarer den statistiske ulikheten?

Tallene fra debatten hevder også at det er en forskjell på hvilken geografisk bakgrunn de kriminelle ungdommene i Oslo har. Og nå skal det skal sies at disse tallene visstnok kommer fra politiet, noe som får meg til å tenke at de absolutt burde faktasjekkes en gang eller to før de regnes som fasit.
Uansett viser tallene at ungdom med bakgrunn fra Afrika skiller seg spesielt dårlig ut, med en ganske solid avstand ned til ungdom med bakgrunn fra Asia, som følger på andreplass over overrepresenterte på den negative statistikken. Isteden for å tenke; hva er det med ungdommer fra disse bakgrunnene, bør vi stille oss spørsmålet: hvorfor er ungdommer med bakgrunn fra Afrika mye mer representert på den negative statistikken enn ungdom med bakgrunn fra Asia? Jeg vil anta at det finnes en forskjell her som er relevant for å finne gode løsninger på utfordringene disse ungdommene står i. Muligens kan vi finne relevante forskjeller i f.eks foreldrenes utdanningsnivå? Kan det være at de tiltakene vi setter inn mot kriminelle ungdommer fungerer dårligere på ungdom med bakgrunn fra Afrika enn for andre ungdommer? i så fall, hvorfor er det slik?

Uansett, jeg liker å tenke at det er en felle å si at "kriminalitet er kriminalitet", og jeg vet at statistikken ofte kan lyve. Det er stor forskjell på en ungdom som blir tatt for å tagge på trikken 5 ganger i året i 3 år, kontra en som blir tatt for væpnet ran 15 ganger i samme tidsrom. Og samfunnets reaksjon bør være tilsvarende ulik; en ungdom som begår 15 væpnede ran trenger en helt annen reaksjon enn det taggeren gjør. På samme måte bør det reageres hardere ovenfor ungdom som løsner skudd mot mennesker i et tettbygd område, enn det bør reageres ovenfor en ungdom som skyter en måke med salongrifle på en øy ute i havgapet, selv om begge tilfellene er noe som ikke bør gå upåaktet hen. I Sverige ser vi at frekvensen av våpenbruk ha gått markant opp, og dette er i mine øyne betraktelig mer problematisk enn salg av hasj og kokain, selv i større skala. Men som Supercali er inne på; mye av våpenkriminaliteten er forbundet med økonomisk gevinst. Dette har vi eksempler på fra tidligere tider; under forbudstiden for alkohol gikk voldsbruken opp i takt med den økonomiske gevinsten sprithandelen førte med seg.

Det er nettopp dette som gir grunn til å uroe seg over potensialet for "svenske tilstander" her til lands. I Sverige har voldsnivået blitt så høyt at staten vil iverksette mye mer brutale mottiltak, noe som igjen kan gjøre det norske narkomarkedet mer attraktivt for de kriminelle gjengene som i dag er etablerte i Sverige. Hvis narko kan selges for større pengesummer, og med mindre juridisk risiko, rett over grensen, vil det være naturlig at svenske gjenger sikter seg mer inn på det norske markedet. Og i det store narkomarkedet er voldskapital en rimelig relevant faktor for suksess. For de kriminelle gjengene er tilgangen på rotløse ungdommer med et ønske om penger/makt/status en perfekt måte å sikre seg både arbeidskraft og voldkapital uten å havne i baret selv. Og i det kriminelle miljøet har gjengen med mest voldskapital en tendens til å slå seg opp og frem. Problemet er ikke innvandrere, problemet er kombinasjonen av kriminalitet, vold og penger. Men jeg synes likevel det er verdt å stille spørsmålet:
Kan det være at de tiltakene vi setter inn mot kriminelle ungdommer fungerer dårligere på ungdom med bakgrunn fra Afrika enn på andre? I så fall, hvilke grep kan samfunnet gjøre for å motvirke at statistikken blir enda verre i årene som kommer?