Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5535
Hei,

i forbindelse med oppussing av vår russebil, kom vi i skade for å borre gjennom en kabel og kortslutte kretsen. Det ble utviklet veldig stor varme på kort tid og det tok fyr og ble smeltet en del plastikk i motorrommet.

Alt er nå koblet opp igjen, men vi får ikke start på bilen, ettersom så mye energi ble sluppet løs under kortsluttingen og det ikke er nok strøm på batteriet.

Her kommer spørsmålet - kan vi bare prøve å lade opp batteriet igjen og prøve med ny giv, eller er det liten sjans for at det fungerer og vi bare burde kjøpe nytt med en gang?

Budsjettet begynner å sprenges, og vi vil helst unngå å bruke penger på batteri nå.

Hva tror dere? Om dere mangler informasjon for å kunne gi et svar, post likevel også skal jeg gi fortløpende info.

Takk!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Hmm, jeg ville tatt en titt på batteriet i seg selv, om selve batteriet ser fint ut (ingen buler eller hull ol) ville jeg prøvd å lade det, men stå litt på avstand.
Mighty
vonS's Avatar
Trådstarter
Ingen buler eller hull som vi kunne se. Batteriet står til lading nå, på litt avstand. Takk for svar!

Det kan nevnes at det nesten var nok strøm til å starte bilen - da er det vel større sjanse for at det er liv i batteriene?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Hvordan vet dere at det var nesten nok? Målte dere spenning elns?

Eller bare startet den nesten?

NB: Jeg bare antar, jeg er litt usikker på bilbatterier, men det er ihvertfall en forholdsregel med Li-ion og lipo batterier.
Sist endret av Freddy_fred5; 4. april 2014 kl. 13:08.
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Mål batteriet med ett multimeter, å sjekk hvor mange volt det er på det. Er det 11 eller under er det ikke strøm på der. I tillegg ville jeg ha sjekket at ingen sikringer er gåen, da det er en stygg mulighet for det.
Mighty
vonS's Avatar
Trådstarter
Den startet nesten Kjørte en diagnose med batteritester som sa at spenningen var 12.38(-ish) V.
Lad opp og prøv å fyre, eller prøv å starte med startkabler! Funker det ikke så gå for nytt batteri.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er dette blybatteri, eller et slikt gelebatteri?

Om sistnevnte, og det blir veldig varmt når du lader, så er det nok dødt, men alltid verdt å prøve å lade.

De fleste batterier tåler å bli kortsluttet litt, ikke at det er så veldig sunt men..

Sjekk spenningen på batteriet etter det er fulladet, la batteriet hvile noen timer før du måler spenningen, er det 12.7ish, så ville jeg godkjent det, men det beste hadde vært å ta en belastningtest på det.
Hvis det er et gammeldags batteri med påfylling for vann har du en sjanse. Du har bare kokt det litt Husk at dersom batteriet er 100AH og du bruker en 4AH lader som egentlig gir ut 2AH tar det 50-60 timer å lade det opp. Anbefaler en automatisk lader, hvis ikke stopp når spenningen er 13.8V... Hvis du ikke lykkes gå hos en bilopphygger og kjøp et par batterier fra nye vraka biler, ca. 150kr stk. Så lader du de opp og de burde holde... også god ide å ha separate start og forbruksbatterier. Hvis ikke, stopp å spille musikk dersom spenningen kommer under f.eks. 20V...
Mighty
vonS's Avatar
Trådstarter
Vi tok de til en batteriforhandler som testa og ladet opp batteriene - nå er de helt i orden. Anbefaler andre som leser denne tråden og har samme problem om å kontakte fagfolk som kan teste det. Som regel også helt gratis.

Takk skal dere ha for svar!