Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1627
Jeg velger alltid ny fastlege ved å først se på legelisten.no

Jeg bor på Voss, men den legen jeg har nå er veldig restriktiv på Valium eller Lyrica.

Hun er en kvinne i 60-årene, og jeg spurte om å få utskrevet enten Valium eller Lyrica i en kort periode på 1 uke pga. Jeg nettopp har utvklet panikkangst. På det verste så utvikler jeg en sterk panikkangst
Men hun sa nei, ti tross for jeg har utviklet Panikk Angst. Og er flere ganger blitt overbevist om at jeg dør, kveles, holder på å dø. Før det går over etter 15 min til 2-3 tomer. Fortsatt når jeg puster vanlig så er det mildt ubehagelig.

Hun har derimot ikke noe imot å skrive Paralgin Forte når jeg har moderate eller sterke smerter som jeg har hatt siden Desenber.

Hadde også fått Astma da jeg var barn som gjør at jeg blir overbevist om som gjør at jeg føler at jeg får et moderat eller sterkt astmaanfall. Noe jeg hadde da jeg var barn.

Jeg har lenge også ønsket å bytte til fastlegen som beskrives som Voss sin mest empatiske lege.

Men jeg er blitt fortalt at han er den mest restriktive legen på Voss når det kommer til Voss sine fastleger, og har en venteliste på litt over 100 personer på ventelisten. han er også litt over 40 om det Det vhar noe å Også vil det ta ca. 3-6 år å få en plass hos han.

Hva erderes erfaringer med uvanlig empatiske legersom er i alderen 40-55 når det kommer til A- og B-preparater?
Hva med de som er 40 eller under.

Legelistelink til legen jeg snakker om:

https://www.legelisten.no/leger/13953-kent-ove-heimdal

Beklager flere skrivefeil, dessverre hadde jeg kun 5 min til å redigere skrivefeil

Gode tips andre fastleger som har kontor som ligger i en kommune som kan nås fra Voss til Bergem?

Via andre fastleger, som ikke helt imot bezodiiazeoiner når de trengs.
foor å behandler Dødsangst i en kort periode på 1 time-
Sist endret av einsteindragon; 30. januar 2024 kl. 06:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En empatisk lege skriver faktisk ikke ut benzo for angst. Det vil nemlig bare gjøre lidelsen verre. Lyrica bør heller ikke skrives ut for dette. Du bør finne en mer naturlig tilnærming hvis du vil bli kvitt det. Kosthold, turer i naturen, øve på det sosiale, rusfrihet osv. Kanskje ikke det du vil høre, men det er sannheten.
Angst er ubehagelig, men ikke farlig. Dette rådet fikk samboeren hos sin psykolog. Så vist du får panikkangst, å det går over etter mellom 15 min - 2 timer, da trenger du jo ikke noe medisiner. Det går jo over av seg selv. Man kan ikke bare ta en pille hver gang man kjenner på angst
Piller begynner ofte ikke å funke før et angstanfall er over. Lyrica virker ikke skikkelig før to timer etter min erfaring så det blir hvertfall bom.
Sett av tid til å se Take your pills: Xanax på Netflix. Handler om akkurat dette.
Legen min er godt oppi 50 åra og skriver relativt lett ut valium for en periode til tross for tidligere misbruk men nekter å skrive ut f. eks paralgin forte. Ble også tilbydd ritalin engang men vi ble enige om å vente.
Hvis du virkelig føler at du har behov for medikamenter for å takle angsten så kan dere kanskje prøve å bli enige om noe som er litt mer skånsomt for psyken din etter at bruken er avsluttet?
Atarax f.eks. ?
Det kan være til stor hjelp for enkelte for å bryte en ond sirkel av angst og negativt tankekjør sånn at du aktivt kan jobbe med deg selv etterpå.
Det er her den virkelige gevinsten ligger, å ta benzoer blir som å pisse i buksa for å holde varmen.

Dessuten er jeg temmelig sikker på at jeg vet hvem du er.
Hvis jeg har rett, har du utelatt andre nødvendige opplysninger som ville gitt et mer helhetlig bilde av saken - og jeg vil oppfordre deg til å stumpe jointen.
Sist endret av Knask; 30. januar 2024 kl. 13:30. Grunn: Leif
Det er liten sjans at folk som har en lege som vil skrive ut benzo ønsker å dele informasjon om hvem den legen er. For hvis mange av de nye pasientene hans/hennes begynner å mase etter benzo stopper han/hun å skrive ut.
Det er dess uten de fleste leger nå som ikke skriver ut mye benzo i det hele tatt.
Det er blitt litt ille faktisk. En kompis av meg som er på alder med min mor, altså rundt 70, ble nektet en eneste stesolid, selv om har virkelig trenger det. Og har har fått det i ti års vis. Helt brutalt.
Vil også legge til at jeg er veldig enig med Knask. Slutt med cannabis hvis du har nerveproblemer.
Lykke til.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg velger alltid ny fastlege ved å først se på legelisten.no

Jeg bor på Voss, men den legen jeg har nå er veldig restriktiv på Valium eller Lyrica.

Hun er en kvinne i 60-årene, og jeg spurte om å få utskrevet enten Valium eller Lyrica i en kort periode på 1 uke pga. Jeg nettopp har utvklet panikkangst. På det verste så utvikler jeg en sterk panikkangst
Men hun sa nei, ti tross for jeg har utviklet Panikk Angst. Og er flere ganger blitt overbevist om at jeg dør, kveles, holder på å dø. Før det går over etter 15 min til 2-3 tomer. Fortsatt når jeg puster vanlig så er det mildt ubehagelig.

Hun har derimot ikke noe imot å skrive Paralgin Forte når jeg har moderate eller sterke smerter som jeg har hatt siden Desenber.

Hadde også fått Astma da jeg var barn som gjør at jeg blir overbevist om som gjør at jeg føler at jeg får et moderat eller sterkt astmaanfall. Noe jeg hadde da jeg var barn.

Jeg har lenge også ønsket å bytte til fastlegen som beskrives som Voss sin mest empatiske lege.

Men jeg er blitt fortalt at han er den mest restriktive legen på Voss når det kommer til Voss sine fastleger, og har en venteliste på litt over 100 personer på ventelisten. han er også litt over 40 om det Det vhar noe å Også vil det ta ca. 3-6 år å få en plass hos han.

Hva erderes erfaringer med uvanlig empatiske legersom er i alderen 40-55 når det kommer til A- og B-preparater?
Hva med de som er 40 eller under.

Legelistelink til legen jeg snakker om:

https://www.legelisten.no/leger/13953-kent-ove-heimdal

Beklager flere skrivefeil, dessverre hadde jeg kun 5 min til å redigere skrivefeil

Gode tips andre fastleger som har kontor som ligger i en kommune som kan nås fra Voss til Bergem?

Via andre fastleger, som ikke helt imot bezodiiazeoiner når de trengs.
foor å behandler Dødsangst i en kort periode på 1 time-
Vis hele sitatet...
Hvor ofte bytter du fastlege, høres ut som det skjer rett som det er. Har hatt min i snart 17 år. Enkleste erfaring er å prate om hvor mye det preger livet ditt, hvor hemmende det er å leve med og til hvor stort hinder det er å leve med. Av min erfaring og de jeg har "lært" det så er det å spørre indirekte det som øker sjansen mest.

Dummeste er vel den "har en venn som hadde noe som het Vival eller Sobril eller noe, kan jeg få det?"

Du får det uansett hvis du er god nok til å ordlegge deg, men kontrasten kan likevel være stor og man må være tålmodig og ikke forvente noe på første time.

Når du har fått det utskrevet en gang, og noen få der du viser at du bruker medisinen riktig, holder deg til det legen sier og egentlig ikke prater så alt for mye om det, så får du generelt sett hva du vil. unntak er kanskje Rivotril og xanor, disse sitter ganske så langt inne hos leger og psykiatere. Er du ikke så god å snakke for deg selv, eller synes det er vanskelig så er et lite triks Imovane(zopiklon) hos meg har har den et mye sterkere antiangst/stress enn feks valium og Sobril. Så får du med en glimrende tankekjør-stopper og miskelsvslapper i samme slengen. Dette kan du høre om da terskelen er så mye lavere enn benzo hos de fleste leger

Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg velger alltid ny fastlege ved å først se på legelisten.no

Jeg bor på Voss, men den legen jeg har nå er veldig restriktiv på Valium eller Lyrica.

Hun er en kvinne i 60-årene, og jeg spurte om å få utskrevet enten Valium eller Lyrica i en kort periode på 1 uke pga. Jeg nettopp har utvklet panikkangst. På det verste så utvikler jeg en sterk panikkangst
Men hun sa nei, ti tross for jeg har utviklet Panikk Angst. Og er flere ganger blitt overbevist om at jeg dør, kveles, holder på å dø. Før det går over etter 15 min til 2-3 tomer. Fortsatt når jeg puster vanlig så er det mildt ubehagelig.

Hun har derimot ikke noe imot å skrive Paralgin Forte når jeg har moderate eller sterke smerter som jeg har hatt siden Desenber.

Hadde også fått Astma da jeg var barn som gjør at jeg blir overbevist om som gjør at jeg føler at jeg får et moderat eller sterkt astmaanfall. Noe jeg hadde da jeg var barn.

Jeg har lenge også ønsket å bytte til fastlegen som beskrives som Voss sin mest empatiske lege.

Men jeg er blitt fortalt at han er den mest restriktive legen på Voss når det kommer til Voss sine fastleger, og har en venteliste på litt over 100 personer på ventelisten. han er også litt over 40 om det Det vhar noe å Også vil det ta ca. 3-6 år å få en plass hos han.

Hva erderes erfaringer med uvanlig empatiske legersom er i alderen 40-55 når det kommer til A- og B-preparater?
Hva med de som er 40 eller under.

Legelistelink til legen jeg snakker om:

https://www.legelisten.no/leger/13953-kent-ove-heimdal

Beklager flere skrivefeil, dessverre hadde jeg kun 5 min til å redigere skrivefeil

Gode tips andre fastleger som har kontor som ligger i en kommune som kan nås fra Voss til Bergem?

Via andre fastleger, som ikke helt imot bezodiiazeoiner når de trengs.
foor å behandler Dødsangst i en kort periode på 1 time-
Vis hele sitatet...
Hvor ofte bytter du fastlege, høres ut som det skjer rett som det er. Har hatt min i snart 17 år. Enkleste erfaring er å prate om hvor mye det preger livet ditt, hvor hemmende det er å leve med og til hvor stort hinder det er å leve med. Av min erfaring og de jeg har "lært" det så er det å spørre indirekte det som øker sjansen mest.

Dummeste er vel den "har en venn som hadde noe som het Vival eller Sobril eller noe, kan jeg få det?"

Du får det uansett hvis du er god nok til å ordlegge deg, men kontrasten kan likevel være stor og man må være tålmodig og ikke forvente noe på første time.

Når du har fått det utskrevet en gang, og noen få der du viser at du bruker medisinen riktig, holder deg til det legen sier og egentlig ikke prater så alt for mye om det, så får du generelt sett hva du vil. unntak er kanskje Rivotril og xanor, disse sitter ganske så langt inne hos leger og psykiatere. Er du ikke så god å snakke for deg selv, eller synes det er vanskelig så er et lite triks Imovane(zopiklon) hos meg har har den et mye sterkere antiangst/stress enn feks valium og Sobril. Så får du med en glimrende tankekjør-stopper og miskelsvslapper i samme slengen. Dette kan du høre om da terskelen er så mye lavere enn benzo hos de fleste leger
Sist endret av Candiru; 30. januar 2024 kl. 15:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
veldig enig med Knask. Slutt med cannabis hvis du har nerveproblemer.
Lykke til.
Vis hele sitatet...

Bruker nesten aldri LLyrica og det jeg ba om var å bli satt på Valium eller evt. Sobril ikke mer enn 1 uke for å se om det hjalp mot panikkangsten..
Ikke fast gruk altså.

Sitat av Nimja Vis innlegg
Angst er ubehagelig, men ikke farlig. Dette rådet fikk samboeren hos sin psykolog. Så vist du får panikkangst, å det går over etter mellom 15 min - 2 timer, da trenger du jo ikke noe medisiner. Det går jo over av seg selv. Man kan ikke bare ta en pille hver gang man kjenner på angst
Vis hele sitatet...
Ønsker kun å ta en pille når det er ekstra verst. Som når jeg får ekstra sterk panikkangst og dødsangst. Som skjer kun en sjelden gang.

Sitat av Nimja Vis innlegg
Angst er ubehagelig, men ikke farlig. Dette rådet fikk samboeren hos sin psykolog. Så vist du får panikkangst, å det går over etter mellom 15 min - 2 timer, da trenger du jo ikke noe medisiner. Det går jo over av seg selv. Man kan ikke bare ta en pille hver gang man kjenner på angst
Vis hele sitatet...
Du sier angst er ubehagelig. Men for en som meg med Aspergers Syndrom så er det direkte smertefullt og turtur. Siden vi er så sensitive.
Sist endret av einsteindragon; 30. januar 2024 kl. 16:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Etter mine egne erfaringer er det fastleger rundt pensjonsalder 55-65 litt mer løsslipne på A og B preparater og holdninger som henger igjen fra tidligere når det var litt mer cownboyvirksomhet i fastlegebransjen. Enn en 28-åring rett utfra medisinstudiet. Fastlegene mister lisensen hvis de skriver ut for mye A og B som nevnt over her. I Oslo finnes det fastleger som er unnlatt denne regelen fordi de følger opp mange tidligere rusavhengige, vet ikke hvordan ståa er i Voss
Det er heller ikke fare for at jeg skal ta mer enn det legen har forskrevet.
De blir utlevert om morgenen av Den Kommunale Rus- og Psykiatritjenesten.

Sitat av Silkehale Vis innlegg
Etter mine egne erfaringer er det fastleger rundt pensjonsalder 55-65 litt mer løsslipne på A og B preparater og holdninger som henger igjen fra tidligere når det var litt mer cownboyvirksomhet i fastlegebransjen. Enn en 28-åring rett utfra medisinstudiet. Fastlegene mister lisensen hvis de skriver ut for mye A og B som nevnt over her. I Oslo finnes det fastleger som er unnlatt denne regelen fordi de følger opp mange tidligere rusavhengige, vet ikke hvordan ståa er i Voss
Vis hele sitatet...
Vel, Reisetiden for bil fra Voss til Bergen er ca. 1.5-2 timer. Mens med tog er reisetiden 1.5 timer i gjennomsnitt.

Har lenge vurdert å bytte til en lege i Bergen, Arna eller omegn.
Sist endret av einsteindragon; 30. januar 2024 kl. 17:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg utviklet sterk angst etter å ha missbrukt alkohol. Det å ha benzos liggende føles deilig der og da, men jeg merket det skulle veldig lite til før jeg tydde til en pille. Nesten hvert ubehag gjorde jeg til en unnskyldning til å ta en og da ødelegges hele poenget med det og angstproblemene dine blir værre. Det beste er å lære seg hvordan du kontrollerer det når angsten kommer, selvom jeg vet godt selv det er lettere sagt enn gjort og jeg ender stadig opp enten med 1 pille eller på polet selv så skjønner hvor du kommer fra.
Man blir avhengig av benzo selv om man ikke bruker det daglig. Hvis du f.eks tar en pille hver 3 dag så har du hele tiden benzo i kroppen. Benzo vil bare føre til mer angst uansett hvor mye kontroll du tror du har.
[quote=FriFugl;3875414]Man blir avhengig av benzo selv om man ikke bruker det daglig. Hvis du f.eks tar en pille hver 3 dag så har du hele tiden benzo i kroppen. Benzo vil bare føre til mer angst uansett hvor mye kontroll du tror du har.[/QUOT]
Jeg har dårlig erfaring med den norske Psyjiatreitjenesren.

Men jeg har
moderat Aspergers Synftom, som gjør ay jeg fort trapper ned og seponerer visst det ikke er en logisk grunn til å fortsette.

Så det har mindre med angsten å gjøte, men med Apergers Syndrom
Norsk helsevesen er patetisk når det kommer til folk som har rus historikk å/eller trenger benzo for å fungere i hverdagen,jeg gidder ikke engang prøve å få noe b prep av norske leger å jeg sier rett ut til dem at jeg handler det illegalt istedet
Sitat av FriFugl Vis innlegg
En empatisk lege skriver faktisk ikke ut benzo for angst. Det vil nemlig bare gjøre lidelsen verre. Lyrica bør heller ikke skrives ut for dette. Du bør finne en mer naturlig tilnærming hvis du vil bli kvitt det. Kosthold, turer i naturen, øve på det sosiale, rusfrihet osv. Kanskje ikke det du vil høre, men det er sannheten.
Vis hele sitatet...
Kanskje han ikke har et sosial nettverk?
You can see where this backfires?
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Man blir avhengig av benzo selv om man ikke bruker det daglig. Hvis du f.eks tar en pille hver 3 dag så har du hele tiden benzo i kroppen. Benzo vil bare føre til mer angst uansett hvor mye kontroll du tror du har.
Vis hele sitatet...
Avhengihet til benzo er ikke ett problem i seg selv om man klarer å fungere stabilt/bedre enn uten på en fast dose.Så mange folk virker å slite med å forstå noe så simpelt.
Sitat av JayHova Vis innlegg
Norsk helsevesen er patetisk når det kommer til folk som har rus historikk å/eller trenger benzo for å fungere i hverdagen,jeg gidder ikke engang prøve å få noe b prep av norske leger å jeg sier rett ut til dem at jeg handler det illegalt istedet
Vis hele sitatet...
Det gjorde jeg også før, og da fikk jeg aldri. Anbefaler ikke å true med å kjøpe illegalt.
Å ingen ting av det du foreslo hjelper en person til å bli kvitt angst helt frifugl,jeg prater ikke om normal angst som alle opplever,jeg prater om angst som gjør deg isolert i ditt eget hjem uten mulighet for jobb å sosial liv.Her kommer benzo inn å kan være det eneste som hjelper.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Det gjorde jeg også før, og da fikk jeg aldri. Anbefaler ikke å true med å kjøpe illegalt.
Vis hele sitatet...
Nei, det er aldri lurt.

Sitat av JayHova Vis innlegg
Å ingen ting av det du foreslo hjelper en person til å bli kvitt angst helt frifugl,jeg prater ikke om normal angst som alle opplever,jeg prater om angst som gjør deg isolert i ditt eget hjem uten mulighet for jobb å sosial liv.Her kommer benzo inn å kan være det eneste som hjelper.
Vis hele sitatet...
Jeg har også Aspergers Syndrom, så det du foreslår vil fort gå ad undas.

Sitat av JayHova Vis innlegg
Avhengihet til benzo er ikke ett problem i seg selv om man klarer å fungere stabilt/bedre enn uten på en fast dose.Så mange folk virker å slite med å forstå noe så simpelt.
Vis hele sitatet...
Avhengigheten er ikke noe problem. Det er toleranse oppbyggingen som er problemet.
Sist endret av einsteindragon; 3. februar 2024 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Nei, det er aldri lurt.



Jeg har også Aspergers Syndrom, så det du foreslår vil fort gå ad undas.



Avhengigheten er ikke noe problem. Det er toleranse oppbyggingen som er problemet.
Vis hele sitatet...
Jeg må være ett mirakel,jeg klarte å holde meg på en fast dose med rivo i årevis å dtt selv etter at jeg hadde misrbukt det tidligere..jeg pleide å starte hver eneste dag med min faste dose med rivo å subutex,jeg prater nesten ett tiår.Tok en en dobbel dos av å til,mn sjeldent..jeg blir depressiv av å misbruke benzo så mulig det var det som gjorde at jeg klarte å holde meg på en fast dose.

Var perioder jeg kunne skli ut,men det var på grunn av speed

Alt det her var såklart ikke i samråd med lege,alt ble kjøpt ulovlig i alle år,problemene mine starta for alvor når jeg mista den faste kontakten min på sub å rivo.

Tilbake til topic,Såvidt jeg veit,så er eldre leger de som oftest skriver ut det du trenger..Folk sier yngre leger er ekstremt nazi på å skrive ut a å b prep
Sist endret av JayHova; 3. februar 2024 kl. 01:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av JayHova Vis innlegg
Jeg må være ett mirakel,jeg klarte å holde meg på en fast dose med rivo i årevis å dtt selv etter at jeg hadde misrbukt det tidligere..jeg pleide å starte hver eneste dag med min faste dose med rivo å subutex,jeg prater nesten ett tiår.Tok en en dobbel dos av å til,mn sjeldent..jeg blir depressiv av å misbruke benzo så mulig det var det som gjorde at jeg klarte å holde meg på en fast dose.

Var perioder jeg kunne skli ut,men det var på grunn av speed

Alt det her var såklart ikke i samråd med lege,alt ble kjøpt ulovlig i alle år,problemene mine starta for alvor når jeg mista den faste kontakten min på sub å rivo.

Tilbake til topic,Såvidt jeg veit,så er eldre leger de som oftest skriver ut det du trenger..Folk sier yngre leger er ekstremt nazi på å skrive ut a å b prep
Vis hele sitatet...
Ja, vanlig å bli deprimert når man tar mye benzo. Iallefall etter min erfaring.

Har også inntrykk av at det er enklere å få A og B-preparater av eldre leger enn de yngre. Velger derfor alltid å bytte til en eldre lege. Hun jeg har nå er nesten pensjonist.

Hun er veldig skeptisk til benzo og lyrica, men smertestillende i A og B-gruppen får jeg lett visst jeg har smerter.
Fikk en gang et epileptisk anfall og slo venstre fot så hardt at den ble hoven og nesten ikke klarrte å gå på den. Da fikk jeg paralgin forte med engang selv om jeg har hatt rusproblemer.