Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 937
Så. (TL;DR sjekk bunnen)

Jeg begynte for et års tid siden å lage en Wordpress-basert side lokalt på Macen. Fikk ordna alt med PHP og MySql lokalt sånn at alt fungerte som det skulle. Har bare tullet rundt, men laget en ganske fin nettside. Har ikke hatt noen planer om å legge denne ut på nettet, før nå.

Her forrige uke tittet jeg på siden igjen og likte den ikke i det hele tatt. Bestemte meg for å kjøpe et theme for 250 forbanna kroner, og fikk ikke installert dette ordentlig av uvisst grunn (???). Til slutt fikk jeg orden på det, men ingenting så ut slik jeg hadde forventet. Bestemte meg for å slette alt jeg hadde arbeidet på for å begynne på nytt, for jeg trodde det var enkelt som det.

Så.
Jeg begynte å slette alle filer i mappa "htdocs" (bruker XAMPP) og håpet at jeg enkelt skulle kunne bruke PHPMyAdmin og Wordpress sammen igjen. MEN NEI. De gamle brukerne i databasen var der enda. Prøvde å installere PHPMyAdmin igjen med hell, men får ikke konfigurert det ordentlig. Finner ingen bra guider på dette, tro det eller ei. Jeg har egentlig gitt opp håpet om å kunne jobbe lokalt med nettsiden på nytt fordi jeg tror virkelig jeg har surra det til.

Så.
Jeg bestemte meg for at jeg like gjerne kunne putte alt på nettet med en gang, og jobbe med det online siden det likevel skal publiseres snart. Dette ville jo vært mye enklere, så slipper jeg å tulle rundt med lokale databaser som jeg ikke skjønner en fjert av uansett.

SPØRSMÅLET ER: Hva slags "pakker" må jeg kjøpe for å komme meg på nett? Har titta litt rundt, og alle nettsidene som tilbyr hosting sier "SUPERENKELT Å KOMME PÅ NETT", men jeg skjønner ikke en dritt likevel. Alt jeg trenger er et .no-domene (har organisasjonsnummer), og et sted på nettet med FTP-tilgang der jeg kan laste opp Wordpress og bruke dette med hell. Ta f.eks. Host1.no: er det webhotell jeg skal kjøpe?

Jeg kan noen ord og uttrykk, men sliter med å se det store bildet av hvordan internett og hosting fungerer. Jeg tror jeg skjønner hva en database er f.eks. men jeg aner ikke hva en MySql-bruker er i forhold til dette.

Setter virkelig pris på alle svar, men VÆR SÅ SNILL, bruk et språk jeg kan forstå! Ikke ta for gitt at jeg kan spesielt mange uttrykk.

Tusen takk!
Sist endret av knewt_; 29. november 2012 kl. 22:01.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
cPanel11 kontrollpanel - her gjør du all the magic
Fantastico DeLuxe - en fancy tillegsmagi
PHP5 og MySQL5 - hvilke PHP og MySQL de støtter
Gratis domene - gratis domene
24/7 Brukerstøtte - 24 timer i døgnet brukerstøtte
Sist endret av uaexed; 29. november 2012 kl. 22:01.
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Ok, er dette fra Host1.no? cPanel11 kontrollpanel - er det her jeg skal knote rundt og lage MySql-baser, brukere og passord i hytt og gevvær før jeg tilfeldigvis finner en kombinasjon som fungerer? Takk for svar
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Ok, er dette fra Host1.no? cPanel11 kontrollpanel - er det her jeg skal knote rundt og lage MySql-baser, brukere og passord i hytt og gevvær før jeg tilfeldigvis finner en kombinasjon som fungerer? Takk for svar
Vis hele sitatet...
Ja det er det. Kjør på, brukte selv noen timer der når jeg tullet med nettsider. Google rundt og prøv deg fram.
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Sitat av uaexed Vis innlegg
Ja det er det. Kjør på, brukte selv noen timer der når jeg tullet med nettsider. Google rundt og prøv deg fram.
Vis hele sitatet...
Ok, skjønner, men det er problemet: Jeg har allerede googlet, funnet svar jeg tror har vært riktig og prøvd meg fram så mye at jeg ikke får orden på det igjen. Men tittet litt på cPanel 11, og det så jo helt ekstremt brukervennlig ut i forhold til PHPMyAdmin. Er det samme greia, bare i enklere?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Ok, skjønner, men det er problemet: Jeg har allerede googlet, funnet svar jeg tror har vært riktig og prøvd meg fram så mye at jeg ikke får orden på det igjen. Men tittet litt på cPanel 11, og det så jo helt ekstremt brukervennlig ut i forhold til PHPMyAdmin. Er det samme greia, bare i enklere?
Vis hele sitatet...
Ja. cPanel (11) er kjent for å være brukervennlig så kidsa med sine phishing sites klarer å kommer seg online.
Sist endret av uaexed; 29. november 2012 kl. 22:10.