Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1098
Hvordan funker viewer ratings på radio og TV? Ringer de eller finnes det en måte å sjekke dette digitalt? Hvordan kan NRK si at 756.000 så på Valen sist lørdag? Vet de at TVen er slått på eller at noen faktisk ser på den ved å ringe folk? Hva om det er ni mennesker som ser på samme TV? Hva skjer om jeg tar opp sendingen?

Er det noen som sitter på detaljer er jeg veldig nysjerrig på dette...

Må bare legge til at TVen min står på 15 timer i døgnet, mens jeg ser på den kanskje to timer.
Sist endret av dynamite; 12. mars 2012 kl. 14:20.
Det blir valgt ut et representativt antall mennesker som får en boks i stua, hver gang de titter på tv trykker de inn litt diverse info (alder, hvor mange de er, hvilken kanal de ser på, osv...), er ikke mer hokus pokus enn det.
Må jo være ganske så unøyaktig. Skulle tro dette forandret seg med det digitale bakkenettet.

"TNS Gallup Mediepanel er en gruppe husstander som er tilfeldig utvalgt til å representere alle husstander i Norge. Ved hjelp av moderne, elektronisk måleutstyr, registreres hvilke radio- og TV-kanaler hver person i disse husstandene hører og ser på. Disse opplysningene overføres til TNS Gallup hver natt, og vi kan dermed beregne lytter- og seertall for hele befolkningen."
Sist endret av Legend.; 12. mars 2012 kl. 14:42.
Jeg mener å ha hørt at det er ca rundt 2000 husstander som sitter i mediepanelet hos TNS gallup
Det er 1000 husstander, rundt 2300 personer.
Målingene blir svært nøyaktig. Les mer om representativt utvalg.

Fra TV2:
Målingene av antall TV-seere gjøres av TNS Gallup for de norske tv-kanalene (link til TNS Gallup om tv-målinger). 1000 husstander har fått utplassert måleutstyr, tilknyttet hjemmets tv-apparater og tilsvarer ca. 2300 personer i målgruppen 12 år og eldre.

Dette utvalget, hvor minst 30 prosent skiftes ut årlig, sikrer presise seertall. Hver person er registrert med en rekke demografiske opplysninger som alder, kjønn, utdannelse, inntekt, etc. Døgnets seeratferd blir hver natt automatisk rapportert fra husstandene til TNS Gallup. Som annonsør får du jevnlig oppdatering på hvor mange som har sett ditt budskap.

Fra 1. januar 2008 vil også tidsforskjøvet tv-bruk bli målt. Med tidsforskjøvet tv-bruk menes tv-sendinger som blir tatt opp og sett etter at det ble sendt. All tv-seing inntil 7 dager etter visning blir inkludert i de offisielle seertallene, men i 2008 vil det kun være tidsforskjøvet seeing innen samme døgn (før kl. 03:00) som er TV 2s valuta for reklamespotter.
Vis hele sitatet...
Sist endret av random67489; 12. mars 2012 kl. 14:51.