Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 18662
Hei.

Jeg har fått et forelegg på 25 tusen kroner i bot, for en hendelse tidligere i år.

overtredelse av
"Straffeloven 350, første ledd: for ved slagsmål, støy eller annen tilbørlig atferd å ha forstyrret den alminnelige fred og orden."

"Grunnen: Dukket opp i video på et avtalt masseslagsmål. "

Har i den forbindelse noen enkle spørsmål jeg ønsker å få svar på.

Litt om meg: Jeg og de andre involverte har et plettfri rulleblad. Jeg har en jobb der jeg jobber med barn, og trives veldig godt med den og får positive tilbakemeldinger ofte. Jeg betaler skatt, og har aldri gjort noe ulovlig utover denne hendelsen der. Da to likestilte parter ville gjøre opp. Dette skjedde på et avsideliggende sted, det ble ikke rapportert om, men det dukket opp en video der man ble identifisert.

Spørsmål 1. Er dette en rettferdig straff? Ordensforstyrrelser generelt straffes stort sett med 6-9 tusen, er det da rettferdig at jeg må betale såpass mye mer? Jeg hater blind vold og jeg hater folk som skader uskyldige. Dette var et oppgjør mellom personer som ønsket dette, for å få det ut av verden. Ingen ble skadet.

Spørsmål 2. Vil dette forelegget ha noe å si for mine yrkesmuligheter innen arbeid med barn? Dersom jeg godtar, eller anker.
Boten regnes utifra din inntekt.

Viss ingen ble skadet hvorfor bryr politiet seg om det? Enten har politiet anmeldt forholdet eller 1 av partene.
1. Tja, om det er rettferdig eller ikke får andre avgjøre. Men det finnes i alle fall presedens for botens størrelse: http://www.dagbladet.no/2013/09/16/s...itet/29305021/

2. Ja, lykke til med å få jobb når arbeidsgiver krever uttømmende politiattest

Om man er så fette idiot at man skal "gjøre opp" ved å arrangere masseslagsmål og dænge løs på hverandre får man vel bare være beredt på å betale for det også
Sist endret av liasis; 12. september 2014 kl. 18:05.
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Boten regnes utifra din inntekt.

Viss ingen ble skadet hvorfor bryr politiet seg om det? Enten har politiet anmeldt forholdet eller 1 av partene.
Vis hele sitatet...
Ingen av partene har anmeldt forholdet. Og ingen andre enn partene var til stede.
Sitat av Mr.Hickup Vis innlegg
Ingen av partene har anmeldt forholdet. Og ingen andre enn partene var til stede.
Vis hele sitatet...
så da nekter dere å betale bota.. dere lekeslåss men bråkte ikke..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mr.Hickup Vis innlegg
Ingen av partene har anmeldt forholdet. Og ingen andre enn partene var til stede.
Vis hele sitatet...
Litt av poenget er at du får større bot fordi det var avtalt. Slagsmål for å avgjere rettstvister er litt utdatert prinsipp, som samfunnet har sagt at vi ikkje ønsker, m.a. på grunn av faren for personskade og at vi er snille nok til å betale sjukehusregninga di uten spørsmål.

Difor får du i praksis 15-20000 ekstra i forelegg for å ha avtalt det på førehand. Det er straffeskjerpande for å sei det enkelt. På samme måte som det er strengare straff for å utføre eit planlagt drap enn eit affektdrap.
Er du ib eller tgb?
slashdot:
Jeg har ikke noe med saken du sikter til. Å i disse sakene der disse ble dømt, stod det at retten la i skjerpende grad rett på ting som:

"Personene hadde tidligere ting på rullebladet."
"At uskyldige personer var tilstede og kunne blitt skadet."
Ingen av de er tilfellet her.

Bes ikke om uttømmende politiattest, men ofte vanlig politiattest, eller begrenset politiattest.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mr.Hickup Vis innlegg
slashdot:
Jeg har ikke noe med saken du sikter til. Å i disse sakene der disse ble dømt, stod det at retten la i skjerpende grad rett på ting som:
Vis hele sitatet...
Sikter ikkje til ei bestemt sak, men det faktum at du sjølv skriv at det var avtalt. Det er straffeskjerpande.
En dom basert på denne paragrafen vil neppe ha innvirkning på ditt arbeid med barn. I den vandelsattesten det er snakk om er det primært seksuelle overgrep mot barn som vises, samt andre seksualforbrytelser, voldsdommer og ran. I tillegg har de nå lagt til narkotikaforbrytelser, tror jeg.

Jeg er ingen jurist, men det ser jo ikke ut som at du har fått en voldsdom her. Du er nemlig ikke dømt for å ha utført vold mot noen, men for å ha forstyrret den alminnelige fred og orden. Grunnlaget for en slik domfellelse er beskrevet så vagt som slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd, noe som kan bety at man for eksempel har hengt i en lyktestolpe og skreket ukvemsord til forbipasserende.

Sikkert best å forhøre seg med en jurist, men jeg tror ihvertfall ikke dette vil skape problemer for arbeidssituasjonen din.
Tipper det er snakk om casuals-aktiviteter her? Isåfall har ihvertfall tingretten stadfestet at slike bøter holdbare juridisk sett. Så du må nok regne med å betale ja. Og avtalte masseslagsmål er lavmål. Vel fortjent!
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Og avtalte masseslagsmål er lavmål. Vel fortjent!
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?? avtalt masseslagsmål> blind vold/sloss med noen som ikke har lyst til å sloss.

Vi lever i ett fritt land, mener jeg huske noen sa eller skrev.
Sist endret av soulgoodman; 12. september 2014 kl. 22:14. Grunn: slåss – slåss – sloss – har slåss <- en av de
Sitat av Oyvind89 Vis innlegg
Hvorfor det?? avtalt masseslagsmål> blind vold/sloss med noen som ikke har lyst til å sloss.

Vi lever i ett fritt land, mener jeg huske noen sa eller skrev.
Vis hele sitatet...
Blind vold er ikke noe bedre det nei, men avtalte masseslagsmål er ikke noe som bør bli sett på mildt på det, da det koster samfunnet mye ressurser. Ikke minst har det en tendens til å utarte seg så det til slutt går utover uskyldige.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Oyvind89 Vis innlegg
Hvorfor det?? avtalt masseslagsmål> blind vold/sloss med noen som ikke har lyst til å sloss.
Vis hele sitatet...
Det å avtale vil sei at det er ei vurdert og overlagt handling. Ein har tid til å vurdere situasjonen, og ein har tid til å sei nei.

Det gjer det langt verre enn eit slag som kjem sponant, sjølv om begge parter er med på det. For i alle tilfeller betaler samfunnet oppryddingskostnader i form av sjukehus og sjukemelding for dei involverte.
Nå har jo blind vold også en tendens til å straffes med fengsel, noe trådstarter dessverre slipper.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det å avtale vil sei at det er ei vurdert og overlagt handling. Ein har tid til å vurdere situasjonen, og ein har tid til å sei nei.

Det gjer det langt verre enn eit slag som kjem sponant, sjølv om begge parter er med på det. For i alle tilfeller betaler samfunnet oppryddingskostnader i form av sjukehus og sjukemelding for dei involverte.
Vis hele sitatet...
Forventer ikke at folk skal forstå hvorfor det skjedde og logikken i det. Men alle kan vel si seg enig at vold mot uskyldige personer er mye verre enn en kort slåsskamp der begge parter var godt inneforstått med hva som skjedde og at man har sett seg ferdig med hendelsen? I tillegg skjedde dette på et sted der det ikke var noen andre, og verken politiet eller ambulanse ble tilkalt stedet.

Jeg er sterkt i mot blind vold og vold der uskyldige blir rammet. Her er noen eksempler på situasjoner jeg syns er langt verre, men der bøtene er mindre:
En statsadvokat fikk 18 000kr i forelegg for å ha forulempet en kvinne(http://www.tb.no/nyheter/statsadvoka...sEnabled=false)
En politimann i Oslo tiltalt for vold i tjeneste fikk 10 000kr i forelegg (http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...vold-1.7992443)
En spiller fikk 8000kr i forelegg etter grov vold mot dommer. (http://www.nettavisen.no/sport/3531958.html)
Sist endret av Mr.Hickup; 13. september 2014 kl. 00:16.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Blind vold er ikke noe bedre det nei, men avtalte masseslagsmål er ikke noe som bør bli sett på mildt på det, da det koster samfunnet mye ressurser. Ikke minst har det en tendens til å utarte seg så det til slutt går utover uskyldige.
Vis hele sitatet...
Jeg spør om hvorfor du mener avtalt slåsskamp er lavmål, vi i TV generasjonen burde vel å ha sett nok filmer og serier til å vite at dette har mensker drevet med i 100-vis av år. Men siden vi ikke driver med det nå/har lov til det, så er det vell lavmål.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det å avtale vil sei at det er ei vurdert og overlagt handling. Ein har tid til å vurdere situasjonen, og ein har tid til å sei nei.

Det gjer det langt verre enn eit slag som kjem sponant, sjølv om begge parter er med på det. For i alle tilfeller betaler samfunnet oppryddingskostnader i form av sjukehus og sjukemelding for dei involverte.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at planlagt og spontan kriminalitet straffes forskjellig.
Om vi skal la vær å ri på regler, hva synes du da?
Sitat av Oyvind89 Vis innlegg
Jeg spør om hvorfor du mener avtalt slåsskamp er lavmål, vi i TV generasjonen burde vel å ha sett nok filmer og serier til å vite at dette har mensker drevet med i 100-vis av år. Men siden vi ikke driver med det nå/har lov til det, så er det vell lavmål.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at det er lavmål er fordi vi har utviklet oss forbi steinalder-stadiet... Dersom man har lyst til å sloss skal det gjøres under kontrollerte former, som en boksering eller lignende. Jeg er ikke interessert i at skattepengene mine skal brukes på å lappe sammen, eller rehabilitere folk som skal drive med avtalte slagsmål i offentligheten.

Ellers har det som jeg har sagt tidligere en tendens til å utarte seg. Se f.eks på fotball-apene. Hvor mange ganger har ikke uskyldige folk kommet midt i skuddlinjen? Ligger forøvrig en klansaape på Sunnaas nå pga disse aktivitetene.
Jeg husker når vi lærte om baksnakking og mobbing på skolen så sa lærerne at gutter de bare har en slåsskamp også er de ferdig med saken, mens jenter bla bla bla, og det er mye værre..

Så jeg kan vel egentlig si at jeg ble lært på skolen at den beste måten å avgjøre en krangel, som ikke kan løses med ord, er å avtale en slåsskamp..
At det er ulovlig å gjøre under kontrollerte former høres for meg helt uforståelig ut..
Det må jo være billigere for staten om de løper inn i hverandre en gang utpå et jorde, enn at de skal små krangle hver gang de møtes

Nå tar jeg det for gitt at alle mennesker er så "mannfolk" at de klarer legge alt bak seg selv om det blir seier, tap eller uavgjort i den slåsskampen da..

Jeg tror jeg hadde prøvd å argumentert for at jeg ikke forstyrra noen ro og orden, og at jeg derfor ikke syns jeg brøt den loven... Men det er kanskje ikke så lett å bevise
Hehe, og det er vel ikke så lett at man kan si at alle som var der, var der for å slåss, så det var ingen som ble forstyrret av slåssinga
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Grunnen til at det er lavmål er fordi vi har utviklet oss forbi steinalder-stadiet... Dersom man har lyst til å sloss skal det gjøres under kontrollerte former, som en boksering eller lignende. Jeg er ikke interessert i at skattepengene mine skal brukes på å lappe sammen, eller rehabilitere folk som skal drive med avtalte slagsmål i offentligheten.

Ellers har det som jeg har sagt tidligere en tendens til å utarte seg. Se f.eks på fotball-apene. Hvor mange ganger har ikke uskyldige folk kommet midt i skuddlinjen? Ligger forøvrig en klansaape på Sunnaas nå pga disse aktivitetene.
Vis hele sitatet...
Ja vi i 2014 er de smarteste, kuleste og de med best løsninger som har levd på jorda. Og vi trenger dialog. lol

Om man betaler for skader i en boksering eller utenfor bryr ikke jeg meg noe om. er vel ikke mange ideretter som har så mye skader som fotball. skal vi forby det også?
Sitat av Oyvind89 Vis innlegg
Ja vi i 2014 er de smarteste, kuleste og de med best løsninger som har levd på jorda. Og vi trenger dialog. lol

Om man betaler for skader i en boksering eller utenfor bryr ikke jeg meg noe om. er vel ikke mange ideretter som har så mye skader som fotball. skal vi forby det også?
Vis hele sitatet...
I fotball og boksing skatter de som bedriver det proft, samt at man har leger i nærheten forsikringsordninger osv. Ikke minst har man strenge regler for nettopp å forhindre skader.
Spør du meg er det helt ok å sloss med andre som ønsker å sloss. Hvorfor er det så mye verre enn å røyke seg fjern, legalize_it?
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Spør du meg er det helt ok å sloss med andre som ønsker å sloss. Hvorfor er det så mye verre enn å røyke seg fjern, legalize_it?
Vis hele sitatet...
Organiserte masseslagsmål har åpenbart et stort skadepotensiale. Det kan og vil føre til store samfunnsøkonomiske tap og det legitimerer en kultur vi hverken vil ha i fotballmiljøet eller i samfunnet forøvrig.

Mennesker som ikke er mer intelligente enn at de samles til avtalte masseslagsmål burde beskyttes mot seg selv og kraftige bøter er forhåpentligvis et avskrekkende virkemiddel.
Sist endret av Cikey; 13. september 2014 kl. 09:17.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Spør du meg er det helt ok å sloss med andre som ønsker å sloss. Hvorfor er det så mye verre enn å røyke seg fjern, legalize_it?
Vis hele sitatet...
Naboen la seg ned på bakken og ba meg kjøre over han med bilen, og vi ble enige om dette, så satt jeg meg inn i bilen... Hvorfor er det så mye verre enn å sloss?

Det blir på samme nivået...

Selv er jeg for aktiv dødshjelp i enkelte tilfeller. Dette fordi har sett en del mennesker som ligger på det siste med store plager og under helt umenneskelige forhold. Men har ingen problem å forstå hvorfor dette ikke er lovlig.

En annen ting. 2 parter som er uenige, klarte jo å bli enige likevel? De ble jo enige om masseslagsmål, så det er jo ikke noe gale med snakketøyet. De er jo ikke noe mer enige uansett etter ett slagsmål? Så hva løser det egentlig?

Se for deg hvordan dette hadde blitt hvis en hadde erstattet masseslagsmål med avstemning f.eks innad i bedrifter eller regjeringen. Ser for meg synet selv og sitter her og småflirer av tanken. FRP og Høyre har byttet ut alle sine kandidater med kampsport eksperter...
Har ikke lest side 2 (fyi)

For å være ærlig synes jeg boten var høy, men som andre har kommentert er det straffeskjerpende at det er avtalt. Men burde i formildene retning veies opp at det var avtalt et sted uten uskyldige mennesker til stede og at ingen ble skadet (dette går under skadeomfang)

Jeg ble selv offer for blind vold, og synes de involverte skal betale 20K i bot, rett og slett fordi ingen av de har råd til det

Jeg må begynne å sjekke dato før jeg kommenterer...
Sist endret av Chim; 13. september 2014 kl. 11:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Er du ib eller tgb?
Vis hele sitatet...
Er nygjerrig. Kan du fortelle hva disse begrepene står for?
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Er nygjerrig. Kan du fortelle hva disse begrepene står for?
Vis hele sitatet...
ib = Isko Boys = Vålerenga-tullinger
tgb = TjuaGutteneBergen = Brann-tullinger
Sitat av Cikey Vis innlegg
Organiserte masseslagsmål har åpenbart et stort skadepotensiale. Det kan og vil føre til store samfunnsøkonomiske tap og det legitimerer en kultur vi hverken vil ha i fotballmiljøet eller i samfunnet forøvrig.

Mennesker som ikke er mer intelligente enn at de samles til avtalte masseslagsmål burde beskyttes mot seg selv og kraftige bøter er forhåpentligvis et avskrekkende virkemiddel.
Vis hele sitatet...
Ganske dyrt med folk på diverse instutisjoner pga psykoser og annet også.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Ganske dyrt med folk på diverse instutisjoner pga psykoser og annet også.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det, men hva har det med noenting som helst å gjøre?
Det er ikke mye som er beundringsverdig ved et avtalt masseslagsmål, men det er sannelig ikke noe mindre lavmål å ta på seg rollen som fornærmet skatteyter hver gang noen utsetter seg for en risikosituasjon som man selv ikke kan relatere til. Skal vi alle rette oss etter den typen holdninger, er det bare å ta på seg sykkelhjelm og tvangstrøye hele gjengen. Ja, jeg synes også avtalte masseslagsmål virker fulstendig idiotisk, men ærlig talt. Lommeboka mi føles ikke noe lettere av den grunn. Og om den skulle bli noen kroner lettere, så betale jeg gjerne det for muligheten til å leve i frihet, og slippe detaljstyringer fra en gjeng med moralister på tynn is, som egentlig ikke har noen andre argumenter enn at de ikke liker det.

Fornærmet skatteyter, det kan du være når OL-etaten Oslo2022 bruker 360.000 kroner på å produsere en usmakelig propagandafilm, eller når Hamar kommune svir av 12 millioner kroner på et stupetårn. Det er ikke et kort å vifte med hver gang noen utsetter seg selv for en unødvendig risikosituasjon. Jeg mener, halvparten av dere kommer sikkert til å belaste helsevesenet i fremtiden fordi dere velger å sitte på ræva foran en skjerm hele dagen, år ut og år inn. Det kan vel neppe sies å være noe dårligere grunnlag for kritikk. Men det godtas, fordi det er deres liv, og deres valg, og det skader ingen andre enn dere selv. Jeg betaler mer enn gjerne noen kroner for at du skal få gjøre det, hvis du er kul nok til å gjøre meg den samme tjenesten.
Sist endret av mentalmelt; 13. september 2014 kl. 18:38.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Ganske dyrt med folk på diverse instutisjoner pga psykoser og annet også.
Vis hele sitatet...
Tu quoque. Det at noen andre gjør noe galt (som du impliserer her: ruser seg og får psykose) legitimerer ikke at andre kan gjør noe galt (som her: sloss og få skader).
Sist endret av Olympic; 13. september 2014 kl. 18:47.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er ikke mye som er beundringsverdig ved et avtalt masseslagsmål, men det er sannelig ikke noe mindre lavmål å ta på seg rollen som fornærmet skatteyter hver gang noen utsetter seg for en risikosituasjon som man selv ikke kan relatere til. Skal vi alle rette oss etter den typen holdninger, er det bare å ta på seg sykkelhjelm og tvangstrøye hele gjengen. Ja, jeg synes også avtalte masseslagsmål virker fulstendig idiotisk, men ærlig talt. Lommeboka mi føles ikke noe lettere av den grunn. Og om den skulle bli noen kroner lettere, så betale jeg gjerne det for muligheten til å leve i frihet, og slippe detaljstyringer fra en gjeng med moralister på tynn is, som egentlig ikke har noen andre argumenter enn at de ikke liker det.
Vis hele sitatet...
Lommeboka di og våre andres ville fort blitt lettere om vi skulle fulgt dine prinsipper ved å liberalisere alt til det fulle. Du kan bare tenke deg hvordan helsevesenet budsjett ville steget om vi fjernet alt restriksjoner på tobakk, alkohol og andre rusmidler og tillot alskens former for uregulerte ekstremsporter.

Det er flere argumenter for å slå kraftig ned på avtale masseslagsmål: Ressursbruk, at det har en tendens til å utarte seg og gå utover uskyldige, og hvordan det kan påvirke andre mennesker og skaper en generell utrygghet i samfunnet. Ikke minst har folk som vil sloss flere lovlige alternativer.

Så dropp prekenen din om at det kun er snakk om moralisme.
Sist endret av legalize_it; 13. september 2014 kl. 18:58.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Tu quoque. Det at noen andre gjør noe galt (som du impliserer her: ruser seg og får psykose) legitimerer ikke at andre kan gjør noe galt (som her: sloss og få skader).
Vis hele sitatet...
Det at noe koster samfunnet penger, betyr ikke at det er prinsipielt galt.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg mener, halvparten av dere kommer sikkert til å belaste helsevesenet i fremtiden fordi dere velger å sitte på ræva foran en skjerm hele dagen, år ut og år inn. Det kan vel neppe sies å være noe dårligere grunnlag for kritikk. Men det godtas, fordi det er deres liv, og deres valg, og det skader ingen andre enn dere selv. Jeg betaler mer enn gjerne noen kroner for at du skal få gjøre det, hvis du er kul nok til å gjøre meg den samme tjenesten.
Vis hele sitatet...
Har du virkelig ikke fått med deg alt av diskusjoner som går ut på hvordan vi(samfunnet) skal løse problemene relatert til overvekt og mye stillesitting?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Mentalment:

Det er jeg for all del enig i, men det er for øyeblikket rettslig galt. Om man er enig i at det skal være slik eller ei er en annen sak. Når man har gjort noe ulovlig med viten og vilje får man ta konsekvensene av det.
Sist endret av Olympic; 13. september 2014 kl. 19:01.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det at noe koster samfunnet penger, betyr ikke at det er prinsipielt galt.
Vis hele sitatet...
Nei, men noe som ikke tilfører noen verdi i det hele tatt, er destruktiv både på person og samfunnsnivå og potensielt koster samfunnet store summer er i prinsippet neppe en god ting.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er ikke mye som er beundringsverdig ved et avtalt masseslagsmål, men det er sannelig ikke noe mindre lavmål å ta på seg rollen som fornærmet skatteyter hver gang noen utsetter seg for en risikosituasjon som man selv ikke kan relatere til. [...]

Fornærmet skatteyter, det kan du være når OL-etaten Oslo2022 bruker 360.000 kroner på å produsere en usmakelig propagandafilm, eller når Hamar kommune svir av 12 millioner kroner på et stupetårn. [...]
Vis hele sitatet...
Hva med å være oppgående nok til å ha en mening om alle tre? At jeg synes OL prosessen er skammelig og at stupetårnsaken vitner om inkompetanse som burde få konsekvenser for beslutningstagerne gjør ikke at jeg har mer eller mindre vondt for å se hvor idiotisk og samfunnsskadelig organiserte masseslagsmål er og hvor mye den slags kan komme til å koste samfunnet.

Det er ikke spesielt krevende å gjøre en kost/nytte vurdering av en slik aktivitet. Den har ingen verdi og har betydelig kostnad, på flere nivåer.
Sist endret av Cikey; 13. september 2014 kl. 19:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Lommeboka di og våre andres ville fort blitt lettere om vi skulle fulgt dine prinsipper ved å liberalisere alt til det fulle. Du kan bare tenke deg hvordan helsevesenet budsjett ville steget om vi fjernet alt restriksjoner på tobakk, alkohol og andre rusmidler og tillot alskens former for uregulerte ekstremsporter.

Det er flere argumenter for å slå kraftig ned på avtale masseslagsmål: Ressursbruk, at det har en tendens til å utarte seg og gå utover uskyldige, og hvordan det kan påvirke andre mennesker og skaper en generell utrygghet i samfunnet. Ikke minst har folk som vil sloss flere lovlige alternativer.

Så dropp prekenen din om at det kun er snakk om moralisme.
Vis hele sitatet...
Jeg finner det ironisk at nettopp du legalize_it, velger å innta denne rollen. For det første, har jeg aldri sagt noe om at alt skal liberaliseres til det fulle. Det der er stråmannargumentasjon. De fleste aktiviteter som innebærer potensielt alvorlige risikoer bør reguleres i en eller annen forstand. Allikevel er det nå slik at de aktivitetene som er totalforbudt, praktiseres på tross av forbudet. Det tror jeg kanskje du kan relatere til, og jeg tror også du kan relatere til hvordan det oppleves å bli slaktet av kritiske moralister som er så lite interessert i det du driver med, at de ikke en gang gidder å åpne døra på gløtt for å høre om du har noe å si.

Nå ønsker jeg meg selvsagt ikke et samfunn hvor gateslåsskamper er en del av det daglige bybildet. Men jeg ønsker meg heller ikke et samfunn hvor voksne mennesker ikke får lov til å bestemme over sine egne liv. Som trådstarter skriver, dette skjedde på et avsidesliggende sted, så argumentene om at det kan utarte seg og gå ut over uskyldige faller bort. Nå skal vi jo ikke akkurat skrive om lovene her, dette er tross alt ikke et stortingsmøte. Det er Norsk freakforum, hvor det skal være god takhøyde for å diskutere kontroversielle saker, uten å bli klubbet ned av moralisme og generelle ytringer om man koster samfunnet penger. Det er ikke det tråden handler om.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Har du virkelig ikke fått med deg alt av diskusjoner som går ut på hvordan vi(samfunnet) skal løse problemene relatert til overvekt og mye stillesitting?
Vis hele sitatet...
Jo ,men jeg har ikke fått med meg at det skal løses gjennom tvang og forbud.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Nei, men noe som ikke tilfører noen verdi i det hele tatt, er destruktiv både på person og samfunnsnivå og potensielt koster samfunnet store summer er i prinsippet neppe en god ting.
Vis hele sitatet...
Hva som tilfører andre verdi er vel ikke akkurat opp til deg å avgjøre, eller?


Sitat av Cikey Vis innlegg
Hva med å være oppgående nok til å ha en mening om alle tre? At jeg synes OL prosessen er skammelig og at stupetårnsaken vitner om inkompetanse som burde få konsekvenser for beslutningstagerne gjør ikke at jeg har mer eller mindre vondt for å se hvor idiotisk og samfunnsskadelig organiserte masseslagsmål er og hvor mye den slags kan komme til å koste samfunnet.

Det er ikke spesielt krevende å gjøre en kost/nytte vurdering av en slik aktivitet. Den har ingen verdi og har betydelig kostnad, på flere nivåer.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen sterke meninger om akkurat masseslagsmål. Det jeg imidlertid mener sterkt, er at man skal kunne nevne uten av debatten sporer helt av og blir til ren kritikk, når temaet egentlig er noe helt annet. Hadde fyren banket opp tilfeldig mennesker så synes jeg det hadde vært innafor å kritisere, men i denne saken synes jeg aldeles ikke det er på sin plass.
Sist endret av mentalmelt; 13. september 2014 kl. 19:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg har ingen sterke meninger om akkurat masseslagsmål. Det jeg imidlertid mener sterkt, er at man skal kunne nevne uten av debatten sporer helt av og blir til ren kritikk, når temaet egentlig er noe helt annet. Hadde fyren banket opp tilfeldig mennesker så synes jeg det hadde vært innafor å kritisere, men i denne saken synes jeg aldeles ikke det er på sin plass.
Vis hele sitatet...
Er det ikke innenfor å kritisere masseslagsmål? Eller er det ikke innenfor å trekke frem samfunnsøkonomiske konsekvenser av det?

Begge deler må da være tydelig innenfor da det er relativt åpenbare grunner til at denne typen slagsmål straffes så hardt som de gjør.

Nå TS stiller spør om dette er "rettferdig straff" må det være innenfor å diskutere / kritisere alle underliggende faktorer som gjør at denne typen handling er så strekt uønsket i samfunnet.
La meg nok en gang understreke. Dette skjedde på et avsideliggende sted der ingen var til stede. Verken politi eller ambulanse kom til stedet. Samtlige som var til stede er ferdig med episoden og har lagt det bak seg. Politiet fikk fatt i en privat video fra stedet bare. Hendelsen var for en stund siden, men kom for deres øye nå. Ingen av de involverte ble skadet. Alle involverte var tilbake i jobb/skole mandagen etter. Samtlige av de involverte har hatt plettfritt rulleblad fram til nå. Forelegget går under ordensforstyrrelse.

Mine grunn spørsmål var om det er riktig at en avtalt slåsskamp, der ingen uskyldige ble involvert, skal straffes hardere enn blind vold en lørdagskveld på byen mot uskyldige mennesker.

Å det viktigste for meg er spørsmålet om det vil dukke opp på vandelen for arbeid med barn (noe det er spredte meninger om her). For det er et yrke jeg stortrives i og som jeg får mange positive tilbakemeldinger på.
Sist endret av Mr.Hickup; 13. september 2014 kl. 19:33.
Sitat av Mr.Hickup Vis innlegg
Mine grunn spørsmål var om det er riktig at en avtalt slåsskamp, der ingen uskyldige ble involvert, skal straffes hardere enn blind vold en lørdagskveld på byen mot uskyldige mennesker.

Å det viktigste for meg er spørsmålet om det vil dukke opp på vandelen for arbeid med barn (noe det er spredte meninger om her). For det er et yrke jeg stortrives i og som jeg får mange positive tilbakemeldinger på.
Vis hele sitatet...
Forelegg kommer vel bare på uttømmende vandelsattester, mens dommer (derunder vold) kommer på vanlig vandelsattest når en skal jobbe med barn. Det er bare seksuelle overgrep som gir automatisk yrkesforbud.

Det er ikke strengere straff for avtalt slåssing en for blind vold på gaten. Sistnevnte fører gjerne til fengselsstraff mens du fikk en bot.
ref: http://www.ba.no/nyheter/krim/article7563132.ece

Min subjektive vurdering på om straffen er rettferdig? Vel, den er i alle fall ikke for streng. Casuals (eller andre typer avtalte masseslagsmål) er en uting som er destruktivt på så mange nivåer at det bør straffes hardt nok til at blir kvitt det fullstendig.
Sitat av Mr.Hickup Vis innlegg
Mine grunn spørsmål var om det er riktig at en avtalt slåsskamp, der ingen uskyldige ble involvert, skal straffes hardere enn blind vold en lørdagskveld på byen mot uskyldige mennesker.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra? All presedens for blind vold er fengsel i varierende grad, mye avhengig av utfall.

http://www.ba.no/nyheter/krim/article7563132.ece
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...s-3136046.html
http://www.sb.no/nyheter/domt-for-blind-vold-1.6582499

Tre første treffene på google viser til flere måneder i fengsel...

Dere slapp utrolig billig unna.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Er det ikke innenfor å kritisere masseslagsmål? Eller er det ikke innenfor å trekke frem samfunnsøkonomiske konsekvenser av det?

Begge deler må da være tydelig innenfor da det er relativt åpenbare grunner til at denne typen slagsmål straffes så hardt som de gjør.

Nå TS stiller spør om dette er "rettferdig straff" må det være innenfor å diskutere / kritisere alle underliggende faktorer som gjør at denne typen handling er så strekt uønsket i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Det der er forsåvidt et godt poeng Cikey. Det skal jeg ærlig innrømme. Men da må man også være villig til å se på trådstarter som et individ, og vurdere saken individuelt. Ikke bare klubbe han ned med generelle uttalelser om skatter og samfunnsutvikling, slik dommeren allerede har gjort. Mulig jeg overreagerer, men jeg opplever dette som en tendens i mange kontroversielle debatter, og det irriterer meg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg finner det ironisk at nettopp du legalize_it, velger å innta denne rollen. For det første, har jeg aldri sagt noe om at alt skal liberaliseres til det fulle. Det der er stråmannargumentasjon. De fleste aktiviteter som innebærer potensielt alvorlige risikoer bør reguleres i en eller annen forstand. Allikevel er det nå slik at de aktivitetene som er totalforbudt, praktiseres på tross av forbudet. Det tror jeg kanskje du kan relatere til, og jeg tror også du kan relatere til hvordan det oppleves å bli slaktet av kritiske moralister som er så lite interessert i det du driver med, at de ikke en gang gidder å åpne døra på gløtt for å høre om du har noe å si.
Vis hele sitatet...
Slossing er allerede regulert ved at vi tillater ganske så mange kampsporter. Disse menneskene står fritt til å melde seg inn i en kampsportklubb, eller prøve å starte sin egen om de vil det. Et sted må man sette grensene, og det å sette den ved organiserte masseslagsmål passer fint.

Vi tillater heller ikke 96% eller salg av alkohol til barn selv om det skjer.
Nettopp fordi det ikke er svært mange negative konsekvenser som kommer av forbudet.

Om det i tillegg er snakk om fotballpøbler(noe jeg mistenker) så har de så alt for mange ganger bevist at det ikke bare er slåsskjempene det går utover. I sommer ble en uskyldig svenske drept av slike, og her på berget ligger det en slosskjempe på Sunnass da ting utartet seg. Jeg har selv gått sammen med barnefamilier etter kamp og opplevd at 40-50 slike hoppet ut av buskene med brostein og flasker.

Nå ønsker jeg meg selvsagt ikke et samfunn hvor gateslåsskamper er en del av det daglige bybildet. Men jeg ønsker meg heller ikke et samfunn hvor voksne mennesker ikke får lov til å bestemme over sine egne liv. Som trådstarter skriver, dette skjedde på et avsidesliggende sted, så argumentene om at det kan utarte seg og gå ut over uskyldige faller bort. Nå skal vi jo ikke akkurat skrive om lovene her, dette er tross alt ikke et stortingsmøte. Det er Norsk freakforum, hvor det skal være god takhøyde for å diskutere kontroversielle saker, uten å bli klubbet ned av moralisme og generelle ytringer om man koster samfunnet penger. Det er ikke det tråden handler om.
Vis hele sitatet...
Ting kan ikke bare reguleres så de ikke går utover andre. Dersom folk skal få utsette seg for alt av risikoer, så er det få andre løsninger enn å legge ned velferdsstaten. Når jeg mener utarte seg snakker jeg ikke kun om at det går utover uskyldige folk, men også når sparker en i huet når han ligger nede eller så, eller om en bitter pingle tar med en hammer. Plutselig så har 40 menneskers lørdagsunderholdning endt opp med å koste samfunnet 30 mill.

Jo ,men jeg har ikke fått med meg at det skal løses gjennom tvang og forbud.
Vis hele sitatet...
Avgifter er en form for tvang det og. Med forskjellige målgrupper, og ikke minst størrelsen på dem, må man bruke forskjellige metoder.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
I fotball og boksing skatter de som bedriver det proft, samt at man har leger i nærheten forsikringsordninger osv. Ikke minst har man strenge regler for nettopp å forhindre skader.
Vis hele sitatet...
Litt av ett argument! Hvor stor andel boksere og fotballspillere driver med det profesjonelt da trur du? kan umulig være mange prosent.
Sitat av Oyvind89 Vis innlegg
Litt av ett argument! Hvor stor andel boksere og fotballspillere driver med det profesjonelt da trur du? kan umulig være mange prosent.
Vis hele sitatet...
Hvilke positive ting i samfunnet bidrar masseslagsmål til med da du? Pleier de som er involverte i masseslagsmål å skaffe til veie en lege på forhånd? Dommer og annet støtteapparat?

Når vi snakker om prosentandeler tør jeg også tippe på prosentandel skader er ganske så mye større i masseslagsmål enn i de nevnte idrettene..
Sist endret av legalize_it; 13. september 2014 kl. 20:01.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Slossing er allerede regulert ved at vi tillater ganske så mange kampsporter. Disse menneskene står fritt til å melde seg inn i en kampsportklubb, eller prøve å starte sin egen om de vil det. Et sted må man sette grensene, og det å sette den ved organiserte masseslagsmål passer fint.

Vi tillater heller ikke 96% eller salg av alkohol til barn selv om det skjer.
Nettopp fordi det ikke er svært mange negative konsekvenser som kommer av forbudet.

Om det i tillegg er snakk om fotballpøbler(noe jeg mistenker) så har de så alt for mange ganger bevist at det ikke bare er slåsskjempene det går utover. I sommer ble en uskyldig svenske drept av slike, og her på berget ligger det en slosskjempe på Sunnass da ting utartet seg. Jeg har selv gått sammen med barnefamilier etter kamp og opplevd at 40-50 slike hoppet ut av buskene med brostein og flasker.


Ting kan ikke bare reguleres så de ikke går utover andre. Dersom folk skal få utsette seg for alt av risikoer, så er det få andre løsninger enn å legge ned velferdsstaten. Når jeg mener utarte seg snakker jeg ikke kun om at det går utover uskyldige folk, men også når sparker en i huet når han ligger nede eller så, eller om en bitter pingle tar med en hammer. Plutselig så har 40 menneskers lørdagsunderholdning endt opp med å koste samfunnet 30 mill.


Avgifter er en form for tvang det og. Med forskjellige målgrupper, og ikke minst størrelsen på dem, må man bruke forskjellige metoder.
Vis hele sitatet...
Bare så det er klart. Jeg har ikke ment å argumentere for at vi bør legalisere masseslagsmål. Det jeg prøver å få dere til å innse, er at hva som er ulovlig, og hva som i enkelttilfeller er moralsk uforsvarlig, ikke nødvendigvis er det samme. Det tror jeg da virkelig du kan kjenne deg igjen i. Når trådstarter spør om han fikk en rettferdig dom, så ser jeg virkelig ikke verdien av å proklamere politikk i en nedlatende tone.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Hvor har du dette fra?
Vis hele sitatet...
All vold mot en uskyldig part gjør meg kvalm. I min sak er det ingen offer, eller fornærmede.

Eksempler jeg tenker på:
En statsadvokat fikk 18 000kr i forelegg for å ha forulempet en kvinne(http://www.tb.no/nyheter/statsadvoka...sEnabled=false)
En politimann i Oslo tiltalt for vold i tjeneste fikk 10 000kr i forelegg (http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...vold-1.7992443)
En spiller fikk 8000kr i forelegg etter grov vold mot dommer. (http://www.nettavisen.no/sport/3531958.html)
Sist endret av Mr.Hickup; 13. september 2014 kl. 20:02.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvilke positive ting i samfunnet bidrar masseslagsmål til med da du? Pleier de som er involverte i masseslagsmål å skaffe til veie en lege på forhånd? Dommer og annet støtteapparat?

Når vi snakker om prosentandeler tør jeg også tippe på prosentandel skader er ganske så mye større i masseslagsmål enn i de nevnte idrettene..
Vis hele sitatet...
ca like mye som at du sitter hjemme å røyker en joint!
men om det er det du vil, så synes du skal få lov til det.
Er alt som ikke bidrar til samfunnet lavmål?

Når vi snakker om prosentandeler så syns jeg du burde slutt å komme med dritt argumenter, du kommer med argumenter som gjelder minsteparten av de som driver med sporten. Dette er ikke en gjettekonkurranse, hva du tipper er ikke jeg interessert i å lese om. Og uansett en userriøs samenligning.
Sitat av Oyvind89 Vis innlegg
ca like mye som at du sitter hjemme å røyker en joint!
men om det er det du vil, så synes du skal få lov til det.
Er alt som ikke bidrar til samfunnet lavmål?
Vis hele sitatet...
Casuals og andre som driver med masseslagsmål bedriver lavmål ja. De har alle muligheter til å drive med lovlig, organisert kampsport om de vil, men gjør det av en eller annen grunn ikke. Pga feighet kanskje?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Casuals og andre som driver med masseslagsmål bedriver lavmål ja. De har alle muligheter til å drive med lovlig, organisert kampsport om de vil, men gjør det av en eller annen grunn ikke. Pga feighet kanskje?
Vis hele sitatet...
Feighet? Herregud. For det første er det mange som faktisk driver med organisert kampsport i tillegg. For det andre kreves det mer baller å sloss på gata uten regler, dommere og leger tilstedet, så ordet "feighet" blir for dumt. Slåssing har vært en del av oss mennesker siden tidenes morgen. Det å sloss er naturlig. Selv om du liker det eller ei.