Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 10278
Jeg har en leieboer som suger heler min båndbredde. Har gjentatte ganger bedt han om å vise hensyn, men siden bredbåndet er med i husleien så driter han tydeligvis i det..

Jeg betaler for 5 mb/s men når jeg måler så har jeg bare 0,12 mb/s. Jeg har nesten googlet meg ihjel, men finner ingen klok løsning på problemet. Jeg har også rotet litt med QoS i routeren men til ingen nytte.

Jeg har trådløs router fra Ventelo, Jensen Scandinavia AirLink 29150. Han har sikkerhetsnøkkelen, men ikke tilgang til routeren. Jeg har også hans IP og MAC adresse, hvis det kan hjelpe?

I ren irritasjon har jeg prøvd å laste ned torrents og streame TV for å plage han, men det virker som han overkjører min internett fullstendig.

Er det noe jeg kan gjøre uten å stenge han helt ute? Håper noen kan hjelpe. Kom gjerne med skitne triks også for nå er jeg lei....
Har du prøvd å sjekke hastigheten når du vet at han ikke bruker nettet?
Sett opp en fornuftig router som lar deg dele opp i flere VLAN (altså da en maskin med 3+ nettverkskort). Bruk et VLAN til deg selv hvor alt er åpent (og hvor du henger evt trådløst aksesspunkt bak, med ny SSID og WPA-nøkkel), og et annet VLAN hvor du strekker kabel ned til leieboer samtidig som du setter begrensninger.

Om dette er gresk for deg: lei inn noen som er kompetent til å få satt det opp for deg
Gjør om kontrakten, så han ikke får med internett?
Executer: Ja, da er alt bare velstand.
Moridin: Noe gresk var det, men jeg skal sjekke opp i det.
FOX: Dette har irritert meg så mye at jeg har gitt utkastelses ordre. Men det skjer ikke før om 5 måneder.
Sett opp pfsense.
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Sett opp pfsense.
Vis hele sitatet...
pfsense.....Ok, takk. Det er verdt å prøve ut for dette går utover nervene mine. Kan jeg spørre deg om hjelp hvis jeg ikke får det til? Greit å få forklart det på norsk av og til, men jeg forsøker uten å forstyrre deg nå i juletiden.
Det er ganske kurrant og sette opp det du spør etter i pfsense såfall :-)
Ta en titt HER ang shaping.


Ellers har de en IRC kanal hvor du sikkert kan spørre om do's and donts, tips og tricks. #pfsense @ freenode
Sitat av pyretriner Vis innlegg
FOX: Dette har irritert meg så mye at jeg har gitt utkastelses ordre. Men det skjer ikke før om 5 måneder.
Vis hele sitatet...
Står det noe i kontrakten hans/hennes om hvordan internett skal brukes? Hvis ikke er du på tynn grunn.
Siden det først skal skje om 5 måneder så tyder det jo kanskje på at han har en 1 årskontrakt eller lignende. Da står han vel fritt til å fornye avtale eller ikke
Men husk på at du må ha en maskin som står på 24/7.
Eller når man skal ha nett, som er hele tiden
hva var utkastelse grunnlaget ditt for å kaste fyren ut?
Virker fint med pfsense. Jeg har fått nettet mitt tilbake og nå må han slite seg igjennom resten av tiden med minimal båndbredde. Utkastelsesgrunnen er så enkel at han ikke deler nettet med meg. Da gidder ikke jeg dele hus med han heller. Kontrakt eller ikke, jeg kan være rævhull jeg også. Takk for hjelpen!
Den oppsigelsen der hadde eg som leieboer glatt klaget på
Sitat av luni Vis innlegg
Står det noe i kontrakten hans/hennes om hvordan internett skal brukes? Hvis ikke er du på tynn grunn.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke vi hvordan leieboeren bruker internettet. Kanskje det dreier seg om ulovlig nedlasting?
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Nå vet ikke vi hvordan leieboeren bruker internettet. Kanskje det dreier seg om ulovlig nedlasting?
Vis hele sitatet...
Det er naturligvis mulig, men ut i fra trådstarters innlegg i denne tråden er det relativt åpenbart at det ikke er et kjent faktum, og kan dermed ikke ha vært en del av begrunnelsen for oppsigelsen.
Sitat av nomore Vis innlegg
Den oppsigelsen der hadde eg som leieboer glatt klaget på
Vis hele sitatet...
kontrakten er nok her basert på 1 år av gangen, og da kan huseier enkelt og greit la vær og fornye den etter ett år er gått. Helt lovlig, uten annen grunn enn at han ikke gidd mer. Da kan du som leieboer klage helt til krampa tar deg, ville heller brukt tiden på å finne en annen kåk, samt egen linje til nett
Nå har jo trådstarter påpekt at vi snakker om utkastelse, ikke en kontrakt som ikke blir fornyet.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av pyretriner Vis innlegg
Virker fint med pfsense. Jeg har fått nettet mitt tilbake og nå må han slite seg igjennom resten av tiden med minimal båndbredde. Utkastelsesgrunnen er så enkel at han ikke deler nettet med meg. Da gidder ikke jeg dele hus med han heller. Kontrakt eller ikke, jeg kan være rævhull jeg også. Takk for hjelpen!
Vis hele sitatet...
Det er bra det ikke er meg du har som leieboer.
Det står i kontrakten att han får nett, men når han bruker det, så kaster du han ut.
Du må jo sette opp brukbare løsninger på problemet da.. Var jo nevn lenger oppe i tråden hvordan dette kan løses.

Hadde det vert meg som ble kastet ut på denne måten hadde det blitt vanskelig for deg!
Sitat av nomore Vis innlegg
Den oppsigelsen der hadde eg som leieboer glatt klaget på
Vis hele sitatet...
Du som leiboer skal/burde ta hensyn til at du leier boplass oss person som eier huset, leilighet.
Dette burde da være common sense?
Siden leieboer gir langt fan i hva leietaker sier så har han faktisk fått muntlig advarsel, eller jeg ville tolket det slik å dette burde holde for å gi en skriftlig advarsel og deretter utkastelses ordre?


Til trådstarter: Koster vell ikke mye å oppgradere linja og ettersom det er leier som bruker mesteparten av nette så er det bare å sette opp husleia 3-4hundre kroner, dette gjorde min leietaker etter ønske fra meg.
Jeg hadde innstalert wifikill på android mobilen min om jeg var deg (Krever dog at du har android mobil..)
Deretter kan du bare trykke på mac-adressen hans og trykk pwn.. internetten vil da bli drept så lenge du har mac-adressen hans huka. Han vil ikke bli kobla av internetten, men vil ikke ha mulighet til å bruke den.

http://forum.xda-developers.com/show....php?t=1282900
For å kunne kaste noen ut kreves det vesentlig mislighold av avtalen, i tillegg til skriftlige advarsler. Å be leietaker om å bruke internett mindre er IKKE det samme som skriftlig advarsel. At internett blir brukt mye, uten at det er avtalt hvor mye som kan brukes eller hva linjen faktisk er på, er heller ikke et vesentlig mislighold. Spesielt ikke om det ikke er avtalt noe.

Å komme med en oppsigelse krever en saklig grunn. At leietaker bruker mye av ei avtalt nettlinje uten at det foreligger avtalte restriksjoner er ikke en saklig grunn.

I tillegg tilegner du leietaker en del kunnskap om emnet, selv om det er utleier som bør anses som den profesjonelle part, og den som sørger for at den tekniske biten er best mulig egnet for deling mellom to husstander. Noe som først kommer på banen nå.

For alt leietaker vet så har de begrenset bruken, eller det kan være en nabo som misbruker nettet. Er mange tvilstilfeller her, som skal komme leietaker til gode.

Så eg og Ignifer skulle leid denne leiligheten sammen, og så skulle vi vist utleier hvor skapet skal stå. Bokstavelig talt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Du virker som en fornuftig person, og det er flott at du har researchet ting, og respekterer tiden til fremmede folk. (ici)

Men hvorfor kaste ut?

Du vet ikke om leieboer har, eller tom. kan gjøre dette med vilje. Joda, du har bedt om å vise hensyn, men det er langt fra umulig at vedkommende ikke vet hvordan man gjør dette.

Om dette er det eneste som irriterer deg, og du nå har fikset problemet (dog kanskje på en grov måte, jfr «slite seg igjennom resten av tiden med minimal båndbredde»), virker det som et ikke-problem å fortsette å ha ham der.
Litt off topic men vil ha det sakt.

Det er folk som dette som gjør at unge mennesker ikke får leiekontrakt like lett som godt voksne folk, ikke en gang den lille søta jenta på 16år.
Folk får hele tiden høre skrekkhistorier om undommer som holder helvette med utleier, det er veldig synn at enkelte skal gi langt faen i hva utleier sier og bare følge kontrakten beint fram, bor man under samme tak så burde man gå over ends med hverandre selv om man ikke ser stort til hverandre.
@Djiises
Helt enig. Når jeg flytter ut kommer jeg til å møte opp med den holdningen. Desverre er det slik, enkelte har ikke den egenskap å kunne tenke lenger frem enn til nesetippen.
Sist endret av xcitu; 20. desember 2011 kl. 20:29.
Nå er dette noe som fungerer begge veier. Det er slike historier som dette som gjør at leietakere er skeptiske til utleiere, og prøver å beskytte seg best mulig.
Ønsker du å være hybelverten fra helvete?
Internett krever mer i dag enn for 5-10 år siden.

1. Som flere påpeker er det urimelig å kaste ut leietaker på bakgrunn av ditt behov.
1.1 Er dette spesifisert som en del av leiekontrakten?
1.2 Hvorfor så liten nettlinje som utgangspunkt?
1.3 Ville det ikke vært bedre å gi leietakeren egen tilgang til internett?

2. Du kunne også bare teste nettet før du konkluderte med leietaker som problemet.
2.1 Steng leietaker ute fra nettet med MAC adresse eller lignende.
2.2 Test linjen med tptest.se og/eller speedtest.net

3. Har du konfrontert leietakeren på annen måte enn å bare si "å ikke bruke så mye linje"?

Ser at pfsense er nevnt, og vet at dette kan være en alternativ løsning, men du bør vurdere noe annet ut fra 1.2/1.3
Sist endret av waf; 20. desember 2011 kl. 20:34.
Sitat av waf Vis innlegg
Ønsker du å være hybelverten fra helvete?
Internett krever mer i dag enn for 5-10 år siden.

1. Som flere påpeker er det urimelig å kaste ut leietaker på bakgrunn av ditt behov.
1.1 Er dette spesifisert som en del av leiekontrakten?
1.2 Hvorfor så liten nettlinje som utgangspunkt?
1.3 Ville det ikke vært bedre å gi leietakeren egen tilgang til internett?

2. Du kunne også bare teste nettet før du konkluderte med leietaker som problemet.
2.1 Steng leietaker ute fra nettet med MAC adresse eller lignende.
2.2 Test linjen med tptest.se og/eller speedtest.net

3. Har du konfrontert leietakeren på annen måte enn å bare si "å ikke bruke så mye linje"?

Ser at pfsense er nevnt, og vet at dette kan være en alternativ løsning, men du bør vurdere noe annet ut fra 1.2/1.3
Vis hele sitatet...
Som TS sier: Har gjentatte ganger bedt han om å vise hensyn, men siden bredbåndet er med i husleien så driter han tydeligvis i det..
Hvem vil ha en slik leieboer i huset sitt?

TS: hva jobber du med? vis du kan dokumentere at du trenger båndbreden til jobb relaterte ting og det blir umulig for deg å få gjord jobben din, noe som jeg vil si er en god grunn til utkastelse, selv om det faktisk er veldig drøyt å kaste noen ut pga. internett som mest sannsyneligvis kan oppgraderes UTEN TAP fra din side.

Hva står det i kontrakten om advarsler? vis det ikke står noe spesifikt om hva advarslene går utpå, foreksempel at vis du har en fest så vil det gi en advarsel så motsier kontrakten seg selv å dermed så har bade du og leieboer en case.
@Djiises: Han betaler for 5 mbit, og deler det med sin leieboer i tillegg til sin egen husstand.

En god hybelvert ville innsett at dette er ekstremt lite for dagens internett og oppgradert.
Hvis leieboer velger å lage sak ut av denne utkastelsen, så vil TS stå svakt.

Det er ikke barebare å hive folk ut, og at leieboer kaprer litt for mye nett er garantert ikke gyldig grunn.
Sitat av waf Vis innlegg
@Djiises: Han betaler for 5 mbit, og deler det med sin leieboer i tillegg til sin egen husstand.

En god hybelvert ville innsett at dette er ekstremt lite for dagens internett og oppgradert.
Vis hele sitatet...
Selv betaler jeg for 1mbit og det er den høyeste linja jeg får så det er ikke i alle tilfeller det går å oppgradere.

Men jeg har nevt i begge mine tidligere poster at problemet hannes løses med at han øker hastigheten, dette tar maks 20. min, 15min vente tid med dårlig musikk og 2min på å si at de må oppgradere linja, så lager han skriv som det står at leie prisen skal settes opp ettersom linja var for liten for begge to, med underskrift fra begge parter, går ikke leieboer med på dette så er det hannes problem siden utleier må betale internettet alene og leieboer blir uten nett, selv om det står i leie kontrakten at han skal ha internett så må vell kontrakten fornyes da det er kommet en ny pris på internettet?
Det er ikke korrekt. Leietaker er her lovt internett tilgang, uten at det er nevnt her noen løfter angående hastighet. Derfor er det heller ingenting i veien for at utleier kan skru ned hastigheten for å begrense problemet.

Men utleier kan ikke doble linjekapasiteten fordi utleier ønsker det, og pålegge leietaker ekstra utgifter uten at dette er avtalt i forkant.
Sist endret av nomore; 20. desember 2011 kl. 21:28.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Du som leiboer skal/burde ta hensyn til at du leier boplass oss person som eier huset, leilighet.
Dette burde da være common sense?
Siden leieboer gir langt fan i hva leietaker sier så har han faktisk fått muntlig advarsel, eller jeg ville tolket det slik å dette burde holde for å gi en skriftlig advarsel og deretter utkastelses ordre?


Til trådstarter: Koster vell ikke mye å oppgradere linja og ettersom det er leier som bruker mesteparten av nette så er det bare å sette opp husleia 3-4hundre kroner, dette gjorde min leietaker etter ønske fra meg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal leieboeren ta hensyn ? Han betaler jo penger og huseieren tjener penger på han, er jo heller omvendt at huseieren skal ta hensyn til leieboeren

det er allt for lett å få leie ut boliger
så vidt jeg har forstått det så kan man utnytte disse leiekontraktene til det groveste, å jeg tipper at det er ingen ting i leiekontrakten som sier at utleier ikke kan sette opp leia?
vis ikke ville jeg sakt opp linja å fått lagt inn egen linje til leieboer på 750kb, å egen linje til meg selv.

Men det beste alternativet er nokk dette.
Han lager et skriv som det står at leie prisen skal settes opp ettersom linja var for liten for begge to, med underskrift fra begge parter, vis ikke så kan han gjøre det som står ovenfor, dette vil han ikke tape spesielt mye på, jeg måtte selv betale for oppkobling til internett selv om det sto i kontraktet at det var inklusiv i leia, men det gjaldt tydeligvis bare den månedlige regninga på linja.
Sitat av Djiises Vis innlegg
så vidt jeg har forstått det så kan man utnytte disse leiekontraktene til det groveste, å jeg tipper at det er ingen ting i leiekontrakten som sier at utleier ikke kan sette opp leia?
vis ikke ville jeg sakt opp linja å fått lagt inn egen linje til leieboer på 750kb, å egen linje til meg selv.

Men det beste alternativet er nokk dette.
Han lager et skriv som det står at leie prisen skal settes opp ettersom linja var for liten for begge to, med underskrift fra begge parter, vis ikke så kan han gjøre det som står ovenfor, dette vil han ikke tape spesielt mye på, jeg måtte selv betale for oppkobling til internett selv om det sto i kontraktet at det var inklusiv i leia, men det gjaldt tydeligvis bare den månedlige regninga på linja.
Vis hele sitatet...
Måtte ? så hvem bestemte det ? Eneste du behøver å betale en huseier er leie og strøm! så. du skulle ikkebetalt ei krone

Og det er ikke bare å justere husleia som mann selv vil....
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hvorfor skal leieboeren ta hensyn ? Han betaler jo penger og huseieren tjener penger på han, er jo heller omvendt at huseieren skal ta hensyn til leieboeren

det er allt for lett å få leie ut boliger
Vis hele sitatet...
Fordi det er hannes hus? sier ikke det nok?
Så bare fordi du betaler en kompis 1000kr for å låne bilen hannes en uke så kan du bedrive galmanns kjøring med bilen eventuelt skade den.

Mange leiligheter er ferdig møblert, skal man ikke ta hensyn til at det ikke er dine møbler, bare fordi du har depositum?

Det er ikke et faktum at huseier tjener penger på å ha han der, det koster mer penger å ha flere i hus, strøm, internet, vann, huslån.

Så fordi at du betaler penger for ha en plass å bo så skal ikke du bry deg om hva utleier har å si? Det er ikke gratis å ha en plass å bo, du betaler ikke pengene for at han skal tjene på det, men for å ha en plass å bo.

Jeg mener ikke at leieboer ikke har noe han skulle ha sakt, men skal du leie oss noen så burde du være istand til å leve med reglene til personen du leier oss selv om det ikke står oppført i kontrakten. vis ikke får du ta opp ditt eget lån å kjøpe ditt eget hus.

Med den holdningen der så kan du være grunnen til at jeg kanskje ikke får leie kontrakt neste gang jeg finner ut at jeg skal flytte.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Måtte ? så hvem bestemte det ? Eneste du behøver å betale en huseier er leie og strøm! så. du skulle ikkebetalt ei krone

Og det er ikke bare å justere husleia som mann selv vil....
Vis hele sitatet...
Så du ikke at jeg foreslo at husleia skulle justeres opp etter skriftlig avtale med begge parter?

Ifølge leiekontrakten min sto det at internet regninga dekkes av husleie og oppkobling er tydeligvis noe annet enn internett regning siden det kom en kar til huset å fikset noe ledninger å satt opp boksen, å gamle dama som bodde der skulle ikke ha internett, så jeg måtte fint betale oppkobling selv.
På mange trådløse rutere kan en definere ett "Guest LAN" i innstillingene. Gjestenettet får sin egen SSID. Du kan selv spesifisere tilgjengelig båndbredde for gjestenettet.
Sist endret av Balderac; 20. desember 2011 kl. 22:07.
Sitat av moridin Vis innlegg
Sett opp en fornuftig router som lar deg dele opp i flere VLAN (altså da en maskin med 3+ nettverkskort). Bruk et VLAN til deg selv hvor alt er åpent (og hvor du henger evt trådløst aksesspunkt bak, med ny SSID og WPA-nøkkel), og et annet VLAN hvor du strekker kabel ned til leieboer samtidig som du setter begrensninger.

Om dette er gresk for deg: lei inn noen som er kompetent til å få satt det opp for deg
Vis hele sitatet...
Apple sin ruter skal kunne gjøre det ganske lett.
Seriøst, TS. Du oppfører deg dårlig altså! 5 mbit linje brukes opp rimelig fort. Om det er det eneste problemet du har med utleier så har du ikke mye å klage over. Det er bare å oppgradere linjen så kan dere dele på den...
Sitat av Djiises Vis innlegg
Fordi det er hannes hus? sier ikke det nok?
Så bare fordi du betaler en kompis 1000kr for å låne bilen hannes en uke så kan du bedrive galmanns kjøring med bilen eventuelt skade den.

Mange leiligheter er ferdig møblert, skal man ikke ta hensyn til at det ikke er dine møbler, bare fordi du har depositum?

Det er ikke et faktum at huseier tjener penger på å ha han der, det koster mer penger å ha flere i hus, strøm, internet, vann, huslån.

Så fordi at du betaler penger for ha en plass å bo så skal ikke du bry deg om hva utleier har å si? Det er ikke gratis å ha en plass å bo, du betaler ikke pengene for at han skal tjene på det, men for å ha en plass å bo.

Jeg mener ikke at leieboer ikke har noe han skulle ha sakt, men skal du leie oss noen så burde du være istand til å leve med reglene til personen du leier oss selv om det ikke står oppført i kontrakten. vis ikke får du ta opp ditt eget lån å kjøpe ditt eget hus.

Med den holdningen der så kan du være grunnen til at jeg kanskje ikke får leie kontrakt neste gang jeg finner ut at jeg skal flytte.
Vis hele sitatet...
Jeg følger husleieloven når jeg leier..., og alle huseierne har gjort det, derfor har jeg bare gode ting å si om huseierne og dem om meg..

det er jo noen som har prøvd seg på noen frekkheter, men dem skjønte fort hva som var best...

Og ikke si at dem ikke tjener penger... fatter leier ut flere boliger og tjener masse penger...
Sitat av waf Vis innlegg
Ønsker du å være hybelverten fra helvete?
Internett krever mer i dag enn for 5-10 år siden.

1. Som flere påpeker er det urimelig å kaste ut leietaker på bakgrunn av ditt behov.
1.1 Er dette spesifisert som en del av leiekontrakten?
1.2 Hvorfor så liten nettlinje som utgangspunkt?
1.3 Ville det ikke vært bedre å gi leietakeren egen tilgang til internett?

2. Du kunne også bare teste nettet før du konkluderte med leietaker som problemet.
2.1 Steng leietaker ute fra nettet med MAC adresse eller lignende.
2.2 Test linjen med tptest.se og/eller speedtest.net

3. Har du konfrontert leietakeren på annen måte enn å bare si "å ikke bruke så mye linje"?

Ser at pfsense er nevnt, og vet at dette kan være en alternativ løsning, men du bør vurdere noe annet ut fra 1.2/1.3
Vis hele sitatet...
Bruk heller nettfart.no post og teletilsynet sin hastighetsmåler
Er ikke sånne 1-årskontrakter veldig vanskelig å si opp for begge parter? De jeg har hatt har spesifisert at de gjelder et år og ikke kan sies opp av noen av partene.

Hvordan er det da å oppgradere linjen og forandre på husleia?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Jeg følger husleieloven når jeg leier..., og alle huseierne har gjort det, derfor har jeg bare gode ting å si om huseierne og dem om meg..

det er jo noen som har prøvd seg på noen frekkheter, men dem skjønte fort hva som var best...

Og ikke si at dem ikke tjener penger... fatter leier ut flere boliger og tjener masse penger...
Vis hele sitatet...
Nå var det ikke snakk om fattern din som leier ut FLERE boliger, som jeg har forstått det så lever disse to under samme tak å da tviler jeg på at utleier har flere hus stående som han leier ut.

I tilleg så er det vanlig for folk som leier at oss slike typer som leier ut mange boenheter at de betaler sin egen strøm, vann og internet.
I dette tilfellet så er det nok utleier som betaler for dette.
Var da voldsomt for en interesse det skulle være om den leieboeren. Jeg skal prøve å forklare det litt selv om det blir helt off-topic.

Det har seg slik at når han flyttet inn så gjorde vi en muntlig avtale om at han bare kunne bruke mitt nett så han slapp omkostningene med egen montør osv. Vi bor ganske avsides til og har bare en overpriset leverandør å velge mellom. Ordningen vår fungerte fint veldig lenge og jeg har tatt utgiftene. Men, så har det flyttet enda en person inn og det blir downloadet og streamet 24/7 og jeg sitter igjen med 0,12.

Utallige ganger har jeg bedt han downloade på nattestid uten at det blir gjort. Så har jeg sagt at hvis han absolutt skal streame og downloade så mye så får han ordne sitt eget. Han nekter for at han gjør det og lyger meg rett i ansiktet. Det er jo veldig lett å avsløre løgnen med dagens programmer - uten å nevne hvilket. Så i bunn og grunn er det løgnen som har hisset meg opp og nå har han fått som fortjent.

Han har med sine løgner forvandlet meg til utleieren fra helvette. Og til dere som sier at jeg hadde fått problemer med utkastelsen så tar dere riv ruskende feil. Jeg har alt mitt på det tørre og vil bare kunne bruke mitt eget nett som jeg betaler for uten å stenge han helt ute. 50-50 hadde vært godt nok for meg, men ikke 99-1 og løgner. Og pfsense ble den perfekte julegaven til leieboeren fra meg. God Jul
Sitat av Djiises Vis innlegg
så vidt jeg har forstått det så kan man utnytte disse leiekontraktene til det groveste, å jeg tipper at det er ingen ting i leiekontrakten som sier at utleier ikke kan sette opp leia?
vis ikke ville jeg sakt opp linja å fått lagt inn egen linje til leieboer på 750kb, å egen linje til meg selv.
Vis hele sitatet...
Dette sier vel litt om hvor lite du kjenner til lovverket.

Husleieloven er ufravikelig på dette punktet, og det kan ikke avtales vilkår som er dårligere for leietaker enn det som er satt opp i husleieloven.

Det er to måter man kan øke leien på, indeksregulering og gjengs leie.

Indeksregulering kan gjøres ved at leien økes(eller reduseres) lik endringen i konsumprisindeksen i tiden etter at nåværende leie ble satt. Endringen kan kun gjøres etter det har gått 12 måneder siden forrige regulering av leien, og leietaker skal minst ha en måneds varsel før dette gjøres.

Tilpassing til gjengs leie kan gjøres først etter at leieforholdet har vart i to år og seks måneder uten at det er foretatt andre endringer i husleien bortsett fra indeksregulering. Endringen krever seks måneders varsel, og tidligst etter det er ett år siden forrige gang leien ble endret.

Så nei, utleier kan ikke plutselig kreve økt leie med bakgrunn i økt kostnad i linjeleie.
Sitat av waf Vis innlegg
@Djiises: Han betaler for 5 mbit, og deler det med sin leieboer i tillegg til sin egen husstand.

En god hybelvert ville innsett at dette er ekstremt lite for dagens internett og oppgradert.
Vis hele sitatet...
5mb/s fordelt på 2. stk er mer enn nok for internett surfing og spilling. Det sekundet du laster ned mengder med data har du et problem. Vet av erfaring da vi var 50 stk. på et lan som i snitt brukte 3,5-4 mb/s
Sitat av nomore Vis innlegg
Dette sier vel litt om hvor lite du kjenner til lovverket.
Vis hele sitatet...
Det der hva en frekk og unødvendig kommentar, jeg har aldri sakt i noen av postene mine at jeg kjenner lovverket, derfor har skrevet flere alternativer og satt spørsmåls tegn bak ting jeg ikke er sikker på.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Fordi det er hannes hus? sier ikke det nok?
Så bare fordi du betaler en kompis 1000kr for å låne bilen hannes en uke så kan du bedrive galmanns kjøring med bilen eventuelt skade den.

Mange leiligheter er ferdig møblert, skal man ikke ta hensyn til at det ikke er dine møbler, bare fordi du har depositum?

Det er ikke et faktum at huseier tjener penger på å ha han der, det koster mer penger å ha flere i hus, strøm, internet, vann, huslån.

Så fordi at du betaler penger for ha en plass å bo så skal ikke du bry deg om hva utleier har å si? Det er ikke gratis å ha en plass å bo, du betaler ikke pengene for at han skal tjene på det, men for å ha en plass å bo.

Jeg mener ikke at leieboer ikke har noe han skulle ha sakt, men skal du leie oss noen så burde du være istand til å leve med reglene til personen du leier oss selv om det ikke står oppført i kontrakten. vis ikke får du ta opp ditt eget lån å kjøpe ditt eget hus.

Med den holdningen der så kan du være grunnen til at jeg kanskje ikke får leie kontrakt neste gang jeg finner ut at jeg skal flytte.



Så du ikke at jeg foreslo at husleia skulle justeres opp etter skriftlig avtale med begge parter?

Ifølge leiekontrakten min sto det at internet regninga dekkes av husleie og oppkobling er tydeligvis noe annet enn internett regning siden det kom en kar til huset å fikset noe ledninger å satt opp boksen, å gamle dama som bodde der skulle ikke ha internett, så jeg måtte fint betale oppkobling selv.
Vis hele sitatet...
Sitat av Djiises Vis innlegg
Nå var det ikke snakk om fattern din som leier ut FLERE boliger, som jeg har forstått det så lever disse to under samme tak å da tviler jeg på at utleier har flere hus stående som han leier ut.

I tilleg så er det vanlig for folk som leier at oss slike typer som leier ut mange boenheter at de betaler sin egen strøm, vann og internet.
I dette tilfellet så er det nok utleier som betaler for dette.
Vis hele sitatet...
Vell feks 1 hus med en liten utleie leilighet, feks 7000 i leie pr måned blir 84tusen i året til huseieren, bor hus eieren i huset så. er det 84 skattefrie tusen...
Sitat av Djiises Vis innlegg
Det der hva en frekk og unødvendig kommentar, jeg har aldri sakt i noen av postene mine at jeg kjenner lovverket, derfor har skrevet flere alternativer og satt spørsmåls tegn bak ting jeg ikke er sikker på.
Vis hele sitatet...
Enig. Den var i overkant for frekk, og det beklager eg. Poenget står eg fortsatt med.

Du har flere ganger foreslått løsninger som er i strid med husleieloven, og dermed synes eg det er på sin plass å påpeke dette, så du evnt sjekker husleieloven eller slutter med det.
Vis du på en eller annen måte kan bevise at han laster ned ulovlig kan det vel umulig være vansklig å kaste ham ut?