Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3178
Leste nettopp en sak på e24 om at Frp-politikere i Kristiansand vil bøtelegge folk som gir til tiggere. Den første tanken min var at dette var et bra tiltak for å få vekk tiggere. Folk bør istedenfor gi penger til veldedige tiltak og hjelpeorganisasjoner som kan disponere pengene for tiggere og fattige.

Men det er nok ikke så enkelt, det ligger sikkert flere elementer bak en slik sak. Istedenfor å fjerne problemet vil kanskje disse folkene gå nye og verre veier for å få inn penger.

Hva synes folk om dette tiltaket? Er det positivt eller negativt??
Dette er både positivt og negativt fra min side.

positivt på det grunnlaget at folk som sliter "litt" da, lever faktisk av de, i stedet for å gjøre kriminelle handlinger
som folk flest i den "brasjen" gjør.

negativt utleninger fra forskjellige land, reiser hit å blir her i noen måndeder for å så dra ned med de pengene til familien igjen, ikke for at de nødvendigvis MÅ ha de pengene, men jeg føler da at de "missbruker" Norge, når det gjør det på den måten.
Neineinei! Ingen med sine fulle fem kan støtte dette forslaget!
Interessant å se hvordan dette skal håndheves. Det er ikke meg bekjent ulovlig å kaste penger på gata. Om en tigger skulle finne på å plukke dem opp blir ikke mitt problem.
Sist endret av murloc; 8. desember 2011 kl. 10:43.
Latterlig å skulle få bot for å gi penger til en tigger, fordi du syntes synd på personen og ville hjelpe direkte der og da. Snakk om å miste respekten for rettssystemet.

Ungarn har nylig vedtatt at det å være så fattig at du er hjemløs skal straffes med bøter. Venter på at FRP skal støtte dette også.
Man har vel ikke behov for å tigge i Norge? Er man norsk statsborger så får man hjelp om man trenger det? De fleste som tigger er nok med i organisert kriminalitet. Burde vel heller bøtelegge de som tigger.
Okai så FrP mener:

At det skal være greit å bruke pengene sine på å kjøpe seksuelle tjenester av andre.

Men det er ikke greit å velge å gi pengene sine til tiggere.

Liberalisme much?

Lukter dobbeltmoral lang vei.. Uten at jeg skal si hva jeg mener om disse to forslagene så syns jeg det lukter svidd av ideologien her.
Dette er utelukkende negativt. Helt idiotisk, og mest sannsynlig bare enda et populistisk PR-stunt fra FrP.

For det første vil det naturligvis være helt umulig å sette definisjonene for hva som er en tigger. En som sitter på bakken med en kopp i handa? Hva om han står oppreist? Hva om han har på seg pene klær? Hvor slutter en person å være en tigger? Tullete.

For det andre er jo dette det jeg vil kalle høydiktaturiske virkemidler. Mange lenger ut mot høyresiden snakker om "kommuniststaten Norge", "politistaten Norge", hvor "ingenting er lov", også støtter de opp om et forslag som skal bestemme hvem de får gi penger til?

Nei, konsekvente er det vel ingen som beskylder FrP for å være...
Sitat av jalig Vis innlegg
Okai så FrP mener:
Vis hele sitatet...
Dette er ett relativt dårlig forslag fra en av FRP sine representanter, og er ikke noe som partiet selv har diskutert. Dette blir det neppe noe av.

Tor S. Utsogn, gruppeleder for Kristiansand Frp, liker ikke forslaget fra sin partikollega om å bøtelegge folk som gir penger til tiggere.
Vis hele sitatet...
Kilde.

-

Men en ny versjon av løsgjengerloven som kriminaliserer tigging ønsker jeg hjertelig velkommen. Slik som det er nå i Kristiansand by iallefall, så er denne tiggingen helt klart organisert. Her er luksusbiler, luksusleiligheter, dyre klær og klokker/smykker bare noen av stikkordene.
Sitat av murloc Vis innlegg
Interessant å se hvordan dette skal håndheves. Det er ikke meg bekjent ulovlig å kaste penger på gata. Om en tigger skulle finne på å plukke dem opp blir ikke mitt problem.
Vis hele sitatet...
Jeg mener faktisk at det finnes en lov som forbyr noen å "ødelegge" norske kroner. Om man tolker det lovverket litt åpent, kan det å hive penger gå inn under det.
Morsomt hvordan hver gang et eller annet forslag en politiker har når nff skal alle debattere som om det faktisk har trådd til verks. Et slikt forslag kommer med stor sannsynlighet aldri til å slå igjennom og det er derfor veldig liten vits i å hisse seg sånn opp.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Jeg mener faktisk at det finnes en lov som forbyr noen å "ødelegge" norske kroner. Om man tolker det lovverket litt åpent, kan det å hive penger gå inn under det.
Vis hele sitatet...
Hehe godt svar. Men hva om man "mister" penger?

Sitat av Krodeeex Vis innlegg
Morsomt hvordan hver gang et eller annet forslag en politiker har når nff skal alle debattere som om det faktisk har trådd til verks. Et slikt forslag kommer med stor sannsynlighet aldri til å slå igjennom og det er derfor veldig liten vits i å hisse seg sånn opp.
Vis hele sitatet...
Er vel ingen som gjør det?
Bli bøtelagt for å prøve å redde andre. Skulle ikke forundre meg
Her er det noen som sier at FrP støtter det en representant sier. Det at en person i FrP Kristiansand sier noe, vil da ikke automatisk bli noe hele partiet mener, er politikk noe nytt for dere?
Da blir det jo også ulovlig å gi penger til folk som kommer på døra og tigger? Alle bøssebærerene f.eks.?
FSS
FSS's Avatar
Trådstarter
Sitat av lefsaker Vis innlegg
Da blir det jo også ulovlig å gi penger til folk som kommer på døra og tigger? Alle bøssebærerene f.eks.?
Vis hele sitatet...
Hvis en slik lov skulle blitt vedtatt måtte det jo kommet unntak for organisasjoner som arbeider for disse menneskene.

Ved å gi pengene til veldedighet kan en jo være litt tryggere på at pengene går til de riktige formålene.
eneste man trenger og gjøre er og deportere de tiggerne som som driver i grupper! kan fortå at hjemløse mennesker tigger, men det og komme til et land for og drive organisert tigging er jo svindel!
om jeg noen ganger gir pengene mine til en fattig uteligger eller narkoman, så gir jeg penger for att personen ska l få kjøpt dopet sitt.
Men om det er vanlige tiggere som de fleste kan se er rusfrie tenker jeg ikke noe på det og bare går min vei. er dette begge gruppene dere snakker om her?
Hey uteligger, hva skjer?
uteligger: fryser og sulten, har gått flere kilo ned, gjør alt får en liten sjokolade...
jeg: her 20,-
uteligger: HAH! undercover uteligger, du er under arrest for å hjelpe dine medborgelige, alt du sier kan og vil brukes mot deg!
jeg: lame
Sist endret av justastonedhuman; 8. desember 2011 kl. 18:50.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg er imot dette av den enkle grunn at jeg vil ha muligheten til å bruke mine egne penger til nøyaktig det jeg ønsker selv.

om det derimot er lurt eller smart å gi penger til tiggere, er en helt annen diskusjon.
Står i stil med alt det andre tullet fra dette partiet.
Blir dette vedtatt kommer jeg til å drite i lovverket (Som jeg allerede gjør med f.eks ruspolitikken). At noen skal sitte å bestemme hva som er best for meg å bruke mine egne penger på blir for dumt til at det er verdt å vurdere å følge.
Å kunne gi penger til tiggere stopper ikke problemene deres, men det lindrer smerten. Og hvis jeg faktisk blir straffet for å vise barmhjertighet til en stakkars som kansje trenger den 10 kroningen mye mer en hva jeg gjør, ja da vet jeg faen meg ikke hva jeg har lov til her i Norge. Dette er blod-typisk FRP politikk, og jeg blir direkte kvalmen av å høre på forslaget.

At vi har organisert tigging osv, ja det er et potensielt problem. Men dette er en sykt feig og provoserende løsning, det finnes garantert bedre metoder.
Sist endret av Juicekongen; 9. desember 2011 kl. 19:31.
Rett borti her er det en vogn der det bor østeuropeere jeg gjentatte ganger har sett i byn med ett skilt om hvor jævli de har det. Gubben i klanen kjører en 2007 modell bmw 7 serie.. utenlandsregistert selvfølgelig. de får aldri mer en krone av meg..
Ikke at jeg har noe imot fremmedarbeidere eller østeuropeere, men får være måte på.
Sist endret av Onkel Smågodt; 9. desember 2011 kl. 23:26. Grunn: Leif var innom
Er nok bare et av mange "snakkis"-forslag fra FRP, tviler på at det blir gjennomført.

Sitat av Onkel Smågodt Vis innlegg
Rett borti her er det en vogn der det bor østeuropeere jeg gjentatte ganger har sett i byn med ett skilt om hvor jævli de har det. Gubben i klanen kjører en 2007 modell bmw 7 serie.. utenlandsregistert selvfølgelig. de får aldri mer en krone av meg..
Ikke at jeg har noe imot fremmedarbeidere eller østeuropeere, men får være måte på.
Vis hele sitatet...
Problemet med tiggere er at man vet ikke hvem som virkelig trenger det, og hvem som "faker" fattig. Personlig pleier jeg kun å gi de en matpakke fra McDonalds osv.
blir dette vedtatt skal jeg faktisk begynne å gi dem penger, ser sikkert bra ut på rullebladet til fremtidlig arbeidsgiver )
Det er en god tanke hvis man ser bort ifra hvor sinnssykt dårlig selve ideen er. Det er ikke kødd at organisert tigging faktisk er veldig lønnsomt for disse sigøynerne - som også er majoriteten av alle tiggerne i dette landet. Problemet er jo at det ikke faktisk er tiggeren som tjener på dette, det er pimpene bak hele greien. Minner veldig om horemiljøene faktisk. Dette forslaget er faktisk ekstremt likt og dumt som den "nye" loven om at det ikke er lov til å kjøpe sex, men prostituerte har fortsatt lov til å prostituere seg. Jeg føler politikere generelt blir dummere og dummere, uansett hvilket parti de tilhører.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Problemet med tiggere er at man vet ikke hvem som virkelig trenger det, og hvem som "faker" fattig.
Vis hele sitatet...
Synes faktisk jeg kan se ganske distinkte forskjeller jeg, da. Men nok om det.

En slik lov kunne tredd i kraft samtidig som en lov om tiggeforbud. Ikke lov å tigge, ikke lov å gi til tiggere.
De som tigger derimot kan heller benytte seg av en løsning alá =OSLO magasin-salg (som for øyeblikket kun er for narkomane)?

Hvis du gir penger til en tiggende sigøyner så støtter du organisert kriminalitet. Du har kanskje kjøpt en stjålet tlf. el. en gang, da satt du i det minste igjen med noe. Å gi støtte sigøynertiggerne er å kaste egne penger og finansiere bakmenn og tiggeligaer.

Ikke minst, metodene dem bruker for å tigge er forkastelige. Går rundt med krokodilletårer og putter pappbegeret sitt helt opp i nesa på deg og sier "please please I am sick". Gjemmer beina under kroppen for at det skal se amputert ut. Skriver skilt om at barna deres snart dør av kreft(!!!!). Ufattelig at dem får inn så mye som et øre, så smakløst.
Sitat av jalig Vis innlegg
Okai så FrP mener:

At det skal være greit å bruke pengene sine på å kjøpe seksuelle tjenester av andre.

Men det er ikke greit å velge å gi pengene sine til tiggere.

Liberalisme much?

Lukter dobbeltmoral lang vei.. Uten at jeg skal si hva jeg mener om disse to forslagene så syns jeg det lukter svidd av ideologien her.
Vis hele sitatet...
Nå er jo ikke frp politisk et liberalistisk parti lenger, mer fascistisk i følge en spalte jeg leste engang. I mine øyne mer populistisk og det er nettopp det at den gjennomsnittlige 40 år gamle arbeider-karen vil ha ut disse skitne bakteriene.

I muslimsk tradisjon så gir man både mat og penger til noen som har det tungt! Jeg syntes også det å gi mat/teppe/etc er bedre enn å gi penger.
Sist endret av Kommunisten; 10. desember 2011 kl. 14:42.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Nå er jo ikke frp politisk et liberalistisk parti lenger, mer fascistisk i følge en spalte jeg leste engang. I mine øyne mer populistisk og det er nettopp det at den gjennomsnittlige 40 år gamle arbeider-karen vil ha ut disse skitne bakteriene.

I muslimsk tradisjon så gir man både mat og penger til noen som har det tungt! Jeg syntes også det å gi mat/teppe/etc er bedre enn å gi penger.
Vis hele sitatet...
Det er også muslimsk tradisjon i enkelte muslimske land å steine kvinner som har blitt voldtatt
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det er også muslimsk tradisjon i enkelte muslimske land å steine kvinner som har blitt voldtatt
Vis hele sitatet...
Det du sier er at fordi det er dårlige tradisjoner i muslimske land, så må vi forkaste alle tradisjoner fra disse landene?

Leser du hva du selv skriver? Har problemer med å ta deg seriøst.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det er også muslimsk tradisjon i enkelte muslimske land å steine kvinner som har blitt voldtatt
Vis hele sitatet...
Hvis tråden handlet om muslimske ''feil'' eller ''la oss se negativt på andre som ikker er som oss'' så kunne du kommet med dine femøres meninger. Prøv å bidra eller diskuter
Sist endret av Kommunisten; 11. desember 2011 kl. 14:55.