Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 7105
Min kamerat kom med en påstand at siden han var blond taklet han kulde enn meg og min venn (begge mørkhårede). Han argumenterte med at den blonde rasen hadde blitt lysere etter at mennesket flyttet seg rundt i verden fra Afrika for leeeeeenge siden. Jeg og min kamerat mener at dette utspillet er helt teit. Og når vi tok opp at det var hvor mye fettlag du hadde rundt kroppen som holdt deg varmen så blåste han det ganske greit vekk det argumentet med en gang.
Noen innspill for/mot dette her, eller som har med saken å gjøre?
Så om jeg farger håret mitt blondt vil jeg plutselig takle kulde bedre en andre? Hørres litt feil ut. Kansje han mener at folk som har nordisk bakgrunn takler kulde bedre en andre? Eskimoer pleier skjeldent å være blonde, men alikevell takler dem kulde like bra som alle andre.
Mener indianerne som bode i Canadiske områder var mørkhårede? Og eskemoer? Og disse burde da være ganske godt vant med kulde omgivelser? Om vennen din er tykkere en dere kan det hende han har rett. Litt mer fett isolerer vel kanskje bedre? Men aldri hørt om at hårfarge: hvorfor skal fargen avgjøre hvor fort du fryser eller ei?
Sitat av gitarhenrik Vis innlegg
Min kamerat kom med en påstand at siden han var blond taklet han kulde enn meg og min venn (begge mørkhårede). Han argumenterte med at den blonde rasen hadde blitt lysere etter at mennesket flyttet seg rundt i verden fra Afrika for leeeeeenge siden. Jeg og min kamerat mener at dette utspillet er helt teit. Og når vi tok opp at det var hvor mye fettlag du hadde rundt kroppen som holdt deg varmen så blåste han det ganske greit vekk det argumentet med en gang.
Noen innspill for/mot dette her, eller som har med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Du får spørre han årsaken til at han tåler kulde bedre en deg, det hadde vært interessant å høre
Mørke farger absorberer sollys mer enn lyse, men det er alt.
Sitat av Kix Vis innlegg
Mener indianerne som bode i Canadiske områder var mørkhårede? Og eskemoer? Og disse burde da være ganske godt vant med kulde omgivelser? Om vennen din er tykkere en dere kan det hende han har rett. Litt mer fett isolerer vel kanskje bedre? Men aldri hørt om at hårfarge: hvorfor skal fargen avgjøre hvor fort du fryser eller ei?
Vis hele sitatet...
Tok opp dette med eskimoer og samer, dette blåste han av med at de hadde vandret USA, over Grønlands-isen, også opp til Russland. Så hadde de blitt brune fordi de hadde spist mye fisk, som inneholder D-Vitamin. Også nevnte han et eller annet med melanin.
Han er tydeligvis bestemt i sin mening, og la han være det. Av og til må man bare innse at personer har meninger de overhode ikke ønsker å bruke fornuften sin til å vurdere.

Det blir som å overbevise en kreasjonist om at jorden er eldre enn 6.000år.
piss.

10småtegn
Forklar meg da folkenz!
Sitat av gitarhenrik Vis innlegg
Min kamerat kom med en påstand at siden han var blond taklet han kulde enn meg og min venn (begge mørkhårede). Han argumenterte med at den blonde rasen hadde blitt lysere etter at mennesket flyttet seg rundt i verden fra Afrika for leeeeeenge siden. Jeg og min kamerat mener at dette utspillet er helt teit. Og når vi tok opp at det var hvor mye fettlag du hadde rundt kroppen som holdt deg varmen så blåste han det ganske greit vekk det argumentet med en gang.
Noen innspill for/mot dette her, eller som har med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Jeg utelukker ikke at dette kan være en tendens, men isåfall er den forsvinnende liten. At det er en tendens betyr også at den først gjør seg gjeldende ved større folkemengder, og har nødvendigvis ikke noe å si for individet. Altså kan påstanden hans være sann uten at han av den grunn tåler kulde bedre enn dere. Han kan faktisk tåle det dårligere.
Sist endret av Petter Pan; 24. oktober 2010 kl. 02:39.
Spørsmålet her er vel egentlig om feite folk tåler mer kulde enn andre er en myte.
Han har nok sett på MythBusters, hvor de faktisk testet dette. Nøyaktig sesong/episode husker jeg ikke, men det finner du nok etter en tur på røret
Sist endret av VivaLatrina; 24. oktober 2010 kl. 03:07.
Sitat av Ravedope Vis innlegg
Spørsmålet her er vel egentlig om feite folk tåler mer kulde enn andre er en myte.
Vis hele sitatet...
Tror faktisk at det er sant? Jeg tålte ihvertfall kulde mye bedre før når jeg veida ca 20 kg mere enn nå. Da brukte jeg kun t-skjorte og jakke på vinteren (type tynn vinterjakk) og selv da ble jeg ikke kald.

Nå, ca 20 kg lettere, merker jeg kulden mye bedre. Skjelver fortere og blir generelt fortere kald.

Et godt eksempel er hvordan kulden påvirket magen min. Før, når jeg hadde endel fett der, så kunne jeg ta meg på magen etter å ha vært ute og kjenne at den var iskald. Men jeg frøs fortsatt ikke. Men nå hvis jeg blir kald på magen, så "sprer" det seg til resten av kroppen og hele kroppen blir kald.

Så ja, tror faktisk at "feite" mennesker tåler kulde bedre.
Sitat av gitarhenrik Vis innlegg
Tok opp dette med eskimoer og samer, dette blåste han av med at de hadde vandret USA, over Grønlands-isen, også opp til Russland. Så hadde de blitt brune fordi de hadde spist mye fisk, som inneholder D-Vitamin. Også nevnte han et eller annet med melanin.
Vis hele sitatet...
Minte meg bittelitt om Dunning-Kruger effekten i grunn.
"Nei, jeg har nok rett. Uansett."
Sist endret av maling; 24. oktober 2010 kl. 03:15.
Sitat av The-kid Vis innlegg
Tror faktisk at det er sant? Jeg tålte ihvertfall kulde mye bedre før når jeg veida ca 20 kg mere enn nå. Da brukte jeg kun t-skjorte og jakke på vinteren (type tynn vinterjakk) og selv da ble jeg ikke kald.

Nå, ca 20 kg lettere, merker jeg kulden mye bedre. Skjelver fortere og blir generelt fortere kald.

Et godt eksempel er hvordan kulden påvirket magen min. Før, når jeg hadde endel fett der, så kunne jeg ta meg på magen etter å ha vært ute og kjenne at den var iskald. Men jeg frøs fortsatt ikke. Men nå hvis jeg blir kald på magen, så "sprer" det seg til resten av kroppen og hele kroppen blir kald.

Så ja, tror faktisk at "feite" mennesker tåler kulde bedre.
Vis hele sitatet...
I tillegg mener jeg det testet de på Braniac som gikk på Discovery, og der konkluderte de også med at overvektige tåler kulde bedre.

Og ja, jeg vet at Braniac ikke er særlig vitenskapelig.
Sist endret av bronze; 24. oktober 2010 kl. 03:16.
Denne tråden handler egentlig om et litt tabu tema, menneskeraser, men jeg for si hva jeg tror.

Påstanden til kameraten din er teit som du skal ha det til. Jeg tror du tolker det han sier feil. Virker som du tror at han sier; "lyshårede er bedre egnet kulde enn mørkhårede på grunn av hårfargen". Det jeg tror kameraten din mener er at lyshårede er mer egnet kulde enn mørkhårede fordi blondt hår er et skandinavisk trekk. Men for at det han sier skal gi litt mer mening ville jeg sagt, blondt hår OG blå øyne.

Som Darwin sa, så er det den mest tilpassningsdyktige som overlever. En tilpassningsdyktig organisme i Skandinaviske strøk, altså der vintrene er ganske mye kaldere enn mange andre steder, vil derfor være en som håndterer kulde bedre enn andre.

Selve fargen på håret (samt blå øyefarge) var nok en tilfeldig genmutasjon som skjedde blant de som bodde i Norden på den tiden, men kunne brukes som et kjennetegn på skandinavere.

Merk at jeg bruker ordet KUNNE. Det er fordi menneskerasene i dag er såpass blandet at det ikke kan skilles på typiske trekk som før. Du finner jo blonde mennesker overalt.
Trodde man hadde temperatursansen i huden og ikke under ved vevet. Er jo ved huden man har følesansene iallefall. Tror heller at de overvektige blir fortere varme siden de blir slitne og svette fortere enn tynne. :P
høres ut som kameraten din er tjukk i hue, så tar vel lenger tid før kulden når hjernen
Hårfarge og evne til å tåle kulde har ingen sammenheng. Enkelt og greit. Du kan jo minne kompisen din på at siden det er han som kommer med påstanden, så er det han som har bevisbyrden.

Sitat av Kramer
Trodde man hadde temperatursansen i huden og ikke under ved vevet. Er jo ved huden man har følesansene iallefall. Tror heller at de overvektige blir fortere varme siden de blir slitne og svette fortere enn tynne. :P
Vis hele sitatet...
Du har rett i at temperaturfølsomme nerver sitter i huden, men de har ikke noe å si for om du fryser eller ikke. De gir deg kun informasjon om en ting er varm eller kald. Når man fryser så er det fordi hypothalamus registrerer en for lav kroppstemperatur og setter i gang mottiltak for å få kroppstemperaturen opp, slik som skjelving og begrensning blodstrømning til ekstremiteter. Fett er varmeisolerende og sørger derfor for mindre varmetap, og derfor vil en person med mye fett på kroppen ikke fryse så lett som en med mindre fett.
Erklært blond
For å si det sånn, jeg er blond og jeg vil si at jeg fryserer lettere enn andre, er og ikke feit.

Tror det har litt med fett på kroppen å si om du tåler kulde bedre enn andre.
Sitat av 406057 Vis innlegg
Selve fargen på håret (samt blå øyefarge) var nok en tilfeldig genmutasjon som skjedde blant de som bodde i Norden på den tiden, men kunne brukes som et kjennetegn på skandinavere.

Merk at jeg bruker ordet KUNNE. Det er fordi menneskerasene i dag er såpass blandet at det ikke kan skilles på typiske trekk som før. Du finner jo blonde mennesker overalt.
Vis hele sitatet...
Mja, det er nok veldig usannsynlig at det på noe tidspunkt var slik at alle skandinavere hadde blondt hår og blå øyne. Det var alltid *noen* som hadde det, men genkodene for å gi svart hår eller brune øyne har nok alltid vært tilstede og det gir ikke mening å skulle si at de er mindre skandinaviske trekk og har blitt "importert" utenfra.

Debatten om kulde er ganske meningløs da skandinavere overhodet ikke er unike til å leve i kalde omgivelser. Inuitter, tibetanere, samer, sibirske stammer osv. er vant til enda kaldere omgivelser enn skandinavere, tilogmed permafrost.

For mennesket er den viktigste egenskapen kunnskap om hvordan klare seg i kulden. Det er ingen etniske forskjeller som lager sperrer der.

Dog er det en liten debatt om hudfarge har noe å si for vitaminproduseringen i kroppen, og at mørkhudede kan ha Vitamin D-mangler av den grunn i områder med lite sol. Men det er selvsagt også noe som kan motvirkes ved menneskelig kunnskap.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Dog er det en liten debatt om hudfarge har noe å si for vitaminproduseringen i kroppen, og at mørkhudede kan ha Vitamin D-mangler av den grunn i områder med lite sol. Men det er selvsagt også noe som kan motvirkes ved menneskelig kunnskap.
Vis hele sitatet...
Ja, det er en mulig forklaring for den evolusjonære endringen fra mørk til lys hud, men et annet interessant aspekt er at evolusjonspresset for en stor melaninproduksjon forsvant for de menneskene som utvandret nordover – og som vi vet vil entropien sørge for at unødvendige og overflødige trekk forsvinner med tiden. Sannsynligvis er det nok en kombinasjon av disse to årsakene; en vanlig forklaring på hvorfor inuitter er svakt mørke i huden er at de inntar så mye D-vitaminer gjennom kosten at de ikke har behov for hjelp av UV-strålene, noe som støtter opp om D-vitamin-teorien, og samtidig har vi det faktum at de aller fleste dyr har lys hud under pelsen, noe som støtter opp under at mørk hud er et resultat av et aktivt evolusjonspress i den retning.

Hvordan hårfargetendenser mellom etniske grupper forklares med evolusjon vet jeg ikke, men det kunne vært interessant å finne ut.
Sitat av NiceNorsk Vis innlegg
For å si det sånn, jeg er blond og jeg vil si at jeg fryserer lettere enn andre, er og ikke feit.

Tror det har litt med fett på kroppen å si om du tåler kulde bedre enn andre.
Vis hele sitatet...
Tvert imot! Tynne mennesker tåler som oftest kulde bedre enn tjukke mennesker siden de har en bedre forbrenning, som igjen varmer kroppen.
Det er da ikke gitt at bare fordi man er tynn så har man bedre forbrenning. To personer kan ha lik forbrenning men den ene være tykkere fordi han spiser mer. Det kan også være forskjeller i opptaket fra maten (den ene driter rett og slett ut mer næring).

Fett isolerer enkelt og greit.

At noen kanskje føler mer smerte av kulde eller syter mer er ikke det samme som at kroppen ikke tåler kulden og at man kreperer raskere. Det er en subjektiv oppfatning - og veldig vanlig blant de med liten erfaring med kulde.

Høy forbrenning har også med seg andre uheldige kostnader i kalde strøk - som f.eks. raskere utmattelse i mangel av mat, noe som er uheldig da det er langt fra matkildene i kalde strøk.
Sist endret av Kinseek; 24. oktober 2010 kl. 12:00.
Sitat av Ravedope Vis innlegg
Spørsmålet her er vel egentlig om feite folk tåler mer kulde enn andre er en myte.
Vis hele sitatet...
Mythbusters (eller Brainiac - husker ikke helt) har testet ut dette. Og da var det den med mest fett på kroppen som tålte mest kulde.


Så handler nok om hvor mye spekk man har på kroppen, samtidig som det har med toleranse for kulde og tilvenning.

I starten så fryser jeg når det går ned mot 0 grader, og klær på meg ekstra.
Når det har vært -5ish en stund, og så blir 0 grader igjen, så må jeg nesten kle av meg fordi det blir for varmt. Kun fordi kroppen har blitt vant til -5 grader ute.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
For å slenge litt fakta på bordet i denne tråden så er det et team som studerte temperaturfølsomhet i folk med rødt hår,
de konkluderte med at rødhårete folk er mer sensitiv til smerte og temperatur enn folk med brundt hår:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1692342/
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Tvert imot! Tynne mennesker tåler som oftest kulde bedre enn tjukke mennesker siden de har en bedre forbrenning, som igjen varmer kroppen.
Vis hele sitatet...
Hvordan klarer du å komme fram til en slik idiotisk forklaring?

Muskler _kan_ isolere bedre enn fett (ikke lest noe forskning på det området), men da må man ha en god del muskler, slik at man får dekt store deler av kroppen. Da vil forbrenningen og opptak av energi ha noe å si.

Fett i seg selv isolerer godt, det ser man jo bare på hvordan dyrene som lever i kalde miljøer ser ut. Samme med personene som lever der (det finnes tho en balanse mellom nok fett og for mye fett).
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Mja, det er nok veldig usannsynlig at det på noe tidspunkt var slik at alle skandinavere hadde blondt hår og blå øyne. Det var alltid *noen* som hadde det, men genkodene for å gi svart hår eller brune øyne har nok alltid vært tilstede og det gir ikke mening å skulle si at de er mindre skandinaviske trekk og har blitt "importert" utenfra.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at ALLE hadde blondt hår og blå øyne, men jeg er mer enn ganske sikker på at majoriteten hadde det. Selvfølgelig fantes det en god del mørkhårede. Det jeg prøver å si er at blondt hår (og blå øyne) er et bedre kjennetegn på skandinavere enn hva brunt hår er, for det finner du overalt på kloden.

Se på dette kartet, så ser du at lyst hår er langt mer vanlig i Norden enn andre steder i Europa.

Likevel så *vet* jeg ikke om det er en sammenheng mellom kuldetoleranse og hårfarge, sier bare at man ikke skal se bort fra det.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
For mennesket er den viktigste egenskapen kunnskap om hvordan klare seg i kulden. Det er ingen etniske forskjeller som lager sperrer der.
Vis hele sitatet...
Enig!
En feit person ville klart seg lengre i kulden enn en tynn person.
La oss si at den tynne personen har 5% med fett på kroppen.
Den feite personen har 35%.
Den feite personen ville utvilsomt overlevd lengst, fett har to funksjoner i dette tilfellet (basert på det jeg husker fra biologi) 1.isolasjon: fett har sikkert ikke egenskap til å isolere, men det fungerer utvilsomt som isolasjon for organene i kulde, noe som utvilsomt kommer godt med. 2. forbrenning: fett blir forbrent og kroppen klarer å opprettholde varmen. Når du blir utsatt for sterk kulde over lang tid føler du deg naturligvis rimelig kald, årsaken til dette at kroppen prioriterer å holde de vitale organene i gang.

ser ikke helt logikken til hvorfor folk med blondt hår skal tåle mer kulde en folk med brunt hår. Vennen din kan dra seg, med mindre han viser til forskning/forsøk på området, som dekker hans påstander.
Sist endret av Spelly; 24. oktober 2010 kl. 15:11.
Haha, han kameraten din høres jo nesten litt ut som en viss führer vi alle kjenner
Hvis en som har lyst hår får barn med en som har mørkt hår, og barnet får lyst hår, blir liksom barnet mer beskyttet mot kulde enn om det hadde fått mørkt hår? Tullball ^_^
Det kan jo hende at den "ariske" rasen, som Hitler så pent refererte til, takler kulde bedre, siden vi bor på kalde steder, men det har definitivt ikke noe med hårfargen å gjøre
Selv er jeg lyshåret, og kan bekrefte at jeg ikke er imun mot kulde
Sist endret av kilroy1995; 24. oktober 2010 kl. 15:09.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Debatten om kulde er ganske meningløs da skandinavere overhodet ikke er unike til å leve i kalde omgivelser. Inuitter, tibetanere, samer, sibirske stammer osv. er vant til enda kaldere omgivelser enn skandinavere, tilogmed permafrost.
Vis hele sitatet...
Er de genetisk sett mer "tolerante" mot kulde? Er de født med genetiske egenskaper som gjør at de tåler kulde?

Jeg har oppfattet det slik at f.eks. inuitter tåler kulde bedre på grunn av kostholdet, kunnskap om naturen, klær og bosteder.
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Er de genetisk sett mer "tolerante" mot kulde? Er de født med genetiske egenskaper som gjør at de tåler kulde?
Vis hele sitatet...
Kan faktisk være at noen er genetisk sett mer tolerante mot kulde. Finnes noen som tåler kulde langt bedre enn andre fordi de kan skru opp "den innebygde termostaten" i kroppen. De fleste gjør det kanskje ubevisst, mens andre har full kontroll over evnen. Denne mannen er et prakteksempel.
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Er de genetisk sett mer "tolerante" mot kulde? Er de født med genetiske egenskaper som gjør at de tåler kulde?

Jeg har oppfattet det slik at f.eks. inuitter tåler kulde bedre på grunn av kostholdet, kunnskap om naturen, klær og bosteder.
Vis hele sitatet...
Les hva jeg skrev igjen du.

Jeg skrev at det er kunnskap som er det essensielle for å overleve i kalde strøk, ikke gener.
Brunhårede takler smerte bedre enn rødtopper og blondiner, så jeg ser ikke bort i fra at det kan være noe i det. Men jeg tror man skulle testet veldig mange mennesker for å kunne dokumentere påstanden.
Sitat av Helga Vis innlegg
Brunhårede takler smerte bedre enn rødtopper og blondiner, så jeg ser ikke bort i fra at det kan være noe i det. Men jeg tror man skulle testet veldig mange mennesker for å kunne dokumentere påstanden.
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg gjerne se kilder til!
Sitat av gitarhenrik Vis innlegg
Dette vil jeg gjerne se kilder til!
Vis hele sitatet...
Skal lete mer, ettersom Wikipedia ikke akkurat kan kalles en pålitelig kilde. Men fant dette sånn veldig kjapt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_hair

Pain tolerance and injury
Two studies have demonstrated that people with red hair have different sensitivity to pain compared to people with other hair colors. One study found that people with red hair are more sensitive to thermal pain (associated with naturally occurring low vitamin K levels),[32] while another study concluded that redheads are less sensitive to pain from multiple modalities, including noxious stimuli such as electrically induced pain.[33][34][35]


Flere kilder:

http://www.suite101.com/content/red-...out-it-a132664

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1692342/

Om du Googler "pain tolerance hair color" så får du masse. Ser at det påstås at det er en type smerte rødhårede tåler bedre, og en anne type smerte de tåler dårligere, i forhold til andre. Poenget mitt var bare å ikke avblåse at gener basert på fysisk fargesetting på kroppen, kan gi utslag på fysiologiske reaksjoner.

Husker å ha lest et studie (som jeg tror jeg muligens blander litt med dette), som sa at brunhårede hadde mer hår på hodet enn rødtopper og blondiner.
Sist endret av Helga; 24. oktober 2010 kl. 23:15.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Tvert imot! Tynne mennesker tåler som oftest kulde bedre enn tjukke mennesker siden de har en bedre forbrenning, som igjen varmer kroppen.
Vis hele sitatet...
Vell nå er jeg tynn (vi snakker 40 kg) og jeg fryser noe helt forferdelig så fort det blir høst/vinter. Og jeg har ikke særlig bra forbrenning, selv om jeg er tynn.
Det finnes ikke dårlig vær, men dårlig klær. Om dere fryser, så kle på dere!
De stedene det er kaldt her i verden, har folk mørkt hår.
  • Indianerne( nord i Kanada )
  • Inuitter( nord i Kanada )
  • Samoyed( nord i Sibir )
  • rundt Mt Everst.
Litt ysikker på hvordan det er på Trysil...
Sist endret av fxxked; 25. oktober 2010 kl. 08:48.
Har han kameraten din tilfeldigvis plakat av en over snittet sinna kortvokst mann med en lite brei bart over senga
On-topic: Jeg er rimelig midt i mellom mørk og blond og alltid den siste som startet og fryse. Det har nok mere å gjøre med andre ting som forbrenning osv.
Hørtes ut som om kameraten din har narcisstiske tendenser, selv om jeg ikke har peiling på hvordan han er ellers

Har en kompis som er sånn, nekter å innrømme at han tar feil, selv om vi legger frem håndfaste bevis så det holder for NASA...

Uansett, dette er så å si umulig å bevise uten grundig forskning over mange år, det er så utrolig mange faktorer som spiller inn, fettlag, forbrenning, og for å bruke et "rasistisk" uttrykk, raseblanding, genetiske mutasjoner som har oppstått i ettertid og ikke har noe som helst med "rasen (hårfarge, hudfarge, øyenfarge)" å gjøre

For å si det sånn, kompisen din sine påstander ligger på tynn is ved siden av en sumobryter.
Spør han kor mange blonde samer som fins? :P Læreren min jobba i nordnorge før og ein gong då det var så kald at nrk/tv2 (eller noen) spurte ein same om ka han syns. Samen sa "De er no kald" mens han rulla seg ein røyk(uten hansker). Mens læraren min (Som er blond) frøys ræva av seg og klarte såvidt å bevege fingrane sine i kulda.

I smell some bullshit :P
En dokumentar jeg så en gang fortalte at blond hår og blåe øyne var bare en tilfeldig mutasjon og folk rundt dem likte de bedre, altså det var lettere for de å sikre genene sine framover. Aka sex.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Catchy Vis innlegg
En dokumentar jeg så en gang fortalte at blond hår og blåe øyne var bare en tilfeldig mutasjon og folk rundt dem likte de bedre, altså det var lettere for de å sikre genene sine framover. Aka sex.
Vis hele sitatet...
At det var en tilfeldig mutasjon i utgangspunktet stemmer nok veldig bra. Men om ein tilfeldig mutasjon skal få feste så må den ha ein fordel. Ein slik fordel kan vere at den drar med seg betre produksjon av vitamin D i lite sollys - som jo er tilfellet med lys hud.

Å peike på ein eller annan faktor er antakeleg for enkelt. Meir sannsynlig er det ei blanding av faktorer, eller så enkelt som at blå auge lett kjem med på lasset når ein skal ha betre D-vitaminproduksjon...
Blondt hår har vist seg å være evolusjonært fordelaktig av en enkel grunn: det er vanskeligere å se alderen på en person med blondt hår. De grå hårene vises logisk nok ikke like godt på en blond person, og derfor syns mange at blonde er mer tiltrekkende.

Blondt hår gjør deg altså yngre i andres øyne.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Blondt hår har vist seg å være evolusjonært fordelaktig av en enkel grunn: det er vanskeligere å se alderen på en person med blondt hår. De grå hårene vises logisk nok ikke like godt på en blond person, og derfor syns mange at blonde er mer tiltrekkende.

Blondt hår gjør deg altså yngre i andres øyne.
Vis hele sitatet...
Jeg ser det eksisterer en liknende teori, som ikke har noe med grått hår å gjøre, men som sier at siden mange nord-europeere har blondt hår som blir mørkere med alderen, så er blondt hår et tegn på ung alder, og derfor attraktivt. Kan det være at du blander sammen med denne? Uansett vil jeg si at dette blir en form for høna-og-egget-argumentasjon hvis man bruker dette i et forsøk på å forklare den opprinnelige utbredelsen; for at det skal være en kjent sak at mennesker med blondt hår får mørkere hår med alderen, så må blondt hår allerede være ganske utbredt, og teorien kan altså ikke forklare utbredelsen før dette punktet.

Årsaken til utbredelsen av blondt hår er nok en korrelasjon mellom lys hud og lyst hår. I sydligere strøk har man behov for høyt melaninnivå i huden for å beskytte mot den store mengden UV-stråling, mens vi her oppe ikke har samme behov (manglende evolusjonspress for å opprettholde høyt melaninnivå), samtidig som vi her faktisk drar nytte av en lys hud på grunn av D-vitaminproduksjon (aktivt evolusjonspress for å forhindre høyt melaninnivå), som flere andre også har nevnt. Denne sterke nedgangen i melaninproduksjon i huden vil dermed, på grunn av korrelasjonen, statistisk påvirke melaninproduksjon i hår i tillegg. Det som i hovedsak styrer melaninproduksjon i hår og hud er genet MC1R. Dette finnes i mange varianter, og det er altså mulig å ha lys hud og helt svart hår, men det er ikke usannsynlig at man har en korrelasjon som peker i retning av samvarians av melaninproduksjon i hud og hår.

Det kan også hende at blondt hår og blå øyne hang med på lasset med lys hud i form av seksuell seleksjon av jevnt over lavere melaninproduksjon, uten at det har noen egen verdi i forbindelse med naturlig seleksjon eller er noe indirekte tegn på ung alder eller andre attributter.
Vist det han sier er sant, så tåler du varme bedre en han. Så enkelt er det, og jeg ser ikke hvorfor en slik påstand er krenkende eller hvorfor du gidder å diskutere med idioten engang.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Diskusjonen har vi latt ligge en liten stund nå, men det siste han sa var at onkelen hans som var biolog, sa at han hadde helt rett. Er det ikke noe mer dere har å legge til?