Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 11303
Hei
Min sønn på 10 har spart i en evighet og skal nå kjøpe sin første stasjonære gaming-pc. I en diger jungel av reklamer og tips, så prøver jeg her - hos dere eksperter. Kan dere anbefale noe i prisklassen 10 000 - 14 000?
bare generell gaming pc el noe spesielle spill det er snakk om?
Han spiller bla.a Minecraft og Fortnite...Men egentlig generell gaming, vil jeg tro.
og er det snakk om alt, altså skjerm, mus og tastatur og evt headset også, el bare selve pc'en?
Pc og skjerm
vil anbefale denne:
https://www.komplett.no/product/1110...ett-gamer-i40#

den bør holde en god stund men kan også oppgraderes lett ved behov i fremtiden.
når det kommer til skjerm så får du bra skjermer på komplett ned til 1500-2000kr, vet ikke helt hvilken jeg vil anbefale da jeg ikke vet om oppløsning el oppdateringsfrekvens betyr mest for den unge gameren.

ville nok også lagt til ekstra minne på den, vel verdt de 700kr ekstra det koster om du trykker "konfigurer" og velger Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB, men det er ikke nødvendig.
Sist endret av Munted Artist; 4. september 2019 kl. 12:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tusen takk... Skal sjekke dette ut.
Han er opptatt av god grafikk ja.
Definitivt kjøp en skjerm med 120 Hz eller høyere refresh rate. Gjerne 1080p 24" freesync/gsync for å holde budsjettet nede. (Alternativet er 1440p/27" men det blir fort dyrt eller lav FPS.)
Sist endret av Ozma; 4. september 2019 kl. 18:34.
Vil også anbefale deg å kjøpe en maskin fra komplett og ikke Elkjøp og lignende...

Og... Siden guttungen din begynner å bli såpass stor kan du gjerne begynne å lære han god passordhygiene.

Skaff han en passord-manager som f.eks. 1password og så kan han autogenerere passord for hver forskjellige side og tjeneste, samt aktivere 2FA og få kodene automatisk kopiert til utklippstavla (og slettet etter 30 sekunder).

Veldig fin langtidsinverstering som kommer godt med; og så slipper han det evindelige passordreset-maset på alle mulige tjenester

Synker mellom enheter gjør det å...

Guttungen min som er på samme alder er godt innrullert allerede og det fungerer aldeles utmerket
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Greit å kjøpe en pc som holder et par år og er lett å oppgradere uten å måtte skifte alt. Her har du Cpu som vil kjøre det meste bra i flere år, særlig i 1080p. 16gb ram som strengt tatt er mer en nok for de fleste. Svakeste i pcen er skjermkortet men til Minecraft og Fortnite fungerer det veldig bra. Eksempel så skal man få ca 70 fps i Bf1 Ultra settings i 1080p med det skjermkortet (Test)
Regner med han kranker 90's i Fortnite og da spiller man jo alt på low settings også. Derfor la jeg også til en bra 1080p skjerm med 1ms og 144hz.

Edit; https://www.komplett.no/wishlist/sha...c-d9d42b450f65 Glemte Ønskelisten da
Sist endret av Lima; 4. september 2019 kl. 22:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tusen takk for hjelpen alle sammen... Mye "gresk" her for meg, men jeg finner nok ut av det.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei. Jeg planlegger også å kjøpe en stasjonær gaming PC til min 10 år gammel sønn. Hovedsaklig til Fortnite men også en PC som han kan vokse litt med også til annet bruk. Tenkte maks 10 000. Vil denne PC’en være ok:

https://www.komplett.no/product/1101...-i20-gaming-pc
Vil anbefale å kjøpe denne istede pga bedre prosessor, mer ram, og mer lagring, pluss en tusenlapp rimeligere.

https://www.komplett.no/product/1149...vo-legion-t530
Trådstarter
8 0
Er det anbefalt å koble nettverket med ledning isteden for trådløst? Vi opplever at han blir kastet mye mer ut nå med pc...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kabel er selvfølgelig mest stabilt, men nå om dagene er trådløs router ganske bra, har ikke opplevd avbrudd selv. Det kan være andre ting som påvirker dette.
Er det mulighet for kabel så er det alltid å foretrekke
Men trådløst er ikke like elendig i 2020 som for noen år siden
Hei. Jeg er også ute etter en PC til gaming til min sønn. Hva landet du på?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Saxa Vis innlegg
Hei. Jeg er også ute etter en PC til gaming til min sønn. Hva landet du på?
Vis hele sitatet...
Hva er det sønnen din skal spille?

Sånn på stående fot skulle Denne maskinen være helt grei
Sist endret av Dodecha; 26. mars 2020 kl. 14:19.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hva er det sønnen din skal spille?

Sånn på stående fot skulle Denne maskinen være helt grei
Vis hele sitatet...
Det er vel mest fortnite og minecraft han spiller.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Saxa Vis innlegg
Det er vel mest fortnite og minecraft han spiller.
Vis hele sitatet...
Da er det bare å kjøre på med den maskinen, regner med budsjettet var det samme som trådstarter.
Evt om du vil spytte i et par lapper til så er denne en smule kraftigere
Man betaler en del for å få maskinen ferdig satt sammen av Komplett. Er du villigere til å sette sammen selv kan du spare en tusenlapp eller to på samme maskinvare eller få mere kraft for pengene. Når man har satt sammen maskinen selv er det også langt enklere å oppgradere selv i ettertid. Definitivt noe å vurdere.

Maskinen fra Komplett kommer med liten SSD. Kun 250GB lageringsplass, å doble det koster bare et par hundrelapper. 8GB minne er også et rart valg, koster ikke mye ekstra for 16GB. De gjør også merkelige ting som å sette mini-ATX hovedkort i store kabinetter. Du kunne fått en mere kompakt PC eller større utvidelsesmuligheter ved å bytte om, koster ikke noe mere. Også rart å gå for WIFI-utvidelseskort istedet for å velge et hovedkort med det integrert. Sikkert større profittmargin på det, men det er dumt å bruke et uvidelsesspor på det når man kan ha det integrert. Maskinvare som prosessor og skjermkort er jo også en god del svakere en i selvbygget maskin.

Selvbygget PC til 10500; https://classic.prisjakt.no/list.php?l=637883&view=o, sammenlignet med Komplett til 11K. https://www.komplett.no/product/1110...a30-gaming-pc#

Denne selvbyggde maskinen har dobbelt så mye lagringsplass, dobbelt så mye minne, kraftigere strømforsyning av høyere kvalitet (strømforsyningen beholder man når man oppgraderer komponenter om 5-10 år) og bedre hovedkort med flere USB-porter, bedre lydkort og integrert WiFi. Ønsker man mere belysning, støydempet kabinett, mere kompakt maskin, CD-leser et cetera er alt det noe man kan legge til og endre på. Man kan spare penger på å droppe WiFi for eksempel.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Man betaler en del for å få maskinen ferdig satt sammen av Komplett. Er du villigere til å sette sammen selv kan du spare en tusenlapp eller to på samme maskinvare eller få mere kraft for pengene. Når man har satt sammen maskinen selv er det også langt enklere å oppgradere selv i ettertid. Definitivt noe å vurdere.

Maskinen fra Komplett kommer med liten SSD. Kun 250GB lageringsplass, å doble det koster bare et par hundrelapper. 8GB minne er også et rart valg, koster ikke mye ekstra for 16GB. De gjør også merkelige ting som å sette mini-ATX hovedkort i store kabinetter. Du kunne fått en mere kompakt PC eller større utvidelsesmuligheter ved å bytte om, koster ikke noe mere. Også rart å gå for WIFI-utvidelseskort istedet for å velge et hovedkort med det integrert. Sikkert større profittmargin på det, men det er dumt å bruke et uvidelsesspor på det når man kan ha det integrert. Maskinvare som prosessor og skjermkort er jo også en god del svakere en i selvbygget maskin.

Selvbygget PC til 10500; https://classic.prisjakt.no/list.php?l=637883&view=o, sammenlignet med Komplett til 11K. https://www.komplett.no/product/1110...a30-gaming-pc#

Denne selvbyggde maskinen har dobbelt så mye lagringsplass, dobbelt så mye minne, kraftigere strømforsyning av høyere kvalitet (strømforsyningen beholder man når man oppgraderer komponenter om 5-10 år) og bedre hovedkort med flere USB-porter, bedre lydkort og integrert WiFi. Ønsker man mere belysning, støydempet kabinett, mere kompakt maskin, CD-leser et cetera er alt det noe man kan legge til og endre på. Man kan spare penger på å droppe WiFi for eksempel.
Vis hele sitatet...
Hadde nok helt sikkert vært best å bygget en selv ja, men det er ikke noe jeg kan sette igang med.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Da er det bare å kjøre på med den maskinen, regner med budsjettet var det samme som trådstarter.
Evt om du vil spytte i et par lapper til så er denne en smule kraftigere
Vis hele sitatet...

Hvilken skjerm, mus og tastatur vil du anbefale?
Sist endret av Saxa; 26. mars 2020 kl. 17:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg satte sammen min første PC med foresatt som aldri hadde gjort det før når jeg var 11. Tok et par timer. Veldig lærerikt og gøy! Det var før Youtube og alle videoene om bygging som nå finnes der. Om du skal gå for Komplett PC gå ikke for den til 9000. Den til 11000 er akseptabel dog noe overpriset. Ikke alle delene er på lager så kan være noe leveringstid på den. Komplett maskinene er noe enklere å oppgradere enn ferdigbygde fra HP/ASUS et cetera, men det er en del ting som holder igjen Komplett maskinen som kommer til å gjøre at mange kjøper helt ny maskin i stedet for å oppgradere. Da kan man like greit kjøpe en ferdigbygget maskin, man får mere for pengene da. Tek.no har akkurat hatt en test av PCer til 10000. Elkjøp maskinen i testen er litt bedre satt opp en Komplett maskinen med kraftigere skjermkort 16GB RAM og 500GB SSD. https://www.tek.no/samletest/i/mR4Ae...er-pasken-2020 Komplett PCen med kun 250GB blir veldig lite når ETT moderne PC spill fort tar 70GB med plass.

Tastatur og mus er ikke så farlig. Bare å velge noe billig så kan han oppgradere senere. Det beste er mekanisk tastatur og ordentlig spillmus som fort blir 1500-2000. Jeg hadde bare kjøpt et tastatur til 200-400 og en enkel spillmus. Ikke trådløst. Enkelt gaming headset er også en fordel, det må man nesten ha om man skal spille med venner.

Skjerm er viktigere å kjøpe rett. Mange vil gjerne ha to skjermer, så om du kjøper en enkel skjerm nå (1000-1200) kan han fint kjøpe seg en gaming skjerm med høy oppløsning til 2500-4500 senere. Jeg hadde gått for en enkel 24-27" 1920x1080 skjerm. Pass på at du har riktig kabel og at skjermen har samme inngang som PCen har utgang. De fleste PCer kommer med en HDMI port som er det billige skjermer har.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Tastatur og mus er ikke så farlig. [...]
Skjerm er viktigere å kjøpe rett. [...] du kjøper en enkel skjerm nå (1000-1200) kan han fint kjøpe seg en gaming skjerm med høy oppløsning til 2500-4500 senere
Vis hele sitatet...
Her er jeg uenig. Mus, tastatur, headset og skjerm er alle veldig viktige. Det er tross alt det man skal se på, ha i hendene eller på hodet dagen lang, så å spare penger akkurat på disse tror jeg er en tabbe. Det er bedre å kutte ned på andre ting som gir vesentlig mindre pengene. En annen ting jeg ser som kan være problematisk er den listen med PC-deler du viser til på Prisjakt. Du har valgt et B450 hovedkort og en 3600-prosessor. Disse er i utgangspunktet ikke kompatible med hverandre; man er nødt til å oppdatere BIOS på hovedkortet, og det er ikke noe man får til å gjøre uten å ha tilgang på en kompatibel prosessor fra før. Jeg vet ikke med sikkerhet, men jeg har en sterk mistanke om at hovedkortet du viser til ikke leveres med nyeste BIOS-versjon (3. generasjon er ikke oppført i tabellen over kompatible prosessorer). En annen ting som er litt viktig å tenke på er at du må betale tusenvis i frakt når du bestiller deler fra 4 ulike butikker, og da blir det plutselig dyrere enn PC-en fra Komplett likevel. Om du bare skulle bestille delene fra Komplett akkurat slik de står oppført i listen så sparer du 1432 kroner. Dette er altså prisen de tar for å sette sammen maskinen og gi garanti på den i 3 år.

Bare for å ta en kjapp gjennomgang av hvordan PC-er virker sånn at de som har meldt sin interesse i tråden kanskje vet litt mer om hva man bør se etter:

Det er i all hovedsak 4 ting som er avgjørende for bra en maskin er. Prosessor, minne, lagringsplass og grafikkort. Så lenge man holder seg innenfor rimelighetens grenser og ikke har ambisjoner om å bygge alt selv, så trenger man gjerne ikke å tenke på andre faktorer, slik som hvor mye strøm man har tilgjengelig.

Prosessor (CPU): Det finnes to leverandører; Intel og AMD. AMD er billigst og best i dagens marked. (Fight me.)
Prosessorer blir laget for mange ulike formål. Den serien som er aktuell for vanlig bruk og gaming er AMD Ryzen. I skrivende stund er det stort sett 3. generasjon vi finner i butikkhyllene, og disse har typisk navn som starter med 3000-something. AMD Ryzen 5 3600 bra valg. Den er ikke best, men den er heller ikke noen slask.

Minne (RAM): Minne produseres av stort sett alle elektronikk-leverandører i verden, så her finnes det vanvittig mye rart. Det er to parametere vi ser etter; størrelse og hastighet. 8 GB størrelse bør være absolutt minimum. 16 GB er anbefalt. Hastighet er ikke "så nøye" for nybegynnere. Man betaler veldig mye for veldig lite effekt, så her vil jeg rett og slett anbefale det billigste. 3000 MHz hastighet eller høyere er ansett som bra nå.

Lagringsplass (SSD): Det finnes i all hovedsak to typer lagring. Vi snakker gjerne om harddisker og SSD-er. En harddisk lagrer på en vinylplate og har typisk høy kapasitet og lav ytelse. En SSD lagrer på flash-minne og har typisk lav kapasitet og svært høy ytelse. I dag er det nærmest et krav at man har en SSD, men mange vil gjerne ha en harddisk i tillegg for å lagre større filer som man ikke bruker så ofte. Man har da gjerne Windows og spill på SSD-en sin, og alle filmer og andre programmer på harddisken. Nå i 2020 begynner SSD-er å bli billige, og det er ikke lengre utenkelig å kjøpe en SSD med 1000 GB lagringsplass.
I dag er det nesten ikke noe poeng i å kjøpe lagringsplass på mindre enn 500 GB. Å kjøpe en ny PC i 2020 med 250 GB lagringsplass høres ut som en dårlig vits. Som Fekillix skriver ovenfor, så tar Fortnite alene over 70 GB lagringsplass! I tillegg skal du ha Windows og alle andre støtteprogrammer der inne! No way!

Grafikkort (GPU): Grafikkortet er på mange måter akkurat som en prosessor, men det er spesialisert for å jobbe med grafikk. Dette har mye å si for hvor godt spillene flyter og hvor bra grafikkinnstillinger man kan ha. Det finnes to leverandører; nVidia og AMD. Det er mange leverandører som kjøper kort fra nVidia, setter på en bedre kjøler og litt mer minne, og deretter videreselger de kortene under sitt eget merkenavn. Derfor ser vi ofte merkenavn som MSI, ASUS og lignende på nVidia sine kort. Det som går igjen er ordet "GTX" eller "RTX". AMD sine heter typisk Radeon. Det er nVidia som er ledende i markedet i dag, by far. Men igjen så er det slik at AMD ofte er litt billigere.

Av de maskinene som er listet opp i slutten av denne tråden så finner vi noen ferdigmaskiner fra Komplett. En av dem heter "i20", hvor i-en står for Intel. Den andre Komplett-maskinen heter "a30", hvor a-en står for AMD. Da er det relativt trygt å anta at det er a30-en som gir mest for pengene, rett og slett fordi det er en AMD-maskin. Å skulle velge en PC i dag er litt som å velge vin på restaurant. Du kan føle deg ganske trygg med den nest billigste - aldri velg den som er billigst.

Skjerm: Velg en 1080p-skjerm (1920x1080). 24 tommer er helt greit, og det er billigere enn 27. Det som er viktig er å velge en skjerm som har en oppdateringsfrekvens høyere enn 100 hertz. En typisk gaming-skjerm har i dag 144 Hz. Det er enorm forskjell på 60 og 144 Hz når man skal spille Fortnite. Jeg ville gått for en slik gaming-skjerm med en gang, ikke kjøp en billig skjerm først. Skjermer har mange ulike parametere man kan se på, men jeg ville vært komfortabel med å velge den billigste som er 24 tommer, 144 Hz og har 1080p oppløsning. Hvis skjermen har FreeSync eller G-Sync, så kan det også være lurt å velge den som er kompatibel med skjermkortet du velger. Har du AMD-skjermkort (Radeon) så er det FreeSync som gjelder. Er det et nVidia-kort (GTX/RTX) så er det G-Sync-kompatibel skjerm man skal ha. Dette er en teknologi som fjerner et problem gamere kaller "screen tearing", og hvis du uansett kjøper en skjerm som har støtte for det, så er det greit å vite at det kommer til å fungere. Kan også nevne at FreeSync gjerne er billigere enn G-Sync. DisplayPort er foretrukket tilkoblingsvalg akkurat nå (i stedet for HDMI). De fleste skjermer støtter imidlertid både DPort og HDMI. Dette må samsvare med utgangen på grafikkortet i PC-en, men igjen - det skal noe til å finne to ting som ikke passer sammen.

Tastatur: Mekanisk tastatur er best. Det finnes en jungel av valg her også. Om man skal ha noe billigere enn ~800 kroner så er det ikke så nøye hva man velger. Over 800 så bør man begynne å tenke på om man ønsker komfort, respons eller lavt lydnivå. Det er der forskjellene ligger på de dyre tastaturene. Mekaniske taster bråker gjerne en del.

Datamus: Velg en gaming-mus med minst 3 ekstra knapper på. Det er til syvende og sist smak og behag, men å ha 3 ekstra knapper er veldig fint for gaming. Da kan man ha frem, tilbake og push-to-talk på tommelen. Frem- og tilbake-knappene gjør det lettere å navigere på PC-en og på nettsider, og push-to-talk-knapp på datamusen er veldig kjekt hvis man skal spille. Dette er da den knappen man bruker for å aktivere mikrofonen i spillet for å snakke med laget sitt. Man kan bruke tastaturet til dette også, men tommelfingeren på musen er alltid ledig, så det er kjekt å ha mulighet til å bruke den. Ikke kjøp trådløs med mindre du har tenkt å bruke over 1000 kroner.

Headset: God mikrofon er viktigere enn lyden. HyperX sine er stort sett greie. Headset kommer med både USB og mini-jack-tilkobling. USB er helt klart best, men typisk litt dyrere.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er denne gaming PC’en til min sønn på 10 år (Fortnite, skolebruk) som er på tilbud et ok kjøp?https://www.elkjop.no/product/data/s...aming-pc-sort#
Ja den er den klart beste av de her.
Sitat av Olav45 Vis innlegg
Er denne gaming PC’en til min sønn på 10 år (Fortnite, skolebruk) som er på tilbud et ok kjøp?https://www.elkjop.no/product/data/s...aming-pc-sort#
Vis hele sitatet...
Meget god innmat. Dog vil den være vanskelig eller umulig å oppgradere i fremtiden siden ferdigbygde maskiner gjerne har proprietær løsning på hovedkort og strømforsyning, og lite plass i kabinettet, samt begrenset støtte til hovedkortet mtp. BIOS-oppdateringer. Men pass på at du handler Ryzen 3700X varianten og ikke en av de andre, de andre er mye svakere.
Sist endret av Fekillix; 11. september 2020 kl. 17:11.
Husk at det kommer nye grafikkort snart (første den 17 i denne mnd) og da kommer det til å falle endel i pris. Ville venta litt.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Husk at det kommer nye grafikkort snart (første den 17 i denne mnd) og da kommer det til å falle endel i pris. Ville venta litt.
Vis hele sitatet...
Som du ser så har denne allerede falt fra 15 til 10 000kr, og det er nok begrenset hva du kan spare på en ferdigbygget pc med god innmat som denne.

Jeg vil si at dette er et godt kjøp.
Sitat av Olav45 Vis innlegg
Er denne gaming PC’en til min sønn på 10 år (Fortnite, skolebruk) som er på tilbud et ok kjøp?https://www.elkjop.no/product/data/s...aming-pc-sort#
Vis hele sitatet...
Gjerne oppdater om du kjøper denne her leste anmeldelser på siden, og der fikk den mye skryt. Men en ting jeg la merke til var at de svenske anmeldelsene var negative om varmen fra maskinen, men ingen fra Norge skreiv noe om det i det hele tatt