Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 11173
Hei, jeg lurer på om noen her har erfaringer om hva som skjer hvis for eksempel en kompis blir tatt og politiet finner meldinger på mobilen hans som kan handle om dop mellom dere?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
De kan komme på besøk eller kontakter deg for en prat.

Begge har skjedd med meg, og bare si at du har tøffa deg osv. Nekt, nekt og nekt. Henlagt.
Sitat av Carmex Vis innlegg
De kan komme på besøk eller kontakter deg for en prat.

Begge har skjedd med meg, og bare si at du har tøffa deg osv. Nekt, nekt og nekt. Henlagt.
Vis hele sitatet...
Takk for svar
Hamra på døra 2 uker etter at min kompis fikk sin mobil beslaglagt, jeg valgte å ikke være hjemme.
Bare forklar at Hunden eller Katten din stjal mobilen - Og h*n derfor må være den skyldige.

Høres kanskje totalt usannsynlig ut, for ikke å snakke om totalt umulig i de fleste sine øyne. Men, uansett hvor usannsynlig og hvor opplagt løgnen er så må de fortsatt bevise at du lyver og at det faktisk var deg som skrev meldingene. Du har med andre ord ingenting å frykte, så lenge du ikke innrømmer alt.
Sitat av Hoiler Vis innlegg
Hamra på døra 2 uker etter at min kompis fikk sin mobil beslaglagt, jeg valgte å ikke være hjemme.
Vis hele sitatet...
Problemet er at jeg er mindreårig og foreldrene mine er nok mest sannsynligvis hjemme...
faen så jeg gruer meg til dette

Sitat av supernatural Vis innlegg
Bare forklar at Hunden eller Katten din stjal mobilen - Og h*n derfor må være den skyldige.

Høres kanskje totalt usannsynlig ut, for ikke å snakke om totalt umulig i de fleste sine øyne. Men, uansett hvor usannsynlig og hvor opplagt løgnen er så må de fortsatt bevise at du lyver og at det faktisk var deg som skrev meldingene. Du har med andre ord ingenting å frykte, så lenge du ikke innrømmer alt.
Vis hele sitatet...
ja jeg tor jeg skal klare å komme meg unna loven, men slike ting fucker familien opp...

noen som vet om de varsler barnevernet hvis de finer bekymringsverdige meldinger?
Sist endret av soppgutten; 5. november 2015 kl. 20:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En fyr jeg kjenner havnet i akkurat samme situasjon som deg for en stund tilbake. Han var også mindreårig da det skjedde. Politiet ringte foreldrene og forklarte saken, deretter måtte han gå på politistasjon et par ganger for samtale. Tror han frivillig ble med på pisseprøver for en periode også. Det er strengt tatt ikke politiet som blir det store problemet i saken, (med mindre du oppbevarer stasj hjemme og de finner det ved en eventuell ransakelse). Det verste er nok foreldrene, særlig om de ikke vet dette fra før. Kan være lurt å snakke med de på forhånd, så de ikke får seg et sjokk om politiet skulle ringe når de er på jobb eller komme på døra

Barnevernet blir nok ikke koblet inn, med mindre du er "veldig mindreårig" eller det er andre saker i familien som er verdt å se på..
Sitat av supernatural Vis innlegg
Bare forklar at Hunden eller Katten din stjal mobilen - Og h*n derfor må være den skyldige.

Høres kanskje totalt usannsynlig ut, for ikke å snakke om totalt umulig i de fleste sine øyne. Men, uansett hvor usannsynlig og hvor opplagt løgnen er så må de fortsatt bevise at du lyver og at det faktisk var deg som skrev meldingene. Du har med andre ord ingenting å frykte, så lenge du ikke innrømmer alt.
Vis hele sitatet...
I og med at Soppgutten ikke har nevnt noe annet så går jeg utifra at han bor i Norge, ikke USA.. I Norge kan man dømmes for drap uten at det er funnet ett lik, da gjetter jeg at man kan dømmes for både bruk, salg, oppbevaring, produksjon og smuggling uten bevis, du må bare være dum og uheldig nok..

Så ikke lag idiotiske løgner og sitt å le av politiet i Norge(eller andre steder der politiet er mennesker med makt), og skal du juge så bruk iallefall troverdige løgner som du kanskje klarer å huske de 9 månedene du må vente på rettsak(Bare for sikkerhetsskyld)..
spørs hva som står i meldingene. om det er veldig åpenbart hva det dreier seg om... ja, du får besøk. spes når du er mindreårig. men jeg ville prøvd å nekte så mye som mulig. si du røyker tobakk.
Sitat av Novice Vis innlegg
I og med at Soppgutten ikke har nevnt noe annet så går jeg utifra at han bor i Norge, ikke USA.. I Norge kan man dømmes for drap uten at det er funnet ett lik, da gjetter jeg at man kan dømmes for både bruk, salg, oppbevaring, produksjon og smuggling uten bevis, du må bare være dum og uheldig nok..

Så ikke lag idiotiske løgner og sitt å le av politiet i Norge(eller andre steder der politiet er mennesker med makt), og skal du juge så bruk iallefall troverdige løgner som du kanskje klarer å huske de 9 månedene du må vente på rettsak(Bare for sikkerhetsskyld)..
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om, noen kilder på dette?

Syns jeg høres rart ut, tatt for drap uten at dem har funnet liket!!? D må han/hun ha innrømmet drapet da.

For guds skyld du kan ha rett, men aldri hørt om det..
Sitat av Novice Vis innlegg
I og med at Soppgutten ikke har nevnt noe annet så går jeg utifra at han bor i Norge, ikke USA.. I Norge kan man dømmes for drap uten at det er funnet ett lik, da gjetter jeg at man kan dømmes for både bruk, salg, oppbevaring, produksjon og smuggling uten bevis, du må bare være dum og uheldig nok...
Vis hele sitatet...
"In dubio pro reo". Uskyldig inntil det motsatte er bevist, er det ikke så man sier?
Man trenger godt med bevis for å kunne dømme noen i det norske rettsvesenet
Sist endret av inabsentia; 5. november 2015 kl. 22:01.
Sitat av Celine Vis innlegg
"In dubio pro reo". Uskyldig inntil det motsatte er bevist, er det ikke så man sier?
Man trenger godt med bevis for å kunne dømme noen i norsk rettsvesen
Vis hele sitatet...
Indisier er nok som bevis i enkelte saker i Norge, gitt at det er overveldene sannsynlighet for at vedkommende gjorde den aktuelle saken.

Orderud-saken er vel en av de mest kjente i Norge der noen ble dømt uten at det forelå håndfast bevis.
Sitat av Uglemos Vis innlegg
Indisier er nok som bevis i enkelte saker i Norge, gitt at det er overveldene sannsynlighet for at vedkommende gjorde den aktuelle saken.

Orderud-saken er vel en av de mest kjente i Norge der noen ble dømt uten at det forelå håndfast bevis.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i ja! Er vel slik at når noen blir dømt på indisier gjelder det grove saker som drap, voldekt eller større narkotikasaker. Ved for eksempel en mindre narkotikasak behøves mer håndfast bevis. Shoot me if I´m wrong..
kan det funke å bare nekte på alt? evt si at noen hadde tilgang på mobilen min og at det ikke var jeg som skrev meldingene?
Sitat av Celine Vis innlegg
Det har du rett i ja! Er vel slik at når noen blir dømt på indisier gjelder det grove saker som drap, voldekt eller større narkotikasaker. Ved for eksempel en mindre narkotikasak behøves mer håndfast bevis. Shoot me if I´m wrong..
Vis hele sitatet...
Skum leste litt om dette.

Dette gjelder i dette tilfellet drap at tiltalte har offerets blod på seg, en kniv/drapsvåpen med offerets blod samt fingeravtrykk.

Stod ingenting om noe om narkotikasaker, men regner med at da må man ha fingeravtrykka sine på shittet.

Rett meg om jeg tar feil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Celine Vis innlegg
Det har du rett i ja! Er vel slik at når noen blir dømt på indisier gjelder det grove saker som drap, voldekt eller større narkotikasaker. Ved for eksempel en mindre narkotikasak behøves mer håndfast bevis. Shoot me if I´m wrong..
Vis hele sitatet...
Nei, tvert imot. Eit feilaktig utdelt forelegg har langt mindre konsekvenser enn 21 års fengsel, så bevismengda må vere tilsvarande større om du skal dømmast for drap.

Generelt sett handler det om ei beviskjede, der meldinger kan inngå som ledd i den. Å spå utfall utan å ha heile sakskomplekset er plent umulig.
Retten kan dømme til straff hvis de finner det bevist utover enhver rimelig tvil at du har begått den straffbare handlingen. Ikke en hver tvil er rimelig tvil.

Så om du skylder på hunden eller katten så er det jo åpenbart en løgn og taler dårlig for saken om du i tillegg har tekstmeldinger som bevis mot deg.
Sist endret av Alec; 5. november 2015 kl. 23:20.
Sitat av Alec Vis innlegg
Retten kan dømme til straff hvis de finner det bevist utover enhver rimelig tvil at du har begått den straffbare handlingen. Ikke en hver tvil er rimelig tvil.

Så om du skylder på hunden eller katten så er det jo åpenbart en løgn og taler dårlig for saken om du i tillegg har tekstmeldinger som bevis mot deg.
Vis hele sitatet...
så meldinger i seg selv er ikke bevis nok, da hvem som helst kan ha skrevet dem, eller "tøffet" seg for venner?



Driti meg selv ut på meldinger, en kompis ble tatt ifra tlf med meldinger ifra meg, ikke direkte salg, mer bytting av varer osv. har ikke hørt noe ifra dem.

Bruker egentlig program som wickr eller telegram, er vel ikke 100% trygt, men tryggere en meldinger ifra tlf. så direkte meldinger sender jeg ikke lenger.
Sist endret av king123; 6. november 2015 kl. 00:14.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av king123 Vis innlegg
så meldinger i seg selv er ikke bevis nok, da hvem som helst kan ha skrevet dem, eller "tøffet" seg for venner?
Vis hele sitatet...
Igjen; det er komplekst, med mange nyanser. Du kan ikkje kategorisk sei at ting er nok eller ikkje.

Det som er åpenbart er at det er nok for skjellig grunn til mistanke, mao. at politiet kan snu boligen din opp ned og riste om dei misliker deg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Igjen; det er komplekst, med mange nyanser. Du kan ikkje kategorisk sei at ting er nok eller ikkje.

Det som er åpenbart er at det er nok for skjellig grunn til mistanke, mao. at politiet kan snu boligen din opp ned og riste om dei misliker deg.
Vis hele sitatet...
Om man ikke har noe i huset så går det vel bra, men igjen. ingen vil ha politiet på døra..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det som er åpenbart er at det er nok for skjellig grunn til mistanke, mao. at politiet kan snu boligen din opp ned og riste om dei misliker deg.
Vis hele sitatet...
Hvilket igjen hjemler kroppslig undersøkelse (les urinprøve).
Sitat av juster Vis innlegg
Hvilket igjen hjemler kroppslig undersøkelse (les urinprøve).
Vis hele sitatet...
Tja. Ble selv tatt i en stor, stor aksjon i Trondheim i år, som er omtalt i adresseavisen. Jeg nektet å gi dem urinprøve, og sa at jeg ville avgi den dersom de var på nippet til å ha tillatelse til å bruke fysisk makt
Pissa aldri.
Hvordan er det med facebook?
En kompis av meg handler hasj over face og overfører penger med nettbanken.
Er han fucked da?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Hvordan er det med facebook?
En kompis av meg handler hasj over face og overfører penger med nettbanken.
Er han fucked da?
Vis hele sitatet...
Må være den dummeste måten å handle på, jepp det forundrer meg om han ikke blir tatt relativt fort. Det sure er at politiet da også har spor over en tidsperiode og kan anmelde ham for hele mengden han har kjøpt over tid.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Tja. Ble selv tatt i en stor, stor aksjon i Trondheim i år, som er omtalt i adresseavisen. Jeg nektet å gi dem urinprøve, og sa at jeg ville avgi den dersom de var på nippet til å ha tillatelse til å bruke fysisk makt
Pissa aldri.
Vis hele sitatet...
Det betyr jo ikke at hjemmelen ikke er der. Det betyr bare at de ikke brukte den. Kanskje hadde de andre bevis?
To politibetjenter kom på uventet besøk mens jeg var hjemme hos en kompis. De fikk tatt ifra meg mobilen før jeg fikk sjansen til å enten slette meldinger eller slå av mobilen. De gikk igjennom innboksen og på en melding til en kompis stod det "Lyst å ta en blås?" eller noe i den duren. De spurte "Jaha, hva er det her da?" og jeg svarte med et smil: "Det var bare snakk en sigarett". Vi brøyt alle tre ut i latter. De skjønte selvfølgelig at jeg løy, men kunne ikke bevise noe.

*Henlagt*
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Mexxy Vis innlegg
To politibetjenter kom på uventet besøk mens jeg var hjemme hos en kompis. De fikk tatt ifra meg mobilen før jeg fikk sjansen til å enten slette meldinger eller slå av mobilen. De gikk igjennom innboksen og på en melding til en kompis stod det "Lyst å ta en blås?" eller noe i den duren. De spurte "Jaha, hva er det her da?" og jeg svarte med et smil: "Det var bare snakk en sigarett". Vi brøyt alle tre ut i latter. De skjønte selvfølgelig at jeg løy, men kunne ikke bevise noe.

*Henlagt*
Vis hele sitatet...
Det er sånt som dette fks jeg mener, man trenger ikke være så tett for å bli tatt på meldinger, av og til har man rett og slett litt uflaks.
Slett meldingene på telefonen din, dette vet du ingenting om. Nekt!
Rydd huset i tilfelle det skulle komme besøk fra onkel.
Ble hentet idag av politiet for ett lite avhør og pisseprøve. Noen som hadde bestillt tabeletter i naboen sin postkasse, og siden jeg bor likeved så trodde de jo at jeg var den skyldige.

Ble tatt en liten razzia mens jeg var i avhør. Og jaggumeg fant de bongen,opptrekkern og eij bøtte med ei flaske i.

Endte med at de bare la tingene på stuebordet mitt og dro sin vei.. Så var rimelig overrasket over at de ikke hadde tatt hu Olga (bongen min) eller noe av brukerutstyret..,men de var ganske greie må jeg si. fikk snus og kaffe, Og pc`n eller mobilen min var de ikke interessert i.
Det er rutine å sjekke telefoner med en gang du er mistenkt for noe som helst. Det du burde gjøre hvis du er dum nok til å bruke mobil: sett på tastelås, men den blir brutt fort i labben.


Ikke bruk telefon til det, selv om de ikke kommer seg inn på telefonen din, uansett hvor kryptert den er. Så kan de bare ringe til selvskapet du har simkort i fra. Og få all informasjon om tekstmeldinger.

IKKE BRUK TELEFON TIL SLIKT.

Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Slett meldingene på telefonen din, dette vet du ingenting om. Nekt!
Rydd huset i tilfelle det skulle komme besøk fra onkel.
Vis hele sitatet...
Og slike meldinger kan hentes lett ut i fra Telenor eller Netcom.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 12:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bruk et chatteprogram som "Telegram". Det er type whatsapp, men du kan registrere bruker uten telefonnummer, bruke nick, ha meldinger på autoslett, og den er ende til ende kryptert. Krypteringsfunksjonen er nok ikke NSA-proof da de bruker en standard som har fått litt pes, men for de fleste er det mer enn nok. Den er funksjonel nok til at man kan bruke den for alt, i motsetning til andre type tor-based chatteprogrammer. En bruker og alle meldingene selvdestrueres etter inaktiv bruk i bruker-bestemt tidsperiode.

Det den mangler i tor standard sikkerhet gjør den opp for ved at den er funksjonel nok til at man kan bruke den for alt, fullstendig anonym hvis man ikke bruker telefonnummeret sitt, og med autoslett funksjon av meldinger slik at med mindre en part har tatt screen-shot så er meldinger borte fra 1 minutt til 1 uke etter de er lest.

Bruker man teksmeldinger eller facebook ber man om å bli tatt.
Sist endret av Picard; 7. november 2015 kl. 11:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Picard Vis innlegg
Bruk et chatteprogram som "Telegram". Det er type whatsapp, men du kan registrere bruker uten telefonnummer, bruke nick, ha meldinger på autoslett, og den er ende til ende kryptert. Krypteringsfunksjonen er nok ikke NSA-proof da de bruker en standard som har fått litt pes, men for de fleste er det mer enn nok.
Vis hele sitatet...
Dei bruker AES-256, og det er vel ingen kjente problemer med den? Det vi lærte av Snowden er at NSA nokså sikkert ikkje kan lese AES-kryptert trafikk, men dei utforsker angrep mot det. Ingen av svakhetene i AES som er kjent har praktisk betydning i dag.
Sitat av Picard Vis innlegg
Bruker man teksmeldinger eller facebook ber man om å bli tatt.
Vis hele sitatet...
Så lenge begge parter logger seg ut av facebook, så kan ikke politiet få tilgang på meldingene. Husk at politiet brukte flere måneder på å få ut facebook informasjonen til Breivik etter 22. Juli. Det sier litt hvor streng facebook er når det kommer til personvern. Hvis politiet mistenker at noen bruker facebook-kontoen til å diskutere kjøp av tjall, så tviler jeg sterkt på at de kommer noen vei. Eneste grunnen til at politiet har fått tilgang på facebook informasjon, er fordi enkelte går rundt med disse jævla fancy smart-telefonene som hele tiden er pålogget facebook slik at de alltid kan få et pip når det skjer noe "spennende" på failbook.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Så lenge begge parter logger seg ut av facebook, så kan ikke politiet få tilgang på meldingene.
Vis hele sitatet...
Kryptografi er enkelt tilgjengeleg, og du kan om du vil nytte t.d. OTR over facebook-chat. Eg kan ikkje tenke meg saklige grunner til å ikkje kryptere IM-kommunikasjon, spesielt om du diskuterer faktiske lovbrot. Kryptering tar ikkje lengre tid, det er saumlaust og eliminerer risikoen for at meldingene kan avlesast under transport.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Så lenge begge parter logger seg ut av facebook, så kan ikke politiet få tilgang på meldingene. Husk at politiet brukte flere måneder på å få ut facebook informasjonen til Breivik etter 22. Juli. Det sier litt hvor streng facebook er når det kommer til personvern. Hvis politiet mistenker at noen bruker facebook-kontoen til å diskutere kjøp av tjall, så tviler jeg sterkt på at de kommer noen vei. Eneste grunnen til at politiet har fått tilgang på facebook informasjon, er fordi enkelte går rundt med disse jævla fancy smart-telefonene som hele tiden er pålogget facebook slik at de alltid kan få et pip når det skjer noe "spennende" på failbook.
Vis hele sitatet...
Kripos greier ikke bryte dm-crypt engang

Jeg har masse datutstyr holdt tilbake de da ikke får tilgang til en disk med det. (120gb ssd)
Sist endret av SkittenKanyle; 7. november 2015 kl. 17:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Kripos greier ikke bryte dm-crypt engang
Vis hele sitatet...
Måten du seier det på og smileybruken din antyder at det å knekke dm-crypt-volumer er noko du ser på som trivielt.

Det er jo purt bullshit. For det første er ikkje dm-crypt ei kryptoalgoritme, men ein protokoll for kryptering av disker. For det andre har vel alle fornuftige linuxdistroer brukt rimelig gode ciphers, slik det praktisk sett er umulig å knekke.
Var ikke helt slik jeg så for meg at denne tråden skulle utvikle seg..
Er fortsatt interessert i flere erfaringer når det kommer til om politiet følger opp hvis de kommer over tekstmeldinger.
Er det noen som har opplevd at politiet ikke har fulgt opp saken selv om det er stor sannsynlighet for at avslørende meldinger har blitt funnet?
Sist endret av soppgutten; 7. november 2015 kl. 20:32.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei bruker AES-256, og det er vel ingen kjente problemer med den? Det vi lærte av Snowden er at NSA nokså sikkert ikkje kan lese AES-kryptert trafikk, men dei utforsker angrep mot det. Ingen av svakhetene i AES som er kjent har praktisk betydning i dag.
Vis hele sitatet...
Okay, det er bra.

De fikk en del kritikk på en side jeg leste for en god stund siden;
http://www.cryptofails.com/post/7054...alysis-contest
Some problems are immediately apparent:
They use the broken SHA1 hash function.
They include a hash of the plaintext message in the ciphertext. Essentially, they are trying to do “Mac and Encrypt” which is not secure. They should be doing “Encrypt then Mac” with HMAC-SHA512.
They rely on an obscure cipher mode called “Infinite Garble Extension.”
Some really weird stuff about factoring 64-bit integers as part of the protocol.
They do not authenticate public keys.
Vis hele sitatet...
Det er mulig de har endret på det siden. Jeg har strengt tatt ikke lest det i detalje fordi jeg ikke har NSA på nakken så selv kryptoteknologi med masse teoretiske feil er er mer enn bra nok for mitt bruk.

Du kan jo ta en titt, kryptoteknologi er ikke mitt field of expertise akkurat.

On another note; Jeg tror den samme siden også retter kritikk mot appen for bruken av en tidsbestemt autoslett funksjon, noe chatsecure ikke har, fordi det gir brukere en falsk trygghet siden screenshots fortsatt kan bli tatt.

Jeg synes den kritikken er urimelig, da hvem som helst allerede burde være klar over det. Mtp at så mange bruker sms og facebook og ikke sletter logger, så kan en autoslett-funksjon faktisk være veldig nyttig. Denne appen er en funksjonel whatsapp med fokus på privacy og sikkerhet uansett, mao. et slags kompromiss.

Det finnes bedre apper der ute som også bruker tor-nettverket og ikke kan sende audiofiler eller bilder, problemet er at marginalt økt sikkerhet på bekostning av mye funksjonalitet fører til mindre bruk for urutinerte ikke-spioner som vil gjemme hasjbruken sin for lokalpolitiet.
Sist endret av Picard; 10. november 2015 kl. 06:38.
Har opplevd det selv. Snuten kommer på døra.
Alltid sletta meldinger, men ikke alle jeg kjenner som har gjort det. heldigvis ikke fått noen snut på døra.

etter den forrige hendelsen så har jeg verken pratet eller sendt vanlige meldinger over telefonen

Men her nede tror jeg dem ikke bryr seg såpass om små mengder, var mer bytting av varer osv vi drev med da.

Har brukt telegram siden den kom ut på markedet, anbefales! da er man sikker på at motparten også får sletta meldingene sine + skal være veldig bra kryptert!

Wickr skal vistnok også være veldig bra, men har ikke så mye erfaring med den.
It takes two to tango, dessverre.

Spiller ingen rolle hva man bruker. Skrevet tekst som ikke automatisk slettes er samme f om det er kryptering herfra til helvete når politiet huker inn samtalepartneren din og fort får passord til mobilen.

Snapchat vil i alle praktiske tilfeller av småkriminalitet være tryggere enn hushmail - feks.

Politiet har så mye elektroniske spor som hoper seg opp fra speilet elektronikk at en må være klin idiot om man gidder bruke tid på å bekymre srg over at politiet avlytter.

Politiet leser på elektronikk de har fysisk tilgang til, og de får utskrift av SMS (ikke iMessage eller tilsvarende) for noen måneder tilbake. Mao: sms er ekstra fy, kryptering er meningsløst og kodeord er pubertalt.

For sikker kommunikasjon; tast inn ønsket nr, vent på svar - verifiser at det er den du ringte til som faktisk tok telefonen, og spør: "halla, har du noe kokain/amfetamin/heroin/whatever?".

Så lett er det faktisk. Er det en familiefar eller tilsvarende lurer du gjerne inn "kan du snakke?" I prosessen. Når noen ber meg installere wickr eller telegram eller annet piss får jeg umiddelbart narkis-vibber. (Narkiser og shitkids er dem som er begeistret for sånt etter min erfaribg)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Politiet leser på elektronikk de har fysisk tilgang til, og de får utskrift av SMS (ikke iMessage eller tilsvarende) for noen måneder tilbake. Mao: sms er ekstra fy, kryptering er meningsløst og kodeord er pubertalt.
Vis hele sitatet...
Nei, kryptering er ikkje meiningslaust. Det sikrer at den i andre enden faktisk må samarbeide med politiet, og at dei ikkje berre kan sende mobilen til kripos og lese ut alt i klartekst. I tillegg beskytter det meldinger in transit, og det autentiserer avsendar.

Og skal du først ringe, så bruk ein VoIP-app med krypto, så er du på nær immun mot telefonavlytting og.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, kryptering er ikkje meiningslaust. Det sikrer at den i andre enden faktisk må samarbeide med politiet, og at dei ikkje berre kan sende mobilen til kripos og lese ut alt i klartekst. I tillegg beskytter det meldinger in transit, og det autentiserer avsendar.

Og skal du først ringe, så bruk ein VoIP-app med krypto, så er du på nær immun mot telefonavlytting og.
Vis hele sitatet...
Jo, kryptering er i praksis meningsløst innenfor alt annet enn seriøs organisert kriminalitet fordi at:

- Den i andre enden ikke sitter å krangler med politiet for å beskytte dine kommunikasjoner. Den i andre enden har langt større bekymringer der han sitter hos politiet. Dette er en regel uten unntak, ihvertfall over de ti årene jeg har hatt noe med sånt å gjøre.

Politiet driver heller ikke med telefonavlytting av eksempelvis den gjennomsnittlige freaker, eller den gjennomsnittlige tøffetom for den saks skyld.

Meeeen, jeg har jo som kjent ingen kilder fra statistisk sentralbyrå som kan underbygge påstandene mine, så dette er jo bare som anekdotisk vissvass å regne.

For dem som dog vil forholde seg til mitt anekdotiske vissvass; ikke styr med å få folk til å skulle kryptere kommunikasjonene deres eller anbefal dem å laste ned ditt eller datt. Dere blir oppfattet som amatører eller stonere, og det kommer aldri til å redde dagen.
Sist endret av Tøffetom; 10. november 2015 kl. 11:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jo, kryptering er i praksis meningsløst innenfor alt annet enn seriøs organisert kriminalitet fordi at:

- Den i andre enden ikke sitter å krangler med politiet for å beskytte dine kommunikasjoner. Den i andre enden har langt større bekymringer der han sitter hos politiet. Dette er en regel uten unntak, ihvertfall over de ti årene jeg har hatt noe med sånt å gjøre.
Vis hele sitatet...
Stortsett har du nok rett, men kryptografi er ikkje ein stor ekstrakostnad. Bruker du t.d. appen telegram er det så godt som sømlaust, og du treng ikkje tenke over det. Om du i tillegg krypterer telefonen din (støtta på både Android og iOS) har du fjerna to store angrepsvektorer, omtrent gratis. I tillegg slepp du å vere redd for at nakenbilda av kjæresten havner på 4chan om du mister mobilen.

Eg er einig i at kryptografi ikkje hadde gitt meining om det forvanska kommunikasjonen i vesentleg grad - men det gjer det ikkje. Etter at du har installert appen fungerer det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Stortsett har du nok rett, men kryptografi er ikkje ein stor ekstrakostnad. Bruker du t.d. appen telegram er det så godt som sømlaust, og du treng ikkje tenke over det. Om du i tillegg krypterer telefonen din (støtta på både Android og iOS) har du fjerna to store angrepsvektorer, omtrent gratis. I tillegg slepp du å vere redd for at nakenbilda av kjæresten havner på 4chan om du mister mobilen.

Eg er einig i at kryptografi ikkje hadde gitt meining om det forvanska kommunikasjonen i vesentleg grad - men det gjer det ikkje. Etter at du har installert appen fungerer det.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i, det er som du sier så smertefritt at det ikke er noe problem å sette opp dersom man liker å være helt på den sikre siden - og man vet at man skal ha mye slik kommunikasjon med utvalgte personer.

Grunnen til at jeg har standpunktet jeg har er mye det kommunikasjonsmønsteret de berørte miljøene utviser. Mange nye nummer, nye bekjente/kontakter - mer kaos enn ellers i samfunnet. Samtidig må du ta inn i beregningen at det ikke finnes større pyser enn tøffinger, og illojalitet og tysting sitter løsere for den jevne gangster enn den jevne Ola Normann. Til tross for at annenhver sang de hører på handler om at "snitches get stitches".

Men nok om det. Jeg visste virkelig ikke at jeg kunne slippe tanken på at den som finner telefonen min finner et veldig gunstig utgangspunkt for saftig blackmailing. Hvordan gjør jeg det? Iphone 5S.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Men nok om det. Jeg visste virkelig ikke at jeg kunne slippe tanken på at den som finner telefonen min finner et veldig gunstig utgangspunkt for saftig blackmailing. Hvordan gjør jeg det? Iphone 5S.
Vis hele sitatet...
https://ssd.eff.org/en/module/how-encrypt-your-iphone
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
It takes two to tango, dessverre.

Spiller ingen rolle hva man bruker. Skrevet tekst som ikke automatisk slettes er samme f om det er kryptering herfra til helvete når politiet huker inn samtalepartneren din og fort får passord til mobilen.

Snapchat vil i alle praktiske tilfeller av småkriminalitet være tryggere enn hushmail - feks.

Politiet har så mye elektroniske spor som hoper seg opp fra speilet elektronikk at en må være klin idiot om man gidder bruke tid på å bekymre srg over at politiet avlytter.

Politiet leser på elektronikk de har fysisk tilgang til, og de får utskrift av SMS (ikke iMessage eller tilsvarende) for noen måneder tilbake. Mao: sms er ekstra fy, kryptering er meningsløst og kodeord er pubertalt.

For sikker kommunikasjon; tast inn ønsket nr, vent på svar - verifiser at det er den du ringte til som faktisk tok telefonen, og spør: "halla, har du noe kokain/amfetamin/heroin/whatever?".

Så lett er det faktisk. Er det en familiefar eller tilsvarende lurer du gjerne inn "kan du snakke?" I prosessen. Når noen ber meg installere wickr eller telegram eller annet piss får jeg umiddelbart narkis-vibber. (Narkiser og shitkids er dem som er begeistret for sånt etter min erfaribg)
Vis hele sitatet...
Du vet at du kan sette på slik at det blir automatisk slettet? Dette gjelder både telegram og wickr.

Har du lest om programma i det hele tatt? Eller historien bak han som lagde telegram appen?
Sitat av soppgutten Vis innlegg
Problemet er at jeg er mindreårig og foreldrene mine er nok mest sannsynligvis hjemme...
faen så jeg gruer meg til dette
Vis hele sitatet...
Det samme skjedde med en venn av meg. Når han var 15 eller 16 om jeg husker riktig, hamret politiet på døra en dag, og sa foreldrene måtte hente sønnen sin. De sto der og mente på at han røyket hasj, og hadde til og med seg en urinprøve. Han hadde da ikke røyket på 2 uker og hadde bare spurt så han kunne røyke, så han hadde faktisk ikke røyka. Med andre ord så reiste de igjen med en negativ urinprøve og han var ganske så blid da.

Det varierer veldig mye på hvor langt de er villige til å gå, men det kan i verste fall hende, og det kan bli slikt. Du må bare nekte, jeg vet ikke hvor langt de kan gå for å tvinge deg til å urinprøve, hadde vært fint om noen hadde svart på det.

Selv har jeg blitt opplevd å tatt med inn, og så har de sagt dersom jeg ikke pisser nå så har de meg på glattcella over natta for besittelse (som de forresten måtte strippe meg for) etter at vi ble for en stund siden og jeg satt på. Jeg er myndig da, og var ikke helt sikker på hvor mye jeg kunne nekte, men nekta helt til jeg fant ut at det var enten det eller glattcella som ikke frista ettersom jeg hadde skole dagen etter.
Politiet kom på døren til to kompisser av meg i hjembyen min på bakgrunn av lugubre meldinger. Tilbydde å dra før foreldrene kom hjem hos han ene, men ikke før de hadde funnet en indianerpipe til pynt og på grunn av dette visstnok hadde hjemmel i loven til å ta en positiv pisseprøve på stedet. Han andre hentet de på jobben, sjekket mobilen til, og kjørte han opp til foreldrenes hus for å ta en rassia.

Begge fikk forelegg.

Kunne selvfølgelig vært unngått med enkle forhåndsregler, eller bare en app som tar de for deg. Beste er å registrere en slik app og bruke falsk navn i tillegg til autoslett funksjon. Selvsagt ikke bulletproof, men ville nok vært nok i 99% av slike tilfeller.
Sist endret av Picard; 11. november 2015 kl. 10:24.
I et desperat forsøk i mine yngre dager tok jeg facebook fatt. Lurte på om vedkommende hadde noe brunt å selge, noe han ikke hadde - samtale over. En vakker dag fikk jeg et brev i posten fra politiet. Jeg var innkalt til avhør relatert til narkotika. I starten var det vel egentlig bare generelle spørsmål om emnet. Jeg nektet plent med all befatning. Så kom vi til det stadige der politiet viste meg facebookbrukeren til vedkommende og lurte på om jeg kjente han, for deretter å legge frem samtaleloggen.

Her hadde politiet det "svart på hvit" der jeg spør rett ut om han har noe brunt å selge. Viste seg at personen det gjaldt hadde bestilt flere varer over nett og fått inndratt pc/telefon. Jeg nektet fremdeles enhver befatning og lagde en liten fiktiv historie. Ettersom de ikke kom noen vei følte jeg meg ferdig og stilte spørsmålet; Er det nå jeg bør ta kontakt med advokaten min?

Betjenten smilte lurt å sa at det ikke trengs. Etter avhøret småpratet vi litt om alt og han sa indirekte at saken ble henlagt.
Kort tid etter dukket et nytt brev opp i posten, saken henlagt. Så her kom jeg fra det uten nevneverdig styr som razzia etc.

Sikkert blitt nevnt flere ganger i tråden allready. Hold deg unna teksting, er så mye enklere å bare ringe nummeret. Faren for at politiet avlytter din/dealer sin telefon er minimale. Om så, så skal det være ganske store mengder i omløp.