Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2874
Jeg har noen spørsmål rundt en hendelse, men først skriver jeg en liten bakgrunnshistorie.

For et par år siden skrev en kompis om da vi ble busta for hasjbruk/besittelse/salg her på freak.
Vi var 14 på det tidspunktet, så konsekvensene ble ikke store. De neste årene fortsatte vi med periodisk bruk, men så kom tiden for å søke videregående, og vi splittet. Han begynte da med regelmessig hasjbruk og salg.

Forige uke ble han busta igjen, sammen med 9-10 andre fra skolen hans. Tenkte det ikke blir noe ut av for min del ettersom jeg har holdt meg clean en god stund. Men i dag skjedde det noe merkelig som fikk meg til å tenke.

Satt sammen med den vanlige gjengen på ca 7 stykk litt isolert fra skolekantina da plutselig ruskonsulenten fra skolen satt seg "diskre" to pulter unna oss, snudde mobilkameraet mot oss å begynte å knipse som bare faan. Etter det gikk han bort til to andre tullinger som sto å så på oss fra avstand. Disse var vel på slutten av 20-årene. Etter en stund begynte de sakte å gå mot oss der vi satt, men stoppet litt bortenfor mens de skulte mot oss.

Det jeg lurer på er først å fremst hvilke rettigheter en ruskonsulent har for å ta bilder av intetanende elever, og på hvilket grunnlagg politiet har for å etterforske en mulig hasjrøyker på hans egen skole? (Hvis tullingene var sivilpurk.)

- J
Anklag henne/han for seksuell trakassering.
Sitat av nikita Vis innlegg
Anklag henne/han for seksuell trakassering.
Vis hele sitatet...
Han tok bilde i kantina da, så vi var alle fullt påkledd.. Telles det som seksuell trakassering?
All den tid du er clean og dem ikkje kan bevise at du har drevet på med salg så nekter du til du blir blå i ansiktet.

Regel nummer 1: Nekt-nekt-nekt.

Ingenting dem kan gjøre med det, bortsett fra å komme med skremsler om dit-å-dat. Og skulle dem begynne med å prøve å skremme deg, så fortsetter du å nekte kjennskap til det.

EDIT: Påstå sexuell trakasering er bare barnsli, gå heller til rektoren og fortell historien din uten å nevne noe om hva misstanken din går ut på, og be om å få en forklaring på dette. Og skulle rektoren bringe opp temaet rundt bruk/besittelse så nekter du.
Sist endret av 0xFF; 5. mars 2014 kl. 00:27.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
All den tid du er clean og dem ikkje kan bevise at du har drevet på med salg så nekter du til du blir blå i ansiktet.

Regel nummer 1: Nekt-nekt-nekt.

Ingenting dem kan gjøre med det, bortsett fra å komme med skremsler om dit-å-dat. Og skulle dem begynne med å prøve å skremme deg, så fortsetter du å nekte kjennskap til det.

EDIT: Påstå sexuell trakasering er bare barnsli, gå heller til rektoren og fortell historien din uten å nevne noe om hva misstanken din går ut på, og be om å få en forklaring på dette. Og skulle rektoren bringe opp temaet rundt bruk/besittelse så nekter du.
Vis hele sitatet...
Takk for svar Tenkte ikke å påstå seksuell trakassering heller. Lurte bare på hva nikita mente.
Jeg skjønner bare ikke hvorfor han tok bilder av oss. Skal spørre rektor i morgen.
Gå til rektor ja.

Gi navnet på "konsulenten".


Sjekk ut regelverket for fotografering på skolens område.
-Har du flaks, så har skolen satt begrensninger på dette...

Ring "konsulenten", si hva du opplevde, og at det føltes krenkende.

Gi beskjed til dine foreldre om hva som skjedde.

Hold deg unna bruk/besittelse/salg DET NESTE ÅRET!!
Du må IKKE bli tatt i nærmeste fremtid...

Gjerne melde dette til politiet?
Si at du er bekymret for offentliggjøring av foto, for det har du jo ikke gitt samtykke til....
(Er du under 18? -Det hjelper alltids...)

-Fortsett å skrive her, fortell hva som skjer.

:-)

Gudd løkk!
Hvordan er du sikker på at han tok bilder?
Høres sånn ut på måten du beskriver det, men det høres litt for utrolig ut til å være riktig at to sivile politimenn får en ruskonsulent til å gå rundt å ta bilder av "kundene" sine med et mobil kamera...
Politiet må jo ha bedre metoder/rutiner for å ta snikbilder av folk en å spørre folk som jobber med dem om de kan sette seg et stykke bortenfor personene og knipse som bare faan

Det jeg tror skjedde, jeg som vet tilnærmet ingenting om saken, er at du satt med ca 6 stonere, som etter alt jeg har erfart og hørt er veldig paranoide folk, også så de litt rart på ruskonsulenten, som sikkert kikket litt rart tilbake, så hun kjappet seg med å bli ferdig med noe på mobilen, mens den var rettet mot dere så hun kunne ha dere i sidesynet og observere om det skjedde noe hos dere hun burde bry seg om (kanskje hun skulle zoome med kamera for å se bedre også gikk det skeis så hun fikk panikk og tok masse bilder ).. Så gikk hun bort til to stykker hun kjenner som er i slutten av 20årene, slo av en prat og gikk så videre, disse 2 kikket litt rart på de 7ungdommene som satt rart og kikket rundt seg som om de forventet at alle i rommet skulle reise seg, rette pistoler mot dem og rope at de var arrestert.... Eller kanskje de var aliens og mistenker dere for å være det også

Det jeg egentlig lurer på er da, hvordan vet du at hun tok bilder av dere, og er det vanlig for folka i den vanlige gjengen din å mistenke verden for å være ute etter å ta de?
Crimea River
Alec's Avatar
Kort svar til det du lurer på.
Han har ikke "rettighet" til, eller lov til å ta bilder eller filme dere.

Om dette er noe som er satt i gang av skolen eller politiet, så ville anmeldt hele greia. Det er et grovt overtramp av dine rettigheter til å ikke bli overvåket.

https://www.datatilsynet.no/Teknologi/Kameraovervaking/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alec Vis innlegg
Kort svar til det du lurer på.
Han har ikke "rettighet" til, eller lov til å ta bilder eller filme dere.

Om dette er noe som er satt i gang av skolen eller politiet, så ville anmeldt hele greia. Det er et grovt overtramp av dine rettigheter til å ikke bli overvåket.

https://www.datatilsynet.no/Teknologi/Kameraovervaking/
Vis hele sitatet...
Kameraovervaking vil sei systematisk overvaking med fastmonterte kamera som tar opp eller overfører bilete til ein sentral lokasjon. Det vil ikkje sei at du som tilsett tar med deg kameraet og knipser bilete - for det er i prinsippet en variant av det å observere.

Om du tar kameraet og knipser bilete er det restriksjoner i korleis dei kan nyttast, om det er lett å identifisere personer på dei, men det er på ingen måte ulovleg å sende dei til politiet, som vedlegg til ein anmeldelse.

Så du bommer grovt i argumentasjonen din. Og det hadde du sett om du las det du lenka til:
Kameraovervåking er en regelmessig overvåking av personer ved hjelp av et automatisk kamera. Utstyr som lett kan forveksles med et ekte kamera, omfattes også av reglene.
Vis hele sitatet...
Sist endret av vidarlo; 5. mars 2014 kl. 06:26.
Sitat av CharlesKakebake Vis innlegg
Han tok bilde i kantina da, så vi var alle fullt påkledd.. Telles det som seksuell trakassering?
Vis hele sitatet...
Seksuell trakassering kan være alt mulig! Alt fra at hun/han stirrer på deg til kommentarer og unaturlig berøring. Ingen kan anklage deg for å lyve om du opplever hans/hennes adferd som seksuelt ladet.

Rett til eget bilde er vel relevant her forøvrig:
http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml
Sist endret av nikita; 5. mars 2014 kl. 12:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nikita Vis innlegg
Seksuell trakassering kan være alt mulig! Alt fra at hun/han stirrer på deg til kommentarer og unaturlig berøring. Ingen kan anklage deg for å lyve om du opplever hans/hennes adferd som seksuelt ladet.

Rett til eget bilde er vel relevant her forøvrig:
http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml
Vis hele sitatet...
Nei, nei og nei.
Sitat av Novice Vis innlegg
Det jeg egentlig lurer på er da, hvordan vet du at hun tok bilder av dere, og er det vanlig for folka i den vanlige gjengen din å mistenke verden for å være ute etter å ta de?
Vis hele sitatet...
Kan vi ikke bare gå med på premissene i tråden, og anta at det stemmer at vedkommende tok bilder?
Verste som skjer er vel at TS driter seg ut ved å anklage ruskonsulenten for å ha gjort det, men det får være hans ansvar og evt hans problem.

Det blir litt offtopic å kverulere rundt "noia" fremfor å svare på det han egentlig lurer på...

Man ser ganske lett om noen "sitter med telefonen" eller tar bilder med den. (og om han gjorde det éne eller andre vet kun TS, så la oss ikke diskutere dette)

Jeg er ganske sikker på at det ikke er forsvarlig at en ruskonsulent snikfotograferer "mistenkte" elever på skolen, jeg ville ihvertfall oppfattet dette som krenkende og sosialt stigmatiserende.
Det føles ikke rettferdig at man skal "forfølges" i skolegården, selv om det er forståelig mtp rusforebygging; spesielt om dere har røyka i skoletiden...

Men jeg vet ikke om jeg ville antatt at disse to personene han snakket med etterpå var sivilpurk (forundrer meg samtidig ikke om det faktisk var det).
Det kan like så godt ha vært tilfeldige eller til og med ruskonsulenter fra andre skoler, eller hvem vet...

Uansett er det nok vanskelig å "ta saken videre", ettersom det er litt vanskelig å bevise om han faktisk tok bilder i det hele tatt.
Er han skikkelig sleazebag, så benekter han kanskje dette til og med, ved evt konfrontasjon...
Sitat av CharlesKakebake Vis innlegg
ruskonsulenten fra skolen
Vis hele sitatet...
Noe slikt fantes ikke på skolene da jeg vokste opp - så jeg kunne være
interessert i en forklaring på hva en "ruskonsulent" faktisk gjør i jobben
sin? Hva slags utdanning krever stillingen - lærer, sosionom, eller politi?

Beklager hvis spørsmålet virker dumt/irriterende - jeg er bare nysgjerrig.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Noe slikt fantes ikke på skolene da jeg vokste opp - så jeg kunne være
interessert i en forklaring på hva en "ruskonsulent" faktisk gjør i jobben
sin? Hva slags utdanning krever stillingen - lærer, sosionom, eller politi?

Beklager hvis spørsmålet virker dumt/irriterende - jeg er bare nysgjerrig.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg fant:

Ruskonsulenten skal ha kunnskap om rusavhengighet, og ulike behandlingstilbud som finnes for rusavhengige. De foretar innsøking til behandling, og følger opp klienter i og utenfor tiltak. Noen arbeider forebyggende og driver også opplysende virksomhet om rus og bruk av rusmidler. Ruskonsulenten arbeider også i team med andre konsulenter så som innenfor psykisk helse, ungdom, booppfølging etc.
Vis hele sitatet...
Syns det er litt rart at de har behov nok til å betale en mann masse penger for å være dette på en videregående, har heller ikke hørt noe om at de er der.
Uansett hva "ruskonsulent" gjorde, så opplevde jo TS og venner, og sikkert flere, situasjonen som at han var sneaky og tok bilder. Det i seg selv er vel en grunn til å ta opp tema med riktig person? Vet ikke hvem "ruskonsulenten"s direkte overordnet er, kanskje det er HR-ansvarlig på skoler nå? Inspektør?
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Uansett hva "ruskonsulent" gjorde, så opplevde jo TS og venner, og sikkert flere, situasjonen som at han var sneaky og tok bilder. Det i seg selv er vel en grunn til å ta opp tema med riktig person? Vet ikke hvem "ruskonsulenten"s direkte overordnet er, kanskje det er HR-ansvarlig på skoler nå? Inspektør?
Vis hele sitatet...
Rektoren på skolen er nok riktig vei å gå. Rektor er skolens øverste hodet, og skal ha kontroll på alle ansatte og elever.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Kan vi ikke bare gå med på premissene i tråden, og anta at det stemmer at vedkommende tok bilder?
Verste som skjer er vel at TS driter seg ut ved å anklage ruskonsulenten for å ha gjort det, men det får være hans ansvar og evt hans problem.

Jeg er ganske sikker på at det ikke er forsvarlig at en ruskonsulent snikfotograferer "mistenkte" elever på skolen, jeg ville ihvertfall oppfattet dette som krenkende og sosialt stigmatiserende.
Det føles ikke rettferdig at man skal "forfølges" i skolegården, selv om det er forståelig mtp rusforebygging; spesielt om dere har røyka i skoletiden...
Vis hele sitatet...
For å få klarhet må jeg bare si at det er bare jeg og en annen som har vært i kontakt med politiet fra før og resten av "gjengen" har ikke vært i nærheten av noen form for rusmidler.

Vi er også ganske sikre på at konsulenten tok bilder ettersom han haltet forsiktig bortover til pulten, satte seg ned, tok opp mobiltelefonen og snudde den "forsiktig" på siden mot oss mens han knipset ett eller flere bilder.

Må understreke at han satt ikke rettet mot oss, men kikket inn i veggen mens han gjorde dette, også reiste han seg med en gang etterpå og gikk til de to andre folka...

Prøvde å komme i kontakt med rektoren, men han var desverre i møte. Spessielt en i gjengen synes hendelsen var svært krenkende. Vi resten synes det var mest frekt gjort, og han fulgte faktisk med på oss under hele friminuttet nå idag.
Sist endret av CharlesKakebake; 5. mars 2014 kl. 21:18.