Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  127 19258
Sitat av Bothrops Vis innlegg
fjern alt av røykeutstyr og dyrkeutstyr, så går du til politiet og annmelder innbrudd.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingenting å tjene på å kontakte politiet..

Kvitt dere med alle beviser på bruk og dyrking, behandle huseier godt; jeg ville unngått å snakke om det som har skjedd, og flytt ut så fort det lar seg gjøre i henhold til kontrakt.
Hvis politiet plutselig skulle stå på døra er det garantert første gang de er på besøk, så da er det bare å nekte for alt.

Og bruk kullfilteret ved evt. nye forsøk da! (Selv om huseier gjerne hadde låst seg inn for å snoke uansett..)
Sitat av dweeb Vis innlegg
Det er vel ingenting å tjene på å kontakte politiet..

Kvitt dere med alle beviser på bruk og dyrking, behandle huseier godt; jeg ville unngått å snakke om det som har skjedd, og flytt ut så fort det lar seg gjøre i henhold til kontrakt.
Hvis politiet plutselig skulle stå på døra er det garantert første gang de er på besøk, så da er det bare å nekte for alt.

Og bruk kullfilteret ved evt. nye forsøk da! (Selv om huseier gjerne hadde låst seg inn for å snoke uansett..)
Vis hele sitatet...
Han tjener vel noe ved å kontakte politiet. Du får vite om de har vært i leiligheten eller ei. Har de ikke vært i leiligheten slipper ts å leve i "frykten" om å bli kontaktet. Har ikke politiet vært i leiligheten, vet ts noge lunde hvem som har gjort det - og kan si opp leieavtalen.
Ja, men hvis han kontakter politiet og de ikke har vært der, så vil de merke seg navnet hans.

Hvilken grunn skulle vi ha for å besøke han, vil politiet tenke...
Sitat av agent666 Vis innlegg
Ja, men hvis han kontakter politiet og de ikke har vært der, så vil de merke seg navnet hans.

Hvilken grunn skulle vi ha for å besøke han, vil politiet tenke...
Vis hele sitatet...
Fordi huseier sa det, og han ikke klarte å skjønne hvorfor politiet skulle ha vært på besøk?
Sitat av spelley Vis innlegg
Han tjener vel noe ved å kontakte politiet. Du får vite om de har vært i leiligheten eller ei. Har de ikke vært i leiligheten slipper ts å leve i "frykten" om å bli kontaktet. Har ikke politiet vært i leiligheten, vet ts noge lunde hvem som har gjort det - og kan si opp leieavtalen.
Vis hele sitatet...
TS må da uansett flytte. Det er neppe politiet som har vært på ferde her, men om det skulle være det så kommer ikke på de besøk av seg selv.
Og hvis utleier ikke alt har tipset politiet, så skjer det garantert hvis politiet begynner å stille spørsmål om innbrudd..

Dessuten bør TS uansett være forberedt på en razzia en eller annen gang det nærmeste året eller to, så sjelefred kan de bare glemme. Noia for alle penga fremover nå!
Hvis du ikke vil gå til politiet går det vel ann å sette opp et lite webkamera? Kanskje huseier har snoket der flere enn (muligens) èn gang?
Morsom thread

uansett dette er ikke politiet da ville du fått brev noen dager etter med innkallelse til avhør eller om politiet er veldig ivrig så hadde de kommet innom og sagt ifra/sett hva som skjer.

Er også bare 3 planter som du fint kan si at du bruker til eget bruk, politiet kommer ikke på razzia automatisk senere da!!(PS om du ikke bor der politiet ikke har noe å gjøre da.)

Har blitt busted 2 gng for dyrking med mange års mellomrom og politiet har aldri vært på razzia utenom de 2gng. sist gng var min feil Var ikke i norge uten betalt husleie.. namsmannen.. urghh.. (alt hang opp ned og var veldig tørt)

Fikk straff for d siste men d var over 30planter. og de har ikke vært innom på 3 år etter det.

3 planter er bare kos det, og skjønner polti også(som regel) ikke no stress,
men for all del FLYTT!
daaa's Avatar
Trådstarter
Mye bra tilbakemelding her, takk!
Jeg kommer ikke til å blande inn politiet her, hvertfall ikke ringe å spør om de har vært i leiligheten min.

Sitat av agent666 Vis innlegg
Nei, jeg vet ikke. Tror politiet ville hatt ransakelsesordre hvis de først kom på døra. De ville også vist den til huseier. Huseier ville vel også blitt nysgjerrig og spurt, og politiet ville vist ransakelsesordren?

Vet ikke om hvor du bor. Hvis det er i en liten bygd, så kan jo politiet vie slike som deg litt oppmerksomhet, hvis de hører om hva du driver med. Men generelt ikke. Spesielt ikke hvis ikke politiet kjenner til deg. Du ville også bli tatt inn til avhør hvis politiet hadde beslaglagt planter hos deg.

Det kan selvfølgelig være en "snill politi", men da ville han/hun isåfall ikke møtt opp der på leting etter cannabis heller. Hvis de først kommer pga cannabis og finner det, så må de gjøre noe.

Eks. "Betjent Hansen" får ikke i oppdrag av lensmannen eller sin overordnende å reise på razzia på jakt etter cannabis, og så finner han planter, men politiet velger å ikke gjøre noe med det. Lite trolig. Hvis politiet hadde vært der pga noe annet, så kan de rette politifolkene overse noen g med cannabis. Men ikke hvis de er der pga nettopp det. Så m.a.o. vil du nok snart høre noe ifra politiet, hvis de har vært der.

Mitt stalltips er imidlertid at de ikke har vært der:

1. Du burde ikke bli oppsøkt av politiet, historisk sett (?).
2. Politiet viste ikke ransakelsesordre.
3. Du har ikke hørt noe ifra politiet ennå.
4. Huseier virker nervøs

Det er nok huseier som står bak dette.

Eller: Du forteller ikke "hele sannheten" her på forumet. Det finnes ikke andre grunner til at politiet ville oppsøke deg, og at de dermed ikke gidder å lage noen sak ut av de plantene, men kun beslaglegger de? Nei?

For hvis du ikke kan svare ja eller tja på siste spørsmål, så vil jeg satse mye på at det er huseier... Du må forresten oppdatere oss på hvordan det går med denne saken....
Vis hele sitatet...
Bor på utkanten av byen ja, flyttet hit etter sommern. De over er veldig nyskjerrig ja, så det stemmer ikke helt i huet mitt at de ikke har spurt meg om noe som helst. JEG måtte kontakte de, de har jo ikke sagt et eneste pip til meg. Ikke engang en melding! Rart at de har sluppet inn politiet uten å gi oss beskjed..
Jeg forteller hele sannheten, jeg har ikke noe annet. Politiet fant ikke noe brukerutstyr eller dop i leiligheten, kun plantene og planteutstyret. Jeg har hatt besøk av et par personer som kan ansees på som skeptiske, men jeg tviler på at politiet har raida huset av den grunn. Jeg har jo alltid hatt besøk av "skeptiske" personer.

Sitat av spelley Vis innlegg
Han tjener vel noe ved å kontakte politiet. Du får vite om de har vært i leiligheten eller ei. Har de ikke vært i leiligheten slipper ts å leve i "frykten" om å bli kontaktet. Har ikke politiet vært i leiligheten, vet ts noge lunde hvem som har gjort det - og kan si opp leieavtalen.
Vis hele sitatet...
Selve "frykten" bekymrer meg ikke, men jeg vil ikke bo der lengre. Føler meg ikke hjemme der lengre, og det gjør heller ikke dama.

Sitat av Nickodemus Vis innlegg
Saken er enkel og grei. Du har røykt opp plantene selv, og blitt så senil i hodet at du har glemt det. I etterkant av dette har det oppstått en tilstand av paranoia, som i sin tur har utviklet seg til en psykose, og i kjølvannet av denne har du hallisunert fram den refererte telefonsamtalen.

Kort sagt: slutt å røyke sokkene dine, og få et liv. Tror du virkelig Politiet er interessert i den lattelige lille potteplanten din? I så fall ville du fått beskjed for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Fjott.

Sitat av svrkrun Vis innlegg
Hvis du ikke vil gå til politiet går det vel ann å sette opp et lite webkamera? Kanskje huseier har snoket der flere enn (muligens) èn gang?
Vis hele sitatet...
Haha, det er alltid lett å tenke på sånn i ettertid!
Jeg hadde faktisk tenkt til å sette opp en webcam ut av vinduet, slik jeg så hvem som banka på og gikk utafor. Meeen, jeg fant ikke webcammet.
Sitat av kohn1 Vis innlegg
Morsom thread

uansett dette er ikke politiet da ville du fått brev noen dager etter med innkallelse til avhør eller om politiet er veldig ivrig så hadde de kommet innom og sagt ifra/sett hva som skjer.

Er også bare 3 planter som du fint kan si at du bruker til eget bruk, politiet kommer ikke på razzia automatisk senere da!!(PS om du ikke bor der politiet ikke har noe å gjøre da.)

Har blitt busted 2 gng for dyrking med mange års mellomrom og politiet har aldri vært på razzia utenom de 2gng. sist gng var min feil Var ikke i norge uten betalt husleie.. namsmannen.. urghh.. (alt hang opp ned og var veldig tørt)

Fikk straff for d siste men d var over 30planter. og de har ikke vært innom på 3 år etter det.

3 planter er bare kos det, og skjønner polti også(som regel) ikke no stress,
men for all del FLYTT!
Vis hele sitatet...
Hva fikk du som straff første gang? Hvor mange planter hadde du da?
Kjipt det der..



Men, jeg har tenkt på en annen ting folkens. Det virker som at huseierne er livredde. Da vi kom på søndag var de ikke hjemme, da vi kjørte forbi huset igår var de ikke hjemme. I dag var de heller ikke hjemme(9 på kvelden). Det at de er redde kan jo synkroniseres med hvorfor de ikke vet noe som helst på meldingene, og på dø og liv må konstantere det.

Vi bor altså en annen plass i mellomtiden.
hva om huseier har vært inne for å snoke, sett plantene, tatt de, og er nå livredd for hells angels siden du er hasjnarkoman og dyrker trær med hasj på. hvor gammel er utleier?
daaa's Avatar
Trådstarter
60 pluss/minus, gammalt ektepar som ser ut av vinduet når vi går inn og ut.
Hvis du venter noen dager, og ikke får noe brev/telefon osv fra politiet, så kan du jo være ganske sikker på at det ikke er dem :P
Sitat av kohn1 Vis innlegg
uansett dette er ikke politiet da ville du fått brev noen dager etter med innkallelse til avhør eller om politiet er veldig ivrig så hadde de kommet innom og sagt ifra/sett hva som skjer.

Er også bare 3 planter som du fint kan si at du bruker til eget bruk, politiet kommer ikke på razzia automatisk senere da!!
Vis hele sitatet...
Vi er enige om at det neppe var politiet som tok plantene.

Derfor bør TS være klar for et raid, det kan godt tenkes at utleier har bedt om hjelp til å ta hånd om forbryterne i underetasjen..
Sitat av dweeb Vis innlegg
Vi er enige om at det neppe var politiet som tok plantene.

Derfor bør TS være klar for et raid, det kan godt tenkes at utleier har bedt om hjelp til å ta hånd om forbryterne i underetasjen..
Vis hele sitatet...
Hvis vi tror at huseier har plantene, kan ikke bare TS ringe politiet og anmelde dem?
Sist endret av Bombasa; 17. november 2010 kl. 02:24.
daaa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvis vi tror at huseier har plantene, kan ikke bare TS ringe politiet og anmelde dem?
Vis hele sitatet...
Jeg kommer ikke til å anmelde noen, bare tanken av det får fram minnene om hu som ringte politiet og sa noen hadde stjelt 150kg hasj av henne.
Å blande politiet inn i det her, hvis de ikke vet noe om det, er bare dumt. Jeg får bare vente og se, det har enda ikke kommet noe lapp i posten.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva med de som har bolig alarm,firmaer som seter opp alarm har nøkler, de kan jo komme å gå nor de vil,de ser jo om du er hjem eller borte,Utro vektere fines.
er jeg den eneste som tenker bumpkey ? Skal lite til å få opp et låst med bumpkey, og man slipper også å fucked opp låsen. Så hvem vet, men ja si til han at du kommer en tur opp på en kaffe og ønsker å se huset der de bor helt for du holder på med et prosjekt på skolen/jobben og designer stedet du bor på, så du må sjekke romma og hvordan alt er bygd opp :P
Sist endret av SRB; 25. november 2010 kl. 02:03.
Sitat av Srbija Vis innlegg
er jeg den eneste som tenker bumpkey ? Skal lite til å få opp et låst med bumpkey, og man slipper også å fucked opp låsen. Så hvem vet, men ja si til han at du kommer en tur opp på en kaffe og ønsker å se huset der de bor helt for du holder på med et prosjekt på skolen/jobben og designer stedet du bor på, så du må sjekke romma og hvordan alt er bygd opp :P
Vis hele sitatet...
Hadde en leietaker sagt det til meg hadde jeg bare gitt plantegningene...
Tror huseierene dine koser seg kjempemye i disse tider ))
Meget interessant tråd. Må følge med videre Jeg tipper det er huseier som har snoka, jeg har tilogmed snoka selv til en som har leid underetasjen av ren nyskjerrighet. Så jeg tipper det er de gamle folka over ja Prøv å se i søpplekassa om de har kastet det, hvis ikke så koser de seg selv med det
Sitat av Onkel Smågodt Vis innlegg
hva om huseier har vært inne for å snoke, sett plantene, tatt de, og er nå livredd for hells angels siden du er hasjnarkoman og dyrker trær med hasj på. hvor gammel er utleier?
Vis hele sitatet...
Heheheheh good one! Trær med hasj
er nok huseieren som har snoket. Lag en felle med kamerar inne i leiligheten og si til dem at dere reiser vekk noen dager så vis det er dem så snoker dem sikkert igjen og BANG! så har du bevis på at det er dem
Har du hørt noe mer av huseier eller andre myndigheter?
Jeg mistenker utleier der jeg bor for det samme - bortsett fra at jeg ikke dyrker, men simpelten at han låser seg inn i leiligheten når det ikke er folk her.

Har satt opp en laptop med webcam og Dorgem software for å sjekke dette ut.
http://dorgem.sourceforge.net/

Forøvrig kan du jo prøve denne approachen til utleierne:

"Jeg kontaktet politiet angående dette, og de uttalte at de ikke hadde rykket ut til denne adressen i det hele tatt.."

Da får du sannsynligvis svar på om det stemmer eller ikke..
Nå ringte politiet dama.
De sa hu var anmeldt for å ha 4 cannabisplanter og besittelse av frø. Dama presterte å si at det egentlig var 3 planter, og hu erkjente straffeskyld. Hu begynte å grine og ga meg telefonen.

Jeg ville i grunnen ikke at hu eller jeg skulle erkjenne noe som helst, enda, men gjort er gjort(in the heat of the moment). Hva kan vi forvente oss? Jeg sa jeg ville i avhør og forklare meg.

Vil bare legge til: Hu som ringte og sku ta avhøret virka helt på trynet. Hu spurte hva vi kalte disse plantene, og klarte såvidt å uttale cannabis.
Sist endret av daaa; 2. desember 2010 kl. 20:16.
Kjipt å høre at det utartet seg sånn. Kanskje jeg kunne ha lest trådet bedre, men har du noen idé om hvordan de fant ut av det? Er nok verdifull informasjon for mange av oss.
Sitat av Moonsoon Vis innlegg
Kjipt å høre at det utartet seg sånn. Kanskje jeg kunne ha lest trådet bedre, men har du noen idé om hvordan de fant ut av det? Er nok verdifull informasjon for mange av oss.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan de fant ut av det, men det er så utrolig mange sikkerhetstiltak man BURDE ta. Jeg kan skrive en liten liste senere, har faktisk tenkt på det tidligere
du får holde oss oppdatert med hvordan de fant ut av dette, og kom seg inn ettehvert som du får mer informasjon
Sitat av daaa Vis innlegg
Jeg ville i grunnen ikke at hu eller jeg skulle erkjenne noe som helst, enda, men gjort er gjort(in the heat of the moment). Hva kan vi forvente oss? Jeg sa jeg ville i avhør og forklare meg.
Vis hele sitatet...

Nei, gjort er ikke gjort denne gangen.

En erkjennelse kan når som helst trekkes tilbake. Er erkjennelsen i det hele tatt offisiell når det blir tatt muntlig over telefon ?

Hjelper ikke akkurat deg, men hjelper hvert fall damen din om du vil ta alt på deg selv.
Sist endret av Naturgrønn; 2. desember 2010 kl. 21:41.
Dett har sikkert blitt sakt tidligere, men jeg vil bare si det slik at folk får det med seg.

Hvis det hadde vært politiet som hadde gjort dette så hadde ikke resten av utstyret stått igjen. Hvis politiet finner en av "plantasjene" de snakker om vil alt utstyr som har blitt brukt i prossessen bli konfiskert som bevismateriale, og du ville hatt en lapp på døra hvor det sto at de hadde tatt seg inn i huset grunnet misstanke og at du må møte opp på politistasjonen/lensmannskontoret på den og den datoen.

Så i dette tilfellet virker det som om at noen "normale" mennesker har tatt seg inn og stukket av med sakene dine. Det kan være de som eier leiligheten eller noen som viste at dere grodde. Du og samboeren din bør gå gjennom hvem som muligens kunne ha fått nyss i at dere grodde, og hvem av dem som kunne ha utført noe sånt for å ta plantene selv. Mye tyder på dette siden de stakk av med kullfilteret også. Lamper og sånt kan man skaffe til en billig penge, men et kullfilter koset en del. Så de trengte sikkert ikke lampa og skapet.

Det jeg vil fram til er at det er ganske lett å få opp en normal inngangsdør.. enten med en nøkkel (men dere har sikkert ikke gitt vekk nøkkel til noen andre), men det kan være tidligere leietakere?? Eller ved å lage en fake nøkkel. Eller dirke opp låsen om natta når alle andre rundt lå og sov.

Det er mest sannsynlig ikke politiet, men noen andre.

Lykke til!
Les litt igjennom tråden da dudes! Dama hans har blitt anmeldt for dyrking av cannabis, og har blitt oppringt av politiet.
Sist endret av Zeco; 2. desember 2010 kl. 21:49.
Sitat av Cocho Vis innlegg
Dett har sikkert blitt sakt tidligere, men jeg vil bare si det slik at folk får det med seg.

Hvis det hadde vært politiet som hadde gjort dette så hadde ikke resten av utstyret stått igjen. Hvis politiet finner en av "plantasjene" de snakker om vil alt utstyr som har blitt brukt i prossessen bli konfiskert som bevismateriale, og du ville hatt en lapp på døra hvor det sto at de hadde tatt seg inn i huset grunnet misstanke og at du må møte opp på politistasjonen/lensmannskontoret på den og den datoen.

Så i dette tilfellet virker det som om at noen "normale" mennesker har tatt seg inn og stukket av med sakene dine. Det kan være de som eier leiligheten eller noen som viste at dere grodde. Du og samboeren din bør gå gjennom hvem som muligens kunne ha fått nyss i at dere grodde, og hvem av dem som kunne ha utført noe sånt for å ta plantene selv. Mye tyder på dette siden de stakk av med kullfilteret også. Lamper og sånt kan man skaffe til en billig penge, men et kullfilter koset en del. Så de trengte sikkert ikke lampa og skapet.

Det jeg vil fram til er at det er ganske lett å få opp en normal inngangsdør.. enten med en nøkkel (men dere har sikkert ikke gitt vekk nøkkel til noen andre), men det kan være tidligere leietakere?? Eller ved å lage en fake nøkkel. Eller dirke opp låsen om natta når alle andre rundt lå og sov.

Det er mest sannsynlig ikke politiet, men noen andre.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Det eneste logiske da er at huseier har selv tatt plantene for så å anmelde. Kanskje de tok dere på strømregninga? Tenk at folk kan være så drittsekker at de anmelder noen bare for å dyrke litt cannabis. Er like ille som at bøndene oppfordres til å ringe politet hvis de ser noen rote rundt på jordet dems i soppsesongen.
Huff, for en absurd affære, så trist. Blir superlei meg på deres vegne. Hadde kansje vært lurt med en advokat? Veldig obskure omstendigheter jeg ville konsultert en ekspert på? Kansje noen fra Normal? 3 planter...*rister på hodet* Klem til dere begge!
Sitat av daaa Vis innlegg
Nå ringte politiet dama.
De sa hu var anmeldt for å ha 4 cannabisplanter og besittelse av frø. Dama presterte å si at det egentlig var 3 planter, og hu erkjente straffeskyld. Hu begynte å grine og ga meg telefonen.

Jeg ville i grunnen ikke at hu eller jeg skulle erkjenne noe som helst, enda, men gjort er gjort(in the heat of the moment). Hva kan vi forvente oss? Jeg sa jeg ville i avhør og forklare meg.
Vis hele sitatet...
Ikke spør oss om det, snakk med en advokat som kan narkotika. ASAP.

Mulig det ikke er for sent å trekke tilbake / endre forklaring / nekte for alt, som andre har nevnt. -- De hadde sannsynligvis ikke mer på dere enn en anmeldelse, og kanskje plantene, fra utleier -- neppe sikret av politiet selv.

Dere får sannsynligvis en gratis konsultasjon, og selv om det koster noe så blir nok det billigere enn å snakke mer med politiet uten å være forberedt.


Vil bare legge til: Hu som ringte og sku ta avhøret virka helt på trynet. Hu spurte hva vi kalte disse plantene, og klarte såvidt å uttale cannabis.
Vis hele sitatet...
Kanskje bare taktikk for å få dere til å snakke mer.
Sist endret av dweeb; 2. desember 2010 kl. 22:04.
Uff, en kjip situasjon for dere. Jeg er veldig glad du lagde denne tråden, og at vi fikk følge gangen i det hele. Men en ting står hvertfall klart for meg nå: Vi skal for pokker ikke dyrke noe i leiligheten vår, selv om kjæresten min vil. Best å ikke ta sjansen, synes jeg.

Håper du kan oppdatere oss på hvordan det går!
Veldig kjipt at dere ble tatt.

Off topic men: Tråden minner meg om denne "Politiet" snutten http://www.youtube.com/watch?v=OntM2...eature=related
Sist endret av ReaXztioN; 2. desember 2010 kl. 23:24.
Hele opplegget fra "politiets" side virka amatørmessig. Etterforskeren som ringte oss var tydeligvis blotta for alt informasjon. Hu kunne ikke engang svare på om de hadde ransakelsesordre.

Hele greia er helt på tryne, jeg lurer så jævlig på hvordan de har funnet det ut. Det MÅ jo ha vært et tips, eller så følger de tett i tett med hvem som bestiller fra cropshop eller weedshop. Sikkert sannsynlig det. Smarteste er vel å bestille i falsk navn til en falskt satt opp postkasse når man bestiller this kind of shit.

Ang. cropshop: Jeg bestilte mylar som jeg aldri fikk, betalte hele greia. Sendte to mailer til dem uten noe svar.

Takk for støtten ladies and gentlemen.
For meg virker det ihvertfall som huseier fant plantene, og anmeldte dere derifra. Mtp. hvordan huseier oppførte seg under samtalen.

Men, jaja. Lykke til i avhør
Tror ikke growing av 1-3,4 planter har stor sjangs å bli oppdaget om en følger gode råd ang diskresjon. Som de sier i never get busted, for hver person som vet om hva du holder på med, så øker sjangsen med 10 prosent for at du blir tatt. Selv om du forteller det til noen du stoler på, så kan de si det til noen de stoler på, de kan si det til noen de stoler på igjen, å plutselig havner den infoen hos feile folk. Noe å tenke på Skal bare ti stk til for at du statistisk sett skal ha 100% sjangs for å bli busta.
du og damen din burde settte dere inn i rettigheter og hvordan et " avhør " pågår før selve avhøret.
det er mange feller og gå i.
og tro meg, polti vil gjøre alt for og få en tilståelse

lykke til !
Ransakelsesordre er en tillatelse til politiet for undersøkelse (ransakelse) av person eller bygning eller lignende for å søke etter bevis for lovbrudd.
Ordren skal som hovedregel gis av retten. Unntaksvis kan påtalemyndigheten eller politiet selv beslutte ransaking.
Vis hele sitatet...
- Fra Wikipedia.

Disse unntakstilfellene forekommer vel ettersom jeg leste bl.a hvis politiet regner det som sannsynlig at bevis vil forspilles.
Hvis det har seg sånn at huseier har låst seg inn i leiligheten deres, rotet rundt og funnet plantene deres vil de jo kunne dra fram stor sansynlighet for bevisforspillelse.
Har huseier ringt og bedt politiet komme uten å forklare situasjonen skikkelig kan jo politiet regne med at når dere kommer hjem vil dere merke at det har vært noen inne hos dere, dere vil få noia og kvitte dere med stæshet. Dermed vil de ha grunnlag til å gå inn og sikre bevis uten å først hente noen ransakelsesordre det vil ta lang tid å få godkjent gjennom normale kanaler.
Politiet vil i den forstand ha gjort tingene riktig selvom huseier har gjort noe ulovlig på forhånd.
Hvis det stemmer at huseier ikke har lov til å ta seg inn til deg kan du jo anmelde dem. Men regner med politiet da vil gå gjennom disse to sakene separat iom at det ikke er poltitet som har gjort feilen, men huseieren din.

Dette er bare sånn jeg som ikke har noe greie på dette klarer å lese meg til regelverket relativt kjapt, så regner med politiet er langt mer oppfinsomme og kan finne en hel haug med lovutdrag som støtter dem.
Så hadde nok gjort som tidligere nevnt og tatt kontakt med advokat eller liknende som kjenner regelverket godt. Trur ikke man kommer spesielt langt med å blånekte skyld fordi man ikke har sett noen ransakelsesordre på forhånd.
Som siktet i en sak vil man uansett ha krav på fri bistand av advokat - eller hva?

Før jeg forklarte meg ville jeg krevd opplysninger om når ransakingen fant sted - og hvorfor de kom til dere.
Det holder ikke å svare "Nei, dere er jo to ustraffede mennesker som lever i samboerskap, så da fant vi det naturlig å låse oss inn for å se om dere dyrket cannabis.."
Sitat av Cocho Vis innlegg
Dett har sikkert blitt sakt tidligere, men jeg vil bare si det slik at folk får det med seg.

Hvis det hadde vært politiet som hadde gjort dette så hadde ikke resten av utstyret stått igjen. Hvis politiet finner en av "plantasjene" de snakker om vil alt utstyr som har blitt brukt i prossessen bli konfiskert som bevismateriale
Vis hele sitatet...
Nei. Det eneste de trenger å konfiskere er plantene.

De tar med seg det de gidder å ta med seg når det kommer til utstyr. Som oftest bare det dyreste de tar med seg.
Det blir ikke brukt som bevismateriale men blir konfiskert ettersom det har blitt brukt til en ulovlig handling.

Ja, hei.
Sist endret av Naturgrønn; 3. desember 2010 kl. 00:11.
Men tre planter kan ikke gi rare straffen. Synes jeg leste om en annen som ble tatt med noe tilsvarende i en annen tråd her, og han fikk vel kun forelegg, så vidt jeg kan huske. Det høres mest logisk ut i mine ører. Det er jo en myte om at politiet veier hele planten med roten og alt, og at man blir dømt for totalvekten. Det tror jeg ikke kan stemme. Tre planter er ikke en stor sak. Men frø? Er det ulovlig å være i besittelse av cannabisfrø også? Det trodde jeg ikke.

Å nekte på at plantene er deres osv. blir for dumt, spør du meg. Jeg ville heller spilt naiv og sagt at dere trodde plantene var lovlige å inneha siden dere tross alt ikke skulle "framstille hasj". Deres intensjon var ikke å selge noe eller bruke noe, men rett og slett bare se om dere klarte å dyrke noe. Det ville jeg sagt. Høres ærlig og naivt ut.

Jeg tror (?) at det er formildende at man ikke var klar over at det var et lovbrudd. Akkurat det er jo en annen diskusjon, men jeg har av og til filosofert over at det forventes av samfunnet at man skal kjenne alle lover akkurat som en jurist. Hvordan skal f.eks en uopplyst litt enkel sjel fra bygda vite at det er ulovlig å drikke på offentlig sted i Norge? Det er jo lov i mange land, eks. DK. Det forventes altså at man skal ha lest Norges lover eller ha fått den informasjonen av folk. Dette blir selvsagt en avsporing av meg....

Uansett, spill naive. Plantene var ikke for noe annet enn til pynt og som hobbydyrking. Det var ikke meningen "å framstille hasj". Si det! Ikke nevn ordet marujiana! Dere slipper unna med et forelegg. Lykke til!
Nei ikkje sei sånne ting som at politiet følger med på hvem som bestiller fra weedshop. fikk litt noia eg nå for eg har bestilt litt ting og tang der fra (ikkje dyrketing da) og det har ikkje kommet fram endå
ArbeidsledigProletar
Sitat av Towelie94 Vis innlegg
Nei ikkje sei sånne ting som at politiet følger med på hvem som bestiller fra weedshop. fikk litt noia eg nå for eg har bestilt litt ting og tang der fra (ikkje dyrketing da) og det har ikkje kommet fram endå
Vis hele sitatet...
slapp av de gjør ikke det.
etter å ha lest denne tråden er jeg glad for at jeg ikke leier husbo,. bare for å slippe og tenke på at noen når som helst kan låse seg inn hos meg. Uansett om det er lov eller ikke.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Hva sier egentlig loven om ransakelse utført på denne måten?

Det kan vel ikke være lov at Politiet kan buse inn når som helst og ta med seg ting - UTEN å gi beskjed til de som bor der?
Vis hele sitatet...
Ifølge det jeg siterte over her fra wikipedia ser det ut som de kan ta seg inn uten ransakelsesordre så lenge det er fare for bevisforspillelse eller det forekommer andre ting som gjør at de føler det er nødvendig med rask handling.
Og de har jo ringt og gitt beskjed om hva som er skjedd.
Sitat av Nekroper Vis innlegg
Ifølge det jeg siterte over her fra wikipedia ser det ut som de kan ta seg inn uten ransakelsesordre så lenge det er fare for bevisforspillelse eller det forekommer andre ting som gjør at de føler det er nødvendig med rask handling.
Og de har jo ringt og gitt beskjed om hva som er skjedd.
Vis hele sitatet...
Vel, beskjeden kom cirka 3 uker senere. Latterlig hvordan politiet holder på, de kunne hvertfall gitt beskjed tidligere. Det burde huseier også gjort.
Teorien som går rundt og rundt i huet mitt er at huseier har loka i leiligheten mens vi var vekke, og ringt politiet.

Noen som vet om politiet er plikta til å si hvordan de "fant" ut av det? Anmelder lett huseier for det her altså.
Sist endret av daaa; 4. desember 2010 kl. 15:14.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
slapp av de gjør ikke det.
Vis hele sitatet...
Jada jeg slapper av nå for eg fikk svar fra dei at de sender det på mandag for de har vore sjuke.
daaa.. sånn helt seriøst, du dyrker cannabis og virker ganske liberal i din holdning til det, vil du virkelig at politiet skal prioritere slike saker mer..? altså ringe deg for avhøre etter en dag, evt arrestere deg på åpen gate?

Jeg synes det er helt ok at politiet tar slike småsaker litt innimellom jeg egentlig.. men hver sin smak..

Anmeld huseier å gjør det du føler for, men jeg tviler veldig på at du kommer noen vei.. og det er vel ikke store saken å gjøre noe ut av? for meg så virker det som om du tar det mye mer alvorlig med 3 planter cannabis enn politiet gjør i alle fall. De slapper av å ringer etter en 3 ukers tid, da er det altså ikke verdens største sak for de..du får sikkert noen tusen i bot, ca samme som pissing på gata, tagging, og slike småting, flask legg osv..