Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3037
Skal prøve og forklare så kort og så presist som muligt, men beklager vist jeg er litt dårlig til og forklare.


Jeg bor fortiden i en campingvogn, grunnet boligmangel her jeg bor.
Denne vognen eies av foreldrene mine, og jeg betaler de litt penger i mnd siden jeg bruker strøm, og vasker klær etc, hos de.

Foreldrene mine ønsket 2000,- i mnd nå som vinteren kommer da gjerne jeg bruker mer strøm jeg også. Men dette kunne ikke NAV utbetale.
De har næmelig en max grense hva foreldre angår på 1500,- ifg. de her på kontorene.

Foreldrene mine er ekstremt sta, når de har først bestemt seg for en ting, så blir det slik, eller ingenting. Så endte med att de pratet direkte med min saksbehandler på NAV hvor de sa att enten måtte NAV gi hva de forlangte i husleie, eller så kunne jeg finne meg en annen plass og bo.

Nav sta som de var, nektet og gi etter, så idag er siste dagen jeg bor her jeg er nå, og har absolutt ikke funnet noen ny leilighet ennå.
I hele fylket rundt her, så er det bare par og 60 ledige leiligheter, og par og 100 ledige jobber, så er ganske krise for tiden...

Men NAV valgte og skaffe meg ett hotell rom, for over helgen, så skulle jeg få helgen til og finne meg leilighet på.

Fikk også beskjed fra nav att det regelrett ikke var deres jobb og skaffe meg bolig, noe jeg forsåvidt er innforstått med, de er jo ikke ett boligkontor heller.

Og er det ikke boliger i fylket engang, så kan de ikke trylle fram en magisk leilighet heller...


Men så til poenget, dette hotellrommet, det koster vel 740 kr natte.
Og da er det sikkert noen smartinger som er kjapp i hodematematikk og alt har forstått hvor jeg vil med dette...

Istedenfor og gi foreldrene mine 2000,- i husleie for 1 mnd, så betaler de 2220,- i hotell regning for 1 helg til meg, mens jeg står der i ett tomt boligmarked og har nå plutselig bare par dager på og skaffe meg ny bolig som også vil bli dyrere mnd pris på enn hva foreldrene mine forlangte i første omgang igrunn...

I tillegg må jeg ha dekning til flytting, og evt nytt innbo, da det gamle ble knust i en trafikk ulykke når jeg flyttet sist, og har siden bodd plasser hvor det er møblert fra før.


For all del, påstår ikke mine foreldre er så mye bedre, som starter alt dette for usle 500,-

Ingen av partene tenker på mellompersonen i alt dette...


Så, var vel bare det jeg hadde på hjertet igrunn... Men om noen skulle hatt en leilighet på østlandet til rundt en 4-5000 kr og er veldig fleksibel når det gjelder hvor på østlandet egentlig + jeg er desperat! O.o
Bryt kontakten med dine foreldre i en mnd eller to, så sier du at du har bodd på gaten.. da betyr nok ikke de 500 noe lengre
vanligvis snakker jeg ikke med de uansett, ekke så god kontakt innad i familien, men hadde seg tilfeldigvis slik att jeg bodde på samme side av landet som de nå når boigmarkede forsvant.

Har gått opptil halvt år mellom hver gang vi snakket når vi bodde på forskjellige plasser, da vi bare tar kontakt med hverandre når vi vil ha konkrete ting eller tjenester fra hverandre.

Sitat av seven_up Vis innlegg
hvem fylke bor du egentlig uten boliger?

seriøst, dette var bare mas. litt må man ordne selv. nav kan ikke fikse alt i livet, klag på foreldra dine, er deres jobb å være foreldre, ikke nav som skal passe på deg for andre sine penger alltid.
Vis hele sitatet...
Hedmark, og her finnes d 3-4 boliger for under 5000 kr til utleie for øyeblikket, de er forøvrig på motsatt side av fylke enn hva jeg er idag...
Her reagerer jeg mer på foreldrene dine enn NAV...
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Her reagerer jeg mer på foreldrene dine enn NAV...
Vis hele sitatet...
sa jo de ikke var så mye bedre men det har med familien generelt sett og gjøre, ingen har noe større forhold til hverandre og alle må klare seg selv mostly
ligger 67 ute på finn.no nå i alle fall.

Men ja, hør med foreldrene dine. De har jo null utgifter på å ha deg i den vogna, bare litt strøm. Om staten skal betale de 2000 i skattepenger pga at du skal bo der synes jeg de er smålige, de har jo mulighet til å tjene 1500 uten å tape noe, om de ikke leier ut den vogna til vanlig da.
Sitat av seven_up Vis innlegg
ligger 67 ute på finn.no nå i alle fall.

Men ja, hør med foreldrene dine. De har jo null utgifter på å ha deg i den vogna, bare litt strøm. Om staten skal betale de 2000 i skattepenger pga at du skal bo der synes jeg de er smålige, de har jo mulighet til å tjene 1500 uten å tape noe, om de ikke leier ut den vogna til vanlig da.
Vis hele sitatet...
vognen er ikke isolert, derfor jeg må flytte ut av den og inni huset, derfor de også vil ha mer for da mister de ett forbruks rom i huset eller no sånt...

Begynner og bli bra kaldt når jeg finner is på brusflasken min om morningen liksom :P
Sist endret av djchain; 1. oktober 2010 kl. 16:02.
foreldrene dine er forresten ikke mye bedre????

feil valg av ord i mitt hode. mener du faktisk de er BEDRE enn nav som tilbyr seg å betale for livsopphold for deg? de vil jo ikke gi deg 500 gratis, nav vil i alle fall sponse deg med 1500... dette høres helt villt ut. Men uansett, i hedmark er det veldig greit med bolig om man vil bo der er en annen sak, en i fam flyttet litt rundt der oppe nå, aldri vært noe stress med leilighet, stort tilbud. bare ring litt rundt

anbefaler deg til å kalle tården "foreldrene mine i ett nøtteskall" eller noe sånt, høres latterlig ut å klage på nav i alle fall.. smålig
Leilighetene koster også en 6-7000 kr eller mer + evt strøm som nevnt tidligere, selvfølgelig boliger har de, sa jo d selv 67 stk på finn.

Men hjelper lite når 65 av de er for dyr for lommeboken min, og nav vil mer enn gjerne hjelpe og betale både flytting, innbo og evt ny husleie, men er max grense på denne husleien da selvfølgelig, som er lavere enn hva boligmarkede for øyeblikket krever.


Og det jeg mente isted ervel egentlig att jeg føler det er veldig tungvindt, istedenfor att de bare kunne gitt foreldrene mine de 500 kr ekstra de ba om.

Istedenfor må jeg ikveld flytte til ett hotell, for og så finne meg en leilighet før mandag, eller så må jeg begynne og ringe venner og kjente for og få låne en sofa fram til jeg finner noe...


Nav er jo innstilt på og betale en ny husleie på 4000-4500 kr istedenfor foreldrene mine 2000,- liksom, tungvindt
Har du vurdert å oppsøke butikker i området og slikt?

Er alltids jobb å få, bare man søker GODT nok. Ikke bare ser på det som måtte eksistere på nettet.


Kjøp deg en god varmedress, og telt. Samt en primus. Når vinteren kommer så bygger du snøhule og bor i den igjennom vinteren.

Lettere blir det ikke, når man ikke er mer villig til å finne seg en jobb. Evt flytte på seg til en plass der det er jobb.
Sist endret av Blackkoz; 1. oktober 2010 kl. 16:51.
går du på videregående? Såvidt meg forstått har foreldre forsørgelses plikt så lenge barnet går på vgs.
Er nok godt voksen, 25 år, men mistet alt etter en forlovelse gikk til he*** og idet jeg flyttet derfra ble bilen skubbet av veien & hele flyttelasset med alt jeg eide knust, derfor jeg har søkt hjelp av de enne og de andre.

Fikk seff forsikring på bilen, siden jeg ble presset av veien, men ikke innboe, for det ble ikke forsikret utenfor husets 4 vegger...
Ikke hørt om reiseforsikring?


Uansett, du har jo den amf du kan selge?
Så har du nok penger til leie en god stund framover =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ikke hørt om reiseforsikring?


Uansett, du har jo den amf du kan selge?
Så har du nok penger til leie en god stund framover =)
Vis hele sitatet...
va inte mine greier d, bare videreformidlet for noen som ikke ønsket og spørre selv har ikke noe slikt selv jeg lengre gitt, imotsettning til han ville jeg ikke tatt det hjem til meg engang ,vi slutta ca. samtidig med dette greiene, han par uker før bare...

Jeg har forøvrig reiseforsikring, den dekker ikke flyttelass, da må du ha utvidet innbo, eller flytte forsikring...
Sist endret av djchain; 1. oktober 2010 kl. 17:01.
nav dekker lett 5000.- i mnd + strøm for en leilighet om det ikke er veldig mye dyrere enn markedsprisen der du leier. Nav mottar forresten 3000.- tilbake fra husbanken i form av bostøtte når de dekker en slik husleie.

Sakens kjerne er at Nav har en regel som sier en makspris når en leier av foreldre noe som sikkert er ganske lurt for å unngå misbruk selvom noen selvsagt faller mellom to stoler når regler er slik.
Sitat av djchain Vis innlegg
Er nok godt voksen, 25 år, men mistet alt etter en forlovelse gikk til he*** og idet jeg flyttet derfra ble bilen skubbet av veien & hele flyttelasset med alt jeg eide knust, derfor jeg har søkt hjelp av de enne og de andre.

Fikk seff forsikring på bilen, siden jeg ble presset av veien, men ikke innboe, for det ble ikke forsikret utenfor husets 4 vegger...
Vis hele sitatet...
høres ut som at du har hatt det tøft.. Vet ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe, regner med at du har sjekket www.hybel.no ?

Uansett, lykke til!
hehe, nei ekke mye man får gjort igrunn, bare litt fustrert for att de er villig til og betale alt mulig om jeg finner en leilighet, men var ikke villig til og bare gitt 500 kr ekstra i mnd så hadde det spart meg for alt dette i første omgang, mye reising fram og tilbake, etc
Hvorfor vil du ikke flytte hvis du uansett ikke har noe godt forhold til foreldrene dine?
Skaff deg en jobb og flytt dit jobben er, det er vanlig praksis.
jeg er alt i jobb, men bare deltid, derfor nav er innblandet i tillegg
Skal ta noe eksamener, og fullføre noe praksis etterhvert for og fullføre en realkompetanse plan også...

Derfor er jeg liksom litt bundet til og være innenfor rimelighetens grenser avstand fra plassene rundt her også
Da har du valgt dette selv med andre ord.
Da får du nok bare bite tenna sammen og ikke klage på noen andre enn deg selv.
Sist endret av Mith; 1. oktober 2010 kl. 17:13.
nei for flytter jeg er d brudd på tiltak fra NAV arbeid sin side, og all støtte blir stoppet med 2 mnd karantene.

Så om jeg har valgt det selv, er det isåfall frivelig tvang >_<

Jeg kan flytte, og ikke ha råd til leiligheten jeg flytter til, eller jeg kan bli, og ha økonomisk støtte fra nav, men ingen leilighet... igrunn...
Eller du kan skaffe deg en heltidsjobb, flytte og betale for din egen leilighet med pengene du tjener i nevnte jobb.
Det er ikke meningen at nav skal hjelpe 25år gamle karer som fortsatt bor hjemme hos mor og far med å fullføre videregående. Da har du vel store krav til velferdsstaten. Beklager å måtte si det.
Sist endret av Mith; 1. oktober 2010 kl. 17:20.
er født sterkt svaksynt og ble operert for under 1 år siden til og faktisk få syn igjen, før det hadde jeg bare 5% syn...

Ekke alt som er helt svart hvit Mith

noen har andre grunner enn latskap for og være i kontakt med NAV. Jeg har f.eks. Yrkesrettet Attføring i forbindelse med operasjionen som ble foretatt og nå skal jeg gjennoppta utdannelse som ikke ble fullført pga. synes relaterte problemer tidligere.

Er en genetisk arvelig sykdom som først nå kunne fikses, og jeg var faktisk såpass heldig att jeg var en av de første som fikk den på ullevål.
Sist endret av djchain; 1. oktober 2010 kl. 17:24.
prøv å snakk vett i dine foreldre er mitt tips, at de skal kreve staten for penger for å ha sin sønn som har store problemer med syn, skole arbeid osv hjemme hos seg er i mine øyne latterlig!
har ikke problemer lengre nå, ved operasjon fikk jeg rettet opp 90% av synet mitt igjen, ved og erstatte den fysiske øyelinsen med en falsk sak...

Nå må jeg bare ta tilbake tapt tid ved og fullføre utdannelser slikt jeg ikke fikk gjort tideligere, startet på de, men gradvis men hurtig tap av syn hindret meg og fullføre den gangen...
Ekke alt som er helt svart hvit Mith
Vis hele sitatet...
Nei, jeg skjønner jo det jeg også og jeg har full forståelse for at du er i en vanskelig situasjon. Det kan være mange grunner til at folk sliter, men det forandrer ikke saken. Noen har det tøffere enn andre.
For min del høres det rart ut at du prioriterer skolegang framfor det å ha en fast plass å bo.
Du kan alltids ta det senere, eller deltid, selv om det selvfølgelig er en fordel å ta det så fort som mulig.
Sist endret av Mith; 1. oktober 2010 kl. 17:31.
som jeg sa Mith, uten skolen så stoppes pengene mine, pga. attføringen.

Får også 2 mnd karantenetid da, for brudd på attføringsavtalen, noe som fører til att jeg ikke vil ha penger til og betale min 1. husleie engang...
jeg skjønner du vil ta utdannelse osv, og dette er super bra! Men å klage på nav, for at de ikke vil gi foreldrene dine penger så du kan bo der er i min verden helt opp ned. Skriv heller på ett forum om hvor latterlig dine foreldre er. Jeg er absolutt ikke ivrig på at nav skal gi 2000 av mine skatte penger så mor å far din skal gidde å ha deg hjemme i alle fall. Dette bør de skjønne selv, så jeg mener helt klart det er noe feil, men den er ikke hos nav!
forholdene tatt i betrakning ?

Det finnes ikke boliger innenfor en prisklasse nav er villig til og gå med på, da må jeg pendle 2.5-3 timer hver vei minst...

Bare føler systemet er laget sånn att jeg er taperen uansett i dette her...

Flytter jeg til leilighet, så får jeg ikke støtte de 2 neste mnd.
Blir jeg værende har jeg ingen plass og bo...

men kommer vel egentlig ingen vei med og diskutere d heller, var bare jeg som er litt fustrert over iog falle mellom 2 stoler nå, og tape i det store løp uansett hva jeg velger framover...

Bare for att foreldrene mine skulle ha 500,- mer enn nav ville gi, og att nav heller vil gi meg masse mer penger for og flytte enn og gi foreldrene mine 500,- mer...

Men nav forlanger da samtidig att jeg kanke flytte lengre enn att jeg kan forsette tiltak, etc... dermed så må jeg regelrett sitte uten bolig og vente på att det skal bli bolig, eller stikke og leie bolig og leve uten de pengene jeg har no såvidt jeg har forstått...
du bør få legen din med på laget her. Ett velrettet skriv til nav, med konsekvenser for deg psykisk og fysisk av den belastningen de påfører deg ved å nekte deg de 500 ekstra i mnd.
Nav kan ikke påstå de vet bedre enn legen din.
Virker som du har vært igjennom en hel del, og nav er kjent for å kunne dytte folk ut i både depresjoner, angst og det som værre er.

Ang foreldrene dine, så skal jeg ikke legge meg opp i det.

Men nav e såvidt eg vet norges eneste firkanta rævhøl.
For det første, du pratet om låne sofa av kompiser osv. Do it?? Jeg har mange venner som har gjort det i perioder, det er jo slik "man gjør det"? aldri hørt om noen kompiser som har hørt med nav før oss gutta i alle fall. Folk selger leiligheter, blir slutt med damer osv stadig, sov hos noen kompiser noen mnd? Siden du nevnte det regner jeg med at du har kompiser det lar seg fikse med, du er jo 25. Evt prøv å lån opp noen penger av de kompisene som tjener best? 50-100 000 av hver av de som tjener best, så har du kanskje 500 000 eller noe? det rekker kanskje ut skolen?

Til sist vil jeg si at jeg synes det er super av nav å nekte dine foreldre penger for å la deg bo der! helt greit om de leide ut rommet til noen andre osv i mens, men når de klager over pengene bare, så er det latterlig! Jeg synes det er veldig bra nav tilbyr deg masse mer penger 5000 eller hva du sa for å bo andre steder, det må jo være ett ytterst skadlig miljø å bo hjemme der som 25 åring. Kom deg ut av redet! Det er slik jeg vil Nav skal bruke penger, heller litt mer for at man skal ha det bra, enn å betale noen foreldre som ikke gidder å hjelpe sin egen sønn som har hatt problemer hele livet!

Til sist, sett deg ned en kveld å les anne franks dagbok eller noe for dine foreldre, så de kan få ett innblikk i hvordan en annen familie er villige til skjule en annen jødisk familie på loftet i tyskland, med visshet om at de selv dør om de blir tatt. dette gjør de bare av godhet, null cash. De må selv kjøpe mat til de. Så kan du bare legge boken rolig ned å dra derfra!
Når alt annet feiler: ring VG.
Hvilken kommune i Hedmark?
Utifra dine innlegg her så er nok eneste løsning/hjelp på ditt problem å gjøre som onkel smågodt sier,om du har en god dialog med legen ifra før så vil det være MYE hjelp av å få med han på ditt lag.

Lykke til du.
Men internett har du ivertfall :P
Sitat av NorwegianMonkey Vis innlegg
Men internett har du ivertfall :P
Vis hele sitatet...
jepp skreiv jo om det, fikk hotell rom fram til imorgen så måtte jeg finne en løsning, så sku de gi meg økonomisk støtte bare jeg fant boligene til rette prisene
Syns det er tåpelig av nav å bruke mer penger for at du skal bo EN natt på hotell enn de kunne brukt på å "få fred fra deg" i en hel måned. Hvor er prioriteringen her? Firkantet som bare F.

Som seven up sa, så ville jeg prøvd å finne en kompis som vi ha deg boende en stund.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Syns det er tåpelig av nav å bruke mer penger for at du skal bo EN natt på hotell enn de kunne brukt på å "få fred fra deg" i en hel måned. Hvor er prioriteringen her? Firkantet som bare F.

Som seven up sa, så ville jeg prøvd å finne en kompis som vi ha deg boende en stund.
Vis hele sitatet...
de var hovedgreia med posten min igrunn, jeg syntes d var helt tåpelig politikk eller policy, alt etter hva som blir rett fra deres side....

men men, nå skal jeg sove, skal inn på NAV igjen imorgen tidlig så