Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2671
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Hei ,

Jeg holder på å bygge en nettbutikk gjennom Wix.com. Wix har hittil fungert helt supert til å legge inn produkter og sortere disse i kategorier osv.

Det er en ting jeg ikke har klart, og det er å legge til en søkeboks der. Jeg var sikker på at dette var en helt vanlig funksjon som lå inne fra før av på wix, men det er det ikke. De har derimot tredjepartsprogrammer man kan legge inn søkebokser med. Samtlige av disse koster penger, ofte en fastpris pr mnd eller år, noe jeg ikke ønsker å betale for
Heldigvis har de et utviklerverktøy man kan gå inn i og endre det som man vil med, men her må man naturligvis kunne å kode. Man koder i javascript.

Vil denne koden fungere til å få en søkeboks på min nettbutikk?

Kode

<script>
function myFunction() {
    // Declare variables
    var input, filter, ul, li, a, i;
    input = document.getElementById('myInput');
    filter = input.value.toUpperCase();
    ul = document.getElementById("myUL");
    li = ul.getElementsByTagName('li');

    // Loop through all list items, and hide those who don't match the search query
    for (i = 0; i < li.length; i++) {
        a = li[i].getElementsByTagName("a")[0];
        if (a.innerHTML.toUpperCase().indexOf(filter) > -1) {
            li[i].style.display = "";
        } else {
            li[i].style.display = "none";
        }
    }
}
</script>
Jeg ser nå at denne tråden fint kan flyttes til utviklerforumet - jeg var litt for kjapp på avtrekkeren der gitt.
Sist endret av toffer125; 24. april 2018 kl. 04:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Javascript kan kun kjøre på den nettsiden du har oppe. Det kan ikke søke i hele butikken din uten et server-backend. Det koster penger å drifte og er grunnen til at de koster penger.
Ikke bruk wix for nettbutikk. Prøv deg frem med woocommerce
Kan du begrunne det utsagnet, FreeMyKiwi?

Har ingen erfaring med Wix.com, men jeg vet at hvis man har tenkt at Wix.com er en bra og enkel løsning for en nettbutikk, så er ikke nødvendigvis WooCommerce like enkelt å sette seg inn i. Da anbefaler jeg heller Mystore.no eller Shopify. WooCommerce er spesielt ugunstig om man ikke er interessert i betale for ekstrafunksjoner.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Kan du begrunne det utsagnet, FreeMyKiwi?

Har ingen erfaring med Wix.com, men jeg vet at hvis man har tenkt at Wix.com er en bra og enkel løsning for en nettbutikk, så er ikke nødvendigvis WooCommerce like enkelt å sette seg inn i. Da anbefaler jeg heller Mystore.no eller Shopify. WooCommerce er spesielt ugunstig om man ikke er interessert i betale for ekstrafunksjoner.
Vis hele sitatet...
Begrunnelsen min er egentlig at wix i seg selv er ikke noe bra. Du har lite kontroll over alt og min erfaring er treige servere.
Jeg nevnte woocommerce siden det er gratis i forhold til mystore, shopify etc.
En annen ting som gjør at jeg sier det jeg sier er for om en nettbutikk løsning ikke har søkefelt engang er ikke det et spesielt godt tegn.....
Wix sin forretningsstrategi er å tilby nok eyecandy, akkurat nok funksjonalitet og gjøre det så enkelt å komme i gang at det selger. Mange kjøper der nettopp pga dette, noe som gjenspeiles i reklamene som Wix har.

Men i det øyeblikket du skal ha noe mer enn helt grunnleggende funksjonalitet da begynner det å koste. Og da er du allerede "låst" til Wix ettersom du har brukt tid på å lage nettsiden og fylle den med innhold.

Wix er ikke de eneste som driver sånt, men de er en av de og noe man bør være klar over før man begynner å etablere siden sin der.

Og ja, du kan heller ikke ta med deg siden til en annen leverandør