Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1906
Vær hilset kjære freakere,

Vi er en guttegjeng på 3stk som planlegger å reise litt rundt i Europa fra begynnelsen av Juli i cirka 3 uker. Med amsterdam som hoved destinasjon. Valget står mellom bil eller tog. Grunnen til å ikke bruke fly er for å få mer ut av reisen da vi vil ha mulighet til og dra hvor vi vil og når vi vil.

Ettersom jeg mener det er flere fordeler med bil blir det mest sansynlig valget vi går for.

Fordelene jeg ser med bil:
-Pris, 3stk spleiser på diesel til en bil som bruker 0,5-0,6 på mila
-Muligheten til å stoppe om vi ser noe vi vil undersøke nermere
-Personlig synes jeg det er mer cosy og avslappende å sitte 3stk alene i en bil, fremfor tog.
-Stor oppbevaringsplass i bagasjerom på en stasjonsvogn.

Kom gjerne med grunner til å bruke tog kontra bil. Jeg vil tro at parkering i storbyer og den noe lengre reisetiden med bil vil bli nevnt, men det er allerede tatt med i vurderingen.

Vi har ingen konkret plan enda, men å kjøre gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Belgia og Nederland er blandt annet noe vi delvis har i planene. Vi har også planer om å kansje bessøke Storbritania via ferge fra Calais. Om vi parkerer bilen eller tar den med over er enda ikke sikkert, inspill?

Jeg synes en del av sjarmen med turen vil være å ikke ha planlagt for mye, men heller ta det litt som det kommer. På denne måten håper jeg å få opplevd litt mer en bare turistplassene. Enkelte ting burde være greit å ha planlagt, hva ville du planlagt til en ellers relativt «ta det som det kommer» tur? Sålangt har vi bestemt oss for og tilbringe mestparten av tiden i amsterdam og resten av tiden til kjøring og utforsking, kansje en natt hær og dær.

Noe du vil anbefale oss og gjøre, plasser du anbefaler å bessøke, forberedelser du ville gjort? Setter pris på allt av inspill, på forhånd takk
Har ingen tips eller råd desverre men når jeg leste dette fikk jeg lyst til å gjøre det samme så begynte med planleggingen nå����
Trådstarter
8 1
Sitat av Rogcan Vis innlegg
Har ingen tips eller råd desverre men når jeg leste dette fikk jeg lyst til å gjøre det samme så begynte med planleggingen nå����
Vis hele sitatet...
Kult å høre andre blir inspirert. Da er det fler som kan ta nytte av tråden! Lykke til
Hvor skal dere sove?
Trådstarter
8 1
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hvor skal dere sove?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål. I utgangspunktet vandrerhjem med enkelte dager på hotell i amster. Kansje greit å booke hotellrom på forhond? Når det kommer til vandrerhjem vet jeg ikke hvor okkupert det bruker æ være å hvor tidlig på forhånd det burde bookes. Godt poeng!
Sitat av Jonnix Vis innlegg
Godt spørsmål. I utgangspunktet vandrerhjem med enkelte dager på hotell i amster. Kansje greit å booke hotellrom på forhond? Når det kommer til vandrerhjem vet jeg ikke hvor okkupert det bruker æ være å hvor tidlig på forhånd det burde bookes. Godt poeng!
Vis hele sitatet...
Bruk booking.com, der har du mange hotell og vandrerhjem med gratis avbestilling som kan være greit når ting er litt spontant.
Bil er best og billigst på europaturne. Gjør livet mye lettere. Synes det stort sett går greit å finne parkering men er mye forskjellig regler og sette seg inn i. I Amsterdam er det feks. En del parkeringer som du ikke får brukt hvis du ikke har lokalt skilt. Er også noen begrensninger på hvor mange ganger du får kjøpe parkering med samme skilt nr. på samme dag. I parkeringshus er det fritt frem og koster sjeldent mye mer. Regn med 300 til 150 kr i parkering pr dag.

Tviler på at det går mye mer tid med bil egentlig. Med tog må man uansett møte opp til riktig tidspunkt. Bilen starter når dere er klar. Det er veldig behagelig etter et par uker på tur.
Her er info om gratis parkering i København, https://www.parkeringsinfo.dk/parker...-kobenhavn.asp
Sist endret av KnutAnkhAton; 16. mai 2018 kl. 12:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
8 1
Sitat av Rosander Vis innlegg
Bruk booking.com, der har du mange hotell og vandrerhjem med gratis avbestilling som kan være greit når ting er litt spontant.
Vis hele sitatet...
Takker, kommer godt med!

Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Bil er best og billigst på europaturne. Gjør livet mye lettere. Synes det stort sett går greit å finne parkering men er mye forskjellig regler og sette seg inn i. I Amsterdam er det feks. En del parkeringer som du ikke får brukt hvis du ikke har lokalt skilt. Er også noen begrensninger på hvor mange ganger du får kjøpe parkering med samme skilt nr. på samme dag. I parkeringshus er det fritt frem og koster sjeldent mye mer. Regn med 300 til 150 kr i parkering pr dag.

Tviler på at det går mye mer tid med bil egentlig. Med tog må man uansett møte opp til riktig tidspunkt. Bilen starter når dere er klar. Det er veldig behagelig etter et par uker på tur.
Her er info om gratis parkering i København, https://www.parkeringsinfo.dk/parker...-kobenhavn.asp
Vis hele sitatet...
Awesome. Det kommer til stor hjelp, takk skal du ha!
Sist endret av Jonnix; 16. mai 2018 kl. 13:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vanskelig å gi tips uten å vite hva dere har som mål med denne turen og budsjett.
Uansett så vil jeg anbefale Berlin. Fantastisk fin by med utrolig mye forskjelling å se og oppleve. Jeg hadde en solo "ta det som det kommer" tur rundt i europa en sommer og jeg endte opp med å bruke mesteparten av tiden min i Berlin. Mye historie og kule ting å se, men også heftig party scene hvis dere er interessert i det.

Eneste kjipe med å ta ting som kommer er at prisene for hosteller er veldig dyre om sommeren og hvertfall hvis dere ikke har booket på forhånd. En av grunnene til at jeg reiste fra amsterdam og tilbake til berlin var pga amster var dyrt.
Vanskelig å foreslå ting å gjøre for 3 stk. en ikke kjenner men hvis en skal være en stund i Amsterdam og har bil ville jeg tatt en biltur på bondelandet I Noord Holland og tittet på noen gamle Hollandske småbyer som f.eks. Edam. Kan også anbefale strendene på vestkysten der. En kjører fra kyst til kyst på litt mer en 30 min så en kan få til mye på en dag.