Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  366 235472
Hvilken: Thirty Thousand Bottles of Wine and a Pig Called Helga av Todd Alexander

Hva: En selvbigorafi/memoar som følger Todd og ektemannen Jeff. De er lei jobb og liv i storbyen og bestemmer seg for å satse alt og flytter hele livet til 400 mål med land i Hunter Valley, en vinregion i Australia. Boken tar for seg opp og nedturer i dette eventyret. Vi får etterhvert stor innsikt i hvordan det er å gå fra komfortable liv i byen til en tilværelse på bygda; tørke, dyr som dør og skader seg, økonomi som ikke går opp, etablering av et B&B-konset, og hvordan man kan klare å snu et oversett område til noe flott.

Hvorfor: Dette er noe jeg kunne tenkt meg å gjøre selv en gang så det er veldig spennende å lese andre personers opplevelser med å bytte beite. Frasen "How hard can it be?" går igjen, og det er et spørsmål jeg også stiller meg selv ofte

Hvordan: Boken er både hyggelig og interessant lesing. En lettlest pageturner i non-fiction sjangeren. Nå er kanskje temaet noe smalt, men jeg fant boken treffende. Tror jeg må gi den en 4 og en halv på terningen.
Hvilken:
Genier, sjarlataner og 50 bøtter med urin av Eivind Torgersen

Hva:
Sakset fra lenken over:

«I det periodiske systemet er alt du trenger for å forstå verden rundt deg. Her ligger forklaringen på hvordan oksygenet i lufta kommer seg over i blodet når du puster. Hvorfor biffen blir så saftig og deilig når du steker den riktig. Hvorfor stål blir sterkere når du finner den rette blandingen av metaller.

Men det periodiske system skjuler også 118 historier om menneskene som oppdaget grunnstoffene og om tiden de levde i. Det er historien om hvordan kjemien ble en vitenskap – fra grekernes første famlende forsøk, via gulltørste alkymister til moderne forskningslaboratorier. Det er historien om flaks og uflaks – og om slurv. Og som alltid når mennesker er ute etter nye oppdagelser, er det historier om sjalusi, misunnelse og jakt på ære og berømmelse.»


Hvorfor:
Forfatteren var med i podkasten Rekommandert med Kristopher Schau. Er jo et tema som interesserer meg, så jeg leste like gjerne bøkene hans (leste også «Hele verden i lomma, bli kjent med de 118 grunnstoffene» som han har skrevet, det er på en måte en oppramsing av alle grunnstoffene med litt standardinfo + kuriosa. Ble litt for oppramsete, da mange av grunnstoffene har samme kuriosa osv., men kunne vært greit som et lettfattelig oppslagsverk).

Hvordan:
Syns det var en grei og interessant bok, han skriver lettfattelig og forståelig, og gir et bra innblikk i hvordan de ulike grunnstoffene har blitt oppdaget og navngitt opp gjennom historien.
Sist endret av Viva la Opium; 12. februar 2020 kl. 11:09.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvilken: The City of Brass skrevet av S.A. Chakraborty

Hva:
Historien dreier seg i store trekk om Nahri, hun er en profesjonell svindler i Kairo som lever nederst på rangstigen. Da hun ved et uhell påkaller den forhistoriske Dara, en djinn (tenk en type skikkelse som Ånden i lampen fra Alladin, bare mer blodtørstig og bad-ass), begynner et eventyr som krysser landegrenser og magiske grenser. De kjemper seg gjennom midtøsten og ender opp i Daevabad, en magisk by som minner litt om et islamsk Diagon Alley på steroider.
Her venter intriger og en kamp for tilværelsen som får tankene til å gå mot GoT, dog med noe mindre sjokkfaktor.

Hvorfor:
Hadde lyst på mer fantasy, og annerledes fantasy. Så søkte meg rundt på goodreads etter noe som sjekker de fleste fantasy-boksene men som ikke bare spiller på Young Adult og/eller sverd og drager. Denne kom opp som en anbefaling.

Hvordan:
Jeg er positivt overasket. Fant boken veldig underholdende, og så var det riktig spennende med en historie med påvirkning fra andre kulturer og skikker; middelalder-europa gets old fast, dette var et friskt pust.
Og så ble jeg gledelig overasket da jeg fant ut at dette er en serie, der bok nummer 2 allerede har kommet (som jeg forøvrig begynte på i dag, gleder meg til å se hva som skjer videre), og bok nummer 3 er ventet allerede til sommeren. Good times.
Denne anbefales til alle som synes fantasy, sverd, magi, og lignende er gøy.
Hvilken: What Money Can't Buy - Michael J. Sandel (2013).

Hva:
Etisk/filosofisk fremstilling av hvilken rolle penger og markeder spiller i det moderne samfunnet, og hvordan vi har gått fra å være et samfunn som skiller mellom hva som burde kunne kjøpes og ikke, til å vurdere om det er noe over hodet som ikke kan kjøpes for penger. Sandel regnes som en av de viktigste nålevende filosofer, og boken har såvidt jeg har forstått høstet gode kritikker både fjernt og nært.

Hvorfor:
Ble anbefalt boken på GoodReads grunnet stor interesse for økonomisk teori og historie, og tenkte økonomisk etikk kunne være et interessant felt å få innsikt i.

Hvordan:
Alt i alt en helt grei bok som gir innsikt i et problem som jeg ikke var særlig klar over at eksisterte i utgangspunktet. Mange av eksemplene og casene Sandel benytter seg av, er praksiser som praktiseres i USA, og mange av disse casene kom som både overaskelser og sjokk. Mye av tematikken blir noe repetativt, og bygger på fri markedstankegang og etiske metoder. Anbefales for dem som liker etikk og økonomi.
Hvilken: Can't Hurt Me: Master Your Mind and Defy the Odds

Hva:
For David Goggins, childhood was a nightmare - poverty, prejudice, and physical abuse colored his days and haunted his nights. But through self-discipline, mental toughness, and hard work, Goggins transformed himself from a depressed, overweight young man with no future into a U.S. Armed Forces icon and one of the world's top endurance athletes. The only man in history to complete elite training as a Navy SEAL, Army Ranger, and Air Force Tactical Air Controller, he went on to set records in numerous endurance events, inspiring Outside magazine to name him The Fittest (Real) Man in America.

In Can't Hurt Me, he shares his astonishing life story and reveals that most of us tap into only 40% of our capabilities. Goggins calls this The 40% Rule, and his story illuminates a path that anyone can follow to push past pain, demolish fear, and reach their full potential.

Hvorfor:
Ble anbefalt etter podcast, tror det var Joe Rogan.

Hvordan:
Rimelig kjedelige greier. Joda, han har hatt et tøft liv og er en jævla tøff fyr, men etterhvert blir man bare lei av all selvskryten.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvilken:Gods of Jade and Shadow av Silvia Moreno-Garcia

Hva: Vi følger en jente ved navn Casiopea som ved et øyeblikks nysgjerrighet vekker dødsguden Hun-Kame til live etter mange år nedlåst i en kiste. Det dannes et bånd mellom de to i og Casiopea må hjelpe dødsguden i å hevne seg på sin bror, et oppdrag som kan lede til både død og oppfyllelse av hennes innerste ønsker.

Dette er en ganske "vanlig" coming-of-age-fortelling. Ung jente møter hindring og vokser opp til en mer komplett ung dame iløpet av historien. Men, det hele er fortalt ganske på en, for meg, ganske ukjent måte. Her er det gammel kultur fra Sør-Amerika som står i spissen for fortellingen og det er et friskt pust. Også tidsalderen, sånn rundt 1920, er noe jeg ikke har vært borti altfor ofte tidligere.

Hvorfor: Har det siste året vært opptatt av eldre religioner og tankesett. Jeg har jobbet meg ganske langt tilbake i romersk og gresk kultur, så var ute etter en ny sjanger. Så da havnet jeg på Maya denne gangen. I tillegg var jeg ikke veldig gira på faglitteratur, så var ute etter noe som kunne gi meg smaken på og en lett oversikt over greiene uten å studere liksom. Så etter litt søking sto denne boka ut som en grei intro.

Hvordan: I like it. Boken begynner litt lett og naivt kanskje. Språket irriterte meg og måten fortellingen ble gjort på var ikke helt min smak, men jeg føler det ble veldig mye bedre jo lenger ut i boken jeg kom. Jeg kan nesten se hvordan forfatteren blir mer kjent med sin egen stil utover.
Så selv om starten er litt kronglete så blir dette veldig fine saker etterhvert.
Boken gir kanskje ikke all verden innsikt i Maya-mytologi som jeg hadde håpet på, men det er fortsatt fint lesestoff. En veldig magisk og søt fortelling.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvilken: The Ten Thousand Doors of January av Alix E. Harrow

Hva: Boken handler om January, en jente på rundt 7 år når vi møter henne første gang. Hun bor i en beskyttet, men stiv og kjedelig tilværelse sammen med Mr.Locke i et hus fyllt av skatter. Men January føler seg ikke helt til rette i disse stive omgivelsene.
Hennes far er sjelden hjemme, og moren har hun aldri møtt. Livet til January er låst til dette huset, stive klær, og forventingene til å gjøre det korrekte.
Dette endrer seg en dag hun finner en gammel bok blant husets skatter. Boken tar henne med til en andre verdner, andre liv. På mystisk vis viser boken seg også å stemme overens med hennes egne opplevelser av virkeligheten, og det tar ikke lang tid før hun bestemmer seg for å bryte ut av lenkene av Mr.Locke's hus og oppdage verden på egen hånd.

Hvorfor: Denne boken var på en eller annen "top books to read in 2019" eller noe sånt liste.

Hvordan: Gawd damn! Rett inn som en av mine favorittbøker ever. Denne er bare så himla bra. Det er alt man ønsker av en bok, om man velger å se på den som en coming of age, eller fantasy, eller romantikk, eller kommentar på klasseskille, eller eventyr eller alle på en gang. Det her er bare så fantastisk bra gjennomført i alle retninger. Hver eneste setning er en som en vidunderlig gave, hvert plottpunkt som en ny dag. Jeg har ikke lest noe så gjennomført på år og dag. Denne boken er bare magsk.
Anbefales til de tusen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvilken: Cork Dork: A Wine-Fueled Adventure Among the Obsessive Sommeliers, Big Bottle Hunters, and Rogue Scientists Who Taught Me to Live for Taste skrevet av Bianca Bosker

Hva: Dette er en bok som skildrer reisen til en helt alminnelig dame i tech-bransjen som bestemmer seg for å bli flink på vin. Eller, hun bestemte seg for å forstå hva som driver vin-mennesker og hvordan de er skrudd sammen. Det eneste logsike er da å stupe med hodet først ut i det og bli vinkelner selv. Boken tar for seg hva, hvordan og hvorfor Bianca forbereder seg på eksamen for vinkelnere, men også mange gode og interessante historier, mennesker og observasjoner fra verden rundt vin.

Hvorfor: Vin er en av mine interessefelt men jeg er ikke helt der at jeg gidder å sette meg ned med oxford companion som lesestoff perm til perm. Så i søken etter lesestoff som er lett å fordøye men samtidig kunne gi litt mer kunnskap falt valget på denne.

Hvordan: Jeg synes dette var bra lesestoff. Sidene gikk unna og jeg fikk absolutt noe igjen for det selv om det er å anse som underholdning og ikke faglitteratur. Selv for de uten interessen tror jeg denne boken kan fengsle, og man trenger ikke kunne noe om vin for å plukke den opp.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvilken:
Unlimited Memory: How to Use Advanced Learning Strategies to Learn Faster, Remember More and be More Productive

Hva:
En selvhjelpsbok med fokus på teknikker og metoder som bidrar til bedre hukommelse.

Hvorfor:
Jeg har latt meg fascinere av mennesker med såkalt superhukommelse, og bestemte meg for å undersøke saken nærmere. Hukommelsen er med og dikterer store deler av livet, og fordelen med et godt minne er selvsagt.

Hvordan:
En kan dele boken opp i tre hoveddeler. Viktigheten av ens mindset i forhold til hukommelse, de ulike teknikkene som en kan benytte og hvordan disiplin er en viktig faktor for et godt minne.

Stort sett fornøyd med boken, både språklig og innholdsmessig. Teknikkene som blir brukt er absolutt kraftige og enkle å lære. Det kraftigste verktøyet er den såkalte "reiseruteteknikken". Kort fortalt går det ut på at man kobler korttidshukommelsen til langtidshukommelsen. Hovedsakelig går teknikkene ut på at man kobler sammen flere av sansene til det man prøver å huske.

Oppsummert er det en fin bok om man ønsker å forbedre hukommelsen sin, men er ganske sikker på at man kan finne alle teknikkene ute på internett om man bruker de riktige søkeordene.
Hvilken: "Dekameronen" av Giovanni Bocaccio

Hva: En samling på 100 noveller satt i en kontekst med 10 personer som flykter fra Svartedauden, og forteller 10 historier hver over 10 dager.

Hvorfor: Den er jo tidsaktuell, da, og virker som den ultimate bok å lese i karantene. Dessuten har den stått i bokhylla i årevis og samlet støv, og en bedre anledning kunne jeg vel knapt få.

Hvordan: Både morsom og lærerik. Den kan virke utilnærmelig i og med at den er skrevet på 1200-tallet eller noe deromkring, men det er virkelig en fryd å lese om hvordan folk tenkte på den tiden, kun for å oppdage at de ikke er videre forskjellige fra oss i dag. Det er kanskje ikke en bok som er motiverende å lese i store strekk, men det er perfekt å ta en og en (eller noen flere) av de 100 historiene hver gang man har lyst til å koble av. På den måten virker den ikke tung i det hele tatt. Det jeg likte best var nok de humoristiske og likeframme beskrivelsene, og "atmosfæren av en svunnen tid".
Sist endret av Myoxocephalus; 7. august 2020 kl. 00:31. Grunn: B-fix
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvilken: "Mannen som elsket sibir" av Roy Jacobsen

Hva: Roy Jacobsen og hans kone, Anneliese Pitz, har gått igjennom en haug av memorarer og notater fra sommerfuglsamleren og eventyreren Fritz Dörries. Boka forteller om Fritz sitt beinharde liv i Sibir på slutten av 1800-tallet, med tigerjakt, sommerfuglsanking, jakt på sjeldne arter, og noen fantastiske skildringer av hvordan livet var i Russland på denne tiden. Fritz bidro med over 98 000 naturobjekter fra de 21 årene han tilbrakte i Sibir, og boka skildrer både hvordan han anskaffet dette, men også den strabasiøse ferden tilbake til europa med både levende og døde dyr.

Hvorfor: Dette er et eventyr uten like. Skildringer av folkegrupper som levde på geitemelk og jakt i nådesløse Sibir i 40 minusgrader får en til å føle seg som en urban pingle.

Hvordan: Boka inneholder både mye informasjon om folkegrupper, dyr og hvordan verden hang sammen på 1800-tallet. Roy Jacobsen er jo en annerkjent forfatter og han skriver sabla bra. Boka er delt opp i mange kapitler og hvert kapittel er stappfullt med spenning og fantastiske naturskildringer. Roy Jacobsen og Anneliese Pitz baserer som sagt boka på erindringer og notater fra Fritz, men forsøker også å leve seg inn i tankegangen hans og væremåten, og det kommer godt fram i boka.

Boka anbefales på det sterkeste. En fin bok å ha på nattbordet, og da kapitlene ikke er så lange kan man fint lese et par kapitler før man sovner.
Sist endret av bendiks; 17. desember 2020 kl. 11:13.
Hvilken: Venus I Pels - Leopold von Sacher-Masoch

Hva: En eldre erotisk og ganske kort roman(?) om seksualitet og fetisj og kjærlighet.

Hvorfor: Denne må jeg lese ved relativt jevne mellomrom. Har et spesielt forhold til den. Vil påstå at forfatteren skriver om noe som er mer vanlig og nesten stuerent nå, men som til tider har måtte tåle mye mørke og stigma. Av kultur forøvrig vil jeg trekke frem The Velvet Underground’s «Venus In Furs», men forfatter har også inspirert til et eget begrep: Masochisme. Dette står som et motstykke til Marquis de Sade’s Sadisme.

Anbefales på det varmeste/kaldeste, spørs hva du foretrekker.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvilken:
Sovjetistan av Erika Fatland.

Hva:
Sakset fra lenken ovenfor:
«Bli med på en reise til land som er ukjente selv for den mest erfarne globetrotter – men mer aktuelle enn noen sinne. De tidligere sovjetrepublikkene Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan, Turkmenistan og Usbekistan ble selvstendige da Sovjetunionen brøt sammen i 1991. Hvordan har landene utviklet seg siden? Hva er deres fremtid med nyvunne olje- og gassressurser og med Putins Russland som igjen tenker ekspansivt? Erika Fatland skildrer landenes nære og fjerne historie, deres kultur og samfunn. Fremfor alt byr hun på gripende menneskemøter og innsikter i hvordan sovjetarven har preget landene, hvor styresettet i dag varierer fra demokratiske forsøk til rene diktaturer – noen med en personkult som knapt kjenner sin like i vår tid. I spennet mellom Samarkands skatter og sovjetarkitekturens tristesse, beveger Erika Fatland seg med et åpent blikk for menneskene og landskapene omkring seg.»

Hvorfor:
Jeg hørte da hun var med i 198 Land med Einar Tørnquist og syns hun gjorde en god figur.

Hvordan:
Jeg syns dette var en fin bok, som var vanskelig å legge fra seg. Interessante reiseskildringer ispedd gode faktaopplysninger. Jeg syns starten var bedre, for da fikk man mer enn sammenhengende reiseskildring, mens mot slutten følte jeg at det ble mer oppsamlede historier om et og et tema, noe som gjorde at noe av rytmen jeg likte forsvant. Uansett en bra bok, med morsomme, triste og fine skildringer.
Sist endret av Viva la Opium; 8. februar 2021 kl. 14:41.
Hvilken:
Tenke, Fort og Langsomt av Daniel Kahnemann.

Hva:
Tenke, Fort og Langsomt er en underholdende oppsummering av Daniel Kahnemann og Amos Tverskys forskning på feltet beslutningspsykologi, som de to blant andre vant Nobelprisen i økonomi for i 2002. Boken tar for seg hvordan vi tenker og tar beslutninger, og med fokus på intuisjonen på den ene siden og rasjonaliteten på den andre siden.

Hvorfor:
Boken har stått på hyllen i noen år og støvet ned, uten at jeg egentlig helt har tatt tak i den før nå. Hadde litt tid til overs, og fant ut at jeg likeså godt kunne sette meg inn i den.

Hvordan:
Dette er en underholdende og lettlest bok om hjernens styrker og svakheter når det kommer til beslutninger, hukommelse og intuisjon. Kapitlene er korte, med engasjerende og tankevekkende eksempler. At Kahnemann forholder seg til sitt eget fagfelt (psykologi), og ikke forsøker å mene noe utenfor dette feltet er også et pluss. Et lite minus er at boken innimellom kan bli noe tørr, og at ikke alle tema er like fascinerende.
▼ ... over en måned senere ... ▼
"Evolution has no foresight. Complex machinery develops its own agendas. Brains — cheat. Feedback loops evolve to promote stable heartbeats and then stumble upon the temptation of rhythm and music. The rush evoked by fractal imagery, the algorithms used for habitat selection, metastasize into art. Thrills that once had to be earned in increments of fitness can now be had from pointless introspection. Aesthetics rise unbidden from a trillion dopamine receptors, and the system moves beyond modeling the organism. It begins to model the very process of modeling. It consumes evermore computational resources, bogs itself down with endless recursion and irrelevant simulations. Like the parasitic DNA that accretes in every natural genome, it persists and proliferates and produces nothing but itself. Metaprocesses bloom like cancer, and awaken, and call themselves I.”
― Peter Watts, Blindsight

Hvilken: Blindsight & Echopraxia - av Peter Watts

Hva:To romaner satt i en sjangeren "extra hard science fiction", i en ikke så altfor fjern framtid hvor kunstig intelligens, radikal transhumanistisk omkalfatring, økologisk katastrofe og tiltakende teknovitenskapelig akselerasjon løsrevet fra menneskelige hensyn er i ferd med å gjøre baseline mennesker totalt overflødige. Framtiden utpensles som en plass hvor mennesker har mindre og mindre funksjon, og hvor dopaminstimulerende virtuelle fantasiverdener utgjør den endelige trygge permanente tilbaketrekningen i møte med verden som fjerner seg mer og mer fra den menneskelige erfaringshorisonten. Første boken er gratis tilgjengelig på nett fra forfatteren her: https://www.rifters.com/real/Blindsight.htm

Blindsight følger romskipet Theseus sendt ut for å undersøke noe som kanskje er en utenomjordisk intelligens som har dukket opp i solsystemet. Mannskapet består av diverse aparte spesialister som har fått sedvanlige menneskelige egenskaper radikalt forandret, og hvor fortelleren er skipets syntesist, dvs en som kan oversette og forklare hva det er spesialistene driver med slik at oppdragskommandoen hjemme på jorden kan forstå hva som skjer.

Echopraxia følger biologen Daniel Brüks, en håpløs gammeldags baseline, som gjennom en serie tilfeldige (?) hendelser mot sin vilje havner ombord på romskipet Crown of Thorns sammen med et fargerikt menasjeri anført av en munkeorden som har erstattet nevroner med kreftceller og rasjonell tenkning med tungetalende trancespasmer, på vei i retning solen til kraftverket Icarus - et av menneskehetens teknologiske vidundre som kanaliserer energi fra solen til jorden. Noe eller noen har dukket opp inne i kraftverket, antakelig forbundet med hva enn det var som skjedde med romskipet Theseus når det undersøkte det som kanskje var en utenomjordisk intelligens.

Hvorfor: fikk lyst til å lese dem igjen.

Hvordan: I tillegg til å trekke opp interessante framtidsscenarier, så synes jeg bøkene er det noe av det beste som er skrevet hva angår menneskehetens første kontakt med utenomjordisk intelligens, med noe som er så radikalt fremmed fra oss selv at våre forestillinger om hva det vil si å være menneske, hva det betyr å være bevisst, hva som er verdien av intelligens, hva som er verdien av menneskelig samfunn og historie, av fri vilje og evolusjon, underkastes en narrativ og korrosiv demontering.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
"All of America lies at the end of wilderness road, and our past is not a dead past, but still lives with us. Our forefathers had civilization inside themselves, the wild outside. We live in the civilization they created, but within us the wilderness still lingers. What they dreamed, we live, and what the lived, we dream"


Hvilken: Lonesome Dove av Larry Mcmurtry. Utgitt i 1985. 843 sider. Vunnet pullitzer og en TV serie er laget basert på boken.

Hva: En episk westernhistorie, med alt det skal inneholde. Den er innom omtrent alle temaer forbundet med sjangeren: cowboyer, indianere, kvegdrift, soldater, gambling og horer. Det eneste temaet forbundet med sjangeren som ikke er nevnt med ett ord er gruvedrift og gullgraving, men det er ikke relevant for epoken og lokasjonen. Jeg vil påstå boken er høyst realistisk, med kun noen få litt for tilfeldige tilfeldigheter.

Historien dreier seg om to ganske pensjonerte Texas rangers som finner tilværelsen litt kjedelig etter at Texas er bosatt og både indianere og mexicanere er så godt som kuet. De bestemmer seg derfor (etter mye om og men) for å være de første til å starte en kvegranch i Montana, opp mot grensen til Canada, hvor få eller ingen enda hadde bosatt seg. De samler en gjeng folk med varierende forutsetning for å klare noe sånt, og setter i gang med å drive mange tusen stjålne kveg og hester de vel tre tusen miles det er fra Texas til Montana. Det er mange karakterer, og historien fortelles fra mange vinkler. Nesten halvveis i boken blir man introdusert for nye karakterer, et helt annet sted i landet, som igjen flettes inn i den overordnede historien på finurlig måte.


Hvorfor: Jeg elsker western, og sluker det meste av underholdning med tematikken. Jeg har lest mye Zane Grey, Wilbur Smith osv. og har hørt at denne boken skal være blant kremen av western bøker. Endelig hadde jeg en sommer med tid nok til at jeg gikk på den.

Hvordan: Det beste jeg har lest. En helt usannsynlig godt skrevet bok, hvor alle karakterer føles ekte, og hele historien føles svært realistisk i hvordan den utfolder seg. Ingenting virker som skjer bare for at plottet skal gå videre. Kvinnelige karakterer er veldig godt skrevet til mannlig forfatter å være. Kan ikke anbefale denne varmt nok. Starten føles litt treg, men det setter naturlig nok opp grunnlaget for resten av boken. Jeg føler jeg lærte mye om epoken og kulturen i USA på denne tiden, enda så mye western jeg har sett og lest. 10/10, nå skal jeg finne ut om blood meridian er bedre
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvilken: Cormac McCartys Blood Meridian fra 1985. Dette er samme forfatter som har skrevet No Country for old men, og boka som ble til filmen the road.

Hva: En fortelling om en navnløs gutt som blir med i en Glanton gjengen som er hyret av den meksikanske staten til å drepe indianere på grensen mellom USA og Mexico. Dette er logisk nok en svært voldelig affære, og blir ikke bedre av at de begynner å drepe all slags folk for å levere skapene deres. Etter hvert blir de lovløse og fortsetter massakreringen nord for grensen. Dette er basert på Samuel Chamberlains memoarer, da han gjorde akkurat dette. Flere av bokens karakterer er ekte personer. Samtidig føles det til tider nærmest overnaturlig.

Hvorfor: Har hørt mye om denne boken, og er veldig glad i western så har bestemt meg for å lese de som regnes som klassikere.

Hvordan: En helt syk bok. Ikke det jeg trodde i det hele tatt. Her får du ingen forklaring av motiver. Ingen av karakterenes tanker beskrives i det hele tatt, kun handlinger. Hovedpersonen har ikke engang noe navn. Det er svært mye beskrivelser av landskap. Og vold, masse nøkternt beskrevet vold. Det finnes mange tolkninger av boken, hva handler den om, religion, menneskeheten, ondskap? Ikke vet jeg. Midtveis i boka blir man lei av landskapet og volden, men akkurat når man tenker å gi opp kommer det et vippepunkt i historien og den siste halvdelen var absolutt fengende lesning. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg syns. Veldig pretensiøst skrevet. Ekstremt ordforråd, aldri sett så mange ord jeg ikke kan før, enda jeg leste den norske versjonen. Det er mye som ikke gir spesielt mening i boken, og det er uklart hva forfatteren egentlig prøver å si. Det var et slit å komme seg gjennom, likevel kommer jeg aldri til å glemme den og vil antakeligvis lese den igjen. Absolutt noe av det mest spesielle jeg har lest.
Sist endret av UncleSam; 8. september 2021 kl. 18:20.