Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1477
Hei! Jeg flytter snart på hybel og vil da bruke Universitetets internet. Er ikke helt sikker på hvor mye kontroll de har på hva du holder på med på fritiden og lurer litt på om jeg trenger en VPN, eller om i det hele tatt dette vil hjelpe.
Jeg laster ned litt en sjelden gang ned en serie eller en film om den ikke er på netflix, jeg laster også ned spill til tider.
Jeg bruker både public og private trakers. Vill jeg være helt beskyttet fra nettverks administrasjonen med private trackers? Vill jeg være beskyttet med en betalt VPN?
Universietet kan vel skjekke hva faen du går inn på om du bruker VPN eller ikke...

En VPN er altid bra og bruke " https://nor.privateinternetaccess.com/ "( brukt i flerne år)

Men tviler i største grad at de skjekker om en individ går inn på f.eks Piratebay eller kickass for å laste ned en film, da de har skjerm og kan se alt du går inn på nettleserene, og det gjelder alle som bruker nettet.
Dette er jo bare tull. Bruker du VPN kan selvfølgelig ikke universitetet se hva du går inn på. Trafikken mellom din maskin og vpn serveren er kryptert og det vil ikke være mulig å se hva trafikken inneholder, eller hva den går til. De kan vel derimot registrere at du har et unormalt høyt forbruk av data, om det skulle være noe de bryr seg om.

Men VPN tilbyderen vil på den andre side kunne ha kontroll på hva du driver med, så anbefaler å benyttet seg av en leverandør som er til å stole på.
Trodde de kunne bare se på datamaskiner som har samme DNS server men en VPN bytter vel ikke det?

PIA er som en Koenigsegg i bil miljøet.

Kjøp 2år så sparer du en del, kan velge og koble nesten vis ikke alle land i værden, var mye tøffere å se på japansk netflix før i tiden.
Sitat av Cloor Vis innlegg
Trodde de kunne bare se på datamaskiner som har samme DNS server men en VPN bytter vel ikke det?

PIA er som en Koenigsegg i bil miljøet.

Kjøp 2år så sparer du en del, kan velge og koble nesten vis ikke alle land i værden, var mye tøffere å se på japansk netflix før i tiden.
Vis hele sitatet...
PIA har vel hatt sine problemer, men virker helt greie. Fikk aldri noe særlig god fart på serverene deres.

En god VPN bytter DNS, og blokkerer også DNS-leaks (spesielt viktig for Windows, som lekker som en sil). Det er ingen måte for universitetet å se trafikk som går igjennom en VPN, ei heller kan de tukle med trafikken dersom VPN-en støtter VPN over SSL. Det eneste er, som sagt over, at man kan se på mengden data som blir brukt, og da trekke konklusjoner ut ifra det.
Da jeg bodde på hybel med universitetsnett så var det strenge regler på båndbredde. Hvis det gikk mer enn X gigabyte inn og ut (sammenlagt) på en 48 timers periode så fikk du en advarsel, og nettet ditt ble stengt i 2 dager. Neste straff var 4 dager, så en uke, to uker, en måned osv. Intern (LAN-) trafikk ble ikke telt med på dette, så løsningen for vår studentby var å sette opp en intern fildelingshub hvor vi kunne dele alt det nye. Vi hadde også muligheten til å bare dra ned til campus og laste ned uendelig med data på en ekstern disk, for det hadde nettet kapasitet til. De taklet bare ikke å ha hundre maskiner som kjørte maksimal last døgnet rundt på studentbyen.

Det andre de mislikte sterkt, var om de fikk en epost fra et eller annet advokatfirma om at du hadde lastet ned. Da ble nettet umiddelbart stengt inntil du kontaktet IT-tjenesten og sverget å aldri gjøre det igjen. Hvis du ble tatt en gang til, så vanket det en ganske lang utestengelse. En tredje gang var permanent utestengelse og disiplinære reaksjoner vedrørende utdanningsforløpet ditt. Dette er det en god idé å unngå.

VPN unngår at du får sinte eposter, men det kan fortsatt være begrensninger på båndbredde.
Trådstarter
15 0
Takk for gode svar! En VPN kan jo være fint å anskaffe seg uansett. Får høre litt rundt om hva veteranene gjør når jeg kommer dit.
Hardware geek
5 0
Sitat av Cloor Vis innlegg
PIA er som en Koenigsegg i bil miljøet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt riktig.

Les dere opp på 5, 9 og 14 eyes før dere velger VPN og vurder hva dere skal bruke det til før dere velger leverandør.

https://restoreprivacy.com/5-eyes-9-eyes-14-eyes/
https://thebestvpn.com/5-9-14-eyes-countries/

Jeg benytter Panama-baserte NordVPN. Servere i Norge (eller hvor du vil) og supre hastigheter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wishyou Vis innlegg
Les dere opp på 5, 9 og 14 eyes før dere velger VPN og vurder hva dere skal bruke det til før dere velger leverandør.
Vis hele sitatet...
Totalt uinteressant. I praksis (og i denne tråden) er VPN noko folk bruker for å lure filmbransjen. Filmbransjen har ikkje tilgang på militær etterretning.

Hugs at måten filmselskapa går fram på er å logge IPer i svermen, og deretter be om utlevering av info frå ISPer. Dei avlytter ingenting, dei driver ikkje med trafikkanalyse. Dei innhenter ikkje kredittkortutskrifter (det har dei neppe heimel til). Kort sagt kan du køyre torrenttrafikken i klartekst, så lenge du tunnelerer det vekk frå deg sjølv.

Har du militær etterretning etter deg har du behov for massive mengder opsec uansett.
Sist endret av vidarlo; 9. august 2018 kl. 13:40.