Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5814
Hei folkens!
Jeg har en elsykkel fra biltema med 200w motor og 24v batteri. Dette batteriet hadde en feil, så jeg har byttet det - men de har prestert å gi meg feil batteri og lader tilbake, et 36v batteri og en 29.2V 2A lader (som jeg regner med er for 24v batteri).

Har koblet det opp for lading, men det virker ikke som om noe skjer. Antar at det er fordi laderen har for lav spenning. Jeg har dermed to spørsmål: Er det trygt å bruke 36v batteriet på min sykkel som er beregnet for 24v? Batteriet ser helt identisk ut og har samme feste/kontakt som det gamle. Jeg antar det er OK da 36v-syklene til biltema ser ut til å ha identisk "kontrollpanel" på rattet, og motoren ser også ut som om den er lik. Vil tro jeg får litt mer kraft rett og slett?

Spørsmål nr 2: Hvor kan jeg få tak i en lader som er egnet til det nye batteriet? Biltema har ingen listet opp på sin side, og det er veldig upraktisk for meg å dra tilbake dit (pluss at jeg er redd de vil kreve tilbake 36v batteriet om jeg drar tilbake).
Under batteriet står det:
"Li-NiCoMn, 36.0V"

Kan jeg for eksempel trygt bruke denne laderen med det nye batteriet mitt? Den ser ut til å ha samme type plugg, men hvis den ikke passer skal jeg jo klare å bytte den.
Sist endret av denfantastiske; 10. mai 2016 kl. 11:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er generelt en dårlig ide å kjøre 36V på utstyr beregnet på 24V. Se på merkeskiltet til motoren og det andre utstyret.

Har aldri hørt om "Li-NiCoMn batteri". Pass på å få en lader som er laget for 36V Li-NiCoMn batteri.
Jeg vil tro motoren og styringa tåler sikkert spenninger fra 12V til 50V uten at noe drastisk skal skje. Og laderen vil såklart ikke fungere da den er programmert til batteri med lavere spenning. Du har nok rett i at det virker å være til 24V.

Når det gjelder lader er det viktig at den støtter batteritypen, ellers så den jo OK ut, bare litt lite informasjon. Kan også dobbelsjekke hvordan slike batteri lades(ta deg et søk) og om det er noe spesielt med akkurat den typen.
Lader 51-1837 gir ut 42V og er beregnet for lading av 36V batteri 31-1422. Dette batteriet passer for sykkel 31-1187 med flere. Jeg ville ha testet med 36V batteriet på din sykkel. Det er neppe helt tomt. Trur slike batterie typisk langtidslagres med 70% ladetilstand. Går det fint, så trenger du å kjøpe lader 51-1837. Går det dårlig (og du ødelegger noe) så kan du klage til Biltema og påpeke at dem har gitt deg feil batteri.
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Er generelt en dårlig ide å kjøre 36V på utstyr beregnet på 24V. Se på merkeskiltet til motoren og det andre utstyret.

Har aldri hørt om "Li-NiCoMn batteri". Pass på å få en lader som er laget for 36V Li-NiCoMn batteri.
Vis hele sitatet...
Sitat av aphex Vis innlegg
Jeg vil tro motoren og styringa tåler sikkert spenninger fra 12V til 50V uten at noe drastisk skal skje. Og laderen vil såklart ikke fungere da den er programmert til batteri med lavere spenning. Du har nok rett i at det virker å være til 24V.

Når det gjelder lader er det viktig at den støtter batteritypen, ellers så den jo OK ut, bare litt lite informasjon. Kan også dobbelsjekke hvordan slike batteri lades(ta deg et søk) og om det er noe spesielt med akkurat den typen.
Vis hele sitatet...
Har ikke funnet så mye info om batteritypen - men ser de fleste laderne som er tilsalgs på f.eks Aliexpress er oppgitt til å fungere på Li-Ion/Lipo og Li-NiCoMn. Så satser på at det går bra.
Etter litt mer googling har jeg sett at "overvolting" ikke er en ukjent praksis, og at de aller fleste motorer og kontrollere tåler dette til en viss grad. Tenker jeg tar sjansen.

Sitat av BjornTore Vis innlegg
Lader 51-1837 gir ut 42V og er beregnet for lading av 36V batteri 31-1422. Dette batteriet passer for sykkel 31-1187 med flere. Jeg ville ha testet med 36V batteriet på din sykkel. Det er neppe helt tomt. Trur slike batterie typisk langtidslagres med 70% ladetilstand. Går det fint, så trenger du å kjøpe lader 51-1837. Går det dårlig (og du ødelegger noe) så kan du klage til Biltema og påpeke at dem har gitt deg feil batteri.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Har testet å putte batteriet i sykkelen, og alle kontrollys, lamper og alt ser ut til å fungere som det skal. Den viser dog liten strøm, så vil ikke ta den ut på tur før jeg får ladet det. Jeg tenker også som du sier - hvis den slutter å fungere eller om noen av komponentene blir svidd kan jeg vel ta den tilbake og klage da det var de som ga meg feil batteri... Har bestilt Clas Ohlson-laderen, så får vel den om noen dager. Skal rapportere tilbake hvordan det fungerer
En liten oppdatering: Laderen fra Clas Ohlson fungerte fett, og sykkelen kjører bra med dette batteriet, merker godt at den er kraftigere enn tidligere. Jeg er fornøyd!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Heihei, så bra!

Bare et lite men. Det er en gitt sammenheng mellom fysisk størrelse på batteriet og antall Wh. Dersom ditt nye 36V batteri har samme fysiske størrelse som ditt gamle 24V batteri, så kan du egentlig regne med at det nye batteriet ikke har riktig så mange Ah som det gamle batteriet (selv om antall Wh er det samme). Mulig dette kan gi deg litt lavere rekkevidde enn hva du hadde tidligere, men det er ikke sikkert.
En elektrisk motor tåler veldig godt å utsettes for høyere spenning, altså mer volt. Det eneste som skjer er at motor spinner raskere. Så for motorens skyld skal du bare kjøre på.

Kontrolleren som gir motoren strøm og som sitter mellom batteri og motor kan dessverre knele. Du må nesten åpne kontrolleren og sjekke hvilke MOSFET som sitter i den. Noter ned det som står på dem og sjekk specs. Det sitter også noen caps som kan knele ved overvolting. Disse pleier å ha max volt stemplet direkte på. Om både mosfet og caps tåler høyere spenning skal du bare kjøre på. Du vil få mer fart uten at motorens temperatur øker nevneverdig.