Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 17303
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Bob, jeg anbefalte ikke kjøkkenklokke.

En elektronisk timer med kondensator er heller det jeg annbefaler.
Vekkeklokke med engangskamera kondensator var mer en ghetto-løsning.

Mods bør lage egen tråd av denne...

Blackmatch kan enkelt lages med svartkrutt og bomullstråd.
Men den er ikke vanntett.

EDIT: Bob, Blackmatch er med svartkrutt, og har egen oksydant.
Mener du at det må være nokk luft rundt så ikke gassene brenner så si gjennom lunta?
Sist endret av Up; 12. juli 2009 kl. 22:43.
Det må fylles sand pga at gassen kan varme lufta så jævlig inni røret at lunta begynner å brenne nærmere ladningen. Sanden vil ta opp varmeenergien som blir dannet. Skal prøve å få tegnet en skisse på hvordan dette her skal se ut.
Men du er vell inne på noe der.........

Til Bob, sanden og lunta skal legges inn i røret i samme operasjonen.
Lunta skal legges i spiral oppover røret samtidig fyller eg sand. Dette for å stabilisere lunta mot temperatur og avstand. Og, som Up var inne på så brenner lunta av seg selv.
Det er sikkert like godt å få en skikkelig lunte ja. Prosjektet må for all del ikke misslykkes pga. dårlig utstyr/materiell.

En ting eg lurer på, hvorfor ser det ut som innleggene er forskjøvet 2 timer ? Har det noe med serveren å gjøre ?
Sist endret av Brulte; 12. juli 2009 kl. 23:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Brulte: Når du legger sanden og lunten, husk at sanden må sitte godt. Den skal ikke være løs sand. Da kan en del av lunten bevege seg litt oppover, og en litt nedover, og vips. Så har du 30sekunder mindre enn beregnet. Vet ikke om du har tenkt på det, men hold det i bak hodet hværtfall

Up: Jeg nevner da ikke deg i innlegget mitt? Helt tilfeldig eksempel liksom

Det var litt klissete skrevet, jeg omformulerer: Kan det la seg hende at lunten, som sannsynligvis er ganske lang, gir ut nok gass til at det går hull i metall casingen hans på en eller annen måte. Kanskje trykket fra vannet på 450m dyp presser såpass at casingen sprekker?

Got it?
Hvordan er det med en enkel trådløs tenner fra ebay, med rekkevidde på 2000feet eller no?
Tenker da på vannet, funker det?
Det går ikke med noe trådløst utstyr til sånt. Man kan jo selvsagt kjøpe en transponder til ett par hundre tusen, programmere den til ett bestemt signal og så få fyr på ladningen. Men dette ligger litt utenfor budsjett......
Men, hvorfor går det ikke? Blir signalene forstyrett av vannet? vil ikke ha svar av en som ikke er 100% sikker nå:P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Brulte Vis innlegg
Det går ikke med noe trådløst utstyr til sånt. Man kan jo selvsagt kjøpe en transponder til ett par hundre tusen, programmere den til ett bestemt signal og så få fyr på ladningen. Men dette ligger litt utenfor budsjett......
Vis hele sitatet...
Viss det er litt utenfor budsjettet, så burde vell tau og ledning være innenfor?
Skal vurdere dette grundig. Fordelen med lunte inni ett vanntett kammer er at man slipper å få kluss med en gjennomføring for ledning som ikke er vanntett, det er stort trykk det er snakk om her. ( 450 meter )
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Vet du hva en quickmatch er? (Google it)
Har sjekka nå, men hvordan ser du for deg denne skal brukes til dypvannsbomben? Vil helst ha en saktebrennende og sikker lunte .....
Kan være eg overså noe også.....
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det jeg prøver å si er at ei lunte inni et tett rør ligner farlig mye på en quickmatch, noe som kan gi deg en meget ubehagelig overraskelse når du fyrer av 50 kg ANFO.
Ok, nå forstår eg, dette må eg teste på land først, men det er ikke noe problem. Når bomba er satt sammen tester eg den kun meg lunte og en liten knall sånn eg hører når den er brent ut. Da er det enkelt å regne ut brennhastigheten. Kommer til å gjøre dette i en vanntank for å simulere temperaturen inni røret når røret er senket i vann på ca 8 grader.
Jobber med å finne en passende sikkerhetsventil nå.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er det plastrør det er snakk om?
Sitat av Brulte Vis innlegg
det er stort trykk det er snakk om her. ( 450 meter )
Vis hele sitatet...
Røret kan bli skvisa tett rundt lunta på det dypet...
Vanntank kan ikke simulere det, med mindre det er ett trykkammer...
Fortsatt OT btw... Kanskje en mod snart burde rive denne tråden i 2?
Sitat av Up Vis innlegg
Fortsatt OT btw... Kanskje en mod snart burde rive denne tråden i 2?
Vis hele sitatet...
Definitivt.

Brulte: Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du skal gidde å styre med kompliserte og relativt usikkre rør med sikkerhetsventiler og lunte. Hvorfor kjører du ikke bare standard tau med eltenning? Billig og safe.

Jeg håper serriøst på at du utfører dette prosjektet. Planen din er jo egentelig ganske genial Bare ikke la det ende opp som utallelige andre ting folk sier de skal gjøre, også kommer det aldri resultater.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva skjer brulte? Ikke gi opp proskjektet ditt a, jeg så frem til resultatene
Har ikke planer om å legge det på hylla. problemet er at jeg bor i utlandet, i sommer hadde jeg bare 4 uker i Norge og jobben tok så jævlig mye tid at jeg ikke fikk kommet skikkelig i gang. Har alt av materiell liggende.
Flytter hjem til sommeren, da skal det skje!
Gleder meg! Husk å ta bilder av hvordan du gjør det og film alt da
▼ ... over en uke senere ... ▼
Lagde mine første lunter igår! Tok litt tid, men fikk laget 5 lunter på ca 20 cm. De brant litt dårlig, men tror det var fordi jeg brukte litt mye vann, ble litt...bløtt. De brente, om du holdte de oppover og tente på nederst, men litt dårlig om du la de strak..

Morsomt var det likevel, det førte innen pyroteknikk jeg noengang har laget. Brukte 4 fyrstikkesker (hodene selvfølgelig) og potetmel. Silte alt 'kruttet' gjennom en fin sil, så slapp mye av flisene som ble med.
Gjør ikke så veldig mye om du tok for mye vann.
Du sier de ble litt våte så de brant dårlig, du husket å tørke dem eller?

Velkommen til den pyrotekniske verden forresten
Sist endret av looperjohn; 20. desember 2009 kl. 14:42.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Gjør ikke så veldig mye om du tok for mye vann.
Du sier de ble litt våte så de brant dårlig, du husket å tørke dem eller?

Velkommen til den pyrotekniske verden forresten
Vis hele sitatet...
Ja, de tørket i ca 18 timer i et varmt rom..Mulig det ble for lite? Med bløtt mente jeg selve gørra jeg dro hyssingen igjennom..den ble liksom ikke bedre, uansett om jeg vente i et kvarter. Luntene ble dog knusk tørre, omtrent som jeg kunne 'knekke' dem (det som var utenpå selvfølgelig.)
Kjøp heller inn noen kjemikalier og lag krutt.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Kjøp heller inn noen kjemikalier og lag krutt.
Vis hele sitatet...
Har hatt lyst til og prøve og lage krutt og røykbomber lengre, problemet er bare at jeg bor midt i byen, og har null tilgang til utendørs kokeplater..
Kvaliteten på hyssingen har mye å si, du vil ha bomullshyssing tvunnet av mange tynne tråder. Den typen som er tvunnet av 3-4 ganske tykke bomullstråder er ikke like god.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Men dette prosjektet ditt Brulte. Er poenget å ta liv av mest mulig fisk? eller en undervannseksplosjon? Hvis det er det sistenevnte så trur jeg ikke du vil merke 50kg på overflaten på 450meters dyp, det vil vel bare komme opp en del gassbobler? Men om det var det førstenevnte så forstår jeg ikke helt hvorfor du vill bruke så mye penger for litt fisk?

Du kan få tak i en Burst disc. som sprekker på så og så mange bar. så hvis du får tak i en som ryker på 40bar ca. så lager du det sånn at vanntrykket vil presse inn en sylinder som slår over en bryter som fullfører kretsenb til motstanden din.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Har hatt lyst til og prøve og lage krutt og røykbomber lengre, problemet er bare at jeg bor midt i byen, og har null tilgang til utendørs kokeplater..
Vis hele sitatet...
Akkurat det siste der tror jeg ingenting på. Prøv igjen, å prøv som om du mener det.
Sitat av Up Vis innlegg
Akkurat det siste der tror jeg ingenting på. Prøv igjen, å prøv som om du mener det.
Vis hele sitatet...
Mja, har du forslag kanskje? Tenker utenom og kjøpe meg en av de små hybelplatene til 500-600kr bare for å dette...
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Mja, har du forslag kanskje? Tenker utenom og kjøpe meg en av de små hybelplatene til 500-600kr bare for å dette...
Vis hele sitatet...
Kommer absolutt ingen vei uten investeringer. Kokeplaten kan du bruke til mye morro den. Jeg har brukt min til å røyke fisk, lage trekull, lodde osv. Også utmerket til diverse kjemiske eksperimenter. Løp å kjøp
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Kommer absolutt ingen vei uten investeringer. Kokeplaten kan du bruke til mye morro den. Jeg har brukt min til å røyke fisk, lage trekull, lodde osv. Også utmerket til diverse kjemiske eksperimenter. Løp å kjøp
Vis hele sitatet...
Det var vel det som var litt av poenget mitt.
Men, den fra Clas Ohlson ser jo helt grei ut for den prisen, så mulig jeg går til investering av dette likevel.
Sist endret av Volch0k; 21. desember 2009 kl. 16:12.
Men for all del, ikke lag røykbomber inne i huset.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Men for all del, ikke lag røykbomber inne i huset.
Vis hele sitatet...
ops:P


Men nå er eg serriøs, JERNIA er billigare! For første gong. Såg sann dobbel kokeplate eller noe for 275kr eller noe..
Men eg kan vær litt forvirra.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Morsomt var det likevel, det førte innen pyroteknikk jeg noengang har laget. Brukte 4 fyrstikkesker (hodene selvfølgelig) og potetmel. Silte alt 'kruttet' gjennom en fin sil, så slapp mye av flisene som ble med.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det kun er meg, men merka selv stor forskjell på luntene når jeg gikk fra potetmel till dekstrin. De ble mye bedre da. Så kan jo være verdt de 2-3 timene i ovnen.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Men for all del, ikke lag røykbomber inne i huset.
Vis hele sitatet...
Nei, nettopp derfor jeg har ventet lenge...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har peiling på hva de bruker utenpå vanlige "grønne" fyrverkerilunter? De som brukes på omtrent alt av kommersielt fyrverkeri, de brenner rimelig bra, stabilt og kan til og med brennes under vann til en viss grad

Uansett, hvis du skal bruke fyrstikkhoder, bare ha litt vann i bunnen av en skål med lave kanter, evt. en asjett, deretter legger du fyrstikkene slik at hodet ligger i vannet, etter 5 min er de rimelig løse, og du kan gni dem av mot bunnen av skålen, null fliser deretter tørker du det, eller hiver oppi maizenna/dekstrin og starter med en gang
De kommersielle grønne luntene kalles visco. Det er tråd surret rundt en kjerne av svartkrutt. Utenpå er den dekket med nitrocelluloselakk. Du kan lage NC-lakk av pingpongballer oppløst i aceton.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Prøvde for litt siden med en blanding av noe fyrstikkhoder, fyrverkerikrutt (For og få en klar grønn gnist når det brenner) og noe restekrutt etter lading. Funker rimelig bra og er ganske synlig når det brenner og den brenner rimeligt bra uten for mange pauser. Eneste er at jeg må få lagd meg noe nc lakk til den.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vet du hva disse forskjellige komposisjonene inneholder? Jeg vil pent be deg ALDRI blande ditt og datt!
Vet sånn omtrent. Set stod på pakkene. Og det hele var ikke mer enn til 15 cm tråd. bare et par gram. Jeg har gjordt dette flere ganger og kruttet i fyrverkeriet jeg brukte er saktebrennede. (Jeg har testet)
Jeg er forsiktig med slikt som dette. Men som du sier er dette farlig. Testet det på en anbolt og, det skal mye friksjon for og få noe reaksjon ut av det.

Edit: jeg brukte

8 deler fyrstikkhoder
1 del krutt
1 del maizena

Og vannet det hele ut.
Det var ikke mer en et par gram siden jeg skulle eksperimentere med det for og se om det ble en klar gnist i mørket. Men tenkte og lage svartkrutt snart og få lagd en ordentlig lunte.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg synes ideen til Brulte høres utrolig kul ut! Jeg synes du kunne prøve å ha litt mindre tunnelsyn, ikke vondt ment(), men det er mange gode pyroteknikere her som har holdt på lenge og de har som regel rett, særlig når de diskuterer så mye(må bare si det, jeg elsker å lese de forumene hvor Up, Nitrofis og de andre litt mer "erfarne" diskuterer. Jeg skjønner ikke alt, men det er utrolig interessant å lese, dere gjør forumet levende!).

Uansett, da! Du gir inntrykk av å høre på dem, men du tar ikke til deg noe og du går alltid tilbake til din opprinnelige plan, selvom alt fra glade amatører til de som har holdt på med dette i flere år gir deg gode råd og vink, uten å være belærende. Hvis jeg skal lage noe(ikke pyro, har ikke fått kjemikalier ennå), setter jeg meg som regel ned, ser på 15 youtube-filmer eller lignende og så lager jeg min egen ide utifra det. Det funker ofte og det er ingen skam å ta et lite hint når det dukker opp. Uansett, da, ingenting av dette er vondt ment og jeg gleder meg veldig til å høre hvordan det gikk

Dette er forresten en av de smarteste innretningene jeg har sett, http://grassrootsdiy.com/black_match.htm! Helt genialt, spør du meg!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Wilyes Vis innlegg
Vet sånn omtrent. Set stod på pakkene.
Vis hele sitatet...
Fail... Det står aldri alle ingredienser på slike saker som regel. Var det Nitedal?

Sitat av Ffojt Vis innlegg
Dette er forresten en av de smarteste innretningene jeg har sett, http://grassrootsdiy.com/black_match.htm! Helt genialt, spør du meg!
Vis hele sitatet...
Det er bare fordi du ikke har sett kleshengeren til Nygaard
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Det er bare fordi du ikke har sett kleshengeren til Nygaard
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva du mener der, eller, jeg skjønner hva du mener men det må være en ganske ekstraordinær kleshenger hvis den kan lage blackmatch. Ligger det bilder av den noe sted?
Sitat av Wilyes Vis innlegg
Edit: jeg brukte

8 deler fyrstikkhoder
1 del krutt
1 del maizena
Vis hele sitatet...
Pressiser krutt? Er det BP?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Det er bare fordi du ikke har sett kleshengeren til Nygaard
Vis hele sitatet...
Det er bare en prototyp, da. Har ikke fått den til å produsere over 9000 meter i timen ennå. Men sånn seriøst. Har jeg en kleshenger? Jeg bruker en slik ramme beskrevet på passfire, som kan nøste opp tråd fra et "bad" med BP-slurry. Funker forsåvidt fett nok
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Tja, jeg ville vel kalle en "kleshenger(?)" som kan produsere 9000 meter blackmatch i timen ganske ekstraordinær... Noe du kunne tenke deg å legge ut tegninger på¨?
Sitat av Bob Vis innlegg
Pressiser krutt? Er det BP?
Vis hele sitatet...
Nja vet ikke helt 100% men jeg vet såpass at det er flash med noe de har tilsatt for og gjøre det saktebrennende. Jeg har ikke pakken for øyeblikket men jeg sjekket først litt rundt for og se hva annet som kunne være blandet i. Men dette er krutt fra noe lite bakkefyrverkeri som bare blinker litt. Og som jeg sa brukte jeg det bare til dette. Jeg blander aldri flere greier sammen i store mangder. Men dette var tross alt bare en liten test.

Har uansett ikke tenkt og bruke det siden jeg foretrekker ferdig fabrikklunte når jeg lager noe ordentlig.
Sist endret av Wilyes; 23. januar 2010 kl. 14:36.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Altså jeg hennviste egentlig til dette bildet

https://imma.gr/12407
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hehe Stas at det bildet av stua mi har lekket ut! Jeg har ikke noen magisk blackmatchmaskin, jeg bare tullet med 9000meter siden jeg ikke ante hva Up snakket om med en gang. Måten jeg fabrikkerer kan jeg sikkert beskrive en dag jeg skal lage mer. Har endel lunte igjen, så jeg er redd det blir en liten stund til.
Aha. Godt du er sikker på at det ikke var BP. Men det kunne fortsatt ha innholdt svovel. Og du vet vel at fyrstikkhoder innholder klorat, i og med at du hadde skjekket alt? Og da visste du også at svovel og klorat er den største fyfy'en hos amatørpyroteknikere.

Siden du sannsynligvis kommer til å si du hadde regnet med det men at det var i små mengder, så kunne du i hværtfall slengt igjen en liten advarsel til andre lesere som kommer til å lese dette. Du er klar over at det er masse kids her som tar til seg alt de leser, uten å skjekke skilder.
Neste dag slenger VG en artikkel om hvordan lille jonas hadde hvært på internett, blandet fyrstikker og BP for å lage lunten til fyrstikk bomben sin. Men på veien til jordet der han skulle tenne på bomben, satte lunten fyr av seg selv i lommen hans, og han ble nødt til å amputere beinet sitt.

Alle vet også hvem som får skylden for det hele..

Nygaard: Drøyt ass
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
En smule offtopic, men: Yeah, TWINE it is! Ligger vel på toppen av Mario Kart eller Zelda. Et av de to er alltid i bruk, hehe. Stor stas! Stolen havna i taket etter et par pils i høst, både fordi vi tenkte det var litt artig, og at den uansett bare var i veien på gulvet. Jeg har ikke tørket lunter i den, dessverre, men en hel del klær. Jeg kan dog henge litt blackmatch i den en dag og knipse et bilde for å forsvare all omtalen den har fått i denne posten.

ONTOPIC: http://grassrootsdiy.com/black_match.htm ser ganske tiltalende ut, jeg må si meg enig der. Stivelsen han bruker kan du gjerne bytte ut med vann og dextrin for enkelhetsskyld. Jeg tror jeg skal lage en slik i påskeferien eller noe slikt, sånn for å teste.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Takk Bob, men jeg ville ikke lagd lunte av BP og fyrstikker:P

Nygaard: Jeg syntes stuen fikk et fint preg av den stolen jeg...