Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3439
Hei! Tenkte jeg skulle bytte ut gulvlampen min med en taklampe. Da jeg åpnet dekselet så det slik ut:
http://bildr.no/image/MVlKNERE.jpeg
Hva gjør jeg nå?
Sist endret av Ziggity; 13. september 2016 kl. 00:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du ringer elektriker.

Når du stiller det spørsmålet du gjer så er det einaste trygge. I tillegg ser det der mest ut som en coax-skøyt.
Ta på deg gummihansker og skru ut sikringene. Trekk ut det som ligger i boksen og ta et nytt bilde. Da kan vi gi deg flere råd.
Som vidarlo skriver, ser det ut som en coax-skjøt, så du blir nødt til å finne et annet punkt med 230v, gjerne med tilknytning til en bryter. Og som vidarlo også skriver, vil det å kontakte elektriker være det tryggeste. IIRC, kan du som ufaglært koble til støpsel på for eksempel en lampe, men når man skal begynne å tukle med skjult anlegg og faste installasjoner, bør man vite hva man driver med. Konsekvensene av å gjøre feil, kan bli ganske store.
Sist endret av Veggen; 13. september 2016 kl. 15:48.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
På bildet ser det ikke ut som det er noen strømkabler i boksen. Da må det trekkes fra et egnet punkt.
Det forutsetter også at det er et ledig rør til boksen. Ettersom det er en kabel der fra før kan det hende at den bruker det som er av rør der.
Som andre sier ser det ut som coax, det brukes til TV og eventuelt internett, så hvis du gjør noe med den risikerer du å miste det.
Du risikerer også å skape støy for naboene hvis den ikke blir terminert riktig.

Ring elektriker så finner de ut av det.