Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1916
Hei.. Sitter her med en god del problemer med Windows 8.1 og har prøvd i flere uker å fikse disse problemene ved å lese meg ihjel på microsofts supportforum og alle andre nettsteder google har henvist meg til..

Problemene er der uansett hva jeg gjør og jeg begynner å bli mektig lei HELE MICROSOFT. Tanken av å få microsoft ut av livet mitt gir meg en god følelse på innsiden sånn helt genuint(iallefall mentalt..), problemet er at jeg vet ikke til hvem jeg skal rømme til?

Jeg har prøvd Linux før etter at en Kompis påstod jeg hadde fått min åpenbaring og endelig skjønt hvor dritt Windows er og at jeg bør komme over til Linux. Han brente en "Distro" til meg og sa at dette er alt jeg trenger, men det endte med at jeg måtte ringe han og bedrive uendelig masse "datagreier" som ROOT/TOOR og "-APT GET" og andre ting som gjorde at jeg følte meg som Neo fra filmen Matrix.. Uansett, Jeg sprakk etter 3 uker med Linux og krøp tilbake til Windows..

Og nå har jeg gjort det jeg aldri skulle tro jeg skulle gjøre og det var å vurdere APPLE..

Problemet er at når jeg sjekker Apple sine priser så får jeg sjokk..
Ikke fordi jeg ikke "kan" kjøpe det, men fordi jeg ikke er DUM og gidder IKKE å betale 18 000 kroner for en i5 prosessor! Selvom jeg ikke kan data så vet jeg at det finnes i7!!!!

De "billige" på 12,000kr-ish hadde intel HD graphics noe som igjen er uaktuelt å betale for.

Så jeg skjønner ikke egentlig hva apple krever så mye penger for når jeg ser MSI-laptoper til samme pris bare med 10 ganger sykere hardware??..

Uansett... Jeg nekter å bli lurt.. Betaler aldri 20 laken for en i5.....

Jeg også prøvd meg på Chrome OS noe som heller ikke falt i smak, fordi jeg aldri har vært fan av Googles (hemmlige) plan om å låse deg som bruker til dem. Bare jeg lager en GMAIL så har jeg plutselig en G+ konto og en Google drive og en youtubekanal og alt mulig rart.. Blir bare for mye for meg.

Så nå sitter jeg her og vurderer å boikotte alt som har med PC å gjøre fordi jeg føler alle platformer er noe dritt!!!


Finnes det noe annet der ute?
Fordi det er egentlig veldig uaktuelt å ikke ha en PC..


Kortversjon: Jeg misliker Windows,Apple,Linux og Chrome.
Jeg er fucked ikke sant? Finnes ingen andre platformer jeg kan rømme til?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
En datamaskin er et verktøy, ikke en leke, verktøy er noe man må lære å bruke og vedlikeholde. Folk ser ut til å ha glemt dette i nyere tid.

Hvilke problemer var det du spesifikt hadde under Windows?

Linux er for mer spesiellt interesserte, klart det er mye mer brukervennlig enn det var før i tiden men om hovedoppgavene dine på en datamaskin er spilling er kanskje ikke linux noe for deg enda.

Apple er gode på det de gjør, et av grunnene til at de ikke er så billige er at de selger ikke sjela si til tredjepartsfirmaer som overøser produktene deres med crappy bloatware (ja det er en smal sak å fjerne slikt for oss invidde)

Og til slutt: Nei det er ingen andre platformer du kan dra til, OS/2 og AmigaOS er ikke noe du vil bruke med mindre du er spesiellt interessert.
Du får Macbook Air med i7 (velg konfigurer på apple.no) til 10290.
Vil faktisk ikke si at Apple er spesielt dyrt om du sammenligner med en PC med tilsvarende byggekvalitet.

Tror ikke at jeg overdriver om jeg sier at en Apple maskin har dobbelt så lang levetid som de fleste Windows maskiner.
Du kan alltids laste ned apple på en hvilken som helst annen maskin om jeg ikke tar feil, da får du god hardware til billig pris og software som ikke dreper pc'en på hvert klikk du tar.
Trådstarter
5 0
Dodecha:
Hei og takk, men jo, nei jeg spiller ikke spill.
Jeg bruker stort sett bare Opera.exe. siden det meste jeg gjør på en PC er Online og Opera er en browser jeg virkelig har forelsket meg i. (Om det bare eksisterte Opera OS...)

Men Men, problemstillingen med Windows er at jeg ikke får åpnet "Windows Store" fordi jeg ikke får logget på med en MicrosoftKonto.

Og jeg vet at MS-kontoen funker for når jeg logger på outlook.com eller noe sånt så funker det, men når jeg skal logge på via PCen så får jeg en feilmelding om at det ikke gikk.

Jeg googla som sagt og fant uendelig mange som har samme problemstilling og uendelig mange Microsoftfolk som kom med "problemløsninger" som funket for kanskje en minoritet, men inntrykket jeg fikk var at de fleste ikke greide å fikse det.

Her er noen av trådene jeg har lest:
http://answers.microsoft.com/en-us/w...0-cedba08ad516

http://answers.microsoft.com/en-us/w...d-debe7ad1b3ea


Og andre lignende sider som jeg ikke finner i historikken nå.. Jeg har prøvd alt av:
Windows knapp + R og regedt32.exe

Prøvd å konfiguere "services.msc" og alle mulige ting folka tipser om..

Selv jeg skjønner lite av det , jeg har iallefall prøvd alt jeg har kommet over.


PetterPan: Takk, men jeg liker ikke AIR, bare PRO.


Det ser ut som jeg må nøye meg med Windows ja.
Får vente på Windows 10 og håpe at alt funker der..

Edit: Icecold: Okay kult takk, det visste jeg ikke. Skal undersøke videre nå.
Sist endret av 1x2x; 5. februar 2015 kl. 10:41.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av 1x2x Vis innlegg

PetterPan: Takk, men jeg liker ikke AIR, bare PRO.
Vis hele sitatet...
Du kan få en Macbook Pro med i7 også til 12 290,00. Jeg kan ikke se hva du skal med det, du har åpenbart ikke behov for noe mer enn en Macbook Air med i5, men hvis du vil må du gjerne
Sitat av Tias Vis innlegg
Du kan få en Macbook Pro med i7 også til 12 290,00. Jeg kan ikke se hva du skal med det, du har åpenbart ikke behov for noe mer enn en Macbook Air med i5, men hvis du vil må du gjerne
Vis hele sitatet...
Alltid kjøp i7 hvis du har mulighet til det, ettersom den vil vare mye lengre grunnet mindre stress på prosessoren. Og hva er vitsen med Air? Den er jo så ekstremt tynn at bare gud vet hvorfor den ikke knekker, blir sikkert mye dyrere for akkurat samme hardware ettersom alt må være så lite.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er som petterpan2 sier, Apple har en byggekvalitet som overgår mye annet jeg har hatt mye lengre levetid på macbook pro'en min enn på noen annen bærbar jeg har hatt hitil. Men der stopper fandomen, jeg har ikke ipad, jeg har ikke iphone, faktisk er det eneste epleproduktet jeg eier macbook proen.

Hackintosh kan hjelpe deg med å få OS X på en PC, men du må sjekke at hardwaren er kompatibel, du kan ikke kjøre det på all hardware.

Jeg har aldri hatt en microsoft konto, så jeg har desverre ingen erfaring å komme med. Denne feilen ser ut til å være en stor blemme fra deres side og det er jo dels uprofesjonellt av de.

Men det skurrer litt for meg, du sier hovedaktiviteten din er browsing, og du MÅ ha i7? Man MÅ ikke ha det heftigste hele tiden. Min samboer drev med interiørdesign (photoshop, indesign, archicad) og klarer seg fint med Core i5-4200U, 8GB 1600Mhz ram.

Sitat av Icec0ld Vis innlegg
Alltid kjøp i7 hvis du har mulighet til det, ettersom den vil vare mye lengre grunnet mindre stress på prosessoren.
Vis hele sitatet...
Hæ? Kunne du forklart hva du mener med "stress"? Jeg tror ikke du helt aner hvordan en CPU fungerer.
Sist endret av Dodecha; 5. februar 2015 kl. 11:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Icec0ld Vis innlegg
Alltid kjøp i7 hvis du har mulighet til det, ettersom den vil vare mye lengre grunnet mindre stress på prosessoren.
Vis hele sitatet...
Tull og tøys. Det er ingen slitasje på elektronikk av den typen du beskriver.

Og hva er vitsen med Air? Den er jo så ekstremt tynn at bare gud vet hvorfor den ikke knekker, blir sikkert mye dyrere for akkurat samme hardware ettersom alt må være så lite.
Vis hele sitatet...
Meningen med maskinen burde være åpenbar: maskinen er liten og lett, og dermed svært portabel.
Sitat av 1x2x Vis innlegg
Jeg har prøvd Linux før etter at en Kompis påstod jeg hadde fått min åpenbaring og endelig skjønt hvor dritt Windows er og at jeg bør komme over til Linux. Han brente en "Distro" til meg og sa at dette er alt jeg trenger, men det endte med at jeg måtte ringe han og bedrive uendelig masse "datagreier" som ROOT/TOOR og "-APT GET" og andre ting som gjorde at jeg følte meg som Neo fra filmen Matrix.. Uansett, Jeg sprakk etter 3 uker med Linux og krøp tilbake til Windows..

Så nå sitter jeg her og vurderer å boikotte alt som har med PC å gjøre fordi jeg føler alle platformer er noe dritt!!!


Kortversjon: Jeg misliker Windows,Apple,Linux og Chrome.
Jeg er fucked ikke sant? Finnes ingen andre platformer jeg kan rømme til?
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke at dette skal oppfattes som kritikk, men ta det heller som en opplysning.

Slik jeg har skjønt den eder og galle du har kommet med, så har du prøv kun én Linux-distro av antageligvis flere hundrede, og jeg mener det blir feil å dømme Linux ned og nedom fra denne! Inntrykket mitt, er at du har prøvd Debian. Dette er en distro, som jeg personlig mener har mye bra ved seg, bl.a. antall pakker/programmer tilgjengelig helt fritt. Men det er flere avledet fra denne, der du nesten ikke trenger å bruke terminalen (aka Dos-vindu). Jeg personlig vil anbefale deg Linux-mint (som er basert på Debian) eller Open-Suse. Som begge er meget lette å bruke og brukervennlige! Begge disse har sine positive og negative sider. Mens Linux-mint sin desidert største fordel er antall pakker/programmer du har fritt tilgjengelig. Og denne kan du få med flere vindusbehandlere, og jeg anbefaler med KDE, Mate eller Cinnamon etter rekkefølge.

Men selvsagt kan du ikke forvente å gå rett fra Windows, og mestre det meste i Linux! Husk dette er et helt annet operativsystem. som er helt annerledes oppbygd, og har et helt annet grunnlag (Unix, som også Mac-OS er bygd på). Og en må bare regne med det er noen forskjellige løsninger på diverse ting.
Men gidder du å prøve deg og feile en del, så kan Linux bli en fin "partner" i mange år fremover!

http://distrowatch.com/
Sist endret av aluminiumfluorid; 5. februar 2015 kl. 13:48.
Sitat av Tias Vis innlegg
Tull og tøys. Det er ingen slitasje på elektronikk av den typen du beskriver.



Meningen med maskinen burde være åpenbar: maskinen er liten og lett, og dermed svært portabel.
Vis hele sitatet...
Har ikke peiling på hvordan en CPU fungerer, vet bare at i7 prosessorer holder ut lengere enn i5, og det er fakta. TS virker som om han skal ha dataen sin en stund, ikke anbefal en tynn air som sikkert ikke varer lenge i hele tatt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Icec0ld Vis innlegg
Har ikke peiling på hvordan en CPU fungerer, vet bare at i7 prosessorer holder ut lengere enn i5, og det er fakta. TS virker som om han skal ha dataen sin en stund, ikke anbefal en tynn air som sikkert ikke varer lenge i hele tatt.
Vis hele sitatet...
Prosessorer er ganske driftsikre om de kjøles rett uavhengig av om det er en i5 eller i7, andre komponenter i en datamaskin vil feile lenge før prosessoren. Om han ikke skal drive med heavy operasjoner som f.eks videorendring og viritualisering så trenger man ikke en i7.
Trådstarter
5 0
Heey igjen, ble litt borte utover ettermiddagen, men skal prøve å svare dere alle nå
i kronologisk rekkefølge.

Så jeg starter med "Tias":

Hei, og takk for tilbudet ditt, men hvis det er en brukt PC så tørr jeg ikke,
fordi jeg er dessverre redd at det er installert spionprogrammer på den!!
Ikke ta det personlig, jeg handler ikke engang fra finn.no...(veldig paranoid..vanskelig å forklare.)
Men jeg setter pris på at du tok deg bryet til å komme med et tilbud. Det var hyggelig gjort!


Til "Dodecha":
Haha, ja det er forståelig at det skurrer for deg..
Jeg kan være veldig sær på en irrasjonell måte.. Så det er vanskelig å forstå seg på mine ønsker og preferanser.
Jeg har ikke noe særlig dyp datakunnskap utenom det overfladiske, så det er mulig at jeg har en primitiv holdning til det hele
og tenker at det beste er å investerte i det "sterkeste". (Selv om jeg bare skal kjøre Opera.exe ...)
Såå ja, jeg skal ikke prøve å forsvare tankegangen min, den er høyst subjektiv og man bør ikke forvente å forstå seg på den objektivt!

Og takk for Hackentosh-tipset, Skal undersøke videre i kveld!


Til "Amdb73".

Hei og takk for opplysningen du kom med!
Ja jeg forstår hva du mener, Linux er sikkert bra, og jeg har valgt Linux som en slags "plan B"/ "Worst case scenario"
hvis jeg skulle finne ut at jeg ikke orker noen av de andre lenger.
Men vil først prøve å forbedre forholdet mitt med enten Apple eller Windows for de OS'ene fremstår litt mer "n00bvennlige".
Nærmer meg 30 åra så jeg vet ikke om jeg har så mye energi til overs til å sette meg inn i Linux når jeg har brukt Windows hele livet.
Men må man så må man, så Linux er i bakhodet som sagt! Takk igjen for bidraget ditt!



Jeg skal prøve å formatere PCen og se om problemstillingen som har satt meg i tenkeboksen forsvinner.
For da seiler jeg mest sannsynlig videre på windows-flåta.. Liker meg egentlig her, men er bare det med at jeg ikke får logga på med en MS-konto som gjør det så kjipt..

Men jeg har lest at for noen så funka det å formatere 2-3 ganger på rad, selvom det ikke gir mening.. men.. hva vet jeg?

Igjen takk til dere alle og ønsker dere en fin kveld videre!
Ellers er CPU-debatten deres litt for avansert for meg, så den holder jeg meg unna!
Sitat av Tias Vis innlegg
Tull og tøys. Det er ingen slitasje på elektronikk av den typen du beskriver.
Vis hele sitatet...
Koker det så koker det, PS3 er kanskje mest kjent for at kjølepastaen koker bort, men dette gjelder også levetiden på mange andre produkter. Apple er dog kjent for å lage bra design på hardware... og man skal slippe å tenke på den slags dersom man velger deres hardware.
Sist endret av nudo; 6. februar 2015 kl. 23:50.
Stapp inn siste versjon av OpenSuse - Just works uten politisk korrekt dilldall.
Hvis du trenger Windows så bør du vurdere å ha en Linux maskin i tillegg.
Hvis du innstallerer Linux på en utdatert evneveik maskin så får du neppe en grei løsning du kan leve med.
0.7% bruker Linux. En ekstra maskin koster ikke all verden - En grei stasjonær Lenovo NOK 2500-3500 pluss skjerm
som godt kan være brukt.

Stapp inn siste versjon av OpenSuse - Just works uten politisk korrekt dilldall.
Hvis du trenger Windows så bør du vurdere å ha en Linux maskin i tillegg.
Hvis du innstallerer Linux på en utdatert evneveik maskin så får du neppe en grei løsning du kan leve med.
0.7% bruker Linux. En ekstra maskin koster ikke all verden - En grei stasjonær Lenovo NOK 2500-3500 pluss skjerm
som godt kan være brukt.
Sist endret av Jim114; 11. februar 2015 kl. 08:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Linux er for mer spesiellt interesserte, klart det er mye mer brukervennlig enn det var før i tiden men om hovedoppgavene dine på en datamaskin er spilling er kanskje ikke linux noe for deg enda.
Vis hele sitatet...
Linux distroen Zorin har mye installert( Java, Flash, bl a ) og er veldig brukervennlig. Steam skal også funke der.
Sist endret av nudo; 11. februar 2015 kl. 09:06.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av 1x2x Vis innlegg

Så jeg starter med "Tias":

Hei, og takk for tilbudet ditt, men hvis det er en brukt PC så tørr jeg ikke,
fordi jeg er dessverre redd at det er installert spionprogrammer på den!!
Ikke ta det personlig, jeg handler ikke engang fra finn.no...(veldig paranoid..vanskelig å forklare.)
Men jeg setter pris på at du tok deg bryet til å komme med et tilbud. Det var hyggelig gjort!
Vis hele sitatet...
Hehe. Hyggelig med så positiv respons, men jeg siterte altså priser fra Apple .
Parkettetterligning
Så hvis jeg har forstått det riktig er du sur fordi du ikke får brukt Windows store? Derfor vil du bytte til et annet os som ikke har Windows store? Også skal du bare bruke opera som man absolutt ikke trenger Windows store? Selv skjønner jeg ikke problemet.

Hvis du MÅ bytte kan jeg anbefale mint da jeg mener at til så simpellerukskrav som du har er det faktisk enklere og mer brukervennlig. Les litt på Linux mint sine sider Så blir du overrasket hvor enkelt det er. Hvis du skal installere Windows på nytt uansett kan du prøve mint først.

Når det er sagt trenger du ikke kraftig maskin. Skal du kjøpe Mac er det tyskere å kjøpe en dyr og kraftig en da du får mindre kraft for pengene. Da får du heller kjøpe enda en ny en om ca antall år når den blir utdatert. Men så lenge du har en Intel i-si - serie er du trygg (i3) funker fint også. Og husk i7 er ikke nødvendigvis kraftigere enn i5.
Sist endret av trappetryne; 11. februar 2015 kl. 09:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.