Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 21978
Freddy Fred sitt inlegg:
Men der er jo problemet, vi vet jo at det må ha en slutt noe sted. Man kan ikke bare kontre det med ett "men da er skaperen skapt også!"

La meg gi deg ett lite tankeeksperiment: si at en skaper skaper verden, la oss kalle han for Bob, Bob ble skapt av Bob-1, Bob-1 ble skapt av Bob-2 etc, helt inn til evigheten. Om denne prosessen virkelig er evig vil det si at den ikke har noen start eller slutt, derfor kan en si at det er umulig, fordi da ville man aldri kunne komme til Bob, bare til Bob-(evighet).

Men forklar meg, hvorfor er det mer logisk at en skaper har blitt skapt (rep infinitum) enn at det er en nano% stor sjanse for at det har blitt sånn som det er.

Er det fordi sjansen er så liten?

(NB: når vi snakker om designet univers kommer jeg på en viss kjent teoretisk fysiker som benektet at Gud spilte med terning, men allikevel eksisterer kvantefysikk)

Sitat av racc00n Vis innlegg
Vel, grunnen til at det er logisk at noe(n) har skapt universet er rett og slett fordi at jeg ikke ser for meg at det som en gang var big bang ikke kan ha kommet av ingenting. Det trenger en "katalysator", eller hva en skal kalle det. En action som fører til reaction er kanskje måten å si det på.
Vis hele sitatet...

Og derfor er det mer logisk at et vesen er blitt skapt ut av ingenting? Og i tillegg at vesenet kan skape hva det vil?

1. Enten har du rett og alt er super science fiction med en rase/something som bare tenkte "la oss skape flere galakser, kanskje t.o.m. et univers".

2. Eller hva med at det eksisterer ett materie som har skapt dette ut av "ingenting" fordi vi vet ikke om materiet enda.

3. Paralelle universer kanskje, er mange muligheter, han heter sikkert Gud i de andre universene også.
Og da kan vi jo gruble på hvordan de paralelle universene ble skapt. Har en fin coctail med mindfuck her.
Trådstarter
27 0
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Som tidligere nevnt av andre, kantefluktuasjon, og bare det alene er enormt mye mer enn hva som støtter oppunder hypotesen om en skaper, for som sagt, er det hva meg bekjent, ingenting som tilsier at liv eller universet er avhengig av noen form for skaper.

En hypotese går på at summen av all energi i universet er lik null, noe som igjen er veldig forenelig med at universet oppsto fra "ingenting".
Vis hele sitatet...
Problemet med disse modellene er at det kun er matematiske ideer som ikke har rot i virkeligheten.

Slik jeg har forstått det, så baserer det seg på at positiv energi av materie er nøyaktig balansert med negativ energi, på ett eller annet matematisk vis. Og således er den totale energien i universet null (eller svært lite - bare mengden som er tillatt av kvantemekanikk). Dermed har det seg slik at ingen energi egentlig var nødvendig for at universet skulle komme til eksistens. Selv om dette stemmer på tavlen hos en matematiker, så betyr ikke det at det har rot i virkeligheten. Det behøves negativ energi for at dette skal fungere, og det er ingenting som tyder på at det finnes noe slikt som negativ energi i den virkelige verden. Det er altså en teoretisk konstant som blir brukt for å løse et rent matematisk tankeeksperiment.

Derfor er slike modeller trolig best å anses som naturalistiske metafysiske alternativer til skaper-hypotesen. Ikke som vitenskapelige teorier som kan testes i den virkelige verden.
Sitat av racc00n Vis innlegg
Jeg vet ikke om du sikter til meg, men jeg er ikke religiøs, og har ikke engang lest bibelen. Men jeg er derimot temmelig interessert i fysikk/matematikk/kjemi - dog jeg har ikke den forståelsen for det som forskere har.
Vis hele sitatet...
Siktet absolutt ikke til deg.
Siktet til religiøse mennesker generelt
Sitat av racc00n Vis innlegg
Problemet med disse modellene er at det kun er matematiske ideer som ikke har rot i virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Ikke har rot i virkeligheten?

Quantum fluctuation er mer enn bare matematiske utregninger.

What's the Total Energy In the Universe?
Du har tidligere brukt logikk for å argumenter for en skaper, vel, logikken i artikkelen jeg linker til, er vesentlig enklere å følge, så da godtar du vel at universet med stor sannsynlighet kan ha en samlet energi lik null, det er jo lgisk.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Ts: Greit, vi har ikke bevist alle matteformlene som vi har om universet, men de er logiske, du kan ikke kontre noe som gir fullstendig mening med "vel, ingen har bevist det, så det er like legitimt som en skaper".

Du nevner filosofi en del, men filosofi er ikke sidestilt med matematikk når vi snakker om fysikk. Ikke i nærheten.
Trådstarter
27 0
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ikke har rot i virkeligheten?

Quantum fluctuation er mer enn bare matematiske utregninger.

What's the Total Energy In the Universe?
Du har tidligere brukt logikk for å argumenter for en skaper, vel, logikken i artikkelen jeg linker til, er vesentlig enklere å følge, så da godtar du vel at universet med stor sannsynlighet kan ha en samlet energi lik null, det er jo lgisk.
Vis hele sitatet...
Matten er garantert fin og helt logisk! Men i matten har de antatt at det finnes negativ energi - noe som ikke eksisterer i virkeligheten(såvidt vi vet). Dermed har det ikke rot i virkeligheten. Det er som å lage en anatomisk tegning av enhjørning. tegningen kan være fin, og anatomien kan gi mening rent biologisk, hvis vi antar at enhjørningen finnes. Men den finnes ikke.

Sitat av Choobe Vis innlegg
Ts: Greit, vi har ikke bevist alle matteformlene som vi har om universet, men de er logiske, du kan ikke kontre noe som gir fullstendig mening med "vel, ingen har bevist det, så det er like legitimt som en skaper".

Du nevner filosofi en del, men filosofi er ikke sidestilt med matematikk når vi snakker om fysikk. Ikke i nærheten.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at matte er logisk.
Sist endret av racc00n; 12. juli 2014 kl. 09:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av racc00n Vis innlegg
Matten er garantert fin og helt logisk! Men i matten har de antatt at det finnes negativ energi - noe som ikke eksisterer i virkeligheten(såvidt vi vet).
Vis hele sitatet...
Gravitasjonskraft = negativ energi og den finnes over alt
True phreak.
Sitat av racc00n Vis innlegg
Et univers kan ikke komme ut av INGENTING. Et univers MÅ komme til eksistens av NOE(N).
Vis hele sitatet...
Hvor står det i regelboken at det ikke kan skje? Partikler oppstår ut av ingenting hele tiden, men fordi de oppstår i par (en partikkel og en antipartikkel) blir summen av tilført energi lik null.

Hvordan definerer man INGENTING? OK, vi forstår sannsynlivis ikke de grunnleggende mekanismene bak opphavet til universet. Det er mulig at det heller aldri vil skje. Det som for oss kan synes som INGENTING, kan godt være langt mer substansielt i det man kommer utenfor vårt univers.

Jeg vet det er dårlig form å referere til lange Youtubevideoer, men Lawrence Krauss har en video på Youtube hvor han forklarer hvordan universet KAN ha oppstått fra ingensteds.
Sist endret av Orph; 12. juli 2014 kl. 09:44.
"If you drop a ball from rest (defined to be a state of zero energy), it gains energy of motion (kinetic energy) as it falls. But this gain is exactly balanced by a larger negative gravitational energy as it comes closer to Earth’s center, so the sum of the two energies remains zero."
Sitat av racc00n Vis innlegg
Problemet med disse modellene er at det kun er matematiske ideer som ikke har rot i virkeligheten.

Slik jeg har forstått det, så baserer det seg på at positiv energi av materie er nøyaktig balansert med negativ energi, på ett eller annet matematisk vis. Og således er den totale energien i universet null (eller svært lite - bare mengden som er tillatt av kvantemekanikk). Dermed har det seg slik at ingen energi egentlig var nødvendig for at universet skulle komme til eksistens. Selv om dette stemmer på tavlen hos en matematiker, så betyr ikke det at det har rot i virkeligheten. Det behøves negativ energi for at dette skal fungere, og det er ingenting som tyder på at det finnes noe slikt som negativ energi i den virkelige verden. Det er altså en teoretisk konstant som blir brukt for å løse et rent matematisk tankeeksperiment.

Derfor er slike modeller trolig best å anses som naturalistiske metafysiske alternativer til skaper-hypotesen. Ikke som vitenskapelige teorier som kan testes i den virkelige verden.
Vis hele sitatet...
Her tar du nok feil.

Kvantefluktuasjoner er i høyeste grad eksperimentelt bekreftet. For eksempel gjennom Casimireffekten og Lambskift. Kvantefluktuasjoner består av at partikler dukker opp fra tomt rom i korte perioder før de forsvinner. Desto høyere energi partiklene har, jo kortere er levetiden – altså tiden det tar før de forsvinner igjen. Det er en mulighet at hele vårt univers er en slik kvantefluktuasjon, men for at det ikke skal ha en begrenset levetid må da universets totale energi være null. Og gravitasjon har negativ energi, fordi den har en tiltrekkende kraft (det krever tilføring av positiv energi å trekke to legemer fra hverandre, og gravitasjon må da bruke negativ energi for å dra dem sammen). Hvis man summerer opp all denne energien man ser, ender man tilsynelatende med null.
Trådstarter
27 0
Sitat av Provo Vis innlegg
Her tar du nok feil.

Kvantefluktuasjoner er i høyeste grad eksperimentelt bekreftet. For eksempel gjennom Casimireffekten og Lambskift. Kvantefluktuasjoner består av at partikler dukker opp fra tomt rom i korte perioder før de forsvinner. Desto høyere energi partiklene har, jo kortere er levetiden – altså tiden det tar før de forsvinner igjen. Det er en mulighet at hele vårt univers er en slik kvantefluktuasjon, men for at det ikke skal ha en begrenset levetid må da universets totale energi være null. Og gravitasjon har negativ energi, fordi den har en tiltrekkende kraft (det krever tilføring av positiv energi å trekke to legemer fra hverandre, og gravitasjon må da bruke negativ energi for å dra dem sammen). Hvis man summerer opp all denne energien man ser, ender man tilsynelatende med null.
Vis hele sitatet...
Gravitasjon er negativ energi? Hvis en har negativ energi, så må vel det bety at en potensielt har negativ masse? Problemet med warp-drift har f.eks vært det faktum at det ikke eksisterer negativ masse. Gravitasjon er vel snarere positiv energi, ettersom vi kan høste den energien av et fallende objekt's bevegelsesenergi. Hva er det jeg ikke forstår her?
Sitat av racc00n Vis innlegg
Gravitasjon er negativ energi? Hvis en har negativ energi, så må vel det bety at en potensielt har negativ masse? Problemet med warp-drift har f.eks vært det faktum at det ikke eksisterer negativ masse. Gravitasjon er vel snarere positiv energi, ettersom vi kan høste den energien av et fallende objekt's bevegelsesenergi. Hva er det jeg ikke forstår her?
Vis hele sitatet...
Tenk deg at du har et univers som kun består av en planet og en liten ball. Om denne ballen hadde blitt plassert helt rolig uendelig langt vekk fra planeten, ville tiltrekningen mellom dem vært null, slik at den potensielle energien, eller energien knyttet til tyngdefeltet, (U) ville vært null, og bevegelsesenergien til ballen (K) ville vært null. Null energi, altså (K+U=0). Hvis vi i stedet plasserer den et minimalt hakk nærmere planeten, men i ro, så vil den sakte, men sikkert begynne å akselerere mot den. Bevegelsesenergien (K) vil altså øke jevnt og trutt. Men på grunn av energibevaring, så må det bety at energien i tyngdefeltet (U) må bli mer og mer negativ ettersom bevegelsesenergien (K) blir mer og mer positiv, slik at summen (K+U=0) ikke forandrer seg.

http://www.livescience.com/33129-tot...erse-zero.html
http://www.astrosociety.org/publicat...-from-nothing/
https://www.youtube.com/watch?v=ynWKQcjznQU
Sitat av racc00n Vis innlegg
Matten er garantert fin og helt logisk! Men i matten har de antatt at det finnes negativ energi - noe som ikke eksisterer i virkeligheten(såvidt vi vet). Dermed har det ikke rot i virkeligheten. Det er som å lage en anatomisk tegning av enhjørning. tegningen kan være fin, og anatomien kan gi mening rent biologisk, hvis vi antar at enhjørningen finnes. Men den finnes ikke.
Vis hele sitatet...
Vet du egentlig hvordan prosessen fra hypotese til teori foregår, leser du lenkene du blir gitt, og er du egentlig interessert i å diskutere?
Jeg må nesten spørre, i og med at det virker som du ikke en gang prøver å sette deg inn det andre kommer med, og avviser alt som strider mot din oppfatning.
For meg virker det rett og slett som at du ar bestemt deg for hvordan du mener ting henger sammen og blankt skrinlegger alt du mener er feil.

Selv må jeg ærlig innrømme at jeg ikke vet, men jeg stoler mer på vitenskap og forskning, enn synsingen til hvermannsen.
Så, derfor spør jeg, på hvilket grunnlag aviser du det vitenskapen har kommet frem til?
Og igjen, kan du komme med noe helt konkret som styrker hypotesen om en skaper, noe som er mer enn bare synsing?

Om jeg følger din fremgangsmåte, kan jeg hevde at julenissen fins, jeg kan finne vitner som har sett han, jeg kan til og med legge frem "bevis" i form av alle gaven som dukker opp over hele verden på julaften. For siden det er så mange barn som får gaver på julaften, så må jo julenissen finnes.
Trådstarter
27 0
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Vet du egentlig hvordan prosessen fra hypotese til teori foregår.
Vis hele sitatet...
Ja.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så, derfor spør jeg, på hvilket grunnlag aviser du det vitenskapen har kommet frem til?
Vis hele sitatet...
Jeg avviser ikke det vitenskap faktisk har kommet frem til. Men ettersom det ikke engang er i nærheten av å bli bevist(vitenskapelig) at et univers kan komme fra ingenting, så velger jeg å se bort fra det foreløpig - og da sender jeg i retur de linkene du gav meg om hypotese og teori.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og igjen, kan du komme med noe helt konkret som styrker hypotesen om en skaper, noe som er mer enn bare synsing?
Vis hele sitatet...
Nei, som allerede sagt så er det bare enkel filosofering og synsing som får meg til å mene at en skaper høres logisk ut. Jeg har ikke svaret, eller noen vitenskapelige bevis(selvsagt). Jeg påpeker dog mangelen på vitenskapelige bevis for at universet "ikke trenger" en skaper.

Sitat av Provo Vis innlegg
Tenk deg at du har et univers som kun består av en planet og en liten ball. Om denne ballen hadde blitt plassert helt rolig uendelig langt vekk fra planeten, ville tiltrekningen mellom dem vært null, slik at den potensielle energien, eller energien knyttet til tyngdefeltet, (U) ville vært null, og bevegelsesenergien til ballen (K) ville vært null. Null energi, altså (K+U=0). Hvis vi i stedet plasserer den et minimalt hakk nærmere planeten, men i ro, så vil den sakte, men sikkert begynne å akselerere mot den. Bevegelsesenergien (K) vil altså øke jevnt og trutt. Men på grunn av energibevaring, så må det bety at energien i tyngdefeltet (U) må bli mer og mer negativ ettersom bevegelsesenergien (K) blir mer og mer positiv, slik at summen (K+U=0) ikke forandrer seg.

http://www.livescience.com/33129-tot...erse-zero.html
http://www.astrosociety.org/publicat...-from-nothing/
https://www.youtube.com/watch?v=ynWKQcjznQU
Vis hele sitatet...
Selv om jeg ikke helt begriper fysikken du viser til her, så skjønner jeg at jeg har misforstått veldig hva negativ energi er.

Når det er sagt, så har du allerede sagt deg enig i at kvantefluktuasjoner er eksperimentelt bekreftet, men at det i den kontekst vi har snakket om her fremdeles kun er matematiske teorier som ikke er mye verdt - siden de er eksperimentelt ubekreftet her.(dog, du mener riktig nok de er mer verdt enn synsing likevel). I bunn og grunn så er teorien om at universet kan komme fra ingenting av seg selv en ide vi mennesker har, og er ikke nødvendigvis sannhet.
Sist endret av racc00n; 12. juli 2014 kl. 16:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av racc00n Vis innlegg
Jeg påpeker dog mangelen på vitenskapelige bevis for at universet "ikke trenger" en skaper.
Vis hele sitatet...
Occams Razor. Noko som kan skape universet er rimelig avansert. Om vi ikkje godtek at universet oppsto spontant, så ser eg ikkje nokon grunn til å godta at skaperen oppsto spontant, ettersom den må vere meir kompleks enn universet - som i utgangspunktet kun er dum masse og eit sett fysiske lover.

(I tillegg det Provo sa - universet ser ut til å vere tilpassa oss fordi vi er her. Hadde det ikkje støtta karbonbasert liv hadde ikkje vi vore her).
Trådstarter
27 0
Sitat av slashdot Vis innlegg
Occams Razor. Noko som kan skape universet er rimelig avansert. Om vi ikkje godtek at universet oppsto spontant, så ser eg ikkje nokon grunn til å godta at skaperen oppsto spontant, ettersom den må vere meir kompleks enn universet - som i utgangspunktet kun er dum masse og eit sett fysiske lover.

(I tillegg det Provo sa - universet ser ut til å vere tilpassa oss fordi vi er her. Hadde det ikkje støtta karbonbasert liv hadde ikkje vi vore her).
Vis hele sitatet...
Selv om Occams Razor er et temmelig greit prinsipp, så er ikke det vitenskap. Krauss sa det, til og med.

Jeg har aldri ment at univeset var finjustert for nettopp oss - dog jeg har uansett omsider lagt fra meg hele ideen om at universet må være finjustert for materie og lover slik som vi kjenner det.

Det med at universet oppstår spontant ut av intet har jeg vanskeligheter med å kjøpe rent logisk, nettopp fordi det må ha hatt en årsak. Det må være en reaksjon fra noe. Hva skal det ha vært? Det kan ha vært omstendigheter i multiverset som en snakker om, men da stilles det samme spørsmål i tur om multiverset igjen. Enten må multiverset være evig, eller så må det ha oppstått av en årsak det òg.

Men du har et godt poeng med at skaperen måtte ha vært mer avansert enn selve universet.
Sist endret av racc00n; 12. juli 2014 kl. 16:57.
Sitat av racc00n Vis innlegg
Når det er sagt, så har du allerede sagt deg enig i at kvantefluktuasjoner er eksperimentelt bekreftet, men at det i den kontekst vi har snakket om her fremdeles kun er matematiske teorier som ikke er mye verdt - siden de er eksperimentelt ubekreftet her.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er de mye verdt. De er det eneste som er verdt noe som helst i denne sammenhengen. Det som ikke er verdt noe, er vill gjetning om at det står en bevisst skaper bak.

Sitat av racc00n Vis innlegg
Selv om Occams Razor er et temmelig greit prinsipp, så er ikke det vitenskap. Krauss sa det, til og med.
Vis hele sitatet...
Occam's razor er et viktig prinsipp innen vitenskapen. Desto flere usikre og unødvendige detaljer en hypotese har, jo mindre sannsynlig er det at den er riktig. Så det er fare for at du har misforstått hva Krauss har ment.

Sitat av racc00n Vis innlegg
Det med at universet oppstår spontant ut av intet har jeg vanskeligheter med å kjøpe rent logisk, nettopp fordi det må ha hatt en årsak. Det må være en reaksjon fra noe.
Vis hele sitatet...
Nei, ting skjer uten årsak hele tiden på kvantenivå. Radioaktivt henfall, for eksempel, bare skjer. Kvantefluktuasjoner bare skjer. Ingen utløsende årsak. Det er dessuten ingenting ulogisk med at universet oppstår fra intet; fysikklovene vi har verifisert grundig befaler tvert i mot at det før eller siden er nødt til å skje. At du synes det strider mot sunn fornuft er et ekstremt dårlig argument, siden det meste av verifisert avansert fysikk strider mot sunn fornuft. I tillegg har man som sagt andre alternativer som at universet aldri begynte å eksistere, eller at det bare er ett av mange universer i et multivers. At universet ble skapt av en bevisst skaper er nok et av de aller minst sannsynlige scenarioene.

Sitat av racc00n Vis innlegg
Det kan ha vært omstendigheter i multiverset som en snakker om, men da stilles det samme spørsmål i tur om multiverset igjen. Enten må multiverset være evig, eller så må det ha oppstått av en årsak det òg.
Vis hele sitatet...
Multiverset kan også ha oppstått uten noen utløsende årsak, eller det kan være uendelig i tidsutstrekning.
Sist endret av Provo; 12. juli 2014 kl. 17:12.
Trådstarter
27 0
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, ting skjer uten årsak hele tiden på kvantenivå. Radioaktivt henfall, for eksempel, bare skjer. Kvantefluktuasjoner bare skjer. Ingen utløsende årsak. Det er dessuten ingenting ulogisk med at universet oppstår fra intet; fysikklovene vi har verifisert grundig befaler tvert i mot at det før eller siden er nødt til å skje. At du synes det strider mot sunn fornuft er et ekstremt dårlig argument, siden det meste av verifisert avansert fysikk strider mot sunn fornuft. I tillegg har man som sagt andre alternativer som at universet aldri begynte å eksistere, eller at det bare er ett av mange universer i et multivers. At universet ble skapt av en bevisst skaper er nok et av de aller minst sannsynlige scenarioene.


Multiverset kan også ha oppstått uten noen utløsende årsak, eller det kan være uendelig i tidsutstrekning.
Vis hele sitatet...
Tull og tøys! Det vi deduserer til å ha "ingen årsak" har garantert en eller annen form for årsak, som vi ikke begriper enda.

Jeg er såklart enig i at vitenskap > sunn fornuft, så sant vitenskap kan eksperimentalt bevises. Dog vi kan ikke utelukke sunn fornuft helt. Vi må også bruke sunn fornuft til å dedusere de bevisene forskning gir oss, hvilket er også grunnen til at vi krever eksperimentale beviser og ikke bare matematiske teorier alene. Occam's razor er jo for øvrig sunn fornuft anvendt som hjelpemiddel i vitenskap, ergo går det jo dermed litt hånd i hånd.
Sitat av Provo Vis innlegg
Occam's razor er et viktig prinsipp innen vitenskapen.
Vis hele sitatet...
Fra et biologisk perspektiv er vi evolusjonært kun tilpasset livet på jorden. Dette kan være grunnen til at det er så vanskelig å akseptere at ting kan skje uten årsak. Det er forståelig at det virker helt uintuitivt at universet oppstod fra ingenting. Hjernen vår har ikke kapasitet til å forstå det siden den kun er tilpasset til overleve og reprodusere arten på grunn av evolusjon. Nettopp av den grunn er det fordelaktig å ty til matematikk/fysikk for disse problemstillingene, i stedet for å bruke sunn fornuft.
Sitat av racc00n Vis innlegg
Ja.
Vis hele sitatet...
Da burde du også være klar over hvor mye tyngde som ligger bak for at noe skal kunne kalles en teori i vitenskaplig sammenheng.

Sitat av racc00n
Jeg avviser ikke det vitenskap faktisk har kommet frem til. Men ettersom det ikke engang er i nærheten av å bli bevist(vitenskapelig) at et univers kan komme fra ingenting, så velger jeg å se bort fra det foreløpig - og da sender jeg i retur de linkene du gav meg om hypotese og teori.
Vis hele sitatet...
Vel, gravitasjon er "bare" en teori, evolusjonsteorien er også "bare" en teori, ser du bort i fra disse teoriene også, på samme måte som du velger å se bort i fra «The big bang» teorien?

Sitat av racc00n
Nei, som allerede sagt så er det bare enkel filosofering og synsing som får meg til å mene at en skaper høres logisk ut. Jeg har ikke svaret, eller noen vitenskapelige bevis(selvsagt). Jeg påpeker dog mangelen på vitenskapelige bevis for at universet "ikke trenger" en skaper.
Vis hele sitatet...
Og hva vil i dine øyne være tilstrekkelig bevis?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Rac00n: hvordan kan du garantere at det har en årsak? Og en ting som jeg fortsatt ikke har sett deg forklare: hvor er hoppet ditt fra "univers" til "skaper"?

Det virker veldig som at du ikke respekterer svarene du får, "Tull og tøys" er ikke helt ett svar du kan svare i til det, da du ikke har en grunn til å tro noe annet. Det kan jo hende at det er en årsak, men så fremt jeg vet er det ingenting som tilsier det, det eneste jeg kunne finne var en hypotese som var bevist matematisk (men det er jo irrelevant for deg).
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Vel, gravitasjon er "bare" en teori, evolusjonsteorien er også "bare" en teori, ser du bort i fra disse teoriene også, på samme måte som du velger å se bort i fra «The big bang» teorien?
Vis hele sitatet...
Presisering: gravitasjon er ingen teori, men et fenomen. Det finnes derimot teorier som forklarer gravitasjon, f.eks den generelle relativitetsteorien. Big bang teorien sier heller ingenting om at universet oppstod fra ingenting, men handler om ekspansjonen. Det går altså an å avvise at universet oppstod fra ingenting uten å avvise big bang teorien.
Sist endret av Wannabe Provo; 12. juli 2014 kl. 19:35.
Er det av betydning at alt skal ha en betydning?

Vi mennesker er nysgjerrige av natur og vi ønsker å forstå. Ett vesentlig element i forståelse er hvorfor noe skjedde eller eksisterer. Det at noe skjedde eller eksisterer uten at det har noe formål, er vanskelig for en menneskelig hjerne å forstå; det på både et emosjonelt og et logisk plan.

Om vårt univers har noen betydning for et høyere stående vesen, så vil logikk tilsi at enten må han og ha en skaper, eller så vil han sitte med de samme logiske dilemmaene.

Uansett om det er et uendelig antall skapere(at hver skaper har en skaper): så ender vi opp i en uendelig sløyfe som jeg ikke kan se på noe annet som enn meningsløst.

Livet er uansett i det størst tenkelige bildet meningsløst(i nøytralt laded forstand). Betydningen av eksistensen er noe hvert enkelt levende individ velger å ilegge det.

Et godt bilde på dette er hvordan en 3-åring stiller spørsmålet hvorfor på alt du svarer og før eller siden så sitter man tomme for svar.
Sist endret av Katalysator; 12. juli 2014 kl. 20:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Wannabe Provo Vis innlegg
Presisering: gravitasjon er ingen teori, men et fenomen. Det finnes derimot teorier som forklarer gravitasjon, f.eks den generelle relativitetsteorien. Big bang teorien sier heller ingenting om at universet oppstod fra ingenting, men handler om ekspansjonen. Det går altså an å avvise at universet oppstod fra ingenting uten å avvise big bang teorien.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i, kan skylde på at jeg ble litt ivrig, men sannheten er vel heller at jeg er ute på dypt vann.
Sitat av racc00n Vis innlegg
Tull og tøys! Det vi deduserer til å ha "ingen årsak" har garantert en eller annen form for årsak, som vi ikke begriper enda.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?

Sitat av racc00n Vis innlegg
Jeg er såklart enig i at vitenskap > sunn fornuft, så sant vitenskap kan eksperimentalt bevises. Dog vi kan ikke utelukke sunn fornuft helt. Vi må også bruke sunn fornuft til å dedusere de bevisene forskning gir oss, hvilket er også grunnen til at vi krever eksperimentale beviser og ikke bare matematiske teorier alene. Occam's razor er jo for øvrig sunn fornuft anvendt som hjelpemiddel i vitenskap, ergo går det jo dermed litt hånd i hånd.
Vis hele sitatet...
Poenget er at vi kan ikke avfeie velbegrunnede vitenskapelige hypoteser med at det virker for sprøtt. Du nekter å tro at et univers kan komme fra ingenting fordi det strider mot sunn fornuft at noe kan komme fra ingenting, men sannheten er at det er eksperimentelt bekreftet at ting kommer fra ingenting absolutt hele tiden.
Trådstarter
27 0
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Da burde du også være klar over hvor mye tyngde som ligger bak for at noe skal kunne kalles en teori i vitenskaplig sammenheng.
Vis hele sitatet...
Dette er jo presist mitt poeng!

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Vel, gravitasjon er "bare" en teori, evolusjonsteorien er også "bare" en teori, ser du bort i fra disse teoriene også, på samme måte som du velger å se bort i fra «The big bang» teorien?
Vis hele sitatet...
Gravitasjon kan testes med eksperimenter.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og hva vil i dine øyne være tilstrekkelig bevis?
Vis hele sitatet...
Tilstrekkelig bevis er når en kan bevise hypotesen ved fysiske eksperimenter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av racc00n Vis innlegg
Tilstrekkelig bevis er når en kan bevise hypotesen ved fysiske eksperimenter.
Vis hele sitatet...
Eksprimenter med Big Bang er vanskeleg, men ein kan utnytte at teorier forutseier ting som endå ikkje er oppdaga, og at eksisterande data fell pent inn i modellane.

https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Ba...ional_evidence

Om du les om bakgrunstemperaturen i universet ser du at den vart forutsett 15 år før dei første målingane vart gjort.

Newton kunne forutsett akselerasjonen på månen fleire hundre år før vi var i stand til å måle det, og slike ting er viktig i fysikken - å utvikle modellar som stemmer med dagens data, og som vert ytterlegare styrka når dei ikkje må endrast i vesentleg grad når vi får nye data.
Sist endret av vidarlo; 12. juli 2014 kl. 23:46.
Trådstarter
27 0
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor det?
Vis hele sitatet...
Kanskje av den grunn du nevnte, at vi er biologiske skapninger som er skrudd sammen på en måte som får oss til å tenke slik (Eller kanskje fordi jeg har rett, hehe). Jeg vet ikke hvorfor, men for meg så virker det logisk at et univers ikke kan komme av ingenting. Jeg synes det er naivt å tro at noe kan skje helt uten en eller annen form for årsak, kun fordi vi ikke er i stand til å se en årsak. Jeg er selvsagt inneforstått med at det ikke behøver å være sånn. Og jeg veier selvsagt vitenskapelige beviser høyere enn min egen synsing når det er presentert for meg. Det virker som om en mengde brukere her har fått inntrykk av at jeg ikke er villig til å vurdere andre alternativer enn akkurat det jeg har forsøkt å argumentere for - det er selvsagt ikke tilfelle. Kanskje det er min feil, siden jeg ikke har lagt meg flat for enhver kommentar som flyr min vei. Men jeg er her for å kverulere/debattere, og det er tydeligvis også en måte jeg er skrudd sammen på.

Sitat av Provo Vis innlegg
Poenget er at vi kan ikke avfeie velbegrunnede vitenskapelige hypoteser med at det virker for sprøtt. Du nekter å tro at et univers kan komme fra ingenting fordi det strider mot sunn fornuft at noe kan komme fra ingenting, men sannheten er at det er eksperimentelt bekreftet at ting kommer fra ingenting absolutt hele tiden.
Vis hele sitatet...
Neida - for all del, jeg nekter ikke det som en hypotese. Jeg avfeier det kun tentativt som "fakta" (i den grad en kan bruke det ordet), siden det ikke finnes noen fysiske bevis som kan støtte opp de matematiske utregningene som har blitt gjort. Det er såklart fysiske bevis og eksperimenter som veier tungt når en snakker om vitenskapelige teorier, som jeg vet du er enig i. Jeg finner det ekstremt naivt av noen av de andre brukerne her inne som sammenligner det med gravitasjon og andre vel testede teorier som en i daglig språkbruk kaller "fakta". For å gjenta meg selv; jeg favoriserer teorier som baserer seg på mer enn bare matematiske utregninger alene.(dog, jeg ignorerer for all del ikke slike)

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eksprimenter med Big Bang er vanskeleg, men ein kan utnytte at teorier forutseier ting som endå ikkje er oppdaga, og at eksisterande data fell pent inn i modellane.

https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Ba...ional_evidence

Om du les om bakgrunstemperaturen i universet ser du at den vart forutsett 15 år før dei første målingane vart gjort.
Vis hele sitatet...
Jeg har alt lest om bevisene for selve big gang, rødforskyvning og cosmic background radiation, og har ingen problemer med å tro på big bang. Det er ikke det jeg har betvilt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Newton kunne forutsett akselerasjonen på månen fleire hundre år før vi var i stand til å måle det, og slike ting er viktig i fysikken - å utvikle modellar som stemmer med dagens data, og som vert ytterlegare styrka når dei ikkje må endrast i vesentleg grad når vi får nye data.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er poenget mitt, at det er vanskelig(kanskje umulig) å måle noe som skjedde "før" big bang, evt noe i multiverset "beyond" dette universet som vi befinner oss i. Newton kunne matematisk regne ut bevegelser som vi allerede hadde observert på himmelen (planetenes baner), så det er ikke helt det samme, siden vi hadde eksperimentale beviser for det i tillegg. Ja, enda mer nå som vi har klart å sende droner til disse planetene basert på utregninger som han gjorde. Dette er dog forskjellen på en testet og utestet matematisk utregning. Jeg forventer at vitenskapelige teorier er testet mer enn på en kraftig datamaskin som simulerer det vi kun har utregnet matematisk, før jeg kjøper det som en sannhet i den fysiske naturen/universet.

Sitat av Provo Vis innlegg
det er eksperimentelt bekreftet at ting kommer fra ingenting
Vis hele sitatet...
Vil legge til at denne type "ingenting" ikke er det samme som jeg snakker om. Hvordan kan vi vite at disse fenomenene kommer fra ingenting? Svaret er simpelthen at vi umulig kan vite det. Hva om betingelser i det hypotetiske multiverset er årsaken til slike fenomener? Mulighetene er mange, og vi kan ikke begripe alt. Vi har ingen "teori om alt" enda. Disse eksperimentene du snakker om testes ikke opp mot det absolutte ingenting, ergo kan vi ikke snakke om at disse fenomenene mangler årsak fullstendig.
Sist endret av racc00n; 13. juli 2014 kl. 00:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av racc00n Vis innlegg
Ja, dette er poenget mitt, at det er vanskelig(kanskje umulig) å måle noe som skjedde "før" big bang, evt noe i multiverset "beyond" dette universet som vi befinner oss i.
Vis hele sitatet...
Og litt av poenget her er gjerne at det er betre å basere det på best tilgjengelege kunnskap, og ikkje vill gjetning, slik du vil. Vi vil kanskje aldri finne svaret, men vi kan finne alternativ som passar inn i resten av kunnskapen vi har - og då tilseier Occams Razor at det er betre alternativ enn å introdusere fullstendig ukjende faktorer.
Trådstarter
27 0
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og litt av poenget her er gjerne at det er betre å basere det på best tilgjengelege kunnskap, og ikkje vill gjetning, slik du vil. Vi vil kanskje aldri finne svaret, men vi kan finne alternativ som passar inn i resten av kunnskapen vi har - og då tilseier Occams Razor at det er betre alternativ enn å introdusere fullstendig ukjende faktorer.
Vis hele sitatet...
Ditt tidligere poeng, som gjentas nå, er et godt et. Og jeg er i prinsippet helt enig. Men jeg tror vi putter litt forskjellig tyngde i det matematiske "beviset" som er utregnet. Har vi en balansevekt der hvor ren gjetning ligger på den ene siden, så er ikke jeg overbevist om at en matematisk utregning alene kan ha stort mer tyngde på den andre siden. Logikken min er da slik; Ja, ideene mine som jeg former i den tykke knollen min vil aldri være annet enn en idé. Jeg har ingen illusjon om at den står noe tungt i forhold til vitenskap. Men en matematisk idé er fremdeles kun en idé den òg, helt til den påviselig gir mening i den virkelige verden via eksperimenter. Du er helt sikkert uenig, men det er i hvert fall noe i de banene som gjør at jeg vurderer det, inntil videre, som en tynn hypotese. Jeg synes også det er veldig naivt hvis folk anser det som en vitenskapelig teori med særlig tyngde, og sammenligner med f.eks gravitasjon.
Sitat av racc00n Vis innlegg
[...]ettersom det ikke engang er i nærheten av å bli bevist(vitenskapelig) at et univers kan komme fra ingenting, så velger jeg å se bort fra det foreløpig[...]
Vis hele sitatet...
Hva mener du egentlig med ingenting? Hva ligger i ordet ingenting når du bruker det her?

Om du mener ingenting, som i bokstavlig talt absolutt INGENTING, så er det vel ingen bevis for at noe slikt noengang har eksistert - arrester meg gjerne om jeg tar feil!

Sitat av uaexed Vis innlegg
[...]Er det en slags norm på freak som tilsier at man ikke har lov å fremme muligheten for en skaper?

[...]siden noen av teoriene ikke er bevisst ved et fysisk eksperiment så vil ikke TS akseptere det som et fullkomment svar.[...]
Vis hele sitatet...
Det er liten vits i å diskutere all idéene folk har om alt mulig. Jeg tror de fleste er kommet lengre enn "det er sant fordi jeg sier det", og vil ha noe mer. Det finnes ikke engang en dårlig matematisk formel som tilsier at en skaper kunne eksistert.

Og om du skal overse alt som ikke fysisk kan bevises vil du sitte igjen med svært lite. Jeg skal ikke late som om jeg er solipsist, men det kan være enkelt å havne der om vi ikke setter foten ned og sier "jeg godtar dette som bevis".
Selvsagt skal vi ikke godta alt over en lav sko, det er kjempefint at folk stiller spørsmål ved idéer, tanker, hypoteser og teorier.


Hvordan stiller TS seg til teorien om at universet og alt i det(tanker, idéer, minner, følelser osv) ble til for 10 minutter siden? Det kan ikke fysisk bevises eller motbevises..
Sist endret av Zepur; 13. juli 2014 kl. 05:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av racc00n Vis innlegg
Jeg vet ikke hvorfor, men for meg så virker det logisk at et univers ikke kan komme av ingenting.
Vis hele sitatet...
Dette er en upresis bruk av "logisk", bare for å ha påpekt det. Du synes det virker for sprøtt. For ulikt våre hverdagslige observasjoner og på tvers av våre apehjerners intuisjoner. Det bør ikke veie særlig tungt, for både kvantefysikk og relativitet bryter sterkt med våre hverdagslige observasjoner og intuisjoner, og virker fullstendig sprøtt når man blir det fortalt. Så saken er at det er helt logisk at et univers kan komme av ingenting. Hvorfor? Fordi vi observerer at ting kommer fra ingenting hele tiden og følger ekstremt godt bekreftede betingelser og regler i kvantefysikken. De samme betingelsene og reglene som beskriver partiklene som kommer fra ingenting muliggjør at et univers kommer fra ingenting med uendelig levetid, gitt at det inneholder null total energi.

Sitat av racc00n Vis innlegg
Jeg synes det er naivt å tro at noe kan skje helt uten en eller annen form for årsak, kun fordi vi ikke er i stand til å se en årsak.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hva er så naivt med å akseptere at hendelser skjer stokastisk?

Sitat av racc00n Vis innlegg
Vil legge til at denne type "ingenting" ikke er det samme som jeg snakker om.
Vis hele sitatet...
Denne typen ingenting er mer enn ingenting nok. Universet trenger overhodet ikke å ha kommet fra noen større grad av ingenting enn denne typen ingenting.

Sitat av racc00n Vis innlegg
Men jeg tror vi putter litt forskjellig tyngde i det matematiske "beviset" som er utregnet. Har vi en balansevekt der hvor ren gjetning ligger på den ene siden, så er ikke jeg overbevist om at en matematisk utregning alene kan ha stort mer tyngde på den andre siden.
Vis hele sitatet...
Det er et eller annet du misforstår solid her. Det er ikke slik at en eller annen smarting tenkte "Jammen atte kanskje ..." etterfulgt av en stor mengde uforståelig matematikk plukket mer eller mindre ut av løse luften som ikke har blitt eksperimentelt verifisert. Det ville kun vært å sjekke at gjetningen er matematisk konsistent.

Tvert i mot har man en ekstremt veltestet matematisk beskrivelse av hvordan universet oppfører seg ved submikroskopiske størrelser, kalt kvantefysikk. Det finnes ingen annen teori som er så ekstremt godt etterprøvd som kvantefysikk. Og de samme matematisk formulerte naturlovene som er eksperimentelt bekreftet ned til en lamslående mengde desimaler, som har fått bekreftet sine prediksjoner kontinuerlig over en rekke tiår, sier at gitt nok tid vil et univers med null energi dukke opp fra ingenting. De samme teoriene ble for eksempel brukt til å forutse Higgs-bosonet i 1964, noe som ble eksperimentelt bekreftet i 2012 – nesten 50 år senere – til å både eksistere og ha de egenskapene det ble forutsett å ha. Vi snakker ikke om ville matematisk formulerte gjetninger uten mer tyngde enn gjetninger om at en eller annen form for bevisst person har skapt universet. De to er så ekstremt langt fra hverandre når det gjelder tyngde og sannsynlighet for riktighet at å sidestille dem slik er rett og slett innsiktsløst.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Endelig en velformulert TS, men så faller freakerne igjennom med å bare gå løs på uttalelsene til TS. Hvorfor diskuteres ikke andres innput på lik linje med TS? Er det en slags norm på freak som tilsier at man ikke har lov å fremme muligheten for en skaper?
Vis hele sitatet...
Nei, på ingen måte. Men hypotesene blir "gått løs på" fordi de anses av flere som svært usannsynlige, og å "gå løs på" meninger og hypoteser– i betydning å si dem i mot med rasjonelle og saklige argumenter – er veldig mye av greia med både vitenskap og diskusjonsfora. Hvis man vil postulere en skaper uten fare for å bli sagt i mot vil jeg foreslå å enten dra i kirka eller skrive sine påstander på små lapper som man kaster i peisen.
Trådstarter
27 0
Sitat av Zepur Vis innlegg
Hva mener du egentlig med ingenting? Hva ligger i ordet ingenting når du bruker det her?

Om du mener ingenting, som i bokstavlig talt absolutt INGENTING, så er det vel ingen bevis for at noe slikt noengang har eksistert - arrester meg gjerne om jeg tar feil!
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke engang sikker på akkurat hva jeg legger i "ingenting". Ingenting er litt vanskelig å forestille seg, men jeg tror det er flere måter å definere det på.

Jeg antar at i fysikken så er "ingenting" rett og slett summen av å fjerne det som anses som "alt". For eksempel så kan vi kanskje tenke oss at universet vårt er "alt", og her inkluderer de nok alt vi kjenner til i fysikken, som materie, mørk materie, mørk energi, og kjente naturlover (+ mer?). Uansett, alt det som utgjør universet som fysikerne kjenner til. Men så har vi også kanskje et hypotetisk multivers. Hva med å inkludere dette i "alt"? Ok, men finnes det noe mer enn dette multiverset? Kanskje? Vi vet egentlig svært lite om hva som eksisterer, fordi vi lever isolert i universet vi kjenner til(og vi har ikke engang klart å forstå det til det fulle enda - sannsynligvis langt derifra).

La oss si,

i = ingenting
a = det skal defineres som "alt".

Så da ville jeg kanskje bare definert det slik:

i = a * 0

Eller noe sånt, hehe, jeg er (som du ser) ingen matematiker. Men noe i disse baner ville jeg antatt at en fysiker snakker om når han sier "ingenting". Det er uansett her forstått at fysikern ikke vet hva mer som eksisterer, utover det han medregner "alt". Når fysikere (og provo) sier "ingenting", og når disse fysikerne som Krauss og den gjengen gjør kvantefysiske utregninger(jeg betviler ikke legitimiteten for disse) for å bevise at kvantefysiske betingelser kan oppstå av ingenting, så er det altså forstått at de ikke vet om det de inkluderer i "alt" egentlig er alt. De inkluderer det de kjenner til, og det er stort sett kvantefysiske betingelser og relativitet. (eller?)

Når jeg snakker om "ingenting", og jeg innser at jeg ikke engang begriper helt det konseptet, så snakker jeg om summen av å fjerne også det (hva enn det skulle være) fysikerne ikke enda kjenner til - altså mer enn det de inkluderer som "alt".

Hvis vi har en tilstand hvor absolutt ingen fysiske betingelser eksisterer, så eksister det heller ingen mulighet for noen stokastiske hendelser. Slik jeg har forstått det, så er det et vanlig prinsipp at hvis vi har en uendelighet, så må alt skje på et eller annet punkt(kanskje alt da igrunn må skje en uendelig antall ganger?) - men hvis ingenting eksisterer, så eksisterer ikke uendeligheten heller.

På en annen side, hvis vi sier at "ingenting" er et absolutt ingenting(tror det blir litt filosofisk?), så skal ikke noe kunne gå an å eksistere, hverken en skaper eller et univers, og hvordan kan noe komme til eksistens ut av noe sånt? Jeg forestiller meg at det umulig kan komme noe ut av den type "ingenting" - uansett.

Det er tydelig at et sånt "ingenting" umulig noen sinne kan ha eksistert, slik du er inne på. Fordi vi er jo her nå, i universet vårt. Så for at jeg skal kunne inkludere en skaper i bildet, så må det være betingelser som gjør at en slik skaper kan eksistere. Men isåfall så har vi jo da igrunn også en tilstand der fysiske betingelser kan eksistere - som i tur kanskje vil muliggjøre et univers uten en skaper, likevel. Hmmm!

Så kanskje vi har et punkt hvor vi må tillate at en skaper eksisterer, men isåfall da må også et spontant univers tillates - hvilket betyr at det ikke nødvendigvis er mer logisk at en skaper skaper universet enn at universet kommer av seg selv.

Wow, nå vet jeg faktisk ikke hva jeg finner mer logisk lenger.


Sitat av Provo Vis innlegg
Du synes det virker for sprøtt. For ulikt våre hverdagslige observasjoner og på tvers av våre apehjerners intuisjoner. Det bør ikke veie særlig tungt, for både kvantefysikk og relativitet bryter sterkt med våre hverdagslige observasjoner og intuisjoner, og virker fullstendig sprøtt når man blir det fortalt.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har aldri sagt at det virker for sprøtt. Det er ikke på den måten jeg tenker om det.

Sitat av Provo Vis innlegg
Så saken er at det er helt logisk at et univers kan komme av ingenting. Hvorfor? Fordi vi observerer at ting kommer fra ingenting hele tiden og følger ekstremt godt bekreftede betingelser og regler i kvantefysikken.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede vært inne på dette nå, men disse observasjonene holder ikke mål med hva "ingenting" er, fordi vi(menneskeheten inkl de av oss som er fysikere) ikke vet hva "alt" er enda. Vi inkluderer kun det vi vet fra fysikken. Og vi aner ikke om disse hendelsene kommer helt foruten årsak, eller fra ingenting. De kommer, for oss, foruten tilsynelatende årsak, og fra det vi regner som ingenting.

Sitat av Provo Vis innlegg
gitt at det inneholder null total energi.
Vis hele sitatet...
Vet vi ikke at universet inneholder null total energi?


Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor det? Hva er så naivt med å akseptere at hendelser skjer stokastisk?
Vis hele sitatet...
Hadde ikke hørt om dette begrepet før nå, men når jeg leser det så står det at dette er et fenomen som behøver noe (et system) for å inntreffe. Så i et ingenting, så kan ikke noe slikt skje uansett?

"Stokastisitet er den egenskap et system (eller en prosess eller en modell) har hvis dets nøyaktige tilstander på senere tidspunkt er uforutsigbare."

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er et eller annet du misforstår solid her. Det er ikke slik at en eller annen smarting tenkte "Jammen atte kanskje ..." etterfulgt av en stor mengde uforståelig matematikk plukket mer eller mindre ut av løse luften som ikke har blitt eksperimentelt verifisert. Det ville kun vært å sjekke at gjetningen er matematisk konsistent.
Vis hele sitatet...
Du kan ta det med knakende ro, og vite at jeg er helt klar over dette.

Sitat av Provo Vis innlegg
Tvert i mot har man en ekstremt veltestet matematisk beskrivelse av hvordan universet oppfører seg ved submikroskopiske størrelser, kalt kvantefysikk.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen fysiker, men jeg vet jo hva kvantefysikk er. Hadde naturfag på skolen for to år siden! Hehe.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det finnes ingen annen teori som er så ekstremt godt etterprøvd som kvantefysikk.
Vis hele sitatet...
Sant nok. Men det kan ikke testes opp mot "ingenting" utover det vi inkluderer som "alt".

Sitat av Provo Vis innlegg
Og de samme matematisk formulerte naturlovene som er eksperimentelt bekreftet ned til en lamslående mengde desimaler, som har fått bekreftet sine prediksjoner kontinuerlig over en rekke tiår, sier at gitt nok tid vil et univers med null energi dukke opp fra ingenting. De samme teoriene ble for eksempel brukt til å forutse Higgs-bosonet i 1964, noe som ble eksperimentelt bekreftet i 2012 – nesten 50 år senere – til å både eksistere og ha de egenskapene det ble forutsett å ha.
Vis hele sitatet...
Jeg vet, men dette "ingenting" er fremdeles kun betinget med det vi antar er "alt", som er det universet vi kjenner med dets kjente naturlover.

Sitat av Provo Vis innlegg
Vi snakker ikke om ville matematisk formulerte gjetninger uten mer tyngde enn gjetninger om at en eller annen form for bevisst person har skapt universet. De to er så ekstremt langt fra hverandre når det gjelder tyngde og sannsynlighet for riktighet at å sidestille dem slik er rett og slett innsiktsløst.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig. Men utover det "alt" vi kjenner til, igjen, som er det universet vi kjenner med dets kjente naturlover, så er det bare vill gjetning som gjelder foreløpig (selvsagt ikke i den forstand at vi skal anse disse gjetningene som sannheter, eller holde de med tyngde).

Sitat av Provo Vis innlegg
Men hypotesene blir "gått løs på" fordi de anses av flere som svært usannsynlige, og å "gå løs på" meninger og hypoteser– i betydning å si dem i mot med rasjonelle og saklige argumenter – er veldig mye av greia med både vitenskap og diskusjonsfora.
Vis hele sitatet...
Jeg kom hit nettopp for å få tankene mine utfordret, så det er ingen fare.
Folkefiende
Toaru's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Det utsagnet motsier jo seg selv... Om universet har blitt designet av en skaper, hvem designet den veldesignete skaperen med designersans?

Hvorfor er det mer logisk at en skaper bare poppet opp ferdig montert, men måtte lage universet?
Vis hele sitatet...
Fordi konseptet 'logikk' poppet opp ferdig montert.

"In the beginning, there was logos."
Sitat av racc00n Vis innlegg
Hvis vi har en tilstand hvor absolutt ingen fysiske betingelser eksisterer, så eksister det heller ingen mulighet for noen stokastiske hendelser.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at disse betingelsene (Og det Krauss kaller ingenting) ikke alltid har eksistert? Er det for sprøtt? Tanken på en skaper er da like sprø den?
Vi mennesker sliter med å forstå ting som uendelighet, fordi alt vi observerer har en start og en slutt. Men det betyr ikke nødvendigvis at det må være slik. racc00n snakker hele tiden om hvor ting må ha kommet fra - og at det før alt sammen må ha vært ingenting. Men hva om enkelte ting faktisk alltid har vært og alltid vil være? Da trenger man ikke lenger forholde seg til dette med at univers må komme fra noe - siden dette "noe" har alltid vært her, og vil alltid være. I stede for at dette noe skal være en gud, kan det være en system - som vi har definert med fysikken lover. Og at det er i dette systemet at universer oppstår.
Sist endret av etse; 13. juli 2014 kl. 17:56.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av racc00n Vis innlegg



Jeg kom hit nettopp for å få tankene mine utfordret, så det er ingen fare.
Vis hele sitatet...
Provo kan spytte på tastaturet sitt og enda komme opp med uendelig mye bedre svar på spørsmålene dine enn jeg, så jeg kaster ikke vekk tiden på den delen.

Har jeg forstått riktig? Du sliter med å akseptere at universet kan oppstå fra ingenting, noe som egentlig er ganske rimelig å stusse over..?

Men hva er egentlig alternativet? Hvordan kan ellers alt ha oppstått? Bruker du intuisjon så vil jo en skaper, en "alt har alltid vært" eller hvaenn forklaringsmodell du benytter alltid falle tilbake til "hva med før det?".

Det er ubegripelig, men det er enda den eneste forklaringen som faktisk bygger på vitenskapelig testing gang på gang på gang. Vitenskapen du stoler blindt på hver dag du skal ut å fly, logger på pc'en eller benytter GPS. Plutselig er den ikke tungtveiende nok, fordi din intuisjon ikke harmonerer med den?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg tror ikke sitering av enkeltuttalelser er den beste fremgangsmåten her, så jeg prøver å ta det for meg litt mer omfattende og fritt.

Vi vet ikke om universet kan sies å ha oppstått i utgangspunktet – langt mindre om det har oppstått fra ingenting, og hva som utgjorde den tilstanden av ingenting. Jeg har ramset opp flere alternativer til at universet oppsto fra ingenting tidligere i tråden, uten at listen på noen måte var uttømmende, så jeg gjør ikke det igjen her.

Men la oss nå tenke oss at vårt univers kan sies å ha oppstått. Da kan de mulige scenarioene deles i to muligheter: Enten oppsto det fra noe, eller så oppsto det fra ingenting. Og dersom det oppsto fra ingenting, så ligger det allerede i kortene: Noe kan komme fra ingenting. Hvordan, i så fall, gjorde det det? Vel, det vet vi ikke for sikkert. Men det vi vet er at de matematiske modellene vi har for hvordan universet oppfører seg i kvanteskala tillater at et univers oppstår fra ingenting. Siden vi kun har observert andre ting enn hele univers oppstå spontant ut fra tomrom, så kan vi ikke si med absolutt sikkerhet at det stemmer at hele univers kan oppstå på samme måte. Men det er ingenting konkret som skulle antyde at det ikke stemmer, mens det er ekstremt mye konkret som tyder på at disse modellene er riktige. Dette er derfor, per i dag, det mest sannsynlige svaret på hvordan universet har oppstått fra ingenting, dersom det faktisk er det som har skjedd. Det betyr ikke at det må være riktig, men det finnes ingen bedre forslag.

Så vil du kanskje innvende at tomrom ikke er ingenting. Men som jeg sier: Det er ingenting nok. Det kan godt være at universet oppsto fra tomrom. Samtidig er det fullt mulig for de samme modellene å spå utfallet av en tilstand hvor heller ikke rom inngår, og resultatet er likt.

Det er dessuten verdt å merke seg at denne innvendingen – tomrom er ikke ingenting – ikke nødvendigvis stemmer. For alt vi vet kan rom være en fullstendig relasjonell størrelse som kun eksisterer som en beskrivelse av forskjellige posisjoner; dersom ingenting som kan ha en posisjon eksisterer, så eksisterer heller ikke rom, slik en bilkø ikke kan eksistere uten biler. Det samme kan gjelde tid.

Enkelte skyter inn at rom og tid må være noe, fordi den generelle relativitetsteorien beskriver tyngdekraften som en krumming av romtiden, og hvis romtid ikke eksisterer som noe i seg selv, så kan det heller ikke krummes. Men den generelle relativitetsteorien sier ingenting om romtidens ontologiske status. Den sier i den sammenheng kun at legemers bevegelse best lar seg beskrive som at de følger et koordinatsystem som bøyes og krummes ved tilstedeværelsen av materie. Dette lar seg kanskje lettere akseptere rent intuitivt om det skulle vise seg å eksistere såkalte gravitoner, som da vil være kraftutvekslingspartikler mellom massive legemer, slik fotoner er for elektrisk ladde partikler. Man kan da lett se for seg at massive legemer påvirker hverandres bevegelse gjennom utveksling av gravitoner i henhold til en geometrisk modell uten at romtiden trenger å eksistere som noe helt eget og frittstående. Om det fortsatt skulle være vanskelig å akseptere, så tenk igjen på en bilkø; den kan ikke eksistere fritt fra bilene, men den kan fortsatt bøyes, strekkes og vris. Men det som egentlig bøyes, strekkes og vris er bare forholdet mellom bilenes posisjoner og bevegelser.

Altså er det ikke sikkert at man kan skille mellom at virkeligheten er i en tilstand av bare rom (og tid) og en tilstand av ingenting. Ingenting og bare rom kan godt være helt identiske tilstander. Men selv om det skulle være et meningsfullt skille, og selv om virkeligheten var i en tilstand hvor ikke en gang rom og tid inngikk, kan våre matematiske beskrivelser av virkeligheten håndtere begge tilfeller, og spår at et univers vil bli til også da.

Men så sier noen at de lovene som muliggjør at et univers blir til fra bare romtid, eller ikke en gang det, også er noe. De lovene er ikke ingenting. Men igjen: De er ingenting nok. Og vi ser mer og mer viktigheten av å skille på de to spørsmålene ”Hvordan ble universet vårt til?” og “Kan noe komme fra ingenting?”. Vårt univers kan godt ha kommet fra den typen ingenting hvor alt som finnes er potensialet for at et univers blir til. Men det er fortsatt interessant å gå enda dypere.

Et enkelt perspektiv er det jeg har nevnt tidligere i tråden. Man kan si at “ingenting” ikke kan inneholde muligheten for at et univers skal bli til, men man kan akkurat like fint si at “ingenting” ikke kan inneholde noe som forhindrer et univers fra å bli til. Hvorfor skulle et “absolutt ingenting” bare være fritt for muligheter, og ikke i stedet fritt for begrensninger? Hvis “absolutt ingenting” på død og liv skal være fritt for de prinsippene som muliggjør at et univers blir til, hvorfor skal da likevel en naiv versjon av kausalitetsprinsippet, som ikke en gang er gjeldende for vårt univers på sitt mest fundamentale nivå, være gjeldende for det samme “ingenting”?

Men vi kan også ta en litt mer omfattende innfallsvinkel. Mange ser nemlig ut, mer eller mindre bevisst, til å tro at naturlovene er noe som eksisterer i seg selv, som ontologisk frittstående objekter, omtrent som Platons ideverden – derav innvendingen om at prinsippet som muliggjør at et univers blir til ikke er ingenting. Og videre at disse naturlovene fungerer omtrent som reglene i et spill, som for eksempel sjakk. Løperen må flytte diagonalt, kongen kan bare flytte én rute om gangen, hesten må flytte 1+2 eller 2+1 ruter vinkelrett på hverandre. Et legeme i ro vil forbli i ro om ikke en kraft virker på det, energi kan ikke oppstå eller forsvinne, en klokke i bevegelse tikker saktere enn en som står stille.

For det første er det ingen grunn til å tro at naturlovene eksisterer som noe i seg selv. Universet er slik det er, og våre beskrivelser av hvordan det “oppfører seg” er bare det: beskrivelser. Derfor er ikke innvendingen nevnt over – loven som sier at et univers kan oppstå er ikke “ingenting” – spesielt god. For denne loven er bare en beskrivelse av hvordan en virkelighet uten materie, uten rom, uten tid, uten noe som helst – altså ingenting – vil opptre. Den er ikke noe mindre “ingenting” enn vår hverdagsspråklige beskrivelse av hva “ingenting” er.

For det andre er det slik at svært mange av naturlovene – om ikke alle, noe som i fremtiden kan vise seg å være tilfelle – er slik de er fordi de må være slik. De er et resultat av perspektivers likeverdighet og symmetrier – det vil si invarianser, mangelen på noe som skulle utgjøre en variasjon i en størrelse langs en eller annen virkelig eller abstrakt dimensjon – og følger direkte av behovet for matematisk og logisk konsistens. Dette er blant annet jamfør Noethers teorem som sier at symmetrier av denne typen alltid medfører bevaring av bestemte fysiske størrelser.

Newtons bevegelseslover springer ut av bevaring av bevegelsesmengde. Og bevaring av bevegelsesmengde følger som en matematisk og logisk nødvendighet av at universet er translasjonssymmetrisk i rom. Det vil si at posisjon i universet ikke spiller noen rolle for resultatet av et eksperiment; om du flytter alt som spiller inn for eksperimentets resultat en hvilken som helst avstand i hvilken som helst retning, så vil det ikke påvirke noe som helst. Dette skyldes altså en mangel på endring langs romdimensjonene – en lokal og begrenset form for ingenting. Tilsvarende følger bevaring av dreieimpuls (bevegelsesmengde i rotasjonsbevegelser) av at universet er rotasjonssymmetrisk i rom. Roterer du alt som spiller inn for eksperimentet til en hvilken som helst annen retning, får du samme resultat. Og bevaring av energi følger tilsvarende av translasjonssymmetri i tid – om du utfører eksperimentet i dag eller neste onsdag har ikke noe å si.

Tilsvarende symmetrier gir andre naturlover som fotoners manglende masse og dermed hastighet c, gravitasjonskraften, bevaring av elektrisk ladning også videre. At fotoner har hastighet c, i kombinasjon med mangelen på et absolutt og privilegert perspektiv på bevegelse, resulterer i den spesielle relativitetsteorien. Mangelen på forskjell i akselerasjon fra bevegelse og fra tyngdekraft, i kombinasjon med den spesielle relativitetsteorien, gir den generelle relativitetsteorien. Alle disse tingene, og mye mere til, skyldes mangler. De følger av at variasjoner og perspektiver ikke finnes; de springer direkte ut av “ingenting”.

Vi kan altså ikke konkludere med at en mangel på noe ikke kan være opphavet til hva som skal skje og hvordan det skal utfolde seg. I lys av alt dette begynner da en påstand om at det ikke kan komme noe fra ingenting å bli lite troverdig. Det kan veldig godt tenkes at en tilstand av ingenting nødvendigvis, av rent logiske årsaker, være ustabil og forbigående. Som også er det dagens gjeldende fysiske teorier spår: Ta bort all materie, og eventuelt romtiden, slik at ingenting eksisterer, og et univers vil oppstå.


Til slutt bare noen forhåpentligvis oppklarende kommentarer til et par ting du har skrevet:

Sitat av racc00n Vis innlegg
La oss si,

i = ingenting
a = det skal defineres som "alt".

Så da ville jeg kanskje bare definert det slik:

i = a * 0
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å kjenne til hva absolutt alt er for å modellere en tilstand hvor ingenting inngår. Du kunne også sagt: “Ingen mennesker” er lik “alle mennesker” ganger null. Men du trenger ikke å kjenne til hvert eneste menneske i hele verden for å vite at rommet er tomt.

Sitat av racc00n Vis innlegg
Vet vi ikke at universet inneholder null total energi?
Vis hele sitatet...
Veldig mye tyder på det i hvert fall.

Sitat av racc00n Vis innlegg
Hadde ikke hørt om dette begrepet [stokastisk] før nå, men når jeg leser det så står det at dette er et fenomen som behøver noe (et system) for å inntreffe. Så i et ingenting, så kan ikke noe slikt skje uansett?
Vis hele sitatet...
Du henger deg nok litt for mye opp i språket her. Et “system” i fysisk forstand kan godt være en tilstand av absolutt ingenting. For øvrig burde jeg skrevet “fundamentalt stokastisk”, og ikke bare “stokastisk”. Poenget er at det er ingenting i veien for at ting bare skjer spontant og sannsynlighetsbasert uten at hendelsen hadde en direkte utløsende årsak i en annen hendelse.
Jeg skulle egentlig skrive litt om "logikk" og de uheldige formuleringene som ofte forekommer i slike tråder hvor det samtidig diskuteres både kvantefysikk og relativitetsteori, men ser etterpå at Provo allerede har påpekt dette. Så jeg ønsker heller bare å komme med en liten bokanbefalning: http://www.amazon.com/Why-Does-mc2-S.../dp/0306818760

Boka går igjennom mye av det som diskuteres, og du får en bra introduksjon i relativitetsteori, og den tar en liten også kort runde i gjennom både kvantefysikk, masse og stjerner. Boka er lettlest og du trenger ikke være matematiker eller fysiker for å skjønne hva det er snakk om. Den går også igjennom ting som å diskutere hvorvidt tid-og-rom, gravitasjon faktisk eksisterer, og ikke minst hvorfor og hvordan de matematiske lovene har blitt utarbeidet! Boka er skrevet før Higgs, men den påstår ikke noe kontroversiellt i forhold til det som var forutsett.

Brian Cox og Jeff Foreshaw har også skrevet boka http://www.amazon.com/The-Quantum-Un..._bxgy_b_text_y men denne har jeg selv ikke lest enda og kan ikke gi en personlig anbefalning, da jeg i øyeblikket holder på med en annen bok om Feynman (http://www.amazon.com/Quantum-Feynma...an+quantum+man) av Lawrence Krauss som var en personlig venn av ham. Halvveis ut i boka, så vil jeg gi denne også en aldri så liten anbefalning selv om det dypere temaet kan være noe vanskeligere å vri skallen sin rundt.

Jeg er overbevist om at hvis folk hadde tatt seg litt tid til å lese litt i bøker i tillegg til arbeidet de gjør med å tråle både YouTube og Wikipedia, så ville disse diskusjonene vært langt mer fruktbare. Det er greit å i det minste ha litt felles grunnlag. Skal selv holde meg utenfor diskusjonen, for jeg føler meg langt på nær skikket til å verken formulere eller diskutere på det nivået som det diskuteres nå. Det er et minefelt, og misforståelsene kan og blir så mange!