Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2603
Hei alle sammen,

Jeg har nettopp oppgradert kjellerstuen, og kjøpte i denne forbindelse hjemmekino og tv:

hjemmekino (brukt): Philips hts9800w

http://www.prisguide.no/produkt/phil...94949/detaljer

Tv:
http://www.ludomegastore.no/PartDetail.aspx?q=p:3978597

altså en helt grei tv, som jeg antar at har alle tilkoblingsmulighetene som trengs for et hjemmekino/xbox



Jeg sliter altså med å koble sammen tven, hjemmekinoen og xboxen.

Det jeg er ute etter, er å koble det slik at jeg kan bruke hjemmekinoen som høyttalere for tven, samt gi meg en surroundopplevelse gjennom xboxen(slim)? (viktig at jeg får utnyttet hdmi muligheten fra xboxen?


Hva slags kabler trengs for å oppnå en slik sammenkobling? Trengs det å gjøre instilliger på tven for å få til dette?

Er evig takknemmelig hvis noen kan hjelpe meg med dette!
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Hvis alt utstyret er nytt. kan du gjøre det slik.

HDMI fra Receiver utgang, til tv.

HDMI fra xbox til Receiver.
HDMI fra dekoder til receiver.

Da har du dekoder og xbox på vær sin kanal på receiver og du får all lyd gjennom anlegg

Kan kan ikke forestille meg andre instillinger du trenger å gjøre enn en bildekalibrering på skjermen..
Sist endret av Dr. fungitumb; 10. august 2011 kl. 16:47.
På mange TVer må man skru av høytaler på tv(gjøres med fjernkontrontroll) for og få ekstern lyd.
Trådstarter
11 0
Takk så mye for svar!

Men slik som du beskriver dr. fungitumb, tolker jeg at jeg må ha hdmi-utganger på hjemmekinoen. Jeg har kun en. Om denne sitter på dekoder eller receiver er jeg ikke helt sikker på, nettopp fordi jeg ikke er helt sikker på hva de forskjellige delene heter. hvis du hadde giddet, så kunne du tatt en titt på denne linken, her er mange gode bilder:

http://www.dingz.no/305279/test-phil...nget-av-godlyd

Hdmi-inngangen sitter på komponenten med skjermen
Recieveren har vel en HDMi ut og flere HDMi inn. Er ikke værre enn å ta en kabel fra HDMi ut inn i TV'n og sette Xboxen inn i en av HDMI inn.

BTW: Hvis du spiller skytespill som Cod eller Halo på xboxen så vil du få store lagg problemer hvis du kobler den gjennom forsterkeren. Anbefaler å koble xboxen rett i TV'n og ta optisk kabel fra xboxen til reciveren.
Sist endret av Master Chief; 10. august 2011 kl. 20:11.
Trådstarter
11 0
Takk,
Men jeg tror at receiveren kun har en hdmi tilkobling..

du kan se på bildene på
http://www.dingz.no/305279/test-phil...nget-av-godlyd

Exterminate!
jonnis's Avatar
Så vidt jeg kan se så har denne kun HDMI ut og ikke noen HDMI input tilkoblinger.

Fra Multicom:
Tilkoblingsmuligheter

•Andre tilkoblinger: AUX-inngang, Analog lyd venstre/høyre inn, Komponentvideo ut progressiv, Digital koaksialinngang, Easy-Fit-høyttalertilkobling, FM-antenne, HDMI ut, S-Video ut, SCART1 (CVBS, S-video/RGB ut), TV inn (lyd, cinch)
Vis hele sitatet...
http://www.multicom.no/Cineos-HTS980...-p/c/p10605221
Sist endret av jonnis; 10. august 2011 kl. 21:48. Grunn: Tillegg
Jeg har et hjemmekinoanlegg som ikke har HDMI heller, og jeg har løst problemet slik:

Dekoder - HDMI - TV
Xbox - Komponent (i ditt tilfelle HDMI) - TV
TV - digital coax - forsterker

Dette er et Bose-anlegg, som ikke har digital coax inn, så jeg har en omformer som gjør den digitale coaxen til analog coax. Fordelen med å koble det slik jeg har, er at man slipper å bytte source. Jeg kunne jo koblet xboxen direkte til forsterken, men da måtte jeg byttet source hver gang jeg skal spille. Bruker du digital coax har du også støtte for digital surround, om det er surround-anlegg du har.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Hele poenget med en receiver er jo å samle alle tilkoblinger i den for å bruke dem sim en switch til alle enhetene dine..

Det ser ut som du må kjøre analog på denne her mr bacon.. men personlig mener jeg du skal kjøre samme oppsettet jeg sa bare med andre kabler. (komponent er anbefalt fra xbox til receiver i allefall..)


Master chief: Enten har du en receiver fra samme produsent som lager vaskemaskinen din, eller så har du litt instillinger du kan leke deg med..
Trådstarter
11 0
Takk for svar.
Jeg har nå forhørt meg en del i en elbutikk, og han forslo at jeg kjørte all lyd gjennon aux til tv, og koblet xboxen til tv med HDMi. Hvis jeg da valgte aux som source på anlegget, ville jeg da få all lyd gjennom anlegget. Dette virket ikke.
Slik jeg har gjort nå, har jeg koblet anlegget til TVen med gammeldags scart, samt xbox til tv med hdmi. Dette funker halvveis. Lyden fra TVen i seg selv går gjennom anlegget, men xboxen er mute. Noen som kan hjelpe meg med i hvert fall denne midlertidige løsningen? Er det bare snakk om noen instillinger?

Takk
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Problemet med denne typen anlegg, er at det er fantastisk dårlig med tilkoblingsmuligheter, og da får du slike problemer med en gang du involverer flere enheter. Hjelper ikke på at TVen også er litt sparsommelig med outputs.

Noen nevner bruk av optisk utgang for å få lyd fra tv til anlegg, det vil i dette tilfelle ikke fungere. Tv har forsåvidt optisk digitalutgang, men anlegget har kun digital input i form av RCA.

Det eneste som faktisk vil fungerer her er som elbutikken anbefalte. Du er nødt til å koble til Xboxen til tven med HDMI, for så å bruke analoge stereokabler til anlegget ditt. Da vil lyden av det du ser bli sendt til anlegget, men kun analogt, og kun i stereo. Skal du få til noe annet kommer du til å trenge dyre konverteringsbokser, og da er det like billig og handle en receiver.