Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1698
Hei,

Da har jeg anskaffet meg 2stk Cerwin Vega CLS-215 høyttalere og en Cerwin Vega CXA-10 effektforsterker. Som forforsterker bruker jeg lydkortet på pc'n, det er et Creative X-Fi. Husker ikke det fullstendige navnet på det i farta, men det kan jeg finne ut av om nødvendig.

Greia er at det skurrer når jeg kobler det til pc'n, ellers er det stille. Skurrelyden er på en måte det datan gjør, vanskelig å forklare men. Et eksempel er hvis jeg scroller ned på en side så kommer det masse små knitreskurrelyder. Ellers er det en summende lyd og hvis datan jobber mye er det mere skurrende. Det er på en måte at jeg hører dataen jobbe gjennom høyttalera. Jeg hører ikke de samme lydene med logitech z5500 eller i headsettet. Og jeg har prøvd alle forskjellige lydutganger på pc'n men det er det samma.

Noen som vet hva dette kan komme av?

Beklager for en rotete post, men har det litt travelt!
Tusen takk for alle svar!
det der har vel med jording å gjøre tror jeg...
Sitat av t33zr Vis innlegg
det der har vel med jording å gjøre tror jeg...
Vis hele sitatet...
Kan du utdype litt? er det noe jeg kan gjøre?:P
Bruker du lydkort porten bak på maskinen, eller i fronten?
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Bruker du lydkort porten bak på maskinen, eller i fronten?
Vis hele sitatet...
Bruker den bak. Har prøvd foran også, men det var det samme.
Sitat av ballestank Vis innlegg
Bruker den bak. Har prøvd foran også, men det var det samme.
Vis hele sitatet...
Noen kabler som ligger langs signalkabelen til effektforsterkeren?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ligger lykabelen(signal) langs mye elektronikk? Kan hende du får inn elektromagnetisk støy fra annet utstyr, du kan jo prøve å flytte kablen litt, evt pakke den inn i sølvfolie
Sitat av Fleff Vis innlegg
Ligger lykabelen(signal) langs mye elektronikk? Kan hende du får inn elektromagnetisk støy fra annet utstyr, du kan jo prøve å flytte kablen litt, evt pakke den inn i sølvfolie
Vis hele sitatet...
Tjaa, den går bak tv'n og ned til forsterkeren på gulvet,er ikke så mye det, eller? Kan det ha noe med at forsterkeren ligger rett ved siden av høyttaleren?

Og en ting til, det er en "video" kabel, altså en 3.5mm jack som blir splitta til tre phono-kabler, rød-hvit-gul. Bruker hvit og gul, da jeg fikk lyd på bare en høyttaler da jeg brukte den rød.
Er jo merka opp for rødt og hvit, men det virka ikke i praksis med den kabelen der Kan det ha noe med dette å gjøre?
Eg ville ha prøvd å jorde anlegget i same vegguttak som PCen. Har opplevd liknande med bærbare pcar når ladaren står plugga i.
Du har ikke mulighet til å bruke en digital kabel da? coax eller s/pdif?
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Eg ville ha prøvd å jorde anlegget i same vegguttak som PCen. Har opplevd liknande med bærbare pcar når ladaren står plugga i.
Vis hele sitatet...
Skal teste

Sitat av Henrik91 Vis innlegg
Du har ikke mulighet til å bruke en digital kabel da? coax eller s/pdif?
Vis hele sitatet...
Desverre, har kun phono-innganger på forsterkeren.
En mulighet er jo å kjøpe en forforsterker, ikke den billigste løsningen akkurat men skurringen vil komme vekk med mindre det er noe galt med cls'n eller cxa'n.
Da har jeg testa å sette forsterkeren i samma kontakt som pc'n og det hjalp ikke. Og det er jorda kontakt, bare så det også er nevnt

Sitat av Carlos277 Vis innlegg
En mulighet er jo å kjøpe en forforsterker, ikke den billigste løsningen akkurat men skurringen vil komme vekk med mindre det er noe galt med cls'n eller cxa'n.
Vis hele sitatet...
Hvis det er tilfelle så får jeg bare leve med skurringa^^
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Om du har mulighet, så prøv å la kabelen ligge blant minst mulig elektronisk utstyr, evt prøv å pakk den inn i alufolie

Er veldig sikker det er elektromagnetisk støy som er synderen, gjeler bare å finne kilden.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Om du har mulighet, så prøv å la kabelen ligge blant minst mulig elektronisk utstyr, evt prøv å pakk den inn i alufolie

Er veldig sikker det er elektromagnetisk støy som er synderen, gjeler bare å finne kilden.
Vis hele sitatet...
Skal prøve folie nå.

Pakka kabelen godt inn i aluminiumsfolie hjalp ikke desverre.

En ting som jeg fant ut nå, som plager meg, er at når jeg skrur volumet opp på forsterkeren så blir skurrelydene høyere, men ikke hvis jeg skrur volumet opp i windows. Ideas?

Kobla kabelen til mobiltelefonen å spille av derifra, da var det ikkenoe støy eller skurr, og kabelen lå på samme plass.
Da må det være lydkortet da eller?