Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3593
Noen som vet hvor jeg kan kjøpe pls? Tenker på mindre pls-er som gjerne går på 12 volt.
Hadde vært fint om det hadde vært en Norsk butikk/internettbutikk der det hadde vært prislister. Takker for svar!
Enklere om du forklarer oss hva forkortelsen PLS står for.
plc er det engelske navnet.
det betyr programmable learning control eller noe i den dur
Med forbehold om at vi snakker om samme ting så...

http://www.elektronix.no/Produkter/D...ed_Controllere

Slit den med helsa.
Hallgeir: Ikke helt i blinken.

Du må nok bare ta mot til deg, finne fram telefonkatalogen og ringe til en salgsavdeling av Siemens For det vel Siemens S7 du vil ha?

Du får nok en Siemens S7-200 for rundt 2000 tror jeg. Men jeg vet om en noe mer "no-name" PLS med ethernet og allting til under 2000. Skal se om jeg finner den igjen.

Jeg tror jeg tenker på en MicroLogix som du kan få kjøpe fra Triple-S. Selv sverger jeg til Siemens ganske enkelt på grunn av den fantastiske Step 7 programvaren
Sist endret av TipeX; 30. april 2006 kl. 20:55.
Søk på 36-1755 på www.clasohlson.no
Står han ikkje selges i norge, men tror den bare er midlertidig utsolgt, fekk hvertfall tak i den i haugesund
Sist endret av PocketRocket; 30. april 2006 kl. 20:56.
Regnet med det. Det var et skudd i...blinde

Nå som du er så godt i gang; Fortell oss uinvidde hva en PLS-er.
En PLS er en Programmerbar Logisk Styring som ganske enkelt er liten boks med CPU, minne og elektriske innganger og utganger. Da kobler man til forskjellige signalgivere både digitale og analoge. Også kobler man på noen reléer og det man vil på utgangene og lager et søtt lite program som styrer utgangene.

F.eks. om inngang 1 og 2 er høy så skal utgang 1 skrues på. Brukes til all mulig styring av maskiner i industrien.
Mig
Trådstarter
25 0
Sitat av TipeX
En PLS er en Programmerbar Logisk Styring som ganske enkelt er liten boks med CPU, minne og elektriske innganger og utganger. Da kobler man til forskjellige signalgivere både digitale og analoge. Også kobler man på noen reléer og det man vil på utgangene og lager et søtt lite program som styrer utgangene.

F.eks. om inngang 1 og 2 er høy så skal utgang 1 skrues på. Brukes til all mulig styring av maskiner i industrien.
Vis hele sitatet...
ja, dette stemmer.
Pls kan nesten fungere som en liten robot. Et eksempel på hvor en bruker det er i trafikkys. Sikkert mange andre situasjoner i hverdagen der en kommer over det også. Jeg tenkte på en pls som f.eks kan kobles til en datamaskin via en usb-kontakt slik at jeg kan programmere den der.
Dette høres faktisk himla morro ut. Husker noen dreiv å styrte stasj gjennom com-porter for noen år tilbake. Var fasinert, men kom meg aldri til å sette meg inn i det. Har du spesielle planer om hva du vil bruke den til? Blei litt interessert her nå kjenner jeg...
Mange av PLStypene jeg har vært borti leveres fortsatt med seriellkabel, men noen starter å benytte USB. Husk å sjekke om kabel og software er inkludert i pakken du kjøper, da det er ganske dyrt ellers.

Husk også å sjekke hvor mye strøm utgangene kan levere så du vet om du trenger releer på utgangene.

Vil tro du har vært borti PLS i studier (går du på videregående eller ingeniørutdanning)

Endel leverandører gir god studentrabatt, av den enkle grunn at de ønsker jo at flest mulig skal være kjent med deres utstyr når de begynner å jobbe.
Vil derfor anbefale deg å ta en ringerunde å høre om noen har f.eks noen demoPLSer liggendes eller modeller på vei ut du kan få rimelig. Hvis du treffer på riktig person kan du nok være heldig å få opptil 50% avslag.

av leverandører kan jo blandt annet nevnes:

www.siemens.no
Klöckner-Moeller http://www.moeller.no/
http://www.pepperl-fuchs.no/ (her tror jeg det er mulighet for studentrabatt)
www.beijer.no

Det er de jeg kommer på i farta.
For å lære seg pls-programmering er det igrunnen samme hvilken leverandør man bruker, de fleste programmeringsspråkene er blitt såpass standariserte at lærer du deg ett merke kan du alle.


PLS er morro, bare å sende PM hvis det er noe mere jeg kan hjelpe med.

Har en PLS liggendes, men vet ikke helt hva jeg skal bruke den til. så hvis noen har tips til bruksområder er det bare å komme med det.
Sitat av Gollum
Husk også å sjekke hvor mye strøm utgangene kan levere så du vet om du trenger releer på utgangene.
Vis hele sitatet...
Er ikke de beregnet bare til å brukes til styrestrøm for kontaktorer/reléer. Da kan det jo være lurt å ta høyde for å bruke relé
Sitat av ulf-rasmus
Er ikke de beregnet bare til å brukes til styrestrøm for kontaktorer/reléer. Da kan det jo være lurt å ta høyde for å bruke relé
Vis hele sitatet...
Som regel det ja, men hvis man trenger noen av utgangene til småting som ikke trekker mye strøm, f.eks dioder eller slikt, er det noen av PLS'typene som klarer å drive det. men er som oftest begrenset til f.eks max 500ma på alle utgangene tilsammen (ca tall, har ikke sjekket noen datablad)
Mig
Trådstarter
25 0
For å være helt ærlig så har jeg ikke noen bakgrunn eller utdanning innenfor pls og automatikk (driver med almenn VK1 matematikk, fysikk og kjemi). Ble litt innspirert av mindstorms (lego), men jeg har også sett det har vært bruk i praksis. Kjenner heldigvis en som er lærer og han kan dermed litt om det der.
Han sier at da han kjøpte inn til skolen, så kom det på ca 1-2000 kroner per enhet. Men det er kun 24 volt, som ikke er helt perfekt for meg.
Har egentlig ingen store planer, men jeg tenkte å bygge et kabinett der en fikk bruk for det. f.eks ved at en trykker på en knapp; en dør åpner opp, ut kommer cd-spilleren før den så åpnes. Sikkert mange andre bedre måter en kan bygge det opp på, men det var det jeg kom på nå. Hadde derfor vært bra om det fantes en pls på 12 volt, tilkobling via usb og ikke så altfor stor. Men hygelig at så mange interesserer seg for det. Særlig takk til Gollum.
Sist endret av Mig; 30. april 2006 kl. 22:09.
Sitat av Mig
For å være helt ærlig så har jeg ikke noen bakgrunn eller utdanning innenfor pls og automatikk (driver med almenn VK1 matematikk, fysikk og kjemi). Ble litt innspirert av mindstorms (lego), men jeg har også sett det har vært bruk i praksis. Kjenner heldigvis en som er lærer og han kan dermed litt om det der.
Han sier at da han kjøpte inn til skolen, så kom det på ca 1-2000 kroner per enhet. Men det er kun 24 volt, som ikke er helt perfekt for meg.
Har egentlig ingen store planer, men jeg tenkte å bygge et kabinett der en fikk bruk for det. f.eks ved at en trykker på en knapp; en dør åpner opp, ut kommer cd-spilleren før den så åpnes. Sikkert mange andre bedre måter en kan bygge det opp på, men det var det jeg kom på nå. Hadde derfor vært bra om det fantes en pls på 12 volt, tilkobling via usb og ikke så altfor stor. Men hygelig at så mange interesserer seg for det. Særlig takk til Gollum.
Vis hele sitatet...
Takk, takk. Ble så smigret at jeg nesten må fylle ut litt

siden du velger realfag kan det jo være at du har tenkt å studere i den retningen. Det kan du nå ihvertfall si hvis du hvis du prøver å få gode priser.

Kan ikke huske å ha sett noen PLSer på 12V tror 24V DC eller 230V AC er standardene som brukes på dette.

Et annet alternativ som legger opp til mer styring av ting fra dataen kan jo kanskje være utstyr fra National Instruments. F.eks ett slikt DAQ kort.

http://sine.ni.com/nifn/cds/view/com...00940aa482RCRD

Det kan du styre fra ett arti grafisk programmeringsprogram som heter Labview.

Masse muligheter, PLS er sikkert litt overkill til å brukes i ett datakabinett, men arti å ha til å bruke til andre ting seinere. Jeg skal ihvertfall ha PLS styring av det meste når jeg skal bygge/kjøpe hus en gang i fremtiden