Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 774
Vet ikke hvor interresant dette er for dere andre her på forumet, men jeg er nå slik som sitter en times tid hver dag og leser nyheter på nettet, og denne saken om Røkke vs Staten når det gjelder kjøp av dette båtsertifikatet hans, så kommer det opp mange interresante opplysninger etterhvert.

* Dommerne i saken tilltater bruk av provokasjon som bevis for lovbrudd. Det vil si at journalistene fra DN som lurte han som solgte sertifikatet til Røkke til å selge et til dem også. Konsekvensene av at dette blir lov i den rettsaken er at da kan provokasjon fra nå av brukes i alle rettsaker i Norge som bevisførsels-greie. Og da er ikke skrittet langt til at politiet også får lov til å bruke provokasjon for å ta kriminelle. Og det vil vi vel ikke ha noe av?

* På en måte ser jeg visse små likhetstrekk mellom denne saken og det som foregår i Russland for tiden, hvor Sjefen for det største oljeselskapet i Russland, Yukos, er fengslet og skal bli dømt for skatteunndragelse. Problemet her er at han har strengt tatt fullt de gjeldende skattelovene til en hver tid(som har forandret seg hurtig fra år til år i Russland siden 1990). Flere i Russland tror det er politiske årsaker til denne arrestasjonen, at Putin er redd for å tape makt ovenfor "kapitalistene". En annen teori(framlagt av vise-ambassadøren for Norge i Moskva) er at Russland prøver å gjøre som Norge gjorde da de opprettet Statoil, nemlig at staten skulle ha styringen over oljevirksomheten. Jeg tror det er en lett blanding. Likheten mellom denne og Røkke-saken er Statens forsøk på å kontrollere de med penger i samfunnet. Vet ikke helt om jeg er for eller imot det.

* En morsom detalj jeg leste i VG idag, er at den ene av journalistene som "blåste" Røkke og båtsertifikat-greie nå faktisk jobber for Se&Hør. Det får nesten hele saken til å virke dønn useriøs.

* Hvorfor skal et lovbrudd begådd i Sverige føres for en Norsk rettsinstans? Synes det også er litt på kanten.

* For å si det slik tror jeg ikke Staten helt ser konsekvensene av denne saken, som tydeligvis er nesten en slags maktdemonstrasjon fra statens side.

UhuM, Ja, hva synes dere om denne saken? driter dere i den eller har dere noen meninger rundt dette?