Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3306
Heisann.

Jeg skal muligens ha meg en ny android.

Har tidligere hatt Galaxy S2, S3 og nå S5+ (oppgradert).

Jeg merker at jeg er mildt sagt drittlei av Touchwiz.

Om telefonen er fabrikkny eller ei, så er den ubeskrivelig treg, alt fra å ta telefonen fra den vibrerer hvor skjermen ikke skrur seg på før det har ringt 1-2 ganger, åpne snapchat og messenger som tar opptill 10-15 sec av gangen, åpne kalkulator/meldinger som kan ta 5-10 sec. Slår jeg på bluetooth så kan telefonen slutte helt å reagere i 1-2 minutter, og recorde til snapchat kan bli en film med 10 fps, og den slår seg av og til bare av, og starter med 20% mindre strøm enn den hadde 1 min før.

Jeg er vandt med dette fra S2, fant ut at S3 var like jævlig, men forventet vitterlig at S5'en slapp dette, spesielt med oppgradert CPU.

Har sjekket på /r/android, og det viser seg at alt i bunn og grunn er Touchwiz sin feil. Har prøvd å bruke en annen launcher, men den er like jævlig uansett.

Det sies også at jo nyere oppdateringer du får, jo værre blir det.

Jeg har prøvd det aller meste, alt fra debugging-menyen for å slå av alt av animasjoner, skru på GPU-rendering, fabrikk-reset, slette temp, har ikke prøvd å roote.

Uansett, jeg er drittlei. Jeg jobber innen IT, jeg bruker telefon veldig mye både til surfing, deling av nettverk og ringing til kunder.

Jeg er på utkikk etter en android-telefon som faktisk _er_ rask, har et godt kamera, god støtte for de fleste apper (noe som er ganske vanlig), ikke full av crapware, og er relativt ny, altså ikke bli utdatert og null updates med det første. Helst mulighet til å sette inn SD-kort og skifte batteri. (Just incase.)

Prismessig så er det jo såklart så billig som mulig, men jeg vet jo selvsagt at man får det man betaler for.

Har hørt mye bra om Nexus 6P og Xperia Z5.

Hva tenker dere?

Bonus-spørsmål: Jeg betaler fortsatt ned på denne telefonen da jeg kjøpte den fra One-call sommeren 2015. Har jeg noen sjangs på reklamasjon, da den ikke stiller til mine forventninger? Går ikke utifra det, men jeg er ute etter å bytte uansett merker jeg, men har jeg mulighet til å få noe igjen så prøver jeg såklart på det.
Helt ærlig, så er Iphone 5C den mest stabile og reliable tlf jeg har hatt noen sinne.
Jeg hadde samme erfaring med Samsung. Sommeren 2015 byttet jeg til Huawei P8 og har ikke hatt et eneste problem hverken med OSet eller noe annet siden.

Det er en tlf uten mye crapware og med en batteritid som holder opp til to dager(ringe, sende mail og litt suring). Kan ikke huske å ha oppdatert tlf, men som sagt har jeg ikke irritert meg over noen feil.

Nå har det sikkert kommet nye og bedre modeller, men vil si at P8 er verdt å sjekke ut.

Tek.no - Anmeldelse
Jeg gikk fra Galaxy (2,3, 5) til Nexus 6P og angrer ikke et sekund. Fantastisk kjapp telefon, snappy og helt uten bloat. Og ettersom den har en 3A USB-C lader går det kjapt å lade telefonen (var veldig viktig for min del da jeg valgte ny telefon).
Jeg gikk fra Samsung Galaxy (S2, S3, S4) til LG G3, og kan si det samme som dem over meg, jeg angrer ikke et sekund. Selv om telefonen min (G3) er like god i dag som den var for 2 år siden, så er jeg også på jakt etter en ny telefon i disse dager, og jeg kan si med sikkerhet at det ikke blir Apple iPhone eller Samsung telefon, godt mulig at det blir en ny LG. Muligens LG G5 eller LG V10.
Sist endret av 0xFF; 2. mai 2016 kl. 09:47.
Hva med Huawei Honor 7? Lukter litt på den selv. Har en iPhone 6 atm, men den er elendig treg og ustabil, ikke minst tom for lagringsplass etter 9-10 måneder.

Jeg syntes Huawei telefonen har sykt bra spesifikasjoner i forhold til iPhone. I tillegg til at den kan ha minnekort, noe som er et stort pluss i min verden.

https://www.netonnet.no/art/telefon-.../224838.11656/
Har selv vært HTC mann i mange år, men fraråder alle det merket nå! Høy pris og middelmådig bygget(kontra de gamle, f.eks. M7), men om man installerer custom ROM uten alt HTC tullet så er de faktisk veldig gode musikk-telefoner. Om du vil prøve HTC så anbefaler jeg siste versjon av One M8(2014). Men ny er de overpriset, og ikke verdt det!

Hadde jeg skulle valgt telefon i dag hadde jeg tittet på Xiaomi(toppmodellene), Motorola(positivt overrasket over bygg-kvalitet, batteri), LG(har ikke eid en selv enda, men de har hevet seg bra i det siste).

Du har ikke noe spesifikke krav til bruk som burde gi noe særlig utslag, men ut fra hva jeg leste ville jeg nesten anbefalt deg Nexus telefon, da får du jo også ren Android og bra støtte i software.

Sjekk disse:
Huawei Nexus 6P

LG Nexus 5X


Så vil jeg bare si at software som Snapchat, Facebook har flere ganger hatt store feil(minnelekkasjer blant annet) som har gjort selv de beste telefoner til gamle slitere som såvidt surrer fremover. Bruker selv ikke tjenestene, men du kan sjekke om det finnes alternativer, evt følg med i utviklingen på programmene og kun manuelt oppdatere kun når det er trygt.

Ser forresten nå at Nexus 6P kommer med Snapdragon 810. Har selv dette chipsetet i min M9 og kan si at det er en eneste stor skuffelse, dog kan ting ha slått ut annerledes hos Huawei, men det er en unødvendig risk i mine øyne.
Ser på XDA forumet at folk har hatt samme problemer på flere telefoner med SD810. Mest nevt var HTC M9, Sony Z5c og Nexus 6P.

Stikkordene er overoppheting, dårlig WiFi og BT(faller bort et sekund nå og da, jevnlig gjennom dagen. ved overføring går det i store bølger med avbrudd/pauser), og at den suger strøm som en helt.
Sist endret av aphex; 2. mai 2016 kl. 11:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av aphex Vis innlegg

Hadde jeg skulle valgt telefon i dag hadde jeg tittet på Xiaomi(toppmodellene)
Vis hele sitatet...
Xiaomi Mi5

2500 kr for en mobil som kan måles med Galaxy S7 Edge.

Aldri vert mer fornøyd.

Kjøpte her:
http://www.aliexpress.com/wholesale?...ext=xiaomi+mi5
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Xiaomi Mi5

2500 kr for en mobil som kan måles med Galaxy S7 Edge.

Aldri vert mer fornøyd.

Kjøpte her:
http://www.aliexpress.com/wholesale?...ext=xiaomi+mi5
Vis hele sitatet...
Vil kjøpe denne selv, men er litt forvirret ift det å kjøpe den og bruke den i Norge. Tenkte kjøpe den fra gearbest.com, ettersom de selger en versjon med norsk språk osv, men der står det:
"This Android/Windows device is designed to function specifically with the current Android/Windows OS installed on it. Any alterations such as upgrades, modding with custom ROMs, rooting or flashing the Android device with other firmware will automatically void the device's warranty."

Vil det si at jeg ALDRI kan oppdatere mobilen? Ettersom du kjøpte den fra Aliexpress, har du norsk språk og kan du oppdatere software osv? Takk for hjelp
Sitat av riccoo Vis innlegg
Vil kjøpe denne selv, men er litt forvirret ift det å kjøpe den og bruke den i Norge. Tenkte kjøpe den fra gearbest.com, ettersom de selger en versjon med norsk språk osv, men der står det:
"This Android/Windows device is designed to function specifically with the current Android/Windows OS installed on it. Any alterations such as upgrades, modding with custom ROMs, rooting or flashing the Android device with other firmware will automatically void the device's warranty."

Vil det si at jeg ALDRI kan oppdatere mobilen? Ettersom du kjøpte den fra Aliexpress, har du norsk språk og kan du oppdatere software osv? Takk for hjelp
Vis hele sitatet...

Hei, standard MIUI blir oppdatert hver fredag med små endringer/forbedringer som er dekket under garantien.

Hvis du går inn på MIUI forumet kan du finne alpha og betaoppdateringer som f.eks MIUI 8 alpha som nylig ble sluppet. Hvis du vil innstallere og teste slike ting må det somregel flashes for å innstallere det. Eller hvis du vil ha standard android eller cyaogenmod. Det er nok dette de sikter til.

http://en.miui.com/forum-92-1.html

Ville dobbeltsjekket med selger at du får global språkpakke innstallert.
Sist endret av SJefen; 3. juni 2016 kl. 10:48.
Sitat av aphex Vis innlegg
Har selv vært HTC mann i mange år, men fraråder alle det merket nå! Høy pris og middelmådig bygget(kontra de gamle, f.eks. M7), men om man installerer custom ROM uten alt HTC tullet så er de faktisk veldig gode musikk-telefoner. Om du vil prøve HTC så anbefaler jeg siste versjon av One M8(2014). Men ny er de overpriset, og ikke verdt det!
Vis hele sitatet...
Ja HTC har både bæsja og tissa på leggen. Ikke bare mye dårligere kvalitet enn tidligere, men de har også lagt ned serviceavdelingen i Norden, så all garantiservice sendes nå til Polen. Normal rep-tid 6 uker. Min kom tilbake fra rep med feilmontert skjerm og måtte sendes en gang til - total rep tid 3mnd +. Fikk heldigvis go fra firmaet til å kjøpe noe annet i mellomtiden.

Så etter 5 HTC har jeg i snart ett år levd med Xperia Z3 Compact og er knallfornøyd. Nøyaktig passe stor til lommene mine, funker fint enhånds (superviktig for meg), batteriet holder hele dagen selv med mye bruk, den er vanntett, og den er dønn stabil. Aldri hatt noe slags trøbbel med den. Det eneste er at det er litt mye bloatware - stort sett Sonys egen... men det ser ikke ut som om det er noe av det som drar ned ytelsen nevnverdig.

Jeg ser at de nyeste Sony'ene ikke er vanntette - og det er litt kjipt, for det er veldig behagelig å ha en telefon som tåler litt fukt uten å dø.
Sitat av SJefen Vis innlegg
Hei, standard MIUI blir oppdatert hver fredag med små endringer/forbedringer som er dekket under garantien.

Hvis du går inn på MIUI forumet kan du finne alpha og betaoppdateringer som f.eks MIUI 8 alpha som nylig ble sluppet. Hvis du vil innstallere og teste slike ting må det somregel flashes for å innstallere det. Eller hvis du vil ha standard android eller cyaogenmod. Det er nok dette de sikter til.

http://en.miui.com/forum-92-1.html

Ville dobbeltsjekket med selger at du får global språkpakke innstallert.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Endte med å bestille en original kinesisk versjon, dvs uten multi-language ROM osv. Det er likevel engelsk språk, og da kan jeg vel laste ned offisielle oppdateringer når som helst. Kontaktet Xioami ang det å få norsk språk, og de sa at dersom jeg ønsker det må jeg laste ned her: https://xiaomi.eu/community/threads/...-miui-7.31811/

Men her ser jeg jeg må laste ned en uoffisiell ROM igjen, og skjønner ikke hva dette vil si, må telefonen være ulåst ("jailbreaket" som med iPhone) og dersom jeg gjør dette, kan jeg kun benytte meg av oppdateringer fra dette forumet?

Sorry for dårlig formulering osv, men dette blir min første Android-telefon så er ikke helt up-to-date på terminologien osv
Sitat av riccoo Vis innlegg
Takk for svar. Endte med å bestille en original kinesisk versjon, dvs uten multi-language ROM osv. Det er likevel engelsk språk, og da kan jeg vel laste ned offisielle oppdateringer når som helst. Kontaktet Xioami ang det å få norsk språk, og de sa at dersom jeg ønsker det må jeg laste ned her: https://xiaomi.eu/community/threads/...-miui-7.31811/

Men her ser jeg jeg må laste ned en uoffisiell ROM igjen, og skjønner ikke hva dette vil si, må telefonen være ulåst ("jailbreaket" som med iPhone) og dersom jeg gjør dette, kan jeg kun benytte meg av oppdateringer fra dette forumet?

Sorry for dårlig formulering osv, men dette blir min første Android-telefon så er ikke helt up-to-date på terminologien osv
Vis hele sitatet...
De fleste Android telefoner er ikke låst i så måte som iPhone, med unntak av blant annet Samsung, Meizu. Det du trenger å gjøre er å unlocke bootloader, slik at du kan legge inn custom recovery. Recovery bruker du til å installere ROM(Android OS) og ta backup, formatere osv. Vanligste i dag, og som også er nevnt i linken du gir er TWRP.

Her har du guiden til å unlocke Mi5. Og trenger du mer hjelp bruker du dette forumet.

Når alt er ferdig satt opp kan man i teorien bare oppgradere ved å laste ned og installere zip filen i recovery, dog noen tilbydere av custom ROM har egne oppdateringstjenester. Større oppdateringer som f.eks. Android 5.x til 6.x må som regel gjøres ved å ta "clean" installasjon(slette system data partisjonene) som innebærer at du mister alt av instillinger og apper, men du beholder filene dine.

Dette kan virke avskremmende hvis du aldri har gjort lignende før, men er egentlig ganske enkelt, og XDA-Developers har som regel svar på alt som er mulig med telefon og nettbrett.
Frankrikes Solkonge
Jeg har Nexus 6P, og det er en jævlig bra telefon. Men helt ærlig, så merker jeg at den er nesten hakket for stor for meg. Den er clean som faen og lett å bruke. Men, det er alltid et men... Selv om batteriet er større enn på de fleste telefoner ute på markedet, så sluker skjermen strøm. Jeg har faktisk måtte lade telefonen flere ganger daglig når jeg har brukt den på det meste. Om du ikke har noe imot litt dårlig batteritid, så gå for 6P.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg gikk fra Samsung Galaxy (S2, S3, S4) til LG G3, og kan si det samme som dem over meg, jeg angrer ikke et sekund. Selv om telefonen min (G3) er like god i dag som den var for 2 år siden, så er jeg også på jakt etter en ny telefon i disse dager, og jeg kan si med sikkerhet at det ikke blir Apple iPhone eller Samsung telefon, godt mulig at det blir en ny LG. Muligens LG G5 eller LG V10.
Vis hele sitatet...
LG G3 er knallbra. Gikk fra iphone 4s til denne i fjor sommer, og en ting er i hvertfall sikkert; no more iOS. Eneste problemene jeg har opplevd med LG G3 er at den er helt SYKT glatt. Jeg har sikkert mistet den i bakken et par hundre ganger, og jeg mistet aldri de tidligere mobilene mine. Angrer på at jeg ikke kjøpte cover til den.

En annen ting er at den "henger" litt under heftig bruk. Jeg har hørt dette fra andre G3 eiere også. Greia skal visst være at prosessoren er litt i det lave laget til å håndtere den høye PPIen (pixels per inches).

LG G4 har i hvertfall samme PPI med bedre prosessor, og skal visst være litt "smoothere". I tilegg har den skinn på baksiden for å få bedre grep på den.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg

Jeg er på utkikk etter en android-telefon som faktisk _er_ rask, har et godt kamera, god støtte for de fleste apper (noe som er ganske vanlig), ikke full av crapware, og er relativt ny, altså ikke bli utdatert og null updates med det første. Helst mulighet til å sette inn SD-kort og skifte batteri. (Just incase.)

Prismessig så er det jo såklart så billig som mulig, men jeg vet jo selvsagt at man får det man betaler for.
Vis hele sitatet...
Personlig veldig fornøyd med LG G4:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3117839

Den er rask
Har supert kamera
Støtte for de fleste apper
Relativt ny
Mulighet til å sette inn SD kort
Mulighet for å bytte batteri
Fin pris for en premium tlf

Oppfyller alle kriterier i alle fall.
Jeg anbefaler å kjøpe "Nexus mobil" hvis du er glad i android og ønsker å bruke nyeste software...