Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2453
Ok, siterte hele artikkelen, men ta det med ro, det mest relevante er det i bold.
Women in Iraq Decry Decision To Curb Rights
Council Backs Islamic Law on Families

By Pamela Constable
Washington Post Foreign Service
Friday, January 16, 2004; Page A12

BAGHDAD, Jan. 15 -- For the past four decades, Iraqi women have enjoyed some of the most modern legal protections in the Muslim world, under a civil code that prohibits marriage below the age of 18, arbitrary divorce and male favoritism in child custody and property inheritance disputes.

Saddam Hussein's dictatorship did not touch those rights. But the U.S.-backed Iraqi Governing Council has voted to wipe them out, ordering in late December that family laws shall be "canceled" and such issues placed under the jurisdiction of strict Islamic legal doctrine known as sharia.

This week, outraged Iraqi women -- from judges to cabinet ministers -- denounced the decision in street protests and at conferences, saying it would set back their legal status by centuries and could unleash emotional clashes among various Islamic strains that have differing rules for marriage, divorce and other family issues.

"This will send us home and shut the door, just like what happened to women in Afghanistan," said Amira Hassan Abdullah, a Kurdish lawyer who spoke at a protest meeting Thursday. Some Islamic laws, she noted, allow men to divorce their wives on the spot.

"The old law wasn't perfect, but this one would make Iraq a jungle," she said. "Iraqi women will accept it over their dead bodies."

The order, narrowly approved by the 25-member council in a closed-door session Dec. 29, was reportedly sponsored by conservative Shiite members. The order is now being opposed by several liberal members as well as by senior women in the Iraqi government.

The council's decisions must be approved by L. Paul Bremer, the chief U.S. administrator in Iraq, and aides said unofficially that his imprimatur for this change was unlikely. But experts here said that once U.S. officials turn over political power to Iraqis at the end of June, conservative forces could press ahead with their agenda to make sharia the supreme law. Spokesmen for Bremer did not respond to requests for comment Thursday.

"It was the secret way this was done that is such a shock," said Nasreen Barawi, a woman who is Iraq's minister for social welfare and public service. "Iraq is a multiethnic society with many different religious schools. Such a sweeping decision should be made over time, with an opportunity for public dialogue." There is no immediate threat of the decision becoming law, Barawi said, "but after June 30, who knows what can happen?"

In interviews at several meetings and protests, women noted that even during the politically repressive Hussein era, women had been allowed to assume a far more modern role than in many other Muslim countries and had been shielded from some of the more egregiously unfair interpretations of Islam advocated by conservative, male-run Muslim groups.

Once Hussein was toppled, several women noted wryly, they hoped the new authorities would further liberalize family law. Instead, in the process of wiping old laws off the books, they said, Islamic conservatives on the Governing Council are trying to impose retrograde views of women on a chaotic postwar society.

Although it remained unclear which members of the council had promoted the shift of family issues from civil to religious jurisprudence, the decision was made and formalized while Abdul Aziz Hakim, a Shiite Muslim who heads the Supreme Council for the Islamic Revolution in Iraq, was chairing the council under a rotating leadership system.

This week, several moderate council members spoke strongly against the decision in public forums, calling it a threat to both civilized progress and national unity. Nasir Chaderchi, a lawyer and council member who heads the National Democratic Party, criticized the council's action at a professional women's meeting Thursday. "We don't want to be isolated from modern developments," Chaderchi told the gathering of the Iraqi Independent Women's Group. "What hurts most is that the law of the tyrant Saddam was more modern than this new law." He said he hoped women would continue to protest until the order was reversed.

The council's new policy decree was brief and vague, mentioning neither particular family issues nor individual branches of Islamic law that would replace current civil law. But lawyers and other experts from Iraqi women's groups said the ambiguity of the decision was especially worrisome, since rival Islamic sects in Iraq espouse different policies for women's legal and marital rights.

Some critics said the proposed law might exacerbate tensions between Sunni and Shiite Muslims, already divided over other power-sharing issues in postwar Iraq, and could even destroy families that have intermarried between the two strains of Islam. Under Hussein, they said, the universal application of civil family law prevented such issues from sparking sectarian strife.

Zakia Ismael Hakki, a female retired judge and outspoken opponent of the new order, said Thursday that since 1959, civil family law had been developed and amended under a series of secular governments to give women a "half-share in society" and an opportunity to advance as individuals, no matter what their religion.

"This new law will send Iraqi families back to the Middle Ages," Hakki said. "It will allow men to have four or five or six wives. It will take away children from their mothers. It will allow anyone who calls himself a cleric to open an Islamic court in his house and decide about who can marry and divorce and have rights. We have to stop it."
- Washington Post
Vis hele sitatet...
Kort sagt: USA begynner å bli litt nervøse, så de gjør alt de kan for å tilfredstille Shia majoriteten i Irak for å gjøre landet stabilt nok til at de kan overlate kontrollen til Irakerene ASAP. Dermed fører de Irak ett steg nærmere til å bli enda et sånn der jalla islamsk land som Iran og Saudi Arabia. Skulle tro de to små hullene på Manhattan hadde lært dem hva som skjer når de roter med muslimsk ekstreminisme, men neida..
Jeg leste ikke hele artikkelen, men antar at USA har lyst til å komme seg ut av landet fordi det begynner å koste både liv og penger å ha soldater der nede.
- Kan du utdype hva du mener med "jalla islamsk land"?
definisjon av jalla xxxxx land(sett inn en religion):

et land der styret består av religiøse ledere som lager regler etter religion og ikke fornuft..

##lagt til##

synes at dette er helt tåpelig gjort..
synes også det er merkelig siden bush sier han har en visjon om å gjøre irak til et moderne fyrtårn i arabia..

#########
Sist endret av lars?; 22. januar 2004 kl. 18:49.
Jeg antar han tenker på ett land som baserer alt av lover og etikk på en 1500 år gammel religion. På den tiden hvor prestestyrene eide verden og alt annet var døden.
"jalla islamsk land" sier jo seg selv. Land av typen Iran, Afghanistan etc.

Ja. Innføring av sharialover er å skyte seg selv i foten for usa, da ender de opp med enda en nasjon som hater dem. Saddam var mye mindre farlig enn det ekstremistmuslimene som nå kommer til å ta over er.
Må bare si at USA baserer seg på lover som ble skrevet sånn 200 år siden. The American Constutition (?) og Bill of Rights.
Og dermed klarer du ikke se forskjellen på 200 og 2000 år? Grunnloven i USA er langt mer relevant enn koranen.
Dette er typisk for USA, håper på at en enkel og grei løsning skal hjelpe dem ut av krisen. Bush tror alltid at det kan løses rask og fint, men han ser ikke at det ligger mye dypere.
Denne løsningen hjelper dem kanskje litt på kort sikt, men på lang sikt kan det se ut som de får et nytt hull i mannhatten p.g.a ting som dette.
valgkampen i usa har startet; bush begynner å få kalde føtter.
har bare lyst til å si en ting... "told ya". En ting som har blitt gjentatt drøssevis av ganger av diverse krigsmotstandere, var nettopp at å styrte saddam _på denne måten_ bare ville føre til at Irak endte opp med en eller annen ny diktatorvariant, og at folket der fikk det like ille som før. Det kan imidlertid se ut som det blir en litt mer komisk variant, jeg hadde egentlig regna med at det skulle bli en skikkelig høyreekstemistisk USA-vennlig pinochet-kopi, men nå ser det jo jammen ut til at USA ender opp med en ny såkalt "røverstat"... Er det veldig slemt av meg å le? Håper den første "ny-irakiske" selvmordsbomberen som prøver seg på amerikansk jord satser på å ta Bush og klarer det, det eneste som hadde vært litt kjipt er om Bush tar kvelden før han forstår hvor utrolig han har driti seg ut.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av Orgazmus
definisjon av jalla xxxxx land(sett inn en religion):

et land der styret består av religiøse ledere som lager regler etter religion og ikke fornuft..
Vis hele sitatet...
høres ut som norge
TipeX: Jo jeg ser forskjellen, men uansett så er ingen av de relevante i forhold til nåtiden. og i og med at USA er mer moderne enn Irak, så er ikke forskjellen så stor. (litt underdrevet men men)
Dumt hvis dette skulle skje men legg merke til "The council's new policy decree was brief and vague, mentioning neither particular family issues nor individual branches of Islamic law that would replace current civil law."
Opprinnelig postet av nso
høres ut som norge
Vis hele sitatet...
Syntes jeg også, til en viss grad.

Det at de innfører det de er så utrolig i mot er jo som å si høyt at bush ikke vil bli gjenvalgt. Dummere trekk har jeg aldri sett, og hvis usa sin befolkning ikke ser det, og hvor idiotisk presidenten deres oppfører seg, da fortjener de virkelig å leve i fattigdommen han skaper. Resten av verden har ikke fortjent det, men snart kommer nok en selvmordsbomber, og den dagen flagger jeg ikke på halv stang, men spretter heller en flaske champagne.
virker som om godeste Bush har lest om "Greedy Technique" (algoritmer)

kort forklart: hele tiden velg det som virker enklest og best der og da og aldri se deg tilbake før ting er FUBAR
nso:
gratulerer, du tok den

dessverre er ikke iran det eneste landet med prestestyre :/
og kanskje irak også får det snart?
oss tre olje nasjonene samlet?

edit: skriveleif
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
utrolig trist hvis man først har fått fjernet saddam, for så å erstatte hans styre med denne bedritne, fullstendig ute av takt med tiden loven.
det er ganske ille ja..
men.. ser jo utslaget fra de andre gangene kristen-hvite usa har lekt helter i araberland.. statistikken er ikke god..
bare dem ikke kommer HIT å skriker allah akkbarr og jihad mot alle hvite så.
Ja, det var jo smart sagt sauehjerne, du lever opp til nicket ditt.
Er du redd for en invasjon av muslimer i Norge som driver selvmordsaksjoner mot oss? Det virker på meg som om du er omtrent like trangsynt og fundamentalistisk i ditt menneskesyn som de menneskegruppene du omtaler.

Det du sa minner meg om en sak som var oppe i lokalavisene på sørlandet for et par måneder siden. Det hele gjalt en ny kirke i Bykle kommune tror jeg, av en eller annen grunn fannt likalbefolkningen plutselig ut at den nye kirken som var under bygging vendte mot øst, nærmere bestemt Mekka. Resultatet ble totalt oppstyr i den lille kommunen, alle innbyggerne ble livredde for at kirken deres skulle invaderes av en horde muslimer som ville komme å be der. Flere sa at de aldri kom tilgå i kirken. Det hele var selvsagt en tilfeldighet, men det gjennspeiler på en artig måte holdningene til en del folk i dette landet. Fremmedfrykt er nøkkelordet!
Off Topic, men føles litt viktig å få sagt det: Det knusp3r sa. Han fikk sagt det før meg, alt det han sa, ja(tilfelle noen lurer).

Den bygden ville jeg ikke bodd i. Syntes det er litt teit at det ikke finnes en moske i Bergen. Staten burde sponse det. Se på alt annet drit de sponser. Faen heller, religionsfrihet er en spøk, når skolebarn må gå i kirken, det finnes bare kirker over alt, og statsministeren er en prest. Hvordan blir det religionsfrihet når du blir prakket på deg en religion du ikke liker fra før?
Sist endret av pinnsvinet; 15. februar 2004 kl. 21:31.
▼ ... noen uker senere ... ▼
veit jo aldri...de er jo så gærne de jalla folka at de er jo villig til alt for å oppnå sitt mål. snart snakker vi vell alle arabisk her å...
Opprinnelig postet av sauehjerne
veit jo aldri...de er jo så gærne de jalla folka at de er jo villig til alt for å oppnå sitt mål. snart snakker vi vell alle arabisk her å...
Vis hele sitatet...
Det er sjeldent at et nick passer så utrolig godt på forfatteren som her.
Opprinnelig postet av sauehjerne
veit jo aldri...de er jo så gærne de jalla folka at de er jo villig til alt for å oppnå sitt mål. snart snakker vi vell alle arabisk her å...
Vis hele sitatet...
Kan tenke meg du kjenner mange av 'de jalla folkene'.
joda. det er en del av dem som er villig til å dø for sitt mål, det kommer man ikke bort fra. dette gjelder heldigvis ikke alle som bor der.

eksempel: krigen mellom irak og iran. irak hadde lagt ut minefelt, og 5000 iranske soldater skulle over feltet. derfor ble det spurt etter 1000 mann som frivillig skulle løpe over minefeltet, slik at de andre kunne få trygg passasje. 3000 meldte seg, og det ble kamp om hvem som skulle få løpe. det ble holdt en løpekonkurranse om hvem som fikk lov.
- foralt av en som ikke løp fort nok under konkurransen på et program discovery hadde om religiøse ekstremister for en stund tilbake.
igjen, gjelder ikke alle, men de ekstreme gruppene er klare til å ofre seg.
Nichotin: Det eksempelet har jeg også hørt om, og det er helt annerledes en hva som hadde skjedd her i Norge. Her hadde en schizofren paranoid kansje meldt seg, og det var det.

De viser ihvertfall at dem bryr seg, og ikke er bortskjemte små drittunger, men for en måte å vise det på .
Opprinnelig postet av Argus
Irakerene ASAP. Dermed fører de Irak ett steg nærmere til å bli enda et sånn der jalla islamsk land som Iran og Saudi Arabia. Skulle tro de to små hullene på Manhattan hadde lært dem hva som skjer når de roter med muslimsk ekstreminisme, men neida..
Vis hele sitatet...
Ikke helt oppdatert på Iran, er vi? Selv om landet styres av et presteskap, må det vel sies å inneholde noen av de mest liberale holdningene i den muslimske verden?
Slutt å gi pengar til innsamlingaksjonar for mesteparten går til innkjøp av nye våpen! Kor mange hundre milionar har ikkje vi, om ikkje andre land sendt ned dit? Ein skulle tru vi snart så ein brønn med vann snart og ikke siste modell fra Smith & Wesson!
Opprinnelig postet av pinnsvinet
Her hadde en schizofren paranoid kansje meldt seg, og det var det.
Vis hele sitatet...
Litt uheldig valg av psykisk lidelse, vil jeg påstå. Tror ikke samfunnets kanskje mest skvetne og generelt engstelige personer ville være de første ut på et minefelt.
Nostradamus har så rett så rett

side 89:
"En ny lov vil besette et nytt land i retning av Syria, Judea og Palestina: Det store barbariske rike vil smuldre før Føbus fører sitt sekel til ende.
Vis hele sitatet...
The story:

fra min bok som ble trykket i 1991:

Side 33:
"Nær havnen og i to byer vil komme to plager, av et slag som aldri vært sett før"

- også kjendt som "kongen av terror" og jernfuglene i lengre versjon

Videre:

"Når de fra den nordlige halvkule blir forent
Vil de være stor frykt og redsel i Østen...
En dag vil de to store ledere bli venner,
Det nye land vil vær på toppen av sin makt
Nummeret blir gjenntatt for blodets mann.

- Hvilket er lett å se i dag: Bush & Blair.
(Bush er dyret, 666 -> søk på nettet)

Videre -> side 89:

"En ny lov vil besette et nytt land i retning av Syria, Judea og Palestina: Det store barbariske rike vil smuldre før Føbus fører sitt sekel til ende.

Dette er vel den nye Loven i Irak? btw: Føbus er Solen

Side 90:

"En dag vil de to herrer bli venner, deres store makt vil man se vokse: Det nye land vil være på toppen av sin makt, til den blodige vil tallet bli rapportert" .. " De to forente vil ikke holde sammen lenge, og de lar seg narre av barbaren innen tretten år: På begge sider vil de være slikt tap, at man vil velsigne barken og dens styrer"

"Når solen hever seg, vil man se en stor ild, støy og lys i nordlig retning: På jorden vil man høre død og skrik mens døden venter dem ved sverd, ild, sult"

Det siste Nostradamus har skrevet er:

"Ved natt vil de synes å ha sett solen, når man ser svine-halv-mennesket. Støy, skrik, kamp blir utkjempet på himmelen man vil høre villdyr tale"

- Når natt synes som dag, tenker vi på raketter eller atomvåpen.
Sist endret av OrIx; 16. februar 2004 kl. 04:39.
Ser jeg mer nostradamus så spyr jeg. og spyr jeg ikke, vil jeg stikke FEM fingrer og irritere drøvelen til det kommer likavel.

jeg _hater_ bøker som går for å "fortelle sannheten", og som samtidig er mulig å tolke dit du enn vil ;>

mm. pie.