Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1854
Har lenge tenkt på å lage denne tråden og nå blir det.
For omtrent 1,5 mnd siden ble en god venn av meg som bor hjemme busted for å røyke pot. Ettersom mødrene våre er gode venner ringte hans mor til min mor for å fortelle hva som hadde skjedd. Mamma ringte til meg og var helt i fra seg. Hun spurde meg om jeg hadde prøvd det (ettersom vi 2 henger mye). Jeg inrømte at jeg hadde gjort det noen ganger i sommerferien, verken før eller etter, noe som faktisk er sanheten. Hun ble HELT ifra seg og satte seg umiddelbart bak rattet og kjørte opp til der jeg studerer (selv om dette var på en torsdags kveld, og jeg bor 5-6 timer unna). Da hun var kommet opp til der jeg bor på natten KREVDE hun å snakke med meg. Ettersom jeg tenkte jeg kunne jekke henne noen hakk ned så møtet jeg henne. Alt handlet bare om "tillitsvikt" og at jeg hadde ingen framtid osv. Hun overnattet fra torsdag til søndag på onkelen min sin hytte. Hver av de dagene maste hun bare på meg om at vi skulle møtes til alvordsprater. Jeg møtte dog opp på alle. Hun hadde også med seg en tisseprøve fra appoteket som jeg tisset oppi og viste henne jeg var clean.
Dum som man kan være lot jeg henne "tvinge meg" til å ta faste urinprøver i håp om at dette kunne roe henne ned. Selv om jeg ikke bor hjemme, og er snart 20 gjør det forsatt vondt å se mamma "lide". Litt spesiellt forhold siden jeg har bodd alene med mamma siden jeg var født, og hun har aldri hatt noen partnere etter det.
Hun krever nå urinprøve hver gang jeg møter henne (har også vert clean hele tiden). Trodde dette ville berolige henne, men ALT hun snakker om er bare hvor forferdelig dette er, omtaler venner av meg som har røyket som "narkomaner" etc. Hun har også spredd ryktet til alle i slekten (inkl. besteforeldre), selv om jeg sa at hun ikke skulle det. Hver dag sender hun meg linker på facebook om at man blir psykotisk av pot, og alle slags syke ideér hun har rundt temaet. Hun sa forøverig i dag at hun hadde blitt avholdsmenneske for alkohol, ettersom dette kunne ha positiv invirkning på mine "rusproblemer". Nevnte jeg at jeg har vert helt clean siden sommerferien?
Vil absolutt ikke ha noen argumenter på hvoffor pot kan vere positivt eller medesinske grunner, etc. Dette får henne til å se svart. Vil bare ha tips på hvordan hun kan jekkes ned og bli trygg på meg. Det har nesten gått 2 mnd siden hun fikk vite det og hun poster forsatt daglige eposter/ facebook meldinger rundt temaet.
Vet at dette er et rusforum, men selv om problemet mitt er knyttet til ruskultur i stedenfor rusmiddeler konkret, håper jeg på at det er noen her som sitter på lignende erfaring som kanskje kan være til hjelp. :-)
Peace
Sist endret av Alsklaftsk123; 4. november 2014 kl. 21:00.
Det er vel ikke å ta hardt i når jeg påstår at hun overreagerer.

Jeg kjenner folk med foreldre som har et mildt sagt anstrengt forhold
til rusmidler (da særlig ulovlige). De har også opplevd å bli "fersket"
i å røyke. Reaksjonen fra foreldrene var, etter det jeg husker, nærmest
motsatt av det du beskriver. Det var rolige og alvorlige samtaler som
gikk ut på om sønnen hadde det bra, hvorfor han hadde valgt å prøve
cannabis, om han hadde vært i klammeri med politiet osv.
Saklig bekymring, med andre ord.

Spørsmålet er hvordan du reagerer overfor din mors hysteri?

Det høres for meg ut som hun trenger å prate med deg, noe jeg ville
satt av tid og krefter til å gjøre. Jeg tenker mer på å roe henne ned
fremfor å jekke henne ned - med mindre jeg misforstår din bruk av
ordet her. Uten å virke nedlatende overfor din mor, høres det ut som det
er hun som har problemer - ikke du.

Hvis du kanskje gir henne ordet i første omgang, og lar henne prate, og
du svarer helt ærlig på spørsmål hun stiller, kan det jo hende hun blir
lettere til sinns og dermed lettere å prate med etterhvert.

Du må rett og slett få henne til å innse at hun kan og bør stole på deg
selv om du har et annet syn på rusmidler enn henne. Hun må forstå
at hun ikke kan tvinge deg til å avlevere urinprøve hver gang dere
møtes.

Det er jo mulig, ettersom du sier at hun kun har bodd med deg så lenge,
at hun engstes av tanken på at du er voksen og har et eget liv.

Jeg har inntrykk av at mange foreldre, særlig mødre, har vanskelig for
å gi slipp på omsorgsansvar.

Jeg vet ikke hvordan dine andre familiemedlemmer eller slektninger
forholder seg til saken, men det kan jo hende noen av dem har et
litt mer nyansert blikk på ting, og kanskje kan være til hjelp?
Du kan jo bare vise at du er et oppegående menneske (Regner med at du er det siden du studerer), og at du er helt clean. Se henne rett i øya og si at sønnen hennes ikke er narkoman, og at du ikke planlegger å røyke igjen. Jeg veit ikke åssen moren din er, men jeg tror at dette ville roet ned moren min.

Ellers så kan du jo prøve å si at du er ikke narkoman. Si at det er som å kalle en person som drikker et par ganger i måneden for alkoholiker?
Normalt sett er jeg alltid for åpenhet, selv om sannheten noen ganger svir. Samtidig viser moren din flere trekk som kan tyde på at hun ikke trenger å vite alt. Du må nesten ta et valg; Enten er det viktigst å kunne gjøre som du vil, selv om mor blir skuffet. Eller så er det viktigere at mor kan slappe av, men at det går på bekostning av livet ditt.
Jeg er typen som aldri lar noen fortelle meg hva jeg kan og ikke kan, da jeg lever et oppegående liv med sunne verdier ellers.
Makan til overdrivelse, hun overreagerer og bør få seg en realitets sjekk når det gjelder narkotika. Lite du kan gjøre når dette er moren din og hun vil ditt eget beste, men ignoransen hennes fører til irrasjonelle handlinger som igjen vil gjøre deg frustrert. Gi faen å lev ditt eget liv, du er 20 år gammel, ikke 14.
Ja for f. Du er 20 år og stoffet legaliseres over hele verden. Du bør konfrontere henne med måten hun reagerer på dette og spørre henne om hun syns det er riktig og være så hysterisk fordi du har røkt cannabis?
Og fortelle henne at det er slik du opplever dette. Ingen sprøyter eller kjemikalier i bildet. Spørr henne hvordan hun hadde reagert hvis hun haddde funnet en blodig sprøyte?

Forresten så synes jeg hun er dobbeltmoralsk når hun i det ene tilfellet skal beskytte deg fra stoffet, men i det andre hjørnet fortelle det til de i slekta..

Jeg hadde startet med å nekte å levere urinprøver. Når det hele tiden skal skjekkes prøver osv og dette ikke roer henne så hvoror gjør du det? Hun tvinger deg?

Om du ikke klarer dette så kjører hun over deg for å si det sånn. Her hadde ihvertfall jeg satt ned foten.. Uansett om hun er din Mor eller hvem som helst så skal ikke en person slite deg ut med noe slikt.
Jeg tror moren din hadde trengt å lest mye info om cannabis. Be henne lære seg alt om cannabis. Effekt, planten, kultur, rusdebatt, lovlighet, psykiske skader, alt negative og alt positive. Da tror jeg hun hadde fått ett perspektiv godt nok til å ikke legge livet i grunn fordi sin 20 (!) år gamle sønn prøvde det i sommerferien.