Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1048
Jeg har fulgt mye med på nyheter fra 2010 og frem til i dag i forhold til økonomien. Er det slik at land som f.eks. USA bare utsetter det økonomiske fallet eller er det slik at vi får en skikkelig smell nå om noen få år?
Det samme gjelder for så vidt også Kina. Kina har en stor økonomi og jeg opplever det vel som et korthus som kan falle om ikke forbrukere fortsatt handler i samme grad som tidligere. Hva tror dere?
Jeg er personlig veldig spent på Kinas økonomiske og politiske fremtid, men jeg føler jeg har litt for lite innsikt på området for å ytre meg offentlig. Hadde vert fint om noen kunne utbrodere på det mulige fremtidige fallet/kollapsen i Kina.

Det skal bli veldig spennende å se hvordan Kina takler den enorme økonomiske veksten i forhold til folketallet etc.
Sist endret av Elmsild; 4. februar 2014 kl. 13:06.
Kina kan jo øke det innenlandske forbruket - Hjemmemarkedet er 1300 millioner mennesker
som sikkert synes det er greit med økt innenlandsk forbruk.
De klarer seg greit i de neste 20 år selv om veksten minsker i prosent.
Ett eller annet shoppingcenter som står tomt ved en enda tommere by kan jo være en grei reserve
hvis en by blir lagt i grus av ett jordskjelv eller noe.

USA har så mye gjeld per innbygger at jeg ser mørkt på det.
Arbeidsledigheten er mye høyere enn statistikken sier.
Mange har gitt opp å søke arbeide etter mange år.
De har innsett at deres arbeidskraft ikke er salgbar.
For dem er økonomisk kollaps ett faktum allerede.
Noen tar det med galgenhumor og familien klarer seg på konas lønning.
Med litt egeninnsats på eget hus og mekking på eget kjøretøy så går det rundt.
Enn så lenge.

For andre gjelder det å betale ned gjeld så fort som mulig så lenge renta er kunstig lav.
Sentralbanksjefen fortsetter å pumpe penger inn i systemet, men det er jo bare tall på en konto.
Veksten er lav og real-lønninger synker for mange.

Forbruket synker for mange og det medfører at flere shoppingcenter blir tømt.
Gamlinger klarer seg med langt mindre og innser at tæring på det de har er greiest.
Forden holder sikkert 10 år til.
Loppemarkedet og gjenbruk kaller.
Slutten er nærmere enn begynnelsen.
Forbruket synker når baby-boomere tar pensjon.
De har mindre å kjøpe for og behovet er begrenset.
De trenger jo ikke nytt kjøkken og kaffekjel hvert år.
Hus og firhjulstrekker er nedbetalt og de surfer inn i aftenrødenen.
Kanskje kjøper de en strømsparende 40" flatskjerm på Walmart til USD 278 neste år - kanskje.
Nullveksten senker seg over landet.