Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 8226
Hei!
Da har jeg bestemt meg for å fullføre vgs, noe som tok meg ca 5 år å "manne" meg opp til, men nå skal jeg gi alt jeg har!

Jeg begynner på helse og sosial, og har veldig lyst å begynne som vernepleier i senere tid. Men det jeg lurer på er om man kan ha rulleblad/tidligere rulleblad og få jobb som dette?

Hvilke yrker innenfor helsesektoren kan man egentlig få jobb i? Har også tenkt på ambulansesjåfør..
Har en kompis som er barnehageonkel og han måtte fremlegge vandelsattest før han kunne begynne i jobb. Hvis det er samme regler for vernepleiere må vel du også legge frem en vandelsattest. Før var det kun sedelighet som kom på vandelsattesten, men nå kommer også vold/knark. I hvert fall er det sånn for barnehage. Vet ikke om reglene for vernepleier er annerledes
Sitat av sth Vis innlegg
Før var det kun sedelighet som kom på vandelsattesten, men nå kommer også vold/knark. I hvert fall er det sånn for barnehage. Vet ikke om reglene for vernepleier er annerledes
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg leverete inn en sånn vandelsattest for noen måneder siden, der sto det ingenting... og jeg hadde da to narkodommer på meg som var under 6 måneder gamle... Vold har jeg desverre ikke da, så det kan jeg ikke si noe om
Sitat av Novice Vis innlegg
Hmm, jeg leverete inn en sånn vandelsattest for noen måneder siden, der sto det ingenting... og jeg hadde da to narkodommer på meg som var under 6 måneder gamle... Vold har jeg desverre ikke da, så det kan jeg ikke si noe om
Vis hele sitatet...
Det ble nye regler 1.august og nå kommer sedelighet/vold/narko på vandelsattesten. Det gjelder i hvert fall for barnehage
Men det man har blir vel slettet etter et par år? Når man har gjennomført straff og betalt bot?

Det jeg har på meg er stoff, dokumentforfalskning, kjøring i ruset tilstand, stjeling osv....
Om du søker vernepleien og har politiattest med merknader vil det bli gjort en individuell vurdering i høyskolens/universitets Skikkethetsnemd som avgjør om du er skikket til jobben eller ikke.

Hver høyskole/universitet har en institusjonsansvarlig jeg vil tro du kan kontakte for å avklare litt på forhånd: http://hit.hist.no/artikkel/182.php
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Men det man har blir vel slettet etter et par år? Når man har gjennomført straff og betalt bot?

Det jeg har på meg er stoff, dokumentforfalskning, kjøring i ruset tilstand, stjeling osv....
Vis hele sitatet...
Stjeling er nok ikke populært når du søker som vernepleier. Har kommet opp en del saker i media om folk som har utnyttet eldre, og stjålet fra disse.
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Hei!
Da har jeg bestemt meg for å fullføre vgs, noe som tok meg ca 5 år å "manne" meg opp til, men nå skal jeg gi alt jeg har!

Jeg begynner på helse og sosial, og har veldig lyst å begynne som vernepleier i senere tid. Men det jeg lurer på er om man kan ha rulleblad/tidligere rulleblad og få jobb som dette?

Hvilke yrker innenfor helsesektoren kan man egentlig få jobb i? Har også tenkt på ambulansesjåfør..
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som heter ambulansesjåfør. Du får ikke kun kjøre men må og sitte bak. Uansett hva du har på rulleblad får du ikke jobbe som ambulansepersonell.

Du får heller ikke studere feks vernepleier eller sykepleier med rulleblad som har med narkotika, vold eller tyveri. Da du blant annet må lære deg med medikamenter, jobbe tett på folk alene.
▼ ... over et år senere ... ▼
Ser Dasset nevner at man ikke kan bli, eller ta utdanning som sykepleier dersom man har blitt tatt for bruk av hasj. Jeg tenker da et vanlig forelegg og ikke en stor dom med fengsel etc.

Ut ifra denne linken: http://www.ung.no/oss/lovbrudd/86431.html , stemmer ikke det overens med Dasset sin påstand.

Er det noen her inne som har kommet inn på sykepleien etter at man har blitt tatt for hasj bruk?
Må man ikke ha en uttømmende vandelsattest for yrker innen helsetjenesten..?
Sitat av Deflux Vis innlegg
Må man ikke ha en uttømmende vandelsattest for yrker innen helsetjenesten..?
Vis hele sitatet...
Jo. Og skal man jobbe på ambulanse og ha kompetansebevis for utrykningsjåfører (160) må man ha sikkerhetsklarering, noe man ikke får med et rulleblad.
Sitat av Wild Vis innlegg
Jo. Og skal man jobbe på ambulanse og ha kompetansebevis for utrykningsjåfører (160) må man ha sikkerhetsklarering, noe man ikke får med et rulleblad.
Vis hele sitatet...
Dette høres veldig rart ut. Har du kilder på dette? Jeg er åpen for at jeg kan ta feil her da, men jeg trodde veldig bestemt det forholdt seg slik:
Sikkerhetsklarering er relevant hvis, og bare hvis, du skal arbeide med materiale som omfavnes av sikkerhetsloven, det vil i praksis si å direkte eller indirekte jobbe med sikkerhetsgradert informasjon. Det er ganske strenge krav for når man kan kreve sikkerhetsklarering slik at dette ikke kan misbrukes for å utelukke jobbsøkere som av ulike årsaker ikke kan få klarering.
Å kreve sikkerhetsklarering for å kjøre uttrykningskjøretøy oppfatter jeg som urimelig bruk av kravet om klarering, men som sagt, jeg er åpen for at det kan være noe jeg har oversett her. Jeg finner imidlertid heller ingen relevant informasjon på nettet som nevner sikkerhetsklarering i forbindelse med uttrykningskjøring: altinn, utrykningsforskriften.

Men jeg ser en mulig misforståelse som potensielt kan forklare det: Politifolk må ha sikkerhetslarering for nivå Hemmelig eller høyere, da man aldri helt vet hva de kan komme borti i embedts medfør. Så, selv om de ikke nødvendigvis jobber med gradert informasjon eller graderte systemer i det daglige, så er sannsynligheten såpass stor for at de skal komme borti det på sin brokete ferd gjennom arbeidslivet at de er nødt til å ha klarering (men ikke nødvendigvis autorisasjon).

Er du helt sikker på at sikkerhetsklarering i seg selv er et krav for å få uttrykningssertifikat? I såfall, klarering på hvilket nivå?

Jeg vil også legge til at det er fullt mulig å få klarering med rulleblad. Det er ingen automatikk i avslag. Derimot er det en automatikk i at man kalles inn til en sikkerhetssamtale der din skikkethet blir vurdert. Dersom dine gamle synder ligger langt tilbake i tid, det er tydelig at du har skjerpa deg siden og forbrytelsens karakter ikke nødvendigvis sier så mye om din skikkethet, så er det ikke sikkert at du får avslag.
Sitat av Deflux Vis innlegg
Må man ikke ha en uttømmende vandelsattest for yrker innen helsetjenesten..?
Vis hele sitatet...
Det er krav om en avgrenset uttømmende politiattest for enkelte stillinger innenfor helsetjenesten. Denne vil kun vise forhold hvor man er dømt for seksuallovbrudd o.l. Det er i stillinger hvor man ofte er alene med barn det kreves politiattest. Helsepersonell som kun har sporadisk til ingen kontakt med barn må i utgangspunktet ikke fremvise politiattest.

Jeg siterer fra helsetilsynet.no:

Det er ulike typer politiattester avhengig av formålet med attesten. Den typen politiattest som skal legges fram av helse- og sosialpersonell, er en avgrenset uttømmende politiattest, der nærmere bestemte seksualforbrytelser i henhold til straffeloven er oppregnet. I en uttømmende attest er det ingen tidsbegrensning bakover i tid og mildere reaksjoner blir også tatt med.

En avgrenset uttømmende attest vil i disse tilfellene sikre at politiattesten bare inneholder anmerkninger om lovovertredelser som har betydning for ivaretakelse av formålet med politiattesten. Det vil her si at det bare er overtredelser av de oppregnede bestemmelsene i straffelovens kapittel om seksualforbrytelser som skal anmerkes i attesten. Dette innebærer at det ikke vil gå fram av attestenomen person er straffet for andre forhold, så som vinnings- eller narkotikaforbrytelser.
Vis hele sitatet...
Sitat av Wild Vis innlegg
Jo. Og skal man jobbe på ambulanse og ha kompetansebevis for utrykningsjåfører (160) må man ha sikkerhetsklarering, noe man ikke får med et rulleblad.
Vis hele sitatet...
Som sykepleier? Nei, det må man ikke!
Hva baserer du påstanden din på?

Engangsgrill: Er det noen her inne som har kommet inn på sykepleien etter at man har blitt tatt for hasj bruk?

Om det er hasj, amfetamin, kokain du har fått et forelegg for skal ikke det ha noe å si. Venn av meg kom inn på skolen til tross for at han ble busta på byen med noe hvit pulver.

Og som caperon viser til fra kilden sin, er det kun seksualforbrytelser og andre grove forhold som vil føre til at man får avslag på skoleplassen.

Videre er det ytterst få stillingsannonser som krever vandelsattest. De få jeg har sett er da stillinger tilknyttet barn etc. Gå selv inn på Finn.no å se.

Når det gjelder autorisasjon kreves det heller ikke vandel når man søker om dette: https://www.altinn.no/no/Skjema-og-t...om-sykepleier/

Så søk i vei Engangsgrill!
Sist endret av $pliffeN; 21. august 2015 kl. 16:30.
Sitat av sth Vis innlegg
Har en kompis som er barnehageonkel og han måtte fremlegge vandelsattest før han kunne begynne i jobb. Hvis det er samme regler for vernepleiere må vel du også legge frem en vandelsattest. Før var det kun sedelighet som kom på vandelsattesten, men nå kommer også vold/knark. I hvert fall er det sånn for barnehage. Vet ikke om reglene for vernepleier er annerledes
Vis hele sitatet...
Litt offtopic, men vil legge til at dette bare gjelder dersom du søker på en utlyst stilling. Har du bekjente som jobber på relevant arbeidssted, og du blir anbefalt glir man rett inn i jobben. Ingen sjekk av verken vandelsattest, referanser etc.

Sjefen kan derimot be om slikt før ansettelse, men dette er svært sjeldent.
Jobbet selv med en assistent i offentlig barnehage som hadde sittet inne leeenge.. i cirka 5 år.

Lykke til
Har noen alvorlige ting på rullebladet og jobber i helsevesenet, har også jobbet på ambulanse. De gangene jeg har mått fremvise politiattest har det bare stått "intet å bemerke". Har ikke mått fremvise politiattest de siste årene så det kan godt hende reglene har blitt forandret.