Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2512
Jeg leste på https://bitcoinpaperwallet.com/ og på google om paper wallets for bitcoins men har problemer med å forstå dette med paper wallet, er noe lagret online når man har paper wallet? Hvordan kan den lille adressen/strengen med tall og bokstaver som også uttrykkes i en QR-kode, si hvor mange bitcoins man har og overbevise andre om at man har dem? det virker som om paper wallets er det enkleste i verden å skjønne men det blir litt som om noen som er født etter at internett ble allemannseie ikke har tilegnet seg kunnskapen om hvordan det funker og tror det er en slags magi eller tror det alltid har eksistert hvis dere skjønner...
Jeg vil vite hvordan paper wallet funker men ingen på internett vet det så ingen kan fortelle meg det liksom.

Det hadde vært veldig fint hvis noen med kunnskap om dette kunne forklare litt rundt det.
Det blir vel som en slags sjekk? Den lille papirlappen med et tall og en signatur på overbeviser jo gjerne i massevis.
All informasjon er lagret i bitcoin-nettverket hele tiden, men lommeboka blir som selve passordet du bærer med deg. Pengene er på konto, men bare den som kan koden kan røre dem.

Jeg ville anbefalt deg å være forsiktig med bitcoins hvis du ikke har satt deg grundig inn i teknologien på forhånd. Det er mange fallgruver for noen som ikke er vant til å tenke datasikkerhet siden bitcoins er et relativt annerledes konsept enn konvensjonell valuta.
Den andressen sier ingenting om hvor mange bitcoins du har. Se på det som en bank-konto, den bestå av ulike deler:
- Et kontonummer som folk kan overføre penger til. (offentlig)
- login-informasjon for å overføre penger til andre (privat)
- Et banksystem som holder styr på overføringer og hvor mye penger det er på kontoen.

- Kontonummeret ditt er addressen, den mange gjerne lager QR-kode av. Denne kan kun bruker for å overføre BitCoin til deg.

- Login-informasjonen er det som kalles privatekey i systemet. Dette er helt nødvendig for å få lov til å overføre penger fra kontoen din. Mister du privatekeyen din kan du ikke bevise at du er eieren av kontoen.

- Banksystemet er rett og slett hele nettverket, og hvor mye lenger du har ligger lagret på masse maskiner rundt om kring i verden, og er altså ikke en del av denne "paper-walleten". Når du da vil sjekke hvor mye penger du har så laster du ned en liste over alle transaksjoner som er gjort og gjør en enkel regning, hvor du trekker penger du har overført til andre fra penger du har mottat - og får hvor mange BitCoins du har. Altså er dette ikke informasjon du oppbevarer, men er oppbevart av andre.

Når du da overfører BitCoins til noen andre setter du opp en transaksjon hvor du lager en form for kontrakt som sier "Jeg overfører 123.456 BitCoins fra Konto XXXXXXX til Konto YYYYYY", men for at folk skal godkjenne dette som en gyldig transaksjon må du bevise at du er eieren av kontoen - noe du gjør ved å bruke "privatekeyen" din. (Denne er det kun du som har). Du lager da en digital signatur, hvor du signerer beskjeden på en måte andre ikke klarer å jukse seg til.

Hele poenger med dette er at du aldri må miste denne privatekeyen din. Derfor anbefaler folk at man tar flere backuper av den, og blandt annet et i papirformat som man lagrer i en bankboks.
takk ivioynar og etse

Men ligger det da en wallet/adresse på internett og jeg har passordet/privatekey til den, mens folk kan brute force hacke passordet/privatekey jo lenger jeg lar "kontoen" ligge ubrukt?
Sist endret av GjestBaardsen; 1. juni 2013 kl. 19:35.
Ja det ligger ute på internett. Og så fort du laster ned BitCoin-klienten og har syncet den har også du denne informasjonen, både og deg selv og alle andre. (bare at du ikke vet hvem som er hvem, du har bare en hau av adresser). I teorien kan man bruteforce keyen til en konto noen har. Men det er veldig viktig å vite at dette er i teorien. Hele problemet ligger i at det finnes et så stort antall forskjellige nøkler i systemet at sannsynligheten for å klare å finne riktig nøkkel er tilnærmet 0. Så for å stjele BitCoins tar man i bruk helt andre angrepsmetoder - som å direkte stjele wallet-fila fra folk.
Sist endret av etse; 1. juni 2013 kl. 19:36.
Sitat av etse Vis innlegg
Ja det ligger ute på internett. Og så fort du laster ned BitCoin-klienten og har syncet den har også du denne informasjonen, både og deg selv og alle andre. (bare at du ikke vet hvem som er hvem, du har bare en hau av adresser). I teorien kan man bruteforce keyen til en konto noen har. Men det er veldig viktig å vite at dette er i teorien. Hele problemet ligger i at det finnes et så stort antall forskjellige nøkler i systemet at sannsynligheten for å klare å finne riktig nøkkel er tilnærmet 0. Så for å stjele BitCoins tar man i bruk helt andre angrepsmetoder - som å direkte stjele wallet-fila fra folk.
Vis hele sitatet...
Men da er det jo ikke så sikkert da, da kan man jo stjele walleten online selv om jeg har en paper wallet og tror det er trygt?
Det er sikkert, så lenge du gjør det sikkert. Husk at selve "passordet", privatekeyen din, er ikke lagret på internett noen plass - så lenge du ikke selv legger den ut på internett. Det som finnes der ute er adressen din, samt informasjon om alle transaksjoner du har gjort. Ønsker noen å få tak i privatekeyen din må de enten gjette seg til den med bruteforce, eller prøve å stjele wallet-fila de enten via et virus eller hacke et form for datasystem om du bruker en "online-wallet" tjeneste.

Hvis du tar wallet-fila di, skriver den ut på papir og samt lager en kopi som du putter på en minnepenn, for så å slette maskinen helt fra maskinen din så er du i praksis helt trygg. Det vil da være umulig å stjele den i praksis. Men det vil være tungvindt å bruke BitCoins om du gjør ting på denne måten - da du ikke har tilgang til de selv direkte. Du må hente frem denne minnepennen hver gang du skal gjøre noe med BitCoins.

I tillegg må du ta nye backups for å erstatte de gamle hver gang du overfører penger til andre. Siden den nå er utdatert. (Når du overfører penger til en person, vil systemet i tillegg lage en ny addresse til deg hvor den også sender penger for å øke anonymiteten. Du har ingen garanti for at Paper-walleten din har tilgang til denne nye adressen, så da må du lage en ny).

Løsningen på dette en enkel: Ha 2 wallets. 1 aktiv wallet som du ikke er så redd for å miste. Hvor du bare har små summer med penger som ikke er absolutt krise om noe skulle skje. Men i tillegg ha en "cold-wallet" hvor du putter sparepengene og lagrer vekk på en trygg måte. På den måten kan ikke folk stjele store summer om noe galt skulle skje.
Sist endret av etse; 1. juni 2013 kl. 19:45.
Ok, da tror jeg at jeg skjønner. Men må jeg lage en ny cold wallet hver gang jeg vil lage en ny paper wallet? For hvis jeg lager en ny adresse i cold wallet for å ta imot bitcoins så må jeg skrive ut nye paper wallets for å erstatte de gamle paper walletsene jeg har skrevet ut eller? Og kan jeg lage enda en cold wallet ùbegrenset antall ganger?
Sist endret av GjestBaardsen; 1. juni 2013 kl. 19:55.
Cold wallet er per i praksis en wallet du lager for å oppbevare en sum BitCoins over lengre tid. Den er cold, rett og slett fordi den ligger der. Du rører den ikke. På en måte er den inaktiv. En gang, langt frem i tid, ønsker du kanskje å hente disse ut igjen. Med andre ord en sparekonto for oppbevaring over lengre tid.

En cold-wallet er på ingen måte noe som helst annerledes fra en hvilken som helst annen wallet forutenom det at den rett og slett ikke brukes. Den bare ligger stille med en sum penger til du en gang i fremtiden ønsker å ha disse igjen. (så fort du bruker den er den ikke lenger en cold-wallet, men en normal wallet).

I BitCoin systemet er det ingenting som hindrer deg i å lage en ny wallet så ofte du vil. Du trenger ikke en gang spørre systemet om lov eller si ifra om at du gjør det. En wallet er som nevnt (trolig i den andre tråden hvor du spurte) kun en samling med addresser, samt privatekeyene til disse adressene. Så om du ønsker en ny wallet er det bare å lage en ny wallet.dat fil, + minst en kombinasjon av adresse + privatekey. (noe som er enkelt for maskinen din å generere). Siden dette er noe du genererer lokalt finnes det selvfølgelig en mulighet for at du genererer en privatekey + adresse som noen andre allerede bruker (og i så fall får du tilgang til alle pengene de har lagret der) - men sansynligheten for dette er så ekstremt liten, at man rett og slett ikke ser for seg at dette skjer.

Så det som er viktig å forstå, som jeg prøvde å si i stad. La oss si du har wallet, (ikke bry deg om den er cold eller aktiv - da det ikke er forskjell i teorien). I denne walleten lager du 1 adresse som er din egen, samt en nøkkel for å kunne bruke denne. Du kjøper så 10 BitCoins som han du kjøper overfører til denne adressen. For enkelhetsskyld sier vi at denne adressen er "XYZ123". Du har nå 10 BitCoins lagret på XYZ123. Senere kjøper du 10 til BitCoins som du også får selger til å overføre til samme addresse. Med andre ord har du nå 20 BitCoins på XYZ123.

Det viktige å få med seg her, er at om du har laget en paper-wallet som inkluderer addressen "XYZ123", så vil du ha tilgang til alle 20 BitCoinene, uavhengig om de ble overført før ellet etter du kjøpte BitCoins.

Det spesielle og viktige å få med seg her er når du overfører til andre. La oss si du solgte 5 BitCoins til meg. Du overfører da 5 BitCoins fra XYZ123 til min BitCoin-addrese. Du vil da forvente at det skal være 15 BitCoins igjen på din addresse XYZ123, som også er tilgjengelig på paper-walleten. Men dette er ikke sant for hvordan BitCoin fungerer. Og for å forstå dette må man forstå hva som skjer når man gjør en transaksjon.

I det du velger å overføre 5 BitCoins til min addresse vil systemet sende 5 BitCoins til min adresse som forventet. Men for å unngå at ting skal være lett å spore i BitCoin systemet vil den sette opp en ekstra transaksjon. Den lager da en ny addresse som vi sier blir "XYZ456" hvor den overfører en sum BitCoins, denne adressen har du også tilgang til - og blir lagret i walleten din. Med andre ord har du satt opp en ny "Bank-konto", og overførte penger fra deg selv, til deg selv. Samtidig som du overførte penger til andre.

Hvorfor er dette viktig å huske på? Jo la oss si du tok en backup av wallet-fila de (enten på papirformat eller på en minnepenn), og av en eller annen grunn mister wallet-fila fra maskinen din og må ta i bruk backupen du laget. Da kan det være at alle disse nye adressene laget av systemet ikke er lagret i backup-fila, og du har plutselig ikke tilgang til pengene dine. Fordi de er blitt flyttet til nye adresset av systemet uten at du direkte merker noe til det. (og disse har du ikke backup av).

Så det som er viktig å vite er at en Cold-wallet ikke er noe annet enn en wallet hvor du ikke overfører penger til andre fra denne walleten. Det betyr at dette opplegget med å lage nye addresser ikke skjer. (Walleten endrer seg med andre ord ikke). Du kan trygt overføre penger TIL en cold-wallet, men aldri fra en cold-wallet. (så fort du gjør det er den ikke cold-lenger, og du må lage nye backuper for å få den "cold" igjen). Dette betyr og at backuper av walleten din må oppdateres gjevnlig slik at du ikke mister pengene dine - hvis du bruker den aktivt.

Så hva har dette å si med paper-wallet? Vel siden den er skrevet ut på paper er det vanskelig å oppdatere den med ny informasjon, som igjen betyr at en paper-wallet MÅ være en cold-wallet. Så fort den ikke lenger er en cold-wallet og du har tatt den i bruk er den ubrukelig (du kan ikke garantere at alle pengene er der lenger), og du må lage en ny paper-wallet. (noe du kan gjøre ubegrenset).
Takk for grundig forklaring etse nå skjønner jeg.
Sist endret av GjestBaardsen; 1. juni 2013 kl. 20:34.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg

Så hva har dette å si med paper-wallet? Vel siden den er skrevet ut på paper er det vanskelig å oppdatere den med ny informasjon, som igjen betyr at en paper-wallet MÅ være en cold-wallet. Så fort den ikke lenger er en cold-wallet og du har tatt den i bruk er den ubrukelig (du kan ikke garantere at alle pengene er der lenger), og du må lage en ny paper-wallet. (noe du kan gjøre ubegrenset).
Vis hele sitatet...
Strever i øyeblikket med å lage ny cold wallet med ubuntu linux live cd, men det er kliss umulig å få printeren min (brother DCP-J4110DW) til å fungere, får heller ikke til å installere driverne i ubuntu live. Tips?
Er du ute etter bare en cold-wallet eller må den være i papirformat? Personlig har jeg backup online + på en minnepenn av cold-walleten. Føler det burde være nok. Så lenge den er kryptert med et passord du ikke bruker andre steder (og for langt til å bruteforce) så burde det være trygt fra at andre kan stjele den. Og så er det bare å ha tillitt til at det ikke skjer at backupen på minnepenn + lokal backup + backup i skytjeneste alle forsvinner samtidig.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Strever i øyeblikket med å lage ny cold wallet med ubuntu linux live cd, men det er kliss umulig å få printeren min (brother DCP-J4110DW) til å fungere, får heller ikke til å installere driverne i ubuntu live. Tips?
Vis hele sitatet...
Installer SANE.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Er du ute etter bare en cold-wallet eller må den være i papirformat? Personlig har jeg backup online + på en minnepenn av cold-walleten. Føler det burde være nok. Så lenge den er kryptert med et passord du ikke bruker andre steder (og for langt til å bruteforce) så burde det være trygt fra at andre kan stjele den. Og så er det bare å ha tillitt til at det ikke skjer at backupen på minnepenn + lokal backup + backup i skytjeneste alle forsvinner samtidig.
Vis hele sitatet...
Tenkte paper wallet fra bitadress, skal gi bort noen i gave.

Sitat av 23732 Vis innlegg
Installer SANE.
Vis hele sitatet...
Skal sjekke det ut, takk