Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1532
Her er min lille guide hvis du syntes du har for få KP, basert på mine observasjoner.

Som trådstarter:
Ha en tittel og tema som fanger interessen til flest mulig lesere, gjerne noe som alle kan relatere seg til, av typen; "Hvordan få KP" Færre vil nok skjekke ut tråder som; "Trenger hjelp til å finne nye gulvplater".(Nå vet jeg at folk ofte oppretter tråder pga de lurer på noe, men dette jeg skriver nå gjelder for rene KP hunters).

Spørsmål som veldig ofte blir stilt av typen; "Røyke hasj for første gang" eller "Trenger hjelp til å finne ny PC" vil nok neppe dra inn et lass av KP for deg som trådstarter.

Spørsmål i det hele tatt, er ikke veien å gå, med mindre du befinner deg i en komisk situasjon, eller formulerer deg på en spesielt vittig måte. http://freak.no/forum/showthread.php?t=162540 er et prakteksempel, TS dro inn provoserende mye KP, men som oftest vil spørsmål ikke være av KP-kaliber

Da er det nok bedre å skrive Guider (Sånn som meg) Guider bør være innholdsrike, god layout, mye bilder, oversiktlig og godt skrevet. Fyller du alle disse kravene og samtidig skriver om noe nytt og spennende har du et svært godt utgangspunkt. http://freak.no/forum/showthread.php?t=212752 er et eksempel.




Historier og erfaringer, (de kan gjerne være oppdiktet så lenge det er spennende og er troverdig) er meget gunstig hvis du er på jakt etter KP. Eksempel på dette kan være "Fra englebarn til sprøytenarkoman" eller "Min opplevelse med politiet". Her er det også et poeng å legge arbeid i det, pass på at det er oversiktlig og rimelig godt skrevet. Egne refleksjoner rundt opplevelsen(e) du akkurat har skrevet om, betyr ekstra kreditt. http://freak.no/forum/showthread.php?t=236540 flott eksempel.

Hvis vi bruker en rusrapport som eksempel er det noen små ting man bør huske på:
Noen liker at historien er skremmende og moraliserende. Andre tilfredstilles av at du glorifiserer rusmiddelet som det er snakk om. Her kan man gå for en mellomting av typen;
"selv om jeg hadde en fantastisk opplevelse, må det nevnes at en kompis av meg endte opp på hospitalet med brukne ribbein etter en feildosering, så pass på! Dette stoffet er ikke noe leketøy!" http://freak.no/forum/showthread.php?t=88195 I denne Kp-magneten av en tråd er for det for det meste vinklet negativt, men det nevnes også at rusmiddelet er det råeste vedkommende har prøvd, noe som kan oppfattes som positivt.

Ellers kan du ta høyde for tidspunkt på dagen dvs beregne når flest kommer til å lese det.

Okey det var del 1, som trådstarter, bruk kommentarfeltet til å legge til noe som jeg sikkert glemte.



Kommentarer:


Når: Beste tidspunkt for kommentarer, er når tråden er relativt fersk og et fåtall har rukket å kommentere enda. Du må også vurdere hvorvidt tråden kommer til å trekke til seg lesere i stor eller liten grad.Et glimrende eksempel har vi er; http://freak.no/forum/showthread.php?t=236731, kommentar #2.


Moralprekner: Er det ingen andre som har kommet med moralprekner kan de mest åpenbare og forslitte poenger være gull verdt. Du må regne med å få en del motstandere, men ettersom minus kvalitetspoeng ikke er en greie, er det langt bedre enn et nøytralt innlegg.

Hvis du oppdager et moralisrende innlegg som ikke har blitt besvart, vil ditt angrep mot moralprekern danne en alianse. De som ikke liker moralprekner ønsker å støtte deg og det gjør de ofte gjennom å gi deg KP. Hvorvidt det er fra et KP-jaktende perspektiv mest taktisk og alliere seg med moralprekerne eller moralhaterne, får du vurdere basert på hva det dreier seg om. Ingen bør benekte, at enkelte ganger er en moralpreken på sin plass, mens andre ganger er det formålsløst fjas.

Metaforer, sammenligninger og analogier kan hvis de brukes riktig være veltreffende og humorøse. hvis dette gjennomføres med glans har du skapt en KP maskin. http://freak.no/forum/showthread.php?p=2761094 post #67.
Hadde denne kommet tidligere i tråden hadde det vanket tonnevis med KP, Selv om det var en tåpelig sammenligning, noe som for øvrig ble poengtert senere i tråden.

Å ha profilbilde er utvilsomt en fordel. Da vil lesere dra kjennskap på deg, og vil antakeligvis ha lettere for å danne seg et inntrykk. Hvis dette inntrykket er positivt vil innlegget ditt med større sannsynlighet leses med et skarpere øye og det positive inntrykket vil bidra til å øke mulighetene for å dra KP.
Innlegget ditt vil nok framheves hvis du allerede har fått KP, så det du gjør da er å lage enda en profil som du klikker inn på og gir deg selv KP, ettersom mange vil syntes at det er mer interessant å lese innlegg som andre mener at har noe for seg.

Kildehenvisning: dette er helt fundamentalt, ingen er interessert i tilsynelatene, grunnlagsløse påstander, men har du noe som kan underbygge påstanden din vil du unngå hets, og honoreres for et bidragsrikt innslag.

Til sist må jeg vel tilføye at det hjelper å komme med gode resonnementer, sitte inne med mye kunnskap, ha en humoristisk undertone osv. Men denne guiden er hovedsaklig lagd for folk som i utgangspunktet sliter med å skaffe seg nok KP, så dropper å gå dypere inn på akkurat det.

Jess da var det unnagjort, håper jeg får masse KP
Overlever fint uten KP.
Hvis du skriver for KP så bør du ikke skrive i det hele tatt. Er som at hvis du skriver bøker for pengene så bør du ikke skrive. Det kan være ett pluss.
KP er jo ment nettopp som kvalitetspoeng, ikke som likes på facebook.


Etter personlig erfaring er det å være en klossmajor og fyllebøtte, samt ha store nok baller til og stå for det du gjør KP-høstere.
Jeg synes generelt sett at folk bør være mer opptatt av å bidra med kvalitet til forumet i stedet for å tenke hvilke "morsomme" one-linere de kan skrive for å få mest kvalitetspoeng.