Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3717
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.T0euBvEaNWU

Kva er det som eigentlig skjer i Russland no? Er litt vanskelig og følge med, er relativt ung og intriserer meg for politikk men det er ikkje alt eg forstår særleg godt.

Utifrå det eg har lest den siste tida, driv jo Russland med ekstrem opprustning. Dei bruker jo enorme mengder på militæret. Prøver Putin og lage eit slags nytt sovjet? Utifrå det eg les på nettet framstiller USA og vesten som fiender, men utifrå det eg les i media oppfører jo "vesten" seg på samme måte tilbake. Hadde vår greit med litt oppklaring rundt dette !

Mvh Forvirra Tenåring.
Sist endret av 1warlock; 25. februar 2012 kl. 16:43.
Jeg er selv russisk, og jeg kan si at jeg er redd for det som skjer i Russland nu. Putin må av og partiet hannes må vekk!
Det som skjer der nu, er ikke bra for russera eller for resten av jordan befolkning.
Russland og USA er jo begge to stormannsgale land som alltid har vært i tottene på hverandre. Sett noen Hollywood-filmer? Der fremstiller USA alltid Russland som fiender. Eller de senere Call of Duty-spillene, særlig Modern Warfare 2 med oppdraget "No Russian". Virker som om begge landene elsker å provosere hverandre, og her kommer jo resultatene av det. Falske beskyldninger, revolusjoner, valgfusk og noe som virker som en elendig grunn til å bruke penger nok til å ta over verden på å ruste opp militæret.

Overraskende at det ikke har brutt ut krig mellom de to landene allerede.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Russland og USA er jo begge to stormannsgale land som alltid har vært i tottene på hverandre. Sett noen Hollywood-filmer? Der fremstiller USA alltid Russland som fiender. Eller de senere Call of Duty-spillene, særlig Modern Warfare 2 med oppdraget "No Russian". Virker som om begge landene elsker å provosere hverandre, og her kommer jo resultatene av det. Falske beskyldninger, revolusjoner, valgfusk og noe som virker som en elendig grunn til å bruke penger nok til å ta over verden på å ruste opp militæret.

Overraskende at det ikke har brutt ut krig mellom de to landene allerede.
Vis hele sitatet...
Fantastiske referanser du kommer med.
Er det noen som kan fortelle litt om forholdet Russland-Kina?

Hvis Russland skal ekspandere, må det jo være ett godt tidspunkt nå som USA sliter med økonomien, hva skal de svare Russland med evt?

Jeg har ikke satt meg veldig godt inn i alt som skjer men det er jo klart at det alltid vil foregå en rivalisering mellom stormakter, og jeg kan tenke meg at Russland har lyst til å yppe seg nå som USA er på grensen til å kollapse, alt de sitter på er vel en stor hær med teknologi? Noen som vil fortelle litt?
Sist endret av ali88; 25. februar 2012 kl. 18:20.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Er det noen som kan fortelle litt om forholdet Russland-Kina?

Hvis Russland skal ekspandere, må det jo være ett godt tidspunkt nå som USA sliter med økonomien, hva skal de svare Russland med evt?

Jeg har ikke satt meg veldig godt inn i alt som skjer men det er jo klart at det alltid vil foregå en rivalisering mellom stormakter, og jeg kan tenke meg at Russland har lyst til å yppe seg nå som USA er på grensen til å kollapse, alt de sitter på er vel en stor hær med teknologi? Noen som vil fortelle litt?
Vis hele sitatet...
For det første; hvor har du fra at USA er i ferd med å kollapse?
Ja de har store økonomiske vansker, men tror du det er fungerer på den måten at en stormakt som USA plutselig bare ikke klarer å forsvare seg?
En russisk invasjon av USA er like sannsynlig som at du vinner hovedgevinsten i Lotto 6 uker på rad.
Helt siden den kalde krigen har det eksistert et begrep som heter MAD (mutually assured destruction), dvs at om Russland skulle bestemme seg for å invadere USA bør de være 100% sikre på å vinne eller så har ikke de annet enn wasteland å komme tilbake til.

En av grunnene til at velferd ikke er så bra som den kunne vært i USA er også prioriteringene deres ang forsvar/militære.
Det er ikke på noen som helst måte gitt at verken Kina eller Russland hadde klart å invadert/okkupert USA.
Mye av Putins strenge retorikk må også ses i sammenheng med det kommende valget i Russland. Han ønsker, som nærmest er et kriterie for suksess i Russland, å fremstå som en sterk leder som kan bringe landet tilbake til de gamle storhetstider.
Sitat av olavXO Vis innlegg
For det første; hvor har du fra at USA er i ferd med å kollapse?
Ja de har store økonomiske vansker, men tror du det er fungerer på den måten at en stormakt som USA plutselig bare ikke klarer å forsvare seg?
En russisk invasjon av USA er like sannsynlig som at du vinner hovedgevinsten i Lotto 6 uker på rad.
Helt siden den kalde krigen har det eksistert et begrep som heter MAD (mutually assured destruction), dvs at om Russland skulle bestemme seg for å invadere USA bør de være 100% sikre på å vinne eller så har ikke de annet enn wasteland å komme tilbake til.

En av grunnene til at velferd ikke er så bra som den kunne vært i USA er også prioriteringene deres ang forsvar/militære.
Det er ikke på noen som helst måte gitt at verken Kina eller Russland hadde klart å invadert/okkupert USA.
Vis hele sitatet...
Jeg snakket aldri om at Russland kom til å invandere USA, jeg sa ekspandere, på lik linje med hva USA gjør i Irak. Om Russland skal ruste opp forsvaret sitt, hvor skal de få pengene fra?

Jeg er fullstendig klar over at USA klarer fint å forsvare seg selvom økonomien er dårlig, poenget mitt er - hva skal de si om Russland plutselig kommer inn i Irak? Derfor jeg også spurte hva forholdet Russland-Kina er. Ikke vær usaklig, jeg kom med ett enkelt spørsmål - ingen påstander. derfor jeg brukte det fine spørsmålstegnet.
Sist endret av ali88; 25. februar 2012 kl. 19:11.
Putin bygger russland, på en russsisk måte, det er det som skjer.
Det russiske folket liker å tenke på seg selv som store og sterke på den internasjonale arenaen. Helt fra Sovjetunionen ble dannet har russiske ledere spilt opp under fremmedfrykt. Folket er overbevist om at Vesten er ute etter å dominere dem. Derfor rasler de med våpnene, men de kommer ikke til å angripe Vesten. Den militære styrken kommer til å brukes til å holde kontroll internt i landet, og møte Kinas økte budsjetter.

PS. Russland bruker per idag 58.7b$/årlig på militæret. Til sammenligning bruker USA 698b$/årlig på militæret, dvs over ti ganger så mye som russerne. Selv etter russerene dobler militærbudsjettene er de ikke engang i nærheten av USA.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...y_expenditures
Sist endret av Stratops; 25. februar 2012 kl. 20:08.
Verken Russland eller Kina har evne til å projektere makt over havene, så amerika er trygt sånn sett. Verre er det med oss, mens russisk utstyr består av mye gammelt, så har de noe så inni helvete mye av det. Russerne har bokstavelig talt titusenvis med tanks og IFVer. Helt latterlig hvor mye gammelt skrot de dytter rundt i det enorme russland, men selv dette gamle skrotet er utstyrt med effektive våpen.

Vårt utstyr er ikke akkurat moderne det heller, og i motsettning til russerne har ikke vi latterlige mengder. Vi ruller for fanken rundt i ca 50 leopard 2a4 tanks og ca 100 cv90 (grunnvarianten). Kommer russerne er vi føkt hardt. Bjørnen er skummel.
Sitat av Petter H Vis innlegg
Verken Russland eller Kina har evne til å projektere makt over havene, så amerika er trygt sånn sett. Verre er det med oss, mens russisk utstyr består av mye gammelt, så har de noe så inni helvete mye av det. Russerne har bokstavelig talt titusenvis med tanks og IFVer. Helt latterlig hvor mye gammelt skrot de dytter rundt i det enorme russland, men selv dette gamle skrotet er utstyrt med effektive våpen.

Vårt utstyr er ikke akkurat moderne det heller, og i motsettning til russerne har ikke vi latterlige mengder. Vi ruller for fanken rundt i ca 50 leopard 2a4 tanks og ca 100 cv90 (grunnvarianten). Kommer russerne er vi føkt hardt. Bjørnen er skummel.
Vis hele sitatet...
Eehhm, du har tydligvis ikke hørt om NATO?
Et land bygd på korrupsjon vil aldri klare å vinne en krig. Hvis de går til krig mot noen, vil hele verden gå til motangrep og de vil tape.

Selv om kina joiner dem vil de ikke greie det.
Trådstarter
93 9
http://www.dagbladet.no/2012/02/20/n...tikk/20326918/ Ser han holder jo på å bygge opp militæret.
Sist endret av 1warlock; 26. februar 2012 kl. 14:06.
Sitat av be4ter Vis innlegg
Jeg er selv russisk, og jeg kan si at jeg er redd for det som skjer i Russland nu. Putin må av og partiet hannes må vekk!
Det som skjer der nu, er ikke bra for russera eller for resten av jordan befolkning.
Vis hele sitatet...
Ville du forklart hvorfor også?
Sitat av 1warlock Vis innlegg
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.T0euBvEaNWU

Kva er det som eigentlig skjer i Russland no? Er litt vanskelig og følge med, er relativt ung og intriserer meg for politikk men det er ikkje alt eg forstår særleg godt.

Utifrå det eg har lest den siste tida, driv jo Russland med ekstrem opprustning. Dei bruker jo enorme mengder på militæret. Prøver Putin og lage eit slags nytt sovjet? Utifrå det eg les på nettet framstiller USA og vesten som fiender, men utifrå det eg les i media oppfører jo "vesten" seg på samme måte tilbake. Hadde vår greit med litt oppklaring rundt dette !

Mvh Forvirra Tenåring.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår dèt at hvis du er ganske interessert i politikk og følger mye med på hva som skjer - og det skjer mye "sabelrasling"- så kan det virke skremmende på enkelte..

Greia er kort forklart, -som Stratops nevnte, at Russland i bunn og grunn fremdeles er en stormakt. Russland har vært enten et stormakt-land eller en reell supermakt nå i sammenhengende 300 år.

Fordi et såpass stor land fremdeles er mektig, så derfor liker dem å "svinge litt med sverdet"(håper du forstår den^^), og regelrett yppe seg foran vestlige stormakter.
Apropos vestlige - Russland er et land som kulturelt ligger i Europa(altså de er ikke så veldig forskjellige fra oss f.eks), men regnes pga mange ulike årsaker ikke som et "vestlig land".
Derfor da ligger Russland i en slags mellomposisjon mellom asiatiske stormakter på èn side, som Kina, India, iran og "Vesten" som USA og hele EUropa.

--dèt vil bety at Russland har mange "konkurrenter".., både i øst og vest. Selvfølgelig har de også sine allierte.

[CENTER]......[/CENTER]
(....) Når det kommer til våpen-opprustning så er det sånn at man virkelig ikke trenger å bekymre seg. Russernes opprustning er langt ifra nok til at de kan måle seg med amerikanerne, og faren for en ordentlig krig er svært liten!

[CENTER].....[/CENTER]

(....) ANgående Putin; dette er en makt-person som i sin første periode som president demokratiserte Russland, og gjorde hele samfunnet og landet mere "stabilt".
Nå - så gjeninnfører han et udemokratisk styre, pga at han vil selv sitte med makten lengst mulig. Derfor gjør han motsatt av det han han gjort i de årene før.

Russland bør fra nå av egentlig regnes som et autoritært land.. Du spurte om "et nytt Sovjet" - vel, nei han prøver ikke akkurat å lage et nytt Sovjet, fordi det fremdeles vil være full kapitalisme som økonomisk system i de neste årene - men Putin strammer til demokratiet såpass at det nesten ikke bør kalles et demokrati lenger.


Håper det der var en forklaring! Jeg klarte desverre ikke å få det ned i veldig korte trekk.., så det ble noen setninger.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. februar 2012 kl. 21:08.
Sitat av susej Vis innlegg
Ville du forklart hvorfor også?
Vis hele sitatet...
Putin bygger opp samme system i Russland nu som det var under sovjetunionen.
De har mindre og mindre ytringsfrihet, de rike blir rikere og de fattige blir fortsatt fattigere.
Det er vanskelig å forklare situasjonen når man selv ikke har opplevd det.
Men grunnen til at vi flyttet var politisk forfølgelse. Om du har et firma og gjør det bra, så må du betale $ for at kriminelle skal la deg være ifred. Og vil du vite hvem som er de kriminelle? Jo, KGB. På dag tiden er de KGB, på natten er de kriminelle som krever inn penger. Du synes kanskje det høres latterlig ut, men det er sant.
Sitat av be4ter Vis innlegg
Putin bygger opp samme system i Russland nu som det var under sovjetunionen.
De har mindre og mindre ytringsfrihet, de rike blir rikere og de fattige blir fortsatt fattigere.
Det er vanskelig å forklare situasjonen når man selv ikke har opplevd det.
Men grunnen til at vi flyttet var politisk forfølgelse. Om du har et firma og gjør det bra, så må du betale $ for at kriminelle skal la deg være ifred. Og vil du vite hvem som er de kriminelle? Jo, KGB. På dag tiden er de KGB, på natten er de kriminelle som krever inn penger. Du synes kanskje det høres latterlig ut, men det er sant.
Vis hele sitatet...
KGB?!?

Du mener KGB som blei oppløst i 1991 og pr i dag går under navnene FSB og SVR (utenlandsoperasjoner)???
Sitat av olavXO Vis innlegg
KGB?!?

Du mener KGB som blei oppløst i 1991 og pr i dag går under navnene FSB og SVR (utenlandsoperasjoner)???
Vis hele sitatet...
FSB er en videreføring av Sovjets KGB, og hele organisajonen er ganske lik i hva oppgavene er, men også annerledes i at det er en mye mindre org. enn gamle KGB, og med mindre makt og innflytelse. FSB=innenriks (for det meste)etteretn, SVB=utenriks; KGB=overalt.

Disse folkene bedriver nå for tiden mye mer kriminalitet ved "siden av jobben sin" enn det KGB gjorde, og brukes også mer til rent private oppdrag, som f.eks hvis en rik businessmann eller mektig politiker i Russl. skulle ha "behov for noe ^^".

Kort fortalt er det mye av de samme folkene også. Og politisk forfølgelse nå for tiden i Russl. er det ikke mye mindre av sammenliknet med Sovjet- da det var forfølgelse mer eller mindre hvorsomhelst.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. februar 2012 kl. 21:50.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
FSB er en videreføring av Sovjets KGB, og hele organisajonen er ganske lik i hva oppgavene er, men også annerledes i at det er en mye mindre org. enn gamle KGB, og med mindre makt og innflytelse. FSB=innenriks (for det meste)etteretn, SVB=utenriks; KGB=overalt.

Disse folkene bedriver nå for tiden mye mer kriminalitet ved "siden av jobben sin" enn det KGB gjorde, og brukes også mer til rent private oppdrag, som f.eks hvis en rik businessmann eller mektig politiker i Russl. skulle ha "behov for noe ^^".

Kort fortalt er det mye av de samme folkene også. Og politisk forfølgelse nå for tiden i Russl. er det ikke mye mindre av sammenliknet med Sovjet- da det var forfølgelse mer eller mindre hvorsomhelst.
Vis hele sitatet...
Spennende hypotese du har her.
At korrupsjon forekommer i en så stor nasjon er nok noe vi alle kan forstå, men at man kan stemple KGB som kriminelle på dagtid ville jeg gjerne at du viste til ett par kilder for.

Bah så foressten nå at det ikke var du som kom med denne påstanden.
Beklalger.
Sitat av olavXO Vis innlegg
Spennende hypotese du har her.
At korrupsjon forekommer i en så stor nasjon er nok noe vi alle kan forstå, men at man kan stemple KGB som kriminelle på dagtid ville jeg gjerne at du viste til ett par kilder for.

Bah så foressten nå at det ikke var du som kom med denne påstanden.
Beklalger.
Vis hele sitatet...
På dagtid er de KGB (eller hva du enn vil kalle dem), på natten er de noe helt annet.
Jeg kan ikke komme opp med noen kilder, men jeg snakker om hvorfor MIN familie flyktet fra landet. Det er vanskelig å forstå for en som bor i et lite koselig land som Norge og ikke vet bedre. Det er derfor jeg ikke forteller historien min til noen, for de vil ikke skjønne en dritt uansett.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Om Russland skal ruste opp forsvaret sitt, hvor skal de få pengene fra?
Vis hele sitatet...
Russland er i likhet med Norge et råvareeksporterende land. Historisk sett har råvareeksportørene nærmest gitt bort varene sin sammenlignet med industrivareeksportørene. Verden er nå på vei mot PEAK og SCARSE ikke bare på olje, men stort sett på de fleste viktige råvarene. Det har hatt til følge at det nå er selgers marked på råvarer og kjøpers marked på industrivarer.


Egentlig helt rettferdig og OK siden det har vært helt motsatt i tidligere århundreder. Resultatet er at Russland og Norge er blitt vinnere i den internasjonale handelen og følgelig har plenty penger til opprustning. Forskjellen mellom R og N er at R ønsker opprustning mens N ønsker det ikke.

Hvordan ville du ha likt å bo i et land hvor?:
- Politifolk betaler store summer til politilederne som ansetter, for å få jobbe i trafikkontrollen til tross for at det er rene sultelønna der? De gjør det fordi å stoppe bilførere både for forseelser disse har begått og for oppdiktede, ender i praksis oftest med at offeret putter inn et passende beløp i førerkortet før han gir det fra seg til kontroll. Saken avgjøres så med en advarsel på stedet.
- Tilsvarende overalt hvor du som borger kommer i kontakt med offentlig ansatte? Du består eksempelvis ingen eksamen og blir ikke tatt opp på noe studium uten å smøre sensorer og opptakskomite-medlemmer. Du vinner heller ikke rettssaker uten å smøre dommeren. Du får ikke pass og utreisevisa uten smøring.
- Du helt uventet får et skattekrav på mange ganger det du tjener og høyere enn hele firmakapitalen. I og med dette er mer enn du makter å betale, ender firmaet ditt opp hos Kreml-mafien via stråmenn som kjøper firmaet på tvangsauksjon.

KILDE: Reportasjer fra journalister med opphold i R bak seg. Inklusive vår utmerkede bergenser i NRK.
Sist endret av timerbeltkiller; 27. februar 2012 kl. 10:42.
Mye rart i Russland gitt, men jeg tror iallefall ikke man trenger å frykte noe Russisk bølge over grensene.

Tror man skal bite seg merke i at Russland har blitt invadert utallige ganger AV EUROPA (Napoleon, WWI, WW II) men de har aldri -aldri- initiert et angrep/invasjon av Europa, snodig nok.
Sitat av znapper Vis innlegg
Tror man skal bite seg merke i at Russland har blitt invadert utallige ganger AV EUROPA (Napoleon, WWI, WW II) men de har aldri -aldri- initiert et angrep/invasjon av Europa, snodig nok.
Vis hele sitatet...
Ikke Russland nei, men Sovjet:
- Finnland 1939
- Estland, Latvia og Litauen 1940
- Ungarn 1956
Var det ikke noe i georgia for litt siden???

Edit: bare glem det.
Sist endret av SinHazzard; 27. februar 2012 kl. 13:54.
I kveld kl. 22:30 på NRK 2: Putin, Russland og Vesten. (1) Br. dokumentarserie. Vi får innblikk i Vladimir Putins vei til toppen.

Kanskje av interesse for noen?
Sitat av znapper Vis innlegg
Mye rart i Russland gitt, men jeg tror iallefall ikke man trenger å frykte noe Russisk bølge over grensene.

Tror man skal bite seg merke i at Russland har blitt invadert utallige ganger AV EUROPA (Napoleon, WWI, WW II) men de har aldri -aldri- initiert et angrep/invasjon av Europa, snodig nok.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg faktisk slik at de også invaderte Polen samtidig som Nazityskland i 39. I nord vel og merke, men likevel en invasjon.
Da blir det 4 invasjoner mot dine "ingen" som historien kan bekrefte..
Trådstarter
93 9
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg forstår dèt at hvis du er ganske interessert i politikk og følger mye med på hva som skjer - og det skjer mye "sabelrasling"- så kan det virke skremmende på enkelte..

Greia er kort forklart, -som Stratops nevnte, at Russland i bunn og grunn fremdeles er en stormakt. Russland har vært enten et stormakt-land eller en reell supermakt nå i sammenhengende 300 år.

Fordi et såpass stor land fremdeles er mektig, så derfor liker dem å "svinge litt med sverdet"(håper du forstår den^^), og regelrett yppe seg foran vestlige stormakter.
Apropos vestlige - Russland er et land som kulturelt ligger i Europa(altså de er ikke så veldig forskjellige fra oss f.eks), men regnes pga mange ulike årsaker ikke som et "vestlig land".
Derfor da ligger Russland i en slags mellomposisjon mellom asiatiske stormakter på èn side, som Kina, India, iran og "Vesten" som USA og hele EUropa.

--dèt vil bety at Russland har mange "konkurrenter".., både i øst og vest. Selvfølgelig har de også sine allierte.

[CENTER]......[/CENTER]
(....) Når det kommer til våpen-opprustning så er det sånn at man virkelig ikke trenger å bekymre seg. Russernes opprustning er langt ifra nok til at de kan måle seg med amerikanerne, og faren for en ordentlig krig er svært liten!

[CENTER].....[/CENTER]

(....) ANgående Putin; dette er en makt-person som i sin første periode som president demokratiserte Russland, og gjorde hele samfunnet og landet mere "stabilt".
Nå - så gjeninnfører han et udemokratisk styre, pga at han vil selv sitte med makten lengst mulig. Derfor gjør han motsatt av det han han gjort i de årene før.

Russland bør fra nå av egentlig regnes som et autoritært land.. Du spurte om "et nytt Sovjet" - vel, nei han prøver ikke akkurat å lage et nytt Sovjet, fordi det fremdeles vil være full kapitalisme som økonomisk system i de neste årene - men Putin strammer til demokratiet såpass at det nesten ikke bør kalles et demokrati lenger.


Håper det der var en forklaring! Jeg klarte desverre ikke å få det ned i veldig korte trekk.., så det ble noen setninger.
Vis hele sitatet...

Ja, tusen takk for svaret. Var veldig bra skrevet, fått litt meir innblikk no Kudos og Kp til deg !
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Overraskende at det ikke har brutt ut krig mellom de to landene allerede.
Vis hele sitatet...
Begge har atomvåpen, ergo ingen krig.