Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 5876
Burde Norge bygge en ny by med plass til omtrent en million innbyggere? Boliger er som kjent ganske dyrt i Norge, og de store byene sliter med trafikkproblemer og dårlig utbygd kollektivtransport. I Kina har de gjort dette med stor suksess.

Fordelene er mange; ingen riksantikvar som setter kjepper i hjulene, kan ha undergrunnsbane i hele byen, infrastruktur som kloakk, vann og internett vil være helt nytt. I tillegg kan det tilrettelegges for parkering, og trafikken kan dimensjoneres for det antall som skal bo i byen. Det kunne bygges en ny flyplass med direktetrafikk til alle sentrale byer. Dessuten kunne den plasseres sånn at den er lett tilgjengelig fra store deler av Norge; den kunne vært en hub for togtrafikk og flytrafikk.

Hvis man vil dra den helt ut kunne man flyttet Stortinget dit; for å slippe å slakte Oslo-sentrum for å få en et trygt Storting/Regjeringskvartal.

Boligene ville selvsagt kunne vært energieffektive, nye og praktiske. Da snakker vi en by uten skoler som råtner eller muggler bort. Studentboliger kunne blitt prioritert og vi kunne hatt plass til et nytt stort universitet.

Dessuten ville vi kunne bygge det billig ved å utnytte billig arbeidskraft fra land som sliter som feks Hellas. Sånn hjelper vi dem økonomisk, samtidig som vi skaper varige verdier i Norge.

Er dette en god ide?
Men, er det mulig og realiseres? - Hvor kunne du tenkt deg og plasere denne byen her? Jeg er helt blank her, så hjelp meg igang :P
Kanskje en god idé, men ikke gjennomførbart med Norges økonomi. Norge er jo fattigere enn knarkerne i Oslo.
Det er jo åpenbart mulig å bygge en ny by; det har blitt gjort før. Det er bare å bygge infrastrukturen og så selge tomter. Det hjelper også å få noen arbeidsplasser der. Jeg ville plassert den sånn at det var enklest mulig å komme seg til Trondheim, Bergen og Oslo.

Sitat av mo3 Vis innlegg
Kanskje en god idé, men ikke gjennomførbart med Norges økonomi. Norge er jo fattigere enn knarkerne i Oslo.
Vis hele sitatet...
Norge er jo ikke fattig? Se hvor mye Hellas klarte å låne; etter at vi har brukt opp oljefondet kan vi jo låne mange ganger BNP. Dessuten vil salg av tomter, stimulering av økonomi og alle de andre fordelene være til hjelp.
"Problemet" er at du må få 1/5 av landets befolkning til å flytte til byen siden vi ikke er alt for mange I Norge fra før av.
Hvem ville ikke flyttet til en by med billige boliger, parkeringsmuligheter, ingen rushtidstrafikk, rask internett og billig kollektivtransport? Bedrifter som flyttet dit ville fått billigere lokaler, fått færre forsinkelser og arbeiderne ville bodd billigere.
Kina har prøvd det samme, og der er forholdene mer ekstreme i utgangspunktet. Fler folk, vanskeligere å få plass å bo etc. Resultatet er katastrofalt, noe du kan lese om bl.a. her
Som sagt, Kina gjorde dette som et last resort fordi det var/er krise når det gjelder overbefolkning og plassmangel, Norge er har vel egentlig ikke problemer med dette hvis du sammenligner med andre land.
Regner med at du sikter til Oslo når du snakker om disse problemene, ettersom det er nok av plass på landsbygda i Norge.
I Oslo har vi bra kollektivtransport og jeg vil påstå at det er lite trafikkproblemer, boliger vil alltid være dyrt i storbyer.
Ta deg en tur til LA eller noen av stoebyene i Sør-øst Asia, der skal du få se dårlig kollektivtransport og trafikkproblemer. Oslo føles som ut som et fredelig sted på landet i forhold.
Sist endret av Cheese; 13. februar 2012 kl. 09:47.
Kom over en artikkel i Aftenposten som kanskje er relatert til posten.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.TzjM1sVOh3o
Kollektivtransporten i Oslo er ikke bra.

Prøv å kjør bortover ring 3 klokken 8 eller klokken 17. Det går saaaakte det.

Norge trenger boliger; det bygges for lite.
Er interessert i høre noen konkrete forslag for hvor denne byen eventuelt skulle ligge? Jeg tror det er få plasser mellom Oslo, Bergen og Trondheim som kunne egnet seg. Situasjonen i Kina er ganske annerledes. Der har de adskillig større areal som egner seg til å bygge byer, dessuten har de mange fattige bønder som ønsker seg til byene for å tjene penger. Hvilke næringer skulle man levd av der?

At det tar lang tid å komme seg rundt i rushtraffikken i Oslo har jo ikke med kollektivtrafikken å gjøre - det er privatbilismen.
Trikkene bråker, bussene er overfylt og tbanen har problemer med "signalsystemet" i hytt og pine. Jeg har aldri skjønt hva de trenger et "signalsystem" for. De har radio i vognene, de kan jo bare bruke høyreregelen og se etter tog. De kjører jo ikke spesielt fort i forhold til biler heller. Dessuten må man sitte med dører som åpner seg i hytt og pine. Hvordan klarer man å handle 10 poser med varer i 7 forskjellige butikker med kollektivtransport mens man bærer med seg en unge? I mange tilfeller er bil det beste alternativet. Og det er ikke nok tilrettelagt for biler i Oslo.

Vi kan jo flate ut noen fjell for å få et mer gjestmildt terreng. Det må jo finnes en ideell plass å bygge en millionby i Norge, vi har utrolig lav befolkningstetthet.
Sitat av emptychange Vis innlegg
I Kina har de gjort dette med stor suksess.
Vis hele sitatet...
Lukter dette stor suksess: http://www.youtube.com/watch?v=rPILhiTJv7E ?
Kina har blitt tvunget til dette pga. overbefolkning, men så vidt jeg vet så er vi veldig få mennesker per kvadratmeter her i Norge i forhold til andre land, og det ville nok bare hatt økonomisk negativt utfall.
Sist endret av Tar-J; 13. februar 2012 kl. 10:02.
Selv om de har vært uheldige i et par tilfeller betyr ikke det at alle er det. De har tross alt bygd 40 millioner boliger; da er et par bommerter forståelig. Dessuten funker ikke planøkonomi.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Dessuten funker ikke planøkonomi.
Vis hele sitatet...
Ehh, der har du i grunn svart på ditt eget spørsmål. Hvordan i alle dager skal du klare å bygge en ny millionby uten en ekstrem form for statlig kontroll? Hadde det vært økonomisk lurt så hadde vel markedskreftene alt gjort det?
Du trenger jo bare å legge til rette for at noen skal gjøre det. Problemet i de store byene er jo trege bygningsetater. Hvis du fikk svar på søknaden i løpet av 3 dager isteden for 6 måneder så ville jo det hjulpet.

Dessverre kan man ikke bare bygge byer rundt om kring, kommunen må selge tomter og legge opp rør og elektrisitet først.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Dessverre kan man ikke bare bygge byer rundt om kring, kommunen må selge tomter og legge opp rør og elektrisitet først.
Vis hele sitatet...
Igjen, du svarer på ditt eget spørsmål. Det er ikke kommunene og staten som står i veien for et slik prosjekt, det er investorene som forstår at å prøve noe slik er som å kaste penger ut av vinduet, ekstremt mye penger.
Infrastruktur kommer ikke av seg selv hvis ingen har bruk for det eller kan betale for det, men kommuner selger alt massevis av tomter, ønsker seg nye innbygger og i en del tilfeller gir de faktisk bort tomter gratis i bytte mot at du lover å bygge og bo der.
Sist endret av Mith; 13. februar 2012 kl. 10:15.
Ville vært digg med en designet by som er bygd på en logisk måte hvor det ikke vil være noen som helst biltraffikk, bare gratis kollektivtrafikk.
Som New York uten biler.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Ville vært digg med en designet by som er bygd på en logisk måte hvor det ikke vil være noen som helst biltraffikk, bare gratis kollektivtrafikk.
Som New York uten biler.
Vis hele sitatet...
Biltrafikk er fantastisk; kollektivtransport suger. Prøv å kjøp 10 tunge handleposer fra butikker spredt rundt i byen mens du bærer en unge. Bil er overlegent.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Biltrafikk er fantastisk; kollektivtransport suger. Prøv å kjøp 10 tunge handleposer fra butikker spredt rundt i byen mens du bærer en unge. Bil er overlegent.
Vis hele sitatet...
Til å fantasere om å bygge en millionby vil jeg si du har ganske dårlig fantasi. Hvis du skulle starte fra scratch, hvorfor vil du legge butikker så langt unna folk at de behøver å dra med seg 10 tunge handleposer i bil?
Sitat av Mith Vis innlegg
Til å fantasere om å bygge en millionby vil jeg si du har ganske dårlig fantasi. Hvis du skulle starte fra scratch, hvorfor vil du legge butikker så langt unna folk at de behøver å dra med seg 10 tunge handleposer i bil?
Vis hele sitatet...
Forsåvidt, kjøpesenter kunne løst det problemet. Men jeg ville likevel foretrukket å kjøre til kjøpesenteret framfor å ta en buss.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Forsåvidt, kjøpesenter kunne løst det problemet. Men jeg ville likevel foretrukket å kjøre til kjøpesenteret framfor å ta en buss.
Vis hele sitatet...
Du ville teknisk sett laget enda en drittby som suger like mye som alle de andre byene vi har. Med fler mennesker, fler biler, mer forurensing.
Mindre plass..
Nei, jeg ville bygd veier som er dimensjonert for trafikken. Hva forurenser mest: tusen biler som står i ro i en time, eller tusen biler som kommer fram på 5 minutter? En bil som kjører rundt kvartalet 8 ganger for å finne parkeringsplass, eller en som parkerer med engang?
Hva skjer med de hundretusenvis av husene som de flytter fra? Den 1 million populasjonen må jo ha ny jobber enn de gamle. JA er du heldig så kan økonomien gå bra i denne storbyen men det vil jo gå til helvete i resten av Norge
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hva skjer med de hundretusenvis av husene som de flytter fra? Den 1 million populasjonen må jo ha ny jobber enn de gamle. JA er du heldig så kan økonomien gå bra i denne storbyen men det vil jo gå til helvete i resten av Norge
Vis hele sitatet...
Du kan jo flytte masse offentlig forvaltning dit. Det er masse bedrifter som kan flytte.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Kina har prøvd det samme, og der er forholdene mer ekstreme i utgangspunktet. Fler folk, vanskeligere å få plass å bo etc. Resultatet er katastrofalt, noe du kan lese om bl.a. her
Vis hele sitatet...
folk som ikke trives i større byer og/eller trives veldig godt der de bor allerede. Jeg f.eks. er ikke noe fan av store byer - rett og slett for mye folk der.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Du kan jo flytte masse offentlig forvaltning dit. Det er masse bedrifter som kan flytte.
Vis hele sitatet...
Boligmarkedet kommer til å gå til helvete når du har 250 000 boliger som over natta blir lagt ut til salg da de skal flytte til denne storbyen
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Boligmarkedet kommer til å gå til helvete når du har 250 000 boliger som over natta blir lagt ut til salg da de skal flytte til denne storbyen
Vis hele sitatet...
Da blir det lettere for unge og enslige å etablere seg. Og det er jo bra!
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Ingen vits i å anbefale noe som kan fremme norges befolkning sitt behov fordi vi har en gjeng med inkompentente sosialistiske politikere som bare kan innføre avgifter.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Ingen vits i å anbefale noe som kan fremme norges befolkning sitt behov fordi vi har en gjeng med inkompentente sosialistiske politikere som bare kan innføre avgifter.
Vis hele sitatet...
I alle andre land, hvertfall de som ikke er styrt av sosialister, er det jo helt vanlig at staten bare bygge millionbyer i hytt og gevær. Eller hvordan var det igjen? Er alle land sosialistiske eller er ideen dårlig?
Sist endret av Mith; 13. februar 2012 kl. 10:57.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
I alle andre land, hvertfall de som ikke er styrt av sosialister, er det jo helt vanlig at staten bare bygge millionbyer i hytt og gevær. Eller hvordan var det igjen? Er alle land sosialistiske eller er ideen dårlig?
Vis hele sitatet...
Nå var poenget mitt bare at sånn som situasjonen er nå, og sånn den har holdt seg en stund, så har ikke akkurat våre sosialistiske venner nede i Oslo gjort noe stort annet enn å innføre avgifter.

Det kan diskuteres om millionbyer er veldig smart her i norge med alle de fordumsfulle byge-tullingene vi har.
Sitat av Mith Vis innlegg
I alle andre land, hvertfall de som ikke er styrt av sosialister, er det jo helt vanlig at staten bare bygge millionbyer i hytt og gevær. Eller hvordan var det igjen? Er alle land sosialistiske eller er ideen dårlig?
Vis hele sitatet...
Nevn et kapitalistisk land.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Nå var poenget mitt bare at sånn som situasjonen er nå, og sånn den har holdt seg en stund, så har ikke akkurat våre sosialistiske venner nede i Oslo gjort noe stort annet enn å innføre avgifter.

Det kan diskuteres om millionbyer er veldig smart her i norge med alle de fordumsfulle byge-tullingene vi har.
Vis hele sitatet...
Statistikken viser jo at folk flytter til store byer. Snart er bygdene utryddet...
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Ideen er grei i ide stadiet, men så må man tenke brannsikkerthet, planløsninger osv.

Da kan det hende den ikke blir så bra alikevel..
Idestadiet hvis du stadiet der det er en ide.

Brannsikkerhet blir jo bedre i en ny by. Planløsningene i en ny by blir også bedre; og man slipper alle verneverdige bygg som står å råtner.
Første jeg tenkte når jeg leste tittelen var SimCity 4...
Men hvor i Norge er det flatt nok til at en kan ha en millionby? Og norske politikere er jo ikke så veldig kjent for å bygge i høyden...
Sitat av emptychange Vis innlegg
Nei, jeg ville bygd veier som er dimensjonert for trafikken. Hva forurenser mest: tusen biler som står i ro i en time, eller tusen biler som kommer fram på 5 minutter? En bil som kjører rundt kvartalet 8 ganger for å finne parkeringsplass, eller en som parkerer med engang?
Vis hele sitatet...
Nå fokuserer du på forurensing, ja..
Kollektivtrafikk, sier jeg bare.
T-bane og busser som går hele tiden = problem løst + at vi sparer MYE plass på parkeringshus/plasser. Bare ikke Ruter er innvolvert.
Jeg joiner tråden jeg. Det hørtes faktisk interressant ut å lage en helt ny by som er godt gjennomtenkt på forhånd, selv om dette neppe blir gjennomført.

- Hva med å bygge en høy skyskraper med plass til f.eks. 250.000 innbyggere? Eventuelt fire stykker som er koblet sammen, slik at vi da har plass til 1 million innbyggere. Så kan jo vi bygge en femte skyskraper som er dedikert industri, dagligvare og lignede. Dette tror jeg hadde gjort stor suksess, da ingen trenger å forlate skyskraperen for å komme til butikken, eller ha det gøy en kveld (bar o.l.)
Undergrunnen i skyskraperen bør bestå av kollektivtrafikk ut mot de andre byene i Norge. Oslo for eksempel. Folk må jo komme seg på jobb! Det skal være bilfritt i denne byen. Skal KUN være T-bane som går ut av skyskraperen. Denne T-banen er selvfølgelig lagt opp effektivt og stabilt.

Ja, gidder ikke skrive stort mer. Har vondt i armen.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Kanskje en god idé, men ikke gjennomførbart med Norges økonomi. Norge er jo fattigere enn knarkerne i Oslo.
Vis hele sitatet...
Norge er jo steinrikt, problemet er bare at det ikke blir brukt. Pengene sitter og råtner.

Kunne heller brukt en god slump på å totalrenovere eldreomsorgen og skolesystemet.
Sitat av RainbowDash Vis innlegg
Norge er jo steinrikt, problemet er bare at det ikke blir brukt. Pengene sitter og råtner.

Kunne heller brukt en god slump på å totalrenovere eldreomsorgen og skolesystemet.
Vis hele sitatet...
Riksantikvaren lar oss ikke rive skoler; da er det lettere å bygge nytt en annen plass å la riksantikvaren se på at byggene som er bevart råtner på rot.

Sitat av KRS93 Vis innlegg
Jeg joiner tråden jeg. Det hørtes faktisk interressant ut å lage en helt ny by som er godt gjennomtenkt på forhånd, selv om dette neppe blir gjennomført.

- Hva med å bygge en høy skyskraper med plass til f.eks. 250.000 innbyggere? Eventuelt fire stykker som er koblet sammen, slik at vi da har plass til 1 million innbyggere. Så kan jo vi bygge en femte skyskraper som er dedikert industri, dagligvare og lignede. Dette tror jeg hadde gjort stor suksess, da ingen trenger å forlate skyskraperen for å komme til butikken, eller ha det gøy en kveld (bar o.l.)
Undergrunnen i skyskraperen bør bestå av kollektivtrafikk ut mot de andre byene i Norge. Oslo for eksempel. Folk må jo komme seg på jobb! Det skal være bilfritt i denne byen. Skal KUN være T-bane som går ut av skyskraperen. Denne T-banen er selvfølgelig lagt opp effektivt og stabilt.

Ja, gidder ikke skrive stort mer. Har vondt i armen.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at det ikke finnes så store skyskrapere og at biler er et must virker det som en god ide. Folk hadde ikke trengt å reise til Oslo, de kunne jobbet i skyskraperen.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Bortsett fra at det ikke finnes så store skyskrapere og at biler er et must virker det som en god ide. Folk hadde ikke trengt å reise til Oslo, de kunne jobbet i skyskraperen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er biler et must? Det er latterlig ineffektivt i forhold til godt utbygde kollektivnett, uansett om disse befinner seg under bakken i form av tbane eller på gateplan som trikk/buss.

Hvorfor skal folk ha biler dersom de har arbeidsplassene sine i samme bydel som de bor?

Nøkkelen til effektive byer er å ha kollektivnett som fungerer, ikke å bruke store arealer til ineffektive transportmetoder
Sitat av moridin Vis innlegg
Hvorfor er biler et must? Det er latterlig ineffektivt i forhold til godt utbygde kollektivnett, uansett om disse befinner seg under bakken i form av tbane eller på gateplan som trikk/buss.

Hvorfor skal folk ha biler dersom de har arbeidsplassene sine i samme bydel som de bor?

Nøkkelen til effektive byer er å ha kollektivnett som fungerer, ikke å bruke store arealer til ineffektive transportmetoder
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke kollektivtransport. Det kan ha noe med at jeg kun har brukt den i Oslo og den blir jo som kjent skakkjørt av 14 dårlige AS. De bruker alltid den dårligste løsningen til alt, og halvparten av pengene de får inn ødsler de bort på tull. Jeg bare sniker og gir billettpengene til de narkomane som sitter på tbanestasjonen. Ingen vits i å oppfordre Ruter til korrupsjon.

Det er jo et herk å handle på forskjellige steder og så få alt med seg. Det jeg savner mest når jeg tar t-bane er et bagasjerom å putte ting i. Gå på første butikk, legg varene i bagasjerommet, gå til neste butikk, osv. Det har jeg ikke sett noen løsning på med kollektivtransport.
Sitat av KRS93 Vis innlegg
- Hva med å bygge en høy skyskraper med plass til f.eks. 250.000 innbyggere? Eventuelt fire stykker som er koblet sammen, slik at vi da har plass til 1 million innbyggere. Så kan jo vi bygge en femte skyskraper som er dedikert industri, dagligvare og lignede.
Vis hele sitatet...
Et paradis for terrorister og terrorhandlinger
Sitat av emptychange Vis innlegg
Jeg liker ikke kollektivtransport. Det kan ha noe med at jeg kun har brukt den i Oslo og den blir jo som kjent skakkjørt av 14 dårlige AS. De bruker alltid den dårligste løsningen til alt, og halvparten av pengene de får inn ødsler de bort på tull. Jeg bare sniker og gir billettpengene til de narkomane som sitter på tbanestasjonen. Ingen vits i å oppfordre Ruter til korrupsjon.

Det er jo et herk å handle på forskjellige steder og så få alt med seg. Det jeg savner mest når jeg tar t-bane er et bagasjerom å putte ting i. Gå på første butikk, legg varene i bagasjerommet, gå til neste butikk, osv. Det har jeg ikke sett noen løsning på med kollektivtransport.
Vis hele sitatet...
Så fordi du ikke liker kollektivnettet til én by avfeier du all kollektivtrafikk og vil istedet gå for et langt dårligere alternativ? Gratulerer med det...

Hvor ofte tror du folk går innom mange butikker og bærer alle varene med seg gjennom hele ruten? Skal da alle disse butikkene ha parkeringsplasser utenfor for at folk skal slippe å bære varene sine? I et kjøpesenter må man også frakte alle poser fra butikkene og til parkeringsanlegget utenfor. Om butikker legges på gateplan med boliger over kan kunder ta heisen hjem med alt de har handlet uten å måtte være avhengige av biler.

Om man først skal bygge helt nytt, hvorfor ikke tenke innovativt på hvordan varer transporteres? Det er ingen ting i veien for økt bruk av distribusjonsselskap som kan frakte ~alt en konsument trenger hjem til personen.
Sitat av moridin Vis innlegg
Så fordi du ikke liker kollektivnettet til én by avfeier du all kollektivtrafikk og vil istedet gå for et langt dårligere alternativ? Gratulerer med det...

Hvor ofte tror du folk går innom mange butikker og bærer alle varene med seg gjennom hele ruten? Skal da alle disse butikkene ha parkeringsplasser utenfor for at folk skal slippe å bære varene sine? I et kjøpesenter må man også frakte alle poser fra butikkene og til parkeringsanlegget utenfor. Om butikker legges på gateplan med boliger over kan kunder ta heisen hjem med alt de har handlet uten å måtte være avhengige av biler.

Om man først skal bygge helt nytt, hvorfor ikke tenke innovativt på hvordan varer transporteres? Det er ingen ting i veien for økt bruk av distribusjonsselskap som kan frakte ~alt en konsument trenger hjem til personen.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle gjerne sett et eksempel på en by som har kollektivtransport som er bedre enn privatbiler.

Jeg liker å handle flere plasser når jeg først setter i gang. De kan ha parkeringsplassene i kjelleren. I et kjøpesenter kan du trille handlevognen til bilen. Men jeg har ennå til gode å se noen trille handlevognen til bussen.

Dette er faktisk en god ide, som kan brukes av funksjonshemmede, i motsetning til busser.
Jeg sliter litt med å forstå hvorvidt dette handler om å bygge en ny by, eller at du er drittlei av kø i rushtrafikken...?

Forøvrig er Dubai et bra eksempel på at det å bygge en "ny" by er gjennomførbart og kan være lønnsomt - om man fjerner demokratiet og bevilger en god del av oljefondet til det.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Jeg skulle gjerne sett et eksempel på en by som har kollektivtransport som er bedre enn privatbiler.

Jeg liker å handle flere plasser når jeg først setter i gang. De kan ha parkeringsplassene i kjelleren. I et kjøpesenter kan du trille handlevognen til bilen. Men jeg har ennå til gode å se noen trille handlevognen til bussen.

Dette er faktisk en god ide, som kan brukes av funksjonshemmede, i motsetning til busser.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ingen god ide. Fordi det er latterlig ineffektivt. Alt du nevner er situasjoner som er soleklare minoriteter i forhold til det store folkemengder faktisk gjør. Som å forflytte seg til/fra jobb.

Og du trenger ikke se lengre enn til London for å finne en by hvor det er et helvete å kjøre fra øst til vest gjennom sentrum, men hvor tube-systemet fungerer langt bedre
Sitat av emptychange Vis innlegg
Jeg skulle gjerne sett et eksempel på en by som har kollektivtransport som er bedre enn privatbiler.

Jeg liker å handle flere plasser når jeg først setter i gang. De kan ha parkeringsplassene i kjelleren. I et kjøpesenter kan du trille handlevognen til bilen. Men jeg har ennå til gode å se noen trille handlevognen til bussen.

Dette er faktisk en god ide, som kan brukes av funksjonshemmede, i motsetning til busser.
Vis hele sitatet...
Ja, men noe av poenget med tråden er jo å finne bedre løsninger! Ikke klage på kollektivtransporten i Oslo. Det er et stort potensiale i kollektivtrafikk. At det ikke fungerer nå er et tegn på at det ikke er ferdigutviklet!
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg sliter litt med å forstå hvorvidt dette handler om å bygge en ny by, eller at du er drittlei av kø i rushtrafikken...?

Forøvrig er Dubai et bra eksempel på at det å bygge en "ny" by er gjennomførbart og kan være lønnsomt - om man fjerner demokratiet og bevilger en god del av oljefondet til det.
Vis hele sitatet...
Og bruker slaver til å bygge byen din.
Sist endret av Mith; 13. februar 2012 kl. 13:05.
Eksempel på hvordan byen kan være.
http://i.imgur.com/8ffCQ.png

Grå firkanter er store blokker.
Hvitt er fortau/gangvei.
Mørkegrått er veier for buss/trikk/lastebil. (For transport av mennesker og varer, biler/motorsykler er forbudt)
Tbaner går under byen.
Grønt er en park, de trenger ikke forekomme alt for hyppig, men en park burde være på størrelsen med 4 blokker.

Alle første/andre etager i bygninger er butikker, noen hele bygninger er kjøpesentere.
Sist endret av PerPerPerPer; 13. februar 2012 kl. 13:14.