Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 10598
Sitat av Provo Vis innlegg

Siden du tar opp økonomi, kan jeg nevne at pelsdyrnæringen mottar subsidier på 40 til 50 millioner skattekroner hvert år. Samtidig omsetter de i 2011 for nesten 400 millioner, noe som vil si at skattebetalerne subsidierer hver eneste solgte pels med rundt 10% av salgsverdien. En person som kjøper en pels til 30000 kroner får ca 3000 kroner sponset av felleskassen. Er det en fornuftig bruk av skattepenger? Blir det noe mer fornuftig når man vet hva slags omfattende mishandling av dyr som ligger i bunnen av dette maskineriet?
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om at de som har råd til en slik pels er den siste gruppa i Norge som trenger å få varene subsidiert. Jeg kan tenke på ganske masse annet å bruke 50 millioner til enn å torturere dyr.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Men ser du ikke at det er et dårlig argument? Hvorfor importere noe som helst? Hvorfor ikke legge ned pelsdyrnæringen OG vedta et importforbud? Dyrene har det jo jævlig enten det er i Kina eller Norge. At de kanskje har det"litt" værre i Kina har jo ingenting å si. Det er jo ikke sånn at fordi noen i skambanker ungene sine i USA er det greit at vi smådasker våre litt.

Min mening er forøvrig at subsidiering av pelsdyrnæringen må være den dumeste bruken av penger jeg noen sinne har vært borti.
Vis hele sitatet...
Den norske staten kan legge ned pelsdyrnæringa i Norge. I de fleste steder i verden har folk det så jævlig at de ikke bryr seg om dyr i det hele tatt. Du greier ikke overbevise kineserne om det, både fordi de har en kultur som gjør at de ikke forstår hva som er galt med det og at de stiller seg i opposisjon til hva ungdom fra Vesten ønsker.

En stat skal være jævla autoritær når den begynner å bestemme hva slags klær folk skal gå med. Per i dag er det bare de mest islamistiske landene og Nord Korea som gjør det. Det kommer til å bli vanskelig å overbevise demokratiet om at vi skal bli med i den klubben.

Subsidieringen av pelsdyrnæringen fører til at det lønner seg å produsere pels på en etisk god måte, og at denne pelsen kan konkurrere med den som blir produsert på en uetisk måte. Den pelsen som blir produsert i Norge dekker noe av etterspørselen, og fører derfor til at færre dyr blir mishandlet i andre deler av verden. Dette er en realistisk måte å lindre et veldig vanskelig problem på. Dette hjelper faktisk.

Hvis vi legger ned pelsindustrien i Norge, popper det bare opp flere pelsdyrfarmer i Kina. Sett videoer fra sånne?

Sitat av murloc Vis innlegg
Mener du det er rett at Kina produserer mer eller mindre basert på hva som skjer med næringen i Norge?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror at så lenge det er etterspørsel etter pels så er det bedre at det er norsk pels som tilfredsstiller den enn kinesisk.
Sitat av Provo Vis innlegg
Tror du seriøst at staten subsidierer næringen av hensyn til kinesiske pelsdyr? Da bør du tro om igjen. Pelsdyrdrift er umulig å drive etisk, og når bransjen etter ti års frist og gjentatte advarsler viser en total mangel på evne til og/eller interesse av å overholde de slappe kravene de har fått beskjed om å drive under, så er det et skrekkelig dårlig argument at vi må opprettholde denne torturvirksomheten fordi andre land er enda verre.
Vis hele sitatet...
Norsk pelsdrift er mer etisk enn kinesisk pelsdrift. Det er poenget her. Hvorvidt du mener det er 100% etisk er helt irrelevant.

Sitat av Provo Vis innlegg
Selvsagt ikke, men bransjen er så avskyelig at argumentet ditt faller på sin egen urimelighet. Man kan argumentere på samme måte for at vi skal drive organisert slavearbeid her, fordi da kan vi kontrollere at slavearbeidet foregår uten for mye slag og spark, i motsetning til om vi skal importere billige varer fra slavefabrikker i østen. Hvis næringen er tilstrekkelig moralsk uforsvarlig, så bør det ikke være aktuelt med "tross alt bedre her enn der"-argument.
Vis hele sitatet...
Er det moralsk forsvarlig og IKKE produsere pels her så mer pels blir produsert i Kina? Er ikke vi da medskyldig i at flere dyr blir mishandlet, når våre handlinger fører til at pelsproduksjon i Kina øker?

Sitat av Provo Vis innlegg
Etisk produsert pels? Det er det dummeste jeg har hørt. Pelsdyrnæringen i Norge driver på praktisk talt nøyaktig samme vis som de gjør i andre land, med hederlig unntak av levende flåing som kan forekomme i land som Kina. Og som sagt en rekke ganger, med litt innsikt i dyreatferd ville du forstått at å holde solitære streifdyr innelåst i bur i store ansamlinger er tortur i seg selv, og de store fysiske skadene kommer i tillegg til dette. Etisk pelsdyrproduksjon er derfor ikke mulig i praksis.
Vis hele sitatet...
Alt avhenger av hvor du setter grensen for hva som er etisk riktig og hva som er etisk galt. Jeg tviler på at en diskusjon på hvor denne grensen skal settes kommer til å føre noe sted, og kommer heller ikke til å ta den her.

Sitat av Provo Vis innlegg
Siden du tar opp økonomi, kan jeg nevne at pelsdyrnæringen mottar subsidier på 40 til 50 millioner skattekroner hvert år. Samtidig omsetter de i 2011 for nesten 400 millioner, noe som vil si at skattebetalerne subsidierer hver eneste solgte pels med rundt 10% av salgsverdien. En person som kjøper en pels til 30000 kroner får ca 3000 kroner sponset av felleskassen. Er det en fornuftig bruk av skattepenger? Blir det noe mer fornuftig når man vet hva slags omfattende mishandling av dyr som ligger i bunnen av dette maskineriet?
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig med denne pengebruken, men det er fordi jeg ikke syns det er den norske statens rolle å sørge for at dyr over hele verden har det bra. Det syns jeg private dyrevernsorganisasjoner kan ta seg av.
Sist endret av Stratops; 6. desember 2011 kl. 21:40.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Den norske staten kan legge ned pelsdyrnæringa i Norge. I de fleste steder i verden har folk det så jævlig at de ikke bryr seg om dyr i det hele tatt. Du greier ikke overbevise kineserne om det, både fordi de har en kultur som gjør at de ikke forstår hva som er galt med det og at de stiller seg i opposisjon til hva ungdom fra Vesten ønsker.

En stat skal være jævla autoritær når den begynner å bestemme hva slags klær folk skal gå med. Per i dag er det bare de mest islamistiske landene og Nord Korea som gjør det. Det kommer til å bli vanskelig å overbevise demokratiet om at vi skal bli med i den klubben.

Subsidieringen av pelsdyrnæringen fører til at det lønner seg å produsere pels på en etisk god måte, og at denne pelsen kan konkurrere med den som blir produsert på en uetisk måte. Den pelsen som blir produsert i Norge dekker noe av etterspørselen, og fører derfor til at færre dyr blir mishandlet i andre deler av verden. Dette er en realistisk måte å lindre et veldig vanskelig problem på. Dette hjelper faktisk.

Hvis vi legger ned pelsindustrien i Norge, popper det bare opp flere pelsdyrfarmer i Kina. Sett videoer fra sånne?



Ja, jeg tror at så lenge det er etterspørsel etter pels så er det bedre at det er norsk pels som tilfredsstiller den enn kinesisk.


Norsk pelsdrift er mer etisk enn kinesisk pelsdrift. Det er poenget her. Hvorvidt du mener det er 100% etisk er helt irrelevant.



Er det moralsk forsvarlig og IKKE produsere pels her så mer pels blir produsert i Kina? Er ikke vi da medskyldig i at flere dyr blir mishandlet, når våre handlinger fører til at pelsproduksjon i Kina øker?



Alt avhenger av hvor du setter grensen for hva som er etisk riktig og hva som er etisk galt. Jeg tviler på at en diskusjon på hvor denne grensen skal settes kommer til å føre noe sted, og kommer heller ikke til å ta den her.



Jeg er uenig med denne pengebruken, men det er fordi jeg ikke syns det er den norske statens rolle å sørge for at dyr over hele verden har det bra. Det syns jeg private dyrevernsorganisasjoner kan ta seg av.
Vis hele sitatet...
Fortell meg hva i helvete som er så etisk med dette.
http://daisy.sodor.no/generated/3/4/1/5/341590_12282_pelsdyr.jpg

Jeg venter også enda i spenning på svaret på spørsmålet mitt vedrørende juksepels.

Dessuten stratops, om vi innfører importforbud kan de ønske seg pels så mye de vil, de kan fortsatt ikke importere den(lovlig) fra kina, så da trenger vi ikke flere farmer, for etterspørselen her er null.
La nå pelsdyrbøndene være i fred inntil man har fjernet markedet for pels. Heller en minkkåpe fra Norge der man ikke er perfekt enn en Kinesisk der pelsdyrnæringen er barbarisk og totalt uten skrupler. Om man får vekk markedet forsvinner pelsbøndene også. Forøvrig er jeg enig i at sånne dyr bør ikke være i bur. Jeg er også mot oppdrett av en del rasehunder.
Det ser ut til å være litt hakk i plata her nå, Stratops. Jeg og andre har svart på det du sier en rekke ganger, men du ser ut til å overse motargumentene og repetere deg selv i stedet. Jeg skal la tvilen komme deg til gode og prøve å forklare dette enda en gang.

Sitat av Stratops Vis innlegg
En stat skal være jævla autoritær når den begynner å bestemme hva slags klær folk skal gå med. Per i dag er det bare de mest islamistiske landene og Nord Korea som gjør det. Det kommer til å bli vanskelig å overbevise demokratiet om at vi skal bli med i den klubben.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om å bestemme hva folk skal gå med, men å forby produksjonsmetodene fordi de er graverende umoralske. Så lenge ikke pels kan produseres på humant vis, så er det ingen grunn til å tillate at denne produksjonen skal finne sted.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Norsk pelsdrift er mer etisk enn kinesisk pelsdrift. Det er poenget her. Hvorvidt du mener det er 100% etisk er helt irrelevant.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er ikke det irrelevant. Det er bedre å slå barn med flathånda enn med knyttneven, men det er selvfølgelig ikke et argument for å fortsette å slå barn med flathånda. Det samme gjelder slavearbeid. Kanskje norsk slavearbeid er mye bedre enn asiatisk slavearbeid, og ved å drive organisert slavearbeid her kan vi tilby konkurransedyktige priser under kontrollerte forhold. Og siden logikken i argumentet ditt like gjerne kan benyttes for å forsvare norsk organisert slavearbeid, så burde du selvsagt være for dette, men det regner jeg med at du ikke er. Vi kan altså vise at argumentet ditt er en feilslutning ved hjelp av dette reductio ad absurdum.

I tillegg forutsetter du at vi fortsetter å importere kinesisk pels for å kompensere i et marked som ikke lar seg forandre av en storstilt og etisk begrunnet tvangsnedlegging av pelsdyrnæringen, noe som i seg selv er totalt urimelig. Det er all grunn til tro at en tvangsnedlegging vil føre til store endringer i markedet, og i tillegg har vi allerede sagt at et forbud av pelsimport kan og bør akkompagnere tvangsnedleggingen, noe som vil trekke ut proppen og eliminere markedet i sin helhet.

Videre ser du helt bort i fra ringvirkningene en tvangsnedlegging vil ha internasjonalt. Desto større nummer vi gjør av at næringen legges ned fordi denne typen drift ikke kan forsvares etisk, jo større innvirkning vil vi ha på det internasjonale markedet. Motstanden mot pelsdyrnæringen øker internasjonalt, og en handling som det vi snakker om her vil sannsynligvis ha merkbare positive effekter på denne bevegelsen. Derfor kan man anta at det internasjonale pelsmarkedet vil krympe som effekt av et nasjonalt forbud, og vi får en dobbel effekt.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Er det moralsk forsvarlig og IKKE produsere pels her så mer pels blir produsert i Kina? Er ikke vi da medskyldig i at flere dyr blir mishandlet, når våre handlinger fører til at pelsproduksjon i Kina øker?
Vis hele sitatet...
Ja, det er moralsk forsvarlig å ikke produsere pels her, og vi er ikke mer medskyldige i kinesisk pelsindustri da enn vi er medskyldige i asiatisk slavearbeid nå.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Alt avhenger av hvor du setter grensen for hva som er etisk riktig og hva som er etisk galt. Jeg tviler på at en diskusjon på hvor denne grensen skal settes kommer til å føre noe sted, og kommer heller ikke til å ta den her.
Vis hele sitatet...
Har du mistet fullstendig fotfestet? Hele debatten handler jo nettopp om hvorvidt det er etisk riktig eller galt å la pelsdyrbransjen leve! Hvis du ikke ønsker å debattere dette, så får du vel finne deg en annen tråd.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg er uenig med denne pengebruken, men det er fordi jeg ikke syns det er den norske statens rolle å sørge for at dyr over hele verden har det bra. Det syns jeg private dyrevernsorganisasjoner kan ta seg av.
Vis hele sitatet...
Javel? Og du vet at pelsdyrnæringen selv hevder at de er fullstendig avhengige av disse subsidiene, og at de ikke vil klare seg uten? Med andre ord, du er for å legge ned bransjen ved å fjerne subsidiene, men samtidig er du mot? Ærlig talt virker det som dette er meget lite gjennomtenkt fra din side.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Subsidieringen av pelsdyrnæringen fører til at det lønner seg å produsere pels på en etisk god måte, og at denne pelsen kan konkurrere med den som blir produsert på en uetisk måte.
Vis hele sitatet...
Det er helt hinsides å karakterisere pelsdyrnæringen i Norge som etisk god. Jeg synes definitivt du bør avklare hva du legger i dette. Er det snakk om å være hakket bedre enn Kina?

For de som ikke helt begriper det, så skyldes ikke dagens behandling av pelsdyr at pelsoppdrettere er onde mennesker som liker å plage dyr, men at pels av god kvalitet og et skikkelig liv for dyrene ikke er forenelig. Dette er ville dyr, som ved å leve utenfor bur som de ment å gjøre, vil kunne smitte hverandre med sykdom, få parasitter, humpe på hverandre i ukontrollerte former og få slitasje på pelsen som ikke gjør den type drift profitabelt. Også mye av avlivingen er langt fra human. Rev drepes som regel ved strømførende metallsonder i munn og endetarm, noe som naturlig nok er stressende for dyret, men som gir finest pels til forbrukeren.
Etisk pelsoppdrett ville vært så kostbart, og kvaliteten ville gått så mye ned, at markedet hadde opphørt å eksistere. Tror noen denne næringen vil ta selvmord med det første?

Ett eksempel på bransjens manglende evne til å sikre dyrevelferd, hentet fra Stortingsmelding nr. 12 om dyrehold og dyrevelverd:
Det er tillatt å bruke nakketang ved innfanging og fiksering av rev. Tangen som er ca. 60 cm lang, former en ring som sluttes rundt revens hals. Reven kan skade tennene om den biter i tanga. Risikoen reduseres dersom tangen gummieres eller polstres. Av næringens kvalitetssystem går det fram at 60 % av tengene er uten slik beskyttelse. Alle nye tenger som selges i dag er imidlertid gummierte. Ved jevnlig og rolig håndtering av dyr fra de er små, gjerne med tildeling av godbiter, er det vist at man stort sett får dyr som kan håndteres uten bruk av tang.
Vis hele sitatet...
Så langt virker det som utviklingen går i riktig retning. La oss hoppe til utredningen om revs fysiske helse:
Tannskader hos rev er ikke uvanlig og skyldes ofte at reven har bitt kraftig i innfangingstangen.
Vis hele sitatet...
Her vet man altså hvordan slike skader kan unngåes, men likevel er det "ikke uvanlig". Det sier en hel del om næringen. I tillegg havner pelsdyr sjelden til behandling hos (kostbare) veterinærer. Skulle en rev bli behandlet så brutalt at den ikke lenger klarer å ta til seg næring, så kan du jo gjette hva som skjer. Å avfeie den type behandling med at de er verre i Kina blir alt for lettvint når målet er en eksklusiv pelskant på kjerringhansker.
Sitat av jalig Vis innlegg
Å gi dere noen gode argumenter, som jeg og andre har forsøkt er jo meningsløst, det er jo som å snakke til religiøse. Alt av argumenter preller av fordi dere nekter å høre på andre sider.

Jeg syns pels er flott og se på, og dyrene er nyttedyr som alle andre. Jeg sier ikke at alle som demonstrerer er fulle av dobbeltmoral, men i dette tilfellet så ja.
Jeg bryr meg om at folk sulter i Afrika. Jeg bryr meg ikke om pels. Det er mitt valg.
Det er også det faktum å forholde seg til at pels er noe folk ønsker å bruke. Det er både nyttig og fint, hvorfor kan ikke folk få lov til det. Så kan man heller jobbe for at vi i norge kan heve standarden for dyrene.

Det dere sier her er jo at dere vil det. Men aller helst vil dere jo stenge hele sulamitten. Er det ikke like greit å si det da? Ikke komme med vikarierende argumenter.
Vis hele sitatet...
Du kommer jo utelukkende med tøv. Hvilken dobbeltmoral er det snakk om? Er det mange av oss pels-motstandere som torturerer dyr, tror du?


Og jeg ville ha argumenter for å ha pelsoppdrett, ikke hvorfor næringen skal bevares, forsvart med dårlige sammenligninger med ribbekjøtt.
Vi behøver absolutt ikke pels, som flere har poengtert. Det har ingen nytteverdi vi ikke kan få fra andre produkter.
Det ser, for oss som ikke jobber i Vogue, helt lik de fuskepelsene noen tilbyr. Og skal vi virkelig avle dyr under forkastelige forhold kun for å ha en kåpe med pels? Ser du ikke hvor dumt dette er?

Om jeg ønsker et halskjede bestående av hundeøyne, ville du syns det var greit at jeg avlet hunder i skoesker for å plukke ut øynene på de? Du kan jo forholde deg til at jeg ønsker det..


Sitat av Stratops Vis innlegg
Er det moralsk forsvarlig og IKKE produsere pels her så mer pels blir produsert i Kina? Er ikke vi da medskyldig i at flere dyr blir mishandlet, når våre handlinger fører til at pelsproduksjon i Kina øker
Vis hele sitatet...
Det blir litt som å slå kvinner litt her i Norge, så vi ikke blir medskyldige i større overfall i andre land. Det ene utelukker ikke det andre. Om du tenker på import av pelser, importeres det kvinner inn i Norge også.
Sist endret av Zepur; 6. desember 2011 kl. 23:50.
‎4.000 gikk i demo mot pels. 200 gikk i demo mot voldtekter samme uke. Bra at folk vet hva som er viktig å kjempe for.
Sitat av hafnor Vis innlegg
‎4.000 gikk i demo mot pels. 200 gikk i demo mot voldtekter samme uke. Bra at folk vet hva som er viktig å kjempe for.
Vis hele sitatet...
Dette er en ting som har forundret meg en stund. Ofte hvis det er demo'er oppe i media som folk synes er lite viktige så begynner man å klage. Burde man ikke heller rette klagingen mot sånne som deg, eller meg for den saks skyld, som ikke gikk i noen demo? Men istedenfor så klager man på de som faktisk arbeider for viktige saker, som pelssaken er!
En fuskepels er jo like stygt som vanlig pels i mine øyne da, men det er jo bedre enn alternativet.
Og tror heller ikke subsidiene er for at vestkantfruene kan få pelsen sin billigere, vil tro de er for at peloppdretterne kan holde prisene så langt nede at butikken går rundt.


Men selv om noen var så vidt innom det, var det ingen som løpte videre med tanken om at det er like moralsk forkastelig å spise kjøtt, som er det logiske steget videre nå når man har fått konkludert med at pelsoppdrett er djevelens verk.

-Det er barbarisk å avle opp dyr for kun å produsere klær av pelsen deres?
-Er det ikke da barbarisk å avle opp dyr utelukkende for å spise kjøttet deres?

-Man kan bruke fuskepels?
-Kan man ikke bare spise vegansk mat?

-Pels har ikke en lett erstattelig nytteverdi?
-Det har ikke kjøtt heller.

-Kjøtt smaker godt.
-Noen synes pels ser fint ut.

-Minkene har det mye verre enn kuene?
-Kuene er fortsatt berøvet friheten sin, og eksister i dagens form utelukkende for at du skal konsumere dem. Noen over her snakket om at man måtte sette en grense, hvorfor skal man sette den ved oppdrett, når man kan ha et ernæringsmessig fullverdig kosthold uten å ta livet av et eneste dyr?

-Man bør forby pelsdyroppdrett?
-Da burde man også forby kjøttproduksjon. Jeg har et i utgangspunktet libertariansk verdisett, og mener man bør få gjøre som man vil, så lenge man ikke utøver tvang/vold mot andre, noe som jeg føler jeg deler med en ganske stor del av brukermassen til dette forumet.
Utøver man ikke tvang overfor storfeet, når man avler det opp i fangenskap, før man henretter det og spiser kadaveret(ingen begravelse her som med bikkjen du hadde da du vokste opp).
Forøvrig med en latterlig lav næringsmessig virkningsgrad?
Hadde det ikke vært bedre å bruke alle de ressursene til å produsere 10-100 ganger så mye mat(alt etter hvem man hører på)?

Dette har jo vært diskutert før, og man kommer vel alltid frem til at kjøtt smaker godt, og man tror man må ha det for ett fullverdig kosthold, men jeg ble litt irritert over det jeg mener er hykleri, i denne tråden, så ville bare nevne det.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
-Er det ikke da barbarisk å avle opp dyr utelukkende for å spise kjøttet deres?
Vis hele sitatet...
Det meste av storfe er melkekyr, de produserer melk fra første kalving, helt til de ender som biff i kjøledisken. En annen ting er hvordan kyr blir behandlet, har du noengang vært på stølen og sett hvordan kuene har det på sommerbeite?

Mange kyr går løse, men velger å stå sammen med kyr som står gjerdet inne, dette fordi kyr er svært sosiale dyr og kommer gjerne bort for å hilse dersom du går bort til dem. Så kyr lever, i de tilfellene jeg har sett, svært akseptable og bekymringsløse liv, så synes ikke sammenligningen din er særlig god.

Eneste jeg kommer på i farten når det kommer til kyr i Norge, som jeg har reagert ganske negativt på, er måten man trimmer kløvene til kuene på. Mulig det har skjedd mye på denne fronten, men jeg har sett det bli brukt blant annet vinkelsliper til dette, og disse kuene så ikke spesielt fornøyde ut der de sto fastspent. Ble forklart at dette skulle tilsvare det å klippe neglene for oss, men med min fantasi, blir dette en dårlig sammenligning. For selv om det i stor grad dreier seg om en neglklipp, er metodene jeg har sett lite hyggelig å se på og vil tro det er mulig og gjennomføre dette på en mye mer skånsom måte.

Sauer produserer ull gjennom hele sin levetid og går gjerne fritt rundt på sommeren.

Så selv om det er rom for forbedringer innenfor husdyrhold i Norge, lever husdyr i Norge, for det meste, under svært verdige forhold, spesielt om du velger å sammenligne med pelsdyrhold.

Så mitt spørsmål til deg blir, hvordan klarer du sammenligne husdyrhold og pelsdyroppdrett?
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
-Minkene har det mye verre enn kuene?
-Kuene er fortsatt berøvet friheten sin, og eksister i dagens form utelukkende for at du skal konsumere dem. Noen over her snakket om at man måtte sette en grense, hvorfor skal man sette den ved oppdrett, når man kan ha et ernæringsmessig fullverdig kosthold uten å ta livet av et eneste dyr?
Vis hele sitatet...
Ku:
http://medi.blogg.sol.no/files/2010/07/cows-thumb.jpg

Mink:
http://cdn.bikyamasr.com/wp-content/uploads/2010/12/mink-fur-farm.jpg

Men du syns det er helt greit å drikke melk, spise ost, yoghurt etc? For de kuene lever sammen med de andre kuene.
Om du syns det er greit: dobbeltmoral?!
Sist endret av Zepur; 7. desember 2011 kl. 02:08.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Ku:
Bilde

Mink:
Bilde

Men du syns det er helt greit å drikke melk, spise ost, yoghurt etc? For de kuene lever sammen med de andre kuene.
Om du syns det er greit: dobbeltmoral?!
Vis hele sitatet...
Fakta om storfe
De fleste norske kyr står innesperret på bås 8-9 måneder i året. På bås har kua knapt plass til å røre seg. Etter press fra blant andre Dyrevernalliansen har Stortinget vedtatt at båsdriften skal avvikles til fordel for løsdrift, men båsforbudet er utsatt til 2034. Kalver fjernes vanligvis fra moren straks de er født. Ku og kalv kan stå og skrike etter hverandre lenge etterpå.
Vis hele sitatet...
Ikke kom her og si at kuene lever et slikt fantastisk liv, er mye mislighold på den fronten også og utifra dere anti-pelsfarm'eres argumentasjon vil det faktum at finnes mislighold innen storfedrift føre til at hele næringen burde bli lagt ned, det finnes jo faktisk utrolig mange alternativer til storfekjøtt. Egentlig burde man slutte å spise kjøtt generelt fordi det tross alt ikke er moralsk riktig å avle dyr for vår egnes nytte skyld når vi har andre alternativer.

Pelsnæringen er langt fra perfekt, men vi er kommet mye lengre enn mange andre land og burde ikke stoppe utviklingen på dette punktet, for etterspørselen vil alltid være der og alternativet til disse farmene vil være langt verre. Et totalforbud vil være uaktuelt i dagens globaliserte samfunn, dermed burde vi gå foran som et eksempel og i stede jobbe for en akseptabel pelsnæring. Vi må også huske på at næringen er i konstant utvikling, det er utallige eksempler på næringer i dag som har utviklet seg fra mildt sagt kritikkverdige forhold til å bli fullt moralske og legitime bedrifter. Dette tar selvfølgelig(demokratiets "skyggeside"), men ved å gjøre staten oppmerksom på disse forholdene vil den betraktelig kortes ned.
Sist endret av Jorg; 7. desember 2011 kl. 02:56.
Sitat av Artrosemannen Vis innlegg
Ser på nettet at en demo i Oslo i går samlet 4000 mennesker mot pelsdyroppdrett.(...)
Vis hele sitatet...
Jeg ser at mange diskuterer og skriver om hvor unaturlig det er for pelsdyr å bli oppdrettet i bur.

Her er mine ''femøres'' meninger:

Mennesket er ikke født med tenner til å spise kjøtt som andre rovdyr er, vi har flate tenner som ikke gagner seg til å spise dyr. Det er i utgangspunktet altså unaturlig for mennesker å spise dyr.

Mennesket ,som det har utviklet seg, er heller ikke fullt av pels. Vi har en relativt bar og tynn hud og kroppen vår fryser om vi ikke isolerer eller varmer opp kroppen vår. Det er derfor i utgangspunktet naturlig for mennesker å isolere seg eller tilføye energi til kroppen på et vis.

Det er greit at pelsdyr burde få mye bedre vilkår å vokse opp i ,for å så bli slakta for pels.

Likevel er det bare bull å pynte seg med pels, det ser teit ut, det er upraktisk og du ser ut som cruella deville.

Det er likevell mye unødvendig som skjer i verden og vi kan like gjerne rette oppmerksomheten mot for.ex: dopapir industrien! Vi KAN jo vaske oss i rævva i stedet for at vi hogger ned halve amazonas/skog (dreper dyr her også forresten).

Er pelsdyroppdrett unødvendig? ja
Er det et stort problem? nei
Er vi ''blåøyde'' i norge? ja

Sitat av EoT Vis innlegg
4000 mennesker er ganske mange, og det er faktisk sjeldent (kanskje et par-tre ganger i året) man ser så store demonstrasjoner i Oslo. Hvordan denne saken har fått folk til å dra rævva si opp fra sofaen, mens demonstrasjonen mot Tyrkias bruk av kjemiske våpen mot kurdere samlet maks 300 stk., synes jeg også er litt rart. Hva er det som engasjerer folk?
Vis hele sitatet...
Jeg tror at det er mye enklere å engasjere unge i dette tilfellet, alle har jo sett på disney ''liksom''

Det å stoppe faktisk urettferdighet og den ekte volden i Verden er vanskelig å engasjere folk i.

( Kanskje det er på tide å ta et oppgjør med deg selv. Tenke deg om neste gang du gjør noe hyklersk som å kaste tacorestene i søppla eller tørke deg i rumpa med dopapir for å så fem minutter senere legge ut masse anti-pelsfarm bilder på facebook )

over og ut
Sist endret av Kommunisten; 7. desember 2011 kl. 06:43.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Men selv om noen var så vidt innom det, var det ingen som løpte videre med tanken om at det er like moralsk forkastelig å spise kjøtt, som er det logiske steget videre nå når man har fått konkludert med at pelsoppdrett er djevelens verk.
Vis hele sitatet...
Jeg har vel svart på dette før, men ettersom du er så spesifikk kan jeg gjerne gjøre det igjen.

Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
-Det er barbarisk å avle opp dyr for kun å produsere klær av pelsen deres?
-Er det ikke da barbarisk å avle opp dyr utelukkende for å spise kjøttet deres?
Vis hele sitatet...
Begge deler er moralsk betenkelig i utgangspunktet, før man tar hensyn til kårene de må leve under. Hvis man så ser hvordan husdyr og pelsdyr lever, og hva slags naturlige behov de har, så vil du være nødt til å konkludere med at pelsdyrene lever under helt grusomme forhold, sammenliknet med husdyrene. Husdyrene er sosiale dyr og trives i selskap med andre, og de er ikke streifdyr og kan følgelig finnes igjen omtrent der de ble sluppet på sommerbeite. Pelsdyrene er solitære dyr, som absolutt ikke trives i andres selskap, og de er også streifdyr som normalt kan streife mange mil om dagen. Å sperre mange pelsdyr sammen i små bur går mot alle dyrets instinkter, og dette får utslag blant annet i at de gnager av sine egne kroppsdeler. Har du sett liknende skje med husdyr? Husdyrene går også på sommerbeite, og en del har også tilgang til uteareale på vinteren. Normalt husdyrhold er altså kompatibelt med utmerket dyrevelferd, noe pelsdyrhold ikke er. Ja, kjøttindustrien har stort forbedringspotensiale, og mange som er engasjerte i dyrevelferd og dyrevern arbeider også mot dette.

Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
-Man kan bruke fuskepels?
-Kan man ikke bare spise vegansk mat?
Vis hele sitatet...
Det kan man, selv om enkelte vil være nødt til å fokusere mye mer på et korrekt kosthold. Fortsatt er det samme poenget om levekår, som nevnt over, gjeldende, samtidig som at fuskepels i praksis er nøyaktig det samme som vanlig pels, mens tofu ikke er det samme som kjøtt. En mer rettferdig sammenlikning ville vært hvis vi hadde mulighet til å spise labdyrket kjøtt, men likevel valgte å spise vanlig kjøtt til tross for at de er umulig å skille fra hverandre for folk flest. Sier man derimot at man kan bruke ull i stedet for pels blir sammenlikningen din mer treffende igjen, men da er vi også igjen over på nytteverdi versus dyrenes lidelse, som har et helt annet forhold for pelsdyroppdrett enn for husdyroppdrett.

Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
-Pels har ikke en lett erstattelig nytteverdi?
-Det har ikke kjøtt heller.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt spørsmålet, men du mener kanskje at både pels og kjøtt lett kan erstattes? Når det kommer til pels finnes det mye mer effektive klær for å holde varmen og det er i praksis kun brukt som pynt og er blottet for nytteverdi. Kjøtt har en nytteverdi i form av at man kan bruke mindre tid og fokus på matens næringsinnhold. I tillegg bruker man stort sett hele husdyret – ull, skinn, kjøtt, innmat, ben, etc. – mens man med pelsdyret kun bruker pelsen og kaster resten. Dette gjør at nytteverdien per dyr synker ytterligere, om den ikke var null fra før, hos pelsdyr, mens den øker for husdyr. Og igjen kommer levekårene inn – pelsdyr lever og dør under grusomme forhold, noe som sjelden er tilfelle for husdyr.

Jeg er forsåvidt enig i at folk flest bør og kan spise mye mindre kjøtt, men jeg tviler av en eller annen grunn på at det er dette som er poenget ditt.

Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
-Kjøtt smaker godt.
-Noen synes pels ser fint ut.
Vis hele sitatet...
Ingen har vel brukt dette argumentet, så det er for det første en stråmann. Men jeg kan jo påpeke at jeg kan legge til "noen synes pining av kattunger er morsomt", også er du plutselig like mye hykler selv så lenge du spiser kjøtt og ikke synes pining av kattunger for underholdningens skyld er greit. Det bør være et hint om at argumentet ditt ikke er særlig solid.

Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
-Minkene har det mye verre enn kuene?
-Kuene er fortsatt berøvet friheten sin, og eksister i dagens form utelukkende for at du skal konsumere dem. Noen over her snakket om at man måtte sette en grense, hvorfor skal man sette den ved oppdrett, når man kan ha et ernæringsmessig fullverdig kosthold uten å ta livet av et eneste dyr?
Vis hele sitatet...
Som sagt går kuene ofte fritt, selv om dette ikke skjer alltid. Økologisk kjøtt setter for øvrig strengere krav for dette, og man bør kjøpe dette de gangene det er tilgjengelig. I tillegg er det også tydelig for de aller fleste at kuene, gitt riktige forhold, kan leve utmerkede liv på en gård, og de som er mot pelsdyroppdrett er gjerne også mot at kyr skal stå på bås hele livet. Videre er kyr som sagt sosiale og ikke streifdyr, noe som gjør inngrepet mye, mye mildere enn hva som er tilfelle med pelsdyr. Det foregår (viktig) dyrevernarbeid for å bedre forholdene til husdyrene, slik at inngrepet blir minimalt. Du forsøker altså her å vise at de som spiser kjøtt og er mot pelsdyroppdrett er hyklere, mens du egentlig bare presiserer det åpenbare: at grensen må settes et sted. Og vi argumenterer altså for at denne grensen bør settes på et nivå hvor pelsdyroppdrett ikke tillates, fordi det innebærer enorme lidelser for dyrene og har meget liten nytteverdi.


Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
-Man bør forby pelsdyroppdrett?
-Da burde man også forby kjøttproduksjon. Jeg har et i utgangspunktet libertariansk verdisett, og mener man bør få gjøre som man vil, så lenge man ikke utøver tvang/vold mot andre, noe som jeg føler jeg deler med en ganske stor del av brukermassen til dette forumet.
Utøver man ikke tvang overfor storfeet, når man avler det opp i fangenskap, før man henretter det og spiser kadaveret(ingen begravelse her som med bikkjen du hadde da du vokste opp).
Vis hele sitatet...
Dette besvares også av argumentene jeg har fremmet lenger opp. Man kan jo også spørre seg om det nødvendigvis må oppleves som fangenskap, eller noe negativt overhode, så lenge driften foregår på rett vis. Som sagt, kjøttproduksjon er moralsk betenkelig i seg selv, men dens eksistens forsvarer på ingen måte den langt verre pelsdyroppdretten.

Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Dette har jo vært diskutert før, og man kommer vel alltid frem til at kjøtt smaker godt, og man tror man må ha det for ett fullverdig kosthold, men jeg ble litt irritert over det jeg mener er hykleri, i denne tråden, så ville bare nevne det.
Vis hele sitatet...
Som du bør se nå er det ikke noe hyklerisk med å spise kjøtt og være mot pelsdyroppdrett. Det ville først vært hyklerisk hvis det var motsatt.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Ikke kom her og si at kuene lever et slikt fantastisk liv, er mye mislighold på den fronten også og utifra dere anti-pelsfarm'eres argumentasjon vil det faktum at finnes mislighold innen storfedrift føre til at hele næringen burde bli lagt ned, det finnes jo faktisk utrolig mange alternativer til storfekjøtt. Egentlig burde man slutte å spise kjøtt generelt fordi det tross alt ikke er moralsk riktig å avle dyr for vår egnes nytte skyld når vi har andre alternativer.
Vis hele sitatet...
Nei, fordi husdyrhold er i prinsipp og praksis kompatibelt med god dyrevelferd. Det er ikke pelsdyroppdrett. I tillegg er stygge tilfeller av dyremishandling sjelden i husdyrindustrien, mens den er standarden i pelsdyrindustrien. I tillegg foregår det arbeid for å bedre forholdene til husdyr, samtidig som at mislighold av husdyr har en tendens til å bli tatt relativt (men altfor lite) seriøst av politiet og retten, mens mislighold av pelsdyr ikke ser ut til å vekke noe mer enn påtatt harme hos ansvarlige politikere. Forresten er det litt merkelig at du sier "dere anti-pelsfarmere", som antyder at du ikke er mot industrien selv, mens du samtidig tar til orde for å legge ned husdyrindustrien.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Pelsnæringen er langt fra perfekt, men vi er kommet mye lengre enn mange andre land og burde ikke stoppe utviklingen på dette punktet …
Vis hele sitatet...
Stoppe utviklingen? Det er ti år siden stortinget forlangte en utvikling som har totalt uteblitt. Pelsfarmene drives nå i Norge som de har blitt drevet rundt i verden i alle tider. Det er ingen utvikling å snakke om, og det er, som presisert av mange, umulig å drive pelsdyroppdrett under gode levekår for dyrene.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Et totalforbud vil være uaktuelt i dagens globaliserte samfunn, dermed burde vi gå foran som et eksempel og i stede jobbe for en akseptabel pelsnæring.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil det være uaktuelt? Det finnes produksjons- og importforbud på en rekke varer allerede. Hvorfor skulle akkurat pels være annerledes?

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Jeg ser at mange diskuterer og skriver om hvor unaturlig det er for pelsdyr å bli oppdrettet i bur.

Her er mine ''femøres'' meninger:

Mennesket er ikke født med tenner til å spise kjøtt som andre rovdyr er, vi har flate tenner som ikke gagner seg til å spise dyr. Det er i utgangspunktet altså unaturlig for mennesker å spise dyr.
Vis hele sitatet...
1) Det er feil. Vi har tenner og fordøyelsessystem tilpasset både plantekost og kjøtt – vi har både hoggtenner og spisse framjeksler for kjøtt, og flate fortenner og jeksler for planter, og vi har magesekk for fordøyelse av kjøtt og lange tarmer for fordøyelse av plantekost.

2) Skulle det nå være "unaturlig" så er det vårt eget valg, og strider ikke mot alle instinkter vi har i kroppen. Det kan derfor ikke på noen måte likestilles med å holde solitære streifdyr gruppevis i bur.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Mennesket ,som det har utviklet seg, er heller ikke fullt av pels. Vi har en relativt bar og tynn hud og kroppen vår fryser om vi ikke isolerer eller varmer opp kroppen vår. Det er derfor i utgangspunktet naturlig for mennesker å isolere seg eller tilføye energi til kroppen på et vis.
Vis hele sitatet...
Og pels er en lite effektiv, og ekstrem kostbar måte å holde varmen på. Når man vet hva slags lidelse dyrene må gjennom for at vi skal få denne pelsen, er argumentet helt urimelig.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Det er greit at pelsdyr burde få mye bedre vilkår å vokse opp i ,for å så bli slakta for pels.
Vis hele sitatet...
Problemet er at dette ikke er mulig, som presisert av mange flere steder i tråden allerede.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Er pelsdyroppdrett unødvendig? ja
Er det et stort problem? nei
Er vi ''blåøyde'' i norge? ja
Vis hele sitatet...
Jo, det er et problem. Og det er derfor rimelig å reagere mot det.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Det å stoppe faktisk urettferdighet og den ekte volden i Verden er vanskelig å engasjere folk i.
Vis hele sitatet...
Tullball og et falskt dilemma. Man kan fint gjøre begge deler, og det ville ikke forundret meg om de som er engasjert i dyrevern også er mer engasjert i spørsmål om menneskelig lidelse. Selv avstår jeg fra julegaver og donerer heller hvert år tusenvis av kroner til gode formål, ofte til saker som angår mennesker. Hva gjør du? Dessuten har jeg vanskelig med å forstå hvorfor du mener vold og urettferdighet mot dyr ikke er "faktisk" og "ekte".

---------
EDIT: For å forhindre misforståelser: Der jeg skriver ..
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, fordi husdyrhold er i prinsipp og praksis kompatibelt med god dyrevelferd.
Vis hele sitatet...
.. svarer jeg "Nei" til påstanden om at motstandere av pelsdyr også må være for en nedlegging av kjøttindustrien på grunnlag av enkelttilfeller av mislighold av dyr på enkelte gårder. Jeg svarer altså ikke nei til at man egentlig burde avstå fra å spise kjøtt når man kan klare seg fint uten.
Sist endret av Provo; 7. desember 2011 kl. 08:00.
Sitat av Provo Vis innlegg
1) Det er feil. Vi har tenner og fordøyelsessystem tilpasset både plantekost og kjøtt – vi har både hoggtenner og spisse framjeksler for kjøtt, og flate fortenner og jeksler for planter, og vi har magesekk for fordøyelse av kjøtt og lange tarmer for fordøyelse av plantekost.
Vis hele sitatet...
1. Jeg håpet nesten du skulle si det, vi har utviklet disse egenskapene, dette er tillært! Foreleseren min i utvikling har vist til studier om nettopp domestisering av rever. Hvor forskeren beviste at gjennom selektiv parring og betinget stimulus kunne man gjøre revene mindre aggressive og i noen av tilfellene så ble det skapt individer som ikke hadde samme tendenser som deres forfedre. Noe å tenke på, men problemet er hvem er det som skal investere i videre forskning av noe slikt?

2. Når jeg skriver ''i utgangspunktet'' så mener jeg ikke at vi ikke er kjøttetende nå.

Sitat av Provo Vis innlegg
Og pels er en lite effektiv, og ekstrem kostbar måte å holde varmen på. Når man vet hva slags lidelse dyrene må gjennom for at vi skal få denne pelsen, er argumentet helt urimelig.
Vis hele sitatet...
Det var ikke et argument, heller et perspektiv på forskjellen mellom at vi som dyr i utgangspunktet ikke er avhengig av kjøtt men er avhengig av å varme oss. Noe å tenke på.

Sitat av Provo Vis innlegg
Problemet er at dette ikke er mulig, som presisert av mange flere steder i tråden allerede.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at alle dyr kan lære alt (innenfor rimelighetens grenser) også dyr. Hvis vi manipulerer arv og miljø så er det ingen tvil at vi kan få sjimpanser til å kommunisere. ehh jeg mener Rever til å bli domestiserte.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jo, det er et problem. Og det er derfor rimelig å reagere mot det.
Vis hele sitatet...
Rimelig å reagere på det i hvem grad da`? at 4000 folk i Norge driter på seg over at 14 rever/minker er i dårlig tilstand samtidig som at en anti-krig demonstrasjon ser ut som en mcern-kø? (Jeg skal ikke bestemme korrekte etikken og moralen i verden.)

Sitat av Provo Vis innlegg
Tullball og et falskt dilemma. Man kan fint gjøre begge deler, og det ville ikke forundret meg om de som er engasjert i dyrevern også er mer engasjert i spørsmål om menneskelig lidelse. Selv avstår jeg fra julegaver og donerer heller hvert år tusenvis av kroner til gode formål, ofte til saker som angår mennesker. Hva gjør du? Dessuten har jeg vanskelig med å forstå hvorfor du mener vold og urettferdighet mot dyr ikke er "faktisk" og "ekte".
Vis hele sitatet...
Den er jo ekte og faktisk, bare at jeg irriterer meg (overdrevent mye) over at 4000 folk gidder å gå tog for 13 rever samtidig som at palestinere fryser på gata i Norge. Fantastisk at du gjør det!
Sitat av hafnor Vis innlegg
‎4.000 gikk i demo mot pels. 200 gikk i demo mot voldtekter samme uke. Bra at folk vet hva som er viktig å kjempe for.
Vis hele sitatet...
Her kan helt andre faktorer spille inn da. I Bergen var det omtrent like mange på demoen mot voldtekt som i demoen mot pels (så jeg, for jeg var på begge). Med det sagt, det var bare ren tilfeldighet at jeg fikk vite om voldtekt-demoen, samme dag som den var. Ikke sett en eneste plakat, ingen event av noe slag. Særdeles lite markedsføring.

NOAH derimot har markedsført fakkeltoget sitt over lang tid, med mange facebook-poster, plakater, events for hver eneste by, egenlagde bilder folk kan bruke som profilbilde for å vise at de skulle på markeringen osv.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
1. Jeg håpet nesten du skulle si det, vi har utviklet disse egenskapene, dette er tillært! Foreleseren min i utvikling har vist til studier om nettopp domestisering av rever. Hvor forskeren beviste at gjennom selektiv parring og betinget stimulus kunne man gjøre revene mindre aggressive og i noen av tilfellene så ble det skapt individer som ikke hadde samme tendenser som deres forfedre. Noe å tenke på, men problemet er hvem er det som skal investere i videre forskning av noe slikt?
Vis hele sitatet...
Dette er eldgammelt nytt, og hvis du hadde lest tråden ville du sett at jeg har referert til dette forsøket og navngitt forskeren du snakker om. Problemet er -- fortsatt -- at denne tamme atferden er uløselig (pleiotropisk) knyttet opp mot en del andre trekk, som for eksempel flekkete pels, som er uønsket blant pelsdyroppdretterne. Tamhet oppstår for øvrig bare etter noen få generasjoner med utvalg, så hvis dette var ønskelig hadde det vært null problem å gjennomføre det. Du spør hvem som skal investere i videre forskning, men hvis du hadde gjort leksene dine så hadde du nok sett at forskningen pågår enda.

I tillegg er innesperringen i små bur ikke forenlig med god dyrevelferd selv om revene skulle være tamme. Med andre ord, i tillegg til å være uaktuelt ville det ikke forbedret situasjonen tilstrekkelig.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
2. Når jeg skriver ''i utgangspunktet'' så mener jeg ikke at vi ikke er kjøttetende nå.
Vis hele sitatet...
Nå er du unnvikende. Påstanden din var at våre tenner ikke er beregnet for kjøtt, noe som beviselig er galt. Tennene våre og fordøyelsessystemet vårt er beregnet for kjøtt og har alltid vært det.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Det var ikke et argument, heller et perspektiv på forskjellen mellom at vi som dyr i utgangspunktet ikke er avhengig av kjøtt men er avhengig av å varme oss. Noe å tenke på.
Vis hele sitatet...
Special pleading. Du sammenlikner det spesifikke "spise akkurat kjøtt" med det generelle "varme oss". Skal du sammenlikne må du enten sammenlikne å spise akkurat kjøtt (og ikke tofu) med å bruke akkurat pels (og ikke ull), eller "å spise" og "å varme seg". Gjør du dette og kombineer med argumentene mine i forrige post ser du at dette perspektivet ditt snur 180 grader.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Jeg tror at alle dyr kan lære alt (innenfor rimelighetens grenser) også dyr. Hvis vi manipulerer arv og miljø så er det ingen tvil at vi kan få sjimpanser til å kommunisere. ehh jeg mener Rever til å bli domestiserte.
Vis hele sitatet...
Igjen, gammelt nytt. Forskningen du snakker om har avlet frem domestiserte rever for mange tiår siden, men de egner seg ikke til pelsdyroppdrett på grunn av pelsen. Og igjen, det ville ikke vært humant å sperre de inne i små bur hele livet selv om streifinstinktet skulle vært dempet.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Rimelig å reagere på det i hvem grad da`? at 4000 folk i Norge driter på seg over at 14 rever/minker er i dårlig tilstand samtidig som at en anti-krig demonstrasjon ser ut som en mcern-kø? (Jeg skal ikke bestemme korrekte etikken og moralen i verden.)
Vis hele sitatet...
Så du reagerer på at noen reagerer mot noe når det finnes verre ting å reagere på? Samme hvilken sak du reagerer på vil det alltid finnes noe som er enda verre, og du vil effektivt forhindre deg selv fra å reagere på noe som helst. Er det virkelig det mest moralske valget?

På hvilken måte skulle det være negativt at folk reagerer på umoral selv om det finnes verre ting? Er det fordi det fjerner oppmerksomhet fra din knallharde innsats for å forbedre livene til krigsofre rundt i verden? For det første tviler jeg på at denne innsatsen eksisterer, og for det andre ville det vært en urimelig feilslutning uansett. Hvis du synes krigsofrene får for lite oppmerksomhet, så får du gjøre det du kan for å forbedre denne situasjonen; ikke kjefte på alle som engasjerer seg (også) i andre ting.

En stor del av grunnen til at fakkeltog mot pels blir større enn fakkeltog mot israelsk behandling av palestinere er at førstnevnte fakkeltog har en mye større effekt, og situasjonen er mye nærmere menneskene som går i toget. I tillegg er krigssituasjoner ekstremt mye mer komplekse og kompliserte enn unødvendig mishandling av dyr, og folk kan reagere sterkere og i større omfang.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Den er jo ekte og faktisk, bare at jeg irriterer meg (overdrevent mye) over at 4000 folk gidder å gå tog for 13 rever samtidig som at palestinere fryser på gata i Norge. Fantastisk at du gjør det!
Vis hele sitatet...
Hvorfor reagerer du på at palestinere fryser på gata i Norge når mennesker fryser i hjel i Sibir? Hvorfor skulle du reagere på at mennesker fryser i hjel i Sibir når barn sulter i hjel i Afrika? Og hvorfor skal du reagere på det, når det finnes barnesoldater? Og hvorfor skal du reagere på det når det finnes barn som holdes som sexslaver før de tortureres til døde? Som sagt, det finnes alltid noe verre, og i stedet for å henge med geipen over at mange reagerer mot umoral du selv anser for å ikke være den verste umoral som eksisterer, kan du heller forsøke å skape ekstra engasjement for din egen hjertesak. At folket reagerer mot alle typer umoral er da bare positivt.

Kort sagt er denne typen argumenter helt uten rasjonelt fundament, og kombinert med hissigheten og fiendtligheten slår det meg mer som et resultat av kognitiv dissonans.

For øvrig er det snakk om hundretusenvis av pelsdyr, om ikke millioner, bare i Norge, og ikke 13 som du forsøksvis prøver å bagatellisere det til.
Sist endret av Provo; 7. desember 2011 kl. 10:27.
Sitat av Provo Vis innlegg
Fordi husdyrhold er i prinsipp og praksis kompatibelt med god dyrevelferd. Det er ikke pelsdyroppdrett. I tillegg er stygge tilfeller av dyremishandling sjelden i husdyrindustrien, mens den er standarden i pelsdyrindustrien. I tillegg foregår det arbeid for å bedre forholdene til husdyr, samtidig som at mislighold av husdyr har en tendens til å bli tatt relativt (men altfor lite) seriøst av politiet og retten, mens mislighold av pelsdyr ikke ser ut til å vekke noe mer enn påtatt harme hos ansvarlige politikere. Forresten er det litt merkelig at du sier "dere anti-pelsfarmere", som antyder at du ikke er mot industrien selv, mens du samtidig tar til orde for å legge ned husdyrindustrien.
Vis hele sitatet...
Mislighold er ikke en standarden, men hvis du leser det jeg quote't så kan du se at det er langt fra tilfredsstillende forhold for disse kyrne, akkurat som det er med pelsdyrene i bur. Der har man derimot fått innført en lov for å forhindre slik behandling av kyrene og akkurat det samme som man kan gjøre med pelsdyrene. Det er ikke noe nødvendighet å innføre et totalforbud mot noe som fint kan reguleres på andre måter og forhindrer problemet like effektivt.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Mislighold er ikke en standarden, men hvis du leser det jeg quote't så kan du se at det er langt fra tilfredsstillende forhold for disse kyrne, akkurat som det er med pelsdyrene i bur.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede sagt ganske tydelig at det er stort forbedringspotensiale i husdyrindustrien, og at arbeid mot dette er viktig. Å likestille det med tilstandene pelsdyrene lever under er derimot helt urimelig, og er som å likestille mange timer pålagt overtid i Norge med indiske sweat shops. Som jeg sa, har du sett mange husdyr som tyr til selvlemlestelse, slik som pelsdyrene? Ser du ofte døde kyr ligge sammen med levende? Eller sauer som humper rundt med avrevede lemmer uten veterinærtilsyn? Selv om levekårene til husdyr i mange tilfeller ikke er gode nok, så er husdyrene sosiale og ikkestreifende, og husdyrhold er følgelig i både prinsipp og praksis fullt ut forenlig med god dyrevelferd, selv om ting ikke er optimalt slik det drives nå. Husdyrholdet trumfer pelsdyrholdet både under nåværende praksis og i potensiale.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Der har man derimot fått innført en lov for å forhindre slik behandling av kyrene og akkurat det samme som man kan gjøre med pelsdyrene.
Vis hele sitatet...
Dyrevelferdsloven gjelder akkurat like mye for pelsdyrhold som for husdyrhold.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Det er ikke noe nødvendighet å innføre et totalforbud mot noe som fint kan reguleres på andre måter og forhindrer problemet like effektivt.
Vis hele sitatet...
Man har forsøkt å regulere industrien, og å komme med konkrete pålegg under trussel om tvangsavvikling, men det hjelper ikke. Som sagt, for ti år siden vedtok stortinget at industrien skulle etterkomme samtlige krav og regler som gjelder for behandling av dyr innen 2012 for å unngå tvangsnedleggelse, men absolutt ingenting har skjedd. Det er altså forsøkt å regulere bransjen, men det nytter ikke. De mangler enten evne eller vilje til å behandle dyrene med et snev av verdighet og omtanke.

I tillegg er det som sagt tortur i seg selv at solitære streifdyr skal leve stuet sammen i små bur, selv om fysiske skader ikke skulle forekomme. Det er umulig å drive human pelsdyroppdrett, fordi forholdene som kreves for dette senker kvaliteten på produktet så mye at det ikke er lønnsomt. Og la meg påpeke igjen at det allerede under nåværende driftsmetoder ikke er lønnsomt, siden de må motta 40-50 millioner kroner i subsidier hvert eneste år for at det skal gå rundt.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Pelsindustrien skulle vært lagt ned for lenge siden.Synes det er ganske sykt at siviliserte Norge fortsatt driver på med dette.Fjern statstøtten,og industrien dør sakte men sikkert ut.
Vis hele sitatet...
Den dagen SP er ute av regjering, er det slutt på næringen tror jeg. Det er bare dem som kan leve med så mye negative omtale. Det er jo en fanesak for dem. Små som de er, er jo en stor del av stemmene de får nettopp fra pelsdyrnæringen, så å avikle næringen er for dem å grave sin egen grav. De må ut av regjering det vil ikke tjene bare pelsdyrnæringen men også ulv eller rovdyr generelt, for resten av stemmene får de jo av bøndene. Det er nå det virkemiddelet jeg mener er mest virkningsfull som ønsker slutt på en forkastelig næring.
Sitat av murloc Vis innlegg
Fortell meg hva i helvete som er så etisk med dette.
http://daisy.sodor.no/generated/3/4/1/5/341590_12282_pelsdyr.jpg

Jeg venter også enda i spenning på svaret på spørsmålet mitt vedrørende juksepels.

Dessuten stratops, om vi innfører importforbud kan de ønske seg pels så mye de vil, de kan fortsatt ikke importere den(lovlig) fra kina, så da trenger vi ikke flere farmer, for etterspørselen her er null.
Vis hele sitatet...
Hvis dyr på norske pelsfarmer blir mishandlet får de samle inn bevis og reise sak. Vi har lover og et fungerende rettssystem. Om det er et problem med norsk pelsdyrnæring går da det enten på om lovene ikke holder eller på om rettssystemet er korrupt. Jeg syns det er snodig å legge ned alle pelsdyrfarmene i Norge fordi det ble avdekket kriminelle forhold på en av dem.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det handler ikke om å bestemme hva folk skal gå med, men å forby produksjonsmetodene fordi de er graverende umoralske. Så lenge ikke pels kan produseres på humant vis, så er det ingen grunn til å tillate at denne produksjonen skal finne sted.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sånn at alle dyr skal behandles humant. Man behandler mennesker humant. Dyr behandler man som dyr. Sjekk etymologien til ordet humant. En skal ikke mishandle dem grovt, men det er sært å sette samme standard til behandling av dyr som behandling av mennesker. Dyr er ikke mennesker.

Sitat av Provo Vis innlegg
Selvsagt er ikke det irrelevant. Det er bedre å slå barn med flathånda enn med knyttneven, men det er selvfølgelig ikke et argument for å fortsette å slå barn med flathånda. Det samme gjelder slavearbeid. Kanskje norsk slavearbeid er mye bedre enn asiatisk slavearbeid, og ved å drive organisert slavearbeid her kan vi tilby konkurransedyktige priser under kontrollerte forhold. Og siden logikken i argumentet ditt like gjerne kan benyttes for å forsvare norsk organisert slavearbeid, så burde du selvsagt være for dette, men det regner jeg med at du ikke er. Vi kan altså vise at argumentet ditt er en feilslutning ved hjelp av dette reductio ad absurdum.
Vis hele sitatet...
Sammenligningen er tåpelig og irrelevant. Du trenger ikke slå et barn i det hele tatt. Så lenge det er etterspørsel kommer noen til å produsere pels.

Slavedrift handler om mennesker, og det er sterke kulturelle motforestillinger i Asia mot å mishandle mennesker. Det er politisk mulig å bedre forholdene deres ved bruk av myk makt, og derfor er det ikke nødvendig å ta over driften, som man gjorde under kolonitiden i Afrika. Så ja, om man drev en slavedrift i Asia som ikke var mulig å endre på andre måter syns jeg Vesten burde ha gått inn for å kvele den med militær makt og overtatt driften for deretter å fjerne slaveriet.

Sitat av Provo Vis innlegg
I tillegg forutsetter du at vi fortsetter å importere kinesisk pels for å kompensere i et marked som ikke lar seg forandre av en storstilt og etisk begrunnet tvangsnedlegging av pelsdyrnæringen, noe som i seg selv er totalt urimelig. Det er all grunn til tro at en tvangsnedlegging vil føre til store endringer i markedet, og i tillegg har vi allerede sagt at et forbud av pelsimport kan og bør akkompagnere tvangsnedleggingen, noe som vil trekke ut proppen og eliminere markedet i sin helhet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke hvorfor du tror at en nedlegging av norsk pelsindustri vil føre til at etterspørselen forsvinner. Forklar meg gjerne hvorfor en nedlegging av pelsindustrien i Norge plutselig skal føre til at pene kvinner på vestkanten plutselig skal begynne og synes at pels er stygt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Videre ser du helt bort i fra ringvirkningene en tvangsnedlegging vil ha internasjonalt. Desto større nummer vi gjør av at næringen legges ned fordi denne typen drift ikke kan forsvares etisk, jo større innvirkning vil vi ha på det internasjonale markedet. Motstanden mot pelsdyrnæringen øker internasjonalt, og en handling som det vi snakker om her vil sannsynligvis ha merkbare positive effekter på denne bevegelsen. Derfor kan man anta at det internasjonale pelsmarkedet vil krympe som effekt av et nasjonalt forbud, og vi får en dobbel effekt.
Vis hele sitatet...
Nå er du veldig optimistisk. Tro det eller ei, men det er faktisk ikke slik at folk i resten av verden bruker Norsk politikk som moralsk rettesnor. Du bør også tenke på at det er i Kina etterspørselen øker mest.

Jeg ser argumentet ditt, og jeg tror det kan ha hold men ikke for norske forhold. Hvis Frankrike og Italia hadde gjort pelsnæring ulovlig hadde det vært noe helt annet fordi de har en viktig symboleffekt når det kommer til dette her, men symboleffekten av at oss på berget gjør det er ikke det.

Sitat av Provo Vis innlegg
Har du mistet fullstendig fotfestet? Hele debatten handler jo nettopp om hvorvidt det er etisk riktig eller galt å la pelsdyrbransjen leve! Hvis du ikke ønsker å debattere dette, så får du vel finne deg en annen tråd.
Vis hele sitatet...
Det er viktigere å debattere hva man skal gjøre med pelsdrift enn hvorvidt det er etisk galt i seg selv. Jeg har helt fra starten av gjort det klart at det er næringa jeg diskuterer (ref: http://freak.no/forum/showpost.php?p...7&postcount=31).

Sitat av Provo Vis innlegg
Javel? Og du vet at pelsdyrnæringen selv hevder at de er fullstendig avhengige av disse subsidiene, og at de ikke vil klare seg uten? Med andre ord, du er for å legge ned bransjen ved å fjerne subsidiene, men samtidig er du mot? Ærlig talt virker det som dette er meget lite gjennomtenkt fra din side.
Vis hele sitatet...
Jeg er for en endring av statens rolle. Jeg er uenig i at skattepenger skal brukes til subsidiering, men skal en først bruke offentlige midler, er subsidiering en god måte å løse problemet på.

Hadde også vært interessant å høre hva dere dyrvernforkjempere tenker om å innføre lover på bekledning.

Sitat av hafnor Vis innlegg
‎4.000 gikk i demo mot pels. 200 gikk i demo mot voldtekter samme uke. Bra at folk vet hva som er viktig å kjempe for.
Vis hele sitatet...
Det er fordi voldtekt ikke genererer masse bilder som folk kan oppildnes av. Det er følelser som får folk til å gå i disse demonstrasjonstogene. Om norske tabloider hadde slått opp voldtektene som britiske tabloider gjør det kan jeg love deg at gatene i Oslo hadde blitt fylt til randen.
Sist endret av Stratops; 7. desember 2011 kl. 16:13.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er ikke sånn at alle dyr skal behandles humant. Man behandler mennesker humant. Dyr behandler man som dyr. Sjekk etymologien til ordet humant. En skal ikke mishandle dem grovt, men det er sært å sette samme standard til behandling av dyr som behandling av mennesker. Dyr er ikke mennesker.
Vis hele sitatet...
Ikke for å gå for mye off-topic her, men dette blir for dumt. I følge ordboken min er ordet ”humant” synonymt med hensynsfull, menneskekjærlig, mild og skånsom. Er det virkelig feil å benytte seg av ordet i denne sammenhengen? Etymologien spiller egentlig ikke så stor rolle, det er ordets definisjon som betyr noe.

Sitat wiktionary:
Having regard for the health and well-being of another; compassionate. “It is no longer considered humane to perform vivisection on research animals.”
Vis hele sitatet...
Mennesker er forøvrig også dyr, og bør behandles som dyr.
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Ikke for å gå for mye off-topic her, men dette blir for dumt. I følge ordboken min er ordet ”humant” synonymt med hensynsfull, menneskekjærlig, mild og skånsom. Er det virkelig feil å benytte seg av ordet i denne sammenhengen? Etymologien spiller egentlig ikke så stor rolle, det er ordets definisjon som betyr noe.

Sitat wiktionary:


Mennesker er forøvrig også dyr, og bør behandles som dyr.
Vis hele sitatet...
Mennesker er dyr
Mink er dyr
Derfor er mink mennesker

Finn den logiske bristen.

Det er riktig at humant i ordboka blir sett på som synonymt med hensynsfullt, men språket vårt er ikke så enkelt at synonymer hele tiden kan brukes om hverandre. Kunne man for eksempel si at "innsatte skal behandles skånsomt" istedenfor "innsatte skal behandles humant"? Sammenhengen er forskjellig og derfor endres meningen.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Mennesker er dyr
Mink er dyr
Derfor er mink mennesker

Finn den logiske bristen.
Vis hele sitatet...
Frank er dum.
Petter er dum.
Derfor er dum dum.
Hva er det du prater om?
At mennesker er dyr, men at dyr ikke er mennesker.
Sist endret av Stratops; 7. desember 2011 kl. 20:51.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvis dyr på norske pelsfarmer blir mishandlet får de samle inn bevis og reise sak. Vi har lover og et fungerende rettssystem. Om det er et problem med norsk pelsdyrnæring går da det enten på om lovene ikke holder eller på om rettssystemet er korrupt. Jeg syns det er snodig å legge ned alle pelsdyrfarmene i Norge fordi det ble avdekket kriminelle forhold på en av dem.
Vis hele sitatet...
På én av dem?? Det forbauser meg at du går så knallhardt ut når du tilsynelatende ikke har fått med deg stort. Jeg siterer fra Dyrebeskyttelsen Norge:

I en inspeksjon i 2008, der over 20% av norske pelsfarmer ble inspisert, ble det avdekket at samtlige inspiserte pelsfarmer brøt forskrift om hold av pelsdyr på ett eller flere punkter. Nær 70% av revefarmene og over 21% av minkfarmene hadde bur som var ulovlig små. På over 42% av revefarmene og 46% av minkfarmene ble det funnet skadde dyr, med blant annet avbitte lemmer, brukne bein og skader på øyne, tannkjøtt og labber. Dumpede skrotter ble funnet på 22% av farmene.
Vis hele sitatet...
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er ikke sånn at alle dyr skal behandles humant. Man behandler mennesker humant. Dyr behandler man som dyr. Sjekk etymologien til ordet humant. En skal ikke mishandle dem grovt, men det er sært å sette samme standard til behandling av dyr som behandling av mennesker. Dyr er ikke mennesker.
Vis hele sitatet...
Dette er virkelig semantisk pedanteri av tåpeligste sort. Definisjonen av "humant" er som Roolfe påpeker, og etymologien bak ordet er skrikende likegyldig. For det andre er det en stråmann, da jeg ikke har sagt at mennesker og dyr skal behandles likt i alle tilfeller. Det jeg sier er at behandlingen av pelsdyr er grusom, og det er grovt umoralsk å tillate denne industrien å fortsette.

Påstander om at dyr skal behandles som dyr er totalt verdiløs. For at det i det hele tatt skal ha innhold må du definere hva du mener "å bli behandlet som dyr" innebærer, og for at det skal ha verdi må du rasjonelt forsvare hvorfor det er greit å behandle de på denne måten. Og når du forsøker dette bør filosofen Jeremy Benthams ord ligge i bakhodet:

'The question is not, "Can they reason?" nor, "Can they talk?" but rather, "Can they suffer?" '

Sitat av Stratops Vis innlegg
Sammenligningen er tåpelig og irrelevant. Du trenger ikke slå et barn i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke pels i det hele tatt heller.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Så lenge det er etterspørsel kommer noen til å produsere pels.
Vis hele sitatet...
Igjen må jeg påpeke to ting som jeg har påpekt før: 1) Etterspørselen i Norge kan i praksis fjernes fullstendig ved å forby import av pels i tillegg til en nedlegging av pelsdyrindustrien. 2) En nedlegging av pelsdyrfarmene med grunnlag i etikk og moral vil sende kraftige signaler om at dette er en skitten bransje. Pels er et statusplagg, og i det statusen fjernes eller senkes som følge av et uetisk stempel, så vil også etterspørselen falle. I den virkelige verden følger også etterspørselen produksjonen, og ikke minst den etiske konsensus.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Slavedrift handler om mennesker, og det er sterke kulturelle motforestillinger i Asia mot å mishandle mennesker. Det er politisk mulig å bedre forholdene deres ved bruk av myk makt, og derfor er det ikke nødvendig å ta over driften, som man gjorde under kolonitiden i Afrika. Så ja, om man drev en slavedrift i Asia som ikke var mulig å endre på andre måter syns jeg Vesten burde ha gått inn for å kvele den med militær makt og overtatt driften for deretter å fjerne slaveriet.
Vis hele sitatet...
Dette svarer ikke på spørsmålet. Vi snakker ikke om å overta driften for å fjerne slaveriet; vi snakker om å drive organisert slavearbeid i Norge. Mennesker som jobber hele det våkne døgnet året rundt uten å få betalt mer enn det absolutt nødvendige de trenger for å overleve. Argumentet ditt kan like gjerne brukes– nøyaktig slik det står – for å forsvare slik organisert slavedrift i Norge, forutsatt at forholdene er noe verre i andre land. Og dette viser at argumentet ditt ikke er spesielt solid.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg ser ikke hvorfor du tror at en nedlegging av norsk pelsindustri vil føre til at etterspørselen forsvinner. Forklar meg gjerne hvorfor en nedlegging av pelsindustrien i Norge plutselig skal føre til at pene kvinner på vestkanten plutselig skal begynne og synes at pels er stygt.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde dette over. De eldre fruene vil ikke nødvendigvis begynne å synes det er stygt, men det vil være holdningsskapende for yngre mennesker, samt at statuselementet forsvinner.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Nå er du veldig optimistisk. Tro det eller ei, men det er faktisk ikke slik at folk i resten av verden bruker Norsk politikk som moralsk rettesnor. Du bør også tenke på at det er i Kina etterspørselen øker mest.

Jeg ser argumentet ditt, og jeg tror det kan ha hold men ikke for norske forhold. Hvis Frankrike og Italia hadde gjort pelsnæring ulovlig hadde det vært noe helt annet fordi de har en viktig symboleffekt når det kommer til dette her, men symboleffekten av at oss på berget gjør det er ikke det.
Vis hele sitatet...
Norge har nok en større anerkjennelse enn du later til å tro, men jeg er selvfølgelig inneforstått med at et norsk forbud ikke vil medføre kollaps av pelsindustri globalt, og jeg har heller ikke påstått dette. Men det handler om å støtte opp om den bevegelsen som allerede eksisterer, og at et forbud i Norge vil bidra til å dempe etterspørselen også globalt. En rekke land har allerede forbud mot pelsdyroppdrett eller pålagt så strenge regler om velferd at det ikke lenger er lønnsomt; disse landene inkluderer Storbritannia, Irland, Østerrike, Sveits, Kroatia, Italia, Danmark og Sverige – i tillegg har Nederland et forbud mot pelsdyroppdrett av enkelte arter, og en lovgivning om å forby og fase ut all pelsdyroppdrett er under behandling. Det er på høy tid at Norge følger etter.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er viktigere å debattere hva man skal gjøre med pelsdrift enn hvorvidt det er etisk galt i seg selv. Jeg har helt fra starten av gjort det klart at det er næringa jeg diskuterer
Vis hele sitatet...
Dette er jo selvsagt bare tøv, da det nettopp er det etiske som ligger til grunn for hele pelsdyrmotstanden. Hva man skal gjøre med pelsdrift er selvsagt betinget av etikken bak det. Du har selv argumentert ut fra et etisk standpunkt, både når du ønsker pelsdyrnæringen i Norge fordi det da er mindre pelsdyroppdrett av det enda verre slaget i Kina, og når du mener at det er prinsipielt galt av staten å bruke penger på subsidiering av næringen.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Hadde også vært interessant å høre hva dere dyrvernforkjempere tenker om å innføre lover på bekledning.
Vis hele sitatet...
Det var da en subtil stråmann. Ingen har argumentert for å innføre lover på bekledning.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Mennesker er dyr
Mink er dyr
Derfor er mink mennesker

Finn den logiske bristen.
Vis hele sitatet...
Mennesker skal behandles bra
Mink er ikke mennesker
Derfor skal ikke mink behandles bra

Finn den logiske bristen.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er riktig at humant i ordboka blir sett på som synonymt med hensynsfullt, men språket vårt er ikke så enkelt at synonymer hele tiden kan brukes om hverandre. Kunne man for eksempel si at "innsatte skal behandles skånsomt" istedenfor "innsatte skal behandles humant"? Sammenhengen er forskjellig og derfor endres meningen.
Vis hele sitatet...
Dette er så spinkelt og tåpelig at det er flaut å lese. Ordet ble brukt i sin normale definisjon slik det kan og skal brukes. Pelsdyrdrift er ikke mulig å drive både økonomisk og humant – altså, det er ikke mulig å behandle dyrene på en hensynsfull, mild og skånsom måte samtidig som man har en økonomisk gevinst.
Sist endret av Provo; 7. desember 2011 kl. 21:05.
Sitat av Stratops Vis innlegg
At mennesker er dyr, men at dyr ikke er mennesker.
Vis hele sitatet...
Sitat av Stratops
Det er ikke sånn at alle dyr skal behandles humant. Man behandler mennesker humant. Dyr behandler man som dyr.
Vis hele sitatet...
...men mennesker er dyr. Hvorfor skal man ikke behandle mennesker som dyr? Ingen har påstått at dyr er mennesker.

Jeg tror helt alvorlig at du har misforstått begrepet "humant". Å behandle noen humant betyr ikke bare at man behandler vedkommende som et menneske. Jeg behandler mange mennesker dårlig, er dette nødvendigvis humant?

edit:
Isjh, glemte å oppdatere siden før jeg postet.
Sist endret av Roolfe; 7. desember 2011 kl. 21:13.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg ser ikke hvorfor du tror at en nedlegging av norsk pelsindustri vil føre til at etterspørselen forsvinner. Forklar meg gjerne hvorfor en nedlegging av pelsindustrien i Norge plutselig skal føre til at pene kvinner på vestkanten plutselig skal begynne og synes at pels er stygt.
Vis hele sitatet...
Et importforbud vil føre til at det blir vanskelig å skaffe seg en ny pels uten å måtte svare for hvordan denne ble skaffet til veie. Selvsagt er det noen som vil smugle pels. Men jeg har svært liten tro på at dette er lønnsomt nok til at det startes en smugling av pels i stor skala. Jeg har ikke sjekket, men skjer dette i land der pelsoppdrett er forbudt?
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er eldgammelt nytt,(...)men hvis du hadde gjort leksene dine så hadde du nok sett at forskningen pågår enda.
Vis hele sitatet...
Du har rett jeg hadde ikke satt meg inn i saken.

Sitat av Provo Vis innlegg
I tillegg er innesperringen i små bur ikke forenlig med god dyrevelferd selv om revene skulle være tamme. Med andre ord, i tillegg til å være uaktuelt ville det ikke forbedret situasjonen tilstrekkelig.
Vis hele sitatet...
No stool sherlock... å sperre dyr inne i trange bur er ikke god nok dyrevelferd? Hva med alle de andre dyrene? Det ikke humant å bruke dyr til det vi selv vil. Så den dobbeltmoralen kan du bare legge på hykler-hylla, for alle dyr bli dårlig behandla ikke bare pelsdyr.

Sitat av Provo Vis innlegg
Nå er du unnvikende. Påstanden din var at våre tenner ikke er beregnet for kjøtt, noe som beviselig er galt. Tennene våre og fordøyelsessystemet vårt er beregnet for kjøtt og har alltid vært det.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke unnvikende det er bare at du tar feil. Har ikke ALLTID vært det.

''Our fondness for a juicy steak triggered a number of adaptations over countless generations. For instance, our jaws have gotten smaller, and we have an improved ability to process cholesterol and fat.''

http://news.nationalgeographic.com/n...uman_diet.html

( det er nå du, NOAH (og 4000 demonstranter) kollektiv slutter å spise kjøtt)


Sitat av Provo Vis innlegg
Du sammenlikner det spesifikke "spise akkurat kjøtt" med det generelle "varme oss". Skal du sammenlikne må du enten sammenlikne å spise akkurat kjøtt (og ikke tofu) med å bruke akkurat pels (og ikke ull), eller "å spise" og "å varme seg". Gjør du dette og kombineer med argumentene mine i forrige post ser du at dette perspektivet ditt snur 180 grader.
Vis hele sitatet...
Jeg gjør det ''Likevel er det bare bull å pynte seg med pels, det ser teit ut, det er upraktisk og du ser ut som cruella deville.'' Upraktisk er kanskje dårlig ord! Ineffektivt (forhold til andre måter å isolere seg på) sammenlignet med at det er ineffektivt å spise kjøtt. Likevel så varer pels veldig veldig lenge og kan isolere masse varme før det blir slitt ut. Vet du hvor mye som skal til for å fore opp et dyr for å så spise det? Det er bare at det er veldig ulogisk å være motstander av pelsefarmer og samtidig spise kjøtt. ( spesielt typen som ikke er økologisk). Mitt poeng blir at det er mer unødvendig å spise kjøtt enn å bruke pels.


Sitat av Provo Vis innlegg
Så du reagerer på at noen reagerer mot noe når det finnes verre ting å reagere på? Samme hvilken sak du reagerer på vil det alltid finnes noe som er enda verre, og du vil effektivt forhindre deg selv fra å reagere på noe som helst. Er det virkelig det mest moralske valget?
Vis hele sitatet...
Kant: '' en moralsk plikt for en person må nødvendigvis være en moralsk plikt også for alle andre. Det vil si at man må velge sine prinsipper for handlinger etter hvilke prinsipper man vil at andre skal velge for sine.''

Min moral er at man skal ta tak i saker som har mest verdi, det finnes rever ut i skauen det holder for meg derfor burde det holde for deg også. Min moral er også at i Norge så har vi en god nok dyre behandling. Jeg er derimot veldig i mot hvordan man behandler dyr i andre land å gjøre noe med det er viktigere.

Sitat av Provo Vis innlegg
På hvilken måte skulle det være negativt at folk reagerer på umoral selv om det finnes verre ting? Er det fordi det fjerner oppmerksomhet fra din knallharde innsats for å forbedre livene til krigsofre rundt i verden? For det første tviler jeg på at denne innsatsen eksisterer, og for det andre ville det vært en urimelig feilslutning uansett. Hvis du synes krigsofrene får for lite oppmerksomhet, så får du gjøre det du kan for å forbedre denne situasjonen; ikke kjefte på alle som engasjerer seg (også) i andre ting.
Vis hele sitatet...
Det irriterer meg at folks prioriteringer er Justin Bieber > pels > folkemord. Jeg er ikke som deg og har ikke behov for å skaffe meg oppmerksomhet gjennom å spamme folk med anti-pels propaganda. ( som burde være ulovlig )

Sitat av Provo Vis innlegg
En stor del av grunnen til at fakkeltog mot pels blir større enn fakkeltog mot israelsk behandling av palestinere er at førstnevnte fakkeltog har en mye større effekt, og situasjonen er mye nærmere menneskene som går i toget. I tillegg er krigssituasjoner ekstremt mye mer komplekse og kompliserte enn unødvendig mishandling av dyr, og folk kan reagere sterkere og i større omfang.
Vis hele sitatet...
Så, mennesker som ER på gata i Oslo og demonstrerer utenfor Kirka I Oslo mye lenger unna enn en pelsfarmer som opplagt ikke ligger midt i Oslos hjerte?

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor reagerer du på at palestinere fryser på gata i Norge når mennesker fryser i hjel i Sibir? Hvorfor skulle du reagere på at mennesker fryser i hjel i Sibir når barn sulter i hjel i Afrika? Og hvorfor skal du reagere på det, når det finnes barnesoldater? Og hvorfor skal du reagere på det når det finnes barn som holdes som sexslaver før de tortureres til døde? Som sagt, det finnes alltid noe verre, og i stedet for å henge med geipen over at mange reagerer mot umoral du selv anser for å ikke være den verste umoral som eksisterer, kan du heller forsøke å skape ekstra engasjement for din egen hjertesak. At folket reagerer mot alle typer umoral er da bare positivt.

Kort sagt er denne typen argumenter helt uten rasjonelt fundament, og kombinert med hissigheten og fiendtligheten slår det meg mer som et resultat av kognitiv dissonans.
Vis hele sitatet...
Syntes det er rasjonelt å irritere seg over at mennesker generelt har dårlig prioriteringer. Det er ikke galt at folk bryr seg det er bare det at jeg vet at mange av disse menneskene bryr seg på feil grunnlag.

Det er ikke det at jeg resonnerer meg selv til å tro at dette er en dårligere sak forhold til ''mine saker''. Anti-pelsfarm propagandaen har en dobbelmoral som er ''at det er galt at dyr lider for at vi får pels, men det er ok at dyr lider for at vi får spise kjøtt''

Etisk dilemma: Jeg er djevelen og gir deg en sjanse. Jeg skal fjerne en ting; enten seksuell misbruk (av alt dyr, barn, kvinner osv) eller pelsdyrfarmer i mot at den andre som ikke blir fjernet blir dobbelt så ille, hva gjør du?
Sist endret av Kommunisten; 8. desember 2011 kl. 10:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
No stool sherlock... å sperre dyr inne i trange bur er ikke god nok dyrevelferd? Hva med alle de andre dyrene? Det ikke humant å bruke dyr til det vi selv vil. Så den dobbeltmoralen kan du bare legge på hykler-hylla, for alle dyr bli dårlig behandla ikke bare pelsdyr.
Vis hele sitatet...
Det har provo svart på minst ein gong tidlegare. Vanlege husdyr er flokkdyr, og har svært stor fridom samanlikna med pelsdyr. I tillegg har t.d. mjølkenæringa gått over frå båsdrift til frittgåande kyr, gjerne med uteareal - dei har vist vilje til forbetring, som er det motsette av pelsdyrnæringa.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Jeg er ikke unnvikende det er bare at du tar feil. Har ikke ALLTID vært det.
Vis hele sitatet...
Det moderne mennesket har alltid vore tilpassa å spise kjøtt. Det finst nok genetiske variasjoner i kor gode en er på å utnytte ymse næringsstoff i kjøtet, men å hevde at mennesker ikkje alltid har vore kjøtetarar er beviseleg feil.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Ineffektivt (forhold til andre måter å isolere seg på) sammenlignet med at det er ineffektivt å spise kjøtt.
Vis hele sitatet...
Tvert imot er det ikkje ineffektivt å spise kjøtt - det har enormt næringsinnhald samanlikna med dei fleste planter, og er meir effektivt.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Likevel så varer pels veldig veldig lenge og kan isolere masse varme før det blir slitt ut. Vet du hvor mye som skal til for å fore opp et dyr for å så spise det?
Vis hele sitatet...
Men innvendinga mot pelsindustrien er behandlinga av dyra, ikkje miljøkostnader ved oppforinga av dei. Så her konstruerer du en gedigen stråmann.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Det er bare at det er veldig ulogisk å være motstander av pelsefarmer og samtidig spise kjøtt. ( spesielt typen som ikke er økologisk).
Vis hele sitatet...
Sjå over. Samanlikna med problema i pelsnæringa har landbruket elles svært små problem med dyrevelferden. Det er difor ikkje veldig problematisk, sjølv om du prøver det som stråmannsargument.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Mitt poeng blir at det er mer unødvendig å spise kjøtt enn å bruke pels.
Vis hele sitatet...
Er det? Pels er reint statusplagg. Det er ingen i Noreg som går med pels for å halde varmen. Og det er heller ingen som har protestert mot eskimoane sin bruk av reinsdyrpels til klesplagg, som faktisk er laga for å isolere best mogeleg... Reinsdyr kan oppdrettast til pelsbruk på forsvarleg vis.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Det irriterer meg at folks prioriteringer er Justin Bieber > pels > folkemord. Jeg er ikke som deg og har ikke behov for å skaffe meg oppmerksomhet gjennom å spamme folk med anti-pels propaganda. ( som burde være ulovlig )
Vis hele sitatet...
Du går altså inn i en debatt om pels, og føler du blir spamma ned med anti-pelspropaganda? Det er drøyt utsagn. Vil du ikkje diskutere det står du fritt til å halde deg unna. DU står også fritt til å påpeike kva provo tek feil på - men du gjer ikkje det. Du kjem med logiske brister og stråmenn i fleng, og ignorerer at fleire at innvendingane dine er besvart framlengs og baklengs tidlegare i tråden.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg

Det er ikke det at jeg resonnerer meg selv til å tro at dette er en dårligere sak forhold til ''mine saker''. Anti-pelsfarm propagandaen har en dobbelmoral som er ''at det er galt at dyr lider for at vi får pels, men det er ok at dyr lider for at vi får spise kjøtt''
Vis hele sitatet...
Og det argumentet er tilbakebevist fire-fem ganger i tråden, med bilder og heile pakka. Norsk kjøtoppdrett er kanskje ikkje ideelt, men det er pokker ta meg ikkje vanleg at dyr har avrevne kroppsdeler, harde tannskader, ekstremt liten plass etc. Tvert imot er det jo krav til at t.d. sauer skal gå ute på beite 8 veker i året, og det er i bøndene si interesse å ha dei ute mest mogeleg, på grunn av kjøttkvalitet, og dermed pris. Pelsdyr derimot blir halde på knøttsmå bur heile livet. Hadde du behandla pelsdyr i tråd med instinkta til dyret, på linje med det som er tilfellet med sauer og kyr, så hadde ikkje eg hatt prinsipielle innvendinger mot pelsoppdrett. Men som provo har nevnt har næringa vist totalt manglande vilje til å halde seg til forskrifter og lovverk. I motsetning til resten av norsk landbruk.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Etisk dilemma: Jeg er djevelen og gir deg en sjanse. Jeg skal fjerne en ting; enten seksuell misbruk (av alt dyr, barn, kvinner osv) eller pelsdyrfarmer i mot at den andre som ikke blir fjernet blir dobbelt så ille, hva gjør du?
Vis hele sitatet...
Falskt dilemma. Og uinteressant i ein diskusjon om pels. Spørsmålet her er ikkje kva som er verst av pels og voldtekt, men om pels er verdt dei etiske betenkingene rundt det.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
''Our fondness for a juicy steak triggered a number of adaptations over countless generations. For instance, our jaws have gotten smaller, and we have an improved ability to process cholesterol and fat.''
Vis hele sitatet...
Tar jeg ikke helt feil var dette en helt naturlig evolusjon som stammer svært langt tilbake, antageligvis før jeger og sanker tiden. Det er ikke noe vi har funnet på nylig for og si det slik. Det finnes også flere primater som spiser både kjøtt å planter, blant annet sjimpanser.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Etisk dilemma: Jeg er djevelen og gir deg en sjanse. Jeg skal fjerne en ting; enten seksuell misbruk (av alt dyr, barn, kvinner osv) eller pelsdyrfarmer i mot at den andre som ikke blir fjernet blir dobbelt så ille, hva gjør du?
Vis hele sitatet...
Det er ikke et etisk dilemma, men et falskt dilemma og helt irrelevant i denne debatten.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det har provo svart på minst ein gong tidlegare. Vanlege husdyr er flokkdyr, og har svært stor fridom samanlikna med pelsdyr. I tillegg har t.d. mjølkenæringa gått over frå båsdrift til frittgåande kyr, gjerne med uteareal - dei har vist vilje til forbetring, som er det motsette av pelsdyrnæringa.
Vis hele sitatet...
Er litt usikker på om økologisk mat og drikke er bredt nok. Men at Pelsdyrnæringen burde vise mer vilje til forbedring er noe annet. Kyr er kun en type dyr.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det moderne mennesket har alltid vore tilpassa å spise kjøtt. Det finst nok genetiske variasjoner i kor gode en er på å utnytte ymse næringsstoff i kjøtet, men å hevde at mennesker ikkje alltid har vore kjøtetarar er beviseleg feil.
Vis hele sitatet...
http://www.celestialhealing.net/physicalveg3.htm

Står stortsett alle poengene mine i mot at mennesket er kjøttetende i utgangspunktet.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Tvert imot er det ikkje ineffektivt å spise kjøtt - det har enormt næringsinnhald samanlikna med dei fleste planter, og er meir effektivt.
Vis hele sitatet...
For å skape 100 kilo kjøtt trenges det ca 600 kg planter. Hvor mange flere mennesker blir mette på 600kg planter og hvor mange blir mette på 100 kg kjøtt? Jeg sa ikke at det er ineffektivt å spise kjøtt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Men innvendinga mot pelsindustrien er behandlinga av dyra, ikkje miljøkostnader ved oppforinga av dei. Så her konstruerer du en gedigen stråmann.
Vis hele sitatet...
Poenget er at vi får mye ut av det og vi får mindre i forhold ut av å bruke dyr som kjøttproduksjon.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Sjå over. Samanlikna med problema i pelsnæringa har landbruket elles svært små problem med dyrevelferden. Det er difor ikkje veldig problematisk, sjølv om du prøver det som stråmannsargument.
Vis hele sitatet...
Argumentene svinger begge veier..

Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det? Pels er reint statusplagg. Det er ingen i Noreg som går med pels for å halde varmen. Og det er heller ingen som har protestert mot eskimoane sin bruk av reinsdyrpels til klesplagg, som faktisk er laga for å isolere best mogeleg... Reinsdyr kan oppdrettast til pelsbruk på forsvarleg vis.
Vis hele sitatet...
Joda men poenget er at mennesker gjør unødvendige ting. Å bruke 600 kilo plantenæring for å lage 100kilo kjøtt er jo alt annet enn forsvarlig. Vi kunne brukt mer av den maten til å mette folk som trenger det, men det er jo mye mer komfortabelt å spise en feit steak til middag er det nå ikke? Mennesker liker å skjemme seg bort!

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du går altså inn i en debatt om pels, og føler du blir spamma ned med anti-pelspropaganda? Det er drøyt utsagn. Vil du ikkje diskutere det står du fritt til å halde deg unna. DU står også fritt til å påpeike kva provo tek feil på - men du gjer ikkje det. Du kjem med logiske brister og stråmenn i fleng, og ignorerer at fleire at innvendingane dine er besvart framlengs og baklengs tidlegare i tråden.
Vis hele sitatet...
Det er masse folk som legger ut bilder på facebook av dyr på som blir mishandla, det er i mine øyne propaganda!

Sitat av slashdot Vis innlegg
Og det argumentet er tilbakebevist fire-fem ganger i tråden, med bilder og heile pakka. Norsk kjøtoppdrett er kanskje ikkje ideelt, men det er pokker ta meg ikkje vanleg at dyr har avrevne kroppsdeler, harde tannskader, ekstremt liten plass etc. Tvert imot er det jo krav til at t.d. sauer skal gå ute på beite 8 veker i året, og det er i bøndene si interesse å ha dei ute mest mogeleg, på grunn av kjøttkvalitet, og dermed pris. Pelsdyr derimot blir halde på knøttsmå bur heile livet. Hadde du behandla pelsdyr i tråd med instinkta til dyret, på linje med det som er tilfellet med sauer og kyr, så hadde ikkje eg hatt prinsipielle innvendinger mot pelsoppdrett. Men som provo har nevnt har næringa vist totalt manglande vilje til å halde seg til forskrifter og lovverk. I motsetning til resten av norsk landbruk.
Vis hele sitatet...
Poenget er at alle dyr i utgangspunktet er frie vesener.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dei set opp vilkårlege mål, og beviser dei måla ved å påstå at slik er det. Dei viser ikkje til kjelder, og kjem med mykje alternativsvada. Sorry, utgår som kjelde med høge kneløft.

Mennesker har tenner og tarmsystem tilpassa det å kunne ta opp næring både frå planter og kjøt. Det er ein eigenskap det moderne mennesket alltid har hatt. Om du ser på reine planteetarar har dei massive tilpasninger mennesker ikkje har, for å nyttegjere det vi ikkje kan nyttegjere oss av. Men det er forøvrig uinteressant diskusjon her.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
For å skape 100 kilo kjøtt trenges det ca 600 kg planter. Hvor mange flere mennesker blir mette på 600kg planter og hvor mange blir mette på 100 kg kjøtt? Jeg sa ikke at det er ineffektivt å spise kjøtt.
Vis hele sitatet...
For det første er det nettopp det som er poenget med kjøt; 100kg kjøt er lettare å trykke inn i gapet enn 600kg plantemateriale, og har antakeleg høgare næringsverdi. Men uansett er ikkje innvendinga mot pelsdyrnæringa basert på om vi et kjøt eller ikkje.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Joda men poenget er at mennesker gjør unødvendige ting. Å bruke 600 kilo plantenæring for å lage 100kilo kjøtt er jo alt annet enn forsvarlig.
Vis hele sitatet...
Det er heilt ærleg ein stråmann ettersom det ikkje er ressursbruken bak pelsdyrproduksjon som har blitt kritisert i denne tråden. Eg forstår ikkje kvifor du er så opphengt i det? Det er ingen som har påstått at vi bør avskaffe pelsdyroppdrett på grunn av fôrmengda. Men kombinasjonen av at det er såpass etisk tvilsomt og er eit reint luksusprodukt derimot...
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Det er masse folk som legger ut bilder på facebook av dyr på som blir mishandla, det er i mine øyne propaganda!
Vis hele sitatet...
Det er ikkje propaganda når undersøkelser viser at ein finn liknande forhold ved 1/5 av undersøkte farmar. Da er det å presentere fakta. Forøvrig har det ikkje vore veldig mykje av denslags i denne tråden.

Du beveger deg i sirkel, og du svarer ikkje på kritikken som kjem. Du gjentar det samme, med litt andre ord, og konstruerer stråmenn.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dei set opp vilkårlege mål, og beviser dei måla ved å påstå at slik er det. Dei viser ikkje til kjelder, og kjem med mykje alternativsvada. Sorry, utgår som kjelde med høge kneløft.

Mennesker har tenner og tarmsystem tilpassa det å kunne ta opp næring både frå planter og kjøt. Det er ein eigenskap det moderne mennesket alltid har hatt. Om du ser på reine planteetarar har dei massive tilpasninger mennesker ikkje har, for å nyttegjere det vi ikkje kan nyttegjere oss av. Men det er forøvrig uinteressant diskusjon her.

For det første er det nettopp det som er poenget med kjøt; 100kg kjøt er lettare å trykke inn i gapet enn 600kg plantemateriale, og har antakeleg høgare næringsverdi. Men uansett er ikkje innvendinga mot pelsdyrnæringa basert på om vi et kjøt eller ikkje.

Det er heilt ærleg ein stråmann ettersom det ikkje er ressursbruken bak pelsdyrproduksjon som har blitt kritisert i denne tråden. Eg forstår ikkje kvifor du er så opphengt i det? Det er ingen som har påstått at vi bør avskaffe pelsdyroppdrett på grunn av fôrmengda. Men kombinasjonen av at det er såpass etisk tvilsomt og er eit reint luksusprodukt derimot...

Det er ikkje propaganda når undersøkelser viser at ein finn liknande forhold ved 1/5 av undersøkte farmar. Da er det å presentere fakta. Forøvrig har det ikkje vore veldig mykje av denslags i denne tråden.

Du beveger deg i sirkel, og du svarer ikkje på kritikken som kjem. Du gjentar det samme, med litt andre ord, og konstruerer stråmenn.
Vis hele sitatet...
Jeg sier det igjen.. selvom pelsdyrindustrien trenger forandringer på framstillingen så er det hykkleri å spise kjøtt og samtidig være i mot pelsindustri. Når det å produsere pels faktisk gir mer enn å tape mye på å produsere kjøtt. I utgangspunktet så er det en menneskelig egosentrisk maktstruktur som gjør at vi har muligheten til å gjøre hva vi vil med dyr. At det er allment akseptert at vi skal eie kuer griser kyllinger osv er feil for vi er ikke herskere på denne jorda men sånn er det blitt.

Så det er ikke propaganda å framstille bøndene i et ille lys?

Du prater tull for TS sa dette ''Ser på nettet at en demo i Oslo i går samlet 4000 mennesker mot pelsdyroppdrett.
At vi her i landet ikke har verre ting å demonstrere mot, sier noe om hvor bra vi har det. Jeg er selvsagt mot at dyr lider i utrengsmål, det skal vi kjempe mot, men jeg vil vil jo samtidig sette et spørsmålstegn ved moralen når folk kan være mot pelsdyroppdrett - og samtidig gå på julebord.''

JEg kritserer

1. At folk faktisk bruker mye energi på en så liten sak som dette

2. At vi mennesker har det altfor bra

3. Jeg også setter spørsmålstegn ved moral når folk kan være mot pelsdyroppdrett og samtidig gå på julebord

4. Det er helt sykt at du som er i NFF crew faktisk benekter fakta to ganger i løpet av denne diskusjonen.
Sist endret av Kommunisten; 8. desember 2011 kl. 18:37.
Kommunisten: Det meste du har skrevet er allerede tilbakevist grundig av slashdot, så jeg tar meg ikke bryet med å svare på annet enn det jeg har tilleggskommentarer på.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
No stool sherlock... å sperre dyr inne i trange bur er ikke god nok dyrevelferd? Hva med alle de andre dyrene? Det ikke humant å bruke dyr til det vi selv vil. Så den dobbeltmoralen kan du bare legge på hykler-hylla, for alle dyr bli dårlig behandla ikke bare pelsdyr.
Vis hele sitatet...
Stråmann. Hvem har sagt at vi ikke reagerer mot dårlig behandling av andre dyr? Du har dessuten nå både argumentert for at det er feil å bry seg om pelsdyr fordi det finnes verre ting (krigsofre, etc.), og for at det er feil å bry seg om pelsdyr fordi det finnes mindre ille ting (uoptimale forhold for husdyr). Samtidig oppfordrer du andre til å bryte nettopp disse prinsippene ved å protestere mot kjøttindustrien og krigsofre. Også påstår du at andre er dobbeltmoralister?

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Jeg er ikke unnvikende det er bare at du tar feil. Har ikke ALLTID vært det.
Vis hele sitatet...
Du er unnvikende når du prøver å snakke deg vekk fra den feilaktige påstanden din om at mennesketenner ikke er konstruert for å spise kjøtt.

Selv når vi går så langt tilbake som til Homo Habilis, så spiste også disse kjøtt. Og denne arten er så langt tilbake i tid (2,3 til 1,4 millioner år siden), og såpass ulik dagens mennesker, at det hersker uenighet om hvorvidt det er riktig å kategorisere den som en del av Homo-slekten i det hele tatt. Med andre ord, det er helt riktig å si at både menneskelige tenner og fordøyelsessystem alltid har vært konstruert for å spise kjøtt, da alt før dette ikke er å regne som mennesker. Sannsynligvis var vi kjøttetere før dette og, men det har jeg ikke tatt meg bryet med å finne noe data på da det er overflødig for poenget.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Min moral er at man skal ta tak i saker som har mest verdi
Vis hele sitatet...
Hvorfor snakker du da om palestinere på gaten i Oslo? Det er selvsagt ikke den saken i verden med mest verdi (i følge dine egne verdikriterier), da det er mange som behandles vesentlig mye verre rundt i verden – ta Darfur som eksempel. Det er jo tydelig at du selv ikke følger dine egne prinsipper.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Så, mennesker som ER på gata i Oslo og demonstrerer utenfor Kirka I Oslo mye lenger unna enn en pelsfarmer som opplagt ikke ligger midt i Oslos hjerte?
Vis hele sitatet...
Stråmann igjen. Jeg sa ikke at geografisk nærhet var det eneste som betydde noe.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
http://www.celestialhealing.net/physicalveg3.htm

Står stortsett alle poengene mine i mot at mennesket er kjøttetende i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Mesteparten av "faktaene" der er fullstendig gale, og er dessuten ufullstendige sammenlikninger basert på rene kjøttetere og rene planteetere, og ikke omnivorer, som vi er. Hvis du undersøker siden litt til så vil du se at de blant annet tilbyr ernæringstips over telefon for 60 dollar i timen, samt personlig chakrajustering, iridologitimer og ørelysbehandling. Som noe annet enn et eksempel på løgn, fanteri og svindel er ikke siden verdt strømforbruket som gikk med på å vise den på skjermen.

Men siden du er så forbannet på alle som reagerer på mer enn bare din hjertesak, kan du ikke fortelle oss litt om hvilken innsats du selv gjør i hvilke saker? Jeg regner med at du knapt har tid til annet, ettersom du mener enhver reaksjon på noe annet enn din hjertesak er umoralsk sløsing av tid, så jeg gleder meg til en liten avhandling hvor du helt sikkert kommer til å imponere sokkene av oss alle sammen.
Sist endret av Provo; 8. desember 2011 kl. 18:55.
Sitat av Provo Vis innlegg
Stråmann. Hvem har sagt at vi ikke reagerer mot dårlig behandling av andre dyr? Du har dessuten nå både argumentert for at det er feil å bry seg om pelsdyr fordi det finnes verre ting (krigsofre, etc.), og for at det er feil å bry seg om pelsdyr fordi det finnes mindre ille ting (uoptimale forhold for husdyr). Samtidig oppfordrer du andre til å bryte nettopp disse prinsippene ved å protestere mot kjøttindustrien og krigsofre. Også påstår du at andre er dobbeltmoralister?
Vis hele sitatet...
Jeg sier at av 4000 mennesker så er det en del som blir påvirket av å ha sett bilder og ikke påvirket av fakta. Jeg er bare veldig under inntrykk av at pelsdyr demonstranter har veldig lite annet på agendaen, kjenner 5 stykker og det er veldig lite annet jeg har sett dem spre rundt eksempelvis på facebook.

Sitat av Provo Vis innlegg
Du er unnvikende når du prøver å snakke deg vekk fra den feilaktige påstanden din om at mennesketenner ikke er konstruert for å spise kjøtt.
Vis hele sitatet...
Spiser vanlige kjøttetere rå eller behandlet kjøtt? Fordøyelsessystemet vårt tåler ikke rå kjøtt så vi må behandle det først. Selv om vi har muligheten til å spise kjøtt så er vi ikke godt lagde for det som faktiske kjøttetere er. Mennesketenner er ikke veldig kurante for å spise kjøtt akkurat.

Men poenget skled så veldig uheldig på et tema som jeg i utgangspunktet hadde håp om å unngå. Det jeg egentlig tenkte på er at du kan mate mange mange flere med de ressursene som må til for å lage kjøttet enn kjøttet selv. Derfor er det galt å spise kjøtt, vi er ikke avhengige av kjøtt spesielt siden vi til fordel kan la være å spise kjøtt og faktisk spare mat på det, påstår at det er av den grunn hyklersk å spise kjøtt for å så gå på pelsdyrdemonstrasjon. For hvis noe som helst så er det minst like ille å spise kjøtt som det er å kle seg i pels.

Det vi er avhengige av er derimot å varme oss på et vis. Pels på sin side har potensialet for å varme veldig lenge i forhold, noen har en sær smak og liker å kle seg i pels. Akkurat som at mange mennesker har en ''sær'' smak og ønsker å spise dyr for å bli mette. Poenget er at pelsdyrnæringen ikke skaper sosial ulikhet som kjøttnæringen gjør. 600 kilo planter kan gjøre mange flere mette enn 100 kilo kjøtt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor snakker du da om palestinere på gaten i Oslo? Det er selvsagt ikke den saken i verden med mest verdi (i følge dine egne verdikriterier), da det er mange som behandles vesentlig mye verre rundt i verden – ta Darfur som eksempel. Det er jo tydelig at du selv ikke følger dine egne prinsipper.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde avisa rett ved meg når jeg brukte palestina som et eksempel, min agenda er å forandre på sosial ulikhet. Jeg påstår at det er viktigere enn ca 1000 rever som har det super vondt i Noreg.


Sitat av Provo Vis innlegg
Mesteparten av "faktaene" der er fullstendig gale, og er dessuten ufullstendige sammenlikninger basert på rene kjøttetere og rene planteetere, og ikke omnivorer, som vi er. Hvis du undersøker siden litt til så vil du se at de blant annet tilbyr ernæringstips over telefon for 60 dollar i timen, samt personlig chakrajustering, iridologitimer og ørelysbehandling. Som noe annet enn et eksempel på løgn, fanteri og svindel er ikke siden verdt strømforbruket som gikk med på å vise den på skjermen.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor du finner ''tilbyr ernæringstips over telefon for 60 dollar i timen, samt personlig chakrajustering, iridologitimer og ørelysbehandling'' på den eksakte siden jeg ga.
Sist endret av Kommunisten; 8. desember 2011 kl. 20:05.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Spiser vanlige kjøttetere rå eller behandlet kjøtt? Fordøyelsessystemet vårt tåler ikke rå kjøtt så vi må behandle det først. Selv om vi har muligheten til å spise kjøtt så er vi ikke godt lagde for det som faktiske kjøttetere er. Mennesketenner er ikke veldig kurante for å spise kjøtt akkurat.
Vis hele sitatet...
Vi kan spise rått kjøtt, men det kan godt hende vi ikke er like godt utrustet til det lengre, da vi tross alt har brukt ild til å varme mat i mer enn 250 000 år.

Men poenget skled så veldig uheldig på et tema som jeg i utgangspunktet hadde håp om å unngå. Det jeg egentlig tenkte på er at du kan mate mange mange flere med de ressursene som må til for å lage kjøttet enn kjøttet selv. Derfor er det galt å spise kjøtt, vi er ikke avhengige av kjøtt spesielt siden vi til fordel kan la være å spise kjøtt og faktisk spare mat på det, påstår at det er av den grunn hyklersk å spise kjøtt for å så gå på pelsdyrdemonstrasjon. For hvis noe som helst så er det minst like ille å spise kjøtt som det er å kle seg i pels.
Vis hele sitatet...
Det er flere som er enige med at vi bør spise mindre kjøtt, til og med eventuelt kutte dette ut fullstendig, men det har ingenting med denne debatten å gjøre. Uavhengig av synet på kjøtt, og hvorvidt det skaper sosiale ulikheter, så går det an å være forkjemper for dyrs rettigheter.

Jeg ønsker at dyrene som lever i fangenskap i forbindelse med matproduksjon skal få det mye bedre – dette er mulig, og det finnes flere eksempler på gårder i Norge som driver med kjøttproduksjon og som behandler dyrene veldig bra. Pelsdyrnæringen har vist år etter år at det de driver med er uforsvarlig, og behandlingen deres av dyrene kan lett kvalifiseres som tortur.

Det hadde vært hyklersk om folk møtte opp i demonstrasjonstog med pelskåper, men det er ikke hyklersk om man møter opp og samtidig spiser kjøtt. På samme vis er det ikke hyklersk om man demonstrerer for likestilling og samtidig kjører en miljøfiendtlig bil – dette har ingenting med hverandre å gjøre.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Fordøyelsessystemet vårt tåler ikke rå kjøtt så vi må behandle det først.
Vis hele sitatet...
At dette ikke er sant, har vi et levende bevis på her på forumet, les i denne tråden, så forstår du sikkert hva jeg mener.

Og bildene du klager over er bilder av faktiske forhold, som nå sist slashdot påpeker, er disse bildene fakta.

Det sludderet du server blir bare mindre og mindre troverdig, så kanskje du snart burde innse at du trenger å oppdatere deg litt og ikke minst ta inn over deg noe av motargumentene du har fått servert? For slik jeg oppfatter deg er du både sta og arrogant.
Greia er at ingen klarer å motsi argumentet '' å produsere kjøtt er i bunn og grunn sløsing av mat '' derimot å produsere pels er ikke helt unødvendig selv om det er mye mer effektive metoder å produsere klær på. Forskjellen er at ingen går rundt med stygge bilder for å påvirke unger til å støtte saken.



Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og bildene du klager over er bilder av faktiske forhold, som nå sist slashdot påpeker, er disse bildene fakta.
Vis hele sitatet...
Det er propaganda å vise bilder av mindre tallet for å svertne flertallet

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Det er flere som er enige med at vi bør spise mindre kjøtt, til og med eventuelt kutte dette ut fullstendig, men det har ingenting med denne debatten å gjøre. Uavhengig av synet på kjøtt, og hvorvidt det skaper sosiale ulikheter, så går det an å være forkjemper for dyrs rettigheter.
Vis hele sitatet...
Det er jo debatt rundt hva TS kom med først som er at folk drar fra pelsdemonstrasjon til julebord.
Sist endret av Kommunisten; 8. desember 2011 kl. 22:22.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Jeg sier at av 4000 mennesker så er det en del som blir påvirket av å ha sett bilder og ikke påvirket av fakta. Jeg er bare veldig under inntrykk av at pelsdyr demonstranter har veldig lite annet på agendaen, kjenner 5 stykker og det er veldig lite annet jeg har sett dem spre rundt eksempelvis på facebook.
Vis hele sitatet...
Ok, så du kjenner hele fem stykker som sprer mye antipelsinformasjon på facebook og som du har inntrykk av at ikke bruker tiden sin på mye annet, og det baserer du de bastante argumentene dine på? Det er ærlig talt et komisk svakt grunnlag. Hva du tror enkelte av demonstrantene baserer sin harme på er dessuten totalt irrelevant for saken, og du bør forholde deg til argumentene som fremmes i diskusjonen – ikke hva du tror enkelte andre kanskje synes og mener. Dessuten er det ikke noe krav om at de absolutt må engasjere seg i din krigsoffersak for at de skal ha noen moralsk tyngde å snakke om – akkurat som det ikke er noe krav om at du må engasjere deg i asiatisk barnearbeid for å kunne reagere mot behandling av krigsofre. Videre er det du som har bevisbyrden når du mener bildene ikke representerer fakta, og med mindre du kan komme med noe håndfast er det ingen grunn til å ta utsagnene dine seriøst.

Som ekstra ballast bør det nevnes at Den Norske Veterinærforening, som tross alt vet litt av hvert både om atferd, instinkter, behov og vanlige skader hos dyr, lenge har gått inn for å legge ned industrien med grunnlag i de forferdelige tilstandene og at streifdyr i bur ikke er forenlig med god dyrevelferd. Du mener kanskje DNV også bare lar seg rive med av bilder og ikke er påvirket av fakta?

http://www.dagbladet.no/2009/08/27/n.../pels/7836485/
http://www.vetnett.no/default.asp?V_ITEM_ID=1746
http://www.dyrebeskyttelsen.no/nyhet...lsdyrnaeringen

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Spiser vanlige kjøttetere rå eller behandlet kjøtt? Fordøyelsessystemet vårt tåler ikke rå kjøtt så vi må behandle det først.
Vis hele sitatet...
Det er, som Roolfe også sier, helt galt. Vi tåler rått kjøtt helt fint. Vi kan bli syke hvis det er store mengder bakterier i kjøttet, men det er irrelevant for vår status som kjøttetende omnivorer.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Selv om vi har muligheten til å spise kjøtt så er vi ikke godt lagde for det som faktiske kjøttetere er. Mennesketenner er ikke veldig kurante for å spise kjøtt akkurat.
Vis hele sitatet...
Du ror og ror, men faktum er at vi er "faktiske kjøttetere", men spiser plantekost i tillegg. Mennesketenner er helt kurante for å spise kjøtt, noe evolusjonen har sørget for gjennom millioner av år. Du tar enkelt og greit feil her, som har blitt vist med spesifikk informasjon med kildehenvisninger, og det smarteste er nok å la dette ligge.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Men poenget skled så veldig uheldig på et tema som jeg i utgangspunktet hadde håp om å unngå. Det jeg egentlig tenkte på er at du kan mate mange mange flere med de ressursene som må til for å lage kjøttet enn kjøttet selv.
Vis hele sitatet...
Det er riktig, men helt irrelevant for hvorvidt pelsdyrindustrien er etisk forsvarlig eller ikke.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Derfor er det galt å spise kjøtt, vi er ikke avhengige av kjøtt spesielt siden vi til fordel kan la være å spise kjøtt og faktisk spare mat på det, påstår at det er av den grunn hyklersk å spise kjøtt for å så gå på pelsdyrdemonstrasjon.
Vis hele sitatet...
Ja, det er nok mer moralsk å velge bort kjøtt enn å spise det, men det betyr ikke at det er hyklersk å reagere mot den enda verre pelsdyrindustrien. Akkurat som det ikke er hyklersk av deg å demonstrere og tale mot behandlingen av palestinere selv om behandlingen av sivilbefolkningen i Darfur er enda verre.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
For hvis noe som helst så er det minst like ille å spise kjøtt som det er å kle seg i pels. Det vi er avhengige av er derimot å varme oss på et vis. Pels på sin side har potensialet for å varme veldig lenge i forhold, noen har en sær smak og liker å kle seg i pels.
Vis hele sitatet...
Atter en gang, dette er et fullstendig skjevt sammenlikningsgrunnlag – du sammenlikner det spesifikke "å spise akkurat kjøtt" med det generelle "å holde varmen". Akkurat som vi kan spise andre ting enn kjøtt kan vi også kle oss i andre ting enn pels. Faktisk er det de færreste av oss som kler seg i pels, og det er som slashdot sier ingen i Norge som kjøper en pels for å holde varmen. Til det finnes det mye billigere og mer effektive alternativer. Pels er ikke annet enn et statusplagg, og det er jo fullstendig og innlysende latterlig å påstå at kjøtt er mer av et luksusprodukt enn hva pels er, og at husdyrene lider mer enn pelsdyrene.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Jeg hadde avisa rett ved meg når jeg brukte palestina som et eksempel, min agenda er å forandre på sosial ulikhet. Jeg påstår at det er viktigere enn ca 1000 rever som har det super vondt i Noreg.
Vis hele sitatet...
Dette er fortsatt et falskt dilemma (undersøk linken: dette er en såkalt uformell tankefeil, bare så du er klar over at argumentet er objektivt sett ugyldig). Man kan helt fint både være mot sosial ulikhet og pelsdyroppdrett. Du kritiserer uttalelsene og handlingene som om de uunngåelig skulle spist av tid og energi som hadde vært bedre brukt et annet sted, og jeg regner med at vennene dine får tilsvarende skyllebøtter når de skal trene, spille, feste eller andre tilsvarende ting som tar opp tid og energi som burde blitt brukt på bekjempelse av sosial ulikhet? For det er jo tross alt viktigere!

Jeg venter for øvrig i spenning på avhandlingen din om din fremragende og altoppslukende innsats for den verste sak i hele verden, og hvordan du ikke bruker noe tid på noe som helst annet enn denne saken.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Vet ikke hvor du finner ''tilbyr ernæringstips over telefon for 60 dollar i timen, samt personlig chakrajustering, iridologitimer og ørelysbehandling'' på den eksakte siden jeg ga.
Vis hele sitatet...
Den listen over feilaktigheter du serverte var en artikkel på siden celestialhealing.com, og er en del av markedsføringen for produktene og tjenestene de selger på den siden. Du kan finne en oversikt over tjenestene og produktene her: http://www.celestialhealing.net/cele...ervicepage.htm


Kort oppsummert, Kommunisten – alle argumentene du kommer med her har du kommet med før, og alle har blitt grundig tilbakevist av flere i tråden her tidligere. Har du ikke noe nytt og bedre å komme med, så foreslår jeg at du lar være å repetere deg selv ytterligere.
Dyreforkjempere kjemper for alle søte og nusselige dyr. De gir ikke 5 cent for grisen eller kua
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Greia er at ingen klarer å motsi argumentet '' å produsere kjøtt er i bunn og grunn sløsing av mat '' derimot å produsere pels er ikke helt unødvendig selv om det er mye mer effektive metoder å produsere klær på.
Vis hele sitatet...
Ingen klarer å motsi det argumentet..? Det har da blitt motsagt utallige ganger allerede. Leser du ikke det som blir postet?

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Det er propaganda å vise bilder av mindre tallet for å svertne flertallet
Vis hele sitatet...
Igjen, leser du ikke det som blir postet? Som jeg har skrevet før, og jeg siterer igjen fra Dyrebeskyttelsen Norge:

I en inspeksjon i 2008, der over 20% av norske pelsfarmer ble inspisert, ble det avdekket at samtlige inspiserte pelsfarmer brøt forskrift om hold av pelsdyr på ett eller flere punkter. Nær 70% av revefarmene og over 21% av minkfarmene hadde bur som var ulovlig små. På over 42% av revefarmene og 46% av minkfarmene ble det funnet skadde dyr, med blant annet avbitte lemmer, brukne bein og skader på øyne, tannkjøtt og labber. Dumpede skrotter ble funnet på 22% av farmene.
Vis hele sitatet...
Det er jo så skrekkelig tydelig at du ikke har satt deg inn i dette overhode..

Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Dyreforkjempere kjemper for alle søte og nusselige dyr. De gir ikke 5 cent for grisen eller kua
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig det reneste sludder:

http://www.dyrebeskyttelsen.no/arkiv/dyr-brukt-som-mat
http://www.dyrsrettigheter.no/infose...stri/landbruk/
http://www.peta.org.uk/issues/animal...t-ours-to-eat/
http://www.mdg.no/politikk/dyrs-rettigheter/
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Greia er at ingen klarer å motsi argumentet '' å produsere kjøtt er i bunn og grunn sløsing av mat '' derimot å produsere pels er ikke helt unødvendig selv om det er mye mer effektive metoder å produsere klær på.
Vis hele sitatet...
Prøver du å være morsom? Som påpekt et flertall ganger av flere gjennom hele tråden, det er ikke noe behov for å produsere pels, annet enn at noen synes pels er fint å se på. Det finnes mengder av plagg som gjør samme nytten som pels om ikke bedre, så hva er det du egentlig vil fram til? Hvorfor mener du at vi trenger pels som klesplagg?

Når det kommer til kjøtt og hvorvidt dette er en nødvendighet eller ei, så er det fullt mulig å erstatte kjøtt med andre ting, men dette krever en mye mer bevisst holdning til hva du putter i deg. Dette fordi kjøtt inneholder en rekke ting som er nødvendig for å opprettholde en fullverdig diett, men dette er blitt lagt frem flere ganger allerede og du bekrefter bare nok en gang at du ikke vil, eller evner å ta inn over deg det andre sier.

Sitat av Kommunisten
Det er propaganda å vise bilder av mindre tallet for å svertne flertallet
Vis hele sitatet...
Som sagt er ikke bildene noe annet enn bilder av faktiske forhold. Kan du komme med bilder av pelsdyrfarmer som faktisk følger alle forskrifter og har dyras velbefinnende som hovedfokus? Om du skulle finne noen, vil dette være unntakene, ikke regelen.

Er det ikke en tankevekker at mengden bilder av dyr som lider er såpass overveldende?

Det er tydelig at du har bestemt deg og ikke er interessert i å diskuter, bare kverulere.
Sist endret av Veggen; 8. desember 2011 kl. 22:49.
I Nigeria blir dyr behandlet på samme måte som mennesker.
http://nrk.no/magasin/natur/pa_dyrenes_side/1.6450581

"Geit arrestert for væpnet ran"
Sist endret av Liverbird; 8. desember 2011 kl. 22:50.
har vært bort fra denne debatten, men har lest meg gjennom noen inlegg og det virker som at flere tydeligvis ikke skjønner at rovdyr også skader seg i naturen.

Og la meg dra dette eksempelet frem, 13 av 13 000 dyr er funnet døde på en pelsdyrgård gjennom ett år. Hvor mange av disse 13 000 dyrene ville dødd i det fri? Vedder ett kakestykke på at det er flere enn 13.
Det er NOEN pelsmotsandere som ikke skjønner at dyr angriper hverandre i naturen, at det er normalt å spise egne familiemedlemmer i trange tider osv.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Prøver du å være morsom? Som påpekt et flertall ganger av flere gjennom hele tråden, det er ikke noe behov for å produsere pels, annet enn at noen synes pels er fint å se på. Det finnes mengder av plagg som gjør samme nytten som pels om ikke bedre, så hva er det du egentlig vil fram til? Hvorfor mener du at vi trenger pels som klesplagg?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe behov for å produsere kjøtt, annet enn at noen synes kjøtt er er godt å spise. Det finnes mengder av planter som gjør samme nytten som kjøtt, om ikke bedre. Det er det jeg vil fram til. Fordi pelsen kan brukes som klesplagg veldig lenge.

Sitat av Provo Vis innlegg
Ingen klarer å motsi det argumentet..? Det har da blitt motsagt utallige ganger allerede. Leser du ikke det som blir postet
Vis hele sitatet...
Så man metter ikke potensielt færre folk ved å produsere kjøtt?
Mister man potensielle klær ved å produsere pels? Hvor lenge varer en pels før den blir ubrukelig?

''I en inspeksjon i 2008, der over 20% av norske pelsfarmer ble inspisert, ble det avdekket at samtlige inspiserte pelsfarmer brøt forskrift om hold av pelsdyr på ett eller flere punkter. Nær 70% av revefarmene og over 21% av minkfarmene hadde bur som var ulovlig små. På over 42% av revefarmene og 46% av minkfarmene ble det funnet skadde dyr, med blant annet avbitte lemmer, brukne bein og skader på øyne, tannkjøtt og labber. Dumpede skrotter ble funnet på 22% av farmene.''

av de 70,21 ,42, 46 og 22% Var det mange % av totale dyrene som var i dårlig tilstand?

Jeg leste en artikkel (sikkert på DVA) at mange farmer har blitt nedlagt siden 2009 og sikkert enda fler siden 2008 synes derfor argumentet blir litt svekket ettersom at dette er blitt et stadig mindre problem i Norge som igjen er grunnen til at jeg mener dette er en bagatellsak.


Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er fortsatt et falskt dilemma (undersøk linken: dette er en såkalt uformell tankefeil, bare så du er klar over at argumentet er objektivt sett ugyldig). Man kan helt fint både være mot sosial ulikhet og pelsdyroppdrett. Du kritiserer uttalelsene og handlingene som om de uunngåelig skulle spist av tid og energi som hadde vært bedre brukt et annet sted, og jeg regner med at vennene dine får tilsvarende skyllebøtter når de skal trene, spille, feste eller andre tilsvarende ting som tar opp tid og energi som burde blitt brukt på bekjempelse av sosial ulikhet? For det er jo tross alt viktigere!
Vis hele sitatet...
Det er nettopp at det er en bagatell sak over søte pels dyr som det er synd på. De får kjeft når de sløser tid på å spille
Sist endret av Kommunisten; 8. desember 2011 kl. 23:27.
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
har vært bort fra denne debatten, men har lest meg gjennom noen inlegg og det virker som at flere tydeligvis ikke skjønner at rovdyr også skader seg i naturen.

Og la meg dra dette eksempelet frem, 13 av 13 000 dyr er funnet døde på en pelsdyrgård gjennom ett år. Hvor mange av disse 13 000 dyrene ville dødd i det fri? Vedder ett kakestykke på at det er flere enn 13.
Det er NOEN pelsmotsandere som ikke skjønner at dyr angriper hverandre i naturen, at det er normalt å spise egne familiemedlemmer i trange tider osv.
Vis hele sitatet...
Det er også noen her i tråden som ikke forstår hvorfor dyr dør på pelsdyrfarmer. Hvorfor de ganger av seg lemmer, hvorfor de gnager på andre individer.

Hvor får du 13 av 13000 fra? Skal du finne på tall kan du godt brune n eller x.
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
har vært bort fra denne debatten, men har lest meg gjennom noen inlegg og det virker som at flere tydeligvis ikke skjønner at rovdyr også skader seg i naturen.
Og la meg dra dette eksempelet frem, 13 av 13 000 dyr er funnet døde på en pelsdyrgård gjennom ett år. Hvor mange av disse 13 000 dyrene ville dødd i det fri? Vedder ett kakestykke på at det er flere enn 13.
Det er NOEN pelsmotsandere som ikke skjønner at dyr angriper hverandre i naturen, at det er normalt å spise egne familiemedlemmer i trange tider osv.
Vis hele sitatet...
Ja, barn skader seg også i lekeparken, så da kan vi like gjerne sette de i et lite kott og slå de helseløse dagen lang. Eller er det kanskje ikke slik at selv om enkelte skader forekommer uten at det er som følge av andres forsømmelse, så står vi fritt til å påføre så mye skade vi bare vil? Du fremstår dessuten fortsatt som meget useriøs med slike flåsete forsøk på latterliggjøring som du driver med her. Hold deg seriøs eller hold det for deg selv.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Det er ikke noe behov for å produsere kjøtt, annet enn at noen synes kjøtt er er godt å spise. Det finnes mengder av planter som gjør samme nytten som kjøtt, om ikke bedre. Det er det jeg vil fram til.
Vis hele sitatet...
Og det er som sagt for n'te gang fullstendig irrelevant i en diskusjon om hvorvidt pelsdyrhold er etisk forsvarlig. Pelsdyrene lider enormt for helt unødvendige produkter uten praktisk nytteverdi, og det er alt som er relevant i denne saken.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Så man metter ikke potensielt færre folk ved å produsere kjøtt?
Mister man potensielle klær ved å produsere pels? Hvor lenge varer en pels før den blir ubrukelig?
Vis hele sitatet...
Si meg, gjør du deg dum, eller har du sterke oppfattelsesproblemer? Ja, man metter færre folk ved å produsere kjøtt enn ved å produsere plantekost, som sagt før, men det er ikke relevant i en diskusjon om hvorvidt pelsdyrhold er etisk forsvarlig. Hvor lenge pelsen varer er også totalt irrelevant, da produktet like fullt ikke har praktisk nytteverdi.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
av de 70,21 ,42, 46 og 22% Var det mange % av totale dyrene som var i dårlig tilstand?
Vis hele sitatet...
At det forekommer hyppig nok til at man ser dyr i denne tilstanden på en så stor andel av farmene antyder at dette er et meget vanlig fenomen, ja. Og siden bare det å være innestengt i bur med enorme mengder andre dyr som solitært streifdyr er å være i en dårlig tilstand – jamfør Den Norske Veterinærforenings uttalelser som du så galant overser – er det rimelig å si at absolutt alle dyrene var i en dårlig tilstand.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Jeg leste en artikkel (sikkert på DVA) at mange farmer har blitt nedlagt siden 2009 og sikkert enda fler siden 2008 synes derfor argumentet blir litt svekket ettersom at dette er blitt et stadig mindre problem i Norge som igjen er grunnen til at jeg mener dette er en bagatellsak.
Vis hele sitatet...
Antall palestinske krigsofre i Oslo er også veldig få sammenliknet med antall palestinske krigsofre i andre land, så da skal vi vel bare gi en lang f... i de også da? Så lenge det fortsatt lider hundretusenvis av dyr i norske pelsfarmer i dag er det vemmelig å avfeie dette som en liten bagatellsak.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
De får kjeft når de sløser tid på å spille
Vis hele sitatet...
Flott da gitt! Du er sikkert alles favoritt i vennegjengen! Det forbauser meg for øvrig at du har tid til å sitte på nFF da tiden bedre brukes på engasjement for verdens verste sak. Hvor blir det av avhandlingen din forresten? Skjønner du kanskje snart hvorfor det er helt urimelig å kjefte på menneskers engasjement mot umoral bare fordi det finnes verre (eller mindre ille) saker?

Du mestrer helt tydelig ikke å komme med nye argumenter, for dette er jo det samme slitne resirkulerte tullet som du repeterer og får tilbakevist i hver eneste post, og denslags toskeskap er det lite fristende å kaste bort tid på. Neste gang du har lyst til poste noe, så foreslår jeg at du leser gjennom tråden i stedet.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, barn skader seg også i lekeparken, så da kan vi like gjerne sette de i et lite kott og slå de helseløse dagen lang. Eller er det kanskje ikke slik at selv om enkelte skader forekommer uten at det er som følge av andres forsømmelse, så står vi fritt til å påføre så mye skade vi bare vil? Du fremstår dessuten fortsatt som meget useriøs med slike flåsete forsøk på latterliggjøring som du driver med her. Hold deg seriøs eller hold det for deg selv.


Og det er som sagt for n'te gang fullstendig irrelevant i en diskusjon om hvorvidt pelsdyrhold er etisk forsvarlig. Pelsdyrene lider enormt for helt unødvendige produkter uten praktisk nytteverdi, og det er alt som er relevant i denne saken.


Si meg, gjør du deg dum, eller har du sterke oppfattelsesproblemer? Ja, man metter færre folk ved å produsere kjøtt enn ved å produsere plantekost, som sagt før, men det er ikke relevant i en diskusjon om hvorvidt pelsdyrhold er etisk forsvarlig. Hvor lenge pelsen varer er også totalt irrelevant, da produktet like fullt ikke har praktisk nytteverdi.


At det forekommer hyppig nok til at man ser dyr i denne tilstanden på en så stor andel av farmene antyder at dette er et meget vanlig fenomen, ja. Og siden bare det å være innestengt i bur med enorme mengder andre dyr som solitært streifdyr er å være i en dårlig tilstand – jamfør Den Norske Veterinærforenings uttalelser som du så galant overser – er det rimelig å si at absolutt alle dyrene var i en dårlig tilstand.


Antall palestinske krigsofre i Oslo er også veldig få sammenliknet med antall palestinske krigsofre i andre land, så da skal vi vel bare gi en lang f... i de også da? Så lenge det fortsatt lider hundretusenvis av dyr i norske pelsfarmer i dag er det vemmelig å avfeie dette som en liten bagatellsak.


Flott da gitt! Du er sikkert alles favoritt i vennegjengen! Det forbauser meg for øvrig at du har tid til å sitte på nFF da tiden bedre brukes på engasjement for verdens verste sak. Hvor blir det av avhandlingen din forresten? Skjønner du kanskje snart hvorfor det er helt urimelig å kjefte på menneskers engasjement mot umoral bare fordi det finnes verre (eller mindre ille) saker?

Du mestrer helt tydelig ikke å komme med nye argumenter, for dette er jo det samme slitne resirkulerte tullet som du repeterer og får tilbakevist i hver eneste post, og denslags toskeskap er det lite fristende å kaste bort tid på. Neste gang du har lyst til poste noe, så foreslår jeg at du leser gjennom tråden i stedet.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det er helt utrolig at du fortsatt ikke klarer å få det i hodet ditt at vi nettopp diskuterer forholdet mellom pels etikk vs å spise kjøtt ( julebord ).

Jeg syntes ikke det er urimelig at vi skal produsere pels hvis vi samtidig skal produsere kjøtt. Spesielt siden pels HAR en nytteverdi selvom den ikke er populær.

Poenget blir at du er enig i at å produsere kjøtt effektivt sett lager et tilbakesteg i potensial.

Men benekter at en pels som man kan varme seg med i 20år ++ ikke har potensial. Jeg er ikke enig i at pels ikke er praktisk, det absolutt praktisk og antageligvis jævlig pimp å gå med også.