Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1919 208951
Sitat av Alex006 Vis innlegg
Hei, er helt grønn når det gjelder pc og håper at dere kunne hjelpe meg her, evt sende meg til rette tråden om jeg er på feil sted :P
Jeg har en Komplett pc, som kjører Windows 7 64.
CPU: intel core i5 2500 3.30 GHz
Grafikkort: AMD Radeon HD 6800 Series
RAM: 4gb
Jeg ønsker en pc som kan kjøre fallout 4 og lignende spill på høy grafikk kvalitet(kan akseptere medium dersom det gjør det en del rimeligere). Så mitt spørsmål er om jeg skal oppgradere med deler eller om jeg burde kjøpe ny pc.
På forhånd takk
Vis hele sitatet...
En pinne med minne samt nytt skjermkort er det du trenger. Gjerne en SSD hvis du ikke har og budsjett til overs.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
En pinne med minne samt nytt skjermkort er det du trenger. Gjerne en SSD hvis du ikke har og budsjett til overs.
Vis hele sitatet...
Ok, takk for raskt svar. Hvordan er det med installering av dette, kan jeg ved hjelp av youtube gjøre dette eller burde jeg få tak i en som har gjort det før?
Sitat av Alex006 Vis innlegg
Ok, takk for raskt svar. Hvordan er det med installering av dette, kan jeg ved hjelp av youtube gjøre dette eller burde jeg få tak i en som har gjort det før?
Vis hele sitatet...
Disse delene er noe av det enkleste du kan oppgradere, tar deg under en time. Hva er budsjettet?
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Disse delene er noe av det enkleste du kan oppgradere, tar deg under en time. Hva er budsjettet?
Vis hele sitatet...
Ja, sjekket litt på youtube og det så rimelig greit ut om man er forsiktig. Budsjettet er så rimelig som mulig, men tenker også at pcen skal vare studietiden ut, dvs3 år og ønsker å kunne spille TES 6 på den. Så antar at det som kan kjøre fallout 4 greit nå, ikke vil gjøre jobben med TES om ett år eller to? Hva ville du anbefalt, hvis du ikke tenker pris, men som sagt at det skal kunne gjøre jobben om 2 år også?
Håper jeg gjorde meg forstått
Sitat av Alex006 Vis innlegg
Ja, sjekket litt på youtube og det så rimelig greit ut om man er forsiktig. Budsjettet er så rimelig som mulig, men tenker også at pcen skal vare studietiden ut, dvs3 år og ønsker å kunne spille TES 6 på den. Så antar at det som kan kjøre fallout 4 greit nå, ikke vil gjøre jobben med TES om ett år eller to? Hva ville du anbefalt, hvis du ikke tenker pris, men som sagt at det skal kunne gjøre jobben om 2 år også?
Håper jeg gjorde meg forstått
Vis hele sitatet...
R9 390 (bedre ytelse generelt) eller GTX 970 (bedre ytelse i Fallout 4)

Sjekk at du har nok lengde og dybde i kabinettet, samt nok strømtilkoblinger fra strømforsyningen.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
R9 390 (bedre ytelse generelt) eller GTX 970 (bedre ytelse i Fallout 4)

Sjekk at du har nok lengde og dybde i kabinettet, samt nok strømtilkoblinger fra strømforsyningen.
Vis hele sitatet...
OK, RAM da, holder det med 8 i fremtiden også eller vil det være nødvendig med 12?
Sitat av Alex006 Vis innlegg
OK, RAM da, holder det med 8 i fremtiden også eller vil det være nødvendig med 12?
Vis hele sitatet...
Hadde kjøpt en 8GB brikke nå og eventuelt komplimentert med en til i fremtiden.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hadde kjøpt en 8GB brikke nå og eventuelt komplimentert med en til i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Herlig, da tar jeg en titt på komplett. Takk for raske og gode svar!
Er lista grei? https://www.komplett.no/k/shoplist.a...5-2662F0588EFC

Skal hovedsaklig brukes til spill (for det meste LoL, men også tyngre spill) men også litt musikkproduksjon (FL studio)
Sitat av Minikai5 Vis innlegg
Er lista grei? https://www.komplett.no/k/shoplist.a...5-2662F0588EFC

Skal hovedsaklig brukes til spill (for det meste LoL, men også tyngre spill) men også litt musikkproduksjon (FL studio)
Vis hele sitatet...
R9 390 yter gjerne bedre og er billigere. Personlig hadde jeg valgt billigere hovedkort, strømforsyning og prosessorkjøler og lagt pengene i bedre skjermkort.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg hadde droppet "K" prosessor, og valgt enklere hovedkort (H170) samt valgt en enklere luftkjøler.

Så hadde jeg byttet strømforsyningen ut med en ordentlig en (relevant) som f.eks. EVGA's SuperNOVA G2 serie

Resten av pengene i budjsettet legger du i skjermkortet. Da får du mere gaming ytelse noe du vil trenge til f.eks. VR. Her ser du benchmark av skjermkort i Valve sitt program. Jeg hadde sett på et R9 Fury, mye ytelse for pengene og Freesync. Eventuelt GTX 980.

Valve definerer en score på 6 som minstekravet for VR.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Siden K versjonen kun er 130~,-kr dyrere ville jeg iallefall ikke vært i tvil, om du bestemmer deg for å klokke senere, så vil du få mer ytelse enn det kostet deg. Vil også tro det er lettere å få solgt den dersom du skal oppgradere senere.


Ang skjermkort, så er det endel prisforskjell fra 970 til 980/R9, nå vet ikke jeg hva slags spill/programmer du tenker å kjøre? Dersom du ser på div tester, så ligger 980 litt foran på HD oppløsning, mens R9 Fury klarer seg bedre på 4K.
Kommer ikke til å kjøre så avanserte spill, mest Gta, cs go, the forest, h1z1. Hadde egentlig et budsjett på rundt 10k så er det noe jeg kan nedgradere? Blir 960 for dårlig?
Sitat av Alex006 Vis innlegg
Hei, er helt grønn når det gjelder pc og håper at dere kunne hjelpe meg her, evt sende meg til rette tråden om jeg er på feil sted :P
Jeg har en Komplett pc, som kjører Windows 7 64.
CPU: intel core i5 2500 3.30 GHz
Grafikkort: AMD Radeon HD 6800 Series
RAM: 4gb
Jeg ønsker en pc som kan kjøre fallout 4 og lignende spill på høy grafikk kvalitet(kan akseptere medium dersom det gjør det en del rimeligere). Så mitt spørsmål er om jeg skal oppgradere med deler eller om jeg burde kjøpe ny pc.
På forhånd takk
Vis hele sitatet...
Du kan oppgradere pcen, men det er ikke lenge til du bør bytte ut det meste. Jeg hadde kjøpt en ny pc hvis du har råd til det, men du kan gå med å oppgradere til 8gb ram og ett nytt skjermkort som for eksempel gtx 970 eller AMD R9 390 8gb.

EDIT: Jeg så ikke at det hadde kommet en nyt side på denne threaden, og nå så jeg at jeg basically oppsummerte det dere allerede har funnet ut av
Sist endret av LeX3D; 30. mars 2016 kl. 08:56.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei!

Har fått satt opp ett oppsett jeg tror ser greit ut, men da jeg ikke er ekspert på feltet tar jeg gjerne imot innspill. Budsjett 10 000.-

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...0-4F666128A982

For sikkerhetsskyld, passer alle disse delene sammen?
Hva burde jeg evt bytte ut for andre deler med tilsvarende pris?


Kan nevne at den skal brukes til enkle oppgaver, samt også til gaming av bl.a. League, BF, Warframe, Far cry, GTA, CS, o.l. Uten at jeg har noe behov for å kjøre disse på ultra.

Takker for all hjelp og innspill! : )
Sitat av Basetrap Vis innlegg
Hei!

Har fått satt opp ett oppsett jeg tror ser greit ut, men da jeg ikke er ekspert på feltet tar jeg gjerne imot innspill. Budsjett 10 000.-

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...0-4F666128A982

For sikkerhetsskyld, passer alle disse delene sammen?
Hva burde jeg evt bytte ut for andre deler med tilsvarende pris?


Kan nevne at den skal brukes til enkle oppgaver, samt også til gaming av bl.a. League, BF, Warframe, Far cry, GTA, CS, o.l. Uten at jeg har noe behov for å kjøre disse på ultra.

Takker for all hjelp og innspill! : )
Vis hele sitatet...
Du har ikke valgt "K" prosessor, da trenger du ikke Z97 hovedkort. Spar inn penger der og legg heller mere i en god strømforsyning som EVGA SuperNOVA G2 serien.

Du hadde hatt utbytte av et sterkere skjermkort som R9 390. For å få det inn i budsjettet hadde jeg kjøpt en pinne 8GB minne og så enda en senere.

Du kan også spare penger hvis du velger M-ATX formfaktor. Hovedkort og kabinett (f.eks. Define Nano) er da billigere. Du mister ikke noe funksjonalitet heller, men plass sparer du.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Du har ikke valgt "K" prosessor, da trenger du ikke Z97 hovedkort. Spar inn penger der og legg heller mere i en god strømforsyning som EVGA SuperNOVA G2 serien.

Du hadde hatt utbytte av et sterkere skjermkort som R9 390. For å få det inn i budsjettet hadde jeg kjøpt en pinne 8GB minne og så enda en senere.

Du kan også spare penger hvis du velger M-ATX formfaktor. Hovedkort og kabinett (f.eks. Define Nano) er da billigere. Du mister ikke noe funksjonalitet heller, men plass sparer du.
Vis hele sitatet...
Takker for svar.
Hvilket hovedkort vil du foreslå?
Og hvilket av R9 390 kortene? (så det var mye forskjellig)

Edit:
Evt foreslå hovedkort også for Atx format
Sist endret av Basetrap; 10. april 2016 kl. 14:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Basetrap Vis innlegg
Takker for svar.
Hvilket hovedkort vil du foreslå?
Og hvilket av R9 390 kortene? (så det var mye forskjellig)

Edit:
Evt foreslå hovedkort også for Atx format
Vis hele sitatet...
Eksempel: http://www.prisjakt.no/list.php?l=265308&view=c

Trenger du ikke USB Type-C på hovedkort kan du velge ett med flere funksjoner. (Du kan eventuelt ha et utvidelseskort senere)
Eksempel: http://www.prisjakt.no/product.php?p=3316692
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Eksempel: http://www.prisjakt.no/list.php?l=265308&view=c

Trenger du ikke USB Type-C på hovedkort kan du velge ett med flere funksjoner. (Du kan eventuelt ha et utvidelseskort senere)
Eksempel: http://www.prisjakt.no/product.php?p=3316692
Vis hele sitatet...
Satte opp nytt oppsett på komplett etter eksemplet du kom med:
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...1-196C31C4E216

Ok oppsett? Med evt bytte av hovedkort til noe billigere, eller som du nevnte til m-atx & bytte av kabinett.