Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 839
Fra i går må man ha båtførerbevis for å beholde retten til å kjøre båt.
Jeg kan igrunnen forstå at man trenger slikt bevis pga alle flere og flere kjøper båt. Men hvorfor er det alltid noen som slipper unna.
Nå er det snakk om de som er født før 1980 som slipper dette, men dette gjelder bare for båter under 8 meter og har maks 25hk.
Jeg mener å ha lest og hørt at det er denne aldersgruppen som står for flesteparten av ulykkene.
Hvorfor skal disse slippe unna? Kjører disse automatisk bedre enn meg, selv om jeg har kjørt båt siden jeg var liten?
Alle burde pokker meg ta dette viss man skal forhindre ulykker, det vil jo ta tid før alle som er på sjøen har dette. Og man dermed ser fulle effekten av et slikt bevis.
Tror dere kurs vil hjelpe? Er jo mange ulykker som er åpenlagt utrulig og som man kunne lett unngått viss man bare tenker litt. Eller vil antall ulykker synge drastisk?
En ting kursa tar for seg er regler angående vikeplikt, hva kilder betyr etc. Det er jo forsåvidt greit, og dette er kunnskap som kan forhindre ulykker.
Det er litt kjipt for deg, men det er ganske vanlig å ikke la denne typen regler ikke få tilbakevirkende kraft. Det hadde jo vært enda tåpeligere om folk i 40-50 åra som har ført båt absolutt hele livet sitt måtte skaffe båtførerbevis.

Jeg tror et obligatorisk basiskurs i hva de forskjellige bøyene betyr, og vikepliktsreglene faktisk her vil redusere antall ulykker ja. Endel farlige situasjoner kommer fra manglende erfaring og manglende kunnskap. Det sagt så er jeg fortsatt imot dette forslaget, om enn på litt mer "hold byråkratiet og statsapparatet unna meg!"-grunnlag.

Mange ulykker, og særlig de største, kommer av at folk, ofte drittunger fra vestkanten, oppfører seg som fullstendige idioter ja. De tror jeg det er vanskelig å få skikkelig bukt på uansett, utover at sterkere straffer og bedre håndheving nåværende regler kan ha en viss effekt (selv om jeg tviler på at det er verdt det).