Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 4563
Ministry of Love
sptz's Avatar
så du er altså ikke av den oppfantning at saddam hussein bygde de største og flotteste palassene sine mens landet var under sanksjoner?

jeg sa jo at jeg ikke trodde noe mer på den teorien om al Qaida , samtidig som jeg skrev det leste jeg en artikel på the guardian som omhandlet akurat det. leste dessverre ikke hele artikelen før jeg postet linken. så etter og ha lest den at det var det du siktet til med din komentar "et par avis utklipp"..

Ja jeg mener irak har blitt frigjort fra et terror regime om du er av en annen oppfanting så får det være din sak.

ok fakta opplysning var kanskje feil ord men det var bare en komentar til hvordan krigen gikk..
grunnen til at frankrike sa nei til krig mot irak var at de hadde million-kontrakter med saddam om oljen der nede. noe de ville miste hvis det ble krig.
og grunnen til at USA gikk til krig,var at de ville fått milliardkontrakt i olje.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Argus først skal jeg ta selvkritikk på at jeg ikke refererte nøytrale kilder og oppga feil kilder til dere når jeg sa at russland spionerte for Irak.. det var ikke The Guardian men The Sunday Telegraph som hadde artikkelen. her er linken: http://www.telegraph.co.uk/news/main...3%2Fwrus13.xml
Sist endret av sptz; 27. april 2003 kl. 20:03.
Opprinnelig postet av spetznaz
Argus først skal jeg ta selvkritikk på at jeg ikke refererte nøytrale kilder og oppga feil kilder til dere når jeg sa at russland spionerte for Irak.. det var ikke The Guardian men The Sunday Telegraph som hadde artikkelen. her er linken: http://www.telegraph.co.uk/news/main...3%2Fwrus13.xml
Vis hele sitatet...
Ah, det var den lille tingen. Russlands svar var noe sånt som: "We do not comment on unsubstantiated and unfounded assertions." Noe som jeg egentlig kan skjønne når du igjen ser hva kilden var. Tror nok du bør ta The Telegraph med en stor klype salt.
Ja jeg mener irak har blitt frigjort fra et terror regime om du er av en annen oppfanting så får det være din sak.
Vis hele sitatet...
Hvordan tilstanden er i Irak etter at USA tok over:
Iraq is going to hell. Shiites are killing Sunnis, Kurds are killing Arabs and Islamists are killing secular Baathists. Baghdad, the cradle of human civilization, has been left to looters and rapists. As in Beirut during the '70s, neighborhood zones are separated by checkpoints manned by armed tribesmen. The war has, however, managed to unite Iraqis in one respect: Everyone loathes the United States.
Vis hele sitatet...
De 2000 sivile som har blitt drept av Koalisjonen så langt var sikkert også villige til å ofre seg for saken..

Mens vi snakker om å ta ting med en klype salt: http://www.alternet.org/story.html?StoryID=15748 eneste teite med den siden er at alt har troverdige kilder.
Sist endret av Argus; 28. april 2003 kl. 01:27.
var vel flere enn 2000?
http://www.iraqometer.com/

Death count og alt.

Selvfølgelig er tallene høyere, du kan umulig tro at alle døde blir funnet.
Mener bestemt jeg har hørt 3000

iraquometer er alt annet enn pålitelig, btw - står litt om det der et sted hvis jeg ikke husker feil.
Av naturlige grunner så er det vanskelig å fastslå noe, men dette var det jeg fant:
Abu Dhabi TV, quoting official Iraqi sources, reported that 1,252 Iraqi civilians have been killed and 5,103 wounded.
Vis hele sitatet...
(CNN)
The ICRC will not speculate on the possible number of people killed, injured, displaced or made refugees by this conflict.
Vis hele sitatet...
(Internasjonale Røde Kors)
Precision weapons should result in fewer civilian casualties than in previous wars, the U.S. military says. Human rights groups aren't so sure. A London-based group at www.iraqbodycount.net used news reports to count at least 1,800 civilian deaths.
Vis hele sitatet...
(nå minst 2050)
(USA Today)

Hvis man absolutt skal ha tall å gå etter synes jeg iraqbodycount.net er den "beste" kilden. De har blant annet noen folk fra universiteter som hjelper til. Iraqometer.com bruker blant annet denne siden som kilde.
Pentagon kommer ikke til å telle de døde ihvertfall.
Opprinnelig postet av Mantus
og grunnen til at USA gikk til krig,var at de ville fått milliardkontrakt i olje.
Vis hele sitatet...
det gjennstå å se. og jeg har snakket med amerikanere som sier at oljekontrakene bare er "toppen på isfjellet" og at det ligger større ting bak
pentagon telle døde jo? Herregud, klart de teller døde, har du ikke sett at du alltid får flere poeng i dataspill jo flere du kværker? dessuten må de jo få vite hvor effektive de nye lekene sine er

men seriøst igjen: det er nok ikke bare oljen nei, mye mer verdifullt enn oljen er innflytelsen, og de strategiske fordelene ved mulighetene til å ha flere baser i et område der de har få baser i dag.
Sist endret av atomet; 29. april 2003 kl. 22:48.
Ja, de får sikkert ekstra points for headshots også
Men seriøst; de har selv sagt at de ikke kommer til å telle døde sivile.
Opprinnelig postet av atomet
pentagon telle døde jo? Herregud, klart de teller døde, har du ikke sett at du alltid får flere poeng i dataspill jo flere du kværker? dessuten må de jo få vite hvor effektive de nye lekene sine er

men seriøst igjen: det er nok ikke bare oljen nei, mye mer verdifullt enn oljen er innflytelsen, og de strategiske fordelene ved mulighetene til å ha flere baser i et område der de har få baser i dag.
Vis hele sitatet...
Jepp, og sikkert også for å skape stabilitet for sine venner i Israel.
Historien viser at de som støttet USA kom best ut av det. Frankrike og Tyskland holdt på å komme på Usa's dårlige side mens et tidligere ubetydelig land som Polen får tildelt en av de tre okkupasjonssonene fordi de støttet Usa med bl.a spesialsoldater. Polen kjøpte amerikanske F-16 fly istedet for å satse på EuroFighter og vår kjære Bush byttet ut Norge med Polen på sin besøksliste. Så nok en gang så er det blitt bevist at krig "lønner seg" for de som står på riktig side.
Er forresten en artikkel om dette i dagens Aftenposten.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
en av grunnene til at frankrike var litt imot krigen er vel det faktum at det er en shitload med fransk eide oljeselskaper i araberlandene, og mest sannsynlig når "usa" frigjør iraq vil disse kontraktene falle bort, og dermet taper frankrike masse penger.
mener det er no sånt.
Opprinnelig postet av kermit-
Historien viser at de som støttet USA kom best ut av det. Frankrike og Tyskland holdt på å komme på Usa's dårlige side mens et tidligere ubetydelig land som Polen får tildelt en av de tre okkupasjonssonene fordi de støttet Usa med bl.a spesialsoldater. Polen kjøpte amerikanske F-16 fly istedet for å satse på EuroFighter og vår kjære Bush byttet ut Norge med Polen på sin besøksliste. Så nok en gang så er det blitt bevist at krig "lønner seg" for de som står på riktig side.
Er forresten en artikkel om dette i dagens Aftenposten.
Vis hele sitatet...
ahem, noen må lære seg å lese HELE posten skikkelig før han poster svar...(dvs. meg..)
en av grunnene til at frankrike var litt imot krigen er vel det faktum at det er en shitload med fransk eide oljeselskaper i araberlandene, og mest sannsynlig når "usa" frigjør iraq vil disse kontraktene falle bort, og dermet taper frankrike masse penger.
mener det er no sånt.
Vis hele sitatet...
Ja, og det samme med Russland, men spiller det noe rolle? Selvfølgelig hadde de baktanker med å protestere mot krigen, men det vil ikke si at de har "dretet" seg ut. Vil heller si at det er USA som begynner å slite litt med troverdigheten, ettersom de enda ikke har funnet WMD eller noen kobling mellom Saddam og al Qaida. Tviler på at de greier å få noe forslag gjennom Sikkerhetsrådet de neste 10 årene..
Sist endret av Argus; 6. mai 2003 kl. 14:49.
Opprinnelig postet av Argus
Du sier altså at grunnen for at Polen får et besøk av Bush er fordi de kjøpte et par F16 fly? Bare for å minne deg på en ting, Norge har også kjøpt F16 fly, i tilegg har vi investert litt i neste generasjons fly fra USA. Tror nok grunnen kanskje heller har noe med det at Polen var de første som sendte menn inn i Irak.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det jeg skrev. Sa aldri at Bush besøker Polen fordi de kjøper F16 fly.
kaller de det okkupasjonssoner så innrømmer de ihvertfall at de absolutt ikke er der som noen frigjørere... bare på en snarvisitt for å erstatte en lite amerikanskvennlig diktator med en mer amerikanskvennlig en.
Snart sier vel G.W.Bush at Norge har kjemiske våpen, biologiske våpen og atomvåpen. Vi har jo også olje!
ingenting i forhold til irak... tror nok ikke dette var så mye om olje som om makt riktignok
Vi selger jo fremdeles vår olje i dollar, i motsettning til sadam som gikk over til Euro nylig. Noe som svekket dollaren og ikke hadde noe som helst med krigen å gjøre i det hele tatt.

*advarsel denne post inneholder sarkasme*